Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Philips Hue-gebruikers hebben last van storingen

Gebruikers van Philips Hue-verlichting hebben last van een storing die de remote connectiviteit betreft. Hierdoor kunnen ze onder andere geen gebruikmaken van bediening via Google Home en Amazon Alexa.

Het supportteam van Philips Hue bevestigt dat er storingen zijn waardoor gebruik op afstand en met stembediening niet functioneert. Ook melden gebruikers moeite te hebben met inloggen op meethue.com.

Op Gathering of Tweakers meldt gebruiker NinjaTrek2891 dat de problemen donderdag rond 16.00 begonnen: "Alles inclusief de api, die via meethue.com gaat, lijkt niet te werken." De lokale verbindingen die via het draadloze thuisnetwerk verlopen, zouden geen hinder moeten ondervinden van de storing.

Het team van fabrikant Signify, het voormalige Philips Lighting, dat verantwoordelijk is voor Philips Hue meldt de storing zo snel mogelijk op te willen lossen, zonder details over de oorzaak en streeftijd te geven.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-01-2019 • 20:10

152 Linkedin Google+

Reacties (152)

Wijzig sortering
Alle mensen die meteen reageren "daarom neem ik geen smart verlichting: mijn lichtschakelaar werkt altijd!":
De lokale verbindingen die via het draadloze thuisnetwerk verlopen, zouden geen hinder moeten ondervinden van de storing.
Het gaat hier alleen om de extra functionaliteit om van afstand je verlichting te bediening; je kan nog steeds je lampen aan- en uit zetten. (en de kleurtjes wijzigen) Alle lokale afstandsbedieningen werken altijd, ook zonder internet of bridges of wat dan ook.

In de basis is je slimme lamp gewoon een lamp die uit gaat met stroom eraf en aan gaat met stroom erop. Stroom eraf is altijd lamp uit, en stroom weer erop is altijd lamp aan. Dit is de 1e prioriteit en werkt altijd.

Dan komt de lokale afstandsbediening erbij, die met een directe lijn verbonden is met je lamp(en). Deze afstandsbediening heeft een 2e prioriteit en werkt altijd zolang deze is verbonden met je lamp en je lamp van stroom voorzien is. Dit werkt d.m.v. een mesh netwerk, direct tussen alle verbonden apparaten. Je kan willekeurig apparaten aan- en afsluiten en het mesh netwerk blijft altijd functioneren. Er is geen host, of client/server model, of afhankelijkheid van de Philips/Google/Apple Servers. Dit mesh netwerk werkt via een open source protocol, genaamd ZigBee. Hiermee kan je dus ook apparaten van andere merken aansluiten.* (*in theorie, praktijk werkt dat niet altijd vlekkeloos)

Tot slot komt de smart bridge erbij, met de 3e & laagste prioriteit. Met de bridge kan je je lampen remote besturen via de merk-specifieke apps, of met integratie van je smartphones. Afhankelijk van het merk werkt ook deze bridge over je lokale netwerk & over het internet: Zelfs zonder internet werkt je bridge dus met de merk-specifieke app zolang je verbonden bent met hetzelfde netwerk. De remote functionaliteit werkt echter alleen via internet via de merk-specifieke services. Het zijn dus alleen deze services die storing hadden. Alle andere functionaliteit van de lampen werkte nog.

(Dit bericht is gewijzigd o.b.v. comments; ook heb ik het bericht iets ingekort om herhaling te voorkomen)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 januari 2019 22:15]

Is stroom eraf en daarna er weer op echt altijd lamp aan? Apart. Ik zou liever hebben dat de lamp de previous state weer aanneemt, of dat het instelbaar is.
Dat is ook mogelijk met Philips Hue, sinds update van december ;) (werd wel tijd na 6 jaar)
En sinds die update knippert hij ook eerst eenmaal, voordat die echt aan is.
Heel irritant.
Het ene gaat ten koste van het andere. Jammer.
Ik heb 5 lampen in gebruik maar ze knipperen alleen maar als ik ze handmatig identificeer.
Ze knipperen als je op de lamp klikt in de app zodat je weet welke lamp het is, dit is normaal
Geen last van. Heb een tweede generatie bridge en lampen, welke heb jij?
Helaas is het wel een hit and miss. Het werkt soms 1/2/3x goed, of 1 dag, en daarna weer naar standaard fel. Erg irritant. Dit zowel met de Adore badkamerlamp als met de Being plafond lampen.
Geen idee nog hoe dit op te lossen, vermoedelijk op een tweede update wachten.
Helaas is het wel een hit and miss. Het werkt soms 1/2/3x goed, of 1 dag, en daarna weer naar standaard fel. Erg irritant. Dit zowel met de Adore badkamerlamp als met de Being plafond lampen.
Geen idee nog hoe dit op te lossen, vermoedelijk op een tweede update wachten.
Hebben ook al je lanpen de laatste update gedownload en geinstalleerd? Via Zigbee duurt dat namelijk wel even. Ik had een aantal lampen niet geupdate omdat ze in de kast lagen. Deze updateten in 2 stappen naar deze laatste software. Pas na de 2e update blijft het werken.
Ze hebben allemaal 1.46.13_r26312; bij de een duurde dit langer dan bij de ander overigens. Die update kreeg ik meteen na het nieuws bekend was dat dit mogelijk was, en sindsdien is er geen 2e update geweest.
En nu nog een manier vinden om die update te installeren als je alleen lampen met afstandsbediening hebt (dus zonder dure bridge...)
Voor update heb je een bridge nodig en ook om het te configureren heb je een bridge en de App nodig.

Dus je zult dus toch een keer moeten investeren in een Hue Bridge als je gebruik wilt maken van deze functionaliteit.
Die update heb ik niet kunnen ontvangen waarbij mijn lampen de 'previous state' aanneemt. Als ik via de Heu app naar updates zoek, is er geen. Ik heb overigens de vierkante bridge.
Neem aan dat je Hue Lampen hebt en een Meethue account hebt aangemaakt via de App, maar wat je kunt doen om update te versnellen, is even je Hue Bridge van stroom halen, 30-60 seconden wachten en dan weer stroom er op zetten.

