Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: Europa moet gezichtsherkenning reguleren

Gezichtsherkenning is een van de terreinen op het gebied van kunstmatige intelligentie waar regulering op zijn plek is. Dat stelt Julie Brill, hoofd van Microsofts Privacy and Regulatory Affairs Group.

Brill stelt voor ethische frameworks op te zetten voor het gebruik van kunstmatige intelligentie, maar voor gezichtsherkenning en gezondheid is er daarnaast plek voor regulatie. Volgens haar vereist gezichtsherkenning het maken van ethische keuzes voor bedrijven, waaronder of de technologie überhaupt ingezet dient te worden voor bepaalde toepassingen.

"Microsoft moet niet in de schoenen van een overheid gaan staan. Niet individuele bedrijven moeten beslissen aan wie ze de software verkopen en met welk doel de software gebruikt mag worden", zei ze volgens het FD tijdens de Datasummit, die woensdag in Dublin plaatsvond. Volgens haar grijpt de techniek diep in het persoonlijk leven van mensen in. Tegelijkertijd erkende ze dat de technologie nog niet voldoende uitontwikkeld is en dat meer data nodig is om gezichtsherkenning foutloos te maken.

In juli adviseerde Microsoft de Amerikaanse overheid al om gezichtsherkenning te reguleren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-09-2018 • 18:07

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Het is nu toch prima gereguleerd? Bijv. facebook mag geen facial recognition gebruiken in Europa voor zover ik weet, tenzij jij expliciet toestemming geeft dat jouw gezicht wordt gescand. In de VS scannen ze elke foto (ik weet redelijk zeker ook die van Europese gebruikers, alleen wordt dat niet getoond) en worden mensen automatisch getagt.

Het grootste nadeel op dit moment is dat overheden het wel mogen gebruiken. Je kunt in sommige binnensteden in NL niet over straat zonder gescand te worden. o.a. in Eindhoven.
nieuws: Nederlandse politie begint met gezichtsherkenning bij opsporing
https://www.beveiliging.n...iger-nachtleven-eindhoven

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 20 september 2018 18:12]

Niet individuele bedrijven moeten beslissen aan wie ze de software verkopen en met welk doel de software gebruikt mag worden
Dat gaat wel iets verder dan bedrijf X mag Y maar niet Z. Volgens wil Microsoft dat er grenzen gesteld worden en regels opgesteld worden waaruit duidelijk blijkt wat wel en wat niet door de beugel kan. Regels die gelden voor álle bedrijven die iets te maken hebben met gezichtsherkenning, zij het de ontwikkelaars of gebruikers van de techniek. Nu zijn dergelijke reguleringen er mogelijk alleen nog maar op oppervlakkig niveau. Microsoft wil, omdat gezichtsherkenning nogal ver kan gaan, dat er een betere regulering komt zodat de techniek in de toekomst niet misbruikt kan worden door wie dan ook.
Microsoft zit in een comfortabele zetel omdat ze geen sociaal netwerk hebben en geen smartphone of mobiel OS.

Google en Facebook zien groot geld in gezichtsherkenning en objectherkenning in het algemeen om advertenties gericht te prmoten.

Als jij in 20% van de gevallen met een paard op de foto, 30% met een adidas trui en er op uw foto af en toe vismateriaal te zien is kunnen ze een heel gedetetaillleerd aankoopprofiel opstellen.

Vooral google vormt een ‘gevaar’ omdat ze heel de wereld domineren en in vele gevallen smartphone software leveren die zowat heel uw leven capteren. Gmail, foto’s, chrome browser, waze en maps, google suite, enkel socialmedia heeft Google niet onder controle.

Ik merk op dat Apple stevig uitpakt met security en privacy (anti tracking tools in safari, sandboxes, standaard alles op de ssd encrypteren) en het is niet toevallig dat Microsoft ook the good guy wil uithangen. Beide partijen hebben geen nadeel voor een strengere regelgeving, eerder een voordeel. Facebook en Google hebben een direct nadeel aan extra regulering en GDPR, ze gaan het zeker en vast niet zelf opperen voor een strengere regelgeving :)

Gezichtsherkenning is huge. Het is in staat om mensen te identificeren op zowat alles. Beveiligings camera’s in winkels, tv beeld van voetbalsupporters en ook overheden zetten fel in op bewakingscamera’s. En er is geen regelgeving die zegt dat het verboden is om daar op gezichtsherkenning toe te passen.
Microsoft is ook zeker niet heilig als het gaat om telemetry, maar ik begrijp je punt
Ja natuurlijk want dan kunnen zij lobbyen om de beugel naar hun inzicht te definieren.

