Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste smartphone met Android Go verschijnt in Nederland

De eerste smartphone met Android Oreo Go Edition is in Nederland verschenen. De Nokia 1 kwam eind vorige week beschikbaar. Fabrikanten presenteerden eind vorige maand voor het eerst Android Go-toestellen.

Diverse webwinkels hebben de Nokia 1 in voorraad, merkte Android Planet op. In de Pricewatch is ook al de eerste gebruikersreview van het toestel verschenen. De user kreeg het toestel maandag. De adviesprijs van het toestel is in Nederland†89 euro.

HMD Global, het Finse bedrijf dat Nokia-telefoons maakt, presenteerde de Nokia 1 eind februari, samen met de Nokia 6 2018, Nokia 7 Plus en Nokia 8 Sirocco. Behalve HMD kondigden diverse andere fabrikanten toestellen met Android Go aan.

Android Go is een variant van Googles mobiele besturingssysteem met lichtere versies van apps. Daardoor vereist het minder ruimte op de krappe opslag van die toestellen en zijn gebruikers minder data kwijt aan updates.

Zo is Maps een webviewer. Android Go is wel compatibel met reguliere Android-apps. Daarnaast zitten er functies in om het gebruik van data in de gaten te houden, een dienst om via de browser webpagina's te comprimeren en manieren om bestanden te delen zonder internetverbinding. Tweakers publiceerde onlangs een preview van Android Go†en van de Nokia 1.

Door

Redacteur mobile

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Gek eigenlijk dat 6 jaar geleden android nog makkelijk draaide op deze specs en er nu een specifieke variant moet worden gemaakt. Zou de codebase zijn verslechterd over de jaren?
Dat geldt denk ik voor alle software, niet alleen voor Android. PC software wordt ook steeds logger, maar doet functioneel doorgaans niet veel meer. Als je wil lachen moet je eens een Office 95 draaien op je huidige PC, dat is echt supersupersnel.

Dat "logge" hangt ook samen met de programmeertalen die men gebruikt, de "hogere" talen gebruiken ook veel meer resources dan een C programma. Een effect daarbij is dat die het OS tegenwerken. Gecompileerde code wordt door het OS als "code" behandeld, dus alle users op dezelfde machine delen die en het staat maar een keer in RAM. Code van een interpreter zoals Java en Python wordt door het OS als "data" behandeld, zodat elk process een eigen kopie maakt. Geheugen waar code zit kan het OS altijd wegswappen, want hij kan die altijd weer teruglezen van de executable op disk waar die vandaan kwam. Met geheugen waar data in zit kan het OS dat niet, en moet hij eerst een kopie in de swapfile maken. Dit effect levert een flinke bijdrage aan het steeds meer geheugen vreten van allerlei applicaties.
Buiten dat "interpreter" nogal een verkeerd beeld geeft van het Java ecosysteem, doet Android volgens mij tegenwoordig gewoon aan Ahead of Time compilation: https://source.android.co...h/dalvik/#AOT_compilation

Als ze dit goed aangepakt hebben reduceert dit mogelijk het probleem vrijwel praktisch tot een kwestie van de overhead van de garbage collector, en gebruik van reflectie e.d.. Het lijkt me vrij stug dat de code zelf resulteert in het geheugengebruik.
Retoriese vraag: Ik zie bij elke Debian update dat mijn VMs meer geheugen nodig hebben. De Wheezy template was 256MB, Jessie 512MB en met Stretch lijkt 768MB al niet meer genoeg te zijn. Verslechterd Debian bij elke release?

Of is het zo dat er stiekum de aanname gemaakt wordt dat er meer geheugen/processing power in moderne devices zit en de ontwikkelaars daar gebruik van maken en/of gewoon minder geven om optimalizatie, je kan immers niet voor altijd rekening houden met verouderde hardware.
Als daar geen nieuwe functionaliteit tegenover staat is dat inderdaad een verslechtering van Debian ja. Dat is gewoon lui programmeren omdat computers toch wel sneller zijn geworden waarmee je het snelheidsvoordeel van nieuwe computers weer teniet doet.
Kruip eens achter een windows98 computer en vergelijk dat eens met een windows 10 pc. Je zult zien dat die win98 pc amper tot niet trager is in het gebruik omdat de software toen veel lichter was. Wat ben je dan opgeschoten in al die jaren met steeds snellere processors?
Je geeft het zelf al aan, uitgebreidere software kunnen draaien.

In 1998 was een computer voor de meeste gebruikers slechts een digitale tekstverwerker. Nu is het een soort magische machine die alles moet kunnen, en het moet er ook nog eens allemaal gelikt uit zien.
Daarnaast zie ik overal om me heen dat men compleet anders om springt met resources vergeleken met het pre-smartphone tijdperk.
In 1995 startte je een PC op, opende je je programma, deed je wat je moet doen, en sloot je het af.
Nu zie ik kennissen die een laptop vanuit sleep mode openen, waar een browser met 25 tabs en 11 plugins, een mail client, een half getypte brief in Office en nog 100 andere randprogramma's als software voor de printer/muis/antivirus etc. staat te draaien.

Ik ben overigens wel van mening dat er in veel opzichten zeker te weinig naar optimalisatie wordt gekeken waar dat wel had gemoeten. De keerzijde is echter, dat voor veel gebruikers een computer slechts een wegwerp apparaat is geworden, en dat het 'erbij hoort' dat je zo'n ding na een paar jaar moet vervangen. Hierdoor komt men er steeds mee weg om steeds zwaardere eisen te stellen, die eigenlijk tegen het onrealistische aanzitten voor wat software biedt.
Dat is gewoonweg niet waar. Programma's laden duurder veel langer ondanks,dat ze veel kleiner waren. En de software van toen is bedroevend kwam functionaliteit. Windows 98 had ook enorm moeite met hardware compatibiliteit, terwijl er bij Windows 10 voor duizenden apparaten inbegrepen zijn. Zeker zijn programmeurs iets slordiger geworden op optimalisatie, maar dat is grotendeels ten goede gekomen aan standaardisatie, wat weer een stevige boost voor het gebruiksgemak en compatibiliteit tot gevolg had.
Ik werk voor de hobby nog regelmatig met zulke oude machines en ik kan je verzekeren dat het je echt mee zal vallen. Je moet natuurlijk geen bagger computer uit 1995 vergelijken met een high end computer uit 2018 maar vergelijk gewoon een high end computer uit 1995 met een moderne computer en het verschil is ťcht niet zo groot. (uitgaande van de software van die tijd vs software van nu)

Laat ik het als volgt stellen. Alles is gemiddeld 2x tot 4x zo snel is geworden terwijl processors sinds die tijd een factor 50 (!) sneller zijn geworden en de hoeveelheid geheugen een factor 30 is toegenomen.
In 1995 had ik een monitor met 17" 1024x768 van een halve kuub, een grote toren er naast.

Nu heb ik een laptop met een 4k scherm plus een externe 4k monitor. Alleen de beeld informatie die mijn computer moet verwerken is al 20x zo groot.
Laat staan hoe het gebruiksgemak veranderd is van de software en hardware.
Windows 98 draait MSDOS under the hood. Dat is niet te vergelijken met Windows 10. Alleen al de stabiliteit. Op Windows 9x (95, 98, ME) kun je gewoonweg niet rekenen. Toen niet, en nu nog steeds niet.
Dat Windows 9x versies minder stabiel waren dan Windows 10 dat nu is ga ik niet ontkennen, maar om dat op MSDOS af te schuiven... Buiten Unix/Linux om heb ik denk ik nooit meer met een stabielere omgeving gewerkt als MSDOS...
Mijn ervaring met MSDOS is geheel anders, en bovendien wordt die ervaring onderschreven door data. Enerzijds staan sommige MSDOS versies bekend als stabiel (waarbij mijn ervaring is stabieler; niet stabiel), terwijl anderen als minder stabiel bekend staan. Anderzijds staan sommigen bekend om bepaalde bugs. Nee, als je een stabiele DOS wilde draaien had je andere varianten dan die van MS nodig.
Volgens mij is een deel van het probleem juist om support te behouden voor verouderde ('legacy') hardware waardoor de codebase groter wordt en, met name, de kernel steeds zwaarder.. Ook security-wise is er het een en ander toegevoegd. Nu zit ik totŠŠl niet in development van hard- of software maar ik kan me zo indenken dat er extra checks per instructie moeten lopen tegenwoordig - denk aan het euvel met Spectre/Meltdown waar de prediction branch ondervangen moest worden. SElinux zal de boel er sinds vroeger ook niet sneller/efficiŽnter op gemaakt hebben en zo zijn er nog wel wat oorzaken te bedenken.
Ikzelf draai Stretch amd64 op een 128MB KVM VPS, met nog 53MB vrij.
Met 4.9 kernel bootte ie prima, met 4.14 kernel uit backports moest ik de initramfs snoeien.
Maar er was geen template voor, ik begon met Jessie 32, vanaf daar zelf upgraden naar Stretch 64.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je erop wilt draaien.
heb je ook gezien hoeveel meer packages er bij komen bij elke release ?
29.000- >36.000 ->41.000->43.000->51.000
ondanks dat ze elke release schoon maken dus oude hardware niet meer supporten
in de laatste releas zijn eindelijk support voor pentium ,pentium mmx ,power pc ,spark. er uit geknikkerd.
Dit is geen windows er wordt er nog zo veel ondersteund dus vanaf pentium 2 tot de laatste hardware word nog gewoon ondersteund in de laatste release. dus ja debian blijft maar groeien
Het is een combinatie van al die factoren. Je ziet de kernel groeien door extra functionaliteit (denk bijvoorbeeld aan support voor docker en virtuele netwerken). Ook 64 bit code, 3D graphics, hi-res schermen e.d. hebben een kost in geheugen. Tegelijkertijd zie je dat er meer daemons standaard gestart worden. Door daar kritisch naar te kijken kan je Debian of Ubuntu vaak weer stukken compacter maken. De grootste memory hog in Debian of Ubuntu is en blijft de GUI. Zelfs Ubuntu Xenial draait volgens mij zonder GUI nog fluitend in 256MB.
juist mooi programmeren kost meer. ipv data in een iteratie te verwerken, doe ik het meermaals op verschillende lagen met verschillende doelen een keer voor het verwerken, een keer om de view voor te bereiden, en een keer om de view te renderen. Zo is heel het programma opgebouwd met functies die lusjes doen met dezelfde data. Alles optimaliseren, betekend dat ik alles in een lusje moet doen, wil ik iets anders doen met de data, kan ik geen code herbruiken, en moet ik alles dupliceren
Zes jaar geleden had je geen apps van gemiddeld 30 MB per stuk. Apps als Facebook en Whatsapp zijn nu vaak honderden MB's en slurpen data door 4G. Verbruik is toegenomen en apps bevatten ook steeds meer functionaliteiten.
Gek eigenlijk dat 6 jaar geleden android nog makkelijk draaide op deze specs en er nu een specifieke variant moet worden gemaakt. Zou de codebase zijn verslechterd over de jaren?
Windows 3.1 werkte prima op een 286 of een 386 CPU, hoe je met Windows 7 en later niet te proberen. Er wordt gewoon steeds meer toegevoegd aan besturingssystemen (eigenlijk aan software in het algemeen) waardoor deze steeds zwaarder wordt. Daarnaast speelt denk ik ook mee dat ontwikkelaars nu gewoon voor snellere telefoons ontwikkelen en daarbij minder optimaliseren. Vroeger telde elke byte, tegewoordig is het allemaal wat minder nauw.
6 jaar geleden had je de snapdragon S4 pro, 4 core en meeste high ends hadden 1,5 a 3GB ram minimaal.

Low end devices waren super slecht, daarom was Windows Phone zo populair geworden met de 600 en 500 series, omdat Android extreem slecht draaide op low end hardware.

En neem je nu een Nexus 4, met originele software en het voelt sowieso langzaam in vergelijking met een mid-range smartphone van nu.


Dus Android si eigenlijk beter geworden op low end hardware.
Hoe werkt die datasaver eigenlijk? Lijkt me toch niet dat die beveiligde sites ook 'meelezen' om te optimalizeren. Andere kant, datasaver kan 10x makkelijker, reclame uitschakelen :+
https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en

"When you use Data Saver, most of your web traffic goes through Google servers before being downloaded to your device. Less data gets downloaded to your device, because Google servers will compress it.

Data Saver won't work if you're on secure pages (addresses that start with https://) or if you're browsing in private with Incognito mode."

Zo werkt het dus ongeveer :)
Weinig nut dan, aangezien het gehele internet inmiddels richting https verschuift (en gelukkig maar)...
Da's bijzonder. Google is zelf voorstander van een volledig https-internet, dus dan werkt Data Saver helemaal niet meer. :?
Waar mogelijk gebruiken ze Data Saver, maar bij https kan het niet omdat de data versleuteld is, wat natuurlijk positief is qua veiligheid.
Hoezo is deze aanpak bijzonder? Het lijkt me de enige logische manier om het te doen.

[Reactie gewijzigd door job_h op 22 maart 2018 14:54]

Je kan dan toch nog steeds de 1tjes en 0en comprimeren?
Bits kunnen niet gecomprimeerd worden.
Naarmate data groter is van omvang, heb je meer kans dat deze data beter te comprimeren is.

Het gebruik van encryptie zorgt er voor dat er hoge entropie (willekeurigheid) in het beschikbare data ontstaat. Compressie is juist bedoeld om zaken die vaak voorkomen in data te comprimeren.
Dat betekent dus dat hoge willekeurigheid in data zich slecht laat comprimeren.

Zie ook https://www.quora.com/What-is-entropy-in-terms-of-cryptography
Er valt weinig te comprimeren aan versleutelde data.
Het is niet zozeer dat versleutelde data niet te comprimeren is, maar de meeste compressiemethoden kunnen er niet efficient mee overweg. (maar goed ook, overigens)

[Reactie gewijzigd door Cilph op 22 maart 2018 15:24]

De meeste? Allemaal. Originele data kent patronen. Als je encryptie deze intact laat heb je eigenlijk geen encryptie. En ik ken geen algoritme om witte ruis te comprimeren. Efficient of niet.
Misschien kan dat wel, maar die compressie zal weinig opleveren omdat de versleutelde data er willekeurig uitziet en als het goed is weinig herhaaldelijke patronen heeft waarop te comprimeren is. Daarnaast denk ik niet dat die functionaliteit gespecificeerd is in het huidige protocol, dus zal het niet werken met de huidige browsers.

[Reactie gewijzigd door job_h op 22 maart 2018 15:10]

De meeste webservers doen dat al vziw.
Bijzonder, omdat Data Saver op den duur geen functionaliteit meer biedt, aangezien alle sites dan over een versleutelde verbinding gaan. Dus Google lanceert een product dat ze zelf tegenwerken.
Dat iets in de toekomst niet meer werkt is geen reden om de huidige situatie niet te verbeteren ;)

In de toekomst zal het web misschien helemaal versleuteld zijn, maar op dit moment is pas ongeveer de helft van de traffic versleuteld.
Dat klopt, maar toch labelt Google's eigen browser Chrome http-pagina's al als onveilig en ze sporen vele websites aan om over te stappen naar HTTPS. Vrijwel alle populaire websites hebben bovendien wťl al ondersteuning voor https, dus heel veel zal deze data-saver niet meer uithalen, en het wordt nog steeds minder ook.
Ik geloof dat Chrome de site ergens anders ophaalt en bijvoorbeeld plaatjes gecomprimeerd naar je stuurt.
Specs?
Specs:
MTK6737M 1Gb/8Gb 2150 Mah 5mp cam voor 89 euro
Specificaