Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BlackBerry klaagt na WhatsApp ook maker Snapchat aan

BlackBerry heeft Snap, het bedrijf achter Snapchat, aangeklaagd. De aanklacht volgt een maand nadat het Canadese bedrijf WhatsApp, Facebook en Instagram aanklaagde vanwege patentinbreuk.

BlackBerry beticht Snap ervan onder meer de weergave van contactpersonen op een kaart en de weergave van berichten in een lijst te hebben gekopieerd, blijkt uit de aanklacht waarover persbureau Bloomberg als eerste publiceerde. Het gaat in totaal om zeven patenten, waarvan BlackBerry er twee ook gebruikt in de aanklacht tegen Facebook.

Specifiek gaat het onder meer over het weergeven van avatars van contactpersonen op een kaart, tijdsaanduidingen in chats, het weergeven van nieuwe berichten in een aparte lijst en de weergave van advertenties. Volgens BlackBerry heeft Snapchat die interface-elementen gekopieerd zonder een licentie te nemen op de patenten van het Canadese bedrijf.

BlackBerry was tien jaar geleden wereldwijd marktleider op het gebied van chatten via smartphones door BlackBerry Messenger. Lang was BBM een functie die alleen werkte op BlackBerry's, ook toen gebruikers van andere smartphones onder meer WhatsApp, WeChat, Kik Messenger en Facebook Messenger daarvoor gingen gebruiken. Snap heeft nog niet gereageerd op de aanklacht.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-04-2018 • 21:07

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Is dit hoe blackberry hun bedrijf nog probeert te redden en relevant te blijven?
Ik vind het trouwens apart dat een patent op timestamps in chat toegelaten wordt, lijkt me toch een erg basic feature.

En ik denk dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten door vroeger BBM alleen beschikbaar te maken op blackberry's
Patenten worden toegelaten, maar veelal worden zulke redelijk generieke en brede patenten gewoon ongeldig verklaard nadat iemand het "contest". Zeker voor een functie als timestamps tonen is namelijk zoveel prior-art dat het nergens op slaat dat dat patent er is. Een patenttroll probeert dan veel omzet te genereren uit kleinere partijtjes totdat ze met dollartekentjes in hun ogen hun hand overspelen en een grote bek opzetten tegen een grote partij, waarvan het advocatenleger vervolgens "Lol, hold my beer" zegt en aanklopt bij de USPTO alwaar al die patenten ongeldig worden verklaard.
Erg lucratieve business overigens, want als je er als patenttroll wel in slaagt dan is je ROI negen van de tien keer van het formaat klein landje kunnen kopen van je opbrengst. :X

Hier ook, het enige verschil is waarschijnlijk dat er bijvoorbeeld staat "timestamps on a mobile device" of iets dergelijks. Dat is natuurlijk anders dan bijvoorbeeld de timestamps die je had op BBS systemen en IRC - dus het verschilt erin. Maar dan nůg kom je er denk ik echt niet mee weg, zeker ook mede dankzij series als Star Trek en dergelijken waar er volgens mij ook al een communicator was die een timestamp toonde. :+
Dus of er is voldoende prior-art, of het patent is te algemeen en daarom niet toelaatbaar. Of ze gaan serieus zeggen dat het een acceptabel patent is en hij blijft geldig, die uitkomst bestaat ook nog - maar met dit soort zaken wordt die kans steeds kleiner omdat ook de rechters genoeg krijgen van de tig patenttrollen die het misbruiken om te cashen met allerlei vage claims en rare patenten.

Afijn... We gaan het zien. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 april 2018 22:01]

Dat denk ik ook. Als het niet alleen beschikbaar zou zijn geweest op de blackberry zou het wellicht WhatsApp zijn qua grootte. Maw het gros gebruikt het.

Toch zonde dat eens zo'n mooi bedrijf toch aardig ver is afgezakt dat het nu zulke vage rechtzaken moet beginnen.
niet overal in de wereld is whatsapp zo populair als in Nederland.

Belgie en VS gebruiken meer de Facebook Messenger app.

