Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer voorziet Blade Stealth 13-laptop van ondersteuning voor losse Nvidia-gpu

Razer brengt een nieuwe variant van zijn Blade Stealth-laptop uit, waarbij er ondersteuning is voor een losse dedicated gpu van Nvidia: de MX150. De vorige versie van de dunne en lichte laptop moest het doen met de ge´ntegreerde gpu van de Intel-cpu of een extern aangesloten gpu.

De Razer Blade Stealth 13 is beschikbaar in een variant waarbij er plaats is voor een Nvidia Geforce MX150-gpu met 4GB aan gddr5-vram. Verder is de laptop iets compacter dan de editie van vorig jaar en is het nu ook mogelijk te kiezen voor een 4k-touchscreen dat volgens Razer 100 procent van de srgb-kleurruimte kan weergeven. Ge´nteresseerden kunnen ook kiezen voor een mat full-hd-scherm dat eveneens 100 procent van de srgb-kleurruimte kan weergeven. Beide schermen hebben hetzelfde formaat: 13,3".

Razer biedt de nieuwe uitvoering aan met de Intel Core i7-8565U, terwijl de uitvoering van vorig jaar uitkwam met een i7-8550U. De nieuwe processor heeft vier cores en acht threads op 1,8GHz, met een boost naar maximaal 4,6GHz. Dit verschilt weinig ten opzichte van de i7-8550U uit de eerder uitvoering, behalve de iets hogere boostfrequentie. Razer biedt de quadcore aan in een configuratie met een ssd met 512GB of 256GB, aangevuld met 8 of 16GB ram.

Volgens Razer zorgt onder meer de Synapse 3-software ervoor dat de accuduur is toegenomen, ondanks dat de accu wat de capaciteit betreft gelijk is gebleven. De accuduur zou 13 uur bedragen, op papier een verbetering van 3 uur ten opzichte van het model uit 2017. Ook meldt de fabrikant dat de cpu en de eventuele gpu in het nieuwe model beter worden gekoeld.

De fabrikant meldt dat de Blade Stealth 13 in Europa uitkomt in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, en ScandinaviŰ. De duurste versie met het 4k-scherm en de Nvidia-gpu kost in de Verenigde Staten 1899 dollar, terwijl de goedkoopste versie met full-hd-scherm en alleen de ge´ntegreerde gpu 1399 dollar kost. Op de Europese website vermeldt Razer nog geen Europese prijzen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-12-2018 • 21:48

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Waarom worden de andere updates van dit model niet beschreven in dit nieuwsbericht?

- Side bezels 60% dunner dan vorige model
- Windows Hello wordt nu ondersteund
- Kleiner dan vorige model zonder in te leveren op praktische zaken
- Keyboard is meer reponsive
- 4 front-firing speakers ipv 2

En dit is door de press release van Razer zelf even snel scannend te lezen.

Als ik niet net een nieuwe laptop had gekocht, had zeker zeker op mijn lijstje gestaan.

[Reactie gewijzigd door Morzun op 4 december 2018 22:59]

Dat ie kleiner is dan het vorige model staat er gewoon in. Uiteindelijk is het ook een afweging wat je wel en niet noemt. Die bezels had ik inderdaad nog wel kunnen noemen, maar uiteindelijk is het benoemen van de schermresolutieopties e.d. belangrijker. Keyboard dat responsiever is, tja, dat moet een review maar uitwijzen. Had kunnen zeggen 'de fabrikant claimt...' , maar ja, responsiever dan wat? Dan die van vorig jaar, maar was die objectief voor iedereen minder responsief? Front-firing speakers x 4 i.p.v. 2, tja, dat klinkt leuk, maar labels als Dolby Atmos worden er ook al snel opgeplakt zonder dat het nou echt wat voorstelt. Laptopspeaker zijn meestal nou ook niet zo heel denderend en dus lijkt me die verdubbeling geen doorslaggevende reden voor wel/geen aankoop. Afijn, het is niet gezegd dat mijn afweging nou superieur is ofzo, maar dat was in ieder geval mijn gedachtegang.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 5 december 2018 00:03]

