Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Discord gaat games verkopen

De bij met name gamers populaire chatapplicatie Discord krijgt een gamewinkel met een beperkte collectie. Gebruikers met een premiumabonnement krijgen daarnaast onbeperkte toegang tot een selectie van games.

Discord maakt ongelimiteerd kunnen downloaden van de games onderdeel van zijn premiumdienst Nitro, een abonnementsdienst waar gebruikers 5 dollar per maand voor moeten betalen. Discord start daarnaast een gamewinkel voor de losse verkoop en gaat een deel van de omzet inhouden om geld te verdienen.

Een testversie van de winkel komt beschikbaar voor vijftigduizend Canadese Nitro-gebruikers. Onderdeel van de collectie zijn Saints Row: The Third, Metro: Last Light Redux, Super Meat Boy, Hollow Knight, Starbound, System Shock en Kingdom: New Lands. Het bedrijf gaat zijn gebruikers games aanraden, op basis van de smaak van hun vrienden.

Onderdeel van de winkel wordt in een later stadium 'First on Discord'. Hierbij maken indiegames exclusief hun debuut in de winkel. Na negentig dagen kunnen ontwikkelaars hun games ook via andere winkels verkopen.

Discord gamewinkel

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-08-2018 • 21:33

126 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (126)

Wijzig sortering
Wat niet gemeld wordt is dat Discord tegelijkertijd ook een Library gaat maken die (zover ik begreep uit de Discord Hypesquad) automatisch je spellen van Steam, uplay en andere launchers bij elkaar brengt. Dit zorgt er dus voor dat je een extra store krijgt maar tegelijkertijd ook minder verspreide libraries.
Niet nog een store erbij. Discord begin te druk te worden.


Discord gaat niet zo netjes om met jou privacy

Als Privacy belangrijk is kan je beter overstappen naar Teamspeak Ventrilo

Teamspeak komt eind 2018 met Teamspeak 5

[Reactie gewijzigd door mitchel111 op 10 augustus 2018 00:24]

Teamspeak 5? Wat is er met Teamspeak 4 gebeurd? We draaien nu toch steeds nog op 3?
In meerdere Aziatische landen klinkt hun woord voor '4' hetzelfde als hun woord voor 'dood'.
China is een van die landen. Met TeamSpeak 4 riskeren ze dus dat een enorme groep gebruikers het product links laten liggen.
Om dezelfde reden heeft OnePlus de 4 ook geskipt en is van de OnePlus 3T naar de OnePlus 5 gegaan.
Weet ook niet wat er met Teamspeak 4 is gebeurd
Ze willen het nu helemaal anders doen met Teamspeak 5
Je kan je aanmelden voor de Beta. https://www.teamspeak.com/en/your-download#ts5
Discord is ook niet "van jou"; een teamspeak server draait gewoon en daar kunnen de eigenaren van TS niets aan doen of je rechten ontnemen. Kan bij Discord wel.

Daartegen, Teamspeak is een draak en niemand wil het meer gebruiken
Hoi, niemand hier! En mijn gehele vrienden groep plus alle gebruikers die dagelijks in de verschillende channels zitten heten dan ook niemand.

Ik heb liever teamspeak dan dat drukke discord gedoe. En met mij zijn er nog vele ;)
Mee eens Teamspeak kan je meer mee dan Discord.
Heb je even geen zin om te praten ga je in de AFK channel ;) Of je zelf Mute :)
Want dat kan op discord niet 8)7
Discord kan veel
Maar de kwaliteit valt erg tegen Geluid en schermdelen.
720p Gratis wil je hoger betalen.
Teamspeak kost het straks geen geld. (32 slots als je hem zelf gaat hosten) Server hoger dan 32 slots moet je wel betalen.
Maar de kosten zijn dan wel erg laag.

Ik sta achter Teamspeak Nog even en Microsoft neemt Discord over.
Ik doelde op wat je specifiek zelf noemde namelijk jezelf muten of in een AFK channel gaan.
Dat kan natuurlijk beiden prima ook met Discord.

