Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Total War: Warhammer II komt dit jaar naar Linux en macOS

Feral Interactive brengt nog dit jaar het turn-based strategiespel Total War: Warhammer II naar zowel Linux als macOS. De precieze datum waarop de port voor de besturingssystemen verschijnt is nog niet bekend.

Ook de systeemvereisten voor de Linux- en macOS-versies van Total War: Warhammer II noemt Feral Interactive nog niet in zijn aankondiging. Het bedrijf is gespecialiseerd in ports voor Linux en Apples besturingssystemen. In november 2016 maakte Feral Interactives bijvoorbeeld de port van Total War: Warhammer beschikbaar en ook is de port van Total War: Thrones of Brittanica van dit bedrijf.

Ook ontwikkelde het bedrijf een iPad-versie van Rome: Total War en een Linux- en macOS-versie van Warhammer 40.000: Dawn of War II. De oorspronkelijke versie van Total War: Warhammer II verscheen 28 september, enkel voor Windows. De game werd ontwikkeld door Creative Assembly en uitgegeven door Sega.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-06-2018 • 18:53

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
Weer een trailer zonder gameplay. Ik kan daar echt helemaal niets mee.
https://www.youtube.com/watch?v=YSBWwnOHvM8

Enjoy - en vergeet niet met de camera te spelen :) click and drag

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 juni 2018 00:26]

Dit is warhammer 1 :) Maar ja zit niet veel verschil in behalve andere map, andere factions en nog wat andere kleine dingen.
Klopt, vond het vooral een leuke intro :P Het wemelt van de linkjes daarzo.
Warhammer II is al een tijdje uit, je kan voldoende gameplay online vinden. Of wil je zo graag gameplay van de andere versies? Denk je dat het zo enorm zal verschillen?
Erger nog, dit is gewoon de standaard trailer die ze lieten zien toen TW:Warhammer 2 aangekondigd werd.

Ben wel blij om te zien dat ze ook aan de mensen denken die Linux en Macos gebruiken.

Niet dat die mensen vaak willen gamen of daar niet al een Windows systeem voor hebben..
Hoe bedoel je? Ik heb alleen maar Linux systemen en speel zo nu en dan ook graag een goede game. En nee daar heb ik niet al een Windows systeem voor.
Eindelijk! Als Linux gebruiker wacht ik hier al tijden op, had eerlijk gezegd de hoop bijna opgegeven.
Hoe is de game wereld op linux op het moment? Zit nog steeds te twijfelen om over te stappen naar Linux maar ik ben een groot gamer.
Er komt steeds meer en meer bij. Als ik een advies mag geven: Stap niet in 1 keer over, maar gebruik of een dualboot, of een dedicated andere machine met Linux om te testen. Dan blijft nu nog alles gewoon voor je werken, en kun je over als alles goed genoeg is. Dualboot is het makkelijkste, zorg alleen voor genoeg SSD/HDD ruimte, want je kunt niet echt één installatie van de Steam-spellen gebruiken voor twee OSen gelijktijdig. Voor Linux zou ik dan kiezen voor Ubuntu of Mint, die worden het meest ondersteund en hebben goede hardware ondersteuning. Ik heb zelf trouwens gekozen voor dedicated HW: Mijn laptop draait Linux Mint, mijn vaste computer draait Windows 7.

Via Steam en GOG kun je aan Linux spellen komen, helaas doen Origin en Uplay en dergelijke nog niet mee. Steam is ondertussen wel groot geworden op Linux gebied. Je kunt ook proberen Windows spellen via Wine onder Linux te draaien, maar dat werkt niet 100%.

Als je wilt weten welke spellen er via Steam onder Linux kunnen draaien, kijk dan eens hier: https://store.steampowered.com/search/?os=linux

Een verkort lijstje van spellen die native onder Linux te spelen zijn (snel in mijn lijst en op die site gezocht naar grotere bekende spellen):
Alien:Isolation - ARK: Survival Evolved - Bioshock Infinite - Borderlands 2/3 - City: Skylines - Counterstrike - Dead Island - Dirt Rally - DOTA - Dying Light - F1 2015/2017 - Grid Autosport - Half Life 1/2 - Hitman - Left 4 Dead 2 - Mad Max - Metro 2033/Last Light - Outlast - Payday 2 - Portal 1/2 - Rocket League - Saints Row - Shadow Warrior - Star Wars: KotoR - The Talos Principle - Tomb Raider (Rise of) - Trine 1/2/3

Ik heb op dit moment rond de 400 spellen native speelbaar op Linux. Op dit moment zijn er (zie ook de link hierboven) 4986 spellen voor Linux op Steam (gefilterd).

En er is ook best veel gaming hardware die werkt onder Linux. De meeste headsets werken gewoon, mijn MOMO racing stuur hier werkt ook gewoon, incl pedalen, ik heb Nvidia Geforce v396 driver.

Voor de rest is het gewoon proberen. Begin klein en als het lukt, ga groter.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 19 juni 2018 03:13]

Eve Online, World of Warcraft, Guild Wars 2 draaien ook nagenoeg perfect zelfs met DX11
En als ik daar nog een tip aan mag toevoegen. Op het OS waar je nu op zit (in mijn geval was dat MacOS) ben ik eerst alleen maar software gaan gebruiken die ook op Linux beschikbaar was. Dus Firefox of Chrome als browser, Libreoffice als office suit, een IDE die ook op Linux draait, en wat je allemaal nodig hebt voor je werk/privé. Daarnaast heb ik een syncronisatieservice draaien zodat ik al m'n files op beide OS'en heb (in mijn geval mega.nz, maar er zijn er meerdere die prima zijn).

Dat heb ik een tijdje gedaan. Je moet in Linux (in mijn geval Ubuntu) wel even wennen. Sommige dingen zijn nét anders en andere dingen moet je wel even kijken hoe het werkt. Googlelen helpt, en anders kan je altijd een vraag stellen op askubuntu.com. Uiteindelijk ben ik er superblij mee. Updates en upgrades werken allemaal samen in één keer, ik heb geen gezeik meer met virusscanners en firewalls, en voor het eerst heb ik het idee dat mijn computer echt van mij is.

Mocht je nog vragen hebben dan kan je me altijd een pm sturen.. :-)
Klopt, begin met zoveel mogelijk software te gebruiken die OS-onafhankelijk is. Dan maakt het op zich niet uit op welk OS je later wilt zitten.

En mocht je een dualboot doen op een computer tussen Linux / Windows / MacOS, onthoudt dan dat als je je data/gegevens op een aparte partitie zet (D: ofzo), dat dan elk OS bij die gegevens kan. Dus je kunt het zo instellen dat je dezelfde gegevens op Windows, Linux en MacOS gewoon aankan en kan lezen en bewerken, zonder dat je dus gegevens tussen de OSen moet kopieren.
Is dual boot niet de makkelijkste optie dan. Hoef je niet meteen overstag of misschien wel helemaal niet zodat je wanneer nodig games op Windows kan spelen
Of linux in een VM .. of is dat geen goed idee voor gaming?
Windows in een VM natuurlijk... Ik heb een virtuele XPerimental voor Windows-noodgevalletjes. Er draaien nog best behoorlijk wat spellen in zolang je je kunt beperken tot DirectX9. Voor zware spellen en spellen waarbij reactietijd van belang is, is het geen optie. Maar om bijvoorbeeld Civilization te spelen is het een oplossing.
Waarom niet de native Linux versie van Civ?
Ik doel op de oudere versies. Ik heb bijvoorbeeld menig potje Civ3 op deze manier gespeeld. Ja, dat is al even geleden, maar mijn computerspelcarriëre gaat dan ook terug tot de Commodore 64 en ook Linux gebruik ik al sinds voor de eeuwwisseling. Tegenwoordig pak je natuurlijk gewoon de Linuxversie.
Naar mijn ervaring is de input lag en performance altijd een probleem als je wilt gaan gamen in een vm maar ik heb al tijden geen Linux vm gedraaid
Ik ben een groot gamer en zit nu al een paar jaar fulltime op Linux.
Ik gebruik hier en daar nog wat Wine en en aparte partities maar heb vooral mijn aankoop gedrag flink aangepast.
Ik moet het vaak doen zonder de grote nieuwe titels (Fortnight, Fallout 4, ...) maar ik ben daardoor een pak meer bezig met kleinere en vaak zelfs obscure titels waar ik enorm veel plezier uit haal.
Gewoon doen. Ik ben ooit ook gewoon in het diepe gesprongen en wil echt niet meer terug. Ja sommige titels kan ik niet spelen dat klopt maar er zijn heel veel titels gewoon te spelen inmiddels. Vergeet je Windows game library en leg een Linux versie aan. Ik wil voor geen goud meer terug in ieder geval.
Microsoft’s API directX zal het nog zwaar te verduren krijgen. Tot voorkort was het ondenkbaar dat gamestudio’s all mass een games wilden/konden porten naar macOS of android of iOS maar sinds er Apple snellere gpu’s implementeerd in Imacs en ARM smartphones ook stevige gpu’s krijgen.

Het wordt het stilletjes aan zinvol om naast pc, xbox en ps4 ook mac, linux en ARM smartphones te ondersteunen. En laat dat net een piste zijn die Microsoft liever niet wil bewandelen.

Indien Linux alle games zou ondersteunen denk ik dat veel gamers en hardware fabrikanten ook gewoon linux machines gaan aanbieden om de Microsoft licentie te omzeilen.

In dat opzicht zou het zelfs kunnen dat je in de toekomst een scherm, tv of projector koopt en er een ‘GPU’ aan hangt. Dat zou weer nefast zijn voor de xbox en Playstations. Natuurlijk gaan ze dat tegenwerken al speel men zo wel in de kaarten van Steam/Valve, maar daar komt Google en Apple weer kijken want die willen natuurlijk hun aandeel in de gameverkopen die nu voornamelijk via hun stores verlopen.(of nog maar te zwijgen van webbrowser games via webgl)

De wet van de sterkste zal bepalen hoe de toekomst van gaming er zal uitzien. De belangen zijn erg complex en imho moeilijk te voorspellen maar naar mijn inzien zal het cross platform gebeuren door de jaren heen aan populariteit zullen toenemen omdat de grafische kracht op de tot nu non-high-level games platformen wel high level worden. (macOS, linux smartphones, tablets, apple tv’s)

Als dat nog niet genoeg is komt er nog eens bij dat AMD weer op en top is (vulkan, cross platform) en zelf intel zich op de gpu markt gaat bewegen. Maar ook samsung en Huawei zijn samen met Apple stevig in hun GPU-divisie aan het investeren. 1 ding is zeker: het Nvidia-microsoft bastion met DirectX en D3D zullen het niet meer alleen voor het zeggen hebben. OpenGL en Vulkan staan klaar :)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 19 juni 2018 00:06]

Dit soort geluiden hoor ik nou al jaren, sinds ik begonnen ben met PC gaming eigenlijk, en nee, in de basis zie ik het eigenlijk zo snel niet gebeuren allemaal. Linux en Mac zullen mijns inziens nooit het primaire platform van de gamer worden als het op PC gebied komt, gewoon omdat het aanbod er niet is.

Natuurlijk kan je wel enkele games spelen op deze platforms, maar waarom zou je nu eigenlijk? Er zijn natuurlijk prima beweegredenen om over te stappen, maar gaming was, is, en zal eigenlijk nooit de reden zijn, omdat die niet bestaat. Games zullen tenzij er iets heel raars gebeurt altijd primair op Windows uitgegeven worden, met Linux en Mac als een eventuele toevoeging, vaak later. Dus als je in je community graag meespeelt met je vrienden, familie, of wie dan ook, dan gebruik je Windows, of een dual boot voor gaming.

Daarnaast, mensen kopen een Mac niet voor gaming. Zullen ze nu niet doen, zullen ze tenzij er daar wederom het roer compleet omgaat, nooit doen. Zijn de prijzen niet naar, is het design ook niet om. Die producten zijn voor een heel andere doelgroep, en dat is ook prima. Uitzonderingen daargelaten.

En als je denkt dat AMD nu "sterk" is heb je overigens ook wellicht het verkeerde sigaretje gerookt, hun marktaandeel qua GPU is in tijden niet zo laag geweest. De poging van Intel om de GPU markt in te stappen is wat dat betreft nog gehuld in de schaduw van de toekomst, en hun laatste poging was minder dan een succes als het gaat om gaming, applicaties voor GPGPU en serverparken daargelaten.
Ja maar je vervalt in de kip of het ei veraal. Er zijn bijna geen A-titels op mac en jij maakt de conclusie dat dat komt omdat mensen op een mac niet gamen. Wat natuurlijk niet zo is.

Dat komt door het DirectX en d3D monopolie. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat mensen met Linux of macOS geen gamers zijn. Dat is een pure vendor lock in want via Vulkan API kan je even goed games maken en die vallen wel makkelijk te porten naar Mac en Linux.

Er staat sowieso vele te gebeuren. Ook wat mobile gaming betreft. Volgens mij gaat DirectX gradueel marktaandeel verliezen komen er meer en meer Opengl en Vulkan games. Al zou de schift pas echt merkbaar zijn over een 5-tal jaren. Steam doet in ieder geval alle moeite van de wereld om meer A-titels te verzilveren.
Ja, en jij wou claimen dat zelfs als alle games op een Mac zouden draaien, het gamende publiek massaal van dat merk een laptop of desktop zou kopen. Natuurlijk niet, die systemen zijn er helemaal niet op gericht, qua hardware niet, en ook de prijs / prestatie laat in dat segment gewoon sterk te wensen over. Het is niet een kip / ei verhaal, het Mac publiek en het gamer publiek kent nu eenmaal niet een hoge kruisbestuiving. Natuurlijk zijn er best incidentele uitschieters, en ik zou het zelf heel tof vinden als het allemaal wel ondersteund zou worden, ik zie het alleen niet gebeuren.
Linux is natuurlijk niet merk gebonden en met de opkomst vam e-gpus’s kan je ook met een oudere mac gamen. Dus het lijkt niet onmogelijk omdat microsoft marktaandeel zou verliezen.

In de mac’s en linux machines zitten geen zware game gpu’s omdat er ook geen games voor zijn. Kip en het ei...

Volgens mij zal de term ‘pc-games’ snel verouderd zijn door de opkomst van ARM mobile chips.
AMD heeft een belangrijke troefkaart onder Linux: Uitstekende volledig open drivers. Veel mensen die spellen onder Linux spelen stappen daardoor momenteel naar AMD over, het verschil in gemak met gesloten drivers is enorm.
Het probleem is inherent niet met de drivers maar met de gamebibliotheek. Ben even niet op de hoogte van de huidige performanceverschillen tussen Linux & Windows, maar voorheen was het door de emulatielagen best aanzienelijk. Pas wanneer en de performance, en het aanbod er is, zullen mensen de overstap overwegen denk ik. En of dat echt te gebeuren staat, heb ik sterke twijfels bij.

Dat wil niet wegnemen dat ik het graag zou zien, begrijp me niet verkeerd, maar ik zie even niet hoe de open drivers ervoor gaan zorgen dat de gamedevs massaal de games ook voor Linux gaan ontwikkelen.
Er is al een hoop gebeurd, maar totdat Linux een groot marktaandeel heeft zal er altijd minder mankracht beschikbaar zijn en kan het zijn dat Linuxspellen trager lopen. Voor de Linuxgebruiker is het geen hindernis, voor de Windowsgebruiker geen reden om Linux te willen. Dat zal nog wel even zo blijven.

Wat ik verwacht is dat Linux als amusementsplatform geleidelijk zal blijven doorgroeien. Dat is op ervaring uit het verleden: De afgelopen jaren groeit het ieder jaar, maar ook gebaseerd op wat je bedrijven ziet doen. Eerst bijvoorbeeld Valve, nu gaat Atari een hoop energie in zijn Linux-VCS steken.

Op een bepaald moment kan het dan zo zijn dat Linux op spellengebied groter gaat zijn dan Windows. Of dat vroeg of laat is, of misschien niet gebeurt, is heel lastig te zeggen. Zeker ben ik wel dat Linux zijn voet in de amusementsmarkt heeft gezet en daar niet meer weg gaat.
Wat jij zegt over Linux vs Windows kun je natuurlijk ook zeggen over Windows vs PS4.

- Een heleboel games komen nooit of veel later uit voor Windows. Als het klopt wat jij zegt, zou niemand meer op Windows gamen en iedereen alleen nog maar consoles kopen. Als je voor Windows kiest, moet je alle console exclusives laten liggen. Als je voor Linux kiest, moet je alle Windows exclusives laten liggen. Zelfde verhaal. Je speelt gewoon wat er wel uit komt.

- Als je graag speelt met je vrienden, en die hebben een PS4, heb je een PS4 nodig, geen Windows bak. In mijn omgeving heeft iedereen een PS4, ik ken nog maar 1 persoon die op de PC speelt.

- De meeste mensen kopen een Windows computer ook niet voor gaming. De meeste mensen kopen m omdat ze een computer nodig hebben. En als ze dan willen gamen kijken ze wat ze hebben en zien die computer staan. Consoles worden primair gekocht om op te gamen.

En trouwens, het kleinere game aanbod is niet eens zo belangrijk. Ik heb vorig decennium al veel op Linux gespeeld, toen steam daar nog niet was en je het moest doen met een paar native ports en wine. Soms is het een beetje technisch om iets via wine aan de praat te krijgen, maar de meeste PC gamers en zeker Linux gebruikers zijn sowieso al technischer dan de gemiddelde persoon en zullen daar wel uit komen.
Helder. Jij bent de uitzondering waar ik het over had. Als jij de laatste tien jaar al prima kan gamen op Linux, perfect voor jou. Ik vind het gebruikersgemak en het verlies aan performance wat je veelal moest slikken het echt niet waard om over te stappen op Linux.

Daarnaast, je geeft aan dat de meeste PC gamers van veelal meer technische aard zijn, ik heb dit zeker niet zo ervaren in mijn kringen. Nu is dat natuurlijk een erg kleine maatstaaf om mee te meten, maar ik zou er zeker niet vanuit gaan dat elke PC gamer genoeg kennis heeft om op Linux een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen, laat staan elke titel die ze op Windows simpelweg direct zouden kunnen spelen zonder ellende.

Overigens is de vergelijking met een PS4 een heel ander beestje. Zowel de PC gaming (op Windows) en de PS4 community zijn al vele jaren groot, en draaien prima. Je hebt 't met Mac en Linux gaming eigenlijk over hele kleine niches waarvan ik persoonlijk niet verwacht dat ze in de komende tijd erg toe zullen nemen. Zou fijn zijn als 't allemaal mogelijk was, ik zie 't niet zo snel gebeuren tenzij nagenoeg alle courante releases die je krijgt op Windows ook krijgt op die platforms.
Met Vulkan en andere tools word het eenvoudiger om 'ports' temaken en kosten daar voor laag te houden.

Overigens nu het verkeerde sigaretje aan het roken, wat betreft 'sterk' hangt af in welke context je het plaatst. Marktaandeel heb je gelijk in, maar ik, als amd fanboy, vindt dat ze nu toch sterke producten hebben alleen geen high end.
Yes! Nu maar hopen dat we crossplatform support krijgen. Maar ik denk zelf niet dat dat hem wordt.. |:(
Wat is de reden dat je dat denkt? Feral probeert het altijd. Er zijn situaties waar de programmeurs dusdanig onhandig geweest zijn dat het niet mogelijk is, maar dat is gelukkig de uitzondering.
Omdat als je cross platform support wil doen de patches gelijk moeten lopen. En dat is erg lastig altijd.

