Start-up maakt smartphone met fysiek toetsenbord met slider onder een hoek

De Britse start-up Livermorium kondigt binnenkort een smartphone met fysiek toetsenbord aan, waarbij de slider het scherm onder een hoek omhoog zet. Het bedrijf heeft daarvoor de ontwerpers van de Nokia N97 en N7-00 in de arm genomen.

Het omhoog zetten van het scherm met de slider maakt de smartphone steviger als het toetsenbord niet uitgeschoven is, terwijl het fijner kijkt als hij wel is uitgeklapt, zegt het bedrijf in zijn meest recente nieuwsbrief. Het toetsenbord zal vijf rijen krijgen en onder meer Ctrl- en Alt-toetsen bevatten, zo zei het bedrijf eerder al.

Uit de nieuwsbrieven van de afgelopen maanden kwamen al enkele specs naar voren. Zo krijgt de smartphone, vermoedelijk met de naam FX, een 6"-scherm zonder inkeping en met een beeldverhouding van 18:9. Overige details over de telefoon komen pas naar buiten met de aankondiging. De telefoon moet voor eind maart uitkomen.

Livermorium maakte eerder een fysiek toetsenbord voor de Moto Z-serie van telefoons als Moto Mod. Smartphones met fysieke toetsenborden zijn zeldzaam geworden. TCL brengt een of twee keer per jaar een BlackBerry met fysiek toetsenbord uit, maar dat waren in de afgelopen jaren verticale sliders.

Livermorium Ready FXLivermorium Ready FXLivermorium Ready FX

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-01-2019 • 14:06

93

Reacties (93)

Sorteer op:

Weergave:

"Het bedrijf heeft daarvoor de ontwerpers van de Nokia N97 en N7-00 in de arm genomen."

Klopt helemaal, heb net mijn old school Nokia N97 er is even bij gepakt om het te bekijken, het viel mij op de foto's hier bij dit artikel ook al uit op namelijk, dat het er wel erg op leek, en da's nu dan ook zeker het geval:

Heb een paar foto's gemaakt van de Nokia N97, voor de liefhebbers:
- voorzijde Nokia N97 ingeklapt.
- voorzijde Nokia N97 met toetsenbord uitgeklapt.
- achterzijde Nokia N97 in uitgeklapte stand, waardoor het scharnierwerk goed te zien is.
- bovenzijde van het scharnierwerk, wat dit alles nog iets duidelijker maakt.

Best in ingenieus systeem voor zijn tijd, en was altijd heerlijk mee te werken kan ik melden.
Alleen nu niet meer ben de lader kwijt namelijk, en hij blijkt niet via micro-USB te laden te zijn, dus dan gaat het voor mij over, jammer maar helaas. Was wel leuk geweest om weer is een dag in gebruik te nemen anders, maar goed, jammer dan.

Edit: Mini-USB moest Micro-USB zijn.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 juli 2024 18:50]

Ikzelf heb 3 Nokia N97 mobieltjes en die van mij laden gewoon op met elke microUSb oplader 5volt. Op mijn N97 heb ik trouwens ook custom firmwares gezet die het apparaat wat meer mogelijkheden geeft.
Heb hem hier inmiddels dan ook weer aangesloten op mijn PC, via micro-USB naar USB, om zo te kijken wat het uithaalt. Ookal heb het al eerder eens zo geprobeerd, alleen haalde dat toen niets uit vreemd genoeg, en ben dan ook benieuwd of het ditmaal wellicht beter gaat, en nope, inmiddels achter niet meer leeft, jammer :'(

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 juli 2024 18:50]

Ongetwijfeld zijn er veel vergelijkbare toestellen te vinden. Immers hoeveel variatie kan je aanbrengen met een sliding keyboard en een mobiel.
Mij deed het toestel direct denken aan de Sony Xperia X1, die ik jaren met veel plezier heb gebruikt.
De keyboard layout en toetsgrootte is vergelijkbaar.
Ter info, dit toestel komt voor een deel voort uit de maemo community bekend van de Nokia Internet Tablets zoals de n810 en N900. Het is daarom ook de bedoeling dat dit toestel sailfish gaat draaien naast android. En hopelijk wordt ook Maemo Leste hier naar toe geport.
Zie: https://maemo-leste.github.io

Daarnaast schijnt dus dat één van de ontwerpers van de N97, N950, E7 ook aan dit toestel een bijdrage heeft geleverd. Gezien het mechanisme is dat goed te zien.


