Nvidia start GeForce Now-programma voor routers

Nvidia start een certificeringsprogramma voor routers die geschikt zouden zijn voor zijn gamestreamdienst GeForce Now. Het bedrijf werkt samen met Asus, D-Link, Netgear, Razer, TP-Link en Ubiquiti Networks.

Routers komen in aanmerking voor een GeForce Now Recommended-aanduiding als ze standaard een bepaald quality of service-profiel aan boord hebben, meldt Nvidia. Als een gebruiker een GeForce Now-gamestream draait, wordt het profiel geactiveerd en krijgt dat verkeer voorrang boven bijvoorbeeld video- en audiostreams.

Nvidia werkt naar eigen zeggen samen met Asus, D-Link, Netgear, Razer, TP-Link en Ubiquiti Networks. Aanvankelijk komen de GeForce Now Recommended-routers beschikbaar in de VS en Canada. In ieder geval draagt AmpliFi Gamer’s Edition van Ubiquiti Networks het GeForce Now-predicaat al.

Al in 2015 probeerde Nvidia invloed te krijgen op de routermarkt met zijn 'Shield Ready'-aanduiding. Dat waren wifi-ac- en wifi-n-routers met 5GHz-ondersteuning. Nvidia verzon de term toen om consumenten zekerheid te geven dat hun Shield-apparaat werkte in combinatie met zijn gamestreamdienst, die toen nog Grid heette.

GeForce Now Recommended

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-12-2018 • 18:57

82 Linkedin

Reacties (82)

82
76
44
2
1
25
Wijzig sortering
De altijd succesvolle belofte voor betere WiFi. Wat een lucratieve markt. En gamers trekken op tech gebied vaak de portemonnee wel voor wat extra performance/placebo. Ik sla er werkelijk van achterover, elke keer als er weer routers met 6 reusachtige antennes, stealth fighter behuizingen, gaming labels en Hollywood-hacker webUI's verschijnen. De theoretische bandbreedtes reizen de pan uit, de buzzwords vliegen je om de oren en de praktijksnelheden ontlopen elkaar nauwelijks. En waar staan ze uiteindelijk weer? In de meterkast, te wachten tot er weer een nieuwe €300,- hype is wat betere WiFi beloofd.

Met een Edgerouter X, POE switch en op elke verdieping waar je snel mobiel internet nodig hebt een bedrade TP-Link EAP245 v3 ben je voor hetzelfde geld of minder, jarenlang beter af. Zorg dat je acces point daar is waar je ook veel gebruik maakt van WiFi. Bijvoorbeeld je woonkamer en je thuiskantoor. En als je een muur deelt met een buur, vermijd 2,4Ghz. Een ac acces point met mu-mimo en mesh ondersteuning koop je voor €65,-. Niets gaat jou een sterker signaal geven als het zich aan de wettelijke maximale output houdt. Je krijgt er alleen geen GaMiNg labeltje bij.
Ik vroeg mij dit ook af maar er zit toch echt enorm verschil tussen de routers. Zo vergeleek ik de pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router met de pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router.

Veel routers zakken enorm in zodra er sprake is van meerdere streams. Dit onderscheid de goedkopere van de duurdere routers. De volledige test heb ik hier gezet: https://www.pcinside.info...c1200-wifi-router-review/

Losse test 8 meter:
257/163 Mbps voor de R7000 vs 168/106 op de Dir 842

Twee streams: Een vaste 90 Mbps stream(tablet) + tweede ongelimiteerde stream op 8 meter:
103 / 111 Mbps op de R7000 vs 38 / 19 Mbps op de Dir 842

Je ziet dat de dir 842 dus duidelijk veel slechter twee streams tegelijk kan verwerken. Ineens haal je nog net geen 40 Mbps. Dat verklaart het probleem dat @oef! hieronder beschrijft oef! in 'nieuws: Nvidia start GeForce Now-programma voor routers' .

Volgende puntje wat enorm scheelt tussen de betaalbare en de dure routers is de penetratie. In het geval van opnieuw de R7000 vs de Dir 842 heb ik getest met een verdieping hoger met alle deuren dicht en daar gebeurde het volgende: 125/34 Mbps vs 19/18 Mbps. De snelheid bouwde op dus dit zou verklaard kunnen worden door beam forming, echter ik kon beam forming niet uitschakelen dus zeker weten doen we het niet. Hoe dan ook: ook hier bewijs de 'high-end' router zijn nut.

