Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Verenigd Koninkrijk wil volledig dekkend glasvezelnetwerk in 2033

Het Verenigd Koninkrijk heeft plannen bekendgemaakt waarin de doelstelling is opgenomen in 2033 een volledig dekkend glasvezelnetwerk te hebben. De meerderheid van de bevolking moet bovendien in 2027 toegang hebben tot een 5g-netwerk.

De plannen van de Britse overheid zijn opgenomen in een document getiteld Future Telecoms Infrastructure Review. Daarin staat dat er sprake zal zijn van een 'fibre switchover'. Dat wil zeggen dat er geen koper en glas naast elkaar zullen worden gebruikt, maar dat er alleen van glasvezel gebruikgemaakt wordt. Volgens de aankondiging is het in stand houden van beide netwerken kostbaar en inefficiŽnt. De overheid haalt statistieken aan waaruit blijkt dat slechts bij 4 procent van de Britse verbindingen sprake is van full fibre. In Spanje en Portugal zou dat respectievelijk 71 en 89 procent zijn.

De aanleg moet worden geleid door de telecomindustrie. In het strategiedocument staat dat er sprake is van een 'outside-in-strategie'. Dat betekent dat de overheid de aanleg van glasvezel ondersteunt in de gebieden waar dit het moeilijkst is. Dat zou bij ongeveer tien procent van de aansluitingen, in totaal drie miljoen, het geval zijn. De aanleg in die gebieden moet op hetzelfde tijdstip plaatsvinden als in de commercieel interessante gebieden.

Het document vermeldt: "Deze strategie zou deze gebieden in staat stellen gigabitverbindingen te ontvangen binnen de hetzelfde tijdsbestek als commerciŽle gebieden, waarbij alle gebieden in 2033 aan bod komen. Dit zou aanzienlijk sneller zijn dan wanneer deze gebieden aan de markt zouden worden overgelaten. De investeringen in deze gebieden zullen gefaseerd plaatsvinden, te beginnen met gebieden die momenteel geen supersnelle verbinding hebben."

In 2025 moeten alvast vijftien miljoen aansluitingen gerealiseerd zijn, stelt het document verder. Deze doelstelling, net als die van een volledig dekkend glasvezelnetwerk, komt overeen met de plannen van de Britse minister van FinanciŽn, Philip Hammond. Die maakte zich in mei hard voor deze strategie. Het VK zakte onlangs op een op onderzoek van Cable.co.uk gebaseerde wereldwijde ranglijst voor de snelste gemiddelde breedbandverbinding en kwam op plaats 35 terecht. Nederland en BelgiŽ staan respectievelijk op de zevende en zesde plaats, met een gemiddelde rond de 36Mbit/s.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-07-2018 • 13:44

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
In Spanje en Portugal zou dat respectievelijk 71 en 89 procent zijn.
Wat? In Spanje heeft 71% en in Portugal 89% van de huishoudens glasvezel? Heeft iemand hier een bron van?
Vreemd, als ik het document (op pagina 69) open wat in het artikel staat, staat dat (in 2016) Spanje 35% full fiber heeft en Portugal 33% . Lijkt me sterk dat ze dat naar 70 en 80% hebben kunnen tillen in 2 jaar.
Het kan wel dat het zo sterk groeit. De Spaanse "situatie" is niet vergelijkbaar met de Nederlandse. Ze zijn in Spanje in sneltreinvaart heel het land aan het voorzien van glasvezel. De meerderheid loopt via de gevels van de huizen. (Zie foto) Als je weigert, wordt je gevel onteigent via een spoedproces, en wordt de glasvezel alsnog geplaatst.
Voor 2020 moet 97% van glasvezel voorzien zijn en 100% 4G. Alle ADSL-centrales moeten dan ook gesloten zijn. (Er wordt letterlijk 1 ADSL-centrale per dag gesloten en iedereen moet verplicht op glasvezel ovestrappen of hun abbo opzeggen!) Later in 2021 moet -iedereen- glasvezel hebben.
De abonnementen beginnen nu al bij 100mbit. Je kunt nergens meer 30/50mbit glasvezel krijgen.
In 2020 moet je gegarandeerd minstens 30mbit kunnen krijgen. Als er geen glasvezel ligt, kun je een onbeperkte 4G abonnement afnemen die precies 30mbit snelheid heeft.

Volgens de Spaanse Xataka heeft 76% van de bevolking nu al glasvezel.