Tijdens het opstarten van de Bridge gaat deze opnieuw de server checken voor update's en als je lampen nog achter lopen zal het update proces gestart worden, let wel op dat dit 30-60 minuten per lamp duurt en pas als alle lampen software hebben geladen, kun je ze updaten vanuit de app.
Bedankt voor je reply. Zal mijn Hue Bridge nu van de stroom halen. Wel opmerkelijk dat ik niet de laatste update heb want 'Automatisch updaten' staat ook aan.
Is niet gelukt. Nog steeds geen nieuwe updates en is voor het laatst geüpdatet op 9 december.
De Hue Bridge heb ik 2-4 minuten van de stroom afgehaald. Komt het door dat ik E14 lampen heb?
Die update is ook niet zo recent hoor, die van mij zijn op 30-11 geüpdate dus 9-12 klinkt niet zo gek. Heb je de app ook geüpdate?

Het gaat om versie 1.46.13_r26312 voor je lampen. De optie vind je in de app onder Instellingen > Gedrag bij inschakelen. Het menu item heeft een bliksemschicht als icoon.
Ja, het probleem is: ik héb die versie 1.46.13_r26312 maar zie de optie nergens voor 'Gedrag bij inschakelen'.

En hoe bedoel je de app updaten? In Play Store? Er staat alleen 'Openen' dus updaten gaat niet.

(Android)

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 6 januari 2019 12:45]

Dat is tegenwoordig in te stellen via de Hue app. Je kunt per lamp instellen welke staat hij moet krijgen nadat de stroom eraf is geweest (previous state of een profiel).
Moet haast wel regelbaar zijn bij de Hue, heb zelf goedkope Chinese lampen daar is het na stroom eraf terug naar previous state behalve als je ongeveer 2 sec stroom eraf doet en dan aan dan gaat de lamp wel altijd aan, op zich wel handig als ik vrienden over heb en zelf alle lampen uit heb gezet :+ .
Previous state kan, dit is soms alleen onhandig als de previous state "lamp uit" is. Door twee keer kort achter elkaar stroom eraf/erop te doen gaat de lamp naar de aan/fel stand.
Wat als je je afstandsbediening niet hebt? dan is je licht onbruikbaar :) Je moet het stroom gewoon niet eraf halen. (en blijkbaar kan je het dus instellen volgens andere tweakers)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 januari 2019 09:26]

De app op je smartphone blijft werken hoor. Je gsm is een afstandsbediening voor dit soort lampen.
Overigens, in-home werkt je telefoon-app en API ook gewoon nog steeds.

Bij mijn Bridge zie ik het interne IP op mijn LAN, en alle functionaliteit werkt. Eigenlijk is het juist "vreemd" dat Google Home deze niet lokaal aanspreekt, ze zitten bij mij in hetzelfde subnet.

Ook de webhooks op mijn lokale netwerk werken nog prima. Streamen naar de TV en automatisch dimmen, waar ik de webhooks heb gericht op het lokale adres, werkt nog prima. Het gaat echt puur om Google/Alexa die niet werken.
Omdat Google home een verbinding legt vanuit de cloud (jou Google account).
Dat snap ik, maar dat maakt het niet technisch onmogelijk om via LAN die API te besturen. Als Plex het kan en de Hue app, dan zou het mogelijk moeten zijn voor Google. Het is werkelijk zo simpel als de bridge met een api call aanspreken en waardes uit te lezen/sturen.
Volgens mij is het zelfs zo dat Google home zonder internet, lokaal, helemaal niet werkt. Echt alles wordt uit de cloud geplukt. Letterlijk en figuurlijk.

Ik bedoel eigenlijk. Volgens mij is het basic dat je clouddiensten moet hebben wil dat werken met Google home.

[Reactie gewijzigd door DjaTwal op 3 januari 2019 22:45]

Dit klopt helemaal. De Google Home heeft alleen lokaal een microfoon en een chip die filtert naar het hotword. Als het hotword wordt herkend, dan gaat een verbinding open naar de Google servers die verder alles afhandelen. Het enige dat de Home lokaal kan doen is zeggen dat er geen verbinding is.

Nadeel is dat je zonder internetverbinding geen assistent kunt gebruiken.
Voordeel is dat je apparaat niet overbodig wordt als de assistent zwaarder wordt qua vereisten; aangezien deze niet op het apparaat wordt gedraaid.
Google home is niets meer dan een PCB om de verbinding af te handelen, een chromecast, een wifi adapter en een speaker. Buiten de stem trigger doet t ding niets. Je geluidsopname word verstuurd, server-side verwerkt, en de respons word teruggestuurd.
Phillips kun je lokaal nog bedienen, dit was ook noodzakelijk voor de WAF.
Daarnaast is het fijn dat de app ook zonder interrnet de lampen kan bedienen.

Er zijn 'smart' producten die het wat slechter hebben opgezet, die kun je niet via de app bedienen als internet er uit ligt.

Als ik het goed heb werken de digitale assistenten, zoals alexa en google home helemaal niet zonder internet.

Na aanschaf van wat iot apparaten heb ik spijt van de online only dingen.
[edit]

@FuaZe : WAF als in dat het vrouwtje niet blij gaat zijn als de verlichting niet werkt, ook al heb ik dan wel een dubbel probleem, want voordat het ligt aan gedaan wordt krijg ik te horen dat het internet niet werkt (als in facebook en youtube werken niet).