Ik heb ooit TS geprobeerd maar daarna speelde ik met mensen die op Discord zaten en afgezien van een enkele keer dat er erg grote problemen waren en veel servers het niet deden werkt het erg fijn.
Makkelijk switchen tussen server.
Op elke server kun je een ander nickname opgeven wat handig is omdat dat soms per spel verschilt.
Zien of en wat je friends aan het spelen zijn (kan in steam ook maar dan is het dus vooral steam games).
Meerdere verschillende chat channels, waarbij de tekst ook bewaard blijft zodat je het kan zien als je terugkomt (weet niet zeker of TS dat ook kan of dat aan de TS server ligt).
ik moest het wel even proberen omdat een guild in wow het gebruikte maar heb het snel weer eraf gegooid en maar uit de guild gegaan :D

Laat TS5 maar komen
Inderdaad Je kan je aanmelden voor de Beta Program

Hoop echt dat Teamspeak 5 beter wordt
Er gaan geruchten dat er veel leuke dingen aankomen. Geluid schermdelen Bestanden uitwisselen.
Opnames Youtube En meer op privacy
Ben benieuwd maar eens even kijken dan!
Ik ben ook TS fan, maar de rest waar ik mee game zit op Discord. Heb na 6 jaar uptime (ubuntu 10.04!) mijn server maar uitgeschakeld recent
Ik zou TS5 in de gaten houden. ;)

Ze komen met grote veranderingen En veel nieuwe dingen.
Hier nog een niemand, die het samen met vriendengroep gebruikt. Het enige wat zo'n programma/server moet doen is het faciliteren van een communicatie via voice, niks meer niks minder.

Eigen server, eigen regels en werkt al 10+ jaar perfect.
Juist! Met wisselen van guild in World of Warcraft gebruikten ze Discord om te raiden etc. Ik heb er nooit aan kunnen wennen en vindt het nog steeds maar allemaal omslachtig hoe het werkt. Ben er dan ook maar gewoon uitgegaan en heb hem weer lekker eraf gegooid :*)
Als Privacy belangrijk is kan je beter overstappen naar Teamspeak Ventrilo Mumble.
Fixed that for you. Teamspeak en Ventrilo zijn leuk, maar nog steeds closed source dus je hebt geen idee welke data ze over je verzamelen. Mumble daarentegen is volledig open source, je kunt dus naar believen de code inkijken, aanpassen en je aanpassingen opnieuw verspreiden.
teamspeak is afaik een redelijk simpel programma wat verbindt met een server en daar jouw voice heen stuurt. Het hoeft niet met een master server te communiceren tenzij jij een lijst met ts servers wilt opvragen. Ook heb je geen username/password, je geeft gewoon een nickname op als je connect. Je kunt je eigen ts server draaien op lan en checken op je router of er ook maar 1 packet naar buiten gaat. als het goed is niet. closed source betekent niet per se niet te vertrouwen. open source is ook zo een risico, iedereen kan op github een contribution leveren met malware of backdoors erin verstopt.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 augustus 2018 14:31]

Discord boeit Privacy echt geen reet, en ze zeggen dat het misschien niet wordt doorverkocht, maar nu gaan ze het dus lekker intern gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 10 augustus 2018 03:40]

Teamspeak komt eind 2018 met Teamspeak 5


Kan je me een bron sturen? Ik ben erg benieuwd hoe Teamspeak 5 gaat worden.
kijk de website teamspeak.com
Leuk maar ik hoop eerder dat ze met Riot eens chat kanalen in gaan bouwen dan heb je pas een echte Discord alternatief.
Hier kan je je inschrijven voor het TS5 Beta Program

[Reactie gewijzigd door JoelB95 op 10 augustus 2018 15:54]

Gadverdamme, wie gebruikt anno 2018 nog Teamspeak. Het werkt stront, het ziet er niet uit, het is sloom en het geluid klinkt vervormd. Voor de rest is het net zo onveilig (closed source) als discord. Wat kunnen ze nu echt van je verzamelen wat zo belangrijk is dat het "privacy schendend is"? Laat ze lekker data verzamelen..
Teamspeak is het geluid veel beter dan Discord

Veel mensen gebruiken nog Teamspeak
Dan weet ik niet wat voor headset u heeft, maar op 3 verschillende computers en 2 verschillende headsets is duidelijk te horen dat de Teamspeak kwaliteit minder is dan Discord :P.
Welke codec gebruik je op jou Teamspeak server ?
Gebruik speex Ultra-Wideband Quality 10 zetten
Ik ben onderhand ook wel klaar met die Discord malware op mijn PC.

p2p https://ring.cx/en (in de kinderschoenen)

[Reactie gewijzigd door Canule op 10 augustus 2018 16:46]

Discord heeft zijn best tijd wel gehad.

Er gaan geruchten dat Microsoft Discord gaat overnemen. Skype is bijna helemaal dood.