En een kleine bonus, linkje naar wat gelekte fotos:
https://mobile.twitter.co...tatus/1081578744626593792
Ik heb in het verleden een Nokia N900 gehad die een fysiek toetsenbord had en vond dit erg prettig werken. Sinds touch-only phones heb ik altijd ruzie met het toetsenbord en moet ik continu mijn blik tussen het toetsenbord en scherm wisselen, en raak ik invoervelden kwijt omdat het onscreen toetsenbord een hoop ruimte inpikt.

Ik ga dit device iig in de gaten houden. Als het stock(-ish) Android gaat draaien zal ik hem zeker overwegen.

Heeft iemand evt. tips voor soortgelijke (moderne!) phones?
Yep. Kijk maar eens voor de Gemini van Plamet Computers die sterk aan de Psion Series 5MX doet denken. https://www.youtube.com/watch?v=7zh1XXJvAYw
Wel een leuk ding, maar naar mijn idee niet erg praktisch als telefoon (niet echt geschikt voor one handed use, wat bij zo'n nokia n900 model wel kan)
En een slechte SoC.

Doordat dit een uitzonderlijk toestel is van een start-up maakt of breekt het merk en type SoC het. Als het een Snapdragon is en de makers doen niet al te moeilijk over custom ROMs, dan kan je er vanuit gaan dat de community het bijltje oppakt en dat je spoedig LineageOS of /e/ erop kan draaien. Als het echter een andere serie is dan hoef je niet veel te verwachten van de community, en ben je afhankelijk van de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 18:50]

Waarom is het een slechte soc?
Het is een MediaTek. Traag, sterk gebonden aan bepaalde versies van Android, brakke drivers en functionaliteit. Lastig door de community te onderhouden wanneer de fabrikant de handdoek in de ring gooit?
Dat geld helaas voor een hoop socks. Maar traag zou je bij zulke projecten al minder last van moeten hebben aangezien dit soort OSsen vrij soepel lopen op minimale hardware...
Ik heb hem wel en vind het prima werken.
Ik heb hem wel en vind het prima werken.
Geniet ervan zolang het duurt. Ik hoor je wel weer bij de volgende Android release.

Werkt overigens alles onder Linux? En vlot? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 18:50]

Dan moet je nog even wachten op de Cosmo van Planet. Ik heb de Gemini (en de al Cosmo besteld). De Cosmo krijgt een 2e scherm.

Grote plus (afgaande op de fotos) is dat de Planet devices een veel beter typend toetsenbord hebben wanneer het toestel enigsinds goed ondersteund is. Ik gebruik mijn Gemini prive als enige device, met een extern scherm via de hdmi. Meer dan snel/goed genoeg.
Oh die lijkt wel interessant. Het hoeft ook niet eens zo'n groot scherm te zijn aan de buitenkant, als je maar kunt zien wie er belt en dat soort dingen.
Doet mij ook meer denken aan de Nokia E7 als ik het zo zie. Sliders gingen wel vaak kapot, er loopt meestal namelijk een flexcable tussendoor die door het sliden toch aardig wat stress te verduren krijgt, zeker als er per ongeluk wat zand tussen het scharnier komt gingen ze vrij snel kapot. Hopelijk heeft deze fabrikant daar rekening mee gehouden. :)
Mijn e7 is anders niet kapot te krijgen.
Maar ikga dit toestel zeker in de gaten houden.
Ik stoor me aan een touchcreen toetsenbord, altijd wel tik foutjes 8)7
Heeft iemand evt. tips voor soortgelijke (moderne!) phones?
Ja, Blackberry KEYone en KEY2. Ik heb ze allebei gehad (nu nog steeds KEY2). Helaas wel een gedrocht van een OS: Android. BBOS10 werkte vele malen fijner en logischer maar daar kwamen geen apps meer voor uit. Niks aan te doen, het is het enige moderne toestel met fysiek toetsenbord tot nu toe.

