Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste bètaversie van Kodi 18 is beschikbaar

Na drie alfaversies is de eerste bètaversie van Kodi 18 verschenen. Volgens het team achter de opensource mediaspelersoftware is de definitieve release nabij. Er worden geen nieuwe functies meer toegevoegd, het team richt zich nu op het oplossen van bugs.

De makers van Kodi zeggen dat de bètaversie aan te raden is om te proberen, maar dat de software nog niet helemaal klaar is voor gebruik in de huiskamer. Gebruikers wordt aangeraden om een back-up te maken. Naar schatting zijn er volgens de ontwikkelaars al tienduizenden gebruikers die met Kodi 18 werken.

Een grote vernieuwing in Kodi 18 ten opzichte van versie 17, is dat de videospeler is afgesplitst in een eigen component. Die krijgt de hoogste prioriteit boven andere acties, zoals navigatie. Ook zijn er optimalisaties doorgevoerd die de cpu-belasting moeten verlagen. Daarnaast ondersteunt Kodi 18 drm bij add-ons. Dat stelt uitgevers in staat om officiële add-ons uit te brengen om met drm beschermde video's af te spelen.

Nu er een bèta van Kodi 18 beschikbaar is, zal het aantal gebruikers van de nieuwe versie groeien. Wanneer de definitieve release volgt, weet het team nog niet. Dat hangt af van de stabiliteit van de software bij een grote gebruikersgroep. Er wordt sinds eind vorig jaar gewerkt aan Kodi 18. De eerste alfaversie kwam uit in maart.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2018 • 19:09

59 Linkedin Google+

Submitter: Idiocracy

Reacties (59)

Wijzig sortering
Kunnen addons zonder DRM ook geinstalleerd worden ?
Kon altijd al ;) DRM is nu net toegevoegd voor de diensten die eerst niet konden. Maar is geen verplichting geworden.
Dus dat zou kunnen betekenen dat er bijv een netflix addon zou kunnen komen, of een ziggo app. Met officiële ondersteuning?
Netflix addon die gebruikt maakt van drm system in kodi is er al tijden https://github.com/asciidisco/plugin.video.netflix , voor ziggo is dit er niet aangezien ziggo dit niet toelaat.

Let wel op dat de Netflix plugin onder iedergeval Linux niet hardware matige door de videodecoder gehaalt word door drm gebeuren, dus je hebt een vrij krachtige pc nodig doordat het nu software matig gedaan word.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 28 augustus 2018 20:09]

"vrij krachtig"... Zeg maar gerust dat die plugin onbruikbaar is op iedere mediaspeler, maar dat het een leuk proof-of-concept is voor op een powerhouse computer.
Ik zou mijn Amlogic S905X nu niet als "vrij krachtig" bestempelen, maar deze heeft geen probleem met de Netflix plugin (op 720p).
Onzin die plugin is prima bruikbaar, hier met een dualcore intel Apollo lake soc(wat niet een snelle cpu is) werkt het prima met 1080p incl. dolby digital plus geen framedrops niets, onder windows kan je zelfs 4k kijken via ms edge of de app.


De voorlooper van Apollo lake nog iets trager daar kwam ik dan weer niet verder als 720p incl. framedrops.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 29 augustus 2018 10:16]

Een ziggo addon is er! Althans, ik heb deze een tijd geleden gemaakt vanwege het continu crashen van mijn horizon box. Jammer genoeg mag ik deze niet delen, ik heb de code eenmalig online gezet en heb daar toen klachten over ontvangen van Ziggo.
Maar, als je een beetje kan programmeren in Python, dan is de netflix addon een fijn begin. Beide gebruiken widevine DRM dus het is erg goed te vertalen naar een Ziggo Go client.

Edit:
Ik kan deze addon helaas NIET delen! Ook niet prive, ik zou het heel graag willen maar ik kan het simpelweg niet.
Ik ben hier nadrukkelijk op gewezen door het Ziggo team nadat hij een aantal dagen online stond. Het probleem is ( hoogstwaarschijnlijk ) dat een kodi plugin niet gecontroleerd is. Je moet namelijk inloggen met je ziggo gegevens, zoals op de normale site / app, en via een plugin is het erg gemakkelijk om deze door te sturen zonder medeweten van de eindgebruiker. Ik respecteer hun besluit hierin volledig.

