Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Eurogamer

Bij Eurogamer hebben ze een preview online gezet over DirectX 8. Deze preview bespreekt een lading leuke nieuwe features, zoals 3D textures, 3D texture compressie, N-Patches, multi-sampling en programmeerbare pixel en texture shaders. Hieronder een hap uit het stukje over de DirectX Texture Compression (DXTC):

There is one problem with volume textures though, and that is that they take up a lot of memory. In fact, using mip-mapped volume textures was described by Microsoft's Colin McCartney as "the most effective way of using as much video memory as you possibly can".

So you will no doubt be glad to hear that another of the new features in DirectX 8 is support for DXVC - DirectX Volume Compression, the volume texture equivalent of the widely supported DirectX Texture Compression. DXVC simply takes each slice in the volume texture and compresses it with DXTC's algorithms, greatly reducing the amount of memory and hard drive space consumed by volume textures.

Support for DXTC is also improved in DirectX 8, and the number of games using it should begin to rise rapidly now that most graphics hardware also supports the feature. NVIDIA's GeForce cards, S3's Savage series, ATI's forthcoming Radeon 256, and even 3dfx's Voodoo 5 graphics card can all handle DXTC.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Het is natuurlijk wel leuk hoor, al dat gedoe over Geforce/Radeon/Voodoo 5, maar ondertussen zullen er ook velen zijn die gewoon nog een TNT-kaartje hebben of TNT2 of Voodoo3. Daar wordt niet zoveel over verbeteringen of ondersteuning gesproken. Het lijkt wel of ze alleen nog maar op de nieuwe kaarten focussen en al het andere maar laten voor wat het is.
Nieuwe features zul je voornamelijk aantreffen op de nieuwere kaarten. Ik heb zelf ook een TNT2U, en dat is er gewoon een van de oude generatie. Doen we nix aan.
Als de oude XTtjes nou ook 32 bit instructies aankonden, dan had ik 'em direct van stal gehaald. Helaas het zit er niet in. Dat is nl. een feature die in de "nieuwere" processoren naar voren kwam (vanaf 386, maar goed :))
Je zult met oude kaarten nog best lang nieuwe games kunnen blijven spelen hoor. Je kaart zal dan weliswaar geen DX8 ondersteunen, maar het zal nog wel even duren voor er spellen komen die dat vereisen, omdat de spellenmakers ook wel weten dat ze niet kunnen leven van alleen de hardcore gamers met een videokaart van >f800.
Volgens mij zullen zeker nog een jaar lang alle spellen die wel DX8 gaan ondersteunen ook nog zonder 3D textures e.d. werken.
En ooit zul je helaas toch je oude kaart op moeten geven omdat hij gewoon voor vrijwel alle nieuwe spellen te traag wordt. Maar dat zal niet zijn voordat er ook budgetkaarten zijn die DX8 ondersteunen.
Dat heet vooruitgang..
vooruitgang ten koste van velen die geen geld voor nieuwere kaarten (over) hebben ja

ik vind het niet zomaar kunnen dat je een kaart koopt je daarna gewoon "vergeten" wordt. Al die detonator drivers focussen gewoon op geforce terwijl mijn TNT2 in windows2000 nog steeds draait op 5.02a drivers van Windows Neptune, puur omdat met die lekkere "nieuwe" drivers me framerate 30fps achteruit gaat, of heel w2k crashed als ik My Documents open

lekkere vooruitgang...
Niemand heeft ooit geclaimed dat vooruitgang zonder problemen plaatsvindt...
Inderdaad ja. Ik heb zelf dus een TNT 2 Ultra en het enige wat ik aan updates heb gezien zijn die nieuwe Detonator Drivers :'( maar die gelden dus ook weer voor de GeForce (1&2)... Goed en waarom stoppen ze er in hemelsnaam eigenlijk DDR geheugen in? Het is wel snel maar ook veel te duur.
Ontwikkelen voor de PC lijkt me als developer een hel. Dagelijks veranderen de mogelijkheden van de PC. Dan draaien we weer op 1 Ghz dan weer hebben 128Mb VRam, etc, etc. Ik begrijp dat developer (oa Peter Molyneux) zeggen dat ze stoppen met PC games.
Je hoeft toch niet alle nieuwe mogelijkheden van de PC te gebruiken om een goede game te maken??
Niemand weet hoe een PC er over een paar maanden uitziet, laat staan over een jaar. Maar omdat niemand dat weet, heeft dus ook geen enkele gamesontwikkelaar een voorsprong t.o.v. de concurrentie.
Natuurlijk is het zo dat nieuwe games, door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden geavanceerder zijn. Maar goed ook, anders kregen we allemaal games die wat techniek en grafisch etc. niks nieuws brengen.
Het is juist wel aan te raden om als ontwikkelaar op de huidige mogelijkheden vooruit te lopen. Als je een spel maakt met de huidige standaarden weet je zeker dat je spel tegen de tijd dat het uitkomt verouderd is. Het kan dan nog steeds wel mooi zijn, maar zeker niet revolutionair.
Het is natuurlijk best mogelijk om vooruit te werken, want men weet in de industrie best welke ontwikkelingen eraan zitten te komen. Zo was ook al lang bekend dat DX8 ging komen, dus ontwikkelaars hebben al wat tijd gehad om daar wat voor te programmeren.
Natuurlijk is het niet mogelijk om 3 jaar vooruit te kijken (zo lang duurt de ontwikkeling van sommige spellen) maar in die tijd kun je best je doelen bijstellen.
Je kunt ook nog zelf effecten in "software mode" programmeren en als er later ondersteuning voor komt in drivers breng je er een patch voor uit. Dit gebeurd regelmatig, denk aan Quake 1 en MDK in de begintijd van de 3D accelleratie, en in de tegenwoordige tijd spellen met voxel graphics die op de hardware vooruit lopen.
spellen ontwikkelen doe je niet alleen (Geoff Crammond is en blijft een uitzondering ;)).

een team werkt bijvoorbeeld aan de 3D engine
een ander team aan de grafische ontwerpen (textures, objects, user interface)
een ander team werkt aan een verhaallijn
etc etc

het team dat aan die 3D engine werkt kan continu die engine verbeteren met nieuwe features tot aan de release aan toe, omdat ze geen ander programmeerwerk hebben.

de 3D engine van quake 3 was ook niet zonder reden zo revolutionair toen ie uitkwam.
Ik speel een spel om zijn gameplay en niet om zijn geweldig gerenderde graphics. Een developer zou geen rekening moeten houden met wat er nu (of dadelijk) allemaal wel of niet kan, maar met de gameplay.

Het grafische gedeelte is een middel om je spel te presenteren, niet je doel. Waarom zouden anders MAME en andere emulators van oude spellen zo populair zijn? Niet om hun geweldige graphics...
offtopic:
pumpkin, Molineux is nog niet gestopt hoor....kijk maar:
www.lionhead.co.uk/shocked/index.html
Ze hebben nog steeds Black & White in ontwikkeling daar... :)
Waarvan Peter (ik mag Peter zeggen ;) ) zegt dat het de laatste voor de PC is.
Venator>
Dat is toch logisch? Ik kan me niet voorstellen dat toen je je TNT-tje kocht, je toen d8 dat er twee jaar later nog functies aan toegevoegd zouden worden (die HARDWARE ondersteuning nodig hebben).
Snap ik _Teun_, maar snap jij ook dat het wel handig zou zijn dat ze bepaalde kaartspecifieke functies eens zouden optimaliseren in een nieuwere versie? Dit wordt nu ook wel gedaan, maar wel heel erg weinig ivm de aandacht die aan de nieuwe hw wordt gegeven.
* 786562 Venator
Was DXTC nou hetzelfde als S3TC, maar dan gelicensed door Microsoft, of is het helemaal anders ?
DXTC is de DirectX versie van S3TC. :)
mmm vooral die n-patches lijken me interessant, omdat ik vaak vindt dat de characters uit te weinig poly's zijn opgebouwd, zeker als je dichbij komt... als er dan ook kaarten uitkomen die dx8 in hardware ondersteunen, wat ongetwijfeld zal gebeuren, dan denk ik dat het een forse snelheids,- en bandbreedte-winst kan opleveren tenopzichte van de LOD methode. Zoals gezegd moet het dan wel eersta door de hardware ondersteund worden, anders denk ik het weinig uitmaakt of je proc een model moet downscalen(lod), of dat de proc meer poly's moet gaan (n-p)zoeken.

vraag me af wanneer de nv20 (met dx8 in hw??) uitkomt...
Ik begrijp die mensen hier niet die klagen over nieuwe mogelijkheden en oude kaarten. Wat willen jullie dan? Dat Microsoft besluit dat de huidige spellen mooi genoeg zijn, en alleen maar oude features gaan optimalizeren? Of dat ze voor elk nieuw effect moeten gaan zorgen dat het vloeiend werkt op een S3 Virge?

Als je een kaart koopt weet je dat hij over een half jaar oud is. Dat noemen ze vooruitgang, en daar mag je blij mee zijn. Als je niet steeds meer features in videokaarten en API's zoals DirectX stoppen, dan zagen alle spellen er nu nog steeds uit als Mario Bros.

Als je het mooiste van het mooiste wil zien is het vrij logisch dat je ook de beste videokaart daarvoor moet kopen, en als je kaart een jaar oud is dan moet je ook niet verwachten dat je alle nieuwe spellen in full-detail en high-res kunt spelen.
Even mijn broertje gemailed, die zit dicht bij het vuur.
Wat vindt hij van directX8 ?
Plus: voor next-gen kaarten (die je nog niet echt kunt kopen :) Per-pixel
shading (denk bumpmapping, heel gedetailleerd enzo.)
Min: alle kaart-manufactures moeten opniew drivers schrijven debuggen etc,
en om een kaart te maken die alle advanced DX8 dingen goed kan, is nogal een
opgave..
dusseeh net zoals de meeste directx upgrades is deze gemaakt om de nieuwe hardware te ondersteunen in de nieuwe features, waar makkelijk zijn er performance updates. maar heb je er veel aan ? misschien is het voor bepaalde kaarten stabieler geworden, maar voor de huidige spellen die op directx6 en 7 zijn geprogrammeerd en geoptimaliseerd, lijkt het me geen must om daarvoor te upgraden.

dan kan je een hoop discussies gaan voeren over wat er allemaal mis is, maar daar schiet je niet veel mee op, als je niet een videokaart hebt of spelletjes hebt die directx8 nodig hebben, blijf lekker aan je huidige directx zitten. Is jou machine onstabiel, of heb je een zwaar geavanceerde prerelease 3d kaart, dan is directx 8 zeker interressant om mee te testen.
leuk een preview :-)
ben ik dan de enige die die beta al een behoorlijk tijdje draait ???
(link in een nieuws posting hier maar waar??)
had dit dus al veeeeel eerder verwacht
en zo veel verbetering heb ik niet kunnen ontdekken.
leuk hoor al die extra mogelijkheden maar eh wie noemt er even een top 10 spellen/programma's op die er gebruik van maakt??
en ja straks/ooit zal er vast wel iets uitkomen wat r gebruik van maakt (halo? doom3?)
maar als ik het nieuws een beetje goed heb bij gehouden de laatste tijd komt er de eerst volgende half jaar niks belangwekkends uit wat er gebruik van gaat maken (microsoft heeft ook net mijn hoop op een mooi halo kerst kadootje een blue screen gegeven :( )
als ik r puur praktisch naar kijk en dus even alle leuke afkortingen vergeet waar we hier allemaal zo dol op schijnen te zijn is het enige wat ik merk is dat dark reign 2 NIET meer draait onder win2k
en ik alle buffers weer opnieuw mag gaan instellen
music2me, ik merk ook niet al te veel verschil, behalve als je Q3/CS/NFS5 en nog meer van dat genre in een hoge resolutie gaat draaien. Hoog noem ik 1600x1200 en hoger. Maar het verschil is mischien in frames dan 3 a 4 fps. Niet iets om over naar huis te schrijven eigenlijk. Voor de rest is DX8 nog niet echt boeiend, totdat kaarten als de Radeon en G800 hun entree maken denk ik.
En dat alleen als ze DirectX renderen en niet OpenGL( zoals Quake3 daar zal je dus 0 verschil mee merken)
OpenGL kan al lang 3d textures maar die worden nog niet gebruikt omdat de hardware ondersteuning ontbreekt (voornamelijk het geheugen dus).
Voor die n-patches en compressie zijn daarentegen in principe nauwelijks aanpassingen nodig in OpenGL spellen (nix wat niet met een kleine update gedaan kan worden). Als kaarten dit dus daadwerkelijk gaan ondersteunen zal er vast wel een patch voor q3 uitkomen die er veel mooier uitziet en toch sneller gaat.
Wel mooi allemaal maar weet iemand al wanneer ie eigenlijk gereleased wordt (de final) :). En wat betreft die 3D textures, volgens mij is de enige kaart die dat ondersteunt de RADEON dus valt nog te bezien of dat ook doorbreekt... :( En dan is er ook nog die 3D texture compressing, is er ook maar 1 3D-kaart die dat ondersteunt???

[ff een vraagje modus]
Kun je Texture Compressing ook gewoon gebruiken op normale (lees kleine) textures dat zou denk ik wel snelheids winst opleveren :) En dan hoeft het spel het alleen te ondersteunen en niet ook nog allemaal textures ervoor te gaan maken. Dit lijkt me wel handig :)
[/ff een vraagje modus]
Texture compression kan ook op kleinere textures worden gebruikt, maar of dat een snelheidswinst opleverd is de vraag. Het scheelt natuurlijk bandbreedte van de AGP poort, maar aan de andere kant moeten die kleine (vaak gebruikte) textures dus wel iedere keer gedecompressed worden. De vraag is in hoeverre dat tegen elkaar opweegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True