Apple was voor release iPhone 6 bezorgd over verbuigingen na testen

Uit testen die Apple zelf hield met zijn iPhone 6-modellen kwam naar voren dat deze makkelijker te buigen waren dan de iPhone 5s. Dit zou een van de grote zorgen geweest zijn voor het bedrijf, voordat de iPhone 6 uitkwam.

De kans op verbuigen was bij de iPhone 6 3,3 keer zo groot en bij de iPhone 6 Plus 7,2 keer zo groot als bij de iPhone 5s. Dat bleek uit testen van het bedrijf zelf. Dit staat in rechtbankdocumenten die Motherboard publiceert. Rechter Lucy Koh van het US District Court schrijft dat het een van Apples grote zorgen was dat de iPhone 6 schijnbaar makkelijker te verbuigen was dan voorgaande modellen.

Het is niet verwonderlijk dat de grotere verbuigingskans uit Apples eigen testen al naar voren kwam. Na de release verschenen er veel meldingen hierover op internet en ook bij testen van derde partijen werd dit al geconstateerd, waarna van bendgate gesproken werd. De iPhone 6 en 6 Plus zijn groter en dunner dan voorgaande modellen en het gebruik van aluminium maakte dat het toestel na het buigen niet terugveerde, zoals met plastic gebeurt. Volgens Apple waren verbuigingen 'zeer zeldzaam' bij normaal gebruik.

Apple ontkende altijd dat er technische problemen met het toestel waren maar een half jaar na de release van de iPhone 6 voerde het bedrijf wel verstevigingen van de printplaat door die touch disease moesten voorkomen. Meerdere gebruikers van de iPhone 6 constateerden na verloop van tijd dat het touchscreen niet meer werkte, wat kwam omdat de Touch IC-chip losraakte van het pcb. De verbuigingen zouden hierbij een rol spelen. De gebruikers begonnen een class action-zaak tegen Apple, met de claim dat het bedrijf doorging met de verkoop, ondanks dat het wist dat de toestellen vatbaar waren voor touch disease.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-05-2018 • 22:29

134 Linkedin

Reacties (134)

134
119
47
7
0
43
Wijzig sortering
Het is altijd belangrijk dat z'n apparaat goed stevig is, en Apple heeft het blijkbaar wel gecorrigeerd met volgende generatie toestellen te zien aan verschillende"bend tests" stukje offtopic, z'n jerryrig test is wel leuk als entertainment, maar heeft natuurlijk geen enkele waarde als er real life iets om toestellen te vergelijken... Je zou zo iets met een machine moeten doen en dan registreren hoeveel druk X telefoon kan hebben voor dat je structureel fout gaat.

Wat ik mij af vraag, met de resultaten in handen, waarom heeft Apple niet besloten om het aan te passen? Apple moet weten dat mensen telefoons in hun achterzakken doen, of dat je per ongeluk op je telefoon gaat zitten.
Kan natuurlijk zijn dat de gehele bendgate niet zo grote probleem was, dat het meer een media ding was... we weten inmiddels dat alles wat iPhone gerelateerd is, groot nieuws wordt.

De Nexus 6P zou ook niet erg stevig moeten zijn, maar daar heb ik geen enkele probleem mee gehad.

Daarnaast ook zijn onze toestellen niet zo buigbaar meer, in mijn ogen zijn ze zeker niet zo sterk als jaren geleden, als die nieuwe design trends, zoals edge to edge scherm, achterkant van glas, die zorgen allemaal dat onze toestellen niet echt life proof zijn, en wat doen mensen? Ze kopen een super mooie, super dunne bezelless toestel en doen en harde glas protector die op de scherm en een dikke hoejse want niemand wilt met een kapotte telefoon lopen.

Ik mis nog mijn Lumia 800, random de scherm had je nog een dikke polycarbonaat behuizing, telefoon is van mijn rugzak tijdens fietsen gevlogen, en anders wat schade in de behuizing, niks te zien.
"... Je zou zo iets met een machine moeten doen en dan registreren hoeveel druk X telefoon kan hebben voor dat je structureel fout gaat"
Dat is ook gedaan, o.a. door Computer Bild, waarbij specifiek gekeken werd naar de zwakke schakel in het geheel (rond de volume knoppen), in tegenstelling tot de meeste andere tests, waarbij het drukpunt exact in het midden wordt gezet (zie o.a. Consumer Reports en SquareTrade tests).