[Reactie gewijzigd door Splorky op 4 januari 2019 08:43]

Er zijn 'smart' producten die het wat slechter hebben opgezet, die kun je niet via de app bedienen als internet er uit ligt.
Klopt, zoals de KAKU ICS-2000 bijvoorbeeld, die werkt ongeacht van het netwerkt altijd via internet. Ik heb zo'n ding, werkt prima hoor, maar als ik mijn modem uitzet heb ik geen mogelijkheid via wifi iets te bedienen. Dus dat het met deze apps zodanig werkt is al een heel groot pluspunt, er is over nagedacht dat apps ook blijven werken in een thuisnetwerk ongeacht internet. Dat er implementaties zijn die niet uitgaan van die mogelijkheid ligt eerder bij de ontwerper van die implementatie dan bij de leverancier.

En ja, een storing is vervelend als je niet thuis bent, maar hoe vaak komt het voor dat je dat nodig hebt.
Zojuist getest en bij mij werkt de app wel zonder dat internet werkt. Wifi en LAN verbinding is voldoende. Wellicht hebben ze dit met een update werkend gemaakt
WAF als in:
"Web application firewall"
of
"Wife Acceptance Factor"?

Daarnaast zou zoiets eigenlijk gereguleerd moeten worden. Ik snap niet dat er producten zijn die je enkel en alleen via een "cloud" kunt gebruiken, hierdoor ben je eigenlijk nooit echt eigenaar van je product (niet in het geval van Hue).
Ik denk dat @Splorky refereert aan degene die WAF doet als de boel niet meer werkt :-D
Als de leverancier, vanuit welke overweging dan ook, stop met zijn (gratis) dienstverlening. Kan dat product of de producten de Kliko. We zien dat nu al met mobile telefoons en laptops (zodra de updates stoppen krijg je bepaalde applicaties niet meer geïnstalleerd) en producten als Spotify.

De consumenten van de huidige tijd, gaan akkoord met het verlies van eigendom naar gebruiksrecht.

Daarom ben ik blij met de lokale bediening van Hue. (ps wel een back-up gemaakt van de .Apk voor als de app uit de playstore verdwijnt?)

[Reactie gewijzigd door bab2501 op 4 januari 2019 07:53]

Toch hebben die mensen een punt. Veruit de meest IoT apparaten zijn de afgelopen tien jaar "cloud first" ontworpen. Met andere woorden, ze zijn totaal cloud afhankelijk. Kijk bijvoorbeeld naar de Nest thermostaat, die mensen letterlijk in de kou liet staan.

Nu de GDPR van kracht is en daarmee "privacy by design" in de wet verankerd is hoop ik dat besturing via het LAN de default wordt. Maar vooralsnog is dat totaal niet het geval.
Onzin, de Nest werkt prima zonder internet.
Bovendien past een beetje tweaker zo'n systeem in, binnen een domotica systeem, waardoor je helemaal niet meer afhankelijk bent van afstandsbediening buitenshuis.
Ik val wel een beetje van de bank van die commentaren, als iedereen zo dacht zaten we nu nog het Polygoon Journaal in de bioscoop te kijken...
Ik heb bijna alles hue. Ik zou nooit meer zonder willen. Wel zou de.prijs wat omlaag mogen per lamp. Ze kosten een godsvermogen
Ik heb het meeste van Ikea. Iets minder fancy maar ook iets minder prijzig. Volgens mij is het grotendeels hetzelfde qua werking
HELD voor deze zeer duidelijke uitleg!!! _/-\o_ _/-\o_
Hoewel ik smart verlichting een geweldig iets vindt, het zelf ook heb, is de afhankelijkheid van een Internet verbinding niks.

Een storing/hacker kan jouw huis in een disco of dark room veranderen, of een escape room als de verwarming er ook aan hangt ;)
Je bent dus met hue niet afhankelijk van internet, na dat je setup klaar is, kun je zelfs je hub los trekken van je router... Moet je wel zigbee remotes hebben dan.

Dat is een andere ding met wifi based systemen zoals de sonoff, als die uit is, kun je niks doen, ook lokaal niet.
Voor sommige functionaliteit heb je echter wel een internet verbinding nodig, zoals besturen op afstand, IFTTT, Google Home, Alexa. En al dat soort functionaliteit werkt momenteel niet goed.

Ik had het zelf vanmiddag ook al gemerkt. Ik kwam binnen "hey Google, turn on all light. Ongeveer een derde ging aan en na een halve minuut werd er gereageerd dat Hue niet bereikbaar was. Via de app en schakelaars werkt het natuurlijk wel gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 januari 2019 20:46]

Ik kwam binnen "hey Google, turn on all light.

Maar waarom heeft dat internet nodig?

Ik snap dat Alexa/Google zelf internet nodig heeft voor spraakherkenning, maar los daarvan kan Alexa bijvoorbeeld toch rechtstreeks de Hub bedienen?

Wat gaat er dan precies via het internet?
Volgens mij bedienen Google en Alexa Hue via de API die via internet beschikbaar is. Ik heb bij het verbinden met Alexa iig niet op de knop op de Hue bridge moeten drukken, waarbij ik dat bij apps die de boel lokaal aansturen wel heb moeten doen.
Inderdaad, even opgezocht en:

"Alexa communicates with the hub over the internet, and the hub communicates with your device."

Voor mij een 'deal-breaker' ...
Voor ElexA en Google.

Dat deze stytemem internet nodig hebben kn Philips niets doen.
Ik zie Alexa nog als een handigheidje/gimmick. Dat ik gisteren mn lampen niet kon regelen met mn stem is wat jammer, maar ernaast hangt een knopje die de boel alsnog gewoon laat werken.
Er is ook nog een Echo met ingebouwde zigbee controller. weet niet hoe goed dat werkt, maar daar zou dit minder een issue moeten zijn, anders dan dat dat ding internet nodig heeft om uberhaubt te werken :p
Ik ben nog steeds aan het spelen met de Alexa, maar nog niet aangesloten op mijn OpenHub. Mijn (buiten) lampen (inclusief een aantal Chinese Hue lampen) worden momenteel nog gestuurd via het tijdstip van zonsopgang danwel ondergang. 30 minuten na zonsopgang gaan ze uit en 30 minuten voor zonsondergang gaan ze uit..