Ik ga ook zeker deze in de gaten houden, want horizontaal typen (en telefoon gebruiken in het algemeen) is VEEL comfortabeler dan verticaal IMO... Ik hoop dat er geen stock-Android op draait, maar een Android dat door de fabrikant aangepast is om basis zaken te ondersteunen als: audio equalizer, volume regeling met stapjes kleiner dan 6,77 %, dark theme en veeeeel meer van dat soort basis zaken die stock Android mist.

We gaan het zien. Leuk dat er weer andere fabrikanten mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 juli 2024 18:50]

Helaas wel een gedrocht van een OS: Android. BBOS10 werkte vele malen fijner en logischer maar daar kwamen geen apps meer voor uit.
Door deze opmerking triggerde je me om na te denken over waarom ik Stock-ish Android wil bij een volgend toestel.
- Stock-ish; standaard reden: geen verplichte apps/troep, wel een snappy UI. Clean interfaces vind ik een must.
- Android; de hoeveelheid apps. Een pijnpunt aan dit OS is het datageile Google. Nu ik er over nadenk installeer ik eigenlijk bijna geen apps meer, omdat overal reclame of een scammy verdienmodel achter zit en die troep moet ik niet.

Helaas hebben app markets van andere OSs minder aanbod, anders zou ik een overstap naar een ander OS ook wel verwelkomen. Ik ben wel toe aan wat anders.

Edit: met scammy verdienmodellen doel ik trouwens op de absurde permissions die de meeste apps vragen.

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 25 juli 2024 18:50]

Leuk idee, maar stock Android ga je niet meer krijgen. Google heeft de AOSP variant dermate uitgekleed dat je niet eens meer kan bellen (geen standaard dialer). Een fabrikant zal daarom nooit meer kiezen voor stock Android, en die aantal die dat in het verleden wél hebben gedaan om een eigen ervaring te kunnen leveren (bijv. Xiaomi met MIUI) zijn afgestraft omdat de voorwaarden dermate zijn aangepast dat ze Play niet meer mogen gebruiken.

Zelf heb ik ook een Key2 en vind het fantastisch om niet meer de helft van mijn scherm kwijt te zijn om te typen (vooral hier op tweakers of op fora een verademing). Een ander bijgevoegd voordeel is dat typen veel fijner is dan een app manoeuvreren om de gewenste input te krijgen. Ik vergelijk dat altijd met het spelen van een shooter op console of computer: op de console heb je indirect controle van je mikpunt (alleen de richting en snelheid van het draaien, en vaak snapping om je te helpen met mikken), terwijl een muis directe input geeft. In eerste instantie, met een onscreen keyboard, had ik niet door hoe frustrerend indirecte input is aangezien het al jaren de standaard is.

Lange rant kort (en samengevat): een PK toestel met bijvoorbeeld Sailfish zou zeer welkom zijn :)
Ik heb een BlackBerry PRIV. Scherm en fysiek toetsenbord zijn een verademing. De processor is niet best maar ik neem het voor lief. Ben benieuwd naar de Key 3 die verwacht wordt. Schijnt een mid-range processor te hebben. Heeft iemand een idee hoe zich dat verhoudt tot de PRIV?
Had jij al de BlackBerry's bekeken? Deze staan bekend om de fijne toetsenborden.
Ik heb precies dezelfde ervaring. De HTC touch pro had ik zodanig lang in gebruik dat ik het toetsenbord stuk had getypt. het gemak van het maken van notities, berichten en andere zaken was echt geweldig.

Na dit toestel heb ik alleen nog maar touchscreen kunnen kopen en tot vandaag nog steeds ruzie hiermee. Daarom gebruik ik voornamelijk trace typing/swipe. Dit verzacht de pijn nog redelijk. Enig nadeel is dat niet alle woorden worden herkend en de auto correctie (indien aan) in je nadeel kan werken. Mocht je dan toch weer handmatig moeten typen dan verafschuw ik de touchscreen.

Ook zijn mijn vingers te dik voor touchscreen. Op websites met kleine elementen voor interactie ontkom je er niet aan om in te moeten zoemen (geef mij maar een stylus dan).