Bij de Computer Bild test werd al een permanente buiging geconstateerd vanaf zo'n 20 kg. De eerste buigtest met de hand die door hen werd uitgevoerd, resulteerde overigens in een boycot van het medium door Apple, waarna de eerste resultaten werden onderbouwd met bovenstaande lab test (inclusief vergelijk met andere telefoons), gevolgd door deze open brief.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 25 mei 2018 02:24]

Ik zal wel snel een -1 hebben maar zelfs de fanboys moeten nu toch zien dat Apple niets geeft om zijn clientbase. Ze doen alsof de klant het belangrijkste is maar intussen word fout na fout gewoon ontkent, waarna later blijkt dat ze hier wel degelijk bewust van waren.

De antennagate (was fout van gebruiker, die hield hem verkeerd vast), het feit dat Apple blijft beweren het veiligste platform te zijn en daarom je geen virusscanner nodig hebt, zijn nog maar paar voorbeelden hiervan.
Hoewel ik niks met Apple heb, moeten ze gewoon spullen maken en zullen er mensen zijn die teveel geld ervoor willen neerleggen, maar dat is de tijd nu eenmaal. Waar ik wel heel veel moeite mee heb is dat Apple doet alsof ze heiliger zijn dan de paus, hun klanten gewoon bedriegen en daar nog mee wegkomen ook.

Als je goed in het nieuws kijkt is Apple constant in kleine schandalen verwikkeld (of grote) zoals ontwijken van belastiginggeld, producten die niet doen wat ze moeten doen vervangen en dan na heel veel juridische druk toegeven en klanten hun geld teruggeven, het (ongevraagd) terugschroeven van prestaties om een batterij probleem te verbergen.

Wanneer gaan de consumenten van Apple producten eens objectief naar het bedrijf kijken en zien dat Apple er niet voor hun is maar voor het geld. Indirect sponsor je een bedrijf dat je keer op keer niet serieus neemt en daar nog mee weg weet te komen ook. Ik zeg niet dat je geen Apple moet kopen want ze zullen heus wel wat goede spullen hebben maar wees kritisch en als het slecht is, kijk ook eens naar de concurenten die vaak wel een goede oplossing voor je hebben (met waarschijnlijk lagere prijskaartje ook).

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 25 mei 2018 09:27]

Apple is gewoon een commercieel bedrijf. De klant(beleving) is wel degelijk belangrijk voor Apple en dit blijkt ook wel uit het gebruikersgemak voor met name de niet technisch onderlegde consument.

Dat Apple als ieder gezond bedrijf afwegingen moet maken tussen klant, kwaliteit en prijs is ook volledig normaal. De keuze die ze gemaakt hebben rondom de verbuiging is niet verkeerd, het overgrote deel van de gebruikers heeft er geen last van. Persoonlijk lag ik er ook niet wakker van dat mijn telefoon niet meer volledig waterpas was, zolang het maar werkt.

Je argument over het ontkennen van fouten heeft een heel simpele oorzaak en dat is de aansprakelijkheid in met name de USA. Zouden ze hun fout erkennen dan hebben ze geen schijn van kans in een class action zaak met als extra gevolg dat dit een aanzuigende werking heeft op zogenaamde 'getroffenen'.
Als klant(beleving) zo belangrijk zou zijn zouden ze nooit mogen zeggen dat je geen virusscanner nodig hebt voor een Apple device.
Zouden ze gewoon batterijen vervangen als ze stuk zijn. Zouden ze geen weken lang ontkennen dat er een probleem is met de ontvangst van telefoons en daarna glashard zeggen dat het aan de gebruiker ligt.
Zouden ze netjes belasting betalen. (net als je gebruikers)

Het feit dat een interface goed is, heeft niets te maken met het feit dat je klanten belangrijk vind. Het aanpassen ervan naar wensen van je klanten weldegelijk. Omdat Apple (misschien) goede producten maakt betekent het niet dat ze hun klanten serieus nemen. Een device ontwerpen en je klanten dwingen om 8 kabels erbij te moeten kopen is niet handig. Maar om daarna de klanten die erover klagen en reviewers die er iets over te durven zeggen het zwijgen op te leggen is ronduit slecht.

En zeggen dat andere bedrijven het ook doen maakt het niet goed. Daarbij vind ik dat Apple hiermee wel voorop loopt. Ik heb nog nooit gehoord dat Google, Microsoft (om paar te noemen) mensen op een blacklist zetten omdat ze kritisch zijn over een product. Anders zouden we geen reviewers meer overhebben na Windows Vista. }>

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 25 mei 2018 13:49]

Als een bepaald bedrijf een doel voor ogen heeft, bijv. een product met specifieke kenmerken op de markt te brengen en verder geen interesse heeft in de kopers ervan. Is dat toch de verantwoording van de kopers? Als de service/apparaten/ontwikkeling echt zo slecht was, zou niemand het kopen en zo het bedrijf ten onder gaan.