Op grote schaal gezichtsherkenning zonder individuele toestemming per gebruiker mag niet, punt klaar, is imo de beste oplossing.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 20 september 2018 18:14]

Jij ziet het meteen wel heel erg duister in. Kan het niet gewoon zo zijn dat Microsoft ziet dat er anderen zijn die meer duistere doelen hebben met deze technieken en dat zij leed willen voorkomen met reglementen?
Beter goed geregeld (dan verkopen ze software) dan slecht en vervolgens verboden. Is in allerlei industrieen zo.
Hoe gaan ze daar geld aan verdienen, leed voorkomen?
Zat initiatieven waar Microsoft aan werkt waar ze niks aan verdienen dan een goede naam omdat ze dat doen.
Niet alles is een duister complot ;)
Aan die goede naam verdienen ze. Ik zeg niet dat er een complot is. Alleen dat bedrijven geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 20 september 2018 20:01]

En water is nat ;)
Ja natuurlijk want dan kunnen zij lobbyen om de beugel naar hun inzicht te definieren.
Noem het een samenzwering als je het geen complot wilt noemen :)
In andere woorden kan een bedrijf nooit iets goeds doen want alles moet geld verdienen. Bij welke bank ruil je 'goede naam punten' in voor euro's?
Microsoft is bekent genoeg dat ze hier niet extra publiciteit voor krijgen die geld oplevert, enkel dat ze laten zien dat ze de industrie serieus nemen en gezond proberen te houden, dat moet dan weer evil zijn...
Niet elk bedrijf is zoals Google :+
Een bedrijf kan iets goeds doen als ze daaraan geld kunnen verdienen.

Bij de bank van de publieke opinie. Als je positief in het nieuws komt is dat gratis reclame. Dit is eigenbelang.

Niet elk bedrijf is als Google maar wel de meeste Amerikaanse multinationals. En zeer zeker Microsoft. Ze krijgen niet voor niets enorme boetes van de EU. Dat is niet omdat het aardige jongens zijn daar in Redmond.
Zij gaan daaraan geld uitsparen door geen rechtszaken te hoeven voeren of achteraf claims te moeten betalen.
In plaats daarvan kunnen zij straks zeggen, maar onze software voldoet aan jullie regels.
Je gaat hier echt veel te kort door de bocht. tracht eens te definiëren wat grote schaal is en wat niet. En wanneer iemand een foto upload met meerdere personen, mag je dan gezichtsherkenning gebruiken om te achterhalen of de persoon van wie je expliciet toestemming hebt erop staat? En wat wanneer het niet gaat om foto's maar om videobeelden, streams, augmented reality?

Microsoft heeft gelijk dat hier regulering voor moet komen (waar dat er nog niet is). Wellicht zou dat kunnen in een eerstvolgende revisie van GDPR of als een toevoeging daarop? Ik weet zo 1,2,3 niet wat de GDPR regelgeving voor biometrische gegevens op dit moment precies is tbh.
wanneer iemand een foto upload met meerdere personen, mag je dan gezichtsherkenning gebruiken om te achterhalen of de persoon van wie je expliciet toestemming hebt erop staat?
Je mag dan de gezichten op de foto met je database van mensen die toestemming hebben gegeven vergelijken maar geen entries erbij maken voor de onbekende gezichten, dat lijkt me een makkelijke oplossing waar volgens mij geen extra regels voor nodig zijn.

Waarom zou de GDPR zoals die nu staat hier niet voor voldoen?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 20 september 2018 20:06]

foto's uploaden naar sociale media of andere apps vind ik nog niet zo problematisch, ik maak me veel meer zorgen over gezichtsherkenning door bewakingscamera's. Op die manier komt er een inventaris van wie waar was ten alle tijde.
Van mij mogen er uitzonderingen komen voor de veiligheid, maar dat moet gereguleerd worden. Een luchthaven lijkt me OK, elk bus of tram station, daar heb ik het al moeilijker mee, zeker omdat dit vaak buiten is en niet in een gebouw, zoals een luchthaven.
Hoe wil je dit gaan reguleren? Facial recog kan met een gewone PC met software die steeds meer beschikbaar is. Je hoeft niet per se een database van miljoenen mensen te krijgen of kopen, die kun je als AH of Jumbo of Esso zelf aanleggen met de bankgegevens en camerabeelden van je klanten.