Al is het uiteindelijk hetzelfde bedrijf die erachter zit ^^
En heel Zuid Amerika gebruikt Whatsapp, en Azie Line. Stuiptrekking van een bedrijf wat de boot gemist heeft
Het gebruik van Line is inmiddels ook veranderd. Interessant kaartje van de meest gebruikte mobile messaging app per land. Ook leuk om te vergelijken met de kaart van twee jaar terug, waar BBM in IndonesiŽ nog heel veel gebruikt werd (of in ieder geval geÔnstalleerd was), maar inmiddels voorbij is gestreefd door Whatsapp.
Hey, cool kaartje - thanks! Dat het landschap verandert is logisch - denk dat het beschikbaar komen van (video)bellen met Whatsapp destijds de concurrentie ook geen goed doet.

[Reactie gewijzigd door michelr op 5 april 2018 13:32]

En ik denk dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten door vroeger BBM alleen beschikbaar te maken op blackberry's

Microsoft probeert toch ook klanten te binden aan hun producten?
Apple..?
Google..?

Voorbeelden te over, lijkt mij zo van exclusiviteit walled gardens..
Want Google Maps is natuurlijk niet beschikbaar op iOS...

En iTunes natuurlijk niet op Windows...

Enneh, Word op Android?

[Reactie gewijzigd door KoenvZuijlen op 4 april 2018 22:06]

iOS is te groot voor Google om te negeren maar Google heeft wel geholpen Windows phone om zeep te helpen.

iTunes is wel beschikbaar maar draaide altijd zwaar bagger op Windows (geen idee of dat verbeterd is maar vroeger was het overduidelijk dat de Windows versie maar weinig aandacht kreeg).
iTunes op Windows is nog steeds een ramp. Het hangt de hele tijd een paar seconde vast, en scrollen door je library of door je zoekopdrachten is enorm vertraagd. Dit is al zeker 2 jaar zo, ook voor mij op 3 verschillende machines inmiddels (waarvan een Ryzen 6 core met 16 GB DDR4 en een hypersnelle SSD).
Ja want Office werkt net zo fijn als op andere producten. Net als Active Directory etc.

En gelukkig kan je apps maken voor ios op een non-Apple device.. Oh wacht. Heb je ooit wel eens iMessage gezien op een Android?
Er zijn ook apps die niet gedeeld worden ja, maar er zijn ook tal van voorbeelden die wel worden gedeeld. Blackberry is daar gewoon te laat mee begonnen, en dat heeft ze de nek omgedraaid

Gelukkig kan je apps maken voor Android op een non-Google device... Oh wacht. Heb je ooit wel eens Google Maps, Google Assistent, Youtube, Google Drive, Google Photos etc gezien op een iOS device?
Ja de echt grote dingen worden gedeeld ja. Maar genoeg kleine dingen die ervoor zorgen dat je bij een bepaald merk blijft.

En je kan Android apps maken op Linux/Windows/Mac?
Ja de echt grote dingen worden gedeeld ja. Maar genoeg kleine dingen die ervoor zorgen dat je bij een bepaald merk blijft.
BBM was een best groot iets, wat niet gedeeld werd, dat is het verschil
En je kan Android apps maken op Linux/Windows/Mac?
Dat was m'n punt
Redelijk rare verwoording dan. Gezien ik ermee doelde dat je iOS applicaties alleen op MacOS kan maken.
Hierdoor heeft een IOS developer nooit een keuze bij de aanschaf van zijn volgende laptop. Gezien het een Macbook moet worden.

Het is natuurlijk niet allemaal 100% 1 kant op, er wordt altijd wel gecombineerd. Maar er zijn inderdaad voorbeelden genoeg(voor beide zaken).
Redelijk rare verwoording dan.
Om daar de nadruk aan te geven
Gezien ik ermee doelde dat je iOS applicaties alleen op MacOS kan maken.
Hierdoor heeft een IOS developer nooit een keuze bij de aanschaf van zijn volgende laptop. Gezien het een Macbook moet worden.
Apple is Apple... Helaas.
Het is natuurlijk niet allemaal 100% 1 kant op, er wordt altijd wel gecombineerd. Maar er zijn inderdaad voorbeelden genoeg(voor beide zaken).
Als je alleen Apple had genoemd had ik ergens wel gesnapt waar het vandaan kwam. Maar Microsoft heeft juist net Windows Phone opgegeven om zich te gaan richten op Android en iOS en Google is al erg lang bezig met zo veel mogelijk gebruikers krijgen door hun apps zoveel mogelijk voor meerdere platformen (bijv ook web) uit te brengen.
Je hebt helemaal geen Mac nodig om ios apps te kunnen maken, je hebt enkel wel MacOS nodig, want xcode werkt alleen op MacOS. (Ik heb een hackintosh in elkaar gezet en daar kan het ook gewoon mee)