Het feit dat mensen de producten kopen, wilt niet zeggen dat deze goed zijn, het wilt zeggen dat deze aansluiten bij de wens van de koper (looks, interface, veel kabeltjes, prijs, etc.).
Ja, Apple doet aan zaken die niet geheel netjes zijn, echter zou ik geen andere telefoon dan een iPhone willen, aangezien deze precies aan mijn eisen voldoen.
Jammer dat jij denkt te moeten kiezen voor mensen wat zij doen met hun geld, ik zou met er iets minder zorgen om maken ;).
Wanneer gaan de consumenten van Apple producten eens objectief naar het bedrijf kijken en zien dat Apple er niet voor hun is maar voor het geld.
Welk bedrijf is er niet voor het geld? Elk beursgenoteerd bedrijf is er per definitie voor het geld. Maar dat wil niet zeggen dat je niet voor de consument en voor het geld kan zijn. Je doet net alsof het ofwel het ene is ofwel het andere.
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik bedoel inderdaad dat je bedrijven hebt die het alleen voor het geld doen. En dat er bedrijven zijn die geld verdienen net zo belangrijk vinden als hun clienten en het waarderen dat deze het mogelijk maken om dat geld te verdienen.
Je mag best een rant houden over Apple, maar andere bedrijven zijn geen haar beter.

Je kan best per rand-apparaat zoeken naar de variant die wat goedkoper is of beter bij je behoeftes aansluit dan Apple aanbiedt, zoals een 40' UHD monitor van Philips ;) maar het heeft nou eenmaal grote voordelen voor 'fanatieke' gebruikers als je smart phone en je laptop, desktop, tablet, mediaspeler, whatever, naadloos met elkaar communiceren. En dat is bij Apple relatief goed geregeld.

Zolang ik – met een paar bescheiden hardware updates tussendoor – 10 jaar met een Mac Pro desktop doe en nog steeds beveiligingsupdates krijg, zoals nu, blijf ik klant. Er is geen enkele concurrent die zo goed aansluit op mijn wensen en als ik de prijs per dag uitreken is dat minder dan een euro per dag.
10 jaar lang een euro per dag.. Het is maar wat je ervoor over hebt :+
Het is echt heel weinig. Ik doe mijn dagelijkse werk, administratie en meer op die machine.

Ik denk dat hij, inclusief monitor, meer aan elektriciteit verbruikt heeft dan aan afschrijving, updates en onderhoud heeft gekost in die 10 jaar.

Ik denk dat de meeste mensen een veelvoud uitgeven, alleen al aan de auto waar ze mee naar hun werk gaan of hun OV-jaarkaart.
En welk bedrijf is naar jouw mening niet enkel en alleen gericht naar de kwartaalcijfers? :?
Strakke brief en toch wel schrijnend dat er geen antwoord op is gekomen.
Schrijnend was het gedrag van Apple. Juist de definitie die je post is perfect. Er is iets mis met onze telefoons netwerk valt uit als je "hem verkeerd vasthoud". En dan deze slechte constructies. En nooit toegeven dat je een fout hebt gemaakt. Dat is wel schrijnend ja.
Je bevestigt hoezeer dat woord onderhevig is aan inflatie. Je kan bendgate belachelijk noemen, schandalig en helemaal in het licht van de enorme winsten die Apple maakt met wat ze leveren en noem maar op maar schrijnend? Als je het woord schrijnend dan wil misbruiken dan zou ik het schrijnend noemen dat je mensen die in schrijnende situaties verkeren zo schoffeert en onrecht aandoet door dit luxeprobleempje schrijnend te noemen.
Tja jouw mening, ik ben het er niet mee eens. Apples gedrag is schrijnend. Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoe een bedrijf hun klanten slechter kan behandelen dan Apple doet binnen de wet dan.
Dat blijkt, dat jij het er niet mee eens bent. Je lijkt een prototype van de westerse mens die zichzelf als maatgevend voor alles ziet en zijn eigen leed, hoe futiel ook, groter acht dan existentiële problemen van anderen wat het woord schrijnend voor een door zitvlees krom gedrukte smartphone ineens heel logisch maakt😂😂😂 Als wat Apple doet schrijnend is dan ben ik heel erg benieuwd hoe voor jou de overtreffende trap heet waar existentiële zaken onder vallen😀
Ook schrijnend. Ik heb daar geen andere superlatieven voor nodig. Je kunt me wel persoonlijk beginnen aan te vallen. En me zelfs uitlachen met die icoontjes, maar we weten allebei dat ad hominem eigenlijk een slechte argumentatietechniek is.
Nee, we weten allebei dat het woord schrijnend een andere lading en betekenis heeft en jij lijkt het gewoon belangrijk te vinden om het zogenaamde leed over een verbogen smartphone wat uit te vergroten omdat dat je punt ondersteunt. In dat geval weegt je eigen belang, wat dat ook moge zijn, zwaarder dan dat van anderen en dat is nou precies wat je Apple lijkt te verwijten😉