Eerlijk? Ik vind dat je als auteur van dit artikel bijzonder subjectief bezig bent.
Dat ie kleiner is dan het vorige model staat er gewoon in. Uiteindelijk is het ook een afweging wat je wel en niet noemt. Die bezels had ik inderdaad nog wel kunnen noemen, maar uiteindelijk is het benoemen van de schermresolutieopties e.d. belangrijker.
Dus jij bepaalt voor mij en alle andere lezers even wat belangrijk is en wat niet? Een kleine alinea toevoegen met bijvoorbeeld bovenstaande punten van @Morzun voegt mijn inziens namelijk behoorlijk wat toe. Dat vind ik als lezer, bezoeker van Tweakers, 'kijker' van ads en zodoende verzorger van inkomsten belangrijker.
See what I did there? :D
Keyboard dat responsiever is, tja, dat moet een review maar uitwijzen. Had kunnen zeggen 'de fabrikant claimt...' , maar ja, responsiever dan wat? Dan die van vorig jaar, maar was die objectief voor iedereen minder responsief?
Ook hier geldt: objectieve verslaggeving van claims gemaakt door de fabrikant ben ik best benieuwd naar. En of er dan zo veel verschil in zit: als de fabrikant het claimt zal een review er wel op in gaan, en of het dan merkbaar beter is of niet komen we vanzelf achter.
Front-firing speakers x 4 i.p.v. 2, tja, dat klinkt leuk, maar labels als Dolby Atmos worden er ook al snel opgeplakt zonder dat het nou echt wat voorstelt. Laptopspeaker zijn meestal nou ook niet zo heel denderend en dus lijkt me die verdubbeling geen doorslaggevende reden voor wel/geen aankoop.
Maar het gaat hier niet om Dolby Atmos. Het gaat om 4 front-firing speakers i.p.v. 2, wat mijn inziens een benoemenswaardige vermelding is, zeker als de fabrikant er mee loopt te claimen. Of het dan daadwerkelijk zo veel toevoegt, dat moeten we dan maar weer uit de reviews halen, niet? En of de laptopspeakers denderend zijn of niet moet een review ook maar uit wijzen denk ik. Wie weet wat Razer allemaal heeft kunnen bewerkstelligen met deze front-firing speakers, weet jij dat? Een leuke vooruitgang in geluid kan wel degelijk een reden voor wel/geen aankoop zijn. Heb jij de laptop al gezien? Of ben je hier weer subjectief dingen aan het vermelden zonder enige argumentatie? Volgens mij het laatste. ;)
Afijn, het is niet gezegd dat mijn afweging nou superieur is ofzo, maar dat was in ieder geval mijn gedachtegang.
Nee. Dat is je afweging zeker niet. En bovendien nogal subjectief. Waar ik als lezer eigenlijk verwacht dat je als journalist altijd objectief blijft. Of in ieder geval probeert.
Je realiseert je dat het hier gaat om een productaankondiging, en dan slechts een upgrade van een bestaand product?

Het blijft een slecht laptopje voor een veel te hoge prijs, en met een dedicated GPU is het een throttlefeest waar je U tegen zegt. Misschien had de auteur beter dßt in een laatste alinea kunnen zetten. Dat was pas objectief geweest.

Je bent je hier druk aan het maken over het wel of niet noemen van laptopspeakers. Dit is geen review, het is een persbericht van de fabrikant.

Get a life

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 december 2018 10:17]

Je realisteert je dat het hier niet gaat om het artikel an sich, maar om de schrijfwijze/houding van de auteur die daadwerkelijk aan journalistiek doet? Als het om 'slechts' een productaankondiging gaat, kopieer dan domweg het bericht van de fabrikant en laat de rest voor wat het is.

Slecht laptopje of niet, dat doet niets af aan het feit dat ik dit soort dingen wel op zoek in een review. Ik verwacht van een journalist dat hij zo objectief en neutraal mogelijk is. Het gaat namelijk om 'nieuws', of je het nu linksom of rechtsom draait, want Tweakers vindt het blijkbaar genoeg om hier een artikel aan te wijden.
Overigens is je voorbeeld over het 'throttlefeest' ook weer heerlijk subjectief, tenzij je het onderbouwd met keiharde argumenten of cijfers, wat je niet doet.