Skype 8 ziet er echt bagger uit.
Als ze dit degelijk implementeren kan ik zo zien dat Steam niet meer als master library dient voor de meeste mensen zoals Xfire dat was. Interessante ontwikkeling.
Tja, kan het niet beter uitleggen dan met: https://xkcd.com/927/
Maar wel met verschil dat de standaard niet een direct financieel belang heeft bij het gebruik ervan. Games worden alsnog aangekocht bij een Ubisoft, om ze vervolgens te lanceren bij Discord. (Is letterlijk niets nieuwers dan een bureaubladsnelkoppeling, weliswaar binnen een applicatie..)
Ohja, die is ook echt niet overused ofzo... Ik ga ieder geval geen cent in deze Store uitgeven, zit echt niet te wachten op nog ene platform. Het is een kwestie van tijd voordat ze exclusives gaan uitbrengen, want dat is de enige manier om mensen naar dit platform te trekken.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 10 augustus 2018 00:43]

Via Steam kan ik ook Mass Effect starten mocht ik dat willen.
Ik zie dan zo 123 niet wat discord dan voor nieuws brengt.
Zoals jij het nu brengt, mijn interpretatie: 'als iedereen al zijn game libraries onderbrengt bij Discord, dan heb je minder libraries'.
Als ik dat goed interpreteer, dan lusten me er nog wel een paar. Als ik alles onder breng bij Steam, heb ik hetzelfde en Discord niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Spinner op 10 augustus 2018 15:50]

Behalve dat het bij steam volledig handmatig moet wat echt een *** werk is mocht je je nogal wat spellen hebben. Bij Discord zou dat dus automatisch moeten gaan.
heeft steam ook alleen moet je ze zelf toevoegen best onhandig xd
Och je hoeft ze alleen in een lijst aan te vinken.. Zou vervelender zijn als er willekeurig dingen verschijnen in je bibliotheek imho.
aanvinken? ik moet in steam ze allemaal handmatig toevoegen met het plusje voeg een niet steam game toe. zou handiger zijn als steam herkend wat een game is en deze dan toont en ik kan aangeven welke ik in steam wil hebben staan ipv dat ik handmatig alles zelf moet gaan toevoegen.
In dat geval zou Discord nog steeds Moba's maken voor iOS, dit is namelijk waar ze oorspronkelijk mee begonnen zijn. Toen had iemand intern een voice chat gemaakt omdat dit makkelijker was dan Skype. Hier zag het bedrijf potentie in en dit hebben ze uitgebouwd tot wat discord nu is.
En nog een winkel erbij. :+

Dit kan overigens wel goed zijn voor de concurrentie t.o.v. Steam. Waar andere online spelplatformen zich vaak enkel richten op eigen spellen of enkel doorgeefluiken zijn voor Steam keys, is dit meer vergelijkbaar met Steam als 'onafhankelijk' distributieplatform. Waar Steam in de piekuren ~18 miljoen spelers heeft zit Discord nu op 8 miljoen. Dat is een best wel grote potentiële markt die ze daar hebben.

Toch stap ik niet zo snel af van Steam. Heb daar iets te veel spellen op staan, en schakelen tussen winkels is lastig. Zonder gezamenlijke interface laat ik Discord voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 augustus 2018 21:47]

Waarom is schakelen tussen winkels lastig? Voor bepaalde spellen die je in Steam kan kopen heb je nu al bijvoorbeeld uPlay nodig. Het is een extra stap, maar om dat nu meteen lastig te noemen. Als je al je spellen via Steam wil kunnen spelen kun je overigens ook andere spellen aan Steam toevoegen via het menu: Spellen > Niet Steam-spel aan mijn bibliotheek toevoegen... Zo kun je ook games die niet uit Steam komen in je bibliotheek zien en vanuit daar starten.

Ik denk juist dat het inderdaad goed is voor de concurrentie. Alles in Steam hebben klinkt handig, tot er straks echt geen alternatieven meer zijn en Steam dus zonder problemen de prijzen (voor consument of developer/distributeur) omhoog kan gooien.
Het schakelen tussen de winkels is op zichzelf nog niet zo'n punt, problematischer vind ik dat je overal een account moet maken en je gegevens achter moet laten. Het punt wat betreft concurrentie is meer schijn-concurrentie wat mij betreft. Wil je spel X dan kun je alleen bij winkel A terecht, wil je spel Y alleen bij winkel B enzovoort. Je hebt haast alleen nog maar winkels met exclusieve content die niet meer onderling concurreren op prijs. Als je een specifiek spel graag wil hebben word je als consument min of meer 'gedwongen' het spel te kopen bij een winkel die kan vragen wat ze maar willen omdat het nergens anders te koop is.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 9 augustus 2018 23:17]

Omdat het gewoon vervelend is? Meerdere winkels prima, maar met alle launchers zijn het probleem. Je kunt niet in je start menu een spel opstarten, je moet dat vanuit de goede launcher doen.
Eh? Ik start nooit een launcher om een game te starten. Weet niet wat er mis is met jouw Start Menu, maar ik ram op de Windows-Toets in en typ de game die ik wil hebben.

Snap de ophef over al die winkels/launchers ook nooit zo. Klik of typ de game die je wilt hebben en spelen maar. O jee, weet een stukje extra software, so what? Stel Stram/uPlay/Origin etc eenmalig in dat ie niet opstart met Windows en klaar.

Mensen die goeie games laten liggen omdat het exclusief op bv uPlay beschikbaar is, snap ik echt nooit. Ga jij het lekker boycotten, dan speelt de rest van de wereld het wel gewoon.

O vinden jullie het ook belachelijk dat het huismerk van AH alleen bij de AH verkrijgbaar is?
Idem hier, interesseert me geen bal waar het spel op uitkomt, als ik die wil spelen dan maar zo.
Fiets voor me brood toch echt naar de bakker die me het meest smaakt, ok, ok! uit gemakzucht soms bij de supermarkt, maar dan wel bij die supermarkt waar ik het brood het lekkerst vindt.
Wat kunnen mensen hard zijn voor zichzelf, een spel niet spelen omdat het op ander platform uitkomt, me dont care nothing about where its on, i wanna play!
Tjah mensen moeten dan hun arm extra bewegen en iets extra's intypen om een ander spel te spelen via een andere launcher.

Poeh het zweet staat me al op de rug zeg! :+
Ik snap best dat een supermarkt een bepaald huismerk heeft, echter kan je dit beter met productsoorten vergelijken. Het is nu net alsof de Jumbo helemaal geen aardappels heeft en bij de Albert Heijn dan weer wel maar bij de Albert Heijn is weer geen hagelslag te verkrijgen. Dit is exact hetzelfde dillema met Netflix, Videoland en Hulu. De ene serie kan ik op netflix kijken en voor een de ander kan ik een videoland abonnement gaan afsluiten. Je loopt als consument gewoon dingen mis dankzij 'exclusives'.
1 tot 3 verschillende markets zou nog wel kunnen echter voelen veel te veel bedrijven de behoefte om hun eigen market space te openen. Uplay, Steam, Origin, Gog, Battle.net, Windows store en gamefly zijn hier voorbeelden van.
Echter zijn Netflix en Videoland betaalde diensten, dit zijn gratis stukjes software waar je gebruikt van maakt.

Ben je klaar met Rainbox Six Siege en heb je verder geen Ubisoft spellen? Dan haal je uPlay er weer af, je zit nergens aan vast in dat opzicht.
Qua launcher gaan steam en uPlay wel aardig in elkaar op. (Je kan de game gewoon via steam opstarten en je word automatisch ingelogt bij uPlay) Daar heb ik totaal geen problemen mee.

Bij Netflix en Videoland zie je dat ze exclusieve series hebben die je nergens anders kan kijken. Zo heeft Netflix series als House of Cards en bij Videoland de Zwarte Tulp. Zie dit even net zoals Sims 4 op het originplatform, welke niet verkrijgbaar is op steam.
Daarnaast vallen vriendenlijsten niet met elkaar te integreren. Vrienden die ik op steam heb zijn in geen mogelijkheid te converteren naar Uplay (tenzij je iedereen handmatig toevoegt)

Ik ben vooral bang dat we het netflix/videoland probleem gaan krijgen door nieuwe ontwikkelingen zoals gamestreamen. Daar betaal je maandelijks een bedrag voor om een aanbod aan games te kunnen spelen die op een ander systeem geïnstalleerd zijn. Wederom zal niet elke dienst zijn of haar games beschikbaar stellen voor een concurerende dienst en zullen de groteren der aard (Zoals playstation) bepaalde exclusives aanbieden om klanten te trekken.
Ik snap je punt, maar je ziet nu al wat sommige uitgevers doen; die brengen hun game niet op Steam uit, omdat Valve 30% van de opbrengsten eist. Één groot platform is dus ook niet wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door Fraaank op 10 augustus 2018 17:41]

Je kan het mislopen noemen. Maar vee kwaliteit series zouden er niet zijn geweest zonde al deze verschillende diensten. Moet er niet aan denken dat game of thrones nooit had bestaan. Zelfde geld dus ook voor games.
Games en series hebben voldoende bestaansrecht zonder exclusives. Ik kan me trouwens nog goed herinneren hoe het er aan toeging in 2017 toen HBO stopte in Nederland. Toen was het enkel en alleen bij ziggo nog beschikbaar. GOT is een goed voorbeeld van het verkopen van exclusieve rechten.
Je kan ook AH producten kopen zonder een AH klantenkaart hoor ;)
ah goh.. vindt er zelf maar niets aan. games die niet op steam uitkomen koop ik niet. Heb geen zin in extra gepruts. Niet dat die uitgevers (bv ea) het zich zullen aantrekken. Ik vind het vooral niets dat je voor de ene game daar moet zijn, en dan daar . Heb er absoluut geen zin in.

