Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BenQ komt met gebogen 31,5"-monitor met 1440p-resolutie en 144Hz-refreshrate

BenQ heeft de EX3203R aangekondigd, een gebogen 31,5"-monitor met een resolutie van 2560x1440 pixels en een verversingssnelheid van 144Hz. Het scherm ondersteunt FreeSync 2 en maakt gebruik van een va-paneel.

Volgens BenQ kan de EX3203R-monitor hdr weergeven en toont het paneel negentig procent van de dci-p3-kleurruimte. De maximale helderheid is 400cd/m² en de contrastratio bedraagt 3000:1. Het gebogen paneel heeft een kromming van 1800R. Dat is gelijk aan de kromming van een cirkel met een straal van 1,8 meter.

De grijs-naar-grijsresponstijd is 4ms en met een verversingssnelheid van 144Hz en FreeSync-ondersteuning moet de monitor gamers aanspreken. Over welk bereik FreeSync werkt op de EX3203R, maakt BenQ niet bekend, maar FreeSync 2 bevat ook Low Frame-Rate Compensation en zou daarmee bij een groot bereik moeten werken.

Naast displayport-, hdmi- en usb-a-aansluitingen, heeft de monitor ook een usb-c-poort. Die ondersteunt power delivery tot 10 watt en moet daarmee geschikt zijn om bijvoorbeeld een smartphone relatief snel op te laden. Ook ondersteunt de usb-c-poort de displayport-altmode.

BenQ heeft nog niet bekendgemaakt wanneer het scherm verkrijgbaar is en wat het gaat kosten. In 2016 bracht de fabrikant de EX3200R uit, een monitor met hetzelfde formaat en vergelijkbare eigenschappen, maar met een lagere resolutie van 1920x1080 pixels. Die variant kost momenteel 299 euro.

Door

Nieuwsredacteur

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Maar waarom die kromming? Dat voegt toch werkelijk niks toe. Of sla ik de plank volledig mis?
Ten eerste zit je veel dichter op een monitor dan op een tv, waardoor je bij grote schermen de hoeken onder een totaal andere kijkhoek ziet dan het midden van het scherm. Dat kan weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de kleurweergave.

Ten tweede geeft een krom scherm met gaming meer het gevoel dat je erin zit, meer immersie. Het heeft met monitoren dus wel degelijk toegevoegde waarde, waar dat met kromme televisies lastiger aan te tonen is.
Ten eerste zit je veel dichter op een monitor dan op een tv, waardoor je bij grote schermen de hoeken onder een totaal andere kijkhoek ziet dan het midden van het scherm. Dat kan weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de kleurweergave.
Dit heeft zeker gevolgen voor de kleur-en contrastweergave. Men moet realiseren dat dit een VA paneel betreft dat doorgaans slechtere kijkhoeken heeft dan IPS. Zoek maar de recensies van VA 16:9 32" monitoren met een plat scherm. Een universele klacht daarbij is dat het beeld links/rechts tegen de zijkanten van het paneel doffe kleuren hebben en een lager contrast, exact vanwege dat de kijkhoek te extreem. In essentie compenseert een kromming deze tekortkoming van VA. Uitleg: https://youtu.be/-3aK0k2Is6Q?t=47s
Ten tweede geeft een krom scherm met gaming meer het gevoel dat je erin zit, meer immersie. Het heeft met monitoren dus wel degelijk toegevoegde waarde, waar dat met kromme televisies lastiger aan te tonen is.
En dat klopt ook. Uitleg: https://youtu.be/-3aK0k2Is6Q?t=1m18s

Ik snap de op voorhand afkeuring wel. Men die anti-curved monitoren zijn denken doorgaans dat qua gebruikservaring een curved monitor hetzelfde is als een curved TV. Een kromming werkt alleen goed als je dicht op het scherm moet zitten (i.e. bij een monitor), en is minder gewenst als je ver van een scherm moet afzitten (i.e. bij een TV).

