Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo voegt lootboxes toe aan mobiele game Animal Crossing: Pocket Camp

Nintendo heeft een half jaar na de introductie van de mobiele game Animal Crossing: Pocket Camp, lootboxes geïntroduceerd. De lootboxes komen in de vorm van fortune cookies die willekeurige items bevatten.

De items in de fortune cookies, zoals kledingstukken, ballonnen of stoelen, verschijnen geheel willekeurig in de lootboxes, waarbij Nintendo wel de kansen weergeeft dat een bepaald item in een fortune cookie zit. Tegelijkertijd meldt Eurogamer dat Nintendo de microtransacties nog verder heeft uitgebreid in de game.

Zo kunnen spelers nu voor 75 Britse pond, zo'n 87 euro, een bundel van 2500 leaf tickets kopen, wat neerkomt op ongeveer vijftig premium fortune cookies. De 50 leaf tickets die nodig zijn voor zo'n fortune cookie, kunnen niet in dit aantal worden aangeschaft; er kunnen enkel 45 of 100 leaf tickets worden gekocht.

Het spel kwam ongeveer een half jaar geleden op de markt en is gratis te spelen, waarbij optioneel geld kan worden besteed aan bepaalde items of om de gameplay te versnellen. Met de introductie van fortune cookies is dit model aanzienlijk veranderd.

Animal Crossing: Pocket Camp is een gratis game voor iOS en Android waarbij spelers een internetverbinding moeten hebben. De speler moet een kampeerterrein beheren, waarbij voorzieningen moeten worden gemaakt, en insecten en fruit moeten worden verzameld.

Door

Nieuwsredacteur

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
"Zo kunnen spelers nu voor 75 Britse pond, zo'n 87 euro, een bundel van 2500 zogeheten leaf tickets kopen, wat neerkomt op ongeveer vijftig premium fortune cookies. De 50 leaf tickets die nodig zijn voor zo'n fortune cookie, kunnen niet in dit aantal worden aangeschaft; er kunnen enkel 45 of 100 leaf tickets worden gekocht"

8)7
Dit is toch gericht op kinderen? Dit soort bundels voor dat soort bedragen zouden niet eens mogelijk moeten zijn imo...
Niet dat kinderen het niet spelen, maar ik denk dat meer jongeren / volwassenen dit spel spelen dan kinderen. Uiteraard haalt dat niet weg dat het gevaarlijk is voor kinderen om dit per ongeluk aan te schaffen.

Ik stelde me ook altijd bij de vraag waarom er vaak packages van x aantal items te koop waren in apps voor zo'n hoog bedrag, maar ik ken nu aardig wat mensen die aan soortgelijke games 100'en euro's uitgeven.
Ik ben zelf absoluut geen "telefoon gamer" maar ken ook zulke mensen inderdaad bij voornamelijk PC games, zolang het maar fluff is vind ik het best en moet een ieder voor zich weten.

Maar ik zie bij een vriend van mij, zitten de kids (3 en7 geloof ik) ook regelmatig te gamen op de tablets en als je ziet hoe erg het in hun face word geduwd van druk hier voor sneller klaar, of voor deze skin/figuurtje, etcetc, ik vind dat eigenlijk een kwalijke zaak.. Zelfs bij/voor volwassenen zou zulk soort meuk niet zo gepushed moeten worden. Maar deze games staan ook in de markt als voor ALLE leeftijden.

Nu heeft hij z'n gegevens niet in die tablets staan dus ze kunnen niks betaalds doen, maar het word zo wel al op jonge leeftijd gewoon goed, een soort van erin gedokterd dat als je maar met geld strooit je makkelijker verder komt en dat het 'ok' is.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 17 april 2018 15:57]

Uiteraard haalt dat niet weg dat het gevaarlijk is voor kinderen om dit per ongeluk aan te schaffen.
Uiteraard haalt dat niet weg dat het gevaarlijk is voor kinderen om een gokverslaving op te lopen... Deze discussie lijkt me veel belangrijker dan per ongeluk een paar euro kwijt te zijn.
Was dat vroeger niet steeds geld stoppen in de arcade? Pokemon en voetbal Trading Cards met random characters. Ga maar de gemiddelde speelgoedwinkel binnen en zie dat er veel niet-game items waar “gokken” van toepassing is en ook verslaving. En tevens spiegelt dit ook het “gewelddadige media maken kinderen agressief” en dat is al door meerdere onderzoeken ontkracht.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 17 april 2018 16:02]

Het onderzoek ging specifiek over geweld in computer spellen, niet in media. Als je media erin wilt betrekken is er toch echt wel een reden dat er bijvoorbeeld een JEUGDjournaal is naast ons normale grote mensen journaal.