Het zonnescherm wordt automatisch ingetrokken op basis van het weerbericht van OpenWeatherMap zodra het aangeeft dat het gaat regenen of zodra de zon ondergaat. Ik heb een digitaal weerstation, maar ik heb daar na een half jaar nog steeds niet naar kunnen kijken..

De meeste actuatoren worden met een eigen geschreven webinterface op een 50 dollar Chinese tablet bediend. Ik had al een STM32F0 (soort van arm based Arduino) gemaakt welke het RGB signaal aftapt en daarmee de Hue verlichting aanstuurt. Er zit alleen nog een klein foutje in de A/D converter verwerking waardoor de RGB kleuren niet correct gemixed worden. Waarschijnlijk gebruik ik een verkeerde bitwise shift operator value waardoor ik in plaats van geel licht ik nu paars licht krijg (rgb naar hue/sat conversie gaat hierdoor fout).. Helaas ben ik het script kwijt voor de microprocessor waardoor ik hem opnieuw moet schrijven. Ik weet dat fout gaat in de microprocessor omdat als ik de Hue kleur handmatig instel (via drie RGB sliders) de lampen wel de correcte kleur geven. Ook de kleur preview naar de input van de microprocessor klopt niet..

Het blijven leuke speledingetjes waar best wel een hoop tijd in gaan zitten. Voor je het weet ben je toch weer twee avonden bezig met de microprocessor. Maar als het eenmaal werkt geeft het wel een hoop voldoening. Als de gordijnen automatisch dicht gaan bij dichtlicht zodra je je TV aanzet, dan is dat toch wel weer leuk..
Jawel, alles wat je toegang wil geven aan je hue gaat via die knop. Alexa ook, toevallig laatst gedaan.
Blijkbaar omdat de software van Google dan de online API aanspreekt die vanuit de cloud je lokale systeem aanstuurt... Ik ben best blij dat Philips ook 100% offline setups ondersteunt :)
Het idee is dat je aanvullende functionaliteit server/cloud-based maakt zodat de devices met minimale rekenkracht voldoende zijn. Plus dat je snel nieuwe functionaliteit kunt toepassen zonder dat eerst alle devices moeten worden geüpgraded.
Yep!

En het feit dat ze die data gebruiken zoals recognitiën om het nog beter te maken.

Laatst is er een update geweest voor Siri en één voor HUE waardoor het aanzienlijk betering geworden.
Dat klopt en dan krijg je waanzin zoals de Google security camera die alles 24/7 streamen naar het web om daar de analyze te doen. Ofwel met 1080p een still image van je oprit streamen ... 8)7 Maakt schaalbaarheid gelijk ook en probleem met die cameras.

Mijn eigen Logitech doet het dan in ieder geval beter, en stuurt enkel wat op als er beweging gedetecteerd is. Dat 90% van de events dan een waaiende tak is, komt men dan pas achter na analyze.

Zoals ik elder zei, voor mij is dat een 'deal breaker'. Ik betaal dan liever meer voor een lokaal systeem dat ook werkt als het internet even niet beschikbaar is. Plus vanwege privacy en hackbaarheid lijkt het mij niet gewenst.
Alexa en hue lijken via internet aan elkaar gekoppeld via een 'skill' (Alexa).
Beide devices doen niet aan local discovery, lijkt het. Ze spreken gewoon je "cloud" account aan, maar communiceren niet over je LAN met de bridge.
Vind het ook vreemd, want in principe hoeft het niet. Het kan allemaal lokaal. Maar goed, dat zal wel niet in het woordenboek van Google staan, want als je niets centraal regelt levert dat ook geen data op om je verder mee te profileren.

Ik gebruik zelf een Apple-tv als Apple HomeKit gateway naar de hue hub, en als ik “hey Siri, activeer (naam van scène)” zeg, dan werkt alles gewoon. Ik heb die remote toegang via mijnhue niet eens aangezet. Gaat gewoon lokaal over mijn netwerk.

Wat wel weer irritant is, dat alles wat ik via ‘Hue Labs’ ingesteld heb staan nu ook maar so-so werkt. Kennelijk heeft dat daar weer invloed op, en gaat dat dan wel weer via iets centraals van Signify.
Als ik het me goed herinner werkt de spraakherkenning vanaf de servers van Amazon/Google.
Dus simpel gezegd heeft je smartspeaker geen idee wat je zegt zonder internetverbinding.
Ik zeg ook niet dat je nooit internet verbinding hebt, maar, in tegenstelling tot wat TS dacht, is die afhankelijkheid gewoon niet voor het normaal gebruik van hue.

Je kunt ook extra functionaliteit gebruiken doormiddel van een eigen systeem die dan lokaal communiceert met de bridge.
Goed, dat zijn functies van die diensten die niet zonder internet werken. Praktisch gezien zou er best een lokale set commando’s bewaard kunnen worden die offline beschikbaar zijn. Maar dan stuur je natuurlijk geen data naar ome Google en dat moet voorkomen zien te worden.
Updaten met tasmota en dan via mqtt aansturen 😉
sonoff firmware vervangen met tasmota, lokaal een mqtt server draaien en geen probleem hoor.

Hier stopt de boel er alleen mee als er geen stroom meer is..
Ik heb over hoe het out of box komt, als een voorbeeld van WiFi based systemen.
... Moet je wel zigbee remotes hebben dan.
Ik heb Hue en Innr, met Innr heb je gelijk, dat werkt idd niet zonder zigbee fysieke remotes afstandsbedieningen.
Maar met Philips Hue, kan ik rustig zonder een account scènes opstellen en met mijn WiFi smart telefoon alles op Hue bedienen. Advies is wel dan de updates search/seak, 'uit' te zetten. Maar zonder internet, werkt Hue prima.
kun je zelfs je hub los trekken van je router... Moet je wel zigbee remotes hebben dan.
Als je hub niet verbonden is aan je router, kun je moeilijk met een telefoon de hue lampen bedienen.
De Hue hub is verbonden op WiFi, met mijn Router, via DHCP. Ik kan prima bij alle lampen binnen mijn VLAN voor Hue, ik zie het probleem niet. Het werkt uitstekend.
Apart dat jou bridge op wifi verbonden is, die ding heeft echter een ethernet port maar geen wifi module afaik... Maar het probleem is dat jij over totaal iets anders hebt dan wat de TS over had en mijn antwoord.