Het enige nadeel dat ik kan bedenken dat een kromming kan opleveren, is dat het voor paneel fabrikanten lastiger is om te zorgen dat er geen waarneembare backlight defecten (BLB, clouding) aanwezig zijn. Maar onder andere daarom zijn curved schermen doorgaans iets duurder.
En hoe werkt het op een gebogen monitor? Dus niet gamen maar gewoon de normale desktop apps, zoals Office bijvoorbeeld?
Vreemd, mij maakt het helemaal krankjorem zo een gebogenscherm.
Weet niet hoe het bij dit scherm zit maar bij mijn 34 ultra wide is het heerlijk die kromming. Mijn volgende wordt ook 144hz (nu 60hz) maar dan wel met kromming en ultrawide!
Zeker wel, zie ook de reactie van Bart. Ik heb zelf een BenQ XR3501, een 35" ultrawide scherm met een kromming van 2000R (radius) en ik wil niet meer terug naar een plat scherm. Het gaat dan vnl. om gamen wat in mijn optiek echt een veel betere ervaring geeft. Omdat je zoals Bart ook zegt dicht op je scherm zit kromt het scherm veel meer om je gezichtsveld heen waardoor je gewoon meer immersion hebt. Mooie voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld bij het spelen van games als Everspace, of tijdens het vliegen in GTA V, daar voel ik de welbekende buikkriebels gewoon tijdens het spelen. Maar ook met shooters en racegames is het echt een behoorlijk verschil. Ik kan me wel voorstellen dat het bij bepaalde grafische pakketten weer minder handig is omdat de kromming dan wellicht een vertekend beeld geeft.
Ik gebruik intussen al een goede 2 jaar de 34UC87-C (34' IPS 21/9 3440X1440)
Deze is curved, en ik moet zeggen (hoewel bij TV's totaal overbodige gimmick) dat het bij een breedbeeldmonitor echt wel een meerwaarde biedt. Ik werk er 8u/dag op en ik zal nooit nog op een ander soort monitor werken. Productiviteit stijgt enorm doordat je de resolutie native/100% schaling kan gebruiken. De kromming went zeer snel en geeft het een natuurlijker perspectief (persoonlijk). Als ik mijn collega zijn vlakke breedbeeldmonitor zie, dan voelt dat vandaag onwennig. Hopelijk heb je er iets aan.
Waarschijnlijk iets misgegaan tijdens het productieproces :+

Gelukkig is de hype bij tv's al over, nu monitors nog.
Voor een tv is het ook eigenlijk dikke onzin. Er kan namelijk meer 1 persoon precies goed voor de tv zitten en de rest zit er naast.

Bij monitoren, waar je veel dichterbij zit en meestal gewoon alleen zit je dus wel altijd goed. De belevenis is groter (je zit meer in een game) en de kleuren blijven beter omdat ze naar je toe zijn gericht.
Bij monitoren is het ook rustiger voor je ogen, omdat alle delen van het scherm even ver van je af zijn, dus je hoeft niet constant te accumuleren (een paar cm op een afstand van zeg 50cm maakt echt uit).
Bij een tv zit je op 2-3 meter afstand en telt dat niet meer. Een gebogen tv is m.i. volkomen flauwekul.
Bij een hoop tv's is de waarde ook minimaal. Er kijken meestal meer mensen naar de tv. En die kunnen er niet allemaal ideaal voor zitten. Met een monitor is dat anders. Daar zit je meestal recht voor. En is het ideaal.

Er is ook een reden dat de meeste mensen hun 3 monitor opstelling gebogen hebben.
Bij monitoren is het enkel geen hype, zolang er keuze is voor met/zonder kromming zie ik ook geen probleem.
Is een VA paneel een soort hybride tussen TN en IPS? Ik heb thuis een TN 144 hz voor gaming en een 60 Hz IPS op de laptop (beide full HD). Het verschil in kwaliteit is duidelijk merkbaar. Geeft VA je de kleuren van IPS en de refreshrate en responsetijd van TN?
Dit heb ik van @dion_b over de kleuren.

IPS:
+ beste wit
+ meest nauwkeurige kleuren
- zwart is grijzig
- mogelijk last van doorschijnen backlight ('sparkle')

VA:
+ beste zwart (muv OLED, maar dat is vooralsnog totaal andere prijscategorie)
+ beste colour saturation (dus meest heldere kleuren)
- wit iets minder wit dan bij IPS
- kleuren zijn juist iets te intens, waar de nauwkeurigheid onder te lijden valt.