Tegenwoordig heb je overigens ook nog tri-band routers die het verkeer bijvoorbeeld over twee 5 GHz kanalen kunnen spreiden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 december 2018 22:45]

De R7000 is een 3x3 mumimo router en ja dat in combinatie met beam forming en een goede QoS kunnen er voor zorgen dat je netwerk onder een grotere belasting, langer redelijke prestaties houdt. In die zin kan een duurdere router een goedkopere verslaan. Maar diezelfde functionaliteit word aangeboden door de €65,- acces point die ik aandraag. Als iedereen nou gewoon een 5Ghz acces point op de plek van gebruik hangt kunnen die €300,- monsters de meterkast uit.

Goede test overigens. Heel interessant om te lezen.
Volgens mij heeft deze certificering niets met buzzwords te maken en ook niet met WiFi. Bovendien blijven de meeste gamers wel weg van GeForce NoW. Die zetten wel hun eigen game rig neer. Nvidia wil gamestreaming gaan pushen, maar de ervaring zal afhangen van o.a. jouw router en eventueel verkeer van huisgenoten. Het is op zich niet heel vreemd dat hier certificering voor komt. En er kan natuurlijk geld verdiend worden.
Als er certificering komt, wenselijk of niet, dan zie ik dat graag van een onafhankelijke partij en niet van een bedrijf dat er een slaatje uit probeert te slaan. En het liefst al het andere uit de markt probeert te drukken.

Edit @dasiro en er kan natuurlijk geld verdient worden

[Reactie gewijzigd door jqv op 21 december 2018 07:16]

En er kan natuurlijk geld verdiend worden.
dat stukje ben je vergeten ;)

een QoS-profiel is simpelweg een traffic management regeltje dat je snel kan bijprogrammeren in zowat elke bestaande router en managed switch, maar daar verdient niemand natuurlijk aan :(
Anekdotisch: mijn Shield TV is via ethernet verbonden met een Asus AC68u en een router van Tweak. Bij een snelheidstest kopieer ik met 100MB/s bestanden over dat lijntje.

Gamestream en GeForce Now lopen goed op1080p60 of zelfs 4K maar zodra iemand een YouTube filmpje start op een mobieltje begint Gamestream/GeForce Now direct te haperen.
Ik heb hier 2 geforce now accounts en kan alles spelen op 1080p60 met 120 fps minimaal en tegelijk met 30MB/sec downloaden en ook nog op twee tv's netflix kijken en op een andere tv film1 en alles via internet.

Hier hapert geforce now nooit, echt nooit (ervaring met een 400Mbit ziggo verbinding).
Ja veel routers zijn I/O limited met de langzame SoC die ze gebruiken.
Wat een hoop geld voor niets. Ik vecht niet meer met alle 8 mijn buren om frequentie. Al mijn wireless apparatuur is 4G en door het hele huis ligt cat 6.

Waarom wireless als een kabel trekken zo simpel is.
Wat jij wilt natuurlijk, hoe jij je mobiele apparaten gebruikt thuis is heel persoonlijk. Voor velen is het wel heel handig om thuis om hetzelfde netwerk te zitten als je chromecast of nas bijvoorbeeld en dat je YouTube verkeer niet uit je data bundel gaat.

En je hebt gelijk, de luchtvervuiling door 2,4Ghz frequenties in drukbevolkte gebieden is echt bizar. 5Ghz zou binnen de bebouwde kom de norm moeten zijn. Een soort 'goede-buur' frequentie.

[Reactie gewijzigd door martijn86 op 20 december 2018 21:19]

Ah ja, ik moet wel helemaal eerlijk/volledig zijn: ik heb een 5GHZ netwerk in de woonkamer voor de Chromecast Ultra. Maar dat dekt niet mijn hele huis dus gebruik ik voor mobiel browsen etc standaard 4g.
Uhm je edgerouter x heeft passief 24v PoE en je TP link vereist actief 48v PoE.
Je combo voorbeeld gaat dus echt niet werken.
Ik heb zelf een Edgerouter 4 en een POE switch aangesloten op het stroomnet. Het idee is dat vanaf de switch alleen nog maar een netwerkkabel naar de acces-points hoeft.
Dude je maakt een verdedigbaar argument en krijgt +2 van mede tweakers dus kan iemand je post lezen en denken ik was toch in de markt en dat deal klinkt goed. Als hij/zij dan thuis komt met het spul en het werkt niet samen dan is dat behoorlijk lullig of niet?
Ga het meteen bestellen!
Handig zo'n lijstje, ben al een aantal weken bezig met dingen uitzoeken en vergelijken maar dit lijkt zomaar ineens het perfecte plaatje te zijn.