Ps. Dat vind ik hilarisch lachwekkend en steek ik niet onder stoelen of banken😀

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 27 mei 2018 10:27]

De lading en betekenis is afhankelijk van de context. Wederom zie ik geen enkele onderbouwing in je bericht. En dat je me wederom persoonlijk aanvalt laat zien dat je het zo ook niet kunt gaan winnen. Jammer he. Tot bij de volgende thread.
Ah dus als ik het niet met je eens ben en aangeef hoe het overkomt dan onderbouw ik het niet en val ik je persoonlijk aan? Dat is interessant. Straks zeg je nog dat het schrijnend is😂😂😂

De betekenis van het woord schrijnend heb ik in mijn eerste reactie al gezet en die is uitstekend. Dat jij de kaders wat anders zet is aan jou en geeft wederom, precies aan wat ik zeg, dat het woord aan inflatie onderhevig is. Doen alsof ik je aanval en je andere manieren om er omheen te praten vat ik op als dat je zelf inhoudelijk niks te melden hebt😀
Knap hoor iemand belachelijk proberen te maken met je icoontjes.
Dat doe je helaas zelf en mij daar de schuld van geven doet daar niks aan af maar bevestigt wel de veronderstelling dat realiteit ondergeschikt is aan jouw gelijk.
Kan iemand mij uitleggen waarom mensen hun telefoons in hun achterzak doen? Je gaat er half op zitten. Waarom dan doen?
Omdat het mij opvalt dat het vooral vrouwen zijn die dat doen en die hebben zeer strakke en bijna onbruikbare zij/voorzakken.

Vraag me niet waarom dat zo is.
Klopt daarom loop ik altijd met 2 telefoons in mijn zakken, nu nog met 2x 5inch wat ok is maar als ze over gaat op 5,5-6 inch bekijkt ze het maar.
Overigens ook vaak retestrakke (pun intended) achterzakken.
Vrouwen kleding is eigenlijk zeer onpraktisch en daarom moeten ze altijd een tas meenemen.
En dan hebben we de komende maanden "last" van zomerjurkjes ;)
Want dan kun je de telefoons naast elkaar leggen zodat het een grotere telefoon wordt? 8)7
Wat bedoel je?
Je volgt mijn verhaal niet helemaal volgens mij.
Omdat strakke kleding heupen, billen en benen accentueert en dus mannelijke aandacht trekt.

Kijk maar eens wat er in je eigen hoofd gebeurt als een meisje met mooie heupen en kont in een strakke broek langsloopt. Dan snap je ook waarom vrouwen het doen.

[Reactie gewijzigd door Rixos op 26 mei 2018 12:07]

Omdat men te kleine of helemaal geen zijzakken meer heeft, want dat is hip. Ofzo.
De zijzakken van een vrouwenbroek zijn al jaren vele malen kleiner dan een herenbroekzak. Ik zie ook meer vrouwen die dat doen. Ik heb hem zelfs niet in mijn zijzak maar in de zak van mijn jas of in mijn tas. Ja dat is niet altijd even handig maar soit, ik heb niet het idee dat als ik een bericht krijg ik direct moet antwoorden. Ik kan op mijn horloge zien wat het is en laat maar even wachten.

Ook heren zie ik telefoons in hun achterzak doen trouwens, maar meerendeel zijn toch vrouwen. Die dan naar de wc gaan en hun telefoon in de pot valt :p
Niet omdat het moet maar omdat het kan ;-) en ik ben een seriesmartphonezitter want ik heb elke smartphone die ik ooit gehad heb, in mijn kontzak gedragen en heb er fanatiek op gezeten (ik weeg bijna 100KG) maar ik heb nog nooit een gebogen smartphone gehad. Allemaal iPhones incl de 6 btw.
Haha, wel een leuke, omdat het kan!. Zat dan ook strak in de kont, veilig opgeborgen?
Strak in mijn kont zou weer iets anders zijn. Nooit geprobeerd😂😂😂
Mijn vriendin klaagt altijd dat de zakken die ze heeft kleiner zijn. Dan niet zozeer omdat ze kleiner is dan ik, maar omdat vrouwenbroeken gewoon kleinere zakken hebben. Het is meer een "fashion" look dan dat het een functionele doel heeft.