EDIT: Ongeveer 3 jaar geleden was er bijna nergens nog glasvezel te krijgen. Ze hebben toen een 5 jaar plan gemaakt en in eerste instantie was het 95% in 2020. Later werd dat 97%. En nog later 100% in 2021. Het grote verschil zit hem in de kabels die in Spanje over straat lopen, en in Nederland/VK alleen maar ondergronds mogen lopen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 23 juli 2018 15:07]

Hoe wordt dit allemaal bekostigd? Is er een verdeling van kosten tussen ISP / Overheid? Lijkt mij een miljoenen (miljarden?) plan.
De Spaanse overheid had meer dan 500 miljoen euro subsidies gegeven om voor 2020 95% te voorzien van glasvezel (Plan Peba). Orange investeert 2 miljard. Movistar investeert 1,4 miljard, al hebben ze in de laatste paar jaar meer dan 10 miljard geinvesteerd in glasvezel, TV en 4G. De ARPU (gemiddelde inkomsten per klant per maand) van movistar is in de afgelopen jaren gestegen van zo´n 30-40 EUR naar 84,80 EUR. De klanten zijn dus de pineut :P De abonnementsprijzen worden LETTERLIJK elke 4 maanden verhoogd. Je kunt wel gratis je abbo opzeggen, maar er is weinig concurrentie op de markt.
Mijn Spaanse alles-in-1 abonnement met alle TV + 600Mb glas + vaste lijn + 4x mobiele lijn (12GB/lijn), kost § 210,-/mnd. Dus dat zegt wel genoeg...

[Reactie gewijzigd door Rex op 23 juli 2018 16:37]

Hoezo zegt dat genoeg? VIER!!!! mobiele lijnen met 12gb, dat was een paar jaar geleden al snel 30+ euro per maand. Dan zitten we al op 120 euro. 600mb glas, dat is top of de line kan absoluut niet sneller. Nog eens 75 euro.

En dan krijg je er nog vaste lijn + TV bij. En voila, 210 euro is opeens een hele normale prijs.

Zelf (toevallig ook in Spanje - Murcia ťn Las Palmas - jaren gezeten tot paar maanden terug) bijv. een Vodafone abbo met 50mbit fibra optica + 20gb mobiel + vaste tel & 2 jaar HBO en ik betaal maar een lullige 35 eur/maand.

Je krijgt namelijk bij elk pakje boter 30-50% korting kado.

Voorheen had ik 40mbit Orange fibra optica met 8gb en betaalde 29,50 (2015).

Kortom, de prijzen zijn helemaal niet gestegen - er zijn gewoon veel extremere pakketten beschikbaar. Waardoor je inderdaad als je enorme wensen hebt (600mbit?!) je meer gaat betalen.
Je conclusie klopt gewoon niet. De prijzen stijgen wel jaarlijks meerdere keren. Consumentenorganisaties zijn het helemaal zat. Ik sloot mijn abbo af in januari, en in maart krijg je al een prijsverhoging. Bij deze verhoging van 5 euro ging ik van 300Mbit naar 600Mbit. Sinds vorige maand kun je ook niet meer zien wie je belt op je vaste lijn. Voor nummerweergave moet je nu §2,50/mnd betalen.

Het abonnement die jij had (Orange FTTH 40Mbit + 8GB mobiel) is nu veranderd in 100Mbit+4GB en kost §51,95. En hier krijg je geen korting op btw.
Ik ben afgelopen week nog door Vodafone gebeld dat ik maarliefst een additionele 10 euro korting kon krijgen op m'n abbo - zonder haken of ogen, moest alleen wel weer een jaartje verlengen. Totaalprijs voor 50mbit + 25gb tel / unlimited belminuten / unlimited roaming in europa (tot een jaar!) voor ongv 25 euro.

Je moet gewoon veel meer shoppen tussen aanbieders en regelmatig switchen (Elke 2 jaar +-). Dan krijg je de mega-kortingen.
Oh don't get me wrong. Ik betaal echt geen § 210,- (meer). Ik heb mijn telefoonnummer naar de concurrent meegenomen met nummerbehoud en kreeg toen een aanbieding om te blijven bij mijn oude provider voor § 105/mnd voor 12 maanden.

Ik reageerde juist op de vraag wie dit allemaal betaalt. De trend in Spanje is dat de prijzen langszaam omhoog gaan. De gemiddelde stijging was bij Movistar 26% in de laatste 3 jaar.
In Spanje krijgt iedereen in no-time glasvezel, maar de rekening betalen vooral de klanten. De ARPU ligt bij Movistar op 87,80 euro. Bij KPN is dat maar 43 euro, dus maak je borst maar nat, Nederlanders...

[Reactie gewijzigd door Rex op 25 juli 2018 11:17]

Wat als je gewoon de goedkoopste verbinding wilt met alleen Internet en minimaal 30 Mbits/s? Hoeveel betaal je dan in Spanje? Dat hebben de meeste mensen die ik ken, en het kost rond de §30 in Nederland.
Ik heb dus 50mbit + 25gb mobiel + onbeperkt bellen + roaming in geheel europa + 2 jaar HBO voor +- 3 tientjes per maand op dit moment. Sorry, da's gewoon niet veel geld.
Hmm ik zie nu dat je antwoord ook al in je oorspronkelijk bericht stond, waar ik op reageerde. Vreemd, misschien reageerde ik op de verkeerde, ik weet het niet meer. Dat is inderdaad goedkoop! Dan snap ik niet helemaal waar Rex over klaagt.
Misschien wel slim om even uit te leggen wat de problemen zijn van de snelle glasvezel-groei.

