Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony PlayStation Classic bevat GTA, Metal Gear Solid en Destruction Derby

Sony heeft de volledige lijst van games onthuld die de PlayStation Classic bevat. Onder de twintig games zijn de eerste Grand Theft Auto, Metal Gear Solid, Destruction Derby en Oddworld: Abe's Oddysee.

Bij de aankondiging van de mini-console in september, gaf Sony van slechts vijf games de namen vrij, maar inmiddels is de gehele lijst gepubliceerd. Enkele opvallende afwezige games zijn Gran Turismo, Crash Bandicoot en Spyro. Het aantal games is niet uit te breiden. Wel is er geheugen aanwezig om savegames op te slaan.

De PlayStation Classic verschijnt op 3 december en heeft een adviesprijs van honderd euro. De Classic is 45 procent kleiner dan het origineel. Sony levert twee controllers met eveneens het originele ontwerp mee en ook zit er een hdmi- en een usb-kabel in de doos.

Battle Arena Toshinden Cool Boarders 2 Destruction Derby Final Fantasy VII
Grand Theft Auto Intelligent Qube Jumping Flash! Metal Gear Solid
Mr. Driller Oddworld: Abe’s Oddysee Rayman Resident Evil Director’s Cut
Revelations: Persona Ridge Racer Type 4 Super Puzzle Fighter II Turbo Syphon Filter
Tekken 3 Tom Clancy's Rainbow Six Twisted Metal Wild Arms

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-10-2018 • 13:52

116 Linkedin Google+

Submitter: BeeeeJeeee

Reacties (116)

Wijzig sortering
Ik vond van de week mijn originele PS inclusief een enorme berg games op zolder in een doos. Is er niet een special soort kabel waarmee je het apparaat aan een smart TV kunt hangen? Ik weet niet zeker of onze Samsung TV een start ingang heeft (en wat voor beeld dat zou geven)
https://www.allekabels.nl...mers/scart-naar-hdmi.html

Over het algemeen heeft geen moderne tv meer een SCART-aansluiting. Werkte de PSX niet met tulpstekkertjes? Anders is er vast ook wel een tulp naar HDMI te vinden.

OT: Klinkt wel heel nice! Misschien toch eens over denken om die PSX mini te kopen. Nostalgie enzo.
Net even mijn model TV opgezocht. Een samsung uit 2010 met... jawel.. een scart-aansluiting
Als je SCART hebt, moet je in elk geval best toch nog investeren in een RGB kabel voor je PSX. Want de standaard kabel is gewoon een composiet signaal en dat is zowat de slechtste keuze qua beeldkwaliteit. Via Google vind je die kabels nog vrij gemakkelijk : https://www.google.be/sea...0k1j33i10k1.0.RqvCSaGD2jQ .

Het alternatief is een component kabel, als je TV tenminste ook een component ingang heeft. Voor zover ik me herinner is component qua kwaliteit nog iets beter dan RGB. EDIT component signaal is blijkbaar pas vanaf de PS2. Dus voor de PSX is een RGB SCART de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 29 oktober 2018 16:33]

many thanks!! Ik ga kijken!
Precies hetzelfde scenario hier! Alleen voor de toekomstige streamer misschien handig;

Vond afgelopen zondag in een stoffige doos nog mijn oude ps1 met een component ingang. Ik had ooit een keer via aliexpress een RCA > HDMI gekocht: (https://nl.aliexpress.com...-4d52-a5ff-c835aeefd9e3-4)

Kwestie van deze tussen mijn elgato en elgato naar tv. Boem! Oude games streamen en spelen. Niet super beeldkwaliteit maar heerlijk om die oude parels weer eens op te pakken.
Ik heb deze gebruikt voor mijn PS one:
https://www.bol.com/nl/p/...-via-usb/9200000083625712

Een stuk goedkoper en werkt prima met de USB voeding van de TV.
Er zijn zat converters te koop op SCART om te zetten naar HDMI. Reken ergens tussen de 12.50 en 30 euro afhankelijk van 't merk en eventueel kwaliteit. Een dure omvormer zal richting de 50 a 60 zitten, maar dan heb je het over een exemplaar met goede 1080p upscaling, terwijl de goedkopere modellen dit ook al kunnen.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 29 oktober 2018 14:06]

Voor een tientje heb je op Aliexpress wel een SCART naar HDMI-converter. Hoe het dan met de latency zit weet ik alleen niet.
Op de meeste TV's die geen SCART meer hebben zit er wel een verloopje bij naar SCART of alleen composiet/component. Als je een RGB kabel gebruikt dan ziet het beeld er nog wel OK uit ook, gebruik zelf gewoon een originele PS1 (met RGB SCART op een LCD) maar vind het prima te pruimen.
Heeft hij ook een composiet in? (enkele 3.5mm achtige poort, geel), daar had ik bij mijn oude PS2 wel een kabeltje voor erbij.
Veel moderne TVs hebben nog een composite of zelfs component ingang. Die herken je respectievelijk als een gele of rood-groen-blauwe tulpstekker/cinch connector. Ik heb sinds een half jaar een 65" Sony Bravia 4K TV, en heb daar gewoon een Wii op aangesloten en het ziet er met een component kabel echt enorm goed uit, zelfs op zo'n grote TV.
Wat je wel nodig hebt dan is een component kabel voor de PSX, want standaard is dat gewoon composite (wat een stuk slechter is van kwaliteit). Random google voorbeeld: https://www.onlinekabelsh...voor-ps2-en-ps3-1-8-meter .
EDIT: ziet er naar uit dat de PSX geen component signaal kan afleveren. Next best thing is dan een RGB Scart.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 29 oktober 2018 16:14]

Dit is de real deal als je top beeldkwaliteit wilt:
https://limitedrungames.c...le?variant=12789855682613
Ziet er veelbelovend uit. Eind deze maand beschikbaar
Destruction Derby, GTA, Tekken :o Mijn jeugd herbeleven, deze moet ik hoe dan ook hebben :D
De herinnering is meestal zoeter dan de daadwerkelijke ervaring van het spelen van dergelijke oude spellen. Dan valt ineens hard op hoeveel er veranderd is op gamesgebied de laatste 20 jaar, en niet enkel op het gebied van graphics.
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb zo'n SNES classic gekocht omdat ik dacht dat het mijn zoete jeugdherinneringen weer helemaal boven zou halen. Maar man, wat is er blijkbaar veel veranderd sinds die tijd. Ja, de spellen zijn leuk maar in gedachten zag het er toch echt wel iets beter uit. Misschien heb je ook een oude tv nodig om het op te spelen zodat de grafische kwaliteit minder opvalt.
Ik speel nu amper nog op mijn classic. Het was even leuk om weer te proberen maar ik blijf toch liever bij de wat nieuwere games.
Mijn ervaring is dat we nu toch ook wel verpest zijn. Vroegah met allen een (s)nes, misschien 2 a 3 games en dan met regelmaat spelletjes huren bij de videotheek. Ik speelde de spelletjes sowieso helemaal grijs, maar had dan ook niet veel anders om te spelen. Dan speel je super mario bros een stuk 100x uit ja, goude oude tijd.

Meermaals emulator geinstalleerd op pc / gejailbreakte xbox / telefoon / ipad met een hele collectie aan roms erbij. Als je keus hebt uit letterlijk honderden titels is de charme er ook een eind van af.

De enige geemuleerde games die ik veel later wel helemaal rond heb gespeeld waren de pokemon games.

De rest is meer van "tof om te hebben, kan nu iedere game spelen die ik wil" maar dat vervolgens nooit doet eigenlijk.
Gouden nieuwe tijd eerder en doffe ellende oude tijd, als ik het zo lees. Zoveel nieuwe ervaringen te ontdekken nu, ik heb ook geen tijd om terug te grijpen naar oude klassiekers. Straffer nog, ik vrees dat de huidge klassiekers soms ook gewoon onder het stof blijven liggen.

Sorry Witcher 3, ik zal je wellicht nooit uitspelen.
Ik heb ook de SNES classic en de NES mini, ik vind het wel een grappige aanvulling en leuk om mee te nemen op vakantie (ik heb het ding gehackt en er een hele zooi nieuwe games bij op gezet). Maar wat ik me afvraag is of de prijs die ze er voor vragen niet doorschiet. Toen de mini NES uitkwam had je voor 59 euro een leuke gadget, gewoon voor de heb. Maar voor 100 euro koop je een 2e hands PS3! Ik weet niet of de PS one zo'n retro fanbase heeft om dit een succes te laten worden. Kijk maar naar de mini NEOGEO, dat ding verkoopt ook niet. En ik vermoed dat dit er voor zorgt dat de mini n64 (als die ooit nog komt) nog duurder wordt dan dit!

[Reactie gewijzigd door terracide op 30 oktober 2018 09:19]

Laatst mijn C64 weer van zolder gehaald en aangesloten. Dat was pas echt een koude kermis. Eventjes superleuk vanwege nostalgie en zulks, maar qua gameplay (en dan heb ik het niet eens over graphics) zijn er echt enorme stappen gezet.

Spellen zijn vooral veel complexer geworden, dat merk je al als je 5 jaar terug gaat in de tijd, laat staan 25 of meer. Kijk bijvoorbeeld eens naar de besturing van een voetbalspel. Zet Micropose Soccer af tegen de eerste Fifa's en vervolgens de eerste Fifa's tegen de huidige voetbalspellen. Dat is een evolutie, niet te geloven.

Persoonlijk, maar dat is zeker mijn leeftijd, vind ik het in veel gevallen doorgeslagen. Als je niet in zo'n game bent meegegroeid is de learning curve niet meer aantrekkelijk als je gewoon eens een keer een spelletje wil spelen. Dat zal vast anders zijn voor jongere mensen die uren in de week willen spelen, maar ik kies dan toch liever voor wat eenvoudigere gameplay.
vooral destrucition derby, kan niet wachten om het te spelen.
En dan bale dat het er veel slechter uit zag dan we dachten :)
Ok, dan pas ik. Teveel games die ik juist zou willen spelen ontbreken, zoals Gran Turismo 2, Crash Team Racing, Tony Hawk Pro Skater 2 en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Tsja, probeer maar eens de rechten voor al die autos in GT2 terug te winnen na 25 jaar...
Tegenwoordig is dat allemaal veel lastiger, helemaal sinds Toyota weigert nog mee te werken aan videospellen als het om de rechten op hun auto's gaat...
Niet alleen de auto's, de reden dat b.v. tony hawk ontbreekt zal ongetwijfeld met alle muziek ook te maken hebben. stuck in license hell limbo helaas.
Het zou kunnen als ze de muziek eruit halen of vervangen met muziek waar ze nog wel rechten op hebben.
Dat, plus een Playlist (op papier) samenstellen, die je dan via een usb kan afspelen. Zo kan ieder zijn eigen muziek toevoegen, of de nostalgie herbeleven.
Hoezo weigert Toyota dit? Ze doen ook gewoon mee een GT Sport...
Ik geloof dat ze wel in GT Sport zitten omdat dat Toyota racing is en niet de personen auto divisie. De oude GT's hadden waarschijnlijk auto's als de supra en de ae86.
Je hebt nu ook de supra nog, dus dat is het niet.
Of even afwachten of hetzelfde als met de Nintendo gedaan kan worden ;)
Ga er maar niet vanuit, dit zijn geen kleine ROMS van een paar KB tot max. 4 á 6 MB.
De N64 mini zal straks - gok ik - ook wat lastiger uit te breiden zijn omdat die games ook max. 512 Mbit/64 MB kunnen zijn..al is het merendeel een MB of 16.
Ga er maar wel vanuit. Ik durf er geld op te zetten dat dit gewoon precies hetzelfde bordje is.
Op mijn Snes mini heb ik een USB stick aangesloten via de USB stroomtoevoer (tussenstuk waarmee een extra USB port wordt toegevoegd) en daardoor heb ik VEEL MEER ruimte gecreeerd (64GB stick) en draai dus daar oa psx roms erop. Heel leuk :-)
Even ingelezen en verrekt..erg leuk. Goede tip :) !
kwam ergens op een ander forum deze tip tegen, altijd handig om te delen ;-)
snes mini kan ook PSX aan? Best sterk dingetje dan!
Nee, de meeste PSX spellen draaien niet echt soepel met een ± 45-50 fps, in high res modus, de lo res modus loopt soepeler. De SNES is net niet krachtig genoeg. PSP spellen draaien beter.

Met de juiste universele bios (PSXONPSP660, de drie oude bestandsnamen aanhouden) lopen PS1 spellen soepeler en in combinatie met de Hakchi Memory Booster vrijwel op volle snelheid (60 fps).

Hopelijk wordt voor de PSXC niet de hardware van de Playstation TV gebruikt.
Ik hoop het eigenlijk wel ;) Tenzij ik bepaalde nadelen mis ?
Playstation TV is eigenlijk een PS Vita zonder scherm en controls. En daar zijn een aardige berg homebrew's voor te vinden, die dan relatief makkelijk gepoort zouden kunnen worden.
Eensch! Alhoewel ik ook een hoop jeugdsentiment ophaal met Tekken 3, Oddworld: Abe’s Oddysee, Syphon Filter en Mr. Driller.
Maar de meeste uren zaten voor mij in Tekken 3 en GT2 :|

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 29 oktober 2018 14:01]

Anderzijds:

CB2, BAT, FF VII, RR Type 4, TM, MSG.

Een aantal mindere games (persoonlijk) of games die op meerdere platforms te vinden zoals Driller, Qube, Rayman of RB Six had ik liever ook anders gezien...
afhankelijk van hoe en wat, zou deze mogelijk net zo gemakkelijk te hacken zijn als de nes classic mini.

het is gewoon nog effe afwachten, daarnaast weten we ook nog niet hoeveel GB de chip is die er in zit. en of het mogelijk is om er extra games bij te laden.
Ik zag er ook zo al 3 die ik écht miste.. Crash Bandicoot, Gran Turismo en C&C.. :')
Met de PS2 heb ik toch méér gehad (maar ook omdat mijn PS1-spellen gewoon mee konden ;)
Dat woordje..."Anti-consumer" hou toch is op man. Stelletje na-apers pff...

De hele wereld is 1 en all "Anti-consumer" als je het toch wilt gebruiken.
Je praat gewoon onzin namelijk. Jij wilt dat ze aan de mensen vragen wat ze willen op de classic. Kunnen ze doen en dan nog zal je mensen hebben die toch weer graag andere games hadden willen zien.

Je gebruikt het woordje alsof je het eens hebt gehoord, en ook maar gebruikt omdat het "leuk klikt", maar niet weet waarvoor je het gebruikt.
Als Nintendo aan haar klanten kon vragen welke vechters zij in Smash Bros terug wilden zien d.m.v een populariteit poll waarom zou Sony dan niet zoiets kunnen doen met die Playstation Classic?
Oow we gaan “waarommen”. Ja als je dat gaat doen, dan kan je je werkelijk bij alles wel iets afvragen. Je gebruikt het woord wel heel makkelijk namelijk.
En bij de NES/SNES mini hebben ze dat ook gedaan?
En dan zit er nog een groot verschil tussen willen en mogen vanwege licenties.

De Japanse lineup is overigens wel net iets interessanter zie ik: https://www.playstationli...classic-japan-games-list/

[Reactie gewijzigd door apis29 op 30 oktober 2018 16:46]

Welke van deze spellen zijn co-op te spelen?
Ik neem aan dat je bedoelt couch co-op? Ik neem aan Tekken 3 en CoolBoarders 2, die konden dat in het originele spel ook.
Couch co-op ja. Twisted Metal waarschijnlijk ook.
Vrij zeker dat Tekken 3 geen co-op (i.e. co-operative, dus samenwerken) was. Lokaal tegen elkaar, dat wel, maar dat is dus geen co-op. Eerste co-op Tekken was Tekken Tag Tournament op de PS2.
Waarom blijft men bezig met deze onzin, ja het is leuk voor de eerste 30 min maar dan raak je er al snel op uitgekeken. Men wil proberen om Nintendo te evenaren met hun NES classic mini, maar dit soort producten spelen alleen maar in op het gevoel van oudere gamers.

Jongeren van deze tijd kopen een product als dit echt niet als ze mooiere spellen op hun telefoon kunnen spelen. Daarnaast is het een verspilling van resources voor een bedrijf als Sony. Als ze op dit moment al genoeg remastered versies aanbieden en meer op komst zijn is dit toch nutteloos. Ik verwacht dan ook dat dit een grote flop gaat worden.
Om de doodsimpele reden dat er heel veel geld mee te verdienen is. Zonder verder Abo model maakt het hun niet uit of je 0, 1 of 1000 uur speelt na je aankoop
Dat klopt, maar dan moet je wel voorlopen op de concurrentie. Veel mensen en oudere gamers hebben waarschijnlijk een NES classic mini aangeschaft of hebben er aan gedacht en trappen er vast niet nog een keer in door een Playstation classic aanschaffen. Helemaal niet met de spellen die men aanbied.

Nostalgie is leuk, maar ik ben bang dat Sony te laat komt met een product als dit.
Ik heb een SNES mini, wil nog een NES mini en wil ook graag deze PS mini hoor :P
Ik was vroeger Nintendo-minded en heb thuis een SNES mini staan. Een maatje van me was vanaf dag 1 al Playstation-minded en koopt op zijn beurt de PS mini om oude tijden te herleven. Zo zullen er nog veel meer Playstation georiënteerde gamers zijn die dit graag kopen.

Voor wat betreft je eerdere reactie waarbij je aangeeft dat er al genoeg remastered versies zijn en dat een mini console daarmee nutteloos is, is kort door de bocht. Als je een mini console koopt dan ga je voor de authentieke ervaring van vroeger. Op de Virtual Console van Nintendo heb ik ook genoeg old skool SNES games gespeeld, toch vind het gevoel niet hetzelfde. Dat gevoel wordt met de SNES mini zo goed als geëvenaard, voor zover dat kan: Voor 100% authenticiteit moet je gewoon de 'echte' oude console aansluiten op een CRT tv met coax of scart.

Ik heb bijv. de gebundelde games bij de SNES mini niet allemaal origineel en dankzij deze mini console kan ik ze toch legaal en op best authentieke wijze spelen.

De NES mini ga ik nog halen en nu is het hopen op een N64 mini. Zo zijn er ook genoeg mensen van het SEGA kamp, alsook het Playstation kamp, en andere: <vul retro console naar wens in> mini.

Ik vraag me inderdaad wel net zoals jij af of de jongeren de doelgroep zijn. Ik denk het niet. Mijn dochter is nog te jong, maar als vader wil ik haar zeker kennis laten maken met de consoles (en films) waarmee ik ben opgegroeid vroeger. Wie weet creëert dat bij deze generatie een behoefte voor retro mini consoles en zo zijn er zat ouders met kinderen die wellicht al wel oud genoeg zijn. Kortom: er is absoluut een markt voor mini consoles (zolang de kwaliteit goed is).
Heb de NES en SNES mini, en deze komt er ook bij. En dat terwijl ik de originele consoles en games ook heb. Gek he dat er mensen zijn die deze producten wel waarderen?
Dit gaat een keihard succes worden!

Ik heb nooit een ps gehad maar zou dit overwegen!
N64 remake is instant buy voor mij.
Kinderen van een jaar of 15 kopen dit inderdaad niet. Maar dat is de doelgroep ook niet. Dit is meer van de mensen van 30-45 die genoeg geld hebben om dit soort rommel jeugdherinneringen te kopen.
denk niet echt een flop, maar grote aantallen ook niet.
Maar ik ga m wel kopen en speel al heel wat uren op de NES mini, of dat bij deze ook gaat gebeuren weet ik niet.
Maar zal meer voor de wat ouderen zijn niet voor de jongeren denk.
Ik had gehoopt MediEvil in dit rijtje terug te zien. Dat blijft voor mij toch wel een echte PS klassieker.
Zolang ik er geen eigen games op kan zetten haal ik ze niet. Zo haalde ik de mini (S)NES ook pas toen bleek dat je er zelf games op kon zetten. Nu wachten tot deze mini een hack krijgt waardoor uitbreiden wel mogelijk is :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 oktober 2018 13:59]

Vanuit de fabrikant gezien een logische keuze, potentiële piraterij voorkomen.
Vanuit de consument gezien inderdaad een draak.

Zou er markt zijn voor (legale) addon games? Dit maakt ook "remakes" en addon games onwaarschijnlijk/moeilijker/onmogelijk. Waarschijnlijk een bewuste keuze, omdat veel games al als ROM te vinden zijn bij de "minder legale bronnen".

Maar goed: er blijkt markt voor te zijn voor deze machine, anders zou dit nooit de schappen halen. Ik lees genoeg enthausiaste berichten ^_^ (en ik gun het de enthausiasteling; niets voor mij)
https://github.com/ClusterM/hakchi2/releases

super simpel met die tool :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 oktober 2018 14:32]

Ik word wel vrolijk van de lijst. Had hem sowieso al besteld maar er staan titels op die de PS1 (mede) groot hebben gemaakt en zijn de titels ook nog 's aardig divers. Ik had echter wel Gran Turismo verwacht en ergens nog gehoopt op Crash Bandicoot, Silent Hill, Discworld of Tomb Raider maar je kunt niet alles hebben.

Heb het al eerder gezegd maar ik verwacht verder ook niet dat er "uitbreidingsmogelijkheden" zijn zoals de NES en SNES mini dat wel hebben, door de hoeveelheid opslag die een beetje spel vereist op de PS1 (150~700MB of met meerdere discs een veelvoud hiervan).
Het zou mij eerlijk gezegt wel verbazen als sony er geen "uitbreidingsmogelijkheden" bij zou zetten, dat extra beetje opslag wat je ervoor nodig hebt zal niet zo heel duur zijn om er iets van 32GB of misschien zelfs 64GB van te maken met een online funtie om via de playstation store extra games te kunnen downloaden.

en meestal zijn deze kleine apparaatjes toch wel binnen een paar maanden gehackt en zullen ze op de een of andere manier wel een manier vinden om er extra spellen bij te douwen.
Ach je kunt best alles hebben alleen is Sony te dom en/of gierig om ons alles te geven voor 100 euro. Naar de fans luisteren is er bij dat bedrijf niet bij tegenwoordig.
Ik ben toch wel benieuwd wat er achter dit klepje zit: https://www.gamesmen.com....n_classic_console_11_.jpg
Waarschijnlijk niks.

Op het origineel dekte dat klepje de poort voor de MPEG-accelerator af. Ik denk dat ze het hier nabootsen en dat het geen echt klepje is.

Zo niet, dan hoop ik op een SD-cardslot :D
Jammer dat ze geen dual shock controllers erbij stoppen. Er zitten toch een aantal games tussen die aanzienlijk fijner te besturen zijn met de analoge sticks!
Het verbaast mij ook en het is haast nostalgie over functie.... Veel van deze games hebben inderdaad veel baat bij Analoge sticks. GTA om er 1 te noemen, zie je jezelf al rondrennen met die d-pad (wat ongetwijfeld voor sommigen realiteit was)? Wacht ik realiseer me nu pas... GTA... gewoon GTA niet GTA 3... hmm misschien dus niet het juiste voorbeeld

Of zou de geschiedenis zich herhalen en brengen ze op een later tijdstip de controllers met analoge controller uit als losse verkoop of met een nieuwe bundel :P

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 29 oktober 2018 16:50]