Ook was het totaal onnodig om dit als argument in te brengen. Ik ben jaren supertester geweest bij een groot speldesigner en ik kan je uit persoonlijke ervaring ( en als je het ECHT wilt gaan lopen ontkennen zou ik met wat zoeken ook nog wel de PATENTEN op kunnen zoeken ) dat er in de spelwereld ontzettend bewust misbruik is gemaakt van technieken die ook in casino's worden toegepast. En ja, ook in spellen welke een doelgroep hebben die legaal niet eens mogen gokken.

En nee, dit is niet alleen een kwestie van opvoeden, het is het bewust targetten van kinderen met praktijken die wettelijk verboden dienen te worden.
goh, of je kan als ouder ook aan opvoeding doen, in plaats van voor de tv te zitten de hele nacht op Tinder en Facebook. En de regering laten regeren ipv je klein mannen op te voeden.
Met dit soort enorme oversimplificaties van complexe problemen los je niks op, het creeert alleen frustratie. Als het zo simpel was deed iedereen het wel, kijk naar wat mensen tegenhoud in de eerste stappen in plaats van wat de laatste stap zou moeten zijn.
Wat ik hier dagelijks zie is niet te vatten.
Kinderen aan de leiband want 21 jarige mama is te druk bezig op haar mobiel en shoppen om OOK nog op die kleine te letten.
Kinderen die ergerlijk de hele trein op en aflopen en zo'n beetje elke passagier horendul maken terwijl mama zit te swipen met de headphones op.
"Mamaaa!" - "Nu niet" - "Mamaaaaaaa" - "Jong nu niet zeg ik" - "WEEIIIIIII" - /mama koopt speelgoed.
Ik zie dat ook dagelijks, maar ik oversimplificeer het niet. ik ken de verdere situatie van die 21 jarige mama niet, ik ga er daarom ook geen oordeel over veilen. oordeel niet over wat je niet weet, er zijn zo veel manieren om die situaties die je hierboven beschrijft in te vullen op een manier waarop je oplossing (gewoon opvoeden) compleet aan diggelen valt, veel meer manieren dan de manieren waarop die oplossing niet aan diggelen valt.
"Was dat vroeger niet steeds geld stoppen in de arcade?"

De meeste mensen gooiden een paar gulden in een automaat en konden spelen. Hoewel de arcade er wel op ingericht was om je zoveel mogelijk geld uit te doen laten geven was dit nog wel op relatief beperkte schaal.

Tegenwoordig heeft vrijwel elk kind een telefoon. Software wordt vaak moedwillig zo ingericht om mensen verslaafd te krijgen en wat belangrijker is de drempel om te spelen is lager dan dat het bij een arcade was. Je hoeft het huis niet uit, je kan onderweg spelen, etc.

Nee, hoewel er zeker raakvlakken zijn kan je vroegere arcade niet vergelijken met dit soort spellen op een mobiel apparaat. Het is in die zin zeer goed dat er gekeken wordt naar dit soort lootboxes.
Of het ze gokverslaafd maakt of niet, het blijft ethisch niet oke. Het is mensen geld uit de zak kloppen nadat ze al hebben betaald voor het spel.

Ik weiger om meuk te kopen in apps/spelletjes die mijn kinderen spelen, maar dat maakt het niet minder vervelend dat ze worden verleid om er om te vragen. Het is een beetje als snoep bij de kassa zetten op ooghoogte van kinderen. Dat is ook niet oke.
Of het ze gokverslaafd maakt of niet, het blijft ethisch niet oke. Het is mensen geld uit de zak kloppen nadat ze al hebben betaald voor het spel.
Strikt gezien hebben ze nog niet betaald voor de game, want het is F2P :)

Maar ik geef je uiteraard 100% gelijk. Van een bedrijf als Nintendo had ik dergelijke wanpraktijken absoluut niet verwacht. Hopelijk sijpelt dit niet door naar de Switch.
Gokken is en blijft "leuk". Het trekt mensen. We moeten er wel voor zorgen dat kinderen, maar ook gewoon mensen in onze omgeving er gezond mee om blijven gaan. Een keer vijf euro in de fruitmachine? Grappig. Maar honderd euro per maand er aan kwijt zijn?

