Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: x-bit labs

X-bit labs heeft van een vage Franse site wat verse info over nVidia's Crush chipset geript. De Crush northbridge zou een geheugencontroller hebben met ondersteuning voor PC1600/PC2100 en het pas bekend geworden PC2600 DDR SDRAM. Er zouden twee versies komen, één met een 64 bits en de andere met een 128 bits geheugenbus. De laatst genoemde versie maakt gebruik van dual channel DDR SDRAM, dat zorgt voor een theoretische dubbele bandbreedte, maar als gevolg heeft dat de DIMM's in paren geplaatst moeten worden. In het begin zou de Crush een GeForce2 MX aan boord krijgen, later wordt dat een NV17, waarvan nog geen specs bekend zijn. Hier nog een stukje over de southbridge:

The South Bridge is the MCP-1 announced by NVIDIA some time ago, but applied to gaming console X-Box. The link between the bridges in Crush will be performed via LDT bus designed by AMD. The bus will provide a top bandwidth of 800 Mb/sec. Unlike classic chipsets Crush will have a PCI controller transferred to the South Bridge. MCP-1 will support up to five PCI slots, ATA-100, two USB ports, Ethernet 10/100 Mbps controller and AC'97 interface. In the future versions of MCP such features as USB 2.0 support, internal hardware sound, etc are expected.

De Athlon-versie van Crush zou deze maand nog aangekondigd moeten worden. Asus, Abit, MSI, Gigabyte en Acer zouden al druk bezig zijn met het werken aan moederborden met de nieuwe chipset.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

erg leuk zo'n snelle kaart; maar.. heeft het zin;
ik bedoel.. als deze kaart rete-snel is; en ik krijg een beeld qualiteit van 0; wat kan ik er dan mee.. kijk naar die detonator drivers; leuk maar de beeld qualiteid vind ik nog steeds niet om over naar huis te schrijven. als ik een kaart kan kopen met 32 MB die leuk 2D en 3D doet; in een voortreffelijke qualiteit; dan ga ik toch echt voor de kaart; op het moment dat je boven de 35 Fps komt; kun je de framerate toch niet meer waarnemen; dus heb je er weinig tot niets aan.
ik kijk meer uit naar een kaart als de Matrox G800;
deze heeft Bumpmapping (hardware matig), Dualhead, VCQ, DVD (hardware matig), enz. enz.

da's toch meer de kaart waar ik voor ga :*)
Ik wil niet echt vervelend doen maar het gaat hier over een moederbord chipset...da's dus geen retesnelle kaart :)

BDW, gezien Matrox reputatie duurt het nog tot Q4 2001 voordat je een G800 kan krijgen...dan zit NVidia al op NV25 -> kick aars speed
het had eigenlijk een reactie moeten zijn op vipertje; maar no offence;
dit quartaal komt Matrox nog met de G800; en over de "kick arse" speed van nvideo had ik het nou juist; de beeld qualiteit van deze kaarten is niet voldoende naar mijn mening; maar puur gebaseerd op snelheid.
wat voor mij irrelevant is; ik il een goede combinatie kaart; en die kan Nvidea mij niet leveren.
Mmm, jammer dat de Geforce wordt geintegreerd. Het lijkt mij dat die Crush een echte Hotrod wordt.

Dus (Crush128bit) -(Geforce2 MX) + Geforce 2 GTS=Yummie, yummie^2

:P :9 :P :9 :Y)
Zou dit niet een perfecte kans zijn voor nVidia om gebruik te maken van het feit dat een chipset dichter bij het geheugen en de processor zit dan de agp bus door een verschrikkelijk snelle Geforce in te bouwen?

Integrated video is meestal rommel, maar waarom eigenlijk? Als je upgrade moet je tegenwoordig toch aan een nieuw mainboard + processor.
Maar als je dual channel DDR neemt lijkt het me dat je genoeg geld hebt om ook nog een ECHTE 3D kaart te nemen die wat over de NV17 heen gaat... Het is wel echt een performance chipset, dat is wel goed...

Maar wat ik mij afvroeg: Heeft zo'n dual channel chipset dan gewoon 256 MB RAM (2*128 MB) met dubbele bandbreedte, of 2 repen van 128 MB RAM, die net 128 MB zijn met dubbele bandbreedte?
Dat dual channel DDR is vooral vanwege de geintegreerde videokaart. Een geintegreerde videokaart heeft namelijk geen eigen geheugen, zoals een gewone videokaart, maar gebruikt gewoon het systeemgeheugen net zoals de processor. Door dual channel worden er ipv 64 bits elke keer 128 bits uitgelezen, waardoor de bandbreedte omhoog gaat, wat video cores erg fijn vinden.
Maar wat ik mij afvroeg: Heeft zo'n dual channel chipset dan gewoon 256 MB RAM (2*128 MB) met dubbele bandbreedte, of 2 repen van 128 MB RAM, die net 128 MB zijn met dubbele bandbreedte?
De gebruiker plaatst net zoveel RAM als hij wil (minimaal 64 MB lijkt me). Wil hij bv. 256 MB dan kan hij dit vanwege dual channel niet doen met 1x256 MB, maar zal hij 2x128 MB of 4x64 MB reepjes moeten plaatsen. Dat is het enige verschil. Je eerste opmerking
Maar als je dual channel DDR neemt lijkt het me dat je genoeg geld hebt om ook nog een ECHTE 3D kaart te nemen die wat over de NV17 heen gaat
klopt dus niet. Dual channel is voor de gebruiker net zo duur als single channel, aangenomen dat 2x128 MB reepjes even duur zijn als eentje van 256 MB.
En wat hebben ze dit keer bedacht op SMP support?
Dat begint ook steeds interessanter te worden.

Dual Duron bijvoorbeeld klinkt heel erg aantrekkelijk.
zoals ik een maandje geleden ofzo al zei, dit wordt een heel erg leuke chipset, met ondersteuning van
dual channel pc2600 DDR-sdram
www.tweakers.net/nieuws.asp?ID=13789

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True