Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Yahoo

nVidia heeft vandaag bekend gemaakt dat ze voor een aantal van haar highend 3D technologieŽn licenties aan Microsoft heeft verleent. Het gaat om programmable vertex shaders, programmable pixel shaders en rect/tri-patch ondersteuning voor high order surfaces. nVidia heeft Microsoft geholpen om deze dingen in DirectX 8.0 te integreren en de bedrijven hopen samen DirectX de meest populaire 3D API te maken:

"As a result of these new features, DirectX 8.0 will enable a new level of 3D graphics applications, and new GPUs, including NVIDIA's, bringing new 3D rendering and shading techniques to life,'' said Chris Jones, vice president of the Windows Client Division at Microsoft. ``NVIDIA has been a great help in developing DirectX 8.0 as it is a leader in graphics technology."

"NVIDIA's goal is to advance the state of the art in graphics technology," said Jen-Hsun Huang, president and CEO for NVIDIA. "DirectX 8.0 will enable stunning experiences on Windows platforms and will quickly become the industry standard for graphics and multimedia applications. Our cooperation with Microsoft will drive rapid adoption of these NVIDIA graphics innovations by making them standard on Microsoft platforms industry-wide."

nVidia krijgt een steeds nauwere band met Microsoft. Naast het delen van kennis en technologie leiden de bedrijven samen mensen op en werken ze aan betere ondersteuning voor de DirectX API. Verder maakt nVidia de MCP (Media Communications Processor) en de GPU voor de Xbox.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

"en de bedrijven hopen samen DirectX de meest populaire 3D API te maken"

Alsjeblieft niet zeg, ipv dat Nvidia eindelijk haar specs 's vrijgeeft voor driverontwikkelaars onder BeOS en Unix/Linux. Wat heb je nu aan DirectX, geen fuck, het werkt alleen onder windows, en het is grafingewikkeld om te programmeren in vergelijking met OpenGL. OpenGL draait op elk mogelijk platform, van win tot apple tot beos tot linux, en je kunt veel sneller veel ingewikkelder dingen laten zien.

DirectX programmeren suckt zwaar gewoon,maar wordt door de marketingmachine van Microsoft er weer ouderwets doorgedrukt. Elk directX commando bestaat uit minstens 40 lettergrepen en verder totaal onbegrijpelijk. Voor dezelfde 3d-bewerking heb je onder openGL meestal een stuk minder regels nodig.

Nvidia (wat ondertussen ongemerkt dezelfde positie als Microsoft krijgt op de videokaarten markt) bevestigd weer dat ze nu kruipen voor microsoft wat net ettelijke miljoen dollars in nvidia heeft gestoken zodat ze wat harder gingen rennen om de NV25 kaart af te krijgen voor de X-box.

Ik vrees dat Microsoft nu ook nvidia zal overtuigen om wat minder moeite te steken in openGL zodat allen hun eigen standaard zal overblijven....snif snif

zo, heb me wel weer genoeg opgefokt.
Ondanks de monopolieachtige positie zou ik het wel goed vinden dat iemand deze markt dicteert.

Nu heb ik om de zoveel (ca. 6) maanden de behoefte een nieuwe videokaart te kopen om alles weer een beetje bij te benen. Zodra er wat standaarden worden gedicteert ontstaat er misschien eens een situatie dat de spelprogrammeurs weten met welke prestatieniveau men rekening moet houden. Zodat een pas gekochte PC over een jaar of twee ook nog gebruikt kan worden voor nieuwere games.

We hebben het ook gezien bij de PS1 van Sony. Zonder dat de hardware verbeterd hoefde te worden werden de games stukken mooier weergegegeven.
Kwestie van effectief programmeren en eruit halen wat erin zit.

Dat alleen Nvidea hierbij btrokken wordt lijkt me wat minder. Laat MS DirectX maar verbeteren tot een API die alle mogelijke effecten KAN weergeven, en laat de chipfabrikanten hun best doen deze zo goed mogelijk te implementeren. Ondersteund een budgetkaart vervolgens niet alle effecten dan hoeft dat geen consequenties te hebben voor de framerate.
Het grote voordeel van de Playstation (psx) was dat alle systemen praktisch hetzelfde waren qua hardware specificaties, hierdoor kon men allerlei truckjes uithalen met de hardware die het beeld verfraaide zonder dat het de compatabiliteit in gevaar bracht.. ondanks het 'universele' direct-x zijn er bij PC's teveel verschillende problemen mogelijk waar je onmogelijk rekening mee kan houden als programmeur.. Je kunt bijv wel 1 spel 100% optimaliseren voor gebruik op een NV10 videochipset en daar indrukwekkende resultaten mee behalen tov de huidige prestaties van de NV10, echter heb je dan weer problemen met de oudere, en nieuwere kaarten omdat dat tot nu toe altijd nooit 100% bw compatible zijn gebleken, zelfs als de makers dat probeerden te bewerkstelligen.
Lijkt mij voor Nvidia geen slechte ontwikkeling als software en Hardware samen gaan werken.