Wil je dat de overheid alle computersystemen in NL gaat auditen om te kijken of zo'n bedrijf niet ergens een facial recognition systeem verstopt? En waarom zou de overheid niet dankbaar gebruik maken van deze systemen door bedrijven te vragen hun cameras aan een landelijk dekkend netwerk te hangen?

Ik heb geaccepteerd dat we binnenkort in een wereld leven waarin je met een flinke electromagneet over straat moet als je niet 24/7 getrackt wilt worden, en dan wordt je waarschijnlijk snel opgepakt voor vernieling van die computersystemen. Tenzij je ze echt allemaal sloopt.

Dit is nu al waar als je een auto hebt of met het OV gaat namelijk. Je wordt getrackt met je nummerplaat of je ov pas.

Nu nog alle fietsers en voetgangers tracken en we zijn er al.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 september 2018 11:14]

is dit ook de reden dat google photo geen gezichtsherkenning meer heeft?
Ik dacht dat daar te veel fouten werden gemaakt.

Maar het gekke is, we hebben wel steeds meer de camera van je smartphone op je hoofd gericht om te unlocken. Dat gaat ook allemaal via gezichtsherkenning. En die data slaat Apple of Google ook keurig op natuurlijk, en daardoor weet Google heel goed hoe jij er exact uitziet, waar je bent en op welke fotos jij allemaal staat. De techniek gaat natuurlijk hard.
Apple en Google slaan die data alleen lokaal op en niet op hun servers.

[Reactie gewijzigd door blissard op 20 september 2018 22:59]

Ik heb in Nederland kort geleden op Facebook gezien dat gezichten worde geïdentificeerd en dat ik als gebruiker de naam kan geven van andere mensen. Een slim model van Facebook, de gebruikers inschakelen om de database op te stellen.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 20 september 2018 22:38]

Dat bestaat al lang en is simpelweg het gevolg dat in Europa automatisch taggen niet mocht, dus mag je zelf de naam in typen. In een aantal andere landen zijn deze ‘gezichtjes’ dus al automatisch ingevuld met een naam, mits deze uiteraard herkend wordt.

Met de nieuwe regelgeving kan je echter wel toestemming geven, dus over een tijdje is (bijvoorbeeld) de helft van de personen dan ingevuld en de andere helft niet.
Alleen kan Piet voor Jan zijn naam invullen zonder dat Jan hier toestemming voor heeft gegeven. Hoe zit dat?
Dat kan Jan netjes uitschakelen in zijn instellingen, dan moet hij toestemming geven voordat de tag actief wordt. Verder krijgt hij een notificatie mocht hij het wel aan hebben staan en kan hij ook elke tag verwijderen. Een persoon die geen vrienden is met jou op Facebook, kan je überhaupt niet taggen. Al met al lijkt me dit toch een aardig voorbeeld hoe je een feature goed kunt combineren met privacy, er zijn genoeg andere dingen waar je minder keuze in hebt.
Ben meer huiverig voor facial expression recognition in combinatie van andere live te registreren bodylanguage...Die techniek is nl in staat live te reageren op jouw state of mind en ben je dus ook live te manipuleren zodat je onbewust keuzes maakt zonder dat je doorhebt dat je gestuurd wordt..Denk bv maar eens aan crowdmanagement.en retail narrowcasting..In China en omliggende landen hebben ze maling aan privacy en daar gaat de ontwikkeling op dit gebied dus loeihard... De roep van MS dient ook eventjes in dat licht gezien te worden...
Reguleren is onnodig. Een simpel verbod is doeltreffend en als je dan toch bezig bent... Een algeheel verbod op het analyseren van mensen mbv elektronische hulpmiddelen, tenzij er nadrukkelijk en individueel toestemming is gegeven (bijv. voor medische behandelingen)

[Reactie gewijzigd door tapkcir op 21 september 2018 11:37]

Sowieso wel grappig dat mensen hun laptop-camera afplakken, maar wel doodleuk met tig camera's op hun telefoon rondlopen. Ik vind het allemaal al veel te ver gaan, alsof het maar normaal moet zijn dat je overal op straat gefilmd wordt. En de nieuwere generaties hebben al helemaal geen besef meer van privacy.
Is er inmiddels door iemand al een patronenboek gepubliceerd voor het zwart/wit geblokt cam-camouflage schminken van gezichten?