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen "hobby-budget" vaststellen. Maar ik denk dat een sterke focus op wat reëel is, onontbeerlijk is in de opvoedende stap.
Hoewel dat ook niet in orde is hou je daar tenminste nog iets aan over wat je verder kunt verkopen als je er vanaf wilt. Die kaarten (pokemon iig) stijgen over het algemeen ook in waarde over tijd.

Dit digitaal spul gaat daarentegen weer een stap verder. De uitgever kan je zomaar uitsluiten zonder reden of bericht van jouw aankopen, je bent volledig afhankelijk van een heel specifiek digitaal ecosysteem waar geen enkele garantie achter zit en je kunt jouw waar nooit verder verhandelen.

Het is dus echt niet "één pot nat" zoals je beweert, dit is veel erger. Voor die kaarten moest je ook gewoon naar de winkel, een flinke drempel voor aankoop, maar zelfs die is volledig afwezig hier.
Ouders zijn dan toch nog verantwoordelijk over het kind en niet de makers? In-app purchases kan je namelijk uitzetten. Natuurlijk is het een andere kwestie als een developer opzettelijk mensen verslaafd probeert te maken.
Dit is gokken. Gokken is niet voor niets onderworpen aan wetgeving. Het heeft alle elementen van een slotmachine. Het enige verschil is dat er bij dergelijke wetgeving vaak sprake is van een verwijzing naar de mogelijkheid tot het winnen van 'niets', wat niet mogelijk is bij lootboxes. Je wint altijd iets. Echter, het is de vraag of een virtueel goed dat letterlijk geen functie heeft kan worden gezien als iets winnen. Een single-use vuurpijl o.i.d.

Dat een deel van de verantwoordelijkheid bij ouders hoort te liggen, zegt niet dat dit 'predatory behaviour' van de developers en publishers maar moet worden geaccepteerd. Het is niet voor niets dat EA is teruggefloten op Battlefront II en dat zelfs de Amerikaanse politiek zich hier in mengt. De volledige PR machine en de wassen neus/lobby machine genaamd ESRB zijn op damage control over gegaan en zijn nu driftig bezig om niet volledig aan perken te worden gelegd.

Developers/Publishers hebben inmiddels publiekelijk toegegeven dat in hun games de gameplay is aangepast aan dit verdienmodel. Er is dus niet alleen een extra element bovenop de game, maar gameplay dat jou bewust stuurt om gebruik te maken van dat extra element, waar je diep voor in de buidel tast.

We moeten echt voorzichtig zijn met de glijdende schaal. Zeker bij kinderen.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 17 april 2018 16:28]

Ik ging er bij mijn reactie van uit dat kinderen geen toegang hebben tot de betaalgegevens van de ouders, en dat er uiteraard toezicht wordt gehouden op de aankopen die een kind doet op een smartphone, tablet, ... Je hebt zeker een punt, maar heeft dat dan niet meer met opvoeding te maken?
het komt vaak voor dat ouders hun creditcard koppelen aan G-play payment.

en er geen wachtwoord opzetten als beveiliging voor betaling, waardoor een niets vermoedend kind ineens op de tablet een paar duizend euro kan uitgeven zonder het in de gaten te hebben.

dit is ook met ios waarbij je je bankgegevens diende af te geven als human verification.
dit kon je wel omzeilen maar dan moest je meer stappen nemen die de gemiddelde gebruiker niet weet.
Dan ben je ook niet zo slim als ouder.
Wellicht dat de ouders dan een hele wijze les leren als ze er geen beveiliging opzetten. Ik heb op mijn eigen tablet ook gewoon de beveiliging aangezet voor het geval mijn kleine neefje toevallig eens wat verkeerds aanklikt.
ik geef zelf 0,0 uit aan mobile games.

vind het nutteloze uitgaven.

en voor betaalde games zoek ik gewoon de apk voor zodat ik deze alsnog kan spelen. (moet je wel handmatig updaten.)
Dus eigenlijk ben je illegaal bezig omdat jij de apk download, die jij niet zelf hebt gekocht en vervolgens het speelt? Je weet dat er op Android vaak spellen staan onder de ¤5,- of ¤10,-? Iets wat eigenlijk nog wel redelijk is. Had hoop wat jaren GTA III gehaald voor de Android, beetje gespeeld en uiteindelijk refund gedaan omdat mijn telefoon bleef crashen.

Je weet toch ook dat als je apk download (bijv. van een mirror), dat het wel eens mogelijk is, dat de apk besmet wordt d.m.v. malware in de apk te compilen? Straks staan al jouw foto's, video's en inloggevens op straat, doordat je een apk hebt gedownload, waarin malicious code is in verwerkt?

Hetzelfde heb je met keygen/cracks. Soms is het goed (past alleen de sleutel aan voor 'activatie'), het kan ook fout gaan; dat er een 'key' geïnstalleerd wordt en uiteindelijk je gegevens op straat komen te liggen omdat het eigenlijk malware/spyware is.
Tja, wat is het verschil dan 2x 43 euro te betalen of 4x 21,50. Al die f2p games hebben opties om zulke grote bedragen in 1x uit te geven. Meestal krijg je dan nog wat extra korting dan dat je alles apart haalt.
Het probleem is wanneer ¤5,- je niet meer "een dingetje" koopt, maar je nét niet genoeg hebt. Oh, maar de volgende trap is nét weer te veel. Hmm. Nu heb ik leaf tickets rond liggen, en geen fatsoenlijke manier om er van af te komen. Is een beetje weggegooid geld. Misschien nóg wat bijkopen.

Ik vind dat je een valide optie moet kunnen hebben om van "premium kleingeld" af te komen.
Het ding is met deze games is dat je het eigenlijk niet kan uitspelen en er altijd iets is wat je wilt hebben. Je geeft een keer 20 euro uit en een week later wil je weer meer.
En natuurlijk; op welk punt ben je de publisher voor de onkosten aan het behoeden, en op welk punt ben je ze de beurs aan het spekken.

Ik betaal gerust ¤20 in totaal voor een mobiel spel als het me veel plezier geeft. 600 uur in cookie clicker? Dat haal ik niet uit een boek van dezelfde prijs. Het is wanneer uitgaven van buitensporig veel geld nódig worden wanneer er een probleem is.

On the plus side, kun je leaf tickets wel gewoon verdienen.
Animal Crossing wordt ook veel gespeeld door jongeren en volwassenen die het erg ontspannend vinden. Hoe het specifiek met deze mobiele variant zit durf ik niet te zeggen.
Sinds wanneer mogen kinderen beschikken over de creditcardgegevens van pappa en mamma?

(OK, het is mij óók een keer gebeurd dat m'n dochter via Android gewoon een transactie pleegde terwijl ik verwacht had een bevestigingscode in te moeten voeren voor m'n creditcard... Google heeft dat netjes teruggestort trouwens).

Het is niet per definitie gericht op kinderen volgens mij. Maar goed. Het is Nintendo, dus denkt iedereen zonder kennis van games gelijk dat het 'voor kinderen' moet zijn.
Voor 87 euro kun je veel leukere spellen kopen. :/

Maar goed casino's en gokken zijn níét mijn ding.
Ook eens van bil gaan voor een "verkort halfuurtje" 8)7
Zo kunnen spelers nu voor 75 Britse pond, zo'n 87 euro, een bundel van 2500 zogeheten leaf tickets
Serious.. wait wut?

Andere kant, is dit nog zo bijzonder? Is dit nog nieuw? Het is een cashcow, een 'grijze' manier om gigantisch veel uit je (relatief simpele) game te kunnen halen. In de PC MMO's en later 'action' games was dit al aardig wat jaren 'normaal', nu de userbase van mobiele games zo groot is geworden, is het natuurlijk dom om hier niet in mee te gaan.

Moet je zo'n bedrijf dan de schuld geven? Als mensen zo dom zijn om hier tientallen tot honderden euro's aan uit te geven, ben je al voorbij het punt dat zo'n bedrijf ook een 'maatschappelijke' functie heeft (tip, kijk de docu van DE met Warframe, zie je dat het anders kan). Natuurlijk komt het voor dat een kind zonder besef flutzooi van dit aanschaft, maar ben ik andersom net zo simpel, moet je het account van je kind maar beter beveiligen. En de tieners die hier hun geld aan uitgeven? Praat met ze, brengt het besef wat zulke bedrijven doen, ipv er alles aan te doen om die bedrijven te laten stoppen. Als iedereen het besef heeft dat dit geldklopperij is, stopt het vanzelf.