Even snel een (waarschijnlijk biased) artikel gezocht, maar het is dus best een dingetje;
https://mic.com/articles/...ory-of-pockets#.JmurblseE
Dat is precies waarom ik al lange tijd zit te azen op de Moto Z2 Force. Lijkt me echt heel chill om een onbreekbaar scherm te hebben.
Tempered glass protectors zijn gevaarlijk als je het laat vallen of het glas barst: Na het barsten blijft het glas door scheuren door de compressie en springen er minuscule stukjes glas vrij in de lucht die bijvoorbeeld in je ogen terecht kunnen komen. Plastic screen protectors zijn dus een betere veiligere keuze ook al voelen ze wat slechter aan de vinger.

Terug on topic vind ik zelf ook dat een stevige telefoon belangrijker is dan een "mooie" of bezelless scherm.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 mei 2018 12:29]

ik denk dat ik bereid ben dat risico te nemen
Anoniem: 84766
@Luinwethion25 mei 2018 05:19
Apple moet weten dat mensen telefoons in hun achterzakken doen
Dit is mij eigenlijk pas op gaan vallen met de grotere en dunnere telefoons. iPhone 6 was eerste grotere iPhone van Apple en voor mijn gevoel werd deze telefoon dan ook meer in achterzak gedragen dan de 5 form factor, wat dit probleem nog versterkt heeft.
Ik zie dat trend sinds de Nokia 3310.

Maar van de hoek van de wereld van waar ik kom is de mode van strakke vrouwen jeans zonder zijnzaken al lang een trend.
Wat ik mij af vraag, met de resultaten in handen, waarom heeft Apple niet besloten om het aan te passen?
Mogelijk tijdgebrek.

Een aantal weken of zelfs maanden voordat een nieuwe iPhone in de verkoop gaat, moet je het uiteindelijke ontwerp en maakproces van kop tot staart ingericht hebben. De toleranties voor wijzigingen die je op dat moment kunt aanbrengen zijn klein. Daarnaast moet Apple een voorraad hebben om de eerste golf van kopers te kunnen leveren.

Doorgaans zie je dat de kwaliteit van een produkt tijdens het produktieproces langzaam maar zeker verbetert door allerhande kleine wijzigingen en verbeteringen.

Een defect moet daarom wel heel ernstig zijn, om release uit te stellen.

In dit geval valt te beargumenteren dat ze de foute keuze hebben gemaakt. Ikzelf vind het wel meevallen en snap wel dat ze pas gedurende de rit gecorrigeerd hebben.

In het ergste geval zullen ze gedacht hebben: beter om op release-datum te leveren en de eerste batch van exemplaren met produktiefouten snel om te ruilen, als klanten zich melden, dan om een paar weken geen verkoop te hebben.

Maar een inschattingsfout betekent nog niet per se dat het ook juridisch niet in de haak is en je beoogt om willens en wetens een fundamenteel ondeugdelijk produkt te verkopen.
Men ontwerpt een telefoons doorgaans niet om er met je vette reet op te gaan zitten. Dat is een usecase waar de designafdeling denk ik niet op ontwerpt. Grappig dat we tegenwoordig normaal vinden een toestel van hoge waarde en fijne electronica te ‘moeten mogen misbruiken’. Het volgende commentaar wordt dat we het vreemd vinden dat iets kapot gaat als we het laten vallen. Tegelijk draagt deze nonsens er wel toe bij dat er veel stevigere apparaten worden ontwikkelt die wél tegen een val en een dikke reet kunnen en zijn ongelukjes voortaan niet meer zo duur. :)
Je moest best wat gewicht uit oefenen om het krom te krijgen. Je voelt to h meteen dat je dan op je telefoon zit. Eigen schuld zou ik zeggen.
Dat zou je denken, maar ik had er ook last van zonder dat ik de iphone in mijn broek deed maar een losse zak. Heb het in een korte tijd 3 keer laten vervangen ivm problemen met de touch invoer en je hebt geen recht op een ander model.
Volgens mij heb je wettelijk wel recht op je geld terug als de verkoper het euvel niet op redelijke wijze kan verhelpen.
Inderdaad, je moet de verkopende partij de mogelijkheid bieden het probleem goed op te lossen. Als blijkt dat dit niet lukt of niet kan, heb je recht op vervanging met een correct toestel.
Mocht dit geen oplossing zijn, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en daarmee krijg de verkoper de telefoon terug en de koper zijn geld.
Er werd geargumenteerd dat het schade van buiten af was. Het toestel buigt immers niet vanzelf, maar er moet druk op worden gezet. Hierom werden garantie claims vaker afgewezen.
Ik denk dat dit wat anders ligt eerlijk gezegd. Het is heel erg fout dat je hem zo vaak vervangen moest, maar het probleem ligt hem niet (perse iig) bij de sterkte van het aluminium zelf.