TS zegt dat de afhankelijkheid van internet een downside is, daar tegen zeg ik dat je (voor het normale gebruik tenminste) helemaal geen internet nodig hebt, en na dat alles is gepaard, kun je zelfs de brigde ontkoppelen van je router, maar dan weeken de lampen alleen met zigbee afstandsbediening ofc.
Niet apart, jij kent niet alle details.
Mijn WIFI heeft een eigen LAN switch, en dus alles op Hue, inclusief de bridge, zitten allemaal op LAN. Er is geen filter tussen WiFi en LAN, behalve de eigen VLAN.

Voor de rest ligt het gewoon aan jou vermogen van empathie in de ander, om je in te leven, wat ik zou kunnen hebben. Ik vertel je niet letterlijk alles.
Dus ook hier op kan je door blijven reageren, maar je weet het gewoonweg niet.... 😊
Hier op de FP wordt vaak gereageerd zonder de thread te lezen, daar heb ik weinig geduld en empathie voor, vooral als ik dan de kern van de discussie duidelijk probeer te maken en de ander op het zelfde blijft hameren.

Discussie was hier simpel,

TS = jammer dat je internet nodig hebt

Ik = internet is niet nodig, sterker nog, bridge hoef je niet eens aan je netwerk hangen, na dat de setup afgerond is, kun je de netwerk kabel ontkoppelen en is de bridge standalone. Voor dat heb je wel zigbee remotes nodig, want je kunt het niet via je pc / smartphone benaderen.

Dit was het.

Don't get me wrong, maar hoe je netwerk in elkaar zit, past in die thread niet en interesseert mij personelijk niet, natuurlijk heb je geen Philips afstandsbediening nodig als je bridge aan je netwerk verbonden is, maar dat was nooit het punt.
Laar maar zitten,
ik ga hier niet verder op in. :X
Het zwakke punt is dat je voor bediening op afstand, niet zozeer van (je eigen) intenetverbinding afhankelijk bent, maar van servers van derden. Nadeel is dat er bij een centrale storing meteen een zeer groot effectis. Andere problemen zijn het failliet gaan of het wijzigen van de bedrijfskoers van de fabrikant. Dat is al vaker vertoond met apparaten die simpelweg massaal gebrickt worden op een gegeven moment.
En dit is nu juist alleen dus die remote functionaliteit die er last van heeft, ik vindt dit spreken *voor* Hue. Hun infrastructuur heeft een storing, maar binnen je netwerk heb je daar 0 last van. Zoals het hoort imho. En voor remote functionaliteit zonder gaten in je firewall heb je nu eenmaal een externe server nodig.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 januari 2019 20:26]

En voor remote functionaliteit zonder gaten in je firewall heb je nu eenmaal een externe server nodig.
Definieer 'gaten in je firewall' ;)
Als je een Hue aansluit op een lokale domotica controller (bijvoorbeeld Domoticz, Home Assistant, etc.) kun je die vanaf extern benaderbaar maken. Je moet dan inderdaad een poort openzetten, maar je kan het risico natuurlijk wel afschermen. Bijvoorbeeld door je domotica controller van authenticatie te voorzien (wat natuurlijk een no-brainer is als je hem direct aan het internet hangt :P ) of door bijvoorbeeld een VPN op te zetten. Die laatste manier gebruik ikzelf. Mijn domotica is dus vanaf extern te benaderen, als ik VPN inschakel. Voor de gemiddelde consument misschien wat lastiger, maar voor een tweaker moet dat wel haalbaar zijn. En tevens is het naar mijn mening vrij veilig. Bijkomend voordeel is dat je helemaal niet afhankelijk bent van externe servers, partijen of apps. Want naast dat een service een storing kan hebben of ze de stekker eruit trekken, weet je nooit wat die app/partij tegenwoordig allemaal met je data doet.
Definieer 'gaten in je firewall' ;)
Iedere open poort op je firewall is een potentieel beveiliging risico (port forward of terminatie op de FW zelf).

Maar je kan het risico natuurlijk wel afschermen. Bijvoorbeeld door je domotica controller van authenticatie te voorzien
Daarmee vang je enkel de meest basic aanvallers af. De software kwaliteit, snelheid van updates en automatisering hiervan bepalen het risico van de controller. Iedere software heeft beveiligingsproblemen en dus is een potentieel risico.

of door bijvoorbeeld een VPN op te zetten.
Dit is een extra barrière en erg effectief (want je zet minder software bloot aan het internet). Echter kan VPN software ook gehacked worden dus helemaal veilig ben je niet. Daarnaast bouw je een barrière en daarmee ongemak op.

Voor de gemiddelde consument misschien wat lastiger
De doelgroep voor Hue ;)

En tevens is het naar mijn mening vrij veilig.
Schijnveiligheid helaas. Heb je de VPN software zelf geschreven? Heb je een IDS draaien om te zien hoevaak je wordt aangevallen? Ben je beveiligingsexpert met hardware kennis om je router/firewall te hacken en te zien of er geen hardcoded account in staan (China, Rusland, USA)?

Bijkomend voordeel is dat je helemaal niet afhankelijk bent van externe servers, partijen of apps
Want jouw oplossing is door jou zelf geschreven? VPN Software met VPN client apps?