Bron

En inderdaad, VA wint van IPS met refresh rate.
As already covered above, TN panels are the kings when it comes to response time.

VA panels, on the other hand, were built specifically to address the deficiencies in both TN Panels and IPS panels. Their response time is slightly faster than the response time of IPS panels yet considerably lower than the response time of TN panels.
Bron

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 18 april 2018 10:50]

Heb zelf een VA van BenQ en ben het hier niet mee eens
VA:
+ Beter zwart dan IPS
-+ kleuren redelijk gelijk aan IPS
- reponse van pixels bij zwart erg langzaam, kan resulteren in black smearing.
- reponse van pixels bij zwart erg langzaam, kan resulteren in black smearing.
Ik heb ook een BenQ met een VA panel en had hier heel erg last van. Voornamelijk met spellen waar het donker was kreeg ik er gewoon hoofdpijn/misselijkheid van.

Nu game ik weer op een TN panel.

Weet iemand of 144hz VA panels hier minder/geen last van hebben?
Bij mij helpt het heel erg als ik de monitor in de turbo mode zet (weet even de naam niet).
Dan krijg ik wel artifacts. Dit kan ik ook verhelpen door de monitor op 97hz te zetten ipv 100 :)
Ja in de BenQ heet dat AMA Premium ofzo maar op mijn 60hz paneel had ik er nog steeds last van en kwam de issue erbij, reverse ghosting.

Maar concreet zeg je met een hogere hz paneel kan je die turbo mode aanzetten om dat tegen te gaan en dan je monitor underclocken om de artifacts weg te halen?
Ja ik heb hem nu op AMA premium inderdaad met 97hz, dit helpt heel erg. Het is niet perfect maar ik heb er geen last meer van. Alleen bij lagere brightness (ik gebruik s'avonds f.lux) is het wel heel erg. Maar goed, tijdens games en series/films gebruik ik toch full brightness.

Alternatief is helaas 1000+ euro voor IPS, en dan heb je nog kans op IPS glow en minder mooi zwart. Ik upgrade over een paar jaar wel naar een OLED 200hz ofzo hopelijk :z
Met mijn Samsung CHG70 heb ik hier totaal geen last van. Uiteraard is er wel wat blur op het moment dat je monitor net aan staat, maar na een minuut of 5/10 opwarmen is dat helemaal weg.
Lijkt mij best moeilijk te beoordelen, zoals aangegeven zijn de kleuren wel intenser en meer helderder.
Naar mijn idee kun je daardoor al sneller het idee hebben dat de kleuren mooier of even mooi zijn maar zegt niks over de nauwkeurigheid of realisme ervan.

Let op, dit is over het algemeen gewoon bewezen en kan per paneel natuurlijk wel verschillen.

Overigens was ook aangegeven dat VA inderdaad beter zwart heeft.
Heeft VA IPS glow? IPS glow is toch echt het vervelendste aan IPS panelen, en de reden waarom zwart uniformity so slecht is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 april 2018 04:20]

Nee, VA heeft diepere zwartwaarden tov ips en TN. contrast meestal 3000:1 tov ips 1000,1. Reactietijd zit wel tussen TN en IPS in.
Nee, en nee. Een goed TN paneel is vaak beter dan VA (dat een soort IPS glow heeft en vaak last heeft van ghosting) en een slecht IPS paneel heeft misschien wel goede kijkhoeken, maar selchte kleuren. Altijd onderzoeken of een monitor, evt. na een beetje calibratie (windows calibratietool werkt al aardig), geschikt is voor jouw doeleinden, want het type paneel betekent niets voor (beeld)kwaliteit.
Een TN paneel heeft echter wel waardeloze kijkhoeken... nog nooit een TN paneel gezien dat niet verkleurt onder afwijkende kijkhoeken. Vaak is het zo erg dat je zelfs bij recht kijkend naar het scherm al verkleuring ziet tussen onderaan en bovenaan
Mee eens, op mijn oude 22" TN geen last van, maar helaas bij 27" is het zelfs bij recht kijkend zo dat je onderaan in de hoeken verkleuring ervaart (donker wordt zwart/egaal). Dit heeft te maken met de manier waarop TN werkt en licht doorlaat helaas.

