Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Evan Blass toont foto van vermoedelijke Galaxy S10 met cameragat in scherm

De bekende smartphone-leaker Evan Blass heeft een foto van, naar hij claimt, een Galaxy S10-model gepubliceerd. De foto toont een smartphone met gat in het scherm voor de camera en dunne schermranden.

De op de smartphone aanwezige apps zijn wazig gemaakt en ook de omgeving is onherkenbaar door zwarte vlakken. In de rechterbovenhoek is de camera in het scherm verwerkt en langs de zijkanten buigt het scherm licht af.

Het zou om het Galaxy S10-model dat intern bij Samsung als Beyond 1 bekendstaat gaan. Volgens Blass, die veelvuldig informatie over komende smartphones publiceert, kan het toestel draadloos andere compatibele apparaten laden, net als de Huawei Mate 20 Pro.

Volgens geruchten brengt Samsung meerdere versies van de Galaxy S10 uit, met 5,8"- tot en met 6,4"-schermen en drie tot en met vijf camera's. Deze hebben de codenamen 'Beyond 0', 'Beyond 1' en 'Beyond 2'. Daarnaast komt er naar verluidt een 'Beyond x', met 6,7"-scherm, 5g-ondersteuning en zes camera's. Waarschijnlijk volgt de aankondiging in februari.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-01-2019 • 17:24

143 Linkedin Google+

Reacties (143)

Wijzig sortering
Dan toch liever een notch in het midden van het scherm zoals de oneplus 6t dan dit.
Ben ik de enige die geen obsessie heeft voor een "full display" screen? Ik persoonlijk vind het design met kleine bezels aan de onderkant en bovenkant geen probleem en snap niet wat er spannend is aan een camera in een scherm. Optimalizeren van de software, verbeteren van de hardware en eventueel betere camera's trekken voor mij persoonlijk veel meer aandacht dan deze trend. gelukkig doet mijn s7 het nog perfect want ik kan wel een tijdje wachten tot ze een oplossing hebben gevonden voor al deze aparte designs.
Fabrikanten moeten toch ergens op concurreren he. De meeste zaken zijn redelijk uitontwikkeld en zijn qua cijfertjes niet meer spannend dus gooien ze het maar op screen to body ratio. Dat er dan wel een gat in je scherm zit moet je dan maar voor lief nemen, maar dan kun je wel pronken met een telefoon die voor X procent scherm is.
Inderdaad. Ik denk dat er enorme winsten gemaakt worden vanwege dat veel mensen stiekem willen patsen met hun nieuwe smartphone, auto of kleren. Ze weten bij al die top merken ook wel dat ze alles moeten oprekken door dit soort dingen te verzinnen.
Precies daarom kopen zoveel mensen een S9+ of een X, terwijl ze net zo goed af waren met een LG of Xiaomi van honderden euro's minder.

Circa 2 jaar terug nog iemand gezien die een nieuw duur abonnement nam om het laatste model iPhone te bekostigen, terwijl ze het vreselijk duur vond en het eigenlijk te duur voor haar was. Mijn suggestie dan een andere telefoon te kiezen werd met afgrijzen en verwondering aangehoord. Alsof ik een buitenaards idee aandroeg...
Heel sneu eigenlijk, want ik zie op het eerste gezicht op een afstandje meestal weinig verschil tussen telefoons. Zwart scherm, zwarte randen en een hoesje er omheen...
Haha dat is een heel mooi, naja goed voorbeeld. Heb laatst mijn PC ook samengesteld met het idee dat ik een hoop toch niet hoef. Dat scheelde me €300 euro in de wenslijst.. gewoon even met een realistisch blik kijken en je gevoel aan de kant zetten.
Ik durf het niet meer aan. Ik heb toch ellende met uitstapjes naar andere merken en mijn broertje die werkelijk alles probeert is na een tijdje enthousiast te zijn over verschillende merken weer terug bij Samsung omdat het net allemaal even wat betrouwbaarder is. En over het algemeen hoef je geen consessies te doen, snelheid, camera kwaliteit, batterijduur, software, alles is gewoon goed. Tja, daar betaal je dan meer voor.
Precies daarom kopen zoveel mensen een S9+ of een X, terwijl ze net zo goed af waren met een LG of Xiaomi van honderden euro's minder.
...
Dat is niet helemaal waar, aangezien ik zelf opzoek was naar een dual sim telefoon met een groot scherm en een goede camera. Daarnaast mag de telefoon vanuit bedrijfpolicy geen China-phone zijn en is een Android (OS 8+) telefoon gewoonweg het handigst waar ik werk, evenals een USB-C aansluiting.

Dan blijven er niet veel opties over dan een S9+ (of S9). Zeker als een kleine bazel prima is.
S9 inderdaad, maar o.a. ook Sony XZ2 Premium, Google Pixel 2 en 3, Moto G6 Plus, LG G7. ;)

Ik snap jouw beweegredenen, maar die heeft niet iedereen. Ik ken kinderen met een S9+ waarbij ze echt niet veel meer doen dan FB, Insta, WhatsApp en wat spelletjes. Uiteindelijk moet iedereen het ook zelf weten. Ik geef m'n geld weer uit aan andere dingen, waarover andere mensen wellicht denken: "waarom?"
de vraag is of je zoiets wil.... want ze drukken er maar dingen door maar wed dat de meerderheid t gewoon lelijk vind....
Dan koop je lekker een s9+ voor 100en euros minder
Ikzelf heb een iPhone 6S+ en dit jaar een galaxy S9 gekocht voor mijn vriendin, ik vermoed dat ik zelf tegen de zomer de overstap naar Samsung zal maken :)
haha samsung zijn in het algemeen geweldige toestellen. Dit is al me 4e samsung toestel in nog nooit problemen gehad. Echter trekt de pixel series mijn aandacht wel met die geweldige camera's, jammer dat ze zo extreem duur zijn
In mijn geval, ik vind persoonlijk dat Samsung echt wel meer innoveert dan Apple en toch wel een beetej een voortrekkersrol heeft op sommige vlakken. Daarvoor ben ik bereid iets meer te betalen.
Weke innovaties bedoel je dan?

Want bij Apple is het duidelijk wat ze de smartphone markt hebben gebracht maar bij Samsung kan ik niet echt iets bedenken wat je een innovatie zou kunnen noemen.

Niet dat ze dan geen goede toestellen maken want ze maken gewoon degelijke toestellen, heb zelf een S7.

Maar naar mijn mening moet je voor innovatie niet bij Samsung zijn.
Dat is een eeuwigdurende discussie. :P. Samsung had bij de Galaxy S6 al sterke punten tov van de iPhone 6. Dingen zoals draadloos laden, edge scherm, AMOLED, etc. Ik heb beide gehad en beide toestellen hebben hun voor- en nadelen. Apple heeft de software weer wat fijner inelkaar zitten.

De Samsung is in het donker weer scherper dan die van de iPhone (in dit geval een iPhone 8 vergeleken met een S8).

Beide toestellen zijn fijn in gebruik, maar geef toch een beetje de voorkeur aan Android. Terwijl het hele idee van Apple veel beter is.
Nadeel van Samsung vind ik toch de eigen skin. Stock Android is gewoon sneller en hapert nooit. Bij Samsung zie ik toch regelmatig stotteringen.

Maar zoals laatst de blinde test op Tweakers uitwees: Samsung staat bovenaan met zijn camera, met name in lastige situaties. Een mooie prestatie.
Klopt, ik ben ook niet helemaal fan van die skin. Maar een andere launcher is zo geïnstalleerd. Dat heb ik in mijn geval ook gedaan.
Wat is het effect van zo'n launcher? Vervangt die de skin en wordt het stotteren minder? Welke launcher gebruik je? Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Ik gebruik momenteel Novalauncher. Je kan met zo'n launcher meerdere kanten uit en de "trage" samsung skin vervangen. Vaak loopt het dan veel soepeler en het voelt wat meer "Stock" android aan. Google er maar eens op, je kan vrij veel aanpassen naar je eigen smaak :)
Ok, bedankt!
Ik heb nu een Nokia 8 met stock Android. Die heeft niet de camerakwaliteit van Samsung, maar voelt wel snel aan.
Als Samsung nou eens een high end telefoon met 3,5 mm jack en stock Android uitbracht, dan is de keuze snel gemaakt.
Een launcher vervangt niet de skin. Een launcher is eigenlijk je app drawer + de schermen waar je widgets en launch icoontjes opstaan. De menu's etc blijven onaangepast.
Dit is inderdaad een betere omschrijving. Het gebruik van een andere app drawer kan de prestaties overigens al flink verbeteren. Het menu van Samsung is momenteel wel goed te doen (als je het Instellingen menu bijv. bedoeld).
Jouw iPhone is, qua uiterlijk, grotendeels Samsung. Amoled komt letterlijk van Samsung (ook al waren ze niet de eerste, ze zijn zeker de beste daarin), randloze schermen en minder bezels was Samsung flink mee bezig en er zijn talloze software dingetjes die van Samsung in Android overgenomen zijn en via die weg weer door apple zijn gekopieerd.
Want bij Apple is het duidelijk wat ze de smartphone markt hebben gebracht
Natuurlijk heeft Apple de smartphone markt ook veel gebracht (niet allemaal ten goede overigens), maar er is toch een behoorlijk aantal dingen dat Apple vooral gepolariseerd heeft, welke al degelijk bestonden bij andere (Android) telefoonmerken. Typisch voorbeeld hiervan is de metalen achterkant met de plastic antennelijnen, om maar iets te noemen.
AMOLED schermen, Edge schermen, straks ultrasone fingerprint scanner on het scherm. Waterproof toestellen.