Ik zie trouwens helemaal niet het "concurentiele" voordeel bij in dat ik geen games kan kopen waar ik het wil. Net zoals ik ook gewoon mijn merk frisdrank enz allemaal in dezelfde supermarkt wil gaan halen. Net zomin ik zin heb om op tig domeinen accounts te maken en gegevens moet achterlaten.

[Reactie gewijzigd door white modder op 9 augustus 2018 23:00]

Voor bepaalde spellen die je in Steam kan kopen heb je nu al bijvoorbeeld uPlay nodig.
Moet je dan Steam en Uplay gelijktijdig hebben draaien dan om die game te kunnen spelen ?? :?
Dat zou mij niets verbazen. Als ik een Steamkey koop voor een Uplay game worden deze 2 winkels ook aan elkaar verbonden op account niveau. Grootste probleem hierin is dat stel je verlies je wachtwoord van Steam, of deze is gehackt en je komt er hoe dan ook niet meer in. Hierdoor kan Uplay de link niet meer leggen met je Steam account en zal het spel niet meer opstarten.

Integratie is leuk, maar als er 1 account gehackt wordt of je stapt over op een andere username dan ben je redelijk fucked.
Waarom is schakelen tussen winkels lastig?
Steam Big Picture. Geen toetsenbord en muis. Ik ben daar een goede gebruiker van.

Ook mijn VR spellen staan op Steam, ondanks dat ik een Oculus Rift heb. Heb geen zin voor als ik ooit overschakel van een Oculus naar iets anders dat ik dan gebonden ben aan een specifieke winkel, wat de reden is dat ik de Oculus Store vermijd buiten de gratis (exclusieve) spellen om. ;)

Je kan het een vendor lock-in noemen, maar de spellen die ik koop op Steam zijn van de Steam DRM te strippen met een beetje werk voor persoonlijke back-ups. Ik neem enkel de voordelen van de afhankelijkheid van een enkele partij, niet de nadelen. O-)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 augustus 2018 21:55]

Geen toetsenbord en muis? Ik zou toch denken van wel.
Ik gebruik op de bank geen toetsenbord en muis.
Same mijn game library is inmiddels huge op Steam. Blijf daar liever doorbouwen.
En dus heeft steam je al in een lock..
Eigenlijk zou je toch willen dat via welke store je game ook koopt, je m kan opstarten met de launcher naar keuze?
Het liefste wel, de enige die je de directe iso's geeft is GOG. Echter zit je daar met het probleem, waar bewaar je al die Iso's?? Natuurlijk hoef je ze niet overal op te slaan en kan je ze bij hun downloaden, maarja stel hun gaan offline op een dag ben je alles kwijt. Natuurlijk heb je dit zelfde risico met Steam, echter vetrouw ik Steam wel iets meer hiermee dan GOG..
Persoonlijk denk ik dat er toch een groot verschil is tussen Steam en Discord, ook nu Discord een winkel functie gaat aanbieden.
Mijns inziens wil Steam, los van de grootste game-store blijven, steeds meer op Discord gaan lijken door sociale functies aan te bieden, kijk bijvoorbeeld naar de laatste update waarbij de chat functionaliteit flink onder handen is genomen. Steam blijft een stabiele store, die ik persoonlijk als dè game store zie.
Pakken we Discord erbij, zien we dat ze voornamelijk inzetten op een goede service die gratis is en zonder reclames, vergelijkbaar met Steam, maar waarbij de focus ligt op het sociale aspect. Groepen, Communities, Guilds, Vriendenclubjes die allemaal een link hadden met gaming, gingen naar Discord. Nu zie je dat ook non-gaming onderwerpen op Discord zitten.

De store wordt een curated extra functionaliteit met spellen en hopelijk zet het Steam aan om zelf eens kritisch naar hun platform te kijken. Echter zie ik nog steeds twee duidelijke verschillen, Steam is en blijft voor mij een winkel en een platform waar m'n games op staan. Discord blijft het platform dat ik gebruik om met mensen die ik leer kennen in games of bepaalde games samen mee speel mee communiceer. Dat die twee werelden nu iet wat door elkaar gaan lopen, lijkt mij mooie concurrentie maar veranderd voor mij persoonlijk niets aan de manier waarop programma's gebruikt worden.