Want naast dat een service een storing kan hebben of ze de stekker eruit trekken,
Dat geld natuurlijk voor ieder stuk software/hardware tegenwoordig. Die VPN App van jou wordt ook niet eeuwig ondersteund. Daarnaast hoef je natuurlijk met Hue niet bang te zijn dat ze binnenkort ermee stoppen. Hetzelfde geld voor Apple, Google of Microsoft. Daarom neemt iedereen daar ook een e-mail adres :)
Dat zijn unknowns waar je nooit vanaf komt. Je zult een device moeten vertrouwen in de chain, tenzij je van router tot telefoon helemaal zelf gaat bouwen. Overigens denk ik dat zaken zoals OpenVPN (populaire, open source software) lang genoeg ondersteund gaan blijven. Tientallen jaren nog wel.

Aangezien Philips de verlichtingstak een tijd terug nog heeft verkocht, zou ik eerder vraagtekens bij de Hue zetten op langere termijn. Maar goed, die is gebaseerd op allerlei open source meuk en kan meer dan alleen met eigen bridge verbinden, dus ik ben niet zo bang dat als Hue niet meer gemaakt wordt, de lampjes waardeloos zullen zijn.

Tevens wordt de Hue meuk vaker geupdatet dan menig klote Huawei/ZTE-routertje van KPN/Ziggo, waar je ISP standaard backdoors in heeft gebouwd. Ik vertrouw nog eerder dat gat in de firewall die termineert op een geupdate Hue Bridge dan zo'n onding van de provider.
Ik snap je punten, en op zich heb je natuurlijk gelijk. Echter je opmerking over veiligheid van software geldt natuurlijk voor alles. Je kan je poorten wel dicht laten staan, maar weet je wel zeker dat je modem/router geen kwetsbaarheden bevat en je firewall wel zo veilig is? Dat weet je nooit, ook niet als je het zelf geschreven hebt (daar kunnen immers ook fouten in zitten). Alles kan in principe gehacked worden, dus 100% garantie op veiligheid heb je naar mijn mening nooit. Zelfs een beveiligingsexpert kan iets over het hoofd zien, en een IDS kan een bug hebben.

Hetzelfde geldt voor backdoors en hardcoded accounts. Ik weet niet of of die in de software zitten die ik gebruik, net zoals jij niet weet of die niet in je router, firewall of IDS zitten.

Dat de VPN app niet eeuwig ondersteund zal blijven klopt (waarschijnlijk :P). Als de VPN app niet meer ondersteund wordt zal die nog wel te gebruiken zijn (staat immers lokaal geïnstalleerd), maar zal die geen beveiligingsupdates meer krijgen, en is het dus niet meer verstandig die te gebruiken als er bekende kwetsbaarheden in zitten. Er is echter wel een verschil. Als een app/service (in dit geval Hue) niet meer ondersteund wordt kun je daar niets aan doen, en is het product dus niet meer (op afstand) bruikbaar. Als de VPN app niet meer ondersteund wordt neem je een andere en kun je alles weer gewoon aan.
Daarnaast hoef je natuurlijk met Hue niet bang te zijn dat ze binnenkort ermee stoppen. Hetzelfde geld voor Apple, Google of Microsoft. Daarom neemt iedereen daar ook een e-mail adres :)
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Nu zal Hue vermoed ik een goedlopend product binnen Philips/Signify zijn, waardoor ze het waarschijnlijk niet zullen stoppen, maar de garantie dat ze er niet mee stoppen heb je absoluut niet. Uit je lijstje staat zeker Google er toch wel om bekend diensten te stoppen, ook als die nog aardig wat gebruikers hebben. Dat deden ze eerder met bijvoorbeeld Google Reader, maar ook met producten als de smarthome-hub Revolv (van Googles dochterbedrijf Nest), waardoor de hardware (a $300) waardeloos werd. Dat risico heb je niet als je iets volledig lokaal draait, als de maker er dan mee stopt krijg je geen updates meer maar zou alles wel nog gewoon moeten werken. Ook Philips heeft al eerder apparaten en diensten gestopt.
Het is inderdaad een beetje een flauwe reactie van mij gezien natuurlijk alle punten altijd gelden. Alles kan uiteraard morgen ermee stoppen :)
Zelf heb ik hue, maar heb remote hue nooit in gebruik genomen. Desondanks kan ik nog steeds via VPN nog steeds remote de lichten bedienen. Dat werkt prima, maar zal ik desondanks niet zo vaak gebruiken.
Ben ik helemaal met je eens. Al mijn woonkamerverlichting is zo'n beetje Hue, maar ik had het dus niet door totdat ik dit bericht las. Via Homekit had ik ook geen problemen trouwens.
Homekit verzorgt de communicatie via een homekit hub naar jouw thuis. De communicatie met Hue gaat via die hub. Zo stuur ik ook mijn Ikea Tradfri aan (die normaal alleen lokaal werkt). Erg slim van Apple om dit zo te doen. Ze houden hiermee namelijk de gehele connectie binnen hun eigen software.
Helaas geen lof voor Apple maar voor Philips.
Met de hue app zul je zien dat deze ook zonder internet werkt, de Philips hub is een server waar je berichten naar kan sturen om opdrachten te geven en te status ontvangen.


[edit]
Jemig, je kunt ook niet geen lof aan Apple geven zonder -1 te krijgen.

Wel goed om te horen dat Apple blijkbaar werk heeft gemaakt om de assistent offline te kunnen laten werken. zelf zou ik voice command in huis helemaal niet zo erg vinden, echter wil ik het zonder internet kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Splorky op 4 januari 2019 08:49]

Toch een beetje lof voor Apple, want ze zijn zo netjes geweest het via het lokale netwerk af te handelen in tegenstelling tot Google (die natuurlijk graag wil weten wanneer jij je licht aan en uit doet ten behoeve van het profileren van jou).