Ik mag theoretisch gezien wel een 'skelet' vrijgeven waarmee je zelf gemakkelijk je eigen plugin maakt, met instructies uiteraard. Vanwege drukte kan ik hier alleen geen release date aan geven, maar de netflix addon is een mooie start aangezien deze ook de Widevine DRM gebruikt O-)

Dit is verder geen geval van machtsmisbruik van Ziggo om ervoor te zorgen dat je hun kastjes blijft gebruiken, het gaat echt over het inloggedeelte welke nu eenmaal noodzakelijk is.

[Reactie gewijzigd door Pater91 op 29 augustus 2018 00:16]

Beetje vreemd, want als je al op hun netwerk zit lijkt mij dat totaal overbodig. Misschien zie ik iets over het hoofd?
Het gebruik ervan als je niet op hun netwerk zit zoals via 4g in de app?
Authotisatie door het netwerk waar je opzit kan dus niet in het product aanbod wat ze hebben

[Reactie gewijzigd door jozuf op 29 augustus 2018 06:55]

Ze kunnen je toch niet verbieden je eigen werk te publiceren? Haal specifieke dingen van hen weg (een api url bv.) en maak deze configureerbaar.

En dan git push naar github.

De community neemt het dan uiteindelijk wel over.
Dit werkt zeker alleen op Linux/Windows?
Was ook al eerder aan t stoeien geweest hoe widevine aan de praat te krijgen met Android (TV) via python voor hetzelfde idee. Of werkt dat nu ook met kodi 18 op android, want dan ga ik er weer even induiken. Anders moet ik helaas wachten tot ze bij Ziggo eindelijke de Android TV versie van de Ziggo GO app lanceren. Hopelijk met wat makkelijke intents om direct een kanaal te openen.
Ik denk dat je met dat 'skelet' en heleboel mensen blij kan maken inclusief mijzelf. Die Horizonbox is om te huilen en ik heb overal in huis Pi's staan met Kodi..
Er is op dit moment al wel een Netflix addon.
Er is dan wel geen officiele ondersteuning maar deze werkt goed.
(Je hebt hiervoor wel een netflix account/abonnement nodig)

https://github.com/asciidisco/plugin.video.netflix
Werkt dat ook voor Raspberry pi 2 of is die niet krachtig genoeg?
Het werkt prima! Maar het kan zijn dat de resolutie niet hoger dan 480p of 720p komt.
Klopt 720p en kijk een film helemaal af want onthouden doet die netflix plugin niet....
met de raspberry heb ik met netflix geen ervaring

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=331554
De fundamentele barrière voor DRM is er nu niet meer, maar dat betekent niet opeens dat de API open is van Ziggo of Netflix. En ik zie niet zo gauw gebeuren dat dit soort partijen ondersteuning gaan bieden voor dit soort mediaspelers.
De huidige Netflix add-on in Kodi 18 speelt alleen 480p voor de meeste content... Zie mijn recente topic over dit onderwerp: Kodi 18 en Netflix in HD?
Bedankt voor het antwoord :)
Absoluut, dat kan nu al en verandert helemaal niet. Er komt enkel de mogelijkheid bij om een add-on te maken die inplugt op de videodecoder om DRM content af te spelen. Dat kon voorheen niet.