Eigenlijk zou ik de mis hits / foute interacties eens moeten gaan bijhouden op de smartphone. Ik denk dat dit een stuk hoger ligt dan toetsenbord/stylus

Ik kan niet wachten op een fysiek toetsenbord. Zolang het toestel minder dan 1cm dik is vind ik alles best.

[Reactie gewijzigd door AOC op 25 juli 2024 18:50]

Een BlackBerry Key2, heb je alleen wel een stuk kleiner toetsenbord.
JA. Die ruzie herken ik. Touch Pro 2 was heaven. Zeer goed toetsenbordje ook, robuust en precies genoeg travel. Zo'n case zou ik wel willen, waar een qwerty-board in zit, kan ik met mijn berenklauwen weer gewoon typen.
Een Bluetooth toetsenbordje aan je telefoon tapen met MacGyver tape? 🤣

Ik herken je frustratie, dikke vingers en autocorrectie geeft vaak rare zinnen die ke net te snel een app in stuurt.

[Reactie gewijzigd door mjl op 25 juli 2024 18:50]

Dit doen de meeste toetsenborden tegenwoordig standaard, dus ik vermoed dat heel veel mensen dit onbewust doen.
HTC had inderdaad een hele reeks aan soortgelijke toestellen, zo ook de Touch Pro 2 bijvoorbeeld:
pricewatch: HTC Touch Pro2 NL Zilver
Ha, even down memory lane; altijd weer leuk! Ik heb heel lang gedaan met de voorganger HTC Touch Pro. Oh, en ik heb hem nog steeds; in mijn vitrinekast van oude mobiels ;) . (Afgelopen week nog een keer probleemloos gestart zelfs!)

Ik draaide er zelfs een Tom Tom versie op, toen navigatie nog niet main stream was.
Oh die draaiden toen met touchflo 3d, wat ik nog op mn omnia i900 heb kunnen draaien met wat "hacks"
Ik heb dat ding gehad. Toetsenbordje werkte prima, maar het OS was prut helaas, dus het was bepaald geen hoogtepunt qua gebruikservaring.
Ik moest hier ook gelijk aan denken! En stiekem mis ik dit al jaren. Ik heb ze ook nog allemaal; SPV C500 (2004 xD), Diamond, Touch Pro 2, Tytn 2, Desire HD, One m7, One m9 en toen hield het voor mij op met HTC =(. Als ze ooit nog zoiets als in dit artikel maken dan kom ik weer terug =D
HTC Desire Z, ook zo'n heerlijk toestel.
Ik heb er nog een in de kast liggen, leuke toestellen waren dat idd :)
Ik dacht er precies aan!! Ik had die namelijk ook.

Moet wel zeggen dat ik het wel echt een fijn toestel vond met fysiek toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door defixje op 25 juli 2024 18:50]

HTC Wizard, HTC TyTN2, Motorola Milestone en toen hielden toestenborden voor mij op (S2, N5, N6p). Mis het nog steeds, maar zou nu niet snel een toestel nemen waar de android support (updates) twijfelachtig is.
We gaan weer een klein stukje terug in de tijd :) Wat we op een gegeven moment niet meer praktisch vonden, vinden we nu misschien juist wel weer handig naast het touchscreen.

Afijn, grappig om te zien dat dit gebeurt.
TyTN2, het olifantje. Ligt hier nog in de lade.
En de touch pro 2 achtergelaten.