Het enige waar ze mijn inziens enorm op achter lopen is quick charge! Jammer dat ze niet de technologie van OPPO in licentie nemen.
Wat bedoel je dat ze achterlopen met quick charge? Ik heb een s9+ en die heeft toch quick charge?
De quickcharge van Samsung is minder snel dan die van Oppo. Ik heb zelf een LG V30 en die heeft ook wel quick charge maar ook niet zo snel als andere 'Chinese' merken.
De S7 en 8 hadden het ook al.
Zelfs mijn oude S6 heeft quick charge.
De s9 heeft nog Quick Charge 2.0 terwijl Qualcomm al op 4.0 zit.
En OPPO heeft het superieure VOOC dat al in een toestel zat van mijn vrouw een aantal jaar terug.
Dat laadde niet alleen sneller, maar het toestel zelf werd niet heet waardoor de CPU nog gewoon op volle kracht door kon gaan tijdens het laden.

Ik merk op mijn S7 nu dat die warm en traag word tijdens het laden. Best irri.
Een Samsung laadt stukken sneller op dan een iPhone. Dat lijkt me toch quick charge.

Edit: je vergeet nog snel geheugen, eigen processorlijn, goede stralingswaarden (zeker tov de iPhone).

[Reactie gewijzigd door andreetje op 3 januari 2019 21:42]

Een kat is sneller dan een schildpad, maar dat wil niet zeggen dat ie net zo rap is als een cheetah ;)
Idem hier.
Gewoon kleine bezel boven en onder en een plat scherm met rechte hoeken.

Al die notches en curves en nu gaten in hett scherm en ronde hoeken pfff....
Die nieuwe Nokia 9 lijkt geen notch te krijgen, en geen gat, maar gewoon (kleine) vezels. Heel erg welkom.
Ah, bij jou wordt "bezels" ook verbeterd naar "vezels". Herkenbaar.
Zoals een kennis van mij zegt: dat komt door de autocoureur (autocorrect in extremis).
Haha, ja. Er zijn zulke leuke screenshots te vinden op autocowrecked
Oeps, en niet goed nagelezen blijkbaar. Ik denk trouwens dat het een typefout was, want als ik nu 'bezels' intyp dan verandert hij het niet.
Ok. Bij mij doet-ie dat wel. :'(
Voor mij hebben de S9(+) en Note 9 al het perfecte ontwerp. Die bezels onder en boven het scherm vind ik al meer dan klein genoeg.
Ik zie het eerder anders: ‘ waarom de verloren ruimte naast de camera/speaker/sensor niet gebruiken om scherminfo zoals uur, batterijpercentage etc weg te werken?

Zeker in het oled tijdperk valt de bezel bij fullscreen films niet op want zwart is zwart dus wat is nu het probleem? Ik zie allen maar voordelen al betaal ik wel niet graag de hoofdprijs voor een oled met cut-outs.. maar goed, de smartphone markt is zo extreem divers dat er ieders budget wel iets is.

Geen klagen hier.
Kijk eens naar de Huawei P20 Pro. Qua design erg vergelijker met de S7 inclusief de fingerprintscanner op de voorkant. Mijn keuze geweest nadat ik afscheid nam van mn S7 en ben er enorm blij mee
Thanks voor het aanraden maar denk dat ik even wacht tot de pixel 3 prijzen dalen en dan ga ik die halen. De camera spreekt me zo erg aan! :)
Helemaal mee eens!
Wat een drukte over bezels.
Mijn inziens zal het vooral liggen aan hoe Android hier mee om gaat. De notch op een iPhone is groot maar is er prima op aangepast en ik weet niet of en hoe dat momenteel bij Android is en hoe ze om zullen gaan met de grote mate van variatie in deze.
Nu ben ik het niet helemaal eens dat de iPhone er prima mee omgaat, zo heb je minder ruimte voor icoontjes en mis je een hap bij full screen video bv.

Maar bij Android ligt het sowieso anders, stock Android 9 gaat uit van een notch in het midden en kan er dan prima mee overweg (al mis je daar ook ruimte voor bv notificaties). Maar Samsung's Android is natuurlijk zo aangepast dat het rekening zal houden met het gat. Hoe apps er mee omgaan, ik denk dat deze gewoon weg de hele ruimte boven in niet zullen gebruiken. Al is dat lastig bij bv Full screen apps/videos.
Je hebt juist extra ruimte. De ruimte naast de notch is extra.

