Skype-gebruikers moeten in november upgraden van Skype 7 Classic naar 8

Microsoft maakt een overstap van Skype 7 Classic naar Skype 8 vanaf november verplicht voor personen die de voipclient nog willen gebruiken. De nieuwe datum volgt op uitstel nadat gebruikers klaagden dat ze niet wilden overstappen.

Voor desktopgebruikers maakt Microsoft de overstap vanaf 1 november verplicht, voor mobiele gebruikers vanaf 15 november. Daarna stopt de ondersteuning voor Skype 7. De update wordt in golven gedistribueerd en tegen eind oktober krijgt iedereen die nog van Skype 7 gebruikmaakt een e-mail dat ze moeten overstappen.

Eigenlijk zou Microsoft de ondersteuning op 1 september stoppen maar na kritiek van gebruikers besloot het bedrijf tot uitstel naar een latere datum. Veel gebruikers van Skype 7 Classic gaven aan dat de nieuwe versie functionaliteit mist. Om aan die kritiek tegemoet te komen, heeft Microsoft nu een lijst opgesteld van functies voor Skype 8 waar het aan werkt en die nog gaan komen.

Skype 8

  Working on these now These are next
Fundamentals Performance improvements
Keyboard shortcuts guide
Show Skype version on sign-in screen
Even more performance improvements
Resizable left pane on desktop
Swipe actions on mobile
Calling Setting for a secondary ringing device
Advanced webcam settings
Separate Skype volume control on Mac
Setting for incoming call notifications when in Do Not Disturb mode
Indicator for who's talking in large calls
Easier switch between cameras
Select which app or window to share when screensharing
Messaging Find within current conversation
Setting to change font size on desktop
Share a Skype contact
Global conversation search shows more than 20 results
Customize “Enter” or "Return" to send message or add a line
Save-as for audio files like mp3
Hide conversations in chat list
Setting to disable link previews
Find in current conversation shows more than 30 results
SMS connect
Contacts/people Setting for allowing Skype to Skype calls only from contacts
Improved availability status
Add phone number as a contact
Global people search shows more than 20 results
Add phone number to an existing contact
More control over availability status
Setting for allowing calls to your Skype Number only from contacts
Address book sync on Mac
Store app for Windows 10 PC Improve copy-paste to dialpad
App icon in system tray
Split view

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-09-2018 • 21:49

169

Reacties (169)

169
161
83
6
0
50
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoeveel mensen nog op Skype 7 zitten omdat die XP en Vista nog ondersteunt, wat Skype 8 niet doet: Skype system requirements...? Bij mijn beste weten is er namelijk geen alternatief voor die mensen (goeie ouwe tijd, toen je nog alternatieve clients kon gebruiken voor bijvoorbeeld MSN Messenger als de officiële je niet aanstond).
het alternatief is de web-client gebruiken (web.skype.com)
Wat een drama. Man, hoe run je een succesvol product in de grond.
soms (vaak) kunnen mensen ook niet tegen veranderingen. ik weet zelf niet of skype 8 zoveel slechter is dan 7 (vond 7 altijd ook een drama) aangezien ik skype niet meer gebruik.

maar het bestaan van verandering in skype zorgt voor reacties als die van jou, kan best zijn dat het wel slecht voor skype is maar je moet mensen echt gaan dwingen meestal.
Skype 8 mist letterlijk de helft van de features die wel in 7 zaten. Dit is niet een kwestie van niet tegen verandering kunnen, er missen belangrijke features die gebruikers dagelijks gebruikten in 7. Iets simpels als je status op afwezig zetten is niet mogelijk, het wijzigen van je profiel moet via een website ipv in skype. Ook is het testen van de microfoon in skype niet meer mogelijk. Zo zijn er nog tig functies die er simpelweg niet meer in zitten. Ze hebben hun eigen product om zeep geholpen en veel van mijn contacten zijn al over op iets anders --> whatsapp, discord.
Testen van microfoon zit gewoon in de instellingen, waar het altijd al was. Dan nog missen er veel functies inderdaad. Het is logisch dat je mensen op de nieuwste versie wilt hebben, maar dan moet dat ook wel de beste versie zijn (en ze zijn ondertussen al 6 jaar ongeveer aan het sleutelen aan een metro/modern/uwp versie van skype).
Ik ben benieuwd waar je de mic test functie ziet in de settings want ik zie hem niet. In Skype classic zag je direct het niveau van je mic en kon je het aanpassen, dat kan nu niet meer. Het moet via de mic settings in windows en kunnen dus niet afwijken voor skype. Hoe dan ook helpt MS hier zijn eigen product mee om zeep.
https://i.imgur.com/sxfmM7U.png
in instellingen staan bij mij dezelfde opties als ik vroeger had in de 'oude' skype
Nu wordt het nog mooier. De skype versie uit de windows store is compleet anders tov de skype versie "for content creators".
Ik heb skype uit de windows store draaien (met veel minder opties dan te zien op jouw screenshot) en dat is ook waar je heen wordt gestuurd als je op skype.com klikt op "get skype". Als je op "skype for content creators" klikt kan je een installer downloaden. Deze versie installeerd gewoon naast de versie uit de windows store en heeft veel meer (maar nogsteeds minder dan skype 7) opties. Waar is MS in vredesnaam mee bezig?
Ik download altijd de full installer: http://www.skype.com/go/getskype-full
Ik neem aan dat dat de versie is die Wouter ook heeft.
Dit is de skype uit de windows store die ik heb, ik draai wel al de insider preview van de herfstupdate (die komt over een weekje ongeveer live), dus misschien is mijn versie iets nieuwer?

Ik was me er niet van bewust dat er een skype for content creators is, maar gezien die een eigen installer draait zal het geen windows store app zijn, en ook los staan van dit nieuwsbericht.
Ik snap er werkelijk niets meer van :|
maar het bestaan van verandering in skype zorgt voor reacties als die van jou, kan best zijn dat het wel slecht voor skype is maar je moet mensen echt gaan dwingen meestal.
Het zou een hoop frustratie schelen als UX designers nou eens accepteren dat hun mindset niet die van iedereen is, en de GUI 100% aanpasbaar moet zijn.