In Spanje zijn er 3 grote providers die allemaal glasvezel aanleggen, maar de alleen de grootste provider (movistar) legt het in heel het land. Op plaatsen waar het niet rendabel is om glas aan te leggen, krijg je vaak alleen maar glas via movistar. Movistar moet verplicht zijn kabels openstellen aan concurrenten, maar het werkt voor geen ruk. Je haalt geen max. glasvezel snelheden meer als je bij Vodafone een abbo neemt die via movistar-glasvezel loopt. Ook zijn er vaak problemen in piekuren, waardoor je zelfs uren zonder internet kunt zitten.
Je zit dus vaak vast aan Movistar en dat weet Movistar maar al te goed. De goedkoopste abonnement kost § 43 voor 100/10. Er zijn vaak acties waardoor je het voor § 30, maar dan gooien ze na 3 maanden de prijzen omhoog, en creŽren ze weer een goedkopere abonnement. Downgraden wordt bemoeilijkt, waardoor klanten blijven zitten met duurdere abonnementen. Overstappen kan niet... opzeggen kan wel, maar moet je je weer opnieuw aanmelden en zit je een paar dagen zonder internet.
Ze pakken het daarnaast heel slim aan: de alles-in-1 abonnementen zijn altijd goedkoper dan alleen internet, waardoor je al een TV-decoder thuis krijgt waar je alleen de landelijke TV zenders op kunt zien. Ze proberen je dan over te halen om naar een duurdere pakket over te stappen. Je krijgt ook 2 mobiele telefoonlijnen bij de alles-in-1 abbo's, waardoor je ook niet zo makkelijk meer je abonnement opzegt, omdat je anders je telefoonnummers ook kwijtraakt.

Conclusie: Je kunt dus wel internet voor 30 euro nemen, maar binnen een jaar is de prijs gegarandeerd verhoogd. Uit cijfers blijkt dat ze de prijzen ongestoord kunnen verhogen, omdat ze al 4 jaar stabiel 30% marktaandeel hebben.
Ze zijn z'n abbo prijzen aan het verhogen, en enkele features zijn niet meer gratis. De snelheid en het aantal GB's voor de mobiele lijnen gaat wťl omhoog :)

Ik koop alleen abbo's in de aanbieding, en switch regelmatig van Vodafone naar Orange en terug om die te behouden elke 1-2 jaar. Kleine moeite, altijd het beste, en meestal tussen de 25 en 50% jaarlijkse korting!
In Nederland betaal je ook al gauw richting de 175 euro voor 4x een KPN 10 GB abonnement in combinatie met bv een UPC 400 Mbit met televisie. Dus zo vreemd is het niet. Echter in Nederland is er geen drive om FTH aan te leggen en zo zakken we verder af in Europa.
12GB = 100 Gbps. (B = byte, b = bit).
Weet je wel zeker dat je een 100 Gbps verbinding hebt ?
210 Euro/maand is namelijk heel heel goedkoop voor een 100 Gbps verbinding. :)
12GB volume per 4G abonnement veronderstel ik.
Technisch gezien krijg ik 48GB data verspreid over mijn 4 mobiele telefoonlijnen. Allen met onbeperkt bellen+sms.
Een miljarden-plan klinkt imposanter dan het is.
Stel het plan kost 3 miljard euro.
Er zijn 45 miljoen spanjaarden. Stel er staan 30 miljoen huizen in Spanje.
Als het hele plan 3 miljard kost, dan kost het dus zo'n 100 euro per huis.
Eenmalig.
Da's peanuts dus.
Goeie investering.
Leuk zo'n berekening, maar het gaat al mis bij "Stel het plan kost 10 miljard euro". Want je weet niet wat het kost. Dus een miljarden-plan kan net zo goed 300 miljard betekenen wat dan al het 30-voudige per huis gaat kosten.
Het enige wat ik wilde aantonen is dat het woord "miljarden-plan" helemaal niet zo veel hoeft te betekenen.
In Nederland kost een gemiddelde aansluiting zo'n § 2.000,- alles meegerekend, ook mensen die ver weg wonen, POPs, backbones etc. inclusief (bij de meeste initiatieven) minimaal 15 jaar onderhoud.
Als er 5 miljoen huizen staan, dan kost iedereen aansluiten in Nedrland 10 miljard.
Zoveel geld is dat inderdaad niet want:
Als iedereen §11 per maand betaalt in de aboprijs is dat per jaar §132 x 15 jaar is de §2.000,- betaald ;)
Mind you, in de aboprijs van KPN en Ziggo zit veel meer dan 11 euro voor de kabel !
Het blijft een beetje gegoochel en gegis met cijfers, en je kunt op dit rekensommetje allerlei variaties bedenken en (sub)aannames toevoegen...maar heel erg duur is glasvezel aanleggen niet.
In Engeland zullen de prijzen ongetwijfeld wat hoger uitpakken, maar vast niet 2 keer zoveel....
2000 euro lijkt me vrij veel als je het op deze schaal aanpakt (in een keer doorbeuken ipv beetje hier beetje daar).
Nou is het in Nederland dus duurder omdat alles onder de grond moet, terwijl in Spanje (en veel andere zuidelijke landen) het bovengronds mag/moet.
Ja dat snap ik, maar daar hangen ook dingen aan vast als graafvergunningen e.d. Als je die in 1x voor heel de gemeente aan kan vragen ipv per straat/wijkje is het wellicht goedkoper. Zelfde met apparatuur inkopen. Meteen 500k glasrouters bestellen voor heel Nederland in de komende 3 jaar is goedkoper dan 5000 nu en weer 5000 over een paar maanden.

