Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: Sharkyextreme

Op de jaarlijkse game-developer conferentie Meltdown was DirectX een veelbesproken onderwerp. Uiteraard werden details van DirectX 8 toegelicht, zoals Texture Compression, Matrix Palette Skinning, N-Patches en Volumetric Textures. Surf naar Sharky voor het hele verhaal. Aangezien deze features ook al aan bod kwamen in een eerdere posting is het stukje dat Sharky schrijft over DirectX 9 waarschijnlijk nog wat interessanter. De leukste nieuwe feature leek hen displacement maps. Hierdoor lijken de bulten bij bump mapping mooier als je van de zijkant kijkt:

DirectXThere was also some talk about what DirectX 9 would be. The most interesting feature we heard about is called displacement maps. Bump maps make surfaces on screen look bumpy but if you look at that bumpy surface from the side you will see that it is a flat surface with bumps drawn on. Displacement mapping will make true bumps on a surface. You could have two surfaces, one with a bump map and one with a displacement map, that look very similar dead-on, but if you look at them on their side, the displacement mapped surface will look like it has bumps. Lara Croft could get a 3D mole without robbing any polygon power from other parts of her anatomy.

Dank aan Aboe voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Samenvatting: De belangrijkste redenen voor displacement maps zijn de twee bumps van Lara Croft. :o
Inderdaad die wil ik ook wel eens bump mappen !!
Dat is dan ook wel meteen een *heel* goeie reden O+
Mijn informanten bij Microsoft en Asus Taiwan lieten wat geheime info lekken over wat in DirectX 10 allemaal mogelijk wordt. Je schijnt dan de 2 bumps van Lara te kunnen vergroten / verkleinen naar eigen smaak! Dit al dan niet met een displacement map. ;)

Hierbij heb je wel de juiste grafische kaart nodig aldus de anonieme informant van Asus. Hij had het over een GForce3 Pure Pro Grand Deluxe MX DDR GTS met TV IN/OUT en 0,5 GB videogeheugen . Hij is persoonlijk bij het ontwerp hiervan betrokken dus hij zorgt ervoor dat deze functie er in komt.
jaja, tot nu toe heeft de Pure versie geen tv in/out :D
en 500MB videogeheugen, zie je het al voor je.

Lolbroek :o
Ik vraag met nu altijd af: Al die zooi die ze met DirectX uitvinden komt dat van de games-producers of van de hardware-producers, of van m$

Wordt er bijvoorbeeld geluisterd naar game-producers van "WIJ MOETEN BUMP MAPPING" hebben.

En dan wordt dat geimplementeerd. Of wordt er maar wat uirgevonden wat wel leuk is en dat dan maar gebruikt wordt door game-producers.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoeveel van deze dingen naar Opengl extenties geport worden. Dat is vaak wel een goede indicatie of iets gebruikt gaat worden. Onder het mom van: Als Carmack er wat aan heeft, dan pas is het wat :)
Ik denk dat er vooral wordt geluisterd naar wensen van spelletjesfabrikanten (met name hele bekende), die hebben een leuk idee, dat wordt ff een beetje uitgewerkt en gekenen of het intressant is om verder uit te werken. Er zijn zoveel dingen die kunnen worden geÔmplementeerd dat microsoft zelf weinig zal verzinnen, hooguit ideŽn aanpassen.
Another new feature being pushed by ATI ...
Lijkt me duidelijk :)

De link verwijst trouwens naar de derde pagina van het artikel over directx 8.
dit is een overwinning!!

eerste keer dat een fabrikant(ATI) Microsoft pusht ipv andersom :P


(p.s. geen serieuze reacties hierop!!)
Ik denk dat er ook wel wordt gekeken naar wat professionele rendering software aan mogelijkheden heeft. Daar kunnen ook goede ideeen opgedaan worden.
Ik vraag met nu altijd af: Al die zooi die ze met DirectX uitvinden komt dat van de games-producers of van de hardware-producers, of van m$?
Dat is dus het hard van het hele artikel.

Een hardware fabrikant is door DirectX erg voorzichtig aan het worden want als het niet in DirectX komt dan zijn de ontwikkelings kosten voor niets geweest.
jaja wel leuk en aardig maar uh ik wil het nu wel eens hebben .. waneer kan ik het downloaden?
Je kunt hem al een hele tijd downloaden. Ik heb de Beta daarvan (welke ook zeker goed werkt) al bijna een maand hiero op mijn comp staan.

Hier staat er meer over:
www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11728
boobles,boobles en nog eens boobles!
Hmmz, OpenGL heeft allang volumetric textures en texture compression

wel grappig die shaders als er hw voor uit komt die het accelereerd
broes willerns : Direct XXL 9 ;)
DirektX zorgt in eerste instantie voor een betere communicatie tussen hardware en software .spelletjes fabrikanten spelen hierop in wat de consument weer terug ziet in de performance.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True