Dit wil dus zeggen dat als CA een nieuwe patch voor de PC versie uitbrengt op exact hetzelfde moment Feral een Mac en Linux patch klaar moet hebben. En dat soort support is de moeite meestal niet voor Mac en Linux games die toch kleinere volumes doen.
A.u.b. geen PC en Windows door elkaar halen, Linux, Windows en Mac zijn alledrie besturingssystemen voor PC's.

De kwestie die je noemt speelt een rol, maar van wat ik er van lees is dat nog geen reden om crossplatformcompatibiliteit te laten vallen. Daar moeten extra redenen voor zijn. Een situatie waarbij dat voorkwam was dat spellen zo geschreven waren dat de computers van alle deelnemers exact dezelfde berekening moeten maken, anders loopt boel uit sync. Vanwege verschillende compilers kunnen vlottendekommaberekeningen onder Linux net iets anders uitkomen als onder Windows, wat compatbiliteit dan erg moeilijk maakt.

De code wordt dan wel aangepast dat hij niet meer gevoelig is voor dit soort verschillen tussen Mac en Linux, maar Feral is niet altijd bij machte de Windowsversie aangepast te krijgen.
Nee, patches veranderen o.a unit statistieken en zijn dus direct incompatible met elkaar voor P2P multiplayer. Ongeacht OS, PC of Mac (en hier op tweakers weten we echt wel wat ik bedoel daarmee.)

Kan natuurlijk niet dat als we tegen elkaar spelen dat mijn Orc 50hp heeft en jouw build van de game verwacht dat Orcs 40hp hebben.

Heeft dus niks met OS'en te maken en zelfs heel weinig met sync want de tickrate van dit soort games is erg laag dus latency e.d. spelen minder een rol. Het is geen FPS waar bullet physics moeten berekend worden aan beide kanten waarna een server een consensus moet bepalen b.v.

edit: even de tickrate opgezocht, 0.5Hz voor de Warhammer games.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 20 juni 2018 08:47]

Ik heb aangegeven wat ik gelezen heb in commentare van Feral op forums, als jij andere informatie hebt, specifiek over Warhammer dan moeten we het daarbij houden.

Het gelijkstellen van Windows aan PC is bezwaarlijk, omdat Windows daarmee zich het PC-platform toeëigent. Het is meer dan een simpele "ik snap wat je bedoelt"-kwestie.
Ze proberen het waarschijnlijk ook. Maar we krijgen altijd te horen dat het niet kan want dit en dat werkt niet samen etc.. Kijk maar naar Total War Warhammer, zelfde verhaal daar, de game is niet volledig crossplatform, MAC en Linux kunnen samen spelen maar MAC/Linux en Windows niet.
Ik heb net even het spel opgestart en resource monitor geopend, maar hij gebruikt gewoon alle 4 de cores op 100%.
Raar, bij mij gebruikt hij Core 1 op 100%, constant. De rest helemaal niet. (generatie verschil?)

[Reactie gewijzigd door LesleyvandePol op 18 juni 2018 22:34]

Feral is een studio gespecialiseerd in het porten van games naar OpenGL en Vulkan op Mac en Linux.
Er wordt dus geen tijd van de oorspronkelijke developers gebruikt om de game te porten, dus die staan vrij eventuele bugs zelf te fixen.
Ik vind persoonlijk overigens de ports van Feral hoge kwaliteit dus ben altijd blij als hun studio wordt gebruikt voor een port. Je merkt dan ook vaak dat zaken als Vulkan ondersteuning exclusief is voor de Linux versie gezien ze graag optimale API's gebruiken.
Nou hier krijg ik de zes cores op m'n 8700k anders aardig aan de slag hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True