Behalve dat het boven de grond gaat daar is de schaal ws ook groter op veel dingen vanwege de termijn waar het in moet.
2000 euro per aansluiting ?
Prikkie.
Ik heb meer betaald alleen al voor m'n riolering-aansluiting.

Twintig jaar geleden bepaalde de politiek eventjes dat alle huizen in Nederland verplicht moeten worden aangesloten op riolering. Vanwege milieu en zo. Dan kan alles. Maakt niet uit wat het kost. Iedere gemeente moest er maar eventjes voor zorgen. Ongeacht wat het kost. Ik woon in een gemeente met heuvels. Riolering is dan niet zo makkelijk. Maakt niet uit. Doen. En 2500 euro aftikken graag.

Dat kan natuurlijk wel.
Maar glasvezel leggen, tsja, waarom ?
Politici.
Vooral als het via de gevel gaat en je dus niet de straten open hoeft te breken om kabels te trekken.
..maar wel van het ene huis naar het andere en van het ene blok naar het andere. Fraai.
Tsja persoonlijk zou ik dat voor lief nemen als dat betekent dat ik gewoon een strakke glasvezel abo kan nemen.
Mmmmmm, nee toch niet voor mij, ondergronds is wel zo netjes en veel minder gevoelig voor (extreem) weer.
Dat is in Belgie ook al, in de steden loopt het langs gevels, in de landelijkere gebieden via palen al proberen ze wel steeds meer ondergronds te stoppen.
Wie betaald dat dan? (laat maar, staat hieronder)

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 23 juli 2018 16:34]

Europese subsidie? }> Er gaat al decennia miljarden naar Spanje.
Spanje heeft /had een hoge werkeloosheid. Door dit soort acties heb je veel werk. En investeer je in de toekomst. Nuttig dus lijkt mij.

Daarnaast wordt het voor grote datacentra mogelijk interessant om in Spanje te gaan zitten vanwege een goed netwerk.
Respect! Je kan er van vinden wat je wil, maar ik vind het prachtig te zien dat zulke dingen ook ťcht kunnen als men maar wil.

Het is wellicht iets minder-democratisch, maar voor de totale infra het land gaat er een flink stuk op vooruit.
Maar die manier van werken zal in Nederland nooit geaccepteerd worden. Er zijn hier veel te veel mensen die alle procedures inzetten om iets te vertragen/verbieden.
Zekers. Voordat je het weet is er weer iemand die beweert dat glasvezel autisme veroorzaakt bij babys.
Mooi verhaal is dat inderdaad ja. Mevrouw koopt een huis naast een distributie station en begint onmiddelijk huilie huilie te doen bij de media dat ze dat niet wilt.

Je hebt wel meer van dat soort mensen. Zoals de grote huilerts die een huis in nieuw Vennep kopen en dan gaan klagen dat de vliegtuigen van/naar Schiphol teveel lawaai maken
Ik kan dit volledig beamen. Mijn Spaanse schoonfamilie in Valencia en een dorp boven Barcelona hebben allemaal glasvezel.

'Netjes' via de gevel aangelegd. :+
Als je kabels gewoon op je gevel wil hebben, zou het een stuk goedkoper kunnen, maar ik weet zeker dat je de kabels niet langs je gevel wil. Dus ja, in Nederland is het een stuk duurder omdat men ze, de kabels, onder de grond wil hebben
Weet je wat? Doe maar! Gebruik desnoods duct tape om het over de straten naar mijn huis te krijgen, maar geef mij verdomme glasvezel.