Juist de "door-de-strot-duw"-houding gaan mensen op zoek naar een alternatief die wel in hun straatje past.
Juist, ik heb het idee dat veel ux 'designers' ver van de realiteit af staan en meer bezig zijn met veranderingen om anders te zijn, dan het echt praktischer te maken..
Nu durf ik niet zo voor Skype specifiek te spreken maar ik vind juist Microsoft sterk in het ontwerpen van bruikbare GUI's. Het is natuurlijk modieus om kritiek te hebben op een wéér verplaatste zoek-knop in Windows maar als je vergelijkbare producten van Apple of Google (om nog maar niet te spreken over Adobe) ernaast legt, doet Microsoft het toch vaak beter.
Dat ben ik volledig met je eens, qua ontwerp van bruikbare GUI's.
Je kan veel zeggen over Microsoft, en dat word ook gedaan, maar bruikbare GUI's zijn ze relatief goed in. Skype is de uitzondering, een drama van een client. Helaas heb ik er zakelijk mee van doen. De mobiele app vind ik overigens wel best oke, zeker in vergelijking met de niet mobiele app
De UI van Skype 7 onder Windows vind ik ook een ramp, zeker wat de instellingen-dialogen betreft. Je moet daar vaak zowel in de 'eenvoudige' als in de 'geavanceerde' versie kijken om bij alle instellingen te kunnen, daarnaast is niet duidelijk welke instelling alleen lokaal is en welke globaal voor je account. De nieuwe versie is op dat vlak wel beter, maar er ontbreekt inderdaad veel en er zijn ook wat onduidelijkheden m.b.t. eerdere gesprekken, contacten, etc. Daarnaast vind ik de manier waarop deze in W10 is geïntegreerd ook helemaal niet fijn. De enige manier om volledig offline te gaan, is je volledig afmelden uit de app. Doe je dat niet, ben je de hele tijd op de achtergrond online zonder dat dat te zien is. Heel irritant. Gelukkig speelt dit op MacOS niet.

De beste Skype waar ik mee gewerkt heb, is de klassieke versie voor MacOS. Die had een hele duidelijke, overzichtelijke interface en alle nodige functies zaten er ook in. Ik snap dan ook niet dat ze die niet hebben overgenomen voor alle (desktop)platformen. De huidige MacOS-versie is te doen, maar kan niet tippen aan zijn voorganger.
Beste skype client waar ik ooit mee gewerkt heb was lang lang geleden via IRC op bitlbee :X Mja, het voice bellen was geen optie
Het hangt van de gebruiker af wat je prettig vind. Ik vind veel keuzes overkomen als "als het er maar gelikt uitziet". Functioneel zou ik veel niet willen noemen. (Zoals de ribbon die bovenin moet) Zeker niet voor wat ik ermee wil. Je kan we weinig in aanpassen om het functioneel te krijgen. Punten die van belang zijn zaken ondergesneeuwd door grote iconen en schreeuwende kleuren. Wel strak maar ook irritant en onnodig.

Versie 7 was brak, maar het werkte. Notificaties zag je goed. Emoticons waren goed uit te schakelen etc. Meerdere chats konden naast elkaar etc etc etc. Dit mis je allemaal in 8 en ze gaven al aan dat het nooit meer zal komen. Of je moet met hacks werken door bv een 'foute' utf8 teken te gebruiken die het niet kende zodat je zonder smileys over bv programmeerwerk of wiskunde (etc) kan chatten.

Een klant gebruikt het helaas nog steeds (en veeeeeel), die zijn op veel gebieden van de oude stempel, dus ik vrees dat ik er nog een tijdje tegen aan moet kijken....
Naast praktisch moet een userinterface ook mooi en up to date zijn. Tweakers mogen dan graag een kale en geheel functionele user interface hebben (zie tweakers.net), daar kom je in een consumentenproduct tegenwoordig niet meer mee weg.
Wat is 'mooi en up to date'? Daar is niet objectief te bepalen, want dat is dus puur smaak.
Het zou een hoop frustratie schelen als UX designers nou eens accepteren dat hun mindset niet die van iedereen is, en de GUI 100% aanpasbaar moet zijn.
Absoluut niet.
Ok, het stukje dat ze moeten accepteren dat hun mindset niet die van iedereen is. Met andere woorden: Niet iedereen wil hetzelfde of vind hetzelfde mooi.
Dan is het toch al vrijwel onmogelijk om iets te hebben dat voor iedereen goed werkt.
Je hoort altijd meer de negatieve berichten dan de positieve berichten, dus je kan ook niet makkelijk zeggen; "Ja, maar iedereen vind het kut"

Daarnaast, het is wennen.

En een GUI die 100% aanpasbaar is, dat wil je als consument niet.
Omdat dat voor het bedrijf zoveel moeite kost dat andere dingen (bijv. bugs) niet opgelost kunnen worden. Of doordat de kosten voor meerdere developers zo enorm hoog zijn, dat het product veel duurder wordt om rendabel te blijven.
En dan klagen mensen weer dat het allemaal te complex is. Het is ook nooit goed :)
WinAmp nog nooit gebruikt? Eenvoudige muziekspeler met 100 en 1 GUI's.

Enfin, skype vroeger wel geprobeerd, maar op een gegeven moment vond skype het leuk om elke rij getallen die enigszins op een telefoonnummer leek, een clickable object te maken met een skype icoon er achter. Sindsdien is skype niet meer welkom.
Anoniem: 420148 @M2M28 september 2018 00:49
Als we het even over een draak van een GUI hebben zeg... WinAmp. Je gebruikt zo'n beetje het slechtste voorbeeld mogelijk.
Zelf jarenlang WinAmp gebruikt. Vond het uitstekend hoe het aanpasbaar was.
Hoezo?! Het was indertijd de speler die iedereen, en voor zover ik weet, met veel plezier gebruikte. Just omdat het zo instelbaar was. Uniek voor die tijd...
Ja, dat krijg je als je next next next drukt tijdens een installatie. Dit is niet uniek voor skype, er zijn legio programma’s die standaard een vinkje zetten tijdens de install bij iets wat je vaak helemaal niet wil.
Sorry, maar als je zulke ingrijpende veranderingen aanbrengt in overige software, en dat in de installer verpakt als "opt-out" dan ben je bijzonder slecht bezig.
dat in de installer verpakt als "opt-out" dan ben je bijzonder slecht bezig.
Het is geen goed idee omdat je hier het perfecte voorbeeld geeft van iemand die niet kijkt wat hij doet, wat menig MS klant ook is. Natuurlijk is er meer aan de hand dan alleen een feature toevoegen, hoe makkelijker je een telefoongesprek start, hoe breder de adoptie, hoe meer geld MS ermee verdient.

Ik vraag me echter af of je dan niet eerst bij jezelf te rade gaat of jou acties wel wenselijk zijn, want als je dat doet bij een MS product, wat doe je bij andere producten en websites, overal op klikken zonder erbij na te denken levert zoveel botnets op...
Is een programma voor. Dat heet unchecky. Die zet zulke vervelende vinkjes automatisch voor je uit.
Anoniem: 310408 @M2M28 september 2018 09:36
Sorry, maar als je zulke ingrijpende veranderingen aanbrengt in overige software, en dat in de installer verpakt als "opt-out" dan ben je bijzonder slecht bezig.
Tjee, dat je zo overstuur raakt van het feit dat Skype je de mogelijkheid geeft een nummer dat ie herkent te bellen. Persoonlijk zou ik dat geen ingrijpende verandering noemen maar zo zie je maar hoe consumenten anders over dingen denken.
Overstuur valt wel mee, maar steeds meer stukken software nemen dit soort onwenselijk gedrag over. Hoeveel stukken software besluiten de default programma's voor veelgebruikte filetypes tijdens installatie (niet uitvinkbaar) aan zichzelf toe te wijzen is bizar veel. En eigenlijk zou dat aanvinkbaar moeten zijn.

Bijvoorbeeld laatst een stukje webcam software geinstalleerd. Besluit dat programma om alle video en foto extensies naar zichzelf toe te wijzen. En nee, dit was niet uitvinkbaar. Evenals met skype toen de "click to call" ingevoerd werd. Via een "update" binnen gehaald, en vervolgens de software gedeinstalleerd.
Een weinig intuitive UI is voor mij minder vervelend dan de ellendige CPU vreter die skype vrijwel meteen na de overname is geworden, en door de versies heen is gebleven.
Ik heb veel uitenlopende werkstations gehad, maar een ding is zeker: skype werkte op geen enkele ooit soepel. Zelfs scrollen door een contactlijst is te veel gevraagd. Voor de overname wel
Precies en exact ook mijn herinnering.
Toen Skype nog gewoon Skype was gebruikte ik het bijna dagelijks en vrijwel storingsvrij.
En toen kwam MS om de hoek kijken, nam de handel over en binnen de kortste keren updates, performance problemen en meer ellende.
Jammer want in het begin was ik er erg tevreden over.
Die hele integratie met allerlei social media in het begin was echt rampzalig. Dertig duizend verschillende types berichten in kolommen op je start scherm, geen idee waar het ineens vandaan kwam en nog veel erger, je kon het niet uitzetten.

Ik gebruik skype eigenlijk alleen nog op m’n telefoon als appear.in of hangouts niet werken of de andere kant niet anders kan (wat in bedrijven nog wel eens het geval is).
Je zegt het zelf al... je weet niet hoeveel slechter het is. Ik was al van Skype afgestapt vanwege skype 8, totdat iemand op Tweakers mij een link gaf om skype 7 te kunnen downloaden(dit hadden ze al lastiger gemaakt).

Nu dat ik straks verplicht skype 8 zou moeten gebruiken, zal ik weer afstand doen.

Mijn grootste klacht is dat je instellingen enorm beperkt zijn.. nog niet zozeer veranderingen in de UI
Mij gaat het inderdaad niet om de UI maar al die functionaliteit hierboven gemeld zat al in Skype 7. In plaats van daarop voort te bouwen lijkt het alsof ze opnieuw zijn begonnen. Het lijkt me niet dat Skype 8 nieuwe code is. Het draait namelijk veel minder goed (alhoewel dat verbeterd is) en mist zeer veel.

Hopelijk zit de bovengenoemde functionaliteit in de uitrol op 1 november anders is het wel heel triest. Hopelijk pakken ze dat intern goed aan.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 23 juli 2024 05:39]

Ze zijn ook min of meer opnieuw begonnen. Skype 7 is een Windows classic app, terwijl Skype 8 een universal windows app is. Alleen hebben ze zich vergist in hoeverre gebruikers van Skype 7 sommige features als essentieel zien.

Microsoft heeft dit uiteindelijk gedaan om op een 1 code base uit te komen. De blunder hier is dat ze het oude al weg wilde gooien voordat het nieuwe klaar was.
Dat klopt en er zijn nog veel mensen, die Skype 8 gebruiken op Windows 7 (bedrijven bijvoorbeeld) en dan te maken krijgen met onzichtbare icoontjes in de tray.
Ik heb zelf ook nog een machine die op Windows 7 draait en daarom terug gegaan ben naar Skype 7. Op mijn Windows 10 laptop en mijn Linux machines draai ik wel de nieuwe Skype. Mis wel echter de uitgebreidere setting van Skype 7.
Off topic: Tja, nu kom je ook nog op een ander probleem: Windows 7. Microsoft wil er vanaf. Ik vraag me wel af hoe groot de focus zal zijn om nieuwe apps nog goed werkernd te krijgen voor een OS wat nog maar een jaar beperkte support heeft.
Ik kan wel tegen verandering, waar ik wel een hekel aan heb is het veranderen om het veranderen. En dat lijkt met Skype echt geval.

Komt nog eens bij dat MS een rewrite doet waarbij de helft van de functies niet werken of niet eens aanwezig zijn die in de oude versie er wel waren.
Ik heb jarenlang Skype gebruikt en ging mij steeds meer ergeren aan de manier waarop het werkt. De manier waarop Microsoft met je account om gaat. Als je een oude Skype account had dan moest deze worden omgezet naar een Microsoft account. De updates die traag, slecht en verplicht zijn. De advertenties in de GUI en de bloated homescreen. Standaard blokkeerde ik gewoon enkele Skype domeinen om alle troep niet te hoeven zien.
Wist je trouwens dat het onmogelijk is om je Skype account te verwijderen? Dat is toch belachelijk! Ik ben blij dat ik ben overgestapt en ik heb Skype nog geen seconde gemist.

Het is niet vreemd dat mensen niet tegen veranderingen kunnen als die veranderingen iedere keer zorgen voor zoveel frustratie.
Zeker voor mensen die weinig affiniteit hebben met computers en dergelijke (en dat zijn er stiekem best wel veel, ook op kantoren) is het erg vervelend als een user interface elke keer weer verandert. Zijn ze eindelijk een beetje gewend en weten ze waar ze bepaalde dingen terug kunnen vinden (zeker dingen die ze minder vaak gebruiken), wordt opeens de interface opnieuw helemaal overhoop gegooid. Mensen die handiger zijn met computers vinden snel hun weg wel weer, maar voor mensen met weinig affiniteit is dat echt een enorme hindernis. Dat zijn ook dingen waar softwareontwerpers vaak niet bij stil staan.
Dan zou ik voorstellen, probeer het uit, en aanschouw de klucht zelf.

Of als je liever je tijd niet verdoet:
Je weet hoe vroeger je contactlijst apart was van de chatvensters? En je voor iedere persoon een apart venster had? Nu niet meer. Alles zit in één groot (met nadruk op groot) venster. Vroeger nam je contact lijst een klein deel van je scherm in als je het open had staan, ditto met het chatvenster. Omdat ze het nu gecombineerd hebben ben je één derde van je screen estate kwijt. Want als je de namen van je contact lijst ook effectief wilt lezen moet je het venster belachelijk groot maken.

Ik had het ingesteld dat de beltoon overging op de speakers, en het gesprek via headset.Dat kan nu niet meer. Het is OF headset, OF speakers. Nu kunnen je wel zeggen "daar kan ik mee leven". Dan moet je weten dat als je voor headset kiest, ALLES op headset gezet wordt, want blijkbaar dacht er iemand dat het een goed idee was om dat aan de standaard geluidsinstellingen te koppelen.( Als ik het goed lees gaan ze dit toevoegen, maar we zullen zien of het ook effectief werkt zoals in 7)
maand geleden noodgedwongen overgestapt, vergeten skype 7 installatie te backuppen, en na herinstall van mijn PC zit ik nu aan skype8 vast.

Nooit issues gehad met mijn Mic, nu iedere keer is windows mijn Microphone ingang "kwijt" de incoming call feature laat niet merken er een incoming call is, en meest verachtelijke, de nieuwe contact lijst die schittert door zijn afwezigheid.

Waarom iets veranderen wanneer het goed werkt, mensen tevreden mee zijn, voor iets wat onhandiger, minder functionaliteit bied.
Nee, het is niet dat mensen niet tegen verandering kunnen, heerlijk altijd die monddood makende onliners van iemand die zelf al toegeeft niet weet wat de issue is, maar wel compulsief even een oneliner moet plaatsen hoe probleem bij de gebruiker ligt.

[Reactie gewijzigd door ArranChace op 23 juli 2024 05:39]

Heb je v8 al eens GEZIEN?

Dat spel neemt veel te veel plaats in op je scherm en bevat nog amper de helft van de functionaliteit v/d vorige versie. Als dat "vooruitgang" is dan mogen ze die vooruitgang van mijn part in Redmond houden!
Skype 8 ervaar ik als vele malen beter, in elkgeval om verder mee te gaan en op te bouwen. De nieuwe versie is stabieler, hogere kwaliteit, betere achterligende systemen, betere encryptie.

UI is inderdaad nog niet optimaal, sommige functies ontbreken en je moet even wennen maar blij dat het oude Skype eindelijk geloosd wordt.

De Skype Windows store App heeft echter nog wat meer werk nodig.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 05:39]

Alleen is het wel de UI wat de gebruiker ziet en ervaart. Fijn dat het achterliggend beter is (als ik je mag geloven), maar de front-end vind ik bagger.
Nu heb ik Discord, Telegram, Steam en een eigen Mumble-server om voip te doen, en er zijn waarschijnlijk nog vele andere goeie alternatieven. De kleinste fout in deze moordende concurrentie is fataal, dus bye bye Skype.
Als iedereen je platform verlaat, heb je weinig aan een goed fundament. Dat is toch echt wel het geval lijkt het.
Skype blijft zakelijk nog steeds relevant en denk dat daar op termijn weinig verandering in gaat komen. Skype for Business heeft ondanks dat die ook flink veranderd is nog steeds wel een aantal van de originele features maar ook veel meer waaronder volledige Office365 integratie.

Skype of Skype for Desktop zoals de meeste consument het kennen of dat lang relevant gaat blijven, moeilijk te zeggen. Zelf merk ik dat het veel al gewenning is bij velen, maar als ze uiteindelijk weten hoe ze ermee om moeten gaan dit helemaal goed komt.

Dat je niet met meerdere Windows kan werken is echter momenteel een zeer groot gemis.
Skype for business en Skype hebben net zoveel met elkaar te maken als ham en hamster.
Da's niet helemaal waar. Ten eerste draaien ze op dezelfde servers. Je kunt met Skype gewoon bellen en chatten met een SfB gebruiker. En ten tweede ziet Microsoft Skype als een opstapje voor Skype For Business.
Is niet helemaal waar. Veel bedrijven gebruiken ook een aparte lijn voor hun SfB connectie, gaat buiten het normale netwerkverkeer om (denk ook aan HDX/Citrix) terwijl dit bij de consumenten Skype totaal niet aan de orde is. Zakelijke servers staan ook in aparte datacenters van KPN bijvoorbeeld. Dus is niet te vergelijken.
Mooi voorbeeld, Skype for business wordt vervangen door teams.
Uhm Ik had begrepen dat het geïntegreerd werd met teams & niet compleet vervangen altans anytime soon.

Skype for business server heeft namelijk nog geen EoL gekregen zo ver ik weet, ik ga eens even op onderzoek uit.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 05:39]

Microsoft gaat Skype op de lange termijn uitfaseren (althans de Business tak). Consumenten Skype zal wel blijven. Je ziet nu al dat de nieuwe Teams steeds meer SfB specfieke functionaliteiten gaat overnemen.

Bron: https://www.windowscentral.com/microsoft-teams-now-ready-replace-skype-business-microsoft-says

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juli 2024 05:39]

Ik zie het inderdaad, net ook effe MS techblogs doorgenomen, het is inderdaad de bedoeling dat bijna alle Skype for Business feature opgenomen wordt in MS Teams. De Integratie van Skype & Office365 blijkt ook binnenkort gestaakt te worden en moet worden gemigreerd naar MS Teams.

Aardige uitdaging want teams is gewoon nog niet waar Skype for business staat.

Alleen Skype for Business on-premises blijft nog even bestaan, maar 2019 zal dan waarschijnlijk de laatste versie zijn.
je wordt geminned, maar het klopt, Skype is na de overname compleet dramatisch geworden, daarnaast hebben ze destijds MSN de nek om gedraait, wat ook zeer jammer was. De enigste alternatief toen werd Facebook (Nu Messenger)
Inderdaad, MSN had dé Ping / WhatsApp killer kunnen worden als dat goed op telefoons geïmplementeerd zou zijn vanaf dag één.
MSN werkte anders prima op Windows Mobile 5/6. Het was ook nog eens ontzettend licht. Alleen had je dus een PDA nodig wat in die tijd alleen "zakelijk" verkrijgbaar was en mobiel internet was veel te duur (voor de leek).
Ik was dus de enige die 24uur online was en iedereen dacht dat ik levenloos was of altijd de pc aan liet staan.

Soms ben je gewoon te vroeg met je product, om vervolgens weer te laat zijn.
MSN was vooral in Nederland erg populair. Of het de wereld had kunnen veroveren betwijfel ik.
Als ik dit moet geloven dan had MSN zijn top op 2011 https://www.whoishostingt...10/22/instant-messengers/ en was WhatsApp 2014 in ieder geval nog kleiner dan MSN op zijn top en op dat moment nog Skype. Als ze het in 2011 op mobile-first en jeugd hadden gegooid met MSN messenger dan was het prima geweest. Skype voor oudere gebruikers en zakelijke gebruikers, MSN voor informeler gebruik. Ik bedoel: zo'n SnapChat achtige overhaul was vast aangeslagen bij het MSN publiek.

Overigens is WhatsApp ook niet overal populair. In de VS zitten veel mensen op iMessage.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 05:39]

Overigens is WhatsApp ook niet overal populair. In de VS zitten veel mensen op iMessage.
Met de mediagekte de laatste jaren kan ik me dat wel voorstellen, zelfs in Nederland
wordt een smartphone Iphone genoemd, of een tablet een I-Pad, misschien moeten we het
maar gewoon, accepteren tegenwoordig .
Dat Acety/Salecycuulzuur, tegenwoordig als Aspirine bekent staat,
en smaakversterkers veelal als Maggi worden aangeduidt.
Valium is trouwens wel weer bekender onder Diazepam, waarschijnlijk is het octrooi
afgelopen?!
Dat zal niet zo lang meer duren, met het prijsbeleid van Apple. Elk jaar 100 euro er bovenop.

Hun telefoons zitten nu tussen de 859 euro voor het "budgetmodel" en 1659 voor het flagship model met max opslag :') Dit kan niet anders dan een flinke aanloop op Android inluiden.
acetylsalicylzuur*

:+
MSN was een goed product.
Toen het skype werd verlieten alle consumenten het.
Skype werkte ook fantastisch totdat microsoft het overnam en het boordevol reclame stopte en nutteloze extra.
Los van de reclames; Skype is totaal anders ingericht en ook met een reden. Skype is vooral gericht op (video)bellen terwijl MSN een oldskool pure messenger was. Berichten sturen was het belangrijkste qua functionaleit en daar was dat een goed programma voor, Skype is beter in andere dingen.
Sinds de overname door microsoft met oze groep gelijk skype verwijderd en overgestapt op teamspeak.
Video bellen gebruiken we zoiezo niet.
Teamspeak is met name gericht op gamers. Zakelijk gezien is een integratie met O365 veel handiger.
Denk bijvoorbeeld aan de koppeling Skype met Exchange voor vergaderingen en afwezigheidsassistent.
Drama indeed. De "app" werkt hier al een tijdje niet meer, dus doen we het via de browser.
Skype.com. :F
Het dramatisch grote programma is van al de systemen af.
Zal wel met een candy komen, maar dan maar er zeker van zijn dat je webcams en microfoons niet aangesloten zijn als je andere dingen aan het doen bent.
Zal wel met een candy komen, maar dan maar er zeker van zijn dat je webcams en microfoons niet aangesloten zijn als je andere dingen aan het doen bent.
Als je dat zeker wil weten zal je toch de producten fysiek moeten ontkoppelen of in het geval van een camera een schuifje voor de lens. Anders zijn ze nog steeds over te nemen door hacks, niet eens zeer complexe.

Iedereen zit wel te klagen over mensen die hun naakt foto's online zetten, maar vergeten dat in de meeste laptops, telefoons en tablets camera's zitten ingebouwd die net zo eenvoudig over te nemen zijn als een cloud account met naakt foto's er op...
Gelukkig komt dit steeds meer. De *80 Thinkpad serie van Lenovo heeft het nu weer standaard! *O*

En ook zijn er hele mooie dunne opplakopties tegenwoordig. Alleen voor de microfoon valt het nog tegen. De enige die ik ken waar de microfoon hardware matig uitkan zijn die van Purism.
Indeed. Op mijn PC gaat dat vrij makkelijk. Mic en camera alleen inpluggen als er met de ouders ge-skype't wordt. Vriendins laptop, een ouder modelletje, heeft een stickertje over de camera, maar van de mic weet je het nooit.
Dat hebben ze inmiddels wel goed bewezen, die hele online status klopt niks meer van deze wijkt namelijk weer af van de versie die ze hier hebben staan https://outlook.live.com/ (wijkt al heel lang af).
Wat een drama. Man, hoe run je een succesvol product in de grond.
Inderdaad. De laatste goede Skype was versie 4. Daarna alleen maar bergafwaards gegaan. Versie 8 is helemaal een drama. Veel te groot en je kan niets uitzetten.

Ik wacht nog op goede bel-notificatie op Discord (flashend in de task/system bar oid.), en daarna gaat Skype er voor goed af.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 23 juli 2024 05:39]

Oftwel: in November is Microsoft 99% van hun Skype-gebruikers (muv van Skype-for-Bussiness/Lync) kwijt :)

De userbase van Discord, Slack e.d. wordt vergroot met gefrustreerde ex-Skypers.

Eerst MSN naar de haaien, nu Skype naar de haaien. Goed gedaan, Microsoft.
En toch hoop ik stiekem dat Microsoft teams ook een gedeelte van de gebruikers zal overnemen. Ik vind namelijk het idee heel goed van teams het is alleen nog te basic als je het vergelijkt met discord. Op kantoor zijn we een test aan het doen om te kijken of we sommige dingen, die nu met Skype for business en whatsapp worden gedaan, in de toekomst samen kunnen voegen onder teams.
Nou je zal wel moeten want Skype for Business gaat gewoon verdwijnen ten faveure van Teams (tenzij je on-prem hebt maar dat zal later ook wel komen). En ze hadden Skype for Business nog maar net gerelabeld van Lync :')

Overigens vind ik Teams wel een heel stuk onderdoen voor Slack. Vooral de informatiedichtheid is veel te laag, en je moet per se in elke groep alle kanalen joinen. Dat is vervelend. De beeld/geluid kwaliteit valt me ook tegen ten opzichte van Skype for Business (in een internationale situatie).

Maarja het zit zo lekker gratis bij het O365 pakket dus het zal toch wel flink storm gaan lopen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 05:39]

Precies dit, ook het aanmaken van rollen binnen een team kan flinke verbetering gebruiken, en ik zou graag meer instelbare opties voor de userinterface zien. ze hebben nog een flinke slag in te halen. Maar hopelijk zal dit door een grotere gebruikersgroep meer prioriteit krijgen.
Discord is niet echt ideaal voor bedrijfs gesprekken.

(Gamer design, geluid valt vaak weg, slechte performance bij lage bitrate etc etc)
Dan wil je inderdaad een dienst zoals Slack of -indien je zeker wilt zijn dat een externe partij niet meeleest- zelf een Mattermost of RocketChat server hosten.
Het probleem van bijvoorbeeld Slack is dat er een enorme berg (voor ons) nutteloze zooi bij zit, 5GB opslag, project management etc etc
Was al bezig met klanten naar hangouts te gaan (lekker laagdrempelig via de browser). Skype is al meer dan een jaar dood. De eerste Linux versies waren al zo dramatisch slecht onder hoede van MS dat het al niet zo veel meer was.
Ik zou eens beginnen met direct facebook te dumpen. Daar mis je sowieso helemaal niets aan :Y) Sterker nog het bespaart je juist veel tijd en inbreuk op je privacy ;)
Kan je verklappen dat Skype-for-Business aka Lync ook bagger is:

- Veel meetings beginnen met een 10 minuten ritueel om een verbinding te krijgen
- Via WIFI is een drama, of valt weg of het geluid hakkelt. Vast is beter, maar tja vind nog maar eens een conference room met vast internet.
- Switchen tussen audio devices is drama (bv. ingebouwde speakers of je besluit een BT headset te gebruken, succes)

Geen idee of er voor Windows een alternatief is. Lang leve monopolies zullen we maar zeggen. Tuurlijk is er altijd nog het oude vertrouwde conferencing in-bel nummer.
Binnen de organisatie gaat het wel. Het grote probleem met de business versie is dat externe bedrijven vaak de gewone versie gebruiken en dat maakt het verbinden extra lastig + je mist veel functionaliteit.
Dat komt ook omdat het een totaal ander produkt is. Skype for Business (vroeger Lync) is eigenlijk gewoon een SIP softphone, terwijl consumenten Skype zijn eigen protocol heeft.
Dat gaat meestal nog redelijk vlot bij ons, alleen zitten de meeste developers en testers op Ubuntu. Voor Skype is er wel een linux client, maar voor Skype for business niet |:(
Als je een Linux Skype for Bussiness client zoekt kijk dan eens op https://tel.red/linux.php. Ze ondersteunen diverse Linux distributies.
De client is niet perfect (ik gebruik deze dagelijks). Maar is bruikbaar.
Ja, hoe kan het dat Skype for Business zo totaal anders is? Eerste keer dat wij het moesten gebruiken was echt drama, ten eerste dachten we dat het gewoon Skype was, want Skype is Skype, maar het had net zo goed Zoom kunnen zijn, want het is gewoon een totaal andere applicatie, ander netwerk, ander alles. Drama zeg :{
Ik denk dat uiteindelijk het eerder iets van 5%zal zijn, hooguit.
Ben enkel Skype gaan gebruiken sindsdien Microsoft geen andere keuze meer bood toen MSN de nek om werd gedraaid, je zat toch nog met een aantal contacten die enkel daar te benaderen waren.
Nu enkele jaren later is het eigenlijk gewoon dood op Skype, zo goed als alle contacten komen niet meer erop online. (but your mileage may vary)

En dan nog de kwaliteit/stabiliteit van het programma naast de GUI is gewoon steeds meer om te huilen.

Als je een groot chatlog hebt kan je deze enkel 'fatsoenlijk' benaderen vanuit de client zelf, en laat een chatlog van een paar honderd MB's het programma nou vooral flink vertragen met opstarten en het zelfs voor meer dan 10 minuten laten vastlopen als je alle geschiedenis wilt inladen bij grote groepsgesprekken.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het Peer 2 Peer achtige netwerkopzet dat Skype gebruikt, je kan zo met de juiste tools iemand zijn IP adres achterhalen en er rottige zaken mee uithalen.
Leuk dat het encrypted is maar dan had ik liever plaintext MSN met enkel server communicatie, net zoals dat de MSN chatlogs tenminste fatsoenlijk te openen waren buiten het programma om.

Daarbij ziet het er steeds kinderachtiger uit (zoals al hun designtaal de laatste 5-6 jaar) met die iOS-messenger achtige chatbubbels en achterlijk grote emoticons, en steeds meer functionaliteit wordt eruit gehaald.

Je zou het bijna denken dat ze het expres doen zodat de drempel naar de MS-store apps niet zo hoog meer is omdat alles kinderachtig en gelimiteerd is geworden. (hierom boycot ik de MS-store ook gewoon)

Ik weet dus niet of ik Skype hierna nog wel ga gebruiken, eigenlijk iedereen is wel benaderbaar via clients zoals Discord en Steam. (of crap-app)

Of we gaan allemaal terug naar ICQ en IRC. :+

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 23 juli 2024 05:39]

Ik gebruik (consumenten) skype nog wel veel om te bellen. De geluidskwaliteit en betrouwbaarheid is veel hoger dan van Whatsapp.

Overigens is het Peer 2 Peer gebeuren van Skype allang verleden tijd! Alles gaat nu via de Microsoft servers.
Overigens is het Peer 2 Peer gebeuren van Skype allang verleden tijd! Alles gaat nu via de Microsoft servers.
Dat heb ik al vaker vernomen, maar als ik in een tool als Netlimiter kijk zie ik nog wel soms IP adressen ertussen zitten die wel van contacten zijn waarvan ik weet dat het IP ook klopt door dit te verifiëren.
Dan heb ik het ook over Skype versie 7.35.0.103, momenteel zie ik er twee die de status uitgaand hebben over poort 24909 en die gegevens kloppen helemaal.

Dus het is nog altijd niet 100% opgelost.
Oh wow.. Dat wist ik niet! Bedankt, ik ga er zelf ook naar kijken.

Microsoft heeft gemeld dat het er nu uit was, maar dit verbaast me ook erg.

Aan de andere kant, het vroegere p2p gebeuren ging om het hele netwerk. Als hij puur 1:1 connecties met je contactpersonen opzet dan is dat niet zo verwonderlijk, dat is namelijk gewoon sneller (denk aan latency). Volgens mij doen de meeste apps dat als het mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 05:39]

Probeer Discord eens. Werkt naar mijn mening vele malen prettiger dan Skype en je kan er ook heel goed mee bellen. De geluidskwaliteit is perfect.
Ik denk dat mijn klanten raar opkijken als ik om hun Steam ID ga vragen..
En net even gekeken welke versie Skype ik nu eigenlijk gebruik, en dat is 8.3 en volgens mij is mijn Skype Client al jaren zoals deze is.
Dus ik weet niet hoe Skype 7 eruit ziet, maar ik gok dat het om een heel oud product gaat.
Verder zou ik niet weten wat ik moet klagen over Skype, alles is precies zoals al die andere chatclients..
Steam inderdaad niet en Discord is ook niet helemaal business focused, daarbij kun je die twee wat minder vertrouwen qua uptime voor bedrijfsdoeleinden.

Skype 7 is overigens zo extreem oud nog niet, deze stamt uit eind 2014 en heeft natuurlijk over de tijd heen nog wel updates gehad.
https://www.gratissoftwar...oads/release-skype-700100

Maar bij bedrijven zul je als alternatief toch al steeds vaker enkel telefoon/E-mail en whatsapp gebruiken, anders is er nog een alternatief zoals Viber: https://www.viber.com/

Maar globaal gezien bij de meeste normale niet-professionele gebruikers en gamers e.d is Skype zo goed als buiten zicht verdwenen, veel mensen gebruiken tegenwoordig ook meer de telefoon dan een desktop voor communicatie en daar is whatsapp eigenlijk wel een beetje de monopolist. (of facebook)

Skype is met versie dusdanig aangepast en kaal qua functionaliteit en aanpasbaarheid dat het niet eens desktop-waardig meer is naar mijn mening.
Maar ja, daar heeft iedereen een andere kijk op, maar ik denk dat de dagen van Skype beginnen te tellen.
Ik had graag de mening van een Microsoft medewerker gehoord maar die zullen wel niks direct zeggen. toen ik er als student ambassador bij liep vertelden ze me ook gewoon dat ze weten dat Skype niet werkt maar dat de marketing erachter en de adoption rate er toch voor zorgt dat ze het ook niet werkend hoeven te maken. Dat was met Skype 7 en ze hadden liever een 80% werkend systeem dan hetzelfde ontwikkeltijd en dus geld eraan te gooien voor de resterende 20%. Echter is Skype 8 gewoon niet klaar, ik zie het zelfs als een achterblijfsel van Windows 8. Het zal pas weer zoals het moet worden bij Skype 10. Hopelijk blijft de kritiek aanhouden want zo te zien staat er toch ineens het een en ander op de roadmap om terug te brengen.
toen ik er als student ambassador bij liep vertelden ze me ook gewoon dat ze weten dat Skype niet werkt maar dat de marketing erachter en de adoption rate er toch voor zorgt dat ze het ook niet werkend hoeven te maken. Dat was met Skype 7 en ze hadden liever een 80% werkend systeem dan hetzelfde ontwikkeltijd en dus geld eraan te gooien voor de resterende 20%
Mijn ervaring is dat verschillende (niet-support) MS medewerkers maar wat roepen, vaak neem je dat voor waar aan totdat je ze er op betrapt dat er toch zaken niet kloppen. En als je elke uitspraak die significante impact heeft op technische implementatie en bedrijfsvoering standaard gaat controleren bij documentatie en derde partijen blijkt dat veel te vaak voor te komen. Soms worden die individuen verwijderd uit de betreffende positie/organisatie, maar dat komt eerder omdat wij dan mensen hoger in de organisatie er op aanspreken wat er allemaal wordt geroepen. Fouten kunnen we allemaal maken, maar als dat consistent gebeurd is er wel wat anders aan de hand. Maar wat van al die mensen die het domweg aannemen en nooit er iemand op aanspreken als ze er achter komen dat het toch niet klopt.

Dit klinkt eerder als iemand onder in de keten die zelf een conclusie heeft getrokken en dat tegen de stage medewerker popi zit te doen. Ik heb dit bij meerdere grote organisaties gezien. Dat betekend niet dat het niet juist is, maar ik betwijfel dat het een officiële policy is van MS. Natuurlijk geld dat voor veel bedrijven, zodra je een sterke positie heb op de markt of bij een klant, dan hoef je niet meer je beste beentje voor te zetten...
Mijn persoonlijke ervaring met (Nederlandse) Microsoft medewerkers is dat ze niks beter geinformeerd zijn dan de buitenwereld en daardoor ook vaak onzin uitkramen. Zeker over producten waar ze ook niet dagelijks mee te maken hebben.
Ik vind het jammer dat ze je over laten stappen naar een kwalitatief minder goed product. De nieuwe versie is nog in ontwikkeling en heeft duidelijk nog niet alle functies. 8)7
Dit komt omdat de achterligende systemen anders zijn.

Blij met de trend dat legacy software eindelijk een keer sneller en geforceerder uitgefaseerd wordt.
Dit product is gewoon niet af ... punt
Microsoft Teams net hetzelfde verhaal ...

eigenlijk zouden we ze keijhard moeten afstraffen ,maar Microsoft heeft de meeste consumenten / bedrijven in een houtgreep.
Consumenten in de houdgreep? Haha, iedere consument gebruikt Android of Apple, steeds meer consumenten hebben geen pc of laptop meer thuis. Het enige wat nog op consumenten is gericht is Xbox, en ook daar zijn ze gecrushed door PlayStation.
Maar ze willen ook niet gehinderd worden voor verbeteringen/veranderingen, dus moet het oude er uit en het nieuwe erin. Je gaat niet twee versies onderhouden omdat mensen zo graag met 7 doorgaan, dan zouden we nu 1 tot en met 8 ondersteunen.
Wat een onzin, je kunt ook dezelfde gui en instellingen aanhouden en het protocol (onder de moterkap) aanpassen, hoezo moet daar een hele nieuwe applicatie voor komen?
Een zichzelf serieus nemend IT bedrijf hoort een nieuwe versie van een programma eerst intern door en door te testen in een lab omgeving, vervolgens op iets grotere schaal testen in de vorm van een Beta en pas als dat goed verloopt en binnen het testtraject alle kevers en torren eruit zijn over te gaan op grootschalige uitrol van de nieuwe-, en uitfasering van de oude omgeving.
Kost menskracht, veel kennis van zaken, tijd en dus geld? Jazeker, dat ga ik niet ontkennen maar als je zo graag iets nieuws wilt introduceren dat ook als een verbetering wordt ervaren door het grote publiek dan ontkom je er niet aan. Neem je je gebruikers wat dat betreft niet serieus dan lopen ze weg naar een concurrent.
Als mensen zo graag 7 willen behouden en in dit geval echt een behoorlijke groep met sterke argumenten (niet bijvoorbeeld omdat het anders is etc) dan moet je toch eerst gaan zorgen dat het alternatief voldoende af is voor je het door de strot duwt.

Ik zeg het helelaas vaak hier maar:
Vernieuwingen is absoluut niet het zelfde als verbeteringen!

Misschien zijn er wel cruciale fouten gemaakt in de design keuzes. En willen mensen gewoon een simpele berichten app die niet zwaarder is dan mening IDE/tekenprogramma etc zonder enige instellingen en vooral veel troep....
Het is opmerkelijk hoeveel slechter Skype is onder de hoede van Microsoft. Hier op een Lumia 930 draaiende op Windows is het meermaals gebeurd dat ik een bericht binnen kreeg die ik wel kon lezen in de notificaties, maar vervolgens niet in de Skype chat zelf. Skype 8 voor de PC heeft veel minder mogelijkheden om de look en feel aan te passen; zo kan ik niet meer de font van de chats veranderen, en zijn alle chats in 1 venster. Dat zin toch twee dingen die je moedwillig en zowat boosaardig "voor elkaar" moet willen krijgen - zelfs in Notepad kan men de font veranderen. Ik gebruik Skype eigenlijk alleen maar voor mensen die geen andere communicator hebben, dat was vroegah wel anders... jammer.
Terug naar icq dan maar?
Jaaaaa, dat waren nog eens tijden :)
Denk dat je daar tegenwoordig niet zo blij meer van zou worden. De vroegere versies hadden geen contact sync dus dat moest je zelf op al je apparaten bijhouden. En de latere versies zaten vol met bloatware shit.
Microsoft nou een voorbeeld nam aan het bedrijf dat msn maakte ;)
Dit betekent dus dat ik iets anders moet zoeken. Skype 8 is zo dramatisch, fundamentele functies missen, nee ik ga er niet aan. Wellicht is Skype 9 weer beter. Toch bijzonder hoe MS zo'n product compleet gesloopt krijgt, ondanks alle kritiek en feedback van gebruikers.
Split view eruit halen... Wie bedenkt het toch.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 23 juli 2024 05:39]

Zijn ze goed in, kijk ook maar naar webbased office....
Het lijkt wel MS eigen.... De geldende traditie is dat elke opvolgende versie eerst een brakke versie op de markt wordt geschopt en dan een versie die wel voldoet. 95 ( prima), 98 ( drama),98SE (prima), ME
( drama), XP (prima), Vista (drama) 7 (prima), 8 (drama) 10 (prima)
Hierbij heb ik het alleen nog maar over de 'consumenten' besturingssystemen.
De server systemen zijn iets warriger qua ritme maar ook hier genoeg hoofdbrekens aan gehad.
Maar laat me nu niet al te negatief klinken.... Ik heb in het kielzog van de policy in Redmond wel mijn huis bijna afbetaald, diverse leuke lease auto's kunnen rijden en mooie reizen kunnen maken.
Elk nadeel heb zijn voordeel zeg ik dan maar.
Het is bijzonder te noemen dat een versie als Skype 8 wordt uitgebracht. Ontwikkelaars binnen Microsoft zien toch ook dat het gewoon niet lekker werkt?

Waar ik voorheen een chatvenster los van de video kon houden, kan dat niet meer. Kan dus niet meer chats tegelijk onderhouden wanneer ik met iemand videobel. Dat alleen al is voor ons een probleem.
Zelfde hier... gebruiken skype op het werk en dan is meerdere conversaties handig (zelfs essentieel) om het overzicht te houden. Als microsoft dwingt tot overstap is dat definitief het einde van skype voor ons, dan worden we gedwongen naar iets anders op zoek te gaan. Maakt verder ook niet zoveel uit - we vinden wel iets - maar wel interessant dat een goed werkend product zo de nek word omgedraaid.
Sinds de overname is het inderdaad steeds slechter geworden maar Skype 8 slaat toch wel alles. Wat ik zelf het meest irritante vind is dat je geen chat windows meer hebt. Eerst kon je meerder windows met verschillende mensen tegelijk actief hebben. Zo zijn er nog meer opties die ze er allemaal uit hebben gehaald om het "gebruiks vriendelijker" te maken. Binnenkort ga ik denk ik definitef over op Discord. In alle opzichten vele malen beter.
Mee eens, al mis ik de optie toch wel in Discord om toch ook aparte chat vensters per persoon of groep te kunnen hebben in een klein scherm, nu neemt het nog best veel ruimte in beslag.
Mee eens. Als Discord dat zou implementere zou dat goud zijn. De screen sharing en streaming opties zijn ook vele malen beter dan of Skype of zelfs Steam kwam ik laatst achter. Steam heeft een stream delay van 30 seconden ofzo. God mag weten waarom. Discord gewoon realtime. Geweldig gewoon.
volgens mij heb je ook nog een zakelijke versie van skype, die is hopelijk wel hetzelfde gebleven. Dan ga ik daar wel kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.