Overigens is Apple nog een stukje verder gegaan, want alleen de nieuwe, ‘vierkante’ hue hub werkt met HomeKit vanwege de speciale Apple HomeKit chip die erin zit. Met de oudere, ronde hue hub kan dit dus niet.
Ik had er zo nog nooit over nagedacht. Maar ik was er eigenlijk vooral een beetje vanuit gegaan dat Home en Alexa hetzelfde deden als Homekit, maar die praten blijkbaar met een API tegen meethue.com. Jammer, want ze hebben beide apparatuur die als hub zou kunnen fungeren.
Je mag natuurlijk ook nog gewoon ouderwetse schakelaars installeren. Dat is hoe dan ook wel relaxed om nog te hebben.
Grappig en offtopic.

Ontopic: Ik gebruik remote bediening vaak. De functionaliteit zit er in, en dat hoort naar mijn mening ook zonder problemen te werken. Er is dus in mijn geval wel een afhankelijkheid.
Uiteraard. Maar de uptime ia enorm hoog volgens mij over een jaar bekeken.
Vind het niet per se offtopic om over backups te praten trouwens.
Ik weet niet hoe vaak jij op afstand het licht aandoet, maar ik heb het een of twee keer gedaan, en ik heb al jaren een huis vol hue. Remote access is absoluut niet nodig voor normaal gebruik binnenshuis, dat is op geen enkele wijze van elkaar afhankelijk.
Ja als jij via de hue app of via Zigbee remotes werkt wel ja... maar ik kwam dus vandaag thuis van 't werk en zei "Hey Google, I'm back"... maar vervolgens gingen de lichten dus niet aan. :+ :+
Geen taps en dimmer switches?
Geen ifttt of Olisto die op basis van zonsondergang de lampen schakelt? Overigens spelen die remote problemen al langer dan alleen sinds vandaag. Heb al een aantal weken ongeveer 3 zeg maar problemen met het niet remote kunnen inloggen.
Neem aan dat je dat combineert met iets dat detecteert of je thuis bent, anders is het nogal een loze applet.
Nee bij mij mogen de lampen best aan als er Niemand thuis is hoor komen vaak een 20 minuten later dan zonsondergang thuis
Ja als jij via de hue app of via Zigbee remotes werkt wel ja... maar ik kwam dus vandaag thuis van 't werk en zei "Hey Google, I'm back"... maar vervolgens gingen de lichten dus niet aan.
Voer dan ook echt home-automation door, en geen halve maatregelen :P
Als ik binnen kom, en het is donker, dan gaat het licht gewoon aan, daar hoef ik niet om te vragen.
ja ja.. sensoren staat op de to-do lijst mijn vriend, ik weet ik weet ;)
Als je Hue hebt kan je ook een routine maken om het licht aan te zetten op een X tijdstip. Kan je hard instellen of met speling (je stelt bijvoorbeeld om 17:00 uur licht aan maar met half uur speling. Gaat het dus ergens aan tussen 16:30 uur en 17:30 uur, zelfde kan je doen met het uitzetten van de verlichting).
Ook kan je een routine maken die bijvoorbeeld je licht aanzet aan de hand van zonsondergang/opkomst. Heb je voor Hue verder geen sensor bij nodig in principe. Een sensor kan makkelijk zijn voor bijv het toilet (waar het licht dan automatisch een X tijd aan gaat), althans in mijn optiek.
Ja ik snap je punt.. echter mijn punt is dus dat ik een hekel heb aan onnodig lichten aan laten staan.
Ik zou het dus doodzonde en onzin vinden om lichten automatisch aan te laten gaan (en blijven) ook al ben ik er helemaal niet.
Je kan ook gewoon aangeven dat je lichten op een bepaalde kamer moeten aanspringen als je thuis komt indien het donker is. Dat heb ik bij mij zo ingesteld voor mezelf en mijn vrouw. Maar dat ging dus gisteren niet omwille de Hue remote server niet werkte.
Maar wel leuk en makelijk Want remote acces is niet alleen voor het bedienen van je lampen buiten huis. Via remote acces kan je ook andere dingen koppelen.

Zoals weer diensten zo dat in ze gang een seintje krijgt als regent.
Of dat als de zon ondergaat de lampen van de woonkamer automatische steeds harder gaan branden.

En dat wanneer ik na zons ondergang thuis hue altijd zelf de gang lampen een kleine beetje aan zet op het moment dat ik thuis kom.

Dat zijn allemaal functie van de remote API van hue.

Ik snap de discussie ook helemaal
Niet voor remote acces van hue hoef je helemaal geen porten open te zetten.

De hue connect naar buiten naar Phillips en de Hue connect ook naar buiten naar Philips(nieuwe naam) geen UPnP of portforward voor nodig.
Er is geen afhankelijkheid van de internetverbinding. Ja, als je het van buitenaf wil bedienen. Maar hoe vaak doe je dat? Ik heb het welgeteld 1x gedaan om te kijken of het werkt.

Hier hele huis vol Hue en niets gemerkt van een storing. Maargoed, wij hebben geen Home of Alexa.
Dit gaat niet over de primaire besturing van smart verlichting. Die werkt immers gewoon via LAN en ZigBee (in dit geval) en internet is niet nodig. Het gaat hier om de connectiviteit met een 3rd party integratie, dat is vervelend met een storing. Maar geen probleem als je thuis bent. En hackers kunnen veel ergere dingen met je doen dan je lampen uitzetten, daar heb je echt geen smart verlichting voor nodig... ;)
Ik heb zelf mijn benedenverdieping helemaal voorzien van Hue verlichting en daarbij bewust geen gebruik gemaakt van de online functies. Dus het hoeft geen probleem te zijn.
Tja, mijn moeder zei altijd: als de hemel instort zijn we allemaal blauw...
Mee eens.
Maar ik heb ook Hue lampen maar die zijn niet met internet verbonden, hooguit eenmalig als de hub een firmware update nodig heeft, en dan zet ik het weer dicht, wel zo veilig.
Dan kan ik ze nog steeds prima bedienen met de smartphone app en de webinterface, gewoon naar een binnen IP adres.
Fijn dat ik nog gewoon een lichtschakelaar heb! Nee zonder gein, het is irritant als er met licht een storing is, gelukkig werkt lokaal nog!
Dat is de reden waarom Hue lampen dus tot voor kort altijd 100% wit inschakelden na een stroomstoring. (ofwel, schakelaar actie)