Waar ik op hoop is dat Netflix een addon uitbrengt, ik zou dolgraag netflix via mijn HTPC afspelen , dan blijf ik in dezelfde omgeving voor al mijn films.
Er is al een werkende netflix addon via deze drm toevoeging. Maar een officiele zou zeker welkom zijn.
Niet alleen Netflix, maar ook alle andere streaming diensten. Gaat echter niet gebeuren, maar het zou fantastisch zijn als Kodi, Plex, Emby e.d. de bibliotheken van alle streaming diensten zouden kunnen aggregeren tot één grote, en dat je direct de content kan afspelen zonder te worden doorverwezen naar de site van de streaming dienst in kwestie. Het zou dan wel een uitdaging worden voor een streaming dienst om exclusive features (e.g. PrimeVideo's X-Ray) aan te bieden op een platform van een derde partij, maar niets is onmogelijk als men bereid is om samen te werken. Maar zeker is dat bijna alle streaming diensten hier geen interesse in hebben om dit te bewerkstelligen. Walled garden / identiteit > gemak voor de klant.
Draai al ff de nightly's maar voelt wel allemaal iets slugger aan (x64). Eens de beta gaan testen. Hopelijk komen de game emulator cores nu ook (snel) beschikbaar als Game addons via de kodi repo + de game scrapers. Ben vooral benieuwd naar hoe de game rewind compability zal zijn.
Hoe bedoel je "slugger"?
Bij lange lijsten wanneer ik er snel doorheen scroll zie ik net wat meer vertraging. Dat soort kleine dingetjes. Maar t zijn dan ook nog geen finals.
Dat ligt grotendeels aan de skin. De default skin (Estuary volgens mij) is bij mij erg traag, echter als ik naar de Aeon Nox: Silvo skin overschakel, dan zijn bij mij alle vertragingen weg..

K17 had mij de vervelende eigenschap dat als ik een video stopte en dan te snel begon te navigeren, dat deze vastliep en crashte. Ook liep audio niet altijd in sync. Ik draai momenteel een oudere nightly build waarbij bijna alles wat ik gebruik werkt..

Het enige minpunt bij mijn versie, is dat als mijn computer opstart, de skin incompatible is. Ik kan hem vervolgens daarna wel weer opnieuw instellen. Dit is voor mij geen probleem, omdat ik mijn computer vrijwel altijd in de slaap modus plaats in plaats van echt uitzet..
Audio niet in sync? Dan vermoed ik dat je je video snelheid aanpast naar je scherm i.p.v. andersom. Dat kan het verklaren. Indien mogelijk kies je ervoor dat je scherm zich aanpast naar de video. Dan zou alles vloeiend en zonder stottering moeten afspelen.

Welke skin heb je momenteel draaien? Ik zit zelf nu op de 'nieuwe' van jurialmunkey (zijn skins blijven de beste naar mijn smaak) Aura

Die stuttering merkte ik inderdaad voornamelijk bij de default skin. Horizon is nog niet officieel geport dus tijdens het testen (leia in portable mode, 17.6 in installed mode) heb ik beide op de default gehad.
Ik denk dat hij "traag" bedoelt. Waarschijnlijk een verbastering van het Engelse "sluggish".
Zoals mame? Interesting!

Zelf vind ik de menu's van KODI veel te traag. in windows kan ik veel sneller wat ik wil.
Maar ik zit gewoon op een PC dus dat is niet echt de use case waar Kodi voor bedoeld is.
Dat ben ik volledig met je eens.
Maar, geef het nog eens een kans met de Yatse remote client voor android.
Daarmee blader je via je telefoon / tablet door de menus heen, wat een hoop kliks scheelt en de hele ervaring beter maakt!
Geweldige app yatse.. Gebruik dat al jaren.. En zelfs de kids en mijn vrouw kunnen er mee overweg.. Met de logitech remote de av op kodi zetten en met de tab een film uitzoeken.. Kind kan de was doen.
Precies!
Als we gasten hebben kan ik ook simpelweg de tablet op tafel met de mededeling: als je iets wil kijken, open Yatse. De rest spreekt letterlijk voor zichzelf. Zelfs met content menus van addons werkt het perfect!
Kan je HDR uitzetten in deze versie ? Of heb je de mogelijkheid om HDR films in SDR af te spelen ?
Er is een nieuwe functie in v18 om HDR in de min of meer juiste kleuren op een SDR-scherm weer te geven.
Daar gaat het mij om, de juiste kleuren in SDR laten weergeven. Ik ben benieuwd hoe goed ze dit hebben gedaan ff snel testen.
Als HDR in SDR zou kunnen omgezet worden met behoud van de juiste kleuren dan is er geen HDR nodig. SDR zal dus hetzelfde als HDR zijn laat staan benaderen.
Ik krijg het niet eens aangezet -_-. HDR speelt hij als SDR af dus momenteel gaan de films nog via Upnp naar de tv. Gelukkig kan dat vanuit kodi zelf waardoor de usability maar beperkt verminder wordt.
Ik zie dat de beta beschikbaar is voor Android maar valt de Android TV versie daar ook onder?
Normaal wel ja, het is hetzelfde app.
Hopen dat hiermee het hangen ook opgelost is.. de audio en ondertiteling loopt wel door maar het beeld blijft hangen.. (en dat deze versie snel beschikbaar is als Windows store app) ivm automatisch updaten
? Die problemen ervaren een heleboel anderen niet met Kodi (ik gebruik het al jaren op Debian en Windows) dus daarvoor hoef je niet te wachten op een nieuwe versie. De oorzaak zit elders.
Eigenlijk wel.. op het forum staan meerdere topics hierover.. natuurlijk is het niet de massa maar toch is het een dingetje sinds de laatste versie.. en de oorzaak is nog steeds onbekend blijkbaar
Heel vreemd. Ik heb het niet op 3 verschillende Windows machines, Rapsberry Pi 1 tm 3 en VERO 4K (OSMC).

Het forum staat altijd bol van mensen met issues, 9 van de 10 keer ligt dat niet aan Kodi.
Ook een belangrijke verbetering. Hardware acceleratie werkt hier wanneer je wayland gebruikt. Dat deed het eerst niet .
Gebruik al enige tijd de Alpha zonder problemen. Hopelijk komt de final release snel beschikbaar zodat ook alle add-ons en skins volledig ondersteund gaan worden.
Ik gebruik al een tijdje de kodi 18 alpha vanuit de milhouse libreelec builds. Helaas al wel een tijdje problemen met mijn hdmi cec adapter :(

Verder eigenlijk geen problemen en wel een paar leuke verbeteringen.
Ik had ook ooit een losse HDMI-CEC adapter. Maar ben toch naar een losse AMLogic S905 box (met dus ingebouwde CEC) overgestapt. Scheelt een hoop gedoe als je eenmaal de library hebt opgezet.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 augustus 2018 23:34]

Ik moet zeggen dat ik die Pulse eight adapter al ruim 1,5 jaar zonder problemen gebruik. Alleen met de laatste alpha (en helaas ook de beta build) treden de problemen op. Ik draai libreelec op een Intel NUC. Heb ook wel van die Android boxen geprobeerd maar heb met ARM builds altijd meer problemen gehad dan reguliere x86/x64 platforms. Draait naar mijn mening ook een stuk soepeler.

PS. Overigens levert Pulse eight ook de hardware voor raspberry pi's waarvan ik er 1 op de slaapkamer heb. Dat werkt ook altijd goed. Die zit alleen nog op Kodi 17.

[Reactie gewijzigd door kaisersoze op 29 augustus 2018 12:14]

Weet iemand of je in deze versie kunt instellen dat bij de start van elke video subs automatisch enabled zijn als die er zijn? Ik moet die nu elke dag handmatig aanzetten en 1 op de 2 x opnieuw aanzetten als kodi de volgende video start.
Ik ken jouw opstelling niet. Maar dat de subs aan staan is standaard in de laatste 5+ versies of zo. Ik hoef ze nooit handmatig aan te zetten. Je hebt vast ergens iets uitgeschakeld

[Reactie gewijzigd door Ortep op 28 augustus 2018 22:06]

Er zit verschil tussen externe subs en embedded subs. De eerste gaan wel automatisch aan, de tweede niet (bij mij iig)
Ik weet niet beter of de interne doen het ook gewoon automatisch. Alleen als ik bv toch besluit om een andere taal te willen dan moet ik dat kiezen.
Je kan toch bij de instellingen de voorkeur ondertitel taal/talen aangeven? Dan zou deze automatisch aan moeten staan als die geselecteerde taal/talen aanwezig is/zijn. Zo werkt het iig bij mij al de laatste tig versies.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 augustus 2018 23:35]

Ik heb alles staan zoals het zou moeten staan. Ik zal als 18 uitkomt een clean install doen, hoe vervelend het ook is om steeds weer alles in te moeten stellen...
Wat echt heel erg welkom zou zijn voor mij is dat Kodi mijn Online.nl settop box kan vervangen. Dat ding is zo enorm traag en heeft een vreselijk interface met vrijwel geen configuratie mogenlijkheden.