Los daarvan: helemaal mee eens dat er teveel eigen winkels zijn, mijn persoonlijke haat jegens uplay, origin, bethesda launcher, epic launcher etc laat ik voor wat het is in bovenstaande verhaal, maar alleen Battle.net en Steam staan op mijn desktop geinstalleerd en dat blijft ook zo. Discord zie ik nog niet de kant opgaan van genoemde winkels, maar eerder een uniek iets aanbieden. Al met al, lijkt het een mooie ontwikkeling en ergens gun ik het Discord ook wel dat dit goed voor ze uitpakt, zeker omdat ze al jaren een goed en gratis product aanbieden zonder graai-tactieken...

edit: typfoutjes

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 9 augustus 2018 23:34]

Hm.. Ze doen niet echt iets nieuws.
Nu ROM sites steeds vaker worden neergehaald zou iemand een retro gamewinkel moeten beginnen.
Maar dan ook echt alle titels aanbieden he. En voor een zacht prijsje.
Nintendo komt in september met een abbonnementsdienst waarbij je voor ¤20 per jaar een hoop NES-spellen met toegevoegde online multiplayer krijgt. "Echt alle titels" kan niet, je kan nooit van zo veel uitgevers toestemming krijgen.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 10 augustus 2018 10:32]

NES games met online multiplayer? Dat lijkt me stug. Welke zoal? Verder, bijna alle uitgevers bestaan niet meer, dus wie bezit de IP's?
Van de Ninty site:
The service will launch with 20 games, with new games added regularly. Launch titles include:
  • Soccer
  • Tennis
  • Donkey Kong™
  • Mario Bros.™
  • Super Mario Bros.™
  • Balloon Fight™
  • Ice Climber™
  • Dr. Mario™
  • The Legend of Zelda™
  • Super Mario Bros.™ 3
https://www.nintendo.com/switch/online-service/nes/

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 10 augustus 2018 13:26]

Interessant, bedankt voor de aanvulling!
Waarschijnlijk wordt de virtuele NES eerst in exact dezelfde staat gezet bij beide spelers en wordt vervolgens de controllerinvoer heen en weer gestuurd. Emulators van piraten konden dit al een tijd.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 12 augustus 2018 12:54]

Ah dat is mooi. Het is een begin.
Niet te vergelijken met illegaal want er zijn complete sets met 700+ roms (even googlen op nintendo full rom set verified of FULL ROMPACKS).
Maar die abbodienst is misschien goed genoeg voor de meesten.
Waarschlijk wat off topic en toch wil ik het kwijt.

Ben ik de enige dan echt de enige die het nu van steam steeds minder inziet?

Nee serieus, het is een prachtig platform en werkt gewoon goed. Ben blij met cloud data etc. Ik was nooit een grote steam fan voorheen ( in de tijd dat ik nog cd rom kocht ) maar later toch het meerwaarde gezien in steam. Maar, nu kan je games op steam kopen die in meeste gevallen duurder is dan elders, en als je de game op steam hebt moet je alsnog een launcher of andere platform openen, bijvoorbeeld, ubisoft. Dus waar ligt de meerwaarde nu dan nog? vriendenlijst? Geef ik weinig om.. Daarnaast is game streamen erg op aankomst en zal voor nu wellicht nog een niche product zijn maar ik denk dat het wel veranderd in de jaren.

Steam moet echt met iets bijzonders komen wilt het niet in de problemen komen op langer termijn want ook zie je dat steeds meer populaire uitgevers/games geen aanbod doen via steam.
Het nut van steam was dat het een library was voor al je games. Nu hebben steeds meer games en uitgevers een eigen platform en komen er ook diensten als discord met een eigen variant.

Daardoor verliest het zijn nut. Ik gebruik het in ieder geval als eiland met al mijn games. Doordat je straks alsnog 10 varianten nodig hebt gaat het zijn doel voorbij, erg zonde.
Game streamen op aankomst? Dat gaat in ieder geval voor FPS games de komende 10+ jaar niet werken en voor andere games blijft het met een (kleine) vertraging. Met die techniek zijn ze al decennia bezig en hoewel het in de tijd van Age of Empires 2 redelijk werkte (crashte meestal om het uur zodat je korte potjes wel kon afmaken meestal...) is het nog altijd niet goed genoeg om een alternatief te zijn, laat staan een vervanger.
1 keer een game kopen voor 20,- of maandelijks 20,- betalen om die game op middelmatige kwaliteit met flinke vertraging te streamen...
Games die van Ubisoft komen probeer ik zo goed mogelijk te spotten en te vermijden, of ze nou direct vanuit Steam of Ubisoft lanceren.
Even los van hoe goed het werkt (heb er geen ervaring mee, dus ik geloof je op je woord) klopt je vergelijking w.b.t. kopen en streamen niet echt.