Ik noem dit ook geen 'lootboxes' maar 'tikam', een MMO kleine 20 jaar geleden deed al zulke boxen en daar is ziekelijk grof geld mee verdiend, of dit nu cosmetisch is, 100% winkans, ingame goodies of puur P2W spul was, tikam was de naam van deze 'roll the dice' actie, waar je dat allemaal kon winnen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 april 2018 16:16]

Het neerleggen van geld blijft niet bijzonder nee, maar toch vind ik dat er best een maximum mag komen op wat voor bedragen men moet neerleggen en wat men ervoor terug krijgt. Wil iemand alles in een (uitgebreide) game, dan mag dat maximaal 100 euro kosten.

Het blijft toch belachelijk dat een enkele auto in GTA Online 15 euro kan kosten. Als je de main game kunt leveren met 60 auto's zou dat sowieso niet meer dan 1 euro per auto moeten zijn (enige uitzondering zou zijn als er een bepaalde licentie achter zit zoals bv Knightrider, maar alsnog niet meer dan het dubbele).

Serieus, waarom toch altijd die hebberigheid. Prima dat je er micropayments in doet, maar tegenwoordig is er weinig micro meer aan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 april 2018 16:25]

Het is maar wat een gek ervoor wil betalen, blijkbaar kunnen ze simpel zulke bedragen vragen dat er genoeg zijn die het kopen. Nog wat tactisch 'ingame uitknijpen' zodat je wel verplicht/gemotiveerd wordt om zulke aankopen te doen, het zit blijkbaar allemaal nog net binnen de regeltjes (ok, de RNG spul al iets minder).
Ik snap dat er mensen zijn die dat ervoor over hebben (of denken te hebben), maar ik heb het ook meer over het morele aspect: moeten we dit wel willen met zijn allen en zouden we hier geen strengere regelgeving over willen hebben? Wat is iets digitaals waard?
En dat is precies wat ik zeg, waarom moeten we dan maar weer regelgeving gaan bedenken, terwijl er geen enkel besef bij de kids/mensen is die deze zooi kopen? Alles is maar meteen weer 'regels om dit te stoppen', daarmee verhelp je de mindset van die mensen die hier grof geld aan uitgeven totaal niet.

Reguleren misschien, geen 50/50 lootboxes, geen 1% kans op 'die vette goodies', fairplay en zet de rest bij de gamers zelf. Besef van geld, besef van dit systeem, wat is nu 1x 2 euro? Wat is nu 5x 2 euro? Voordat je het weet zitten ze op 50 of 100x 2 euro. Gokken is verslavend, maar gros snapt wel dat gokmachines/casino's 'nep' zijn, maar dit blijkbaar niet kunnen zien in die digitale boxjes in hun game.

Alsof gros van de huidige 'gamers' (als je van gamer kan spreken op mobiele games, maargoed) simpelweg 'kleuters zijn op het internet', geen besef van geld of het systeem maar gewoon alles willen hebben.
Kijk naar de Bitcoin. Die stijgt hard en opeens wil iedereen in de Bitcoin beleggen. Ook een aardige gok lijkt me.
Gelukkig is het een gratis game, en geen game waar je al zo'n 60 euro voor neertelt ( zie Battlefront II ). Ik vind het een leuk spel, en de toevoeging doet me niet zo heel veel. Ik vind dat spellen die gratis zijn, wel wat mogen cashen adhv ads, lootboxes, permium spullen, als het dan wel om cosmetic items gaat.
Waarom is er nooit een GTA Online backlash gekomen dan? Een van de populairste spellen alltertijden.

Hier een korte beschrijving van de strarter pack

“Krijg toegang tot de leukste en populairste content van GTA Online, waaronder gebouwen, bedrijven, wapens, voertuigen en nog veel meer, met een gezamenlijke waarde van ruim 10.000.000 GTA$ ...”

Waarom zijn sommige games en uitgevers wel uitgezonderd van kritiek?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 17 april 2018 16:08]

Omdat je in GTA Online geen gokelement hebt: je koopt GTA$ en krijgt dat geld om te besteden in het spel. In het geval van BF2 en andere spellen met lootboxen, wist je niet wat je ging krijgen.

Daarnaast is er flink wat backlash gekomen bij GTA Online, omdat mensen zich bedrogen voelde als er iemand langskwam die $100 in het spel had gestopt en daardoor iedereen zonder problemen inhaalde, vermoorde etc. Je moet echt absurd lang grinden voor sommige dingen.
Is men dan nou tegen pay-to-win of lootboxes of allebei? Sharkcards doen het desondanks heel goed.
Ik vermoed dat de meeste mensen meer tegen p2w zijn. Aangezien dat ook het grootste punt was met BF2. Je kocht daar performance voor geld. Lootboxes zijn an sich niet slecht.
Akkoord, maar zoals ik ook al zei in het BF2 topic, vind ik dat het dringend tijd wordt dat de wetgever werk maakt van een 'maximumfactuur' voor dergelijke games.
Bijv. van zodra je 300 euro aan ingame aankopen hebt gespendeerd, is alle andere ingame content vanaf dat moment gratis.

En men zou ook moeten verplichten de reële prijs in de online stores te vermelden; bv. de volledige kostprijs van Animal Crossing is 1000¤, de instapversie (zonder opties) is gratis.
Hoe kun je als ontwikkelaar de volledige kostprijs vermelden als je de game telkens uit blijft breiden?
Daarnaast mag je ook best wel een keer op de volwassenheid van een mens gaan vertrouwen.
Het moet toch berekenbaar zijn hoeveel geld het in totaal kost om het spel in zijn totaliteit (maw. met alle beschikbare items, levels,...) te verwerven? En indien er een random element in zit zijn de kansen daarvan mathematisch bekend door de ontwikkelaar dus kan je een zeer goede approximatie maken.

Volwassen of niet, je mag als consument toch eisen dat men je volledig informeert over de kostprijs van een aan te kopen product.
Dat willen de uitgevers niet, waar moeten de whales dan met hun geld heen.
Nintendo die mee doet met Lootboxes? wtf
Mijn eerste reactie ook! Ik dacht dat Nintendo vooralsnog vrij was van agressieve lootboxen?? of zijn er meer Nintendo games met lootboxen? anyone?
Fire Emblem Heroes?

Geen "lootboxes" op de klassieke manier, maar wel een gacha system (je betaald premium speelgeld voor willekeurige karakters).
Kan best in een gratis game. Ze zijn ook best transparant over de kansen. Het is dit, of net als hoe ze het doen in Mario. Beiden werken prima. Het is niet dat deze prestatie verhogende items bevatten ofzo.
Misschien handig om hier ook bij te vermelden dat in Animal Crossing: New Leaf voor de 3DS de fortune cookies er ook al inzaten. Deze kon je toen kopen doormiddel van Play Coins, die je verzamelde door met je 3DS in standby modus rond te lopen.
Met dien verschille, de play coins waren gratis te krijgen door het (macro) spel Streetpass te spelen. Erg jammer dat dat niet meer in de switch zit.

Nu is het in plaats van speelgoed dat je beloont voor het spelen, speelgoed dat je beloont omdat je er meer geld aan geeft.
Hmmm, ik weet nou niet of dit wel een goede toevoeging is. Ik moet toegeven dat ik het spel niet meer speel (het trok me niet, zoals een "echte" AC-game wel doet), maar het gehele woord "lootboxes" geeft me gewoon kriebels.

Daarnaast zijn al deze leaf-tickets wel gewoon in-game te verzamelen en is alles te krijgen zonder dat je betaalt, maar net als bij Battlefront II moet je daar echt wel heel veel uren voor spelen, wil je de items kunnen krijgen.

Maargoed, dit is wel het verdienmodel van zo'n 90% van de spellen op telefoons tegenwoordig, dus dan kan een spel als dit ook niet achterblijven.
Ik hoop echt dat ze lootboxes verbannen, dit word echt te gek
Heb ik er overheen gelezen dat je verplicht bent om die dingen te kopen? Het spel is prima te spelen zonder aankopen.
Dat is waar, maar ik bedoel dat ik t zo raar vind dat in dit soort games fking lootboxes zitten
Geef het een paar jaar, een paar tragische verhalen van kinderen die al het veld van hun ouders er door bene jagen en andere verslavingsverhalen en lootboxes worden verboden.