En daarvoor de Sony Ericsson P990i. Geniaal dubbel (soort van hardware onscreen) toetsenbord.
TyTN II was inderdaad een heerlijk toestel qua tikken. Voornamelijk voor chatten op IRC via zsIRC. Jarenlang mijn daily driver geweest totdat het touchscreen na een val kapot ging.
Grappig!
Precies 10 jaar geleden hadden we dat andersom, een Sony Ericsson Aino kreeg ik toen, een 'normale' telefoon waar het touchscreen de hippe functie was :D
Ik zat juist aan de Sony Ericsson Xperia X1 te denken. Die zet het scherm ook onder een lichte hoek, zij het minder dan dit toestel op het eerste gezicht lijkt te doen.
20 jaar geleden had je de https://en.wikipedia.org/wiki/Psion_Revo al met dit ontwerp..
Ik vond dat een fijne formfactor..
Helemaal mee eens. Misschien niet helemaal als vervanger voor de smartphone maar als een soort twee-eenheid zie ik wel wat. Een lichte, kleinere smartphone om te bellen en even snel notificaties te "consumeren" en een Psion-achtig apparaat (al dan niet gekoppeld aan je smartphone) als een soort cross-over tussen laptop en smartphone. Groot genoeg voor wat geavanceerder agendabeheer, documenten uitwerken/doorlezen, internetten etc. maar klein genoeg om toch net in je binnenzak te stoppen of makkelijk uit je tas of koffer te halen.
Een te kleine groep die dat wil.
Er zijn nog steeds gebruikers die graag een 3.5" scherm terug willen, maar het grote deel kiest elke keer weer voor dan inchje meer.
Van 4" ( wat toch véél te groot was )
Naar momenteel tot bijna 8" toestellen om de hoek.

De consument wil niet op 2 dingen werken, die wil alles samen, in één oogopslag
( zo erg dat ik mijn zakelijke whatsapp tegenwoordig op mijn telefoon in de webclient draai, zodat ik mijn 2e telefoon maar niet hoef mee te nemen )
Dat is ook mijn ervaring. Als zo'n product gelanceerd wordt (zoals de Gemini, of de GPD pocket-PC's) zie je heel veel enthousiaste reacties, maar 'in het wild' kom je ze nooit tegen. Ik denk dat dat enthousiasme meer nostalgie is dan een wens om zo'n apparaat (weer) te gebruiken. Ze zijn gewoon niet praktisch.
Dan kan je toch een kleine tablet met toetsenbordcover kopen? Of zelfs alleen een keyboard voor je smartphone?
Wat een drama telefoon was dat. Ik kon er niet mee overweg.
Overigens zat ik altijd met dat schanier te spelen en is hij nooit gesneuveld. Bouwkwaliteit was voor mij prima!
Je kan nog 10 jaar verder terug. Toen werden de PDA's met toetsenbord van Psion van de markt verdreven door touch-only Palm PDA's.
Great minds think alike ;) ik poste tegelijk hetzelfde :)
ziet er veelbelovend uit. denk soms nog wel eens met weemoed terug aan een mijn persoonlijke serie HTC's met toetsenbord waarvan de laatste de Desire Z. Hopelijk wordt het een beetje een high-end toestel want dat was zeker bij de Android toestellen die ik heb gezien met toetsenbord altijd een drama in t verleden.
Desire Z was een heerlijk toestel; jammer dat de processor net te traag was om de overgang van horizontaal naar verticaal snel te ondersteunen. Sommige apps vonden de horizontale modus ook niet lekker en ook was het OS regelmatig in de war door toch een software toetsenbord te tonen.

Ja het toestel was vrij dik en zwaar, typen ging echter zoveel beter.
Yes, dik en zwaar, maar wel een mechanisme voor het uitklappen van het scherm wat nooit lam werd omdat de weerstand ervoor van de zwaartekracht kwam.

Ik heb er hier nog altijd 1 liggen, de aanraakgevoeligheid van de helft van het scherm werkt ondertussen niet meer en je hebt geluk als hij 10 minuten aan blijft voor de accu al weer leeg is (deze is echter te vervangen, super luxe :+ ), maar het uit- en inklappen van het toetsenbord voel nog altijd even snappy en verslavend als toen deze nieuw was. Hopen dat dit mechanisme van Livermorium ook de jaren kan doorstaan.

Ik kijk al jaren uit naar een toestel waar weer een toetsenbord aan zit. Ja het toestel word dikker, maar op de desire kan ik nu na jaren nog altijd blind typen, wat mij bij een touchscreen niet lukt. Dit samen met het feit dat er geen on screen keyboard weergeven word welke het halve scherm (of meer) beslaat voelt nog altijd als een grote pro voor mij.