Ik ben het zat om te wachten tot KPN de laatste inadequate druppel uit koper weet te persen voor ze fiber willen neerleggen. Ziggo loopt ondertussen met gestrekte middelvingers jaarlijks prijzen te verhogen omdat ze weten dat er geen alternatief is.
Als je kabels gewoon op je gevel wil hebben, zou het een stuk goedkoper kunnen,
Langs de gevel is tot daar aan toe. Maar naar het volgende losstaande huis en naar de buren tientallen meters verderop en de overkant van de straat. Dan krijg je van die beelden die je wel eens ziet uit Azie of Mexico. Met tig palen en waslijnen aan telefoon-, telegraaf- en internettouwen.
Charmant, zo lang het niet stormt.
Straat heeft hier nog geen dag open gelegen bij de aanleg van fiber. Woonhuisaansluitingen worden meestal van de straat naar de gevel geboord met een doort pneumatische “boorhamer”. Nee, die zacht3 grond in Nederland is zo verkeerd nog niet.
Hier in de wijk lift de glasvezel mee op de mantelbuis van de kabel tv of telefonie. Rond de eeuw wisseling was iedereen mantelbuizen in de grond aan het stoppen. Is hier graven niet zo duur in rotsachtige bodem met je naar andere oplossingen kijken.
Wil je echt dat de overheid in NL zo'n groot IT project gaat doen? Prima, maar laat dan burgers die daar voor zijn de extra belasting betalen voor het volgende mislukte overheidsproject. Ik heb liever dat mijn belastinggeld daar niet aan wordt verspild.
Dit is geen "echt" IT project. Het is duidelijk afgebakend. Je legt glas bij iedereen aan.

Niet de software IT projecten waar de overheid als hoofdschuldige iedere keer zeg, ja maar dat willen we ook.
De overheid investeeert wel, mŠŠŠŠŠr het is ook een strategische zet voor Movistar om iedereen van glas te voorzien. Spanje heeft geen groot kabelnetwerk zoals we dat in NL kennen. Iedereen keek dus gratis TV via de antenne of via de schotelantenne (waar veel me gesjoemeld werd).
Een losse internetverbinding kost bijna net zoveel als een internetverbinding met TV en mobiel. Ze proberen je dus allemaal extra diensten aan te smeren.
Daarnaast is het ook erg voordelig om heel het ADSL-netwerk op te doeken. Glasvezelcentrales verbruiken 70% minder energie en kunnen 4x meer gebruikers verwerken van ADSL-centrales. Ook is het onderhoud goedkoper bij glasvezelcentrales en zijn de verbindingen minder problematisch dan ADSL. (Je hoeft geen klanten meer te woord te staan die hun ADSL snelheid van 20mbit niet halen. Bij glasvezel is de snelheid wel altijd wat je betaalt..)
Doe niet zo gek, het VK loopt enorm achter en als je goed leest moet meer dan 90% aangelegd worden door telecoms die daar mischien helemaal geen zin in hebben.
Ik ben deze zomer in UK geweest.... en ze lopen daar mijlenver achter met hun verbindingen. Bijna nergens publieke WIFI, bagger traag netwerk in ons eigen huisje en nauwelijks GSM ontvangst.

Je hoeft het ook niet op de EU te steken want Spanje en BelgiŽ doen het wel, en die zitten ook in de EU.
Blijkbaar is "100 MBit/s of meer" "full fiber"? Ongeacht de uploadsnelheid, latency, of daadwerkelijk gebruikte technieken? Way to go. Het woord "breedband" is zo ook al misbruikt.

Dit is wat ik heb kunnen vinden:

https://en.wikipedia.org/...premises_by_country#Spain

"Spain will have completely converted its telephone network to FTTH by 2020."

https://en.wikipedia.org/...mises_by_country#Portugal

De info hier is outdated.
Stedelijk okť maar buiten gebieden, echt niet, is te groot en door bergen etc heel kostbaar, ken een Nederlandse boer in het zuiden die geen water aansluiting heeft, (water via bron) geen gas (via flessen) geen goede stroom (ben daar paar jaar geleden 2 weken geweest viel om de dag wel een paar uur uit) had wel eigen stroom door zonnescherm.
Telefoon werkte als hij 10 min omhoog een berg op liep (brakke 3G) ja hij woonde niet midden in een stad maar ik heb er oprecht moeite mee dat men tussen nu en een aantal jaar volledig op internet zit terwijl belangrijkere boehoeftes zoals water niet eens goed geregeld zijn.
Maar via die verbinding zou je wel snel online je benodigdheden kunnen bestellen. Je hoeft dan niet meer kilometers te rijden voor je spullen. Gewoon online bestellen. Tevens zou dan ip telefonie gebruikt kunnen worden.
Iets als dit? Fiber to the premises by country - Wikipedia

"Spain will have completely converted its telephone network to FTTH by 2020.[93] In 2015 it had 10 million homes connected with FTTH. "

"Vodafone are rolling our FTTH to 2.75 million homes (2/3 of the country) by the end of 2016. " <-- Portugal

Kan dus goed zo zijn. In die landen liggen trouwens vaak 'ducts', lege buizen die bij de bouw worden aangelegd waar je (nieuwe) kabels doorheen kan blazen. Dit maakt het een stuk goedkoper dan wanneer je naar elk huis moet graven om ťťn kabel erbij te leggen. In Nederland werken ducts niet omdat het water in de grond ze dan omhoog duwt. Dit maakt het aanleggen van Fiber in Nederland erg duur.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2018 14:00]

Het snel aanleggen gaat in Spanje helaas niet ondergronds, er wordt een hoofd lus over de bestaande telefoonmasten getrokken in de rurale gebieden, in de stad plakken ze deze gewoon tegen gebouwen aan. Oude apparatuur wordt nauwelijks verwijderd en bungelt er gewoon naast. In deze lussen zit om het blok een verdeeldoos. Als je een lijntje aanvraagt wordt er over je bestaande koper kabel een vezel getrokken en aangesloten. Je betaald in Spanje overigens ook een tarief voor het gebruik van de kabel en een tarief voor de service, dit is altijd gesplitst. Het internet is fantastisch, de esthetiek is helaas heel ver te zoeken. Ik zal wat foto's maken hoe het er uit ziet buiten het dorp en in het dorp, in Nederland kan zo iets echt niet.