Apple was bij de 6, voor het eerst, opgehouden met underfill gebruiken waardoor de chips gewoon minder 'stevig' in het pcb zaten. Die extra centen besparen heeft ze veel media aandacht gekost.

Nu maar hopen dat we ook eens media aandacht kunnen krijgen voor die slechte slechte tering slechte macbook heatsinks zodat ik eens een macbook pro kan kopen met een goede heatsink/heatpipe design. Je zou toch denken dat dat in de premium prijs zou zitten maar 'kwaliteit' zit niet in prijs ;)

Misschien zou ik met een stuk schuurpapier een betere finish kunnen krijgen op het koper... wie weet. Het is niet alsof apple het probeert. Klagen over apple hardware is sinds 2008 echt te makkelijk geworden ._. die "thin is life" gasten moeten echt optiefen.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 25 mei 2018 00:50]

Dat zal, het feit blijft echter dat een groot probleem is met deze serie toestellen. Waar in de 5s nog een stukje bescherming (metaal) over het PCB zat, is dat in de 6 weggehaald, waardoor deze extra vatbaar werd.

Meer uitleg : http://mendonipadrehab.co...-over-the-consumer-s-eyes
ook al die spannende jeans (vind ik niet erg hoor 8)7 ) helpen niet.
En het asfalt , hoe is het daar mee?
Die telefoons zijn er nog steeds, je moet alleen iets verder zoeken. Ik houd persoonlijk niet van die dunne, lichte dingen, omdat ik het idee heb dat ik niets meer vastheb. Daarbij komt inderdaad het feit dat als je er tegenaan blaast er al iets barst/kapot gaat.

Ik heb nu al dik een half jaar een bouwtelefoon, en nooit een hoseje of iets ervoor gehaald. Dat ding blijft het doen, ondanks diverse keren dat hij gevallen is.
Het is altijd belangrijk dat z'n apparaat goed stevig is, en Apple heeft het blijkbaar wel gecorrigeerd met volgende generatie toestellen te zien aan verschillende"bend tests"
De iphone 6 was van serie 6300 aluminium gemaakt, de 6s van series 7000, dat harder was dan de 6300 versie.
Problemen met de Touch was te wijten aan de buigbaarheid van iPhone 6 en 6 plus. Voornamelijk de iPhone 6 plus had er heel veel last van. Je kreeg zelfs grijze balk bovenaan het scherm en tot gevolg touch die helemaal niet reageerde. Bij het "terug buigen" reageerde touch voor eventjes weer.

Ook onder de touch ic chip had je een eiland(connectie) die heel makkelijk los kwam waardoor die grijze balk en touch issues voorkwamen. Touch ic chip zelf was prima alleen het moederbord zelf had een designfout.

Ik heb dit reparatie al tig keer uitgevoerd en elke keer was het zelfde. Wel moet ik zeggen dat steeds minder mensen dit reparatie nog laten uitvoeren vanwege ouderdom.
Bijna elke iPhone 6 is krom/lichtgebogen. Buigpunt licht precies tussen de volumeknoppen en powerknop of simkaart. Hierdoor zie je veel problemen zoals touch disease. Door de verbuiging worden de chips er afgeduwd en breken de soldeerverbindingen.

Bij de 6 plus is het helemaal drama, het losmaken van de batterij kan voor een spanningverschil op het moederbord zorgen waardoor het moederbord defect raakt.
Ik heb ook problemen gehad met het verbuigen van mijn iPhone vorig jaar. Door een ongelukkige val mijn hele scherm (iPhone 6) aan diggelen. Ik naar de Apple store, en ook mij werd uit het niets verteld dat mijn iPhone teveel verbogen was om goed te kunnen repareren. Voor 309 euro kon ik een ander krijgen. Dit heb ik uiteraard niet gedaan, en ben terug de winkel ingegaan. Ik heb nogmaals mijn iPhone geïnspecteerd en zag dat hij inderdaad licht verbogen was. Voor mij was er niks meer te verliezen en heb eigenhandig (midden in de Apple store! :D ) mijn iPhone teruggebogen. Hierna ben ik terug naar boven gegaan (naar de Genius bar) en heb een andere medewerker gesproken. Deze vertelde me dat hij gewoon gemaakt kon worden; twee uur later kon ik hem ophalen. Maar hiermee is het verhaal nog niet klaar. Twee uur later kwam ik terug en er werd mij verteld dat er toch iets was 'misgegaan' met het repareren, wat precies kon hij me niet vertellen. Maar ik kon voor de prijs van een schermreparatie (toen nog 115 euro) een hele nieuwe (ws refurbished) iPhone 6 krijgen! Ik natuurlijk helemaal blij, maar ik was met stomheid geslagen dat ze toch proberen mensen doodleuk een andere iPhone aan te smeren.
Ik heb ook problemen gehad met het verbuigen van mijn iPhone vorig jaar. Door een ongelukkige val mijn hele scherm (iPhone 6) aan diggelen. Ik naar de Apple store, en ook mij werd uit het niets verteld dat mijn iPhone teveel verbogen was om goed te kunnen repareren. Voor 309 euro kon ik een ander krijgen. Dit heb ik uiteraard niet gedaan, en ben terug de winkel ingegaan. Ik heb nogmaals mijn iPhone geïnspecteerd en zag dat hij inderdaad licht verbogen was. Voor mij was er niks meer te verliezen en heb eigenhandig (midden in de Apple store! :D ) mijn iPhone teruggebogen. Hierna ben ik terug naar boven gegaan (naar de Genius bar) en heb een andere medewerker gesproken. Deze vertelde me dat hij gewoon gemaakt kon worden; twee uur later kon ik hem ophalen. Maar hiermee is het verhaal nog niet klaar. Twee uur later kwam ik terug en er werd mij verteld dat er toch iets was 'misgegaan' met het repareren, wat precies kon hij me niet vertellen. Maar ik kon voor de prijs van een schermreparatie (toen nog 115 euro) een hele nieuwe (ws refurbished) iPhone 6 krijgen! Ik natuurlijk helemaal blij, maar ik was met stomheid geslagen dat ze toch proberen mensen doodleuk een andere iPhone aan te smeren.
Ik vind het in dit geval niet correct om te zeggen dat Apple je een nieuwe iPhone probeerde aan te smeren, Apple heeft terecht geconstateerd dat jouw iPhone meer schade had dan slechts een gebroken scherm. Doordat jij Apple hebt kunnen misleiden heb je goedkoop een nieuwe iPhone kunnen krijgen.
De iPhone was al licht gebogen vóór de val, dit is mede de reden geweest dat mijn scherm gesprongen is, aangezien het onder spanning heeft gestaan. Dat buigen had nooit moeten kunnen en blijkbaar waren ze daar dus al van op de hoogte..
Een goede telefoon buigt niet zo makkelijk. Kijk maar eens naar buigtesten van bijvoorbeeld OnePlus en Nokia telefoons.

Zeker als je de hoofdprijs betaalt zoals bij Apple, had men direct het probleem gratis moeten oplossen.

Het is Apple die hier de klant nept.
Ik heb een iPhone 6 (sinds juli 2015) in gebruik.
Mensen die hier stellen dat je een iPhone 6 nogal moet mishandelen om last te hebben van Bendgate wil ik uit de droom helpen. De test die op YT te vinden zijn zijn idd erg heftig en die zijn enkel gedaan om het probleem echt aan te tonen. Ik ben zeer voorzichtig met mijn mobiele telefoons, heb ze altijd in een hoesje en draag ze in mijn broekzak (en nee nooit in mijn 'kontzak!').
Gelukkig geen echt last van touch disease, maar wel van een ander gebrek, dat te maken heeft met bendgate.
Mijn scherm maakt klikkende geluiden als ik de telefoon bedien. Ik ben hiervoor 2x bij een Apple centre geweest (Amsterdam en Oberhausen) en in beide gevallen werd ik 'het bos in gestuurd' nadat de apple medewerker de onderste 2 schroefjes had aangeduid als de veroorzaker en deze had aangedraaid. Dat hielp dus dan ook niks.
Het enige dat helpt tegen het klikkende geluid is de iPhone met kracht weer een beetje recht buigen. Als het geluid weer toeneemt zie ik ook dat het glas wat wijkt van het alu deel ter hoogte van de SIM schuif.

Kortom: Zonder mishandeling ligt bendgate / touch disease ook op de loer.
Zeer juist wat je zegt. M'n collega heeft z'n gsm nog nooit in zijn achterzak gestoken en was op een dag wel heel verbaasd dat zijn gezicht in de reflectie van het scherm erg vervormd was. Uiteraard ving hij bot in de winkel, want die zeiden dat het zijn schuld was. Voor slechts 300 Euro konden ze zijn toestel wel repareren... Wel bijzonder dat Apple dan voor de 6s "zomaar" een ander type aluminium ging gebruiken.
Dit is een ontwerpfout geweest van Apple, zie ook : http://mendonipadrehab.co...-over-the-consumer-s-eyes

Hier wordt goed uitgelegd dat een kleine besparing op bescherming van het PCB in de 6 dit heeft veroorzaakt.