Maar ik denk dat het aantal mensen dat het fysieke toetsenbord echt mist en alleen daarvoor een specifiek toestel zou kiezen erg klein is. Het is dus afwachten wat het toestel te brengen heeft.

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 25 juli 2024 18:50]

Heb erg genoten altijd van mijn Desire Z. Maar weet niet of ik nu terug zou willen. App support is denk ik een stuk minder.
Inderdaad, doet me erg aan de Desire Z denken! (Die was wel dik en zwaar....)
Het scherm bij foto 3 lijkt veel op Samsung S9
dat dacht ik ook al!
Zou me niks verbazen als ze een S9 als prototype hebben gebruikt om het toetsenboord mee te ontwikkelen.
Ik vraag me af of fysieke toestenborden niet een beetje passé zijn voor de meeste mensen tegenwoordig.
Ik was ook zo'n norse oude rot die die sliderphones met toestenborden bleef kopen tot het echt niet meer praktisch was, nu ik heb geleerd te werken met een on screen toetsenbord vind ik het eigenlijk wel prima.

Je toesteldikte neemt met zo'n uitschuifbaar toetsenbord redelijk heftig toe en je introduceert toch weer een mechanisch element wat gewoon kapot kan.
Ik vind het nog altijd niet echt relaxed typen op onscreen toetsenborden. Geen fatsoenlijke feedback, en je maakt veel te snel een typo omdat zelfs op een 5.5" scherm de toetsen kort op elkaar zitten en je niet voelt waar je op duwt.

Dat de toestel dikte toeneemt boeit mij niet zo want ik ben absoluut geen fan in de race naar de dunste waar bij er van alles word opgeofferd wat ik belangrijker vind. Tevens is bij mij van alles aan mijn slider telefoons stuk gegaan (mede door het knuffelen van asfalt), maar het slider mechanisme was daar geen onderdeel van.
Dat de toestel dikte toeneemt boeit mij niet zo want ik ben absoluut geen fan in de race naar de dunste waar bij er van alles word opgeofferd wat ik belangrijker vind. Tevens is bij mij van alles aan mijn slider telefoons stuk gegaan (mede door het knuffelen van asfalt), maar het slider mechanisme was daar geen onderdeel van.
Dit sentiment ben ik het in principe zeker mee eens, maar ik heb dan persoonlijk liever gewoon meer accu.
Ik zat toevallig afgelopen weekend te kijken naar een video van volgens mij MKBHD waar hij een toestel met slider toestenbord reviewde en hoewel dat toestel dikker was zat er ook nog minder accupower in om ruimte te maken voor dat toestenbord en overall toesteldikte beperkt te houden.

Dat vind ik geen hele charmante tradeoff aangezien zelfs normale smartphone na een jaar gebruik niet meer deftig een dag doorkomen.

Edit: Beetje appels en peren zie ik nu, was niet voor een toestenbord maar een pop-up selfiecam achter een slide mechanisme.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 18:50]

Tradeoff met accu capaciteit is inderdaad jammer, ongeacht wat de reden is natuurlijk. Maar dat doen ze toch wel om weer een tiende mm van de dikte af te schaven, of ze laten camera's uitsteken.

Dus dat zou wel een aandachtspunt zijn voor dit soort toestellen, iets dikker is prima, maar accu mag echt niet (veel) kleiner zijn.
Ik tiep best veel op mn telefoon, soms zelfs ff snel ssh shelletje tussendoor. De ruimte die het toetsenbord in beslag neemt in beeld en dat ik toch niet echt lekker blind kan typen zit mij toch redelijk vaak in de weg.

Ik heb best interesse in een ietswat dikkere telefoon met uitschuifbaar toetsenbord.
Het enige waar ik wat huiveriger over blijf, is dat mechanische onderdeel. Die moet echt wel van degelijke bouwkwaliteit zijn. Even aankijken dus.
En nou hopen dat andere fabrikanten dit ook weer overnemen!
Niks typt fijner als een fysiek toetsenbord.
Toch blijf ik mij bij kleine fabrikanten zorgen maken over update support...
Doet mij heel erg denken aan de HTC Touch Pro 2.
Wat een cool ding was dat.
Enige slechte was dat het windows was haha

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.