[Reactie gewijzigd door fpg op 23 juli 2018 15:04]

Ik ben sinds 6 jaar expat, heb nu in 3 verschillende landen gewoond, ik vind het sinds kort belachelijk dat in NL alles onder de grond moet. Die kabels zie je na een paar uur al niet meer en het is zo veel goedkoper bovengronds. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld overlast in stadscentra en dergelijke bij verglazen.
Ik kan het, in Jakarta wonende, niet met je oneens zijn. Maar het ziet er natuurlijk wel allemaal een stuk beter uit als al de kabels onder de grond liggen. Het viel me zelfs, door Japan reizende, tegen dat alles daar ook bovengronds is.

Het maakt het straatbeeld er niet mooier op. :N
Doe dan maar ondergronds. Jep, duurder, maar als ik zie hoe het hier gaat, met bovengronds kabels trekken, is bovengronds ook nog eens minder goed. Beetje regenbui en de halve zooi werkt niet meer.

Ik kan niet zien/ruiken waar je zoal gewoond hebt, maar ik kies voor ondergronds. :D
Korte termijn wel ja, maar bovengrondse kabels hebben veel meer onderhoud nodig en worden nog vaker geraakt beschadigd.

Dus ja als je niet verder kijkt dan je neus lang is is het heel goedkoop en kan je heel snel goede sier maken.

En wat zal mij glasvezel interesseren mijn 120 (160?) Mb lijn krijg ik al nooit vol, laat lekker het volk wat wil pochen met zijn lijntje gewoon de aanleg zelf betalen, overheid heeft daar niks mee te maken.

Ik zeg helemaal overslaan en direct een 1000/1000 7g verbinding met volledig landelijke dekking uitrollen. :)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 23 juli 2018 18:10]

Hier een bron waar staat dat het in 2016 al 63% was. Prima mogelijk dat het nu dus 71% is.
https://www.telefonica.co...-for-super-fast-broadband
Wijkt wel af van een andere bron die ik onderin gedeeld heb :) daar wordt beweert dat het 36,2 is.

[Reactie gewijzigd door Thrizian op 23 juli 2018 14:00]

Zou het kunnen zijn dat het ene getal 'homes passed' en de andere 'abonnementen' is. In Nederland heeft ook ongeveer de helft van de mensen die glas kunnen hebben daadwerkelijk een abbo.
Zou kunnen, mijn spaans is niet goed genoeg voor een diepgaande factcheck.
Of in die bron is 63 omgedraaid? :+
Is wel heel toevallig het omgedraaide hahaha
Uit de bron die in het artikel staat:

In Spain, according to the EU’s Digital Progress Report34, 79% of the population has access to ultrafast broadband services of 100Mbit/s or more. FTTP networks cover 63% of the population, although this drops to 10% in rural areas. Similarly, in Portugal, networks capable of providing at least 30Mbit/s are available to 95% of households.
Er staat dat het gaat om een percentage van het aantal verbindingen, niet van alle huishuidens.

Dan nog vind ik het inderdaad erg hoge percentages overigens.
Veel dichter dan dit kom ik niet in de buurt van deze cijfers. Maar daarin wordt gesproken van een breedbandverbinding, niet een full-fibre verbinding. Dus grote kans op fakenews, al is dit 2 jaar geleden. Het zou me wel verbazen als ze in 2 jaar 36,3% naar 71% gebumpt hebben.
https://www.adslzone.net/...-casas-conexion-internet/
https://www.fibre-systems...-cent-fibre-coverage-2021
Ze verwisselen FTTC met FTTH denk ik.

EDIT: blijkbaar toch 70% FTTH https://advanced-televisi...fonica-in-20m-ftth-homes/

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 23 juli 2018 14:03]

Spanje had in 2016 ongeveer 63% gedekt met glasvezel, doel is om in 2021 hier 100% van te maken. Dat ze intussen bij 71% zijn is dus niet helemaal onrealistisch naar mijn mening. Hebben ook een paar jaar bovenaan de lijst gestaan wanneer het werd vergeleken met andere Europese landen.

In 2015 waren er artikelen dat er in Portugal voor 90% gebruik werd gemaakt van "high speed internet". Hiervan was destijds 41% glasvezel.

