Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: Reactor Critical

Reactor Critical heeft een erg diepgaand, 11 pagina's tellend schriftwerk over DirectX 8.0 afgeleverd. Het artikel beschrijft de onderdelen van DirectX (DirectX Graphics, DirectX Audio, DirectInput, DirectPlay e.a. meuk) en geeft een uitgebreide beschrijving van nieuwe features zoals de vertex en pixel shaders. Hier een sampletje:

Pixel and vertex shaders are different in the way they are supported by hardware. The point is that the vertex shader will be supported on any computers with processors that support SSE or 3Dnow! (or maybe on all processor types), i.e. their "software emulation" will be supported. Nevertheless, even this kind of "emulation" may offer more advantages than the standard T&L operations pipeline (all the more so that it is controlled by the central processor) since one may not include in shaders the operations not needed at the moment.

As for pixel shader support, it must be implemented in video chips themselves. It is unnecessary, however, to implement this support in the form of a processor unit. For example, GeForce and GeForce 2 GTS chips have a multitexturing unit with a wide range of shading and texture blending capabilities. Possibly, the pre-processor implemented in the drivers could be used to make these chips work with some pixel shaders (but, by far, not with all of them).

Shader support is important for hardware manufacturers since together with addition of new flags indicating the state of the rendering pipeline, it will enable them to introduce their own new features into the standard Direct3D 8 pipeline (similar to OpenGL extensions). And features are currently known to be one of the main driving forces in the market.

DirectX 7, together with the introduction of hardware transformation and lighting support into API has acquired a new type of device that supports it. This is T&L HAL (apart from standard HAL). Thus, with introduction of a shader architecture, DirectX 8 has acquired another type of device - Pure HAL. Pure HAL implies devices that fully support the specification of DirectX 8 shaders and, hence, have a minimum software interlayer between the software and hardware.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Die spraakondersteuning zit ook al in Dx7.1, die bij Windhoos ME zit.
www.ebrink.com/dxun/Direct.htm

maar het laat wat achter wat nog niet in DX7 zat (=is DX7 uninstaller). Schijnt te werken voor DX8 (maar waarschijnlijk nog wat troep in je register )
'kwist niet dat ie al uit was :(
het zal wel weer beter zijn...
Nee, hij is nog niet uit, daarom een preview.
oh ja, bedankt femme :)
hehe, ben nog niet echt wakker :)
Hopelijk komen er weer wat FPSjes bij :P
Zow...ffies proberen dan maar....

als me pc f*cked raakt, dan laat ik het jullie wel weten hoor.... pfff 13Mb... huge!!!
Valt wel mee met 300 k/s
:)
In DX8 kwam toch ook zo'n soort rogerwilco programma, zodat je tijden DX-compatible spellen kon gaan zitten gillen in je mike naar je tegenstanders?? enne: meestal zijn die DX beta's behoorlijk buggy, maarja, toch installeer ik em lekker wel :7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True