Het is gewoon een vorm van gokken. Niet meer en niet minder! Het verbaast me dat dit al een aantal jaren zonder consequenties gehanteerd kan worden. Ik hoop dan ook van harte dat het verboden gaat worden en uitgevers gedwongen worden een betere (en eerlijkere) manier bedenken om hun games en/of bepaalde content te slijten aan hun klanten...
Ja, het moet eerst te ver gaan om het dan ineens te verbieden, want dat is historisch gezien echt de winning move

Waarom nu niet op het aanstaande probleem inspelen en het reguleren? Wat is dat toch met mensen overal "alles of niets". Je kan een ander zijn plezier eens niet gunnen om eens wat extra in-game goodies te kopen?
Zijn ze Pay to Win? Stop met het spel te spelen als je er zo tegen bent - nogal simpel. Is het een leuk spel? Zoek een ander in zijn genre, zonder. Als je dat met genoeg mensen doet, zakt de community in elkaar.
Je weet meestal trouwens op voorhand of er lootboxes/pay to win/combinatie van beiden in zullen zitten. Laat de game gewoon links liggen.

Je hoort steeds die algemene klaagzang 'no p2w pls', maar als het spel dan eenmaal uit is zwichten ze toch. Zo geef je geen signaal naar de uitgever - pas toen een hele subreddit op dreef kwam, heeft EA zelfs het nieuws gehaalt met hun Battlefront gedoe. Ain't no such thing as bad publicity ;) en effe teruggekrabbeld... om nu dan toch zijn zin door te drukken. Iedereen die de game heeft aangeschaft met in het hoofd de gedachte dat ze de game moeten hebben, maar eerst heel hard riepen dat ze dat net niet gingen doen, zijn de mensen die je moet aanpakken als je wil dat er wat veranderd. Geschiedenis heeft laten zien dat het soms maar neerkomt op initiatief nemen en de rest volgt wel.

https://i.kinja-img.com/g..._800/18j48weujcgewjpg.jpg

Ik zeg: laat zo'n kind maar eens op '75 GBP' drukken. En dat de credit cardafrekening maar snel volgt, zodat dat kind nog weet wat het heeft gedaan tegen dat jij het afschrift onder ogen krijgt. En dan neem je als ouder de verantwoordelijkheid om je kleine op te voeden. En dan leg je wat uit, waarschuw je voor de volgende keer: Geen scherm-tijd meer voor een dag of 2, te verhogen met elke purchase na de eerste met 1 dag.

Als ze dan eens een 5-tal dagen zonder computer of smartphone gezeten hebben, kan er iets gaan rinkelen.

En dat jezelf geld kwijt bent - man, als ouder wordt je geacht volwassen te zijn en dus verantwoordelijk te zijn. Daarbij hoort zo'n dingen beveiligen ("maar convencience?!" ... nee.) en zelf verantwoord met je creditcardgegevens omgaan. Ze zomaar onbeveiligd achterlaten op een tablet of eender device, al verlaat dat apparaat nooit het huis, is a big big no no. Dus neem het maar als les.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 17 april 2018 23:10]

Ik speel de mobiele games van Nintendo niet, maar dit is niet onverwacht. Animal Crossing is hier perfect voor om uit te buiten, en de Fire Emblem game was blijkbaar een stuk succesvoller dan de Mario game financiëel gezien.

Mensen kunnen hierover klagen, maar het enige wat helpt is stemmen met je geld. En dat doen genoeg mensen dus niet. Zorg dat eventuele kinderen geen belachelijke uitgaves kunnen maken, en zelf gewoon wachten op Animal Crossing voor de Switch, waar je een volwaardige game zonder microtransactions zal hebben.
Nintendo heeft met Fire Emblem: Heroes gezien dat er genoeg mensen zijn die een paar honderd euro per speciaal event uit willen geven enkel om competitieve voordelen te halen. Het verbaast me niets dat ze een soortgelijk systeem willen uitrollen voor hun andere spellen.

Wat mij wel verbaast is dat dit soort praktijken nog steeds legaal zijn. Hoeveel volwassenen ook 'whalen' in dit soort spellen, het blijven spellen waar de primaire doelgroep kinderen zijn. Dit is nu bij uitstek zo'n onderwerp waar de EU zou moeten inspringen en gok-elementen uit spellen met minderjarige als doelgroep zou moeten verbieden of ten minste aan banden leggen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*