Ik haal deze info van Point-Topic Free Analyses waarvan mij in het verleden is verteld dat het betrouwbare informatie is. Nu niet de tijd om meer recentere cijfers op te zoeken helaas, maar indien je het zelf wil proberen: http://point-topic.com/free-analysis-technology/fibre/
[...]
Wat? In Spanje heeft 71% en in Portugal 89% van de huishoudens glasvezel? Heeft iemand hier een bron van?
Klopt, ik kan mensen die daar wonen (in een super klein dorpje in de boes boes) en hebben nu allemaal glasvezel internet, dat is vooral gebeurd na die vreselijke bosbranden die vedeljaar meer dan 100 levens heeft gekost.

Me ouders die daar woonde hebben net aan het overleeft, alleen hebben ze niks meer, ze zijn alles kwijt, hebben geen huis meer, maar het erge is dat je er weinig van hoorde op de Nederlandse TV.

En omdat ruim 50% van Portugal was weg gebrand (dus ook alle kabels), hebben ze maar meteen overal glasvezel aangelegd.
2033? Dat is wel heel ver weg en denk dat de wereld van de technologie er weer heel anders uit ziet. Buiten dat, laten ze eerst eens wat doen aan de infrastructuur. Die is enorm krakkemikkig. Niet de schuld van de EU overigens.
2033 is niet heel ver weg. Het is juist heel dicht bij als je moet denken aan een heel land te voorzien van glasvezel is dat eigenlijk wel heel kort dag.

Vergeet niet nieuwe wijk centrales. Dan nieuwe lijdingen tot in het huis waarbij bewoners thuis moeten zijn.

Of er over 15 jaar een beter product is dan glas?? Ja misschien wel. Maar moet je het dan laten want 15 kaar later is er ook weer een nieuw product dat beter is dan de oude. De koper kabel van KPN ligt er ook al ruim 50+ jaar. Niemand had toen gedacht bij het aanleggen dat naast telefoon er misschien ook wel een fax overheen zou gaan. En al helemaal niet over computers. Daar wist men helemaal niet of die ooit bij de consument in de kamer zou komen en dan wel centraal zouden kunnen communiceren.
2033 is niet heel ver weg. Het is juist heel dicht bij
Niet als je ergens op moet wachten. 15 jaar.!
''Over 15 jaar kom ik vrij / over 15 jaar gaan mn kinderen eindelijk het huis uit / over 15 jaar heb ik genoeg gespaard voor een eigen huis / over 15 jaar heb ik eindelijk normaal internet / over 15 jaar is de Noord-Zuidlijn klaar.. ''. :)
Daarom is tijd ook relatief.

Als je ergens 15 jaar op moet wachten. Dan duurt dat lang. Een rechtszaak van 15 jaar is lang.

Maar 15 jaar om een heel land om te bouwen is dan weer redelijk snel.
Dit is hoe ze het oplossen:

https://www.theguardian.c...-internet-in-the-uk-video

Zou in NL onmogelijk zijn. De gemeente/oveheid moet wel alles onder controle houden.. Vooral niet te veel eigen initiatief.

[Reactie gewijzigd door Jermak op 23 juli 2018 19:00]

Het zou tijd worden ook, iedereen adverteert hier met Fibre internet, maar dat gaat stiekem allemaal via de kabel vanaf de wijkkast naar het huis. Sommige providers hebben zelfs het woord Fibre in de naam van de koper pakketten. Nu is Virgin Media dan nog steeds redelijk vlot (200 Mbps down, 12 Mbps up) voor 55 pond per maand incl TV en bellen, Sky Fibre komt niet verder dan 63 Mbps gemiddeld. De rest is of trager over de kabel of gewoon sloom via koper.
absoluut mee eens. Wij wonen in een nieuwe estate (geen 3 jaar oud) en daar ligt dus enkel koper. Geen fibre of virgin. Mogelijk fibre tegen eind 2018 ... dus tot dan moet ik het met 4mbps redden :(
Pfff, dan heb ik dus nog mazzel in een oudere woning. Nu kan ik kiezen, de Virgin lijn lag er, er staat een Sky schotel op het dak en er ligt nog een BT lijn geloof ik. De huiseigenaar was voorbereid :-)
In het VK mogen ze heet Fibre noemen als het FTTC is, overigens, dus niet FTTH
Het zal best mogen, maar kloppen doet het niet ;-) Je moet wel degelijk opletten met het afsluiten van je abbo, voor je het weet zit je dus op een traag netwerk met de naam Super Fast Lightning Fibre Internet o.i.d.
Nee, het klopt totaal niet imho
Hier houdt ZIGGO de boel op. Zij hebben er helemaal geen belang bij om over te stappen naar glasvezel. Gaat immers prima zo met de oude kabel, die praktisch over al ligt. En wat de overige providers betreft. Die vinden het zo ook wel mooi lijkt het. Van dit kabinet hoeven wij in ieder geval niets meer te verwachten. Die zijn immers voor particulier initiatief met zo min mogelijk overheidsbemoeienis. Behalve als een bedrijf beloofd dat ze straks commissaris mogen worden bij hun, komen ze nog in de kamer met een voorstel.
Ziggo houdt helemaal niets op. Ze hebben de coax en die werkt toch prima?! Om al hun coax nu te gaan vervangen voor glasvezel is zinloos.
97% van het netwerk van Ziggo IS glasvezel. Het is enkel het laatste stukje, van de wijkkast naar je huis, dat nog een traditionele coax kabeltje is.
Misschien waar jij woont, maar in de buitengebieden van Nederland niet. Want als er geen glasvezel ligt leggen zij het er niet voor aan. Dat is wat de klantenservice mij vertelde. En bovendien is coax in je huis ook ellende als je UTP kabels en WIFI gewend bent.
En bovendien is coax in je huis ook ellende als je UTP kabels en WIFI gewend bent.
Geen extern bedrijf in de wereld gaat die vervangen voor je! Dat zijn kabels in jouw huis en het onderhoud en/of verbeteringen daar aan zijn voor jouw kosten
Ik wil ze graag zelf dan kunnen vervangen. Weet ik tenminste wat erin gaat. Daar gaat het niet om, maar de huidige ZIGGO aansluiting naar de TV gaat nog over coax en daar wil ik vanaf.
2033..... Voor je glasvezelaansluiting. Nou dat is er wel 1tje om alvast in je kalender te zetten zeg.