Jij bent je hier druk aan het maken over mijn zogenaamde opmerking over laptopspeakers wat helemaal geen reactie op de laptopspeakers is, maar op de schrijfstijl/reactie van de auteur. Dit is geen persbericht van de fabrikant, het is een artikel geschreven door de auteur over een persbericht.
Journalistiek is samenvatten en afwegingen maken. De auteur van deze nieuwspost moet afwegingen maken over wat te melden en wat niet. Klakkeloos persberichten quoten heb ik als Tweakers.net lezer niets aan. Dan ken ik net zo goed het gehele bericht van Tweakers niet lezen maar de Engelse bron raadplegen, evt met een auto Google Translate eroverheen omdat m'n Engels niet goed is. Wat soms verstandig is. Daarom is het ook handig dat er naar gelinkt wordt. Maar ik kom op Tweakers om de subjectieve samenvatting van de nieuwsredacteurs te lezen. Wanneer ik die slecht vind (en ik ben het er ook niet altijd mee eens, hoor) dan sla ik het over of neem ik dat voor lief.
Dit is journalistiek? Een persbericht vertalen en op de frontpage zetten?

Dan zijn we pas Úcht diep gezonken. Je zegt het zelf al, als je in de markt bent voor een laptop, zou je toch een review lezen. Dus hoe relevant is het dat de auteur precies elk elementje benoemt zoals het in een persbericht staat? Het staat je vrij om op een link te klikken en het origineel te gaan lezen. De link staat er netjes in. Wat wil je nog meer.

Dus, nogmaals, ga iets nuttigs doen. Er is veel aan te merken op de Tweakers content, maar dit, dit is echt een storm in een glas water.

Vwb throttling, pak een willekeurige ultrabook review met een dedicated GPU, zelfs eentje met laag TDP, en je ziet dat er altijd met kloksnelheden gespeeld moet worden. Dat je daar een bron voor nodig hebt spreekt eigenlijk boekdelen, maar Google is je vriend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 december 2018 10:37]

Schijnbaar wel ja. Want Tweakers doet het nogal eens: "Een persbericht vertalen en op de frontpage zetten".

Zie onder andere: nieuws: Samsung presenteert Galaxy A9 met vier camera's aan achterkant
Of daarnaast: nieuws: Samsung brengt Galaxy Note 9 op 24 augustus uit voor vanafprijs van 9...

En bij beide deze artikelen is een tabel toegevoegd met daarbij de specs van de telefoon. Hierbij wordt nogal eens de vergelijking getrokken met een voorgaand model (van bijvoorbeeld het vorige jaar), daar wordt wÚl een tabel aan toegevoegd. Dus hoe relevant het is dat de auteur "precies elk elementje benoemt zoals het in een persbericht staat" weet ik niet. Maar het wordt met enige regelmaat gedaan. Dus waarom hier niet?
Het staat je namelijk ook bij die artikelen "vrij om op een link te klikken en het origineel te lezen". ;)
maakt toch helemaal niet uit? In zulke artikels wil ik in detail lezen wat de fabrikant bij een upgrade heeft geweizigt of toegevoegd, ik zal dan zelf wel beslissen of ik het al dan niet interessant vind, na een review van het product...

het is totaal niet aan de auteur om te beslissen wat hij wel of niet wil opnemen bij de aankondiging van een nieuw product/upgrade.

Of gaan we bij de volgende samsung ook niet meer vermelden dat er een 'betere' camera in zit?
Zonder verder op de discussie om deze berichten heen in te gaan, wat maakt het voor jou een slechte laptop voor een te hoge prijs? Ik was al een tijdje van plan om een Razer Blade aan te schaffen maar toevallig heb ik een hele goede deal voor een tweedehands 2-in-1 gevonden, anders had ik er eentje gekocht.
Het gaat hier trouwens over de 25watt versie van de Mx150:
https://www.notebookcheck...-Ultrabooks.289358.0.html
En deze is een optie :)

Het staat allemaal wat duidelijker op de razer website en op notebookcheck:
https://www.notebookcheck...-does-wrong.372561.0.html
Los alsin extern los? Of los alsin geintergreerd in mobo?
Geintegreerd, want losse als in extern kon de vorige al via de thunderbolt poorten.
Er is nu een optie om de mx150 te kiezen als dgpu ipv enkel de igpu van de i7
Ik vermoed iets wat gebruik maakt van een MXM-slot: https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_PCI_Express_Module

Dat klinkt leuk, maar in de praktijk zijn MXM modules nooit echt van de grond gekomen.
Mijn HP laptop heeft er een, en vervolgens slechts 3 ondersteunde GPUs die ge-whitelist zijn in de BIOS, die dan ook HP-rebranded Nvidia's zijn met een custom BIOS. Resultaat is dat je het wel kan vergeten een aftermarket GPU te vinden er voor, en HP rekent bijna 3k voor een 8800GTX en 2k voor een 8600GTX buiten de garantie.
Wij clevo laptops is dat anders wel "iets" beter geregeld. Daar kun je op ebay wel gpu's voor vinden. Alienware's ook trouwens. Bepaalde MSI's ook.
Had gekunt maar ik denk dat een MXM slot plus kaart plus koeling niet past in deze laptop. Of het moet een afwijkende MXM connector zijn met een inkeping in het moederboard of zoiets. Maar ben erg benieuwd.

Ik heb me er ooit eens aan gewaagd om een MXM Van een HP te vervangen plus bios. maar heb het nooit werkend gekregen. HP is erg afwijkend. Acer daarintegen weer niet. daar kon je een andere MXM in fietsen zonder al te veel issues te krijgen.
Inderdaad een mxm-slot en kaart is veel te groot voor een thin en light laptop.
Bijna alle laptops met mx150 hebben deze ge´ntegreerd op het moederbord (dus zonder apparte socket)
Hier kun je MXM vid kaartjes kopen, weet niet welke HP Laptop je hebt staat die er ook tussen. Denk dat het ook weinig uitmaakt, gaat denk ik er meer om welke versie MXM connector er in je laptop zit!
http://www.eurocom.com/ec/hp()upgrade

Voor Nvidia Quadro's zitten ze al weer op MXM 3.1 zo te zien.

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 5 december 2018 09:38]

Correct, het is een mogelijkheid, enkel alleen met BIOS mod. Dat vind ik nogal 'n risico ;)
Dat risico met de BIOS mod zou wel meevallen, hun bieden dat ook aan als service als je in Noord Amerika woont kost wel wat. Maar dan moeten hun alle aangepaste biossen wel hebben liggen, dus als je niet in Noord Amerika woont moeten ze die service wel aanbieden op afstand of voor de doe het zelver. Ze hebben ook veel YouTube filmpjes over laptop upgrades en ook voor de video kaarten, maar heb ze niet allemaal bekeken of er wat over het bios in voorkomt. https://www.youtube.com/u...logy/search?query=upgrade Een andere mogelijkheid is toch ook een externe videokaart kopen ? https://www.youtube.com/watch?v=GDyL2tPyXFA

[Reactie gewijzigd door Pentiummania op 10 december 2018 12:29]

Hoe solide zijn Razor laptop's gebouwd? Houden die ook zakelijk gebruik met veel reizen (met vallen/stoten etc.) vol of is het meer van dun plastic gebouwd dat het niet zo lang vol houd?
Ik heb er geen ervaring mee maar Linustechtips op Youtube reviewt ze altijd wel, daar kan je vast meer info uit halen.
Het schijnt dat het uitval percentage redelijk hoog is. Althans de generatie die Linus van Linus Tech Tips had gekocht.

https://puu.sh/yln1n/4c49bcf582.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=C1GABTei_7c
Het is een unibody-constructie zoals een MBP bijvoorbeeld:
https://www.notebookcheck...3/IMG_20181105_110552.jpg

Alle reviews die ik heb gezien zijn ze zeer tevreden over de buildquality van razer laptops (linus tech review, dave2d, notebookcheck,...)
De duurzaamheid is wel een dingetje volgens linus

[Reactie gewijzigd door AriGold op 5 december 2018 07:25]

Als een tank. Heb hier de Blade 2018 staan, dat is ÚÚn groot blok aluminium waarbij een MPB ineens flimsy lijkt.

Wel aan de zware kant, dus als je veel reist is dat mogelijk wel een dealbreaker. Plus, als je hem vaker laat vallen is het gewicht mogelijk ook qua stootbestendigheid een nadeel.
Heeft iemand deze laptop of zijn voorganger vergeleken met een Macbook Pro? De behuizing, display, trackpad en keyboard zien er goed uit, het lijkt er op dat Razer daar wel liefde in heeft gestoken. Als dit ding linux zou kunnen draaien, dan is het misschien wel interessant als daily driver voor development werk. Nu Apple ons laat vallen ben ik wel benieuwd of er een goed alternatief opstaat.

edit: Ik heb wat vergelijkingen gelezen, ze liggen wel dicht bij elkaar, grootste commentaar op de blade stealth was de batterijduur, die in sommige testen slechts 6 uur was. Als deze editie echt 3 uur langer mee gaat dan schuift dat de Blade Stealth wel een stukje naar voren. Heb ook wat Linux support gegoogled, lijkt er op dat de basics werken out of the box, wat best goed is, en met wat ellebogenwerk de rest ook te fixen valt. Onder Linux heb je die synapse 3 software dan weer niet, dus wellicht betekent dat dat de batterijduur nog steeds niet helemaal top is. Linux is natuurlijk sowieso niet MacOS, maar voor development werk komt een simpele Ubuntu setup echt best dichtbij qua comfort.

[Reactie gewijzigd door d-snp op 5 december 2018 00:23]

Je kan een Thinkpad of een Dell XPS laptop kiezen, de laastste wordt geleverd met Linux, ik bedoel Ubuntu.
Beide ben ik niet heel enthousiast over. De thinkpads zijn natuurlijk beroemd om hun degelijkheid, maar ik vind ze een beetje te lomp en het beeldscherm en de trackpad zijn niet van de beste kwaliteit. De XPS komt al wat dichterbij, die infinity edge beeldschermen zijn echt dope, en de behuizing zit ook goed in elkaar, maar de feel van de behuizing is het net niet naar mijn mening.

Als nu mijn macbook stuk ging, en ik geen geld had voor een nieuwe macbook pro, dan zou ik zeker voor een XPS gaan. Maar als het de XPS is tegenover de MBP, dan ga ik toch nog voor de MBP ondanks het gestoorde toetsenbord wat ze erop hebben gezet. Ik ben er inmiddels toch al aan gewend..
Puur uit nieuwsgierigheid, waarvoor is je keuze voor een MBP (Linux) gevallen als developer zijnde? Ik ben zelf een Software student en zie meestal mede studenten met een MBP alleen juist meer struggelen met het runnen van VM's om bepaalde zaken te kunnen doen. Denk dat het echt ligt aan wat voor werk je precies doet
Puur uit nieuwsgierigheid, waarvoor is je keuze voor een MBP (Linux) gevallen als developer zijnde? Ik ben zelf een Software student en zie meestal mede studenten met een MBP alleen juist meer struggelen met het runnen van VM's om bepaalde zaken te kunnen doen. Denk dat het echt ligt aan wat voor werk je precies doet
Precies dit zie ik nu ook.
Nou het fijne aan MacOS is dat omdat alle Posix tooling aanwezig is vrijwel alle development tools gewoon native werken, dus je gewoonlijk geen VM's nodig hebt. Tot kortgeleden was Docker daar een uitzondering op, maar dat werkt nu ook gewoon prima.

Maar VM's draaien op MacOS is geen probleem, er is gewoon virtualbox en als je wat geld over hebt ook nog meer fancy oplossingen. Dus ik weet niet precies waarom je medestudenten struggelen.

Mijn tak van sport is networked services, web applicaties en systeembeheer (devops). In die sfeer domineert de MacBook sinds 2005 ofzo, ik denk omdat Linux toen nog niet zo nice was, en vooral niet op laptops, en je op Windows niet adequaat je productie omgeving kan nabootsen.
ThinkPad x1 series (carbon, extreme) hebben mooie scherm opties, o.a. HDR met 500 nits helderheid. Je kan ook de surface book 2 overwegen. Allemaal wel prijzige opties... 😅
ik gebruik een razer blade stealth uit late 2015. ik had er eerst dual boot van gemaakt maar heb een maand geleden windows eraf gehaald. Ubuntu draait gewoon goed op een blade stealth, enige probleem kan het dichtklappen van de laptop zijn als de laptop nog aan staat. als je beste performance wil dan mort je de killerwifi kaart vervangen