Maar je hebt nu natuurlijk grote kans dat 3dfx nu een ondergeschoven DirectX kindje wordt. Microsoft is wel een monopolist met DirectX en als Nvidia even druk gaat zetten achter het voor laten gaan van hun hardware ten kosten van nvidia's concurrenten :( :( :(
je snapt er ook niet veel van he?

(en al die moderators die 'inzichtvol' gaven ook niet)

DirectX neemt juist alles uit handen. Alles wat een cardfabrikant moet doen is kleine plugin drivers schrijven die puur de verbinding DirectX API <-> Card hardware op zich nemen.

Je kunt dus met de DirectX HAL specs in de hand je card driver maken, en dus OOK je hardware zo maken dat het veel zaken die directX biedt in hardware uitvoeren (of dat nu 3D spul is of sound of controller stuff)

3DFX hoeft dus alleen maar de Direct3D specs van directx 8 te lezen en kunnen hun kaart daarop aanpassen. Immers, wat de kaart in hardware kan doen wordt aangegeven door die kleine driver. Zodra er iets in hardware gedaan kan worden, wordt het uitgevoerd door de hw, zoniet dan neemt de directx software emulator het op zich.

Het is alleen zaak dat andere videocard fabrikanten evenveel features in HARDWARE kunnen uitvoeren als nvidia. (of iig middels slimme featuremapping op hardware laten lijken alsof ze veel in hardware uitvoeren). Aangezien het hier gaat om algemene dingen die al jaren geleden iedereen zag aankomen is het niet zo moeilijk voor 3dfx om shaderfeatures te implementeren in hardware.

maw: geen enkel probleem.
<quote>Microsoft is wel een monopolist met DirectX [...]</quote>

Wat een bullshit. Nooit gehoord van OpenGL??!
Voorlopig is de opengl support in UT bagger terwijl de D3D drivers rocken, (ik weet wel dat dit probleem bij epic ligt maar toch D3D heeft de voorrang gehad op de uitkristalizering van de driver
En Q3A ondersteunt alleen OpenGL, dat is gewoon een keuze van de ontwikkelaar, en heeft niks met monopoly te maken.
Grappig dat je UT als voorbeeld aanhaalt
UT draait eigenlijk nog het best op Glide! en als je een videokaart vnl. voor UT aanschaft en niet verder denkt dan je neus lang is zou ik zeker een voodoo5 nemen (hmmm, daar overdrijf ik geloof ik een beetje)

glide: Over monopolies gesproken :)
Krijgen we nu niet de situatie dat M$ langzaam de Glide kant op gaat?
Mwoa, weet nie of dat wel zo'n goede vergelijking is. In de tijd dat Glide zwaar popu was, had 3Dfx gewoon ook de beste 3d kaarten. Was weinig concurrentie. Toen die concurrentie er wel kwam is Glide langzaam doodgebloed. 3Dfx had toen wel de meest verkochte 3d kaarten dus de gamemakers gingen vaak glide ondersteunen.
Dit kan gunstig zijn als het maar geen functies worden die aleen maar voor nVida chippies bestemd zijn
Ik vraag me af; wordt DirectX nu dan Nvidia optimized? dat zou wel relaxed zijn voor de nvidia gebruikers maar niet echt voor mensen die dat niet doen...........
trouwes: volgens de PlayNation krijgt de XBox een 3Dkaart van NvidEa.... hmmmmm interessant; jong talent? :D
Wanneer komen die nieuwe detonators dan?
Dit zat al deels in Datonator 7.17 alleen is dit een zware beta, die gebruikt werd voor het beta testen van Dx8 met het spel Xmaze. Ik zou even op een final driver wachten.
direct X zuigt inderdaad

als je goed kan programeren kan je in assembler een mooier spel maken


* 786562 M4TR1X
Ik weet niet of je dit als geintje of serieus bedoeld?

maar eh... dat is bijna onmogelijk, theoretisch is het mogelijk natuurlijk. Maar als je een beetje spel wilt maken in assembler, loopt dat in de 100.000den misschien wel miljoenen regels code, en probeer hier maar eens bug uit te halen!! Dat is bijna onmogelijk. want in assembler is het moelijk om gestructureerd te programmeren.

En uit eindelijk wordt alles toch weer naar het laagste niveau commando's (mov ax,bx / add dx,ax...etc...)
geconverteerd voordat de commando's uit een prog/game daadwerkelijk uitgevoerd wordt. alleen wat een nadeel is dat een compiler van een derde of vierde generatie programmeertaal een veel omslachtigerderer (of zoiets.... ;)) set instructies schrijft die de CPU begrijpt, dan dat je dit inderdaad rechtstreek in assembler zou programmeren, dan zou dit namelijk een veel kortere code worden.
Detonator 7.17 is op zoiah.m3dzone.com te downloaden:
Weet ik, maar die is kut (voor mij dan...). Thanx anyway, ik vind alleen dat het zo lang duurt, meestal zijn er 86 gelekte drivers per week, je zou bijna teveel gaan verwachten......

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True