Gebruiken we tegen die tijd nog glasvezel ja?
Niet dat ik wil zeggen dat ik al weet wat het dan moet zijn, maar 2033.... Man dat klinkt ver weg.
Als in.... vliegende auto's ver weg. Nederland is intussen een woestijn ver weg. (edit: niet super serieuze voorbeelden ofzo.....)

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2018 15:39]

15 jaar ver weg :')

2033 ligt dichter bij het heden dan 2002 en zů gek ver weg is dat nou ook weer niet.
:) Denk niet dat we binnen 15 jaar een woestijn zijn hoor. 50 jaar wellicht?

[Reactie gewijzigd door Maximus Sceptus op 23 juli 2018 14:03]

Wij niet. Spanje en zuid ItaliŽ wel als het zo door gaat... :/
Ja zo serieus was het allemaal niet bedoeld.
Die woestijn inspiratie kwam vooral door het huidige weer hier :P

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2018 15:43]

Vliegende auto's werden een eeuw geleden al voorspeld en die zijn er nog steeds nauwelijks. 15 jaar is niet zo lang hoor.
Ik gebruik altijd kernfusie voor deze vergelijking ;)
Goed initiatief, zeker kijkend naar de lange termijn. Op korte termijn is er nog niks mis met koper, zeker op de kabel zijn de ontwikkelingen dusdanig geweest dat het merendeel prima uit de voeten kan met de geboden snelheden nu en de verbeteringen met Docsis 3.1 in het verschiet.
Dus de overheid wil dat de telecom providers overal glasvezel aanleggen maar ze mogen dit zelf betalen. Waarom zouden ze dit doen als ze met de huidige koperkabels al dikke vette winsten maken? En waarom zou de overheid bijdragen aan het aanleggen van verbindingen waarvan de opbrengsten bij private ondernemingen terecht komen?

Ik vind dit allemaal erg wollig en denk niet dat het op korte termijn haalbaar is, zeker niet in 15 jaar.

Los daarvan heeft niemand er wat aan als providers daarna internet via glas gaan aanbieden voor 75 euro per maand (in 2018 euro's). Dat gaat gewoon niemand betalen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 23 juli 2018 15:09]

Het is een heel ambitieus plan maar ik heb er mijn vraagtekens bij of het gehaald gaat worden. Mobiel internet en vast internet in Groot-BrittanniŽ is naar mijn gevoel kwalitatief en kwantitatief ver beneden het Europese gemiddelde. Het is daarom erg hard nodig dat daar iets aan gebeurt. Als je kijkt naar de staat van de infrastructuur in zowel dichtbevolkte gebieden als in de buitengebied dan ziet dat er niet al te best uit. Het enige dat helpt is rigoureus saneren en heel veel geld uitgeven om alles te vernieuwen. Als ze werkelijk deze ambitie hebben dan juich ik dat toe. De huidige praktijk is echter dat er onderweg belabberde 4G dekking is en wat betreft vaste aansluitingen is vrijwel alles nog DSL via telefoonkabels. Groot-BrittanniŽ loopt heel erg achter.
In Frankrijk timmert men volgens mij ook wel aan de weg met glasvezel. Zit nu in een best wel buitengebied, Le Russey. Maar ze hebben gewoon glasvezel. Speedtest geeft aan 80mbps up en down.
Dat had ik echt niet verwacht.

Ook alles bovengronds trouwens. Ziet er idd niet uit en of het echt goedkoper is betwijfel ik. Er is natuurlijk erg veel onderhoud nodig met bovengrondse leidingen.
Ik krijg hier in achterland ook glasvezel. Aangelegd met subsidie van de Europese unie. Kunnen de Engelsen ook aanvragen. Oh wacht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True