Maar ik snap je punt wel hoor. Blackberry heeft gewoon te laat ingespeeld op de destijds zeer snel veranderende markt, iets wat Microsoft ook heeft ondervonden.
Je vergeet even voor het gemak ongeveer alle andere Apple apps die niet uitkomen voor Android of andere besturingssystemen wat totaal belachelijk is voor iets als iMessage of Facetime. Ik snap Łberhaupt niet waarom ik die namen ken als niet Applegebruiker omdat mensen het blijkbaar handig vinden om alleen hun Applevrienden te kunnen bereiken en het op tv er regelmatig mensen die diensten benoemen.
Het is ook afhankelijk van de tak van bedrijfssport.

BlackBerry is in de essentie een hardware fabrikant. Een software-dienst al BBM die een USP zou moeten zijn voor de BlackBerry. Google daarentegen heeft een compleet ander businessmodel. Google is in de essentie een softwareboer met een grote afhankelijkheid van advertentie-inkomsten. Dat maakt het voor Google interessant om op zo'n breed mogelijk scala (relevante) platformen hun apps aan te bieden.
Jij bent niet goed op de hoogte. Blackberry is tegenwoordig in essentie een software fabrikant. Blacberry hardware wordt alleen nog in licentie gemaakt door andere fabrikanten zoals TCL.
Ik kan mij best voorstellen dat zoiets 10 jaar geleden uniek was en dat er een patent op wordt aangevraagd.
Je bent tenslotte de 'eerste' met het idee en wilt niet dat dit zomaar door alles en iedereen wordt nagemaakt. Alleen dat dit tegenwoordig een standaard is bij elke messaging applicatie wilt niet zeggen dat het patent niet meer geldig is, al vind ik het zelf ook wel vaag ogen.
Mwah, denk dat je eerder al rustig richting de 20 a 30 jaar kan denken voor communicatie toepassingen waarbij timestamps beschikbaar waren. Als het al niet langer is. Zeker als "timestamp" vaag gedefinieerd is wat het precies is (op context basis.).
Volgens mij had MSN al gewoon time-stamps. Wellicht misschien nog niet op een mobile device - tenzij laptops toelaatbaar zijn voor die categorie.
Om over IRC nog te zwijgen...
Timestamps waren in het IRC-tijdperk ook al basisgoed... dat gaat een aardig stukje verder dan maar 10 jaar ;)
Wil niet veel zeggen maar toen blackberry nog populair was waren zij de baas van de smartphones en zelfs hun oudere modellen hadden het dus ja logies dat hun patent hebben der op en nee dat is niet basic waarom denk je dat sommige apps dat niet hebben een timestamp alleen maar vanwege dit patent en blackberry is nog heel populair in amerika canada india en nog veel meer landen alleen nederlanders hebben der hoop verloren wat ik niet echt heb gedaan hun android toestellen zijn top heb nu de blackberry priv en ik kan niet wachten tot ik de motion heb
Ik hoop toch echt dat je weet dat Blackberry in de VS ook al jaren niet meer populair is. Als dat wel zo was dan hadden ze niet zo hoeven snijden in hun bedrijfsbestand omdat het leven op enkel US customers prima te doen is voor een bedrijf als hun toestellen daadwerkelijk populair waren.
Laat nou net Apple het meest populaire merk in de VS zijn gevolgd door Samsung. Een duopolie die eigenlijk voor alle westerse landen geldt. In Nederland is het andersom en is Samsung het meest verkochte merk gevolgd door Apple.

Nee Blackberry heeft de boot gemist helaas. Ik zeg helaas omdat ik het ooit prachttoestellen vond. Maar de playbook en de laatste bold series lieten zien dat ook RIM (Destijds was het Research in Motion) niet voorbereid was op de massale veranderingen die iOS en Android teweeg gebracht hadden.
Ik laatst een artikeltje op nu.nl dat meer dan 50% van de Nederlanders surft op een iPhone.
Interpunctie is king.
Hoofdletters rule.
Tsja, als het het patent nu eenmaal hebben? Het is wel een gegeven dat een hoop van de functies die toegevoegd zijn en waarmee WA completer geworden is, regelrecht afgekeken zijn van BBM. Als BB niets verdedigt, wordt het een proces en raken ze de controle kwijt over intellectuele eigendommen die ze toch echt tot hun bezig mogen rekenen. Wat moeten ze dan doen? Het gewoon laten voor wat het is?

Vergeet niet dat BB een grote MDM provider is. Dus als ze iets willen toepassen waar WA een van de overige partijen een patent op heeft, denk je dat ze dit dan mogen doen? Natuurlijk niet. Wellicht dat er zelfs iets uit komt waarbij men van elkaars patenten gebruik mag maken. En ik zou het niet voor onmogelijk houden dat dit sowieso het doel is.
Het is gewoon een business model. Je huurt een paar juristen voor een paar ton per jaar en die proberen enkele of liever vele miljoenen aan schikkingen binnen te halen. Vaak met succes.
BlackBerry is al jaren in gesprek met deze bedrijven en ze hebben dat genegeerd. Deze bedrijven hadden BlackBerry ook in de tang doordat ze ook apps leverden op het eigen platform. Die apps zijn er niet meer en na een laatste melding om hierover te praten hebben ze beslist hun recht te halen via de rechter.
Dat zijn wel weer de gebruikelijke reacties. ...Stuiptrekkingen van een bedrijf wat probeert te redden wat er te redden valt. ...Patent troll etc etc. Maar draai het eens om? Als je bedrijf op instorten staat maar je bezit wel een hoop patenten? Dan wil je toch gewoon dat mensen betalen voor het gebruik van jouw patenten / uitvindingen? Ik bedoel Philips doet dit aan de lopende band. Die hebben innovatie bijna verruilt in een licentieerbaar patentwarenhuis. Inderdaad het komt de innovatie niet ten goede maar het is wel een model wat legitiem is. Het gebruik van patenten van een patentbezitter is claimbaar door de patentbezitter alhoewel de meest eenvoudige functionaliteit als patent kan worden toegelaten maar later vrij makkelijk weer ongeldig worden verklaart.

Het bedrijf kan dan met deze patentinkomsten mensen bv in R&D onderzoek laten doen naar nieuwe innovatieve dingen. Deze mensen zijn duur en niet iedere ontwikkeling is succesvol. Dus een stukje inkomen op basis van het gebruik van eerdere uitvindingen is dan best uit te leggen vind ik.
Een uitzondering zou moeten zijn dat de meest eenvoudige / noodzakelijke functies niet patenteerbaar zouden moeten zijn maar dat kan ook door voortschrijdend inzicht gedurende een tijd of periode veranderen. Volgens mij is dat nu juist ook het grootste probleem met het patenten-model ansich.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 4 april 2018 23:32]

Het gaat niet om patenten in zijn algemeen als "evil", het gaat om deze specifieke patenten waarbij de kritiek meer dan terecht is.

User icoontjes op een kaart tonen. Timestamp bij een chat.

Dat zijn geen uitvindingen, hebben geen research investering, het is puur trollen. Bij deze is Blackberry dus patenttrol, laatste beetje respect wat ik voor ze had is hiermee voorgoed weg.
Dat zijn dingen die wel degelijk als uitvinding te classificeren zijn. Een timestamp bij een chat was 20 jaar geleden super innovatief. Weet je nog dat je in MSN Messenger 3.x nog geen user icoontjes kon instellen? Zelfs in 4.7 kon dat volgens mij nog niet. Alleen gaat de innovatie zo hard, dat je je kunt afvragen of zo'n uitvinding tegenwoordig nog wel echt innovatief is. Daarom kan er beter worden gekeken naar de geldigheid van patenten, die is wellicht te lang.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 5 april 2018 05:24]

Helemaal niet zo innovatief. De allereerste chatprogramma’s hadden het misschien nog niet, maar vervolgens ziet men (niet een bedrijf, niet een geniale uitvinder, maar men) dat het wel handig kan zijn om een timestamp erbij te zetten. Iets dat eenvoudig te doen is, en dus doen ze dat.

User icoontjes waren in de eerste versies van chatprogramma’s niet zo handig want men had langzaam internet, toen het internet sneller werd, werd het ook vanzelfsprekender dat je met icoontjes kwam. Daarbij zag je verschillende varianten, sommige gaven alleen het geslacht aan (vaak bij publieke chat applicaties), andere lieten het toe dat je echt een foto uploadde, bij weer andere kon je kiezen tussen een aantal icoontjes en weer andere gaven de status van een gebruiker aan. Het werd vanzelfsprekend met de komst van sneller internet.

Laat ik hier dan voor de vorm ook al eentje doen voor de toekomst.
Wanneer het inscannen van jezelf naar een 3D-model vanzelfsprekender is, is het ook logisch dat we een 3D poppetjes gaan zien als user-icoontje.

Moet ik nu snel daar patent voor gaan aanvragen, voor deze geniale innovatieve 'uitvinding' van mij? Als ik een groot bedrijf was zou ik dat waarschijnlijk doen, maar het is zo vanzelfsprekend dat het wat mij betreft niet zou moeten kunnen. Wat ik hier zeg is echter iets dat we nu nog niet (massaal) zien.
De meeste IRC clients deden dat al in de jaren 80. Dus nee, niet innovatief.
Werkelijk te triest voor woorden als een dergelijke aanklacht ooit in behandeling genomen wordt. Al het geld (juridische kosten etc) wat aan dit soort onzin besteed wordt komt uiteindelijk uit de portemonee van consumenten. Alleen al om consumenten daar tegen te beschermen vind ik dat dergelijk onzinnige claims regelrecht in de prullenbak horen te belanden.
Veelal nemen ze het in behandeling, zetten de zaak op een "stay" en verwijzen het door naar de USPTO. Als die zegt "patent is ongeldig" (en daar mogen meerdere partijen hun zegje over doen) dan is het einde verhaal en wordt de rechtszaak "dismissed". Zegt de USPTO dat de patenten geldig zijn dan krijgen een stel advocaten een enorme bobbel in de broek en wordt het een grote vechtpartij die veelal jarenlang duurt en waar de advocaten soms uiteindelijk duurder zijn dan de uiteindelijke schadevergoeding. :+ Voor wie dat is verschilt nog wel eens.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 april 2018 22:00]

Mag toch hopen dat dit een simpel gevalletje "dismissed" wordt.
Dan wisselen ze toch wat.
Doen ze met muziek ook. Een noot veranderen en probleem opgelost.
De hamvraag is natuurlijk ook of een feature in een mobiele app anders is als dezelfde feature in een programma op de PC, in het geval van timestamps zal dit zelfs op code niveau weinig verschillen.
Oei, dan mogen ze ook alle Video Game Developers aanklagen... Idioten. Dan moet ik trouwens ook mensen aanklagen omdat ik toen ik klein was een nieuw manier had uitgevonden om veters te strikken, nu gebruiken er dit ook, aanklagen die handel! \o/

[Reactie gewijzigd door NorMath op 5 april 2018 00:52]

Zoals bij iedere patentaanklacht, lekker op tijd.
Dat is expres. Nu is bekent hoeveel winst 'de ander' er mee heeft gemaakt, dus kan er een hoop geld gevraagd worden.
Is een rechtszaak starten hun nieuwe tactiek om niet failliet te gaan?
De kans is 99% dat het eindigt met een schikking. Daarom doet Blackberry dit.
Blackberry is op dit moment een gezond bedrijf. Dit door de focus te leggen op iets waar ze altijd al heel sterk in waren: databeveiliging ( Blackberry QNX Software ). Zo werkt Blackberry op dit moment samen met oa Ford en Land Rover / Jaguar om toekomstige autonome auto's te gaan beschermen tegen de dreiging van hacking. Verder is er een samenwerking met oa Microsoft voor de beveiliging van cloud apps en heeft Blackberry zich ondermeer toegelegd op de beveiliging van smartphones ( voor de zakelijke markt ).
Het resultaat: sinds 2016 is de beurswaarde van Blackberry met 60 procent gestegen.
Heeft er iemand een patent op het drukken van toetsen met letters erop die vervolgens via het internet van een computer naar een andere computer wordt verstuurd alwaar het word opgeslagen en toegankelijk gemaakt voor andere computers?
Dat weet ik niet, maar in AustraliŽ is er ik geloof een advocaat die het patent op het wiel kreeg.
Waarom zijn zulke dingen patenteerbaar... Een geschift land is het wat we helaas nog vaak als voorbeeld zien...