Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: Ctrl-Alt-Del

Dromer schrijft dat er nu al weer benchmarks beschikbaar zijn van de definitieve versie van DirectX 8.0, die sinds vandaag op Microsoft's site te downloaden is. Bij Ctrl-Alt-Del is te lezen dat de verwachte snelheidswinst absoluut niet terug te vinden is in de nieuwe dll'tjes. Uit het plaatje met de 3DMark 2000 resultaten is zelfs af te leiden dat DirectX 7.0 sneller was in de meeste gevallen. Verder is ook de hardware T&L niet in goede staat volgens de auteur van het artikel. Kortom, nog geen reden om snel te updaten:

Why are the triangles scores (except for the 1light count) equal and in some cases better when using P3 optimization? Is this to say that T&L is not functioning as it should and is indeed broken under DirectX 8.0 as some say? Perhaps it is the benchmarking applications since they are written with DirectX 7 in mind. Perhaps the drivers need more tuning to work under DirectX 8.0. Perhaps it is a combination. To me it would seem that T&L is not functioning, as it should.

My question is what happened to the performance boost in DirectX 8.0 BETA 146? Why was that performance boost not maintained in DirectX 8.0 final? The increase in performance from DirectX 8.0 BETA 146 plus the performance increase from NVIDIA driver 6.47/7.17 would have been an enormous performance increase. Unfortunately BETA 146 is expired.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Werkt hier prima, loste zelfs een paar irritante probleempjes op.

En waar hebben we het nou over, 4-light T&L gaat 0,8% acheruit in het ergste geval, alsof we die halve frame per seconde missen. Als ik die cijfers zo bekijk verschillen ze nauwelijks. 3DMark2000 geeft iedere keer een ander resultaat, dus niet meteen lopen zeuren als je 100 3DMarks mist.

Kies je voor compatibiliteit gebruik dan gewoon 7.17 & DX8

Kies je voor snelheid gewoon lekker 6.35 & DX7 gebruiken (scheelt weer 0.5 FPS, yeah! :))

Gewoon niet upgraden als je DX7 installatie zonder problemen werkt. Zelfde met bios-updates etc: If it ain't broken, don't fix it
Gewoon niet upgraden als je DX7 installatie zonder problemen werkt. Zelfde met bios-updates etc: If it ain't broken, don't fix it
Je zult voor de meeste nieuwe spellen straks toch DX8 moeten hebben hoor (is altijd zo).
Straks is niet nu :-)
Bij een clean install gewoon lekker DX8'en, nu gewoon lekker DX7'en totdat je daadwerkelijk een spel hebt dat op DX8 lekkerder loopt...
If it ain't broke, tweak it.
Hydra, daar ben ik het helemaal mee eens ... if it aint broken, dont fix it"... levert veel te vaak alleen maar gedonder op, waar je voordien geen last van had.

Wel jammer na die door de Beta geschepte verwachtingen, maar een f/s hier en daar, is in mijn ogen het mgl. gesodemieter niet waard.....

maarre overtuig uzelf...... 6.35 rules
V-man tweakers leven met de lijfspreuk:

If it ain't broken, TWEAK it!

Verder ben ik het wel met je eens :)
Sjonge.... Men gaat DirectX 8 testen met een directx7 benchmark tool.... Ooit van COM gehoord en de interfaces die per release verschillen? Daaruit voortvloeiend de verschillende codebases achter die interfaces?

Een Directx 7 benchmark tool zal _GEEN_ (dat is 0, 0) DirectX 8 features gebruiken. Zip, nakkes nada nop. Gaan roepen dat Directx 8 dan traag is is larie. Je test dan de Directx 7 code in directx 8.

De waarde van Directx 8 zit hem in de nieuwe features die dus alleen kunnen worden getest met programma's die daar ook gebruik van maken. Dus niet 3dmark2000.

Verder is het zo dat de direct3D 8 features zoals pixelshaders en vertexshaders ALLEEN in de hardware werken als de DRIVER van de videokaart manufacturer dat ondersteunt. Gebruik je een directx7 compatible driver dan zal hij niet directx8 features rapporteren aan directx, die voor die feature dan terugvalt op software rendering.

Dus: test directx8 met directx8 drivers en directx8 using software.

Verder zou ik nog willen toevoegen dat er duizenden testers met directx8 bezig zijn geweest. Die T&L code werkt echt wel.
Je hebt helemaal gelijk.....wanneer komt 3dmark2001 uit? ( of 2000 versie 1.1)
Want inderdaad, bij een directx 8 hoort een 8 benchmark.

Of zijn er al directx 8.0 benchmarks verkrijgbaar?

(niet dat ik ga testen, alleen is nog erg beta, wacht wel op volwassen drivers van nvidia en ga sowieso pas over als de eerste directx 8.0 spellen uitkomen.
Maar als een DX7 benchmark lagere scores haalt onder DX8, betekent dat toch dat DX7 spellen ook lagere frame rates zullen halen onder DX8? Dus helemaal onbelangrijk lijkt het me niet.

Wat die features betreft heb je wel gelijk, maar tot er zowel games als drivers zijn die gebruik maken van DX8 features, zijn gamers denk ik beter af met DX7.
Ik denk dat het wel goed komt met dx8. Je merkt het nu nog niet omdat het nog niet in de spellen (en benchmark progs) is verwerkt. Ik denk toch dat de je verschil tussen dx7 en 8 in het spel bv halo ziet. Features zoals directvoice maken dx8 ook tot een goed opvolger van dx7
Misschien wel, maar moeten we concluderen dat MS, alweer niet waarmaakt wat ze beloven ??
De verkooppraatjes gaan beter als de programmeer prestaties.
Persoonlijk ben ik er niet zo positief over, want het is toch ruim 7 MB gezipped. Voor het toevoegen van directvoice hadden ze ook een patch kunnen maken en het in de volgende (misschien wel verbeterde versie) DX te stoppen... Nu lopen we weer allemaal het risico allerlei bugs tegen te komen op zaken die al wel goed werkte
Dat directvoice hebben ze erin gestopt omdat ze de X-box, die ze niet over al te lange tijd willen releasen ;) , op dx8 gaan laten lopen, en dus graag een compleet paket willen hebben...
Ze hadden de test met Directx8 niet met de detonator 6.31 driver moeten doen, maar met de 7.17 driver die voor Directx8 ondersteuning is geschreven.
Zo krijg je dus wel heel kromme waardes uit een test die bovendien geoptimaliseert is voor gebruik met Directx7.
Een uitgebreide test van DX8 in combinatie met W2K en diverse Detonator-drivers staat op www.overclockedcafe.com/articles.htm
Ook worden de prestaties van diverse Beta's van DX8 hierin betrokken:

DX7 / 6.47: 3Dmarks: 3791
DX8 (beta build 219)/7.17: 3Dmarks: 6675
DX8 (beta build 219)/6.31: 3Dmarks: 5201
DX8 (beta build 219)/6.34: 3Dmarks: 5276
DX8 (final)/6.47: 3Dmarks: 5264
DX8 (final)/7.17: 3Dmarks: 6811

Alles W2K
waar download je die 7.17 drivers dan?
want ik kan ze niet vinden op de site van Nvidia
thx

ik ga zo ff DX8 installeren en die drivers
en dan kijken of ik boven mijn record van 3308 3Dmarks kom :)
nou ik heb dus DX8 en die 7.17 drivers geinstalleerd

mijn 3Dmark score is gedaald van 3308 naar 3070 3Dmarks! :(

go go microsoft!
die 7.17 drivers zijn wel voor DX8, maar dat zijn vroege beta's voor een Geforce3.

En wat boeit je score in 3DMark nu?
onder win2k heb ik maar 1800
maar HL draait wel op 99,9 fps (is mij verteld dat dit het maximum van de engine is)
99,9? hoe krijg je dat voor mekaar. In counterstrike kom ik niet verder dan 60. Maar daar blijft ie dan ook hele tijd op staan. Speel je via openGL of Direct3D???

Heb een geforce2, 1 Gig. Mhz (amd), 256 mb...
Wellicht staat je monitor ingesteld op 60 Hz, en komt ie er daarom niet bovenuit.
ik heb idd hetzelfde probleem.. max 60fps.. 99.9 heb ik ook gehaald.. met commando fps_max 999 maar.. met detonator kan het max 60 :( en dan maakt de refreshrate nog niets uit.. staat op 75 bij mij.
DX8 in combinatie met nVidia 7.17 zorgde er bij mij voor dat Worms Armageddon heel erg raar gaat doen! Eerst dacht ik dat het door DX8 kwam, maar na het terugzetten van de nVidia driver bleek het probleem opgelost. Nu komt dat misschien ook omdat de 6.x nVidia driver geen gebruikt maakt van DX8 features, dus kan het natuurlijk alsnog aan DX8 liggen. Maar DX8 kan ik niet uninstallen, dus werk ik voorlopig maar met de ouwe nVidia drivers. btw. Worms is het enige game wat ik speel, dus als dat niet werkt is dat echt een probleem. :(
Wie zegt dat DirectX 8 is gemaakt om sneller te zijn, volgens mij ging het vooral om een boel nieuwe features...
...die vervolgens niet (goed) werken... :(

Waarschijnlijk is (ook?) dit product te vroeg uitgeleverd.

[anekdote]
GEEN TROLL/FLAMEBAIT, WHATEVER, alleen grappig

Supervisor van MS komt bij het DX8 team aan om de status te vragen:

SV "How's it going?"

DX "We got a more or less working product"

SV "More or less? What are you going to do now?"

DX "Dunno. Normally the Marketing Department takes over from here."

:+
[/anekdote]
Ze hebben er nu een paar dingentjes bij in gepropt die al lang in OpenGL zaten en die van belang zijn voor opkomende high-end videokaarten zoals de G800 en de NV30 (aka Geforce 3 geloof ik)
Oja? welke 'features' dan? vertexshaders? pixelshaders? die zitten niet in OpenGL.

En waar vind jij DirectShow, DirectPlay en DirectAudio terug in OpenGL?

Oja... DirectX is niet alleen d3d! goh.
Goh, boeiend.

Ik heb de Nvidia Detonator 6.31 onder Win ME.

Na diverse Benchmarks had ik gemiddeld met 3DMark (1.1) ongeveer 5300 3D Marks. (T-bird 800 + Geforce DDR)

Na geen verdere wijzigingen behalve van DirectX 7.1 naar DirectX 8.0 , kwam ik gemiddeld 300 3Dmarks hoger uit. (Dus zo rond de 5600 #Dmarks, voor hen die te lui zijn om te rekenen... : P )

Vind ik dus vreemd, want :

Nee, ik heb geen nieuwe Drivers voor mijn videokaart geinstalled.

Nee, ik heb geen nieuwe VIA 4in1 Drivers geinstalled.

Nee, ik heb mijn Geforce niet verder overclocked.

Nee, ik heb mijn Athlon niet verder overlocked.

Dus : Ik heb alleen Direct X 7.1 vervangen door 8.0.

Dat leverde mij 300 3Dmarks op ?


* 786562 GaMeOvEr
Als je een programma opstart, wat DirectDraw ondersteunt, onder Windows Me flikkert het beeld even en de computer reageert ff niet.
Dat had ik ook met mijn TV-kaart onder win ME met een beta (RC1) van DX8. Schijnt normaal te zijn. Ik kwam erachter toen mijn brander ophield toen ik TV wilde kijken.
Dat wilde ik nu net zeggen , ik kom ook vaak op de 3dfx gamers site en die blijken dus wel profijt te heebn van de nieuwste drivers en DX8 , vooral in 3dmark.Sommige gaan er wel 400 of meer op vooruit.
Ik vind het trouwens wel raar dat 3dfx al eerder officieŽle drivers heeft voor DX8 dan Nvidia (ommekeer?)Die det 7.17 sporen bij mij helemaal niet , alles wordt er langzamer van.
De nieuwe drivers in combinatie met directX8.0 zijn om kort te zijn kickass op een V5. Direct3D gaat er volgens velen echt op vooruit (Hoewel ik dat niet veel nodig heb. Glide is namelijk nog niet dood, zie Rune en Deus Ex die in 1024x768 vloeiend draaien met 4xFSAA)
jammer maar helaas....ff wachten op een SP 'tje ??
Tja... DirectX 8.0 een hele vooruitgang... 3dmark 2000 crashed nu niet meer naar mijn desktop... hij geeft nu een blauw scherm... wauw!! :)

Iemand misschien enig idee waardoor dit komt... had er bij de beta's geen last van...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True