Thanks!
Hey tof dat je het kunt gebruiken. Ik heb zelf een EAP330 in de woonkamer en een EAP245 op kantoor. Omdat ik het erg leuk vind om mee te spelen heb ik een OC200 (cloud controller) voor de acces-points gekocht. Dat is geen vereiste maar maakte voor mij het verhaal wel mooi compleet.

Succes ermee, als je er ooit eens vragen over hebt sta ik open ;)
Nee hoor die labeltje boeien me niet. Ik wacht simpelweg gewoon op een router met RGB!!!! Iedereen weet toch dat meer RGB/cm2 je game prestaties drastisch verbeterd!

En daarom staat het RGB masterrace nou bovenaan in de gaming foodchain!
Dit is een "certificering" waarbij de router simpelweg een QoS profiel heeft voor deze data, wat best handig kan zijn als je met meer dan een apparaat/gebruiker van je netwerk gebruik maakt.
Heeft niets met wifi te maken omdat niemand die serieus van gamestreamen gebruik maakt dat via wifi doet.
Voor intern gamestreamen is het wel handig, voor extern lijkt het me wat minder nuttig omdat de weakest link immers bij je ISP zit dan.
Het viel me op dat er exclusief voorbeelden van wifi routers op de blog van nVidia stonden. Tevens nam ik aan dat in een gemiddeld huishouden de resources van een router niet zo snel in die mate verzadigen dat een game-stream er onder zal leiden. Je hebt gelijk, het werd nergens genoemd maar ik vind het een veilige gok dat voor de gemiddelde consument tegenwoordig een router een all-in kastje is die ze voornamelijk kennen als de bron van hun wifi.
Ik heb mijn gamerig in mijn VR hoek(kamer) staan. Op de desk zelf in de woonkamer staat een MBP uit 2015. De gamerig weegt dik over de 25kg en ga ik dus niet heen en weer kamers zeulen. Ik stream (met Steam) gewoon mijn games vanaf de rig naar de laptop (extern scherm, tobo, the lot) als ik wat wil spelen. En moet eerlijk zijn, over een bekabeld (up to 1Gbit) netwerk gaat dat zelfs heel fijn voor online games en racing games
En zolang er nog geen GEFORCE©™ certified GAMING ISP zijn heeft QoS geen effect zodra het verkeer de router verlaat.
mwha, hier gewoon mijn eigen router hangen die het prima doet, vele duizenden torrents lopen er met bij elkaar een paar honder mbit upload en ik merk er niets van als ik op een PC aan het gamen ben, en met speedtests hou ik ook nog de 1ms op mijn glaslijntje :)
Het netwerk van de ISP binnen Nederland is echter vaak niet het probleem, meestal is het de matige door ISP geleverde modem/router combinatie het probleem welke vrijwel geen mid/high load traffic aankunnen waardoor stabiliteit en continuïteit afnemen.

Dit heeft niet alleen te maken met verbinding voltrekken door middel van down-/uploading.

De meeste routers van kwaliteit en met QoS zullen prima volstaan.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 20 december 2018 19:37]

Waar haal je die info vandaan? Zolang je ping maar zo laag mogelijk is, is er weinig aan de hand. True wanneer je je internet deelt met fanatieke downloaders / streamers moet je wel aan qos of een max download instellen. Ook een kabel kan de stabiliteit verhogen en ping verlangen.

Daarnaast is een ping erg afhankelijk van je isp. Glasvezel heeft altijd de laagste ping. (bij mij thuis 5ms) en adsl en kabel een stuk hoger (10 tot 30ms).
Het is wel een feit (zover ik weet?) dat veel 2 in 1 modems (modem/wireless router) niet geweldig zijn voor wifi en niet geheel stabiel. Heb zelf een 2 in 1 van Tele2 (adsl) en de wifi was erg slecht. Ja het was alleen 2.4GHz wat iedereen hier heeft, maar sinds ik TP-Link Arcer C3200 heb, is het wifi bereik en signaal (o.a. 2.4GHz) een stuk beter en wifi valt ook niet meer weg ook.

ISP's geven meestal niet echt geweldige 2-in-1 modems mee.
True, maar verwacht niet dat je een geforce certified router gaat ontvangen van je isp :D :D.

Elke degelijke router met qos (of het liefst gaming qos) is voldoende ihmo. En routers van isp's zijn inderdaad zeer slecht.
Haha nee, inderdaad. En ik wil niet eens een geforce certified router, het is vooral marketing. Misschien dat bepaalde instellingen al ingesteld zijn, maar geef mij maar een router waar ik alles lekker zelf kan uitzoeken :)

Ja inderdaad, de mijne is wel overkill voor max 27mbps, maar ik heb er totaal geen spijt van al koste hij me begin dit jaar rond de €170 8)7
Het gaat hierbij meer om pakket handeling en continuïteit, het is natuurlijk fijn wanneer men 5ms heeft maar als daar grote pieken of dalen tussen hebt zitten heb je nog steeds een zeer slechte ervaring.
Zo te lezen heb je geen idee wat QoS inhoud in een netwerk. Het is als een relaties, het moet van (minimaal) 2 kanten komen. Je kan wel wat prioriteiten stellen op je eigen stukje (totdat het je CPE verlaat), maar een ISP zal over het algemeen je DSCP/TOS bits gewoon negeren (en de uplinks van de ISP zeker) tenzij je daar afspraken over maakt.

Zo heb ik voor VoIP samen met mijn ISP QoS ingericht, SIP (CS5: mag niet gedropped worden) en RTP (EF: zo laag mogelijke latency en jitter) krijgen voorrang met een max van 10Mbps, ik kan mijn up en download structureel volledig voltrekken, zolang SIP+RTP (classificatie puur op basis van DSCP) niet meer is van 10Mbps merkt niemand daar iets van. Voor Geforce Now geldt een zelfde prioriteit voor input en video. Maar als de ISP dat niet ondersteunt heb je geen QoS indien je je download voltrekt en al het verkeer voor jou op 1 hoop wordt gegooit, het zal redelijk random zijn welke packets gedropped worden als de buffers naar jou vol zitten, en die video die je zograag interactief had ontvangen wordt niet voor aan de queue geplaatst. MAW de certificering is nutteloos.
Je ISP zou alles gelijk moeten behandelen. Alleen op je interne netwerk heb je te maken met applicaties, kabelwerk, WiFi, stoorzenders en meerdere afnemers die gebruik moeten maken van diezelfde honderd-nogwat megabit. Je ISP heeft ruimte zat op de backbone om alles volledig parallel door te sturen maar intern zou je QoS willen hebben om de relatief schaarse bandbreedte te kunnen opdelen in VoIP, games, email en zo.

Ik twijfel of je ISP veel nut heeft bij het shapen van verkeer naar jou toe..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 20 december 2018 21:04]

Je ISP zou alles gelijk moeten behandelen.
Ja, maar het verkeer wordt alsnog packet voor packet verzonden, dus niet alles komt tegelijk bij de provider aan.

Zo'n beetje het enige wat je met QoS op je eigen netwerk kunt bereiken (aangezien consumenten-lijnen geen QoS supporten), is zorgen dat van al het verkeer dat je router het internet op stuurt, het verkeer van je game als eerste op de lijn gezet wordt.
tuurlijk wel. Beweer je nou echt dat QoS niks doet tenzij de ISP hetzelfde profiel heeft?
Jouw router thuis heeft alleen impact op het upstream-traffic. Voor streamen van je eigen game kan dat helpen. Maar voor de meest toepassingen is het je downstream bandbreedte die vol zit. En dan moet de router van je ISP QoS doen. Als je ISP dat niet doet, dan maakt het helemaal niks uit wat je aan QoS instelt op je router thuis.
Downstream verkeer is vrijwel altijd afhankelijk van upstream, als je upstream vol zit zul je dit ook merken aan je downstream verkeer. En aangezien upstream-bandbreedte vaak beperkter is, is goed QoS op je upstream verkeer geen slecht idee.
Upstream is niet beperkter. Voor de meeste applicaties heb je upstream zat, zelfs als je downstream vol zit. Reken maar eens hoeveel TCP nodig heeft voor z'n acks. Nogmaals, als je ISP geen QoS doet, maakt het allemaal weinig uit wat voor routertje je het staan.

Zelf videos streamen is natuurlijk een uitzondering. Dan heb je inderdaad veel meer upstream nodig, en is upstream de bottleneck. Maar voor bijna alle andere toepassingen: alles hangt af van je downstream traffic.
Start eens een flinke upload (drive/onedrive/dropbox oid) die je volle upstream gebruikt en je zult merken dat dat invloed heeft op downstream gebruik (tenzij je router al aan QoS doet)
Dat zeg ik ja, voor een beperkt aantal applicaties maakt de upload uit. Applicaties waar je van thuis veel data verstuurd. Een video of een file uploaden. Duh. Dit verhaal van nVidia gaat daar over. Maar mijn punt is, en ik herhaal, dat voor alle andere applicaties/gebruik, je upload niet veel uitmaakt.

Ik werkte 4 dagen per week van thuis. Als software developer. Ik heb ADSL2+ met een upload speed van 786 Kbps. Dat was geen enkel probleem. (Toch blij dat ik volgend jaar glasvezel krijg in het buitengebied. 50/50 Mbps. Maar eigenlijk is die 786 Kbps voldoende voor mij nu).
Heren, dit ligt niet aan de applicatie, maar aan de manier van werken van het TCP protocol.
Je download TCP stroom verwacht een bericht van ontvangst terug, acceptatie berichten nodig zgn. ACK bericht. Zodra je upload "vol" zit, dan kun je deze ACK niet terug sturen (of vertraagt vanwege de file in je upload), en zal de tegenpartij wachten met het verzenden van het volgende pakket of als dit te lang duurt het pakket opnieuw aanbieden (pakketloss).
Het gaat zelfs verder dan alleen de ACK's niet terug kunnen sturen, ook je DNS- en andere requests kunnen niet (direct) verstuurd worden als je upload vol zit.
OK dan.

IP header: 20 bytes, TCP header: 20 bytes.
TCP stuurt (default) 1 ack voor iedere 2 pakketjes.
Slechtste geval: TCP stuurt 536 byte segments.
Goeie implementaties sturen segments van 1460 bytes. Maar laten we van het slechtse geval uitgaan.

Downstream pakketje: 536 + 20 + 20 bytes = 576 bytes.
Upstream pakketje: 20 + 20 = 40 bytes.
Layer 2 overhead, hangt af van je layer 2 technologie. Ethernet, PPP, ADSL, kabel, etc.
Laten we het simpel houden, en we doen 18 bytes overhead (zoals een Ethernet header).
Dan hebben we dus voor iedere twee pakketjes:
2 * (576 + 18) = 1188 bytes aan downstream data, en
1 * (40 + 18) = 64 bytes aan upstream data (64 is minimum ethernet framesize)

Oftewel, upstream wordt pas een probleem als we die verhouding niet halen. 1188 vs 64.
Die verhouding is 5.3%.
Dus om TCP goed te laten werken, moet je upstream minimaal 6% zijn van je downstream snelheid.

Note, als je een fatsoenlijke TCP implementatie hebt dan zijn je pakketjes 1500 bytes. (TCP segment size is 1460). Ik heb net gecheckt. Ik gebruik Windows 7 (oud). Wireshark liet me zien dat Tweakers inderdaad 1500 bytes pakketjes stuurt. Dat wordt de verhouding dus 2.1%. Dan hoeft je upstream dus maar 3% van je downstream te zijn.

Ben je nu tevreden ?

Nogmaals, voor bijna alle applicaties maakt upstream snelheid niks uit.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als je expliciet veel data upload. Als je een streaming gamer bent, met grote bestanden in de cloud werkt, etc. Maar voor 95+% van de thuisgebruikers maakt upstream snelheid niet uit.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 21 december 2018 16:25]

Point taken, dank voor je theoretische onderbouwing, verhelderend. Ik houd zelf een 10-20% ruimte aan.
Maar mijn punt waar ik naar wees, is dat de applicatie niet bepaalt.
Wanneer je 6% niet meer beschikbaar is zal je problemen ondervinden met je downstream, daar doelde ik op. Ongeacht de applicaties.
Dat zeg ik ja, voor een beperkt aantal applicaties maakt de upload uit.
Nee, één applicatie kan invloed hebben op al het andere gebruik. Als je verbinding maar voor één applicatie/service tegelijk gebruik heeft QoS inderdaad geen nut, het concept van QoS is juist bepalen welke service voorrang moet krijgen op anderen.
Of je stelt je QoS zelf even goed in en bespaart daarmee geld.. dit riekt naar geldklopperij.
Of je stelt je QoS zelf even goed in en bespaart daarmee geld.. dit riekt naar geldklopperij.
Even de twijfelachtige merkbare winst van deze QoS aanpassingen buiten beschouwing gelaten, is niet iedereen handig met apparatuur of wil zich er druk om maken. Ik zou ook geen 150 euro betalen om Windows in te richten + datamigratie bij een nieuwe pc omdat ik het zelf kan. Iemand die net weet hoe een PC aan moet en een mailtje kan tikken zou daar veel sneller voor kiezen omdat ze ontzorgt worden.

Dat jij de kennis/kunde wel hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft ;) Als het blijkt niet te werken, als in geen snelheids-/stabiliteitswinst dán vind ik dat je kan spreken over geldklopperij of zelfs bedrog.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 20 december 2018 19:25]

Gamers op zich weten dit wel wat het betekent. Het is de verkoper en het merk wat het product verkoopt. Ze ruiken gewoon geld. Want waarom zou je een oud vrouwtje specifiek deze router dan aanraden? En njet al die andere voor veel goedkoper ? Voor of voor de "GAMING" dit is gewoon geldklopperij 100%.
Helaas is mijn ervaring heel anders, menigmaal op een LAN-Party geweest (PC gamers) die er een hol van begrepen hoe een netwerk kaart in te stellen. Of per ongeluk hun internet deling aan hadden staan (multiple DHCP servers daardoor).
En dan verwachten dat zij QoS begrijpen.. no way.

Een aanname die je niet mag maken. Laten we het niet hebben over Console gamers :+

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 21 december 2018 09:26]

Je spelt 'peasants' verkeerd. :+
ja want iedereen kan dit ook.
Een gemiddelde gamer zou naar mijn idee weten wat QoS is. Mensen die zich vaak druk maken om 'lag' proberen heus te Googlen waar dit mogelijk aan kan liggen. Zal ongetwijfeld een stukje QoS ook naar voren komen.
Ik game al sinds ik 16 was en heb echt letterlijk nog nooit QoS aangeraakt of ingesteld.
Niet toen ik het internet deelde met mijn ouders en zusje, Niet toen ik het internet deelde met 5 tot 10 andere studenten bij mij op de gang.... heb serieus NOOIT last gehad in game van andere netwerkgebruikers.

Waar ik wél last van had was wifi. Als andere mensen op het wifi zaten... ja dan kon het wel eens zijn dat ik een kut ervaring had.
Echter toen ik gewoon de PC via een UTP kabeltje direct in de AP frotte verdwenen alle problemen.. ook al zaten er dan alsnog 10 andere mensen via wifi op hetzelfde netwerk.

Het probleem is niet QoS... het probleem is wifi. Als je 'serieus' wilt 'gamen' dan doe je dat gewoon niet over wifi. punt.
Ik ben het helemaal met je eens. Wifi is leuk voor je laptop en gsm om wat op te kijken en hopen dat het niet teveel laged...maar er op gamen, sorry, daar moet ik altijd om lachen. Heb ook sinds dat ik pc's heb met een lan verbinding altijd een lan verbinding gehad, en nooit wifi.

Ik snap ook niet dat mensen dat aanraden...met een kabel nooit gedonder, met wifi zo vaak.
Wifi heeft altijd een hogere latency dan een kabel, en een gamer wil een zo laag mogelijke latency.

Maar nog steeds trappen horden mensen in de verkooppraatjes 2.5 en 5 gigahertz enz verhaaltjes van router fabrikanten.

Dat is net zo als de Ziggo of KPN promise...wifi tot in alle gaatjes van je huis...uiteraard niet. Standaard verhaal verander je wifi kanaal en dergelijke. Zelfs soms op 7 meter al verbindingsproblemen met Ziggo.

Hiervoor met KPN wel iets betere wifi maar niets is zo goed als kabel.
Maar dat is ook niet verwonderlijk. Ik woon in een flat in het centrum van Den Haag. In mijn flat "ziet" mijn laptop op de WIFI tussen de 40 en 50 AP's, verdeeld over 13 kanalen. En sommige mensen lijken er een sport van te maken om vrijwel wekelijks hun WIFI kanaal te veranderen, zodat ik ook gedwongen wordt dat te doen vanwege slechte signaalkwaliteit.

En dat Ziggo modem is gewoon bagger met WIFI. De PC van mijn zoon, die bij mijn partner woont, staat binnen de 10 meter van het modem. Omdat mijn partner geen kabels door haar huis wil hebben lopen is hij op WIFI aangewezen. Er zitten 2 binnenmuren en een boiler tussen hem en de modem en het signaal is een welles-nietes verhaal, waarschijnlijk door die boiler. Maar als leveranciers lullen over een bereik tot 100m zou minder dan 10m zelfs met een boiler ertussen geen problemen op mogen leveren lijkt mij. Overigens is in de rest van haar woning het signaal ook ruk, ook vanwege een enorm aantal AP's op de beschikbare 13 kanalen.
Heb ik ook aan gedacht, maar de meningen daarover zijn nogal verschillend. De ene zweert er bij en de andere vindt het totaal niets. En de prijs schijnt daar op de één of andere duistere manier niets mee te maken te hebben.
Heb er zelf prima ervaringen mee, Devolo set gebruikt bij maat van me om WiFi AP te maken in zijn tuinhuisje. Hield bedraad op de Devolo 165 MBit over in speedtest van 300 ziggo MBit. Dat was in ieder geval nog sneller dan zijn 4G. Plus dat ie zonder data kosten daar muziek kan streamen.

Gebruik het thuis voor tele2 TV, maar als je dan 10MBit overhoudt is het genoeg. Dat werkte dus daar geen snelheidstest gedaan.

Kan het altijd proberen, werkt het niet breng je het terug naar de winkel. Voor 30-40 euro heb je al setje.

[Reactie gewijzigd door djcasl op 22 december 2018 10:54]

Ik zal het voorstellen.
Met dat eventueel weer terugbrengen kunnen ze het inderdaad altijd proberen.
Wellicht zou het de mensheid helpen als ze eens iets nuttigs leren :) . In plaats van armpjes over elkaar "ik kan dat niet".
Tja. Een uitdaging ga je aan als deze haalbaar lijkt. Dat geld voor iedereen. Als mensen het gevoel hebben dat ze hiermee wel zelf hun wifi kunnen fixen en dat ook doen is dat toch winst.
Op zich heb je een punt, maar wat is er nuttig aan het kunnen instellen van QoS als dit door de leverancieer voor je gedaan kan worden? Moet iedereen ook gaan leren hoe je kleding naait, of een auto repareert?
Als ik een auto kan repareren met 5 minuten instellingen, ja :) .
Ach, nu krijgen we GEFORCE©™ certified GAMING routers waar je net zoals bij G-SYNC 200 euro extra voor moet neerleggen.
als een gamer zo dom is tja ;) ligt het niet aan het merk maar de gamer. Maar waar GAMER op staat of Nvidia verkoopt dus dan zal het wel goed zijn. Zelf koop ik alleen 3 merken. Asus / Netgear en Cisco voorheen Linksys producten. Voor mij persoonlijk maakt het dus niet uit of het wel of niet een Nvidia certified product is. Aangezien ik weet dat het niet veel beter is dan mijn Asus ;)
Ik denk (hoop) dat de gemiddelde gamer wel beter weet ja, maar er zijn genoeg jonge kinderen (ook ouderen!) die erg vatbaar zijn voor de term 'GAMING' op producten.
Los van het feit dat alles met een nVidia logo bakken met geld kost (kijk naar gSync), is dit een onzin. Om effectief QoS door te voeren, dient dit in het gehele netwerk te worden gedaan, dus vanaf de access-laag tot en met de edge. Dus je kunt wel zo'n router plaatsen, maar dan nog doen dit niks met de uplink naar de provider.

Daarnaast is dit een router bedoeld voor draadloze verbindingen. Draadloos. Dus je maakt gebruik van een gedeeld medium (lucht (nou ja, frequenties dan)). Er hoeft maar een irritante stoorzender in de buurt te hangen, of in een lekker knus appartementencomplex, en congestion op de lijn is wel je minste zorg.

Godsamme, trek voor die €250,- (of wat voor een idioot bedrag dit ook gaat kosten) gewoon een ethernetkabeltje vanaf je shitty Cisco EPC-meuk en je hebt het grootste probleem al opgelost.
Correct, de priority markering die jij aan de pakketjes geeft worden gewoon 'ge-ignored' door de SR/backbone van jouw ISP. In heel zeldzame gevallen kan dit wel nut hebben. Als jouw router op de LAN zijde congested is bijvoorbeeld.
Nou het probleem met wifi is dat ongeacht wat voor mooie beloftes ze maken, je wifi signaal zo absurd afhankelijk is van je omgeving dat het gewoon niet te garanderen is dat je goed wifi krijgt.

Je kan de meest dure ultra-tweaked Ap/Router hebben, krijg je een malloot die zo'n apparaat in de kelder plaatst en vervolgens in de zolder gaat zitten spelen over WIFI.

En ja. Je kan ook 5G gaan gebruiken, maar terwijl er relatief weinig technieken zijn die 5G verstoren in vergelijking met 2.4G, vertellen ze hoe snel je signaalsterkte verminderd per meter afstand van de AP/Router, en hoeveel keer harder je signaal omlaag gaat bij 5G als er een object (muur/gipswand/kast) ertussen staat.

QoS instellen binnen je netwerk zal misschien interessant zijn om je dataverkeer van je gaming computer tot aan de router extra prioriteit te geven. Veel verschil zal je merken als je netwerk in huis veel verkeer aan het genereren is.
Verder zal je provider he-le-maal niks-noppes-nada doen met je QoS instellingen zodra je dataverkeer bij de eerste Edgerouter aankomt, want in theorie zou dat betekenen dat ze opeens 'jou verkeer' belangrijker moeten gaan vinden dan het verkeer van andere betalende abonnees. Dat zullen ze niet doen zonder dat je genoeg geld ertegenaan gooit.

Op netflix 4k zal je max 16Mbit zitten binnenhalen (volgens Howtogeek.com).
Zolang je niet zo'n brakke DSL verbinding heb van waarbij je minder dan 2km van de centrale moet hebben om een beetje snelheid te krijgen, zal je hierboven gaan zitten.
Heb je zo'n Ziggo verbinding, proppen ze je met 200Mbit.

Torrents moet je mee uitkijken want die zullen je router wel KUNNEN laten zweten omdat ze vaak veel connecties tegelijk moeten openen en torrent kan veel upstream gebruiken. En dat kan wel hedendaags nog steeds je latency tijden verhogen want om snel je ping antwoorden te kunnen terugsturen wil je niet je upstream tot de noppen vol hebben zitten.
En upstream kan best wel schaars zijn bij hedendaagse providers.

Ik zeg niet dat er geen winst te behalen is hier en daar.
Wat ik zeg is, trap er niet in voor allerlei leuke stickertjes van "keurmerk".
Niemand heeft controle over het internet. Zelfs providers hebben ALLEEN controle over het internet in hun eigen stukje van de wolk. Zodra het verkeer jou providers netwerk verlaat, ben je volledig afhankelijk van de andere tussenliggende providers tussen jou computer en de server waar de game zich bevindt.
Vreselijk zeg, die software van Nvidia. Moet je zeker weer een account maken en inloggen voor je de driver kunt updaten?
nvidia now werkt perfect!
ik gebruik het nu al vanaf juni en ik heb er nooit problemen mee gehad :) ik game op 120fps 120hz
Anoniem: 1092407
21 december 2018 00:24
Bij het inschakelen van QOS moet je de download- en uploadsnelheid instellen van je verbinding. Deze snelheid is echter ook afhankelijk van waar de server staat waar je verbinding mee maakt. Om die reden heb ik het nut van QOS bij de consument thuis nooit zo goed begrepen. Ik kan thuis prima 100 Mbps hebben (up en down) maar als de link naar de gameserver in de praktijk de helft haalt dan kan QOS in de router nooit voorkomen volgens mij dat verkeer naar een server dichterbij de verbinding met de server verder weg alsnog wegdrukt. Daarnaast moet je met QOS volgens mij altijd iets onder de max snelheid van je verbinding gaan zitten dus je levert eigenlijk wat bandbreedte in. Maar iemand die het beter weet, moet me vooral corrigeren.
Als dit dan maar niet betekend dat die certified devices duurder worden. Zo wel laat ik ze sowieso links liggen.
Mwa het is speciaal gemarket voor gamers, daar wordt echt nooooit een premium voor gerekend.

Ik zou hem dus niet kopen want duur en je hebt sowieso geen invloed op de routering van je ISP. Dat is een stuk relevanter verwacht ik zo.

[Reactie gewijzigd door Boudewijn op 20 december 2018 19:26]

Toevallig van de week de Amplifi gezien in Geforce kleuren.
Moet zeggen dat de kleurstelling er veel beter uitziet, dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Beetje jammer dat hij duurder is als de reguliere versie voor een gimmick.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee