Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Planet Coaster krijgt een Thememaker's Toolkit

Frontier Developments geeft ontwerpers en spelers van Planet Coaster de mogelijkheid zelf 3d-modellen voor het spel te maken en deze te delen met anderen. De Thememaker's Toolkit komt gratis beschikbaar.

Makers kunnen hun creaties van de Thememaker's Toolkit voor Planet Coaster uploaden naar een website. Daarbij kunnen ze de naam, in-game prijs, categorie van scenebrowser en kleuren aangeven. De site voert een check uit voor problemen en zorgt voor een bestand dat bruikbaar is in het spel.

Van daaruit kunnen gebruikers hun 3d-model delen met andere via Steam Workshop. Modellen moeten als .fbx-bestand aangeleverd worden, met png voor de textures. De toolkit bevat zelf geen mogelijkheid modellen te maken, gebruikers dienen zelf over bijvoorbeeld  Autodesk Maya te beschikken. Hele achtbanen toevoegen is niet mogelijk.

"Artiesten binnen de community kunnen een reeks items maken, zoals een sci-fi-ruimteschip of een bijzonder vervaardigd struikje", aldus Frontier Developments. De toolkit komt nog dit jaar gratis beschikbaar. Binnenkort belooft de ontwikkelaar daarnaast meer bekend te maken over een nieuwe update voor het spel.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

21-09-2018 • 20:23

28 Linkedin Google+

Submitter: keverjeroen

Reacties (28)

Wijzig sortering
Nice kan ik de pillar of autumn maken van halo. En mischien zelfs spartans :+

Edit:

Net even snel naar de faq gekeken die ze erbij hebben gezet.

Op de vraag wie het ontwerp bezit verwijzen ze een beetje ontwijkend naar een ToS die ze nog gaan uploaden. Wil niks zeggen maar mijn gevoel zegt me dat het product wat je download dan bezit is van hen. Kan het natuurlijk een beetje zeer grijs bekijken als dit niet zo was hadden ze natuurlijk iets van "nee maar dit leggen we helemaal uit in onze ToS" of zo kunnen zeggen

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 21 september 2018 20:43]

Als jij een licentie toevoegt aan je model, dan kunnen ze daar toch weinig tegenin brengen? Of als je een object gebruikt met zijn eigen licentie?

Ik denk niet dat ze echt ontwerpen gaan kapen, daar is het de ontwikkelaar niet naar. Misschien wel (in overleg) geld vragen voor items of misschien bij verkoop een percentage vragen (mede ook om bv Steam te betalen).

Ik kan me wel voorstellen dat ze zeggen "alleen items waarvan de licentie is dat ze vrij ťn gratis gebruikt mogen worden" oid, om te zorgen dat de community open blijft en niet alles achter paywall komt te staan
Als je dingen gratis aanbiedt op Steam, zoals in de Workshop, hoef je niets te betalen aan Steam. Je genereert eerst een bepaald bestand, Frontier zet dat na goedkeuring om naar een formaat dat bruikbaar is voor iedereen in de game en dat uploadt je dan naar de Workshop, zover ik het begrijp.
Voor zo ver mij bekend is het zo dat gecreŽerde assets qua copyright standaard eigendom blijven van de originele maker.

Tenzij je dat copyright overdraagt. Maar die overdracht kan niet zomaar gebeuren via de ToS van een gratis tool die gratis mods/assets toevoegt aan een game. Normaal gezien is er een (contractuele) overeenkomst nodig die specifiek definieert dat het copyright van de gecreŽerde assets overgedragen wordt. Bijvoorbeeld: bij een developer die ingehuurd is bij een game-studio zal in zijn/haar contract vastgelegd zijn dat de gecreŽerde assets ten behoeve van die game-studio qua copyright eigendom zijn van die game-studio. Of bijvoorbeeld: wanneer je zelf gecreŽerde assets verkoopt en bij die verkoop vastgelegd wordt dat het copyright op die assets overgedragen wordt aan de koper.

Voor mods is het een grijs gebied. Soms zie je dat er via een ToS of EULA gezegd wordt dat de implementatie van de assets in de game via een officiŽle mod tool min of meer eigendom wordt van de game-studio. De assets bestaan immers in de game doordat die officiŽle tool gebruikt is. Dat zegt echter niets over het copyright op de gebruikte gecreŽerde assets. Die assets an sich blijven ook dan nog eigendom van de originele maker.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 22 september 2018 09:38]

De mods moet je eerst zelf maken met tools als Maya(3D). Dat zijn geen gratis tools over het algemeen. Frontier biedt alleen tools om het te kunnen importeren (vanuit Maya), daarna zet Frontier het om zodat het bruikbaar is voor iedereen (na goedkeuring) in de game en dan uploadt jij dat naar de Workshop.
Dat lijkt me nogal evident, lijkt dat je ook niet?