Bij VA is dit aanzienlijk minder tot niet het geval, ik heb de curved 27" variant getest en je hebt geen last van de kijkhoeken, wel heb je bij VA panelen weer eerder last van specifieke VA glow, als je onder hoeken gaat kijken zie je een soort waas over het scherm komen. Bij het door mij geteste paneel moest je hiervoor trouwens best een flinke hoek maken, viel niet op bij recht voor het scherm zitten.

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 18 april 2018 11:30]

Klopt, maar het hangt er van af hoe erg dat is. Voor gaming is een beetje kleurverschuiving niet zo erg.

Natuurlijk moet het niet te gek worden maar een goed tn paneel kan zeker een hele goede ervaring bieden. Mijn Dell s2417dg vind ik mooier beeld geven dan mijn oude 2405fpw met va paneel, ook al zie ik inderdaad wat kleurverschuiving. Jaren heb ik tn nooit overwogen omdat ik vooral dacht aan oude panelen die veel meer kleurverschuiving hadden. Beste is dus om het in het echt te gaan bekijken en voor jezelf besluiten wat je belangrijk vindt.

Ga je iets doen waarbij kleur accuratesse van belang is dan is tn uit den boze uiteraard.
VA heeft IPS glow? Ehhhh...
Je hebt wel gelijk dat je altijd reviews van individuele monitors moet bekijken, niet gewoon op de gebruikte techniek afgaan.
Goed bedoelde aanvulling: Maar je moet dan weer niet te veel waarde hechten aan hoeveel backlight bleed en ips glow een reviewer heeft, want dat kan per scherm heel sterk verschillen in de praktijk.
Deels mee eens- het is heel lastig om sec te zeggen dat TN beter is dan VA en andersom. Dan moet je ook kijken naar de grootte, de kijkhoeken waaronder je werkt, instellingen etc.etc. Daarom blijft het inderdaad zaak om van te voren veel onderzoek te doen en reviews te lezen, dan nog kan het in de praktijk tegenvallen, helaas spreek ik uit ervaring.

31" is best flink trouwens voor 1440p. Wellicht net te doen, zelf zou ik liever een 27" zien, maar ook hier geldt, kwaliteit van het scherm is in dit geval eerder bepalend dan 27" of 31".

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 18 april 2018 11:33]

31" op 1440p is best te doen :) genoeg pixels en lekker groot
Dit is gewoon niet waar? De hele waarde rond IPS schermen is *juist* de kleurprecisie en is de standaard voor 3D/art workstations.
Ja, maar dat zijn vaak de betere versies. Verder is tegenwoordig TN bijna net zo gied als een iets duurder IPS paneel wat kleuren betreft, maar de kijkhoeken maken IPS veel praktischer. Dat is ook de reden dat VA niet echt aansloeg voor bedrijven, al is men tegenwoordig wel bezig met aangepaste versies van VA die al de beste kwaliteiten samenvoegen in één paneel. De grenzen tussen TN, VA en IPS zijn niet erg duidelijk meer en dan is er ook nog bijv. qled of oled.

Prijzen fluctueren aardig en er is steeds meer keus, dus gewoon goed (reviews) en de prijzen bekijken.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 19 april 2018 16:17]

Leuke monitor om in de gaten te houden qua prijs ben er benieuwt of hij rond de zelfde prijs komt als zijn eerdere broer de 1080p versie.

alleen snap ik "De grijs-naar-grijsresponstijd is 4ms" niet, is dat het zelfde als de normale response tijd die ze op de schermen zetten?

Of is de normale response tijd nog hoger?
Fabrikanten adverteren vrijwel altijd met grijs-naar-grijs, ofwel gtg. Dus dat is de 'normale' responstijd waarmee geadverteerd wordt en die je van monitoren onderling kunt vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 18 april 2018 10:48]

Wat meestal erg inaccuraat is.

Wat overigens NOOIT vermeld wordt bij specificaties van een monitor is Signal to processing lag (ofwel input lag).

De tijd tussen input en werkelijke reactie van het acherm. Alhoewel de meeste ‘gaming’ schermen rond de 1ms zitten heb je bij andere schermen vaak nog bijna 2 frames aan input lag wat detrimental is voor gaming.

Tftcentral heeft vaak goede vergelijkingen :-)
Thx daar ga ik eens op kijken :)
De meeste schermen zitten meestal tussen de 10 en 20ms kwa responstijd.

Je moet hier eens kijken: https://displaylag.com/display-database/

Zij meten de echte reponstijd van een scherm. Dit is zelfs bij gamingmonitoren niet onder de 10ms.

Bijvoorbeeld de ASUS Rog Swift PG279Q, die komt echt niet onder de 12ms. Ze zijn trouwens allemaal getest (waar mogelijk) met Game Mode(!) dus het is zelfs nog hoger in standaardinstellingen.

Grappig is dat de winnaar een IPS scherm is van Lenovo(9ms) en niet een TN paneel en de top 10 allemaal IPS schermen zijn. "TN schermen hebben een lagere input lag" is dus lang niet altijd meer waar meer waar en de bestaanrecht van TN begint erg te dalen(voordeel wel is geen IPS glow).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 april 2018 13:50]

zeker leuke monitor om in het oog te houden,
zonder kromming en dan mag hij 350 kosten is hij van mij.

ik kan echt niet wennen aan die kromming
Ik snap die commitment aan uitsluitend FreeSync niet zo goed. AMD heeft een marktaandeel van 30% en Nvidia een aandeel van 70% voor Desktop GPU's. Bron: https://wccftech.com/nvid...ket-share-report-q3-2017/

Dan is het toch veel interessanter om G-Sync te ondersteunen? Of waarom niet gewoon allebei? Nu moet ik deze potentieel interessante monitor voor mij links laten liggen, omdat ik een Geforce-kaart heb.
Omdat Nvidia veel geld vraagt (stukje hardware + licentie), dus nogal logisch dat ze met freesync pronken, gratis en ik dacht ook open source!

Monitoren met gsync zijn rustig 100 tot 200 euro duurder dan dezelfde specs zonder gsync.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 april 2018 12:17]

Aha. Bedankt voor de informatie.
.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 april 2018 13:51]

Omdat Freesync gratis is voor monitorfabrikanten. G-Sync is direct 100-150 euro duurder.
Ah top! Ziet er goed uit. Alleen is bij de EX3200R 1080p echt veel te laag. Is dat met 1440p ook niet het geval met een 31,5" resolutie? Ook leuk dat Freesync 2 begint uit te rollen.
93 ppi. Komt neer op full hd 24 inch.

Ik vind vooral de refreshrate nice.

Heb net een 144 hz 1080p 24 inch tn paneel gekocht(aoc g2590px), heb ik nu een slechte koop gedaan?
Ik twijfel, kan hem nog terugsturen, maar wanneer is deze dan beschikbaar...

Ik heb al een 60 hz scherm 4 k 27 inch£. heb een GTX 1080 ti

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 18 april 2018 10:51]

Licht eraan wat je ermee doet. Ik doe naast het gamen ook aan webdesign dus ik moet dan geen TN hebben. Dat de reactietijd dan geen 1ms vind ik dan ook geen probleem. Probleem met IPS is dat er vaak kans is op bleeding/ghosting. Met VA weet ik dat niet. Maar als 1440p 31,5" te vergelijken is met een 1080p 24" dan vind ik dat top!

¤ 239,83 voor een aoc g2590px lijkt mij meer dan ok.
Hmm ok :)

Kan afwisselen. ik heb een full hd 144 hz scherm nu icm 4k 60 hz. Zal natuurlijk als ik game maar 1 van de 2 gebruiken om te gamen.
Denk dat dat wel een goed compromis is :)

En ja 31,5 1440p is 93 ppi
24 inch full hd is 91-92 ppi.
Dus quasi vergelijkbaar :)
Graag meer kleuren - en uiteraard IPS. Dat moet. En gecalibreerd - zoals die gekromde Dell, schijnt zeer degelijk te zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*