Je vergeet er namelijk bij te vertellen dat je een (snelle/dure) PC moet kopen om de huidige generatie spellen te spelen (ervan uitgaand dat je niet alleen AOE2 speelt) en bij het streamen niet.
Die heb je (als je FPS games speelt) dus bij beide nodig, niet helemaal goed beschreven in de comment maar met FPS werkt streamen niet goed genoeg en zal dat ook nog lang niet opgelost worden.
Dan zou je voor FPS games een flinke game pc moeten kopen en dan nog eens een streaming abonement.
Imho hoeft Steam geen bokkensprongen te maken om zijn positie te behouden. Het pluspunt van Steam is dat het namelijk betrouwbaar is.
Wat voor mij zeer waardevol is.
- Het update je games automatisch.
- Je kan kiezen welke versie van de game je wilt draaien.
- Je kan automatisch vrienden joinen, of voor een stream uitnodigen om mee te kijken.
- Servers trekken netjes m'n hele 400 Mbps verbinding vol. Kan elke game in max 5 min opstarten.
- Optie voor cloud saves / screenshots.
- WORKSHOP.
- User reviews + statistieken / Community hub / Game forums voor elke game.
- Je zit niet in een bubbel van 1 publisher die enkel marketingteksten in de store zet en user input weert.


Heel ander beest dan de (beperkte) winkels van publishers. Het is meer een marktplaats dan winkel.
Een extra store kan nooit kwaad. Maar die exclusiviteit vind ik maar niks. Is dat nu écht het enige dat men kan verzinnen om te concurreren met Steam?
Krijg je als steam jarenlang achterloopt met hun design en 30% vraagt van de verkopen. Dat is ook de reden dat zoveel uitgevers hun eigen 'launchers' beginnen.

Edit: Sorry, was niet echt een reactie op je reactie. Wat betreft de exclusiviteit.. tsja. Het zal waarschijnlijk bij indie games blijven die de financiële steun goed kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Frikandel op 9 augustus 2018 22:33]

Uitgevers willen gewoon de 100% van de opbrensten van hun games. Niet zo heel gek, de pc was altijd een vrij platform, maar ondertussen moesten veel uitgevers geld afstaan aan steam, terwijl een eigen store opzetten helemaal niet veel voorstelt. Stel je eens voor dat normale computer software bedrijven 30 procent van de verkoop moeten afstaan omdat alle verkopen verlopen op een externe digitale store.
Uitgevers willen gewoon de 100% van de opbrensten van hun games. Niet zo heel gek, de pc was altijd een vrij platform, maar ondertussen moesten veel uitgevers geld afstaan aan steam, terwijl een eigen store opzetten helemaal niet veel voorstelt. Stel je eens voor dat normale computer software bedrijven 30 procent van de verkoop moeten afstaan omdat alle verkopen verlopen op een externe digitale store.
Al eens gekeken naar PSN?
Hanteert dezelfde tarieven voor de PS4, vziw.
Uitgevers hebben voor de ps4 of xbox geen keuze, die zitten daar vast aan ms of sony. Op de pc hebben ze deze vrijheid wel.
Mijn reactie ging over dit stukje:
Stel je eens voor dat normale computer software bedrijven 30 procent van de verkoop moeten afstaan omdat alle verkopen verlopen op een externe digitale store.
Je doet alsof het 'heel vreemd' is. En dat is het dus niet. Het is binnen de online distributie van video-games een norm dat er rond de 30% afgestaan wordt, en niet een uitzondering. Het is niet alleen bij PSN en niet alleen bij Steam. Microsoft doet dit vziw met XBox Live ook, en met ongeveer hetzelfde percentage.

En ook buiten het pure gaming wereldje neemt bijv. Apple in de Apple store een commissie tussen de 2.5% en 7% op elke verkoop.
De 30 procent zelf vind ik niks vreemd aan. Maar ik begrijp het wel als publishers ervoor kiezen om een eigen store op te zetten zodat ze 100% van de inkomsten kunnen ontvangen. Op de pc zijn publishers helemaal vrij om helemaal controle te houden over hun eigen content. Stel je eens voor hoeveel geld blizzard, league of legends en fortnite kwijt waren als ze geen eigen launcher hadden.
... terwijl een eigen store opzetten helemaal niet veel voorstelt.
Nee inderdaad. Je hoeft alleen maar een wereldwijd bereikbaar content delivery network op te zetten, een store frontend te laten developpen, een payment processor in te schakelen (die ook een klein percentage van de omzet zal willen), een degelijke DRM-implementatie te bouwen én onderhouden, marketing in te kopen om te zorgen dat iedereen van je bestaan afweet zodat bezoekers naar jou komen in plaats van naar Steam, zorgen dat de hele boel secure blijft zodat niet bij de eerste de beste hackpoging al je klantgegevens op straat liggen, genoeg mankracht in te huren om alles draaiende te houden, én duimen dat alles blijft draaien zonder al te veel downtime want dat is ook niet goed voor je reputatie. En misschien moet je ook wat met verzekering doen, voor als het tóch mis gaat met je klanteninformatie. Oh, en je moet het wél even vooraf opzetten en dus betalen, vóórdat je ook maar 1 cent opbrengst van je verkopen hebt, dus misschien moet je wat investeerders zoeken, liefst die ook niet al teveel ROI verwachten.

Steam kost misschien wel een hap uit je omzet, maar het is ook weer niet zo simpel (dus goedkoop) als je denkt om het dan maar zelf te doen.

30% is trouwens ook een vrij populair tarief... Volgens mij hanteren Apple, Google en Microsoft ook dergelijke tarieven voor hun online winkeltjes.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 10 augustus 2018 00:21]

Het gaat er niet om of het tarief nou 10 of 30 procent is. Publishers als EA, Microsoft en nu ook Bethesda willen geen omzet afstaan, aangezien dat op de pc helemaal niet zou hoeven. Stel je eens voor dat blizzard 30 procent van z’n omzet moet afstaan of fortnite.
Steam introduceert het vernieuwde 'voice gedeelte' aka discord kloon? en discord introduceert een soort store ? Vreemde werkingen..
Zo gaat het al jaren op de markt. Als die producten die elkaar aanvullen groeien uiteindelijk naar elkaar toe.
Fijne aanvulling op mijn huidige collectie game launchers/stores:
  • Steam
  • Origin
  • Uplay
  • Blizzard Battle.net App (voorheen Blizzard App en daarvoor Battle.net app)
  • GOG Galaxy
  • Microsoft Store
  • GeForce Experience
  • Bethesda.net Launcher
  • Twitch Desktop App
  • Epic Games Launcher
En nu komt Discord bij. /s :+

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 9 augustus 2018 21:57]

Nog even en we gaan naar de goede tijd waarop het even duurt voordat je Windows volledig is geladen door al die launcher. :+
Mwah ookal krijgt discord die functies blijft het meer een social media dan een store/launcer (mijn mening)
Hadden ze niet beter gewoon een nieuw verkoopplatform kunnen verzinnen, met een nieuwe gimmick en een nieuwe naam die niet gerelateerd is aan Discord? (Natuurlijk wel gerund door het zelfde bedrijf)

Ik zie niet waarom zowel gamer als (indy) developer zou kiezen voor Discord, als daar al zo veel platforms zijn... Zou Discord op dat vlak echt iets kunnen bieden wat bijvoorbeeld Steam of GOG niet heeft? Zeker dus gezien ze nu nog eigenlijk alleen bekend staan als chatplatform, lijkt me dat weinig vertrouwen geven...

Ik gebruik in elk geval gewoon nog ouderwets Skype of Steams eigen chat tijdens het gamen, dus aan mij zullen ze niet veel hebben :)

[Reactie gewijzigd door Rinkuyuu op 10 augustus 2018 03:15]

Een nieuw platform zonder userbase opzetten is echt pittig. Het zou me niks verbazen als ze over een jaar of wat inderdaad aparte client ervoor hebben zodra ook hun store users heeft
Steam heeft laatst the chat functie geupdate zodat het lijkt op discord, dit lijkt op een slag terug :)
Steam heeft het erop late lijken. Maar het is nogsteeds minder goed, en maar niet te spreken hoe de ui van de chat verschild met de rest van steam
En Linux gamers worden weer in de steek gelaten want ze ondersteunen alleen de Windows versies van die games. Ik had al geen interesse in Discord, maar zo blijft er helemaal niks meer van over.
Met alle respect, er zijn nou eenmaal niet zoveel Linux game(r)s. De meeste a-titels worden er niet op uitgebracht en als je iemand een A titel ziet spelen is het meestal via een programma zoals Wine, VM oid. Ik snap het wel.

Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door realgaz op 9 augustus 2018 22:06]

Met alle respect, er zijn ook mensen die geen Windows gebruiken en het ook niet willen gebruiken. En zolang er geen games voor Linux worden aangeboden, zal er ook niet een markt kunnen ontstaan. Ik gebruik Discord eigenlijk alleen als chatplatform en ben ook niet van plan om het te gaan gebruiken voor games.