Ook mis je zoals aangegeven geen deel van de video (tenzij je dat zelf vergroot weergeeft). Oftewel, net wat je zelf kiest.
Zo zie ik het niet, de statusbalk heeft minder ruimte, dus minder ruimte voor notificaties en status icoontjes.

En nu weet ik het niet bij de iPhone maar veel full screenAndroid apps/spellen gaan niet goed overweg met de notch.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 januari 2019 21:05]

Ik heb het nog niet meegemaakt bij de iPhone dat een spel er niet goed mee om gaat. Wel geloof ik dat er een kleine update voor nodig was.

Bij iPhone staat er sowieso weinig in de statusbalk, je mist er dus niks aan. Wel krijg je er een stukje extra scherm bij.
Bij fullscreen video's mis je geen hap als je een 16:9 video bekijkt. Het scherm is namelijk groter dan 16:9 (het is 19.5:9). Wanneer je 'm fullscreen bekijkt mis je ook happen boven en onder van het scherm, aangezien het ietsje inzoomt.

Dat er icoontjes missen is, imho, het enige nadeel. Maar goed, dat zal voor mij nooit een no-go zijn. Verder heb ik als developer ietsje moeite met het omgaan met notches, voornamelijk bij Android, aangezien de detectie voor dat een telefoon zo'n ding heeft een stuk lastiger is als bij iPhone.
De icoontjes zijn gewoon te zien door de control centre naar beneden te trekken. Dan heb je gewoon een totaaloverzicht van wat er ‘draait’. Daarbij worden de echt belangrijke icoontjes wel gewoon getoond.
Maar bij Android ligt het sowieso anders, stock Android 9 gaat uit van een notch in het midden en kan er dan prima mee overweg (al mis je daar ook ruimte voor bv notificaties).
Stock Android 9 gaat hier wat mij betreft helemaal niet prima mee om. Het gevolg is namelijk dat een toestel zonder notch alsnog die ruimte niet benut voor notificaties. Mijn Nokia 8 geeft zo een stuk minder iconen/notificaties weer dan dat ie deed bij Android 8.

Maar goed, Android 9 is wat mij betreft een downgrade ten opzichte van Android 8. (UI technisch)
Stock Android 9 gaat hier wat mij betreft helemaal niet prima mee om. Het gevolg is namelijk dat een toestel zonder notch alsnog die ruimte niet benut voor notificaties. Mijn Nokia 8 geeft zo een stuk minder iconen/notificaties weer dan dat ie deed bij Android 8.
Dit is wel een nadeel idd, dat je altijd maar 4 notificaties ziet, ongeacht de breedte van de notch (of zelfs een gebrek er aan).
Liever gewoon een volledig rechthoekig scherm, met een minimale bezel die zich wel over de volledige breedte uitstrekt.

Ik snap die concessie die de afgelopen 2 jaar gemaakt is echt niet.
Precies, je wilt em toch ook nog fatsoenlijk vast kunnen houden voor fullscreen video of games. Maar dan mogen ze weer extra technieken toepassen zodat handpalm touches genegeerd worden.

Maak gewoon n randje van een paar mm. Wat ze nu doen is een oplossing voor iets wat geen probleem was en werkt (imo) contraproductief
Precies, bezels zijn een FEATURE. Een notch is een bug.
Smaken verschillen. Ik vind dit mooi, maar qua symmetrie had de camera ook boven in het midden mogen zitten
Dan liever geen camera en waarom bouwen ze niet gewoon een postzegel schermpje op de achterkant zodat je daar selfies kan nemen. Een standaard lcd schermpje zonder touch
Een camera aan de voorkant is wel zo handig voor videobellen.
Dat kan ook met een scherpje aan de achterkant waar je de andere persoon ook zou kunnen zien en die gene ziet je dan via de backcamera en wellicht als die gene iets wil laten zien dat je dat dan ook ziet op het scherm voor. Het is een andere manier van werken.
Wat betreft uiterlijk zou ik misschien zeggen: ja. Maar in het midden zit toch sneller 'belangrijke' content die je niet wilt missen dan rechtsboven.
Mee eens. Die frontcamera zit daar gewoon in de weg. Hij zit veel lager dan bij een gewone telefoon. Het is veel te geforceerd en het is alsof ze willen tonen: "Kijk wat we kunnen, een camera in het scherm plaatsen." Geen goede implementatie. Het zou veel beter zijn de camera bovenaan te plaatsen waar hij normaal zit en dus waarschijnlijk half in het scherm.
Waar de notch nog geïntegreerd is in de bovenste balk van het scherm (met alle notificaties) is een gat gewoon een stuk verloren ruimte. De rest is prima bruikbaar, maar dat gat verpest het gewoon. De minst elegante oplossing voor een probleem dat eigenlijk een non-issue is. En dan ook nog eens een oplossing die zéér snel obsolete zal zijn omdat een camera áchter het scherm waarschijnlijk nog dit jaar zijn intrede zal doen.
Ik denk dat je batterijpercentage als een cirkel hier omheen best cool zal zijn. Helemaal als die rij pixels altijd aan staat. Wat makkelijk kan met OLED. Zoiets als dit dus.

Verder is een notch/gat natuurlijk gewoon kansloos en heb ik die frontcam niet nodig(Ik weet dat de meerderheid selfies maakt/videobelt).
Dat is inderdaad best een leuk idee!
Heel graag zo'n telefoon zonder camera inderdaad. Helemaal goed.

Sommige mensen zullen idd selfies maken en video bellen, en sommige mensen gebruiken een face unlock ding, maar ik doe dat alledrie niet :-)
Het mooiste zou zijn als de frontcamera een optie was op de telefoon, met of zonder.
Heb het al eens eerder gezegd, volgens mij zijn dit een soort verkapte tech denos ofzo.
Het is erg lang moelijk/duur geweest om iets anders dan een rechthoekig volledig gevuld scherm te maken.
Nu zijn daar een beetje doorbraken in, hartstikke mooi om bijv ronde smartwatches te maken of gebogen monitors.

Maar bij deze toestellen komt het bij me over alsof ze een bijzonder scherm MOETEN gebruiken, en komen daarom met een gat in het scherm en een gebogen randje.

In de praktijk betekend dit volgens mij enkel dat het vervangen van een gebroken scherm alleen maar moelijker/duurder zal zijn.

Het is een typische rage, en ik hoop dat hij ook weer snel voorbij zal zijn. Dit soort zaken zorgen er voor dat het toestel bij voorbaat al bij mij van het lijstje van mogelijke toestellen afvalt.
Ik blijf me erom verbazen dat andere fabrikanten de onderkin niet op dezelfde wijze kunnen implementeren als dat Apple het gedaan heeft. Vaak wordt dan als argument gegeven dat het te duur zou zijn. Maar ondertussen vragen Huawei, Samsung en andere grote smartphone fabrikanten rond de €1000 euro voor hun top toestel. Dezelfde prijsklasse als dat van de iPhone dus die vlieger gaat zeker niet op.
Probleem zit hem in de display controller. De meeste fabrikanten kunnen deze niet kwijt in de telefoon waardoor de kin er noodgedwongen blijft zitten. Apple heeft het scherm doorgetrokken en de display controller omgebogen naar onderen. Echter hebben ze dit ook gepatenteerd en kunnen andere fabrikanten dit niet namaken.
Wat doet Apple dan anders? Buiten dan krijg je dan weer dat mensen roepen dat merk X van Apple aan het jatten is. Maar wat boeit het eigenlijk of de onder- of bovenkant 1mm dikker of dunner is? Ik snap dat niet helemaal.
Het boeit wel degelijk, het ziet er niet uit. Ze verzinnen dingen die dus niet nodig zijn. Maak dan de onder bezel gelijk met die van boven en je had daar prima een camera in kunnen stoppen. Als je dan toch voor een 95-100% screen to body ratio gaat doe het dan ook goed of anders niet.
Dat zo'n gat niet nodig is ben ik het roerend mee eens, maar dat het er niet uit ziet? Niet mee eens. Qua design (het gat even buiten beschouwing gelaten) lijkt de foto van de S10 best veel op de iPhone X(S). De iPhone 8 is weer een ander verhaal, maar waarom zou je zoveel ruimte onderin overlaten als je er niks mee doet? Da's gewoon zonde van de die ruimte en daarmee kun je óf je scherm groter maken óf je telefoon kleiner.
Ik zou willen dat zowel Samsung als Apple voor dat laatste gaan kiezen in de toekomst, want stuk voor stuk zijn al die toestellen eigenlijk nét te groot. Bij iPhone viel ‘t wat minder op omdat ze qua oppervlakte nagenoeg gelijk waren en enkel ‘t scherm groeide, maar dan zie je de Xr en XS Max en denk je: maar waar is de mini...? ;)

Een iPhone X hardware in iPhone SE formaat ala SE2... Dat zou echt goud zijn!

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 januari 2019 20:06]

Grote kans dat zo'n telefoon ook als zoete broodjes over de toonbank zal vliegen, mits de prijs niet exorbitant hoog is. Zet een iPhone SE2 (zoals jij 'm beschrijft) in de markt voor ~600 euro (100 euro meer dan de eerste SE) en hij zal niet aan te slepen zijn.
Het boeit mij anders niet.
Jij zegt dat het lelijk is, maar jij vindt het lelijk.

Als of we de hele dag naar die kun zitten te staren. Ik heb net pas eens bekeken. En ja, er zit een kleine ophoging. Nog niet eerder opgevallen.
Galaxy S9 was bij release zeker geen 1000 euro, maar 849 euro. Alsnog veel geld, daar niet van.

Maar verschil met Apple is dat de Galaxy S9 na iets meer dan een half jaar nog "maar" 529 euro kost, en op dit moment is er zelfs een cashback actie, wat hem dus nog eens 100 euro goedkoper maakt.

Zeg eens, hoe duur is de iPhone X na iets meer dan een half jaar? (Heb ik het nog niet eens over de snellader die je voor veel te veel geld nog eens erbij moet kopen en bij Samsung er standaard bij zit).
Officieel wordt de iPhone X niet meer geleverd. :P Maar bij CB kost ie nu €899 in plaats van de €1150 waar ie geloof ik mee begon.

Die obsessie met snelladers snap ik niet zo goed, persoonlijk ding denk ik. Al zou tenminste 10W ipv 5W wel fijn zijn.
Snelladen is gewoon heel praktisch. Daar is niks obsessiefs aan.
Hmkay, ja ik heb er zelf nog geen enkele usecase voor kunnen verzinnen eigenlijk, op wat zeer zeldzame situatie na. En gezien het niet bepaald bevorderlijk is voor de accu, laat ik het dan ook liever achterwege. :)
Beter snel opladen dan een lege batterij, want dat laatste is echt slecht.

Verder is snelladen alleen slecht als de telefoon erg heet wordt. Dat is bij mijn telefoon (Nokia 8 ) totaal niet het geval.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 3 januari 2019 22:07]

Heb ik ook zelden last van eigenlijk, een lege accu. Ondanks dat ik m’n toestel veelvuldig gebruik. En met 10W laden is ie met een half uurtje laden ergens rond de 35 a 40% waardoor ie weer uren mee kan. Om hem daar met 20 minuten op te krijgen zie ik weinig noodzaak in, al heb ik de mogelijkheid omdat ik een USB-C Mac-adapter heb.

Er zullen vast usecases voor zijn hoor, maar denk dat de meeste mensen gewoon ‘s avonds laden, draadloos of af en toe tussendoor met evt een 10W-blokje en ‘t wel prima vinden. Om dan een 28W-lader erbij te doen lijkt me wat overdreven voor dat soort gebruik. Los aanbieden is dan beter, maar ik snap dat dat vervelend is als je er wél graag gebruik van maakt.
Heb ik ook zelden last van eigenlijk, een lege accu. Ondanks dat ik mijn toestel veelvuldig gebruik. En met 10W laden is ie met een half uurtje laden ergens rond de 35 a 40% waardoor ie weer uren mee kan.
argument 1: jij hebt geen usecase for snelladen
argument 2: jij noemt laden tegen 10W geen snelladen
argument 3: jij vindt het niet waard om extra te betalen voor een snellader

Vroegah duurde het ruim een uur om je telefoon tot 50% op te laden. Dit kunnen we de normale snelheid noemen. Daarna zijn fabrikanten hun best gaan doen om sneller op te laden. Het beste is om het voltage gelijk te houden en alleen de ampere op te hogen. Zodra je het voltage verhoogt ga je extra warmte genereren. Maar zodra je boven de 5 Volt komt zou ik het al een vorm van snelladen noemen.
Ik denk dat je niet meer kan spreken van snelladen als er zoveel verschillende vormen zijn. Je zal echt over de voltages moeten spreken. En als je spreekt over schade aan de batterij dan zal je ook daar over de temperatuur moeten spreken. Als de telefoon warmer wordt in je zak dan tijdens het laden kun je dan nog steeds zeggen dat snelladen schade doet aan de batterij?
Telefoons hebben allerlei electronica aan boord waardoor leeg niet echt leeg is.
Van meerdere telefoons, waar de accu nog verwijderbaar was, heb ik gemeten hoe hoog het voltage was met een "lege" accu. Allen hingen ze rond 3.6-3.7volt. Daar kunnen ze prima maanden op blijven hangen.

Snelladen is altijd slechter dan langzaam laden, ook al wordt de accu niet zo heet.
Hij wordt altijd warmer dan langzaam laden en slijt dan ook sneller.
Of je dat verschil in een jaar gaat merken? Waarschijnlijk niet, maar op de langere termijn zeker wel.
Snelladen is altijd slechter dan langzaam laden, ook al wordt de accu niet zo heet.
Hij wordt altijd warmer dan langzaam laden en slijt dan ook sneller.
Of je dat verschil in een jaar gaat merken? Waarschijnlijk niet, maar op de langere termijn zeker wel.
In je zak wordt de telefoon warmer dan buiten je zak aan de snellader.
Snelladen is altijd slechter dan langzaam laden,
Dat klopt volgens dit artikel niet:

https://www.saake-shop.nl...cht-voor-je-batterij.html

"“Traag opladen is goed voor je batterij”

First things first: is langzaam laden goed voor je batterij? Dit was lang iets waar veel mensen bij zwoeren. Volgens deze wetenschappers is het echter niet per se goed voor je accu om heel langzaam op te laden, ook al blijft de hitte in de batterij daarmee beperkt. Sommige mensen denken zelfs dat het slecht voor de batterij is, maar waarschijnlijk is het voornamelijk irritant als je telefoon na twee uur aan de lader nog steeds op 15% zit. Deze stelling is dus niet waar."

Volgens Coolblue kan het ook geen kwaad.
https://www.coolblue.nl/a...d-slecht-voor-je-batterij

"Snelladen is niet slechter dan normaal opladen. Je telefoon krijgt niet meer energie dan hij kan opnemen. Ook geeft het geen problemen als je een snellader gebruikt voor een telefoon zonder snelladen, of juist een normale oplader voor je telefoon met snellaadfunctie. Je telefoon laadt dan in normaal tempo op."
Quote je nu winkels?
Niet echt betrouwbaar als die ook snelladers + telefoons verkopen.

Lees maar eens wat artikelen op o.a. https://batteryuniversity.com/.

Het is niet voor niets dat systemen die groter zijn allerlei actieve maatregelen treffen om de temperatuur onder controle te houden bij gebruik en laden.

Ook al voelt de telefoon niet echt warm aan tijdens het laden, alles boven 25c heeft al een negatieve invloed op een Li-ion accu. Boven 40c is dit zelfs substantieel. Dat is nog steeds een temperatuur die op de tast niet echt warm voelt (maar dus wel zeer slecht is).

Edit: lees dit artikel maar https://batteryuniversity...ticle/ultra_fast_chargers

Zie onder andere tabel 2.

[Reactie gewijzigd door MichaelB74 op 4 januari 2019 15:34]

Coolblue is inderdaad dubieus...
Ik meende altijd dat zolang je de temperatuur maar laag houdt, de schade gering is.

Ik heb er nog eens een artikel over Tesla op nageslagen, en die zegt ook dat je de supercharger maar beperkt moet gebruiken.

Hmm, weer een droom aan diggelen.
Snap ik ook weinig van. Nu zijn de boven- en onderkant bovendien asymmetrisch en daar wordt mijn OCD niet vrolijk van.
Dan bekijk je het toestel recht van voren en je OCD heeft weer wat rust.
Dat kwam door een patent wat Apple had op het "omrollen" van het scherm, zodat de electronica "onder" het scherm zit, en niet er naast wat een chin op levert

(is wat ik heb gehoord)

Zoals:
https://media.idownloadbl...AC-88E1-78A4F1EC3AAB.jpeg

Ook wel leuk om te zien, een vergelijking van bezel vs notch etc.
https://qph.fs.quoracdn.n...97b2687e955f34dcf1dd74d-c

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 3 januari 2019 18:15]

Hoe weet jij dat de onderkin dikker is bij deze telefoon als bij de iphones? Je hebt geen idee van de afmetingen. Er gaan ook geruchten dat de kin hetzelfde formaat, of zelfs kleiner is als die van de iphones:
https://www.gsmarena.com/...te_20_pros-news-34827.php

Het lijkt anders, omdat de galaxy's niet van die dikke randen aan de zijkant hebben als iphones. Of het dikker, dunner, of hetzelfde zal zijn, weten we pas als er echt iemand een meetlat langs legt.

Ik denk zelf dat het "goedkopere" s10 model een wat dikkere kin zal hebben in vergelijking met het topmodel, de 5G versie die ook een groter scherm krijgt. Op die telefoon gaat samsung schijnbaar helemaal los. Wordt ook verwacht dat die wel 1500 euro kan gaan kosten.
Jij vindt het lelijk. Grote kans dat de overgrote meerderheid er werkelijk niks om geeft. Overigens kan er nog steeds symmetrie zijn ook al is de onderkant dikker dan de bovenkant. Symmetrie betekent niet dat alle diktes exact gelijk moeten zijn.
Uhm, dat is exact wat symmetrie betekent.
Symmetrie betekent dat twee helften van een object gelijk zijn, wat @Spelbreker1 ook zo mooi gecopypaste heeft. Het betekent niet dat álle zijden exact hetzelfde moeten zijn. Met zijkanten van 1cm, een bovenkant van 5cm en een onderkant van 8cm dan heb je over de lange zijde nog steeds symmetrie.
Spelbreker zegt dat de telefoons van Apple zo mooi lijken omdat ze symmetrisch zijn. Ik leg uit dat andere toestellen ook prima symmetrisch zijn ondanks afwijkende diktes boven en onder. Meer is 't niet.
Je beseft dat je m'n punt nu hebt bevestigd he? Als je een lijn over de lange zijde, in het midden van het scherm trekt dan heb je ook symmetrie ongeacht of de boven- en onderkant van het toestel gelijk zijn (een gat in het scherm even buiten beschouwing gelaten).

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 3 januari 2019 18:05]

De linkerkant van mijn Huawei is identiek aan de rechterkant, de bovenkant is iets dunner dan de onderkant, maar het is prima symmetrisch. Hier wat mooie voorbeelden van symmetrie in rare vormen. En als extra mijn eigen telefoon (of in ieder geval het juiste model).

Boven- en onderkant hoeven dus niet exact dezelfde dikte te hebben voordat een toestel symmetrisch is.
Patenten wellicht? Misschien kúnnen andere fabrikanten het wel maar is het nogal dichtgespijkerd met patenten waardoor het onbetaalbaar wordt om te gebruiken...
Zeker kan dat. Designpatenten zijn een ding, dat is waarom Samsung honderden miljoenen aan Apple heeft moeten betalen voor de eerste Galaxy’s; die kijken nu wel iets beter uit denk ik. (En hebben die luxe ook want ‘t marktaandeel hebben ze intussen al. :P)
Volgens mij exact op de positie waar 90% van de in-app advertenties moeten weggeklikt worden.
Gaan developers nu hun apps allemaal mogen gaan aanpassen met een check van waar het gat zit?
Symmetrie d.m.v. een notch heeft dan toch mijn voorkeur.
Wellicht dat dit went maar vooralsnog geeft mij dit een "mwa" gevoel en kan niet echt warmlopen voor de ontwerpkeuze.
hoe gaat dat dan met films/series kijken? Dan liever een notch....
Bij films neemt een notch een nog grotere hap uit het beeld (als het scherm 16:9 is)....
Liever een globale hap uit ‘t scherm dan een puist in beeld zullen we maar zeggen. Ik neem aan dat ook bij dit toestel de bovenste rand dus niet (default) gebruikt gaat worden voor videoweergave. Althans, dat hoop ik niet... Ik zou me kapot ergeren aan die vlek op ‘t scherm. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 januari 2019 18:52]

Is draadloos opladen tegenwoordig zo efficiënt dat het uit kan om je telefoon eerst zelf op te laden, en daarna een ander toestel draadloos op te laden met je eigen, zonder een bijzonder energieverlies aan bijv. warmte?
Nee, draaloos laden is nog steeds minder efficient dan bedraad laden. En van telefoon naar telefoon laden zal daarom ook weer extra verliezen met zich meebrengen. Kan wel handig zijn in een “nood” situatie.
Nee, het gaat er om dat je een vriend(in) ff uit de brand kunt helpen op het moment dat 1 vd 2 even meer prik nodig heeft.
Ik heb zelf helemaal geen last van de notch van mijn iPhone X, maar ik kan me voorstellen dat het onwenselijk is. Dit is dan een prima tussenoplossing voordat we straks de frontcamera waarschijnlijk achter het scherm hebben zitten.

Over 10 jaar lachen we hier allemaal om.
Over 10 jaar lachen we hier allemaal om.
Ik lach er nu al om. Dan nog liever geen frontcamera die ik toch eigenlijk nooit gebruik...
Een 3.5mm gat in het scherm ipv in de behuizing, well played Samsung! :o
Toch worden er veel Samsungs verkocht.

Beter een 3,5 mm gat te veel dan te weinig, zullen we maar zeggen.
ziet er heel goed uit voor mij.
Ik vraag me oprecht af waarom je dit er goed uit vindt zien. Het biedt eigenlijk geen voordelen en alleen nadelen. Daarbij heb je altijd een dood stukje scherm wat extra opvalt omdat het scherm gewoon doorloopt.
omdat bijna het hele oppervlakte scherm is en stoor mezelf niet aan het gaatje


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True