Met de nieuwe power-on functie werkt dit nogs steeds, maar dan moet je twee keer de schakelaar uit en aan zetten.
Mijn hele huis is hue en heb bij alle lampen dien relevant zijn gewoon hue dimswitches gekoppeld dus ook zonder internet werkt het nog. Alleen de strip boven en onder de keukenkastjes en de ‘sier’ lampen in de woonkamer worden geregeld met olisto om op een tijdstip in en uit te schakelen en om scenes te wisselen
Het lijkt inmiddels weer verholpen te zijn.
Het werkt af en aan. Kan nog niet verder gaan de huiskamer opnieuw instellen.
Kan je die lampen ook met een eigen server/controller bedienen? Los van de philips-api dus? Zodat je zelf je externe toegang kan regelen via bijvoorbeeld een eigen mobiele webpagina?

Ik bedoel dan zoiets als een Pi die je kan gebruiken om schakelaars mee te bedienen
koppelen aan Google Assistant of Apple Homekit.

Of op een PI gebruik maken van Home Assistant / Hass.IO / Domoticz etc..
Ja met bijvoorbeeld Zigbee2mqtt kan je het aan Homeassistant knopen. Zo gebruik ik een Hue Dimmer los van dat verschrikkelijke ecosysteem van Philips.
Wat is er zo verschrikkelijk aan het Philips ecosysteem ?
Ik vind het ten eerste ongelofelijk hoog geprijsd, daarnaast is het idealiter (vanuit de fabrikant gezien) cloud-gebaseerd en daardoor dus afhankelijk van de werking van externe systemen. Dat is iets wat ik niet wil, dat gaat namelijk vaker leiden tot scenario's zoals wat nu is gebeurd.

Ik praat nu veelal direct met de sensoren van systemen, tradfri, Xiaomi aqara, etc. zo heb je ook geen hub of gateways nodig.
Maar het helemaal niet cloud gebaseerd. Je er kan prima Local tegen praten en heeft ook geen vendor lock je kan dus alle merken lampen gebruiken Ikea en osram werken prima?
Waren de offline mogelijkheden gewoon beschikbaar tijdens de storing? Dus via de lokale schakelaars en apps?
Ja, dat gaat gewoon via een lokale verbinding, zelfs buiten de "bridge" om. Het is nl. een mesh netwerk, geen client-server model.
Geen problemen met Hue via Home Assistant.
Als er een bericht over Nokia komt haast Tweakers om vooral te benadrukken dat het een HMD telefoon ia, en zeker geen Nokia. Als het om een TV van Philips gaat, wordt altijd 3x benadrukt dat het een TPVision is.

Maar dat Philips Hue nu Signify is, en geen Philips meer?

Ik vind het prima om Philips Hue en de TVs gewoon Philips te noemen en Nokia's gewoon Nokia. Maar trek wel 1 lijn.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 3 januari 2019 20:24]

Het plaatje van de app is nog gewoon Philips Hue. Dit is de merknaam. Dus niet Hue alleen.
Zou me niet verbazen als het gewoon zo blijft heten in de toekomst.

Die ook de website meethue.com
Zeker. Net zoals er op een Nokia telefoon gewoon Nokia staat :-) en op onze Philips TV staat ook 'Philips', en geen TP Vision. Signify Philips Hue peer is hetzelfde als HMD Nokia 8 en TP Vision Philips 65OLED803 om maar wat te noemen.
Dat zijn dan ook daadwerkelijk andere dingen. Bij de TVs is het daadwerkelijk een ander bedrijf (tp vision) dat de licenties, en rechten gekregen heeft om de merknaam Philips op hun producten te mogen plakken. Meer is er niet Philips aan.

Signify is echter gewoon een naamswijziging geweest van de Philips Lighting divisie. Alles is daar dus nog steeds gewoon Philips, ze hebben alleen de marktnaam gewijzigd in Signify.
Mwah. Het is een afsplitsing, en geen onderdeel meer van Philips. Ze mogen voor maximaal 10 jaar de merknaam Philips nog wel gebruiken (licentie die eventueel bij wederzijds goedvinden verlengd kan worden, net als bij de TVs). Ze hebben een eigen beursnotering.

Philips heeft ook geen controlerend belang, en afgesproken (en nagekomen) was al dat ze de naam Philips niet meer in hun bedrijfsnaam mogen gebruiken. Het belang van Philips is nu in ieder geval onder de 30%, doel is om verder af te bouwen.

Dus ja, er zijn echt wel herkomst banden met Philips, maar alles is nu doorgesneden, en ze zijn eigenlijk net zo Philips als TP Vision (die ook in Amsterdam zit, en waar het om eenzelfde afsplitsing ging) en HMD (die ook in Finland zit)

[Reactie gewijzigd door Arokh op 4 januari 2019 15:17]

Dat is exact de reden waarom ik op "essentiële" plekken in het huis (zoals gang/overloop/hal) gewone schakelaars+verlichting heb hoewel ik eigenlijk nooit storingen heb met Philips Hue.
Je fysieke afstandsbedieningen blijven altijd werken; die kan niet van buitenaf onklaar gemaakt worden; niet per ongeluk of expres, of bij een storing.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 januari 2019 20:43]

Waarom niet een aparte bridge voor deze lichtpunten? Zo zou ik het doen. Icm schakelaars en de Hue Motion kan je een systeem maken die zonder app goed functioneert. Al deze lichtpunten gaan weer automatisch uit door de sensor. Of kunnen worden bediend door schakelaars. Alle overige punten zijn er voor de fun.
Geen last van hier, alles werkt perfect
Ja, bij mij ook. Schakelaar omhoog, licht aan, schakelaar omlaag, licht uit. Perfect systeem.