Goedpraten is leuk als je een voorkeur hebt voor welk eender merk dan ook, maar dat betekent niet dat je dat bedrijf moet verdedigen als dat bedrijf eens een fout maakt. Als een merk mij teleurstelt, zal ik dat verkondigen, wie het ook is.
Je kan ze wel verwijten dat ze het wisten en alsnog uitgebracht hebben. Eigenlijk is dat het probleem nog niet eens maar het wordt wel een probleem als je vervolgens ontkent dat er problemen zijn met de iPhone terwijl ze het zeker wel wisten.
Ik zie nu al een paar hordes advocaten rennen om rechtszaken te starten en schadeclaims in te dienen, zeker in de VS. Ze kunnen nog wel eens een goeie kans maken om te winnen ook.
Class action zaken zijn zéér lucratief. Commissies van 5-15% over de schadeclaim zijn geen uitzondering. Als een advocatenkantoor $100.000.000 schadeclaim weet te krijgen dan doen alle partners bij het kantoor een polonaise.
Huh, dus als ik een product koop wat ik persoonlijk mooier vind dan een ander mag het eerder stuk gaan 8)7 not sure if troll or...
uhh, je kunt Apple wel degelijk verwijten dat ze een product op de markt zette waarvan ze wisten dat deze niet goed waren, en zeker bij een product dat vaak de broekzak in gaat en dus een grote kans is dat die gaat verbuigen.. Niet Apple gaan zitten verdedigen, want als het Samsung ofzo was geweest zat jij waarschijnlijk op de eerste rij om ze te vervloeken..
Ik dacht dat men er standaard van uit ging dat 5% van een willekeurig apparaat faalt, dat zijn er dus bij de iPhone 6 (75 miljoen verkocht) 3,750,000 stuks.Omdat klagers altijd hun ongenoegen vaker uitten dan de niet klagers hun genoegen, ben ik benieuwd naar het totaal aantal verbogen iphones en ga ik er niet meteen van uit dat Apple rommel verkoopt. En alleen Apple weet dat getal.
Mooie producten zijn ook kwetsbaarder? Wat een onzin is dat!

Je moet kwaliteit kunnen verwachten van een product in deze prijsklasse. Het is/was een vlaggeschip telefoon. Dan moet je kwaliteit kunnen verwachten. En als dat niet zo is moet de fabrikant daar verantwoordelijkheid voor nemen.
Dan ligt IMHO je prioriteit als fabrikant verkeerd. Je zorgt ervoor dat je product in het dagelijks gebruik, zoals in een broekzak stoppen, heel en onbeschadigd kan worden gebruikt. Als dat met je "slim" design niet mogelijk is, dan ga je dat niet in die vorm op de markt plempen en rekenen op je fanboys en je klantenservice om alle gevallen waar het vervolgens fout gaat te bagatelliseren, maar je gaat dat probleem oplossen. Als daardoor je slimme design sneuvelt, dan is dat maar zo.
M'n Samsung S6 is zelfs nog ietsje dunner dan een iPhone 6. Je mag met je volle kracht de telefoon proberen te verbuigen, het zal niet lukken. Je stelling gaat dus niet op.
Ik heb zelf een S8, maar kan je vertellen dat die toch een stuk minder solide is dan mn oude HTC Legend.
Ondanks dat de prijs van high-end toestellen flink gestegen is, ligt de focus niet op stevigheid.
Maar winst is belangrijker dan kwaliteit dus brachten ze deze rommel gewoon op de markt..
Ik heb hem destijds geskipt omdat ik me er toch zorgen om maakte en gewacht op de 6S. Eigenlijk nadien nooit meer iemand ontmoet die ook werkelijk problemen met een verbuigende iPhone 6 had. Drie keer slapper dan de 5S geloof ik wel, ze zijn wat dat betreft in één generatie van het stevigste naar het zwakste ontwerp gegaan.
Dat een telefoon zo en zoveel keer zo snel buigt als zijn voorganger zegt helemaal niets. Misschien was de 5 wel overdreven sterk.

Ben benieuwd hoe dit iPhone 6 zich tot andere toestellen verhoudt/verhield.

Heb zelf een 6plus van het eerste uur gehad. Doet het nog steeds prima
Toen ik de iphone 6 in bezit had en deze na één maand duidelijk verboog, ontkenden ze allemaal in de apple store dat dit uberhaupt een probleem was bij se iphones. Uiteindelijk toch een nieuwe gekregen voor andere redenen die hier niks mee te maken hadden maar toch voel ik me nog steeds wel belazerd hierdoor..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee