Honor View 20 heeft 48Mp-hoofdcamera en gat in het scherm voor frontcamera

Bij de nieuwe Honor View 20 gaat de frontcamera niet langer schuil in een notch, maar in een klein gaatje in het scherm. Huaweis submerk volgt daarmee het voorbeeld van de Samsung Galaxy A8s. De View 20 wordt op 22 januari officieel voorgesteld op een persevenement in Parijs.

Voorafgaand aan die wereldwijde introductie gaf Honor maandag al wat details van de View 20 vrij. De feature die het meest in het oog springt, is de front facing camera van 25 megapixel, die schuilgaat in een perforatie in het scherm. Het gaatje is met een diameter van 4,5mm veel kleiner dan een traditionele inkeping, wat tot een hogere screen-to-bodyratio leidt. Luttele uren eerder presenteerde Samsung al de Galaxy A8s, met een vrijwel identiek cameragaatje in de display. Dat toestel zou voorlopig echter alleen in China op de markt komen.

Een andere blikvanger van de View 20 is de hoofdcamera. Honor koos maar voor één lens, maar de Sony IMX586 sensor heeft een resolutie van liefst 48 megapixel. Veel meer details zijn nog niet bekend over de opvolger van de View 10, maar volgens Androidcentral krijgt het toestel in elk geval ook een 40W Super Charging-functie en Link Turbo, een technologie die lte en wifi combineert voor een snellere en betrouwbaardere netwerkverbinding.

De wereldwijde introductie van de Honor View 20 is gepland voor 22 januari. In thuisland China komt de smartphone al op 26 december uit.

Honor View 20

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

11-12-2018 • 10:18

80

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Is iedereen tegenwoordig een narsistische Instagramer? Ik zou het ontbreken van een front cama niet erg vinden. Van mij mogen er ook full screen telefoons komen zonder front camera.
Video calls, face unlock, AR toepassingen.
Nog nooit gebruikt en ik ken ook bijna niemand die het gebruikt. Fingerprint aan de achterkant vind ik prima. Ik heb ook nooit AR apps gebruikt, maar hebben die niet juist meestal de andere camera nodig?
Klopt, maar er zijn wel apps die de frontcamera gebruiken voor de face-tracking, voorlopig wel weinig.
Hier is een demo van deze functie: https://www.youtube.com/watch?v=vhqtkjS16tk

Video calls kan ik bijvoorbeeld ook niet missen vanwege oudere familieleden in het buitenland.
Maar inderdaad, niet iedereen heeft het nodig.

De nieuwste trend waarbij een scherm op achterkant ipv een frontcamera wordt gebruikt is ook niet slecht- als gevolg krijg je veel betere camera.
Bij een video call gebruik ik eerder de achtercamera zodat ik iets kan laten zien. Mijn gezicht voegt weinig toe.
Een front camera is niet alleen voor selfies maar ook voor videobellen. Dat is voor mij bijvoorbeeld heel praktisch omdat ik altijd afgeleid raak als ik gewoon bel, dan ga ik ondertussen internetten oid.

Smartphones zonder front camera zie ik dan ook niet snel gebeuren. Zelf zie ik liever gewoon een bezel, zoals op m'n Blackberry Key 2. Geen idee waarom mensen denken dat het iets uitmaakt als je een bezel hebt. Daar kunnen de speakers en de sensors in en het heeft mijn scherm al een aantal keer beschermd wanneer de telefoon op de grond kletterde.

Bij m'n vorige toestellen vond ik het ook eerder irritant dat het touchscreen tot aan de randen liep.
Dat een frontcamera niet overbodig is, ben ik met je eens. Ikzelf maak ook vaan gebruik van videobellen.
Wat ik me wel afvraag is waar een 25 MP camera goed voor is. Dat is een beetje overdreven voor videobellen of zelfs selfies maken.
Jij wilt geen selfiecamera want jij maakt geen selfies. Dus jij wilt een telefoon zonder die camera.

Je weet dat een gebrek aan inlevingsvermogen en egoïsme kenmerken zijn van narcisme he? :+ Een aangepast product willen omdat jij een functie niet gebruikt is vrij egoïstisch. Niet begrijpen dat anderen het misschien wél gebruiken toont een gebrek aan inlevingsvermogen.

Voor een fabrikant is het makkelijker om gewoon één ontwerp te gebruiken voor een bepaald model. Meer modellen betekent hogere productiekosten en dus een hogere prijs. Daarnaast gebruikt het merendeel van de mensen de frontcamera waarschijnlijk wel, al is het maar af en toe. Zelf ben ik ook niet van de selfies maar héél soms stuur ik er eentje naar m'n vriendin. Dat maakt mij geen 'narcistische instagrammer' maar gewoon iemand die zo nu en dan graag de dag van z'n vriendin wat leuker maakt met een leuke foto. De camera wordt ook nog gebruikt voor face unlock al kan dat ook met de vingerafdrukscanner.
Waarom direct weer de link narcistisch en Instagram? Lekker kortzichtig weer.
Is procentueel gezien maar een klein deel die geen selfies maken, onder de tweakers zal dat percentage wel een stuk hoger liggen, maar de markt is gewoon te klein vinden de fabrikanten, anders was er wel een telefoon zonder selfie cam.
Was een stickertje niet voldoende?
Zit wat in. Zwart op zwart valt trouwens wel mee, maar je hebt gelijk.
Het is alsnog niet heel netjes, gezien de achterkant volledig transparant is en ik het stukje met viltstift heb proberen te blokkeren aan de voorkant. ;(
Je kan m toch ook uitschakelen? Mits root natuurlijk.
Helaas is de bootloader gelocked. Software matig vertrouw ik sowieso niet.
Die sensor is vooral interessant voor low light omdat ze dan pixels combineren voor een 12mp (wat meer dan genoeg is) beeld. Je hebt zo effectief 4 keer zo grote pixels.
Je hebt in feite niet grotere pixels dan wanneer je een 12MP sensor met hetzelfde formaat zou hebben, omdat tussen de pixels nog wat ruimte zit.

Wat je wel kunt doen is de extra informatie (resolutie en kleurinformatie per pixel) gebruiken om de enorm krachtige beeldprocessing van tegenwoordig te voeden, waarmee deze met die informatie mogelijk een beter 12MP beeld kan tonen dan wanneer je 'betere' 12MP sensordata zou hebben.

Verder heb je natuurlijk het voordeel dat je bij betere omstandigheden, of gewoon indien nodig, die 48MP sensor wel kan benutten voor pure pixeldata zoals in geval van digitale zoom.
Je hebt ook te maken met diffractie. Dit zijn erg kleine pixels. Er is een limiet aan wat een lens nog zichtbaar kan maken. Veel zal ook afhangen van de kwaliteit van de lens en de F-stop.
Ik maak geen vergelijking met een reguliere 12mp sensor. Die hebben trouwens oha ook een kleiner formaat dan 1/2" eerder 1/2.5" of 1/3".
Die kleine lens gaat sowieso geen 48mp kunnen resolven. Het zal wel een plaatje maken van 48mp maar dan heel blurry als je inzoomed. Vooral leuk als marketing.
En toch worden de technieken steeds beter. Wie had ooit kunnen bedenken dat we foto's met de kwaliteit van vandaag kunnen maken toen we 10 jaar geleden met onze Nokia n96 een vaag fotootje knipte. Over nog eens 10 jaar maken we misschien wel met een sensor die 4 keer zo klein is de zelfde foto's als die we nu maken met onze peper dure spiegelreflex camera's... Wie zal het zeggen?
De optische limieten welke vaststaan en gewoon natuurwetten zijn, worden nu omzeild door meerdere "slechte" fotos te maken en deze softwarematig te combineren tot een ideal resultaat uit al die fotos. Dat is slim en innovatief en die grens kan vast nog wel een beetje opgerekt worden.

Wat niet kan is detail weergeven welke niet vastgelegd is. Een minuscule lens kan geen 48MP resolven, daar is kilos glas voor nodig. De enige manier om die keiharde beperking to omzeilen is door details in te vullen, danwel te berekenen. Je kunt je op dat moment afvragen of je nog wel aan het fotograferen bent, er wordt immers informatie spontaan verzonnen.

Maar dat zal mensen niet interesseren want mensen willen het beste plaatje met minimale moeite. Op termijn zal smartphone fotografie een soort auto-Photoshop zijn, zonder enige gedachte. Deels is het dat nu al.

En dat is allemaal prima. Probleem met smartphone fotografie is dat het niet echt schaalt en ook niet future-proof is. De fotos zien er meestal behoorlijk goed uit wanneer je ze op een smartphone bekijkt, logisch aangezien juist smartphones vaak een zeer hoge resolutie hebben.

Open een smartphone foto fullscreen op een desktop monitor en 99% valt genadeloos door de de mand als onbruikbare troep. Het lijkt er op dat niemand dat boeit, dus tot zover mijn preek :)
Bij dit soort resoluties is de kwaliteit van de lens van enorm belang. Zelfs de beste lens heeft last van vervorming aan de zijkanten. Dat kan softwarematig wel wat opgepoetst worden, maar de beperking neemt daardoor niet af. Wat wel help is pixel shifting.
Als je 4 foto's op 12MP neemt en dan pixelshifting toepast, heb je ook 48MP. De beelden moeten dan wel netjes in elkaar geschoven worden en variaties tussen de foto's moeten worden teruggedrongen. Dit werkt natuurlijk het best met korte sluitertijden en een snelle beeldsensor. Het blijft een photoshop oplossing, maar je hebt wel voor elke pixel echte informatie.

Voor echte fotografie is het lensje van een smartphone echt veel te klein.
Wat ik zelf erg interessant vond was dat er fysische limieten zitten aan de camera's waar we tegenaan lopen. We kunnen misschien nog veel doen met AI/NN of whatever om softwarematig de foto's te verbeteren, maar heel veel scherper met puur een betere lens zit er niet echt meer in.
Met veel meer kleinere pixels verlies je juist informatie. Vier kleine pixels van 2x2 mu zijn dramatisch veel slechter dan 1 grote pixel van 4x4 mu. Heeft met shot-noise, full well capacity / dynamic range en uitleesruis te maken. Dus je kan veel beter een 'gewone' 12mp sensor hebben, gegeven dat die sensor ongeveer evengroot is, dan 48mp met piepkleine pixeltjes. Moeten allemaal microlensjes en bayerrastertjes hebben. Hardware binning is te duur (of kan niet met CMOS) en software binning levert om bovengenoemde reden veel te weinig up.

Dit is erg leuk voor ideale omstandigheden zoals bij zeer fel daglicht een gigantische grote panoramafoto maken van een frans landschap of een ander overview-shot, en dan het liefst vanaf een statiefje om ook echt nul bewegingsonscherpte toe te voegen zodat je het oplossend vermogen ook echt gebruikt... maar verder? Resolutie is -lang- niet de bottleneck op de huidige smartphonekiekjes. Low-light gevoeligheid en uberhaupt accuduur hebben om foto's te kunnen maken, daar liggen de echte improvements imho.
Maar geld dat niet alleen als de sensor daadwerkelijk 4x zo groot is als een 12MP sensor?
Nee, dat werkt ook al als de sensor gewoon even groot is (dan heb je het over de combinatie van statistiek en computational photography).

Een grotere sensor heeft sowieso meer lichtopbrengst (bij gelijke diafragma en beeldhoek van de lens) en is dan extra in het voordeel. Ik zie dat deze IMX586 1/2" groot is. Dat is een aardig stukje groter dan een 1/2.6" sensor zoals die in veel high end modellen zit. Ter referentie: een normale compactcamera heeft een 1/2.3" sensor, een high end compact heeft vaak een 1/1.7" (ook de hoofdcamera in de P20 Pro of Mate 20 Pro heeft dit formaat) of zelfs een 1" sensor.

Deze aanpak kan dus goed werken voor pixel binning bij weinig licht, HDR, maar ook 'lossless zoom'. Het is als het ware de Nokia PureView benadering van de Lumia 1020 of de PureView 808 daarvoor.
Maar nog steeds zijn het allemaal hele kleine sensoren: http://photoseek.com/wp-c...-sizes-2018-PhotoSeek.jpg

Verwacht dus geen super scherpe 48mp plaatjes. Het zal enigzins blurry blijven.
Eerder een bak met ruis, welke vervolgens geblurred wordt met software, dus uiteindelijk heb je gelijk.
Ja dat ook maar de kleine lens zelf kan ook gewoon simpelweg minder detail resolven dan een grote fullframe lens kan.
Ik heb het over deze sensor. Die maakt zijn eigen pixels 4 keer zo groot.
Vergelijkbaar dus met de Nokia Luma 1020 :) Daarnaast kun je ook 'inzoomen' en nog steeds een foto van 12mp schieten.. :)
Dat is gewoon digitale zoom. Die heeft trouwens nog een grotere sensor 2/3" (=1/1.51")
Afhankelijk hoe gevoelig de sensor is. 48MP zegt niet zo heel veel qua beeldkwaliteit. Professionele fotocamera’s zoals de Nikon D5 Canon EOS 5D en Sony A9 hebben +/- 40MP én een beeldsensor waar je u tegen zegt. Daarnaast bepaalt het diafragma hoeveel licht het ook nog doorlaat in de lens.

Deze 48MP is gewoon marketing bullshit van de bovenste plank. Liever een 12MP zoals de Sony A7S (I, II of III) met fullframe sensor dan zo’n marketinghype geval. Dat maakt beduidend betere foto’s dan dit gedrocht.

P.s. Mooie fotoshop van de sterren boven Parijs die ga je never nooit zien.
48 Megapixel. Wow wat vet. Ga er gelijk 1 halen!

Zou dit echt de gedachte zijn van de gemiddelde (high end telefoon) consument?

Werkelijk niemand die met een telefoon foto's maakt heeft 48MP nodig. Als je echt 48 MP foto's wilt maken omdat je bv hele grote prints maakt, koop je wel een high res FF camera. Denk ook dat deur-formaat prints van deze telefoon foto's ook niet echt om over naar huis te schrijven zullen zijn. Los van de andere beperkingen van zo'n kleine sensor, zoals DR.

Maar goed. Hoe hoger het getalletje, hoe beter de telefoon, zal de gedachte wel zijn.
De sensor is 1/2" groot (stuk groter dan de standaard 1/2.6" of 1/3" sensoren in de meeste andere telefoons), de 48 MP worden standaard gecombineerd tot een output van 12MP en de extra informatie wordt gebruikt voor betere output (minder ruis, hoger dynamisch bereik). Je kunt ook een 'lossless' zoom hebben van 3x (12MP ware resolutie ipv een uitsnede die nog moet worden opgeschaald tot 12MP).

Precies dezelfde gedachte als de Nokia PureView 808 waar het ook goed werkte (maar dan met een nog grotere sensor en 40MP). Jammer dat dezelfde discussies vijf jaar later nog steeds worden gevoerd...
Ik heb die 808 getest en die had een grotere sensor dan deze telefoon. En zelfs de 5 MP mode gaf teveel ruis bij weinig licht.
Maar vergeleken met alle andere telefoons van dat moment was er beeldkwaliteit veel beter.

Sensoren en processing zijn in die vijf jaar tijd verbeterd. Ik heb dus goed hoop.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 26 juli 2024 02:06]

Natuurlijk was ie beter: de sensor was immers een stuk groter.
De vooruitgang in ruisprestaties is ongeveer een halve stop iedere 5 jaar. En dat is ook deels te danken aan ruisreductie-algoritmes op hele hoge iso's.
Een vergelijking van 3 generaties full frame sensoren van Canon en als bonus een redelijk recente A7SII met een veel lagere resolutie (voor mensen die denken dat minder resolutie beter is voor ruisprestaties).
https://www.dpreview.com/...5927&y=0.6451501364877161
Overdag zal hij prima 48MP foto's maken waar je vervolgens in kunt croppen. Probeer dat maar eens met een 12MP sensortje.
Kijk maar is ff hoeveel party pics je op je telefoon kan opslaan met 48mp files. De Nikon D800 heeft een 38mp Full Frame sensor en die produceert 100mb raw files.

Dan is je telefoon geheugen wel snel vol.

Denk dat dit voor de meeste gebruikers gewoon extreem waardeloos is. Zelfs met een 20-24mp sensor kun je al enorm veel croppen voor het gebruik op social media.
De consument zal er niet voor naar de winkel rennen. Maar wanneer een minder goed geïnformeerde consument, die eigenlijk niet zo goed weet wat hij wil, een nieuw toestel uitzoekt, zijn dat wel de kreten die de doorslag kunnen geven bij het vergelijken van meerdere toestellen in de vitrine of op de webpagina.
48MP! Met genoeg licht, is dat echt een topper!

Benieuwd wat samsung gaat doen. Mag hopen dat ik straks meer dan alleen chinese telefoons kan kopen als ik het beste van het beste wil. Nouja, ze zijn wel mooi, soms! :D
Ook bij weinig licht zal dit een hele goede camera zijn. Hij combineert de pixels standaard tot een 12 MP foto en dan heb je gewoon een grotere sensor met pixel binning.
Doorgaans zijn sensoren met minder pixels (bij gelijke grootte sensor) lichtgevoeliger. Vergelijk maar eens een Sony A7s 2 met een A7r 2
Weleens die vergelijking gemaakt met hetzelfde afdrukformaat? Gebruik de studio comparison tool van DPreview maar eens door hem op "comp" te zetten. Dan zie je dat het aantal pixels niets uitmaakt voor de ruisprestaties. Het probleem bij deze telefoon is dat de pixels kleiner zijn dan het oplossend vermogen van de lens vanwege diffractie.
Toch grappig dat ze alles verzinnen waar we niet dol op zijn. Ze weten dat we het toch gaan kopen.
koop het een jaar 1-2 niet en je zult versteld staan..
click here to see one trick phone companies don't want you to know!!!
Bij een notch was de rand in ieder geval nog één geheel, nu lijkt het alsof er een plek dode pixels in je scherm zit. Aan de positieve kant, hij zit in ieder geval in de linksbovenste hoek en daar zit vaak niks interessants.

Geef mij toch maar een Honor Magic 2.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 26 juli 2024 02:06]

Zowel "de notch" als "een gat" vind ik niks, ik sla deze generatie wel over en wacht tot camera/sensor daadwerkelijk onder het scherm komen :) .
Je vergeet de "Chin" de Iphone x/s is tot op heden de enige zonder... die zal je ook moeten afwachten ;(
Ook niet zo mooi idd, ik heb persoonlijk vooral "last" van een hap of gat in het scherm ;)
Ik ben denk de enigste die erom lacht maar goed :P
het klopt wat je zegt maar om dit nu elke keer maar te vermelden.
Ik vind het maar niks :/
Voor een telefoon zijn 8 megapixels al overkill, gelet op het doorgaans gebruik van kleine plaatjes voor social media.
Ik merk dat ik steeds meer fotografeer met mijn telefoon en mijn (in verhouding) loodzware spiegelreflex links laat liggen. Voor vakantiekiekjes prima, maar als ik er daarna een leuk boekje van wil laten drukken is het toch wel fijn als er enigszins kwaliteit voor handen is, en dan heb ik dus niets aan "kleine plaatjes voor social media"
Dit wordt echt al een decennium lang gezegd over elk toestel met een digitale sensor. Het wordt vermoeiend. Het is niet omdat jij geen voordeel ziet in meer pixels of de techniek erachter niet snapt, dat het overkill is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.