Overigens: met tools zoals Maya maak je geen mods. Daarmee maak je assets. Die assets implementeer je vervolgens in een game, vaak door middel van een officiŽle of onofficiŽle tool. Pas daarna bestaan de assets in de game als mod.
Blender is een mogelijk alternatief voor Maya.
Hoewel niet helemaal hetzelfde hoef je voor deze niet te betalen.
Het heeft ffetjes geduurd, maar eindelijk komt het er dan. Hopelijk kunnen ook achtbaantreintjes en kleine attracties ook toegevoegd worden, daar mis ik namelijk wel veel van.
nee we kunnen geen eigen attracties maken dat zeggen ze ook in hun faq
Zou wel leuk zijn, aangezien er nu bijna alleen maar ronddraaiende attracties zijn.
Hopen dat dit ook gaat werken met nvidia geforce now, ik game namelijk via deze dienst en kan zo op mijn oude trage beestje hier deze game in full settings spelen, maar zonder geforce now kan ik de game niet eens starten op mijn 8 jaar oude pc. Hoop dat dit ook erbij komt via nvidia, dit is namelijk wel heel gaaf.

In iedergeval een toffe game, heb hem een keer voor ik meen 15 euro gekocht in een aanbieding en dat is bizar goedkoop voor wat je krijgt.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 21 september 2018 22:46]

Ik heb destijds vlak na de release de hoofdprijs voor het spel betaalt, alhoewel ik het met veel plezier speel is het jammer dat de uitbreidingspakketten geld kosten en ook nog eens zo verschrikkelijk duur zijn, de steam workshop is zonder alle pakketten praktisch onbruikbaar, ook kun je niet filteren op workshop items zonder uitbreidingspakketten vereiste (alhoewel bijna alles wel iets van een uitbreiding gebruikt). Ook wordt het spel bij de 4000> bezoekers zo cpu heavy dat t onspeelbaar wordt, ongeacht je grafische instellingen.
Ligt ook heel erg aan hoeveel er gebouwd is. Die objecten komen ook hard aan dan hoor.
Ja, maar als ik het spel pauzeer loopt het super smooth en ook de grafische instellingen flink omlaag zetten heeft vrijwel geen invloed.
Zoom maar eens uit in een park met duizenden objecten, terwijl de game op pauze staat. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 september 2018 12:15]

Ha leuk, zou tof zijn om met z'n allen de Efteling te modeleren :D
Toffe game maar mist enorm aan content misschien helpt dit maar dit lost niet alle problemen op er zijn er een paar die ik kan benoemen.
Probleem 1 : Performance de game wordt zwaar gelimiteerd door dx11 en dit geeft performance problemen met alle hardware.
Probleem 2: Te weinig Campagne missies en de game voelt teveel als alleen maar gemaakt om een rollercoaster te bouwen en pretpark bouwen lijd hieronder.
Het voelt voor mij unfinished aan. Een leuke game maar unfinished.
Goed althans persoonlijk iets wat aan de late kant, maar beter laat dan nooit.

[Reactie gewijzigd door florian00777 op 22 september 2018 21:09]

Klopt, maar ik heb het idee dat het nog steeds veel gespeeld wordt en vooralsnog is er nog geen betere RCT-achtige game op de markt. En de originele RCT wordt zelfs ook nog gespeeld. ;)
Gelijk heb je, helaas werd RCT World een compleet drama en daardoor een gigantische flop, anders was er wellicht nog wat competitie binnen de themepark sim's. Ik kijk nog wel uit naar de full release van Parkitect, natuurlijk een hele andere en wat simpele stijl dan planet coaster maar het ziet er zeer goed uit.
Slimme zet om zo extra geld te genereren! Voor beide partijen :Y)
Aangezien alles wat naar de Workshop geupload wordt gratis beschikbaar gesteld wordt, zal dat inderdaad veel geld opleveren. ;)
Die moet je mij even uitleggen :P Het zal zeker de laatste paar mensen van de oude RCT-serie (die eigenlijk alleen nog maar leegde vanwege UGC) naar Planet Coaster brengen, wat wel extra inkomsten zijn, maar de mods/creaties zullen gratis zijn. Het duidt er eerder op dat Frontier stopt met het uitbrengen van DLC, omdat zij nu mensen toelaten om hun eigen dingen toe te voegen.
Nee, de in-game prijs wordt de prijs mee bedoelt die de (virtuele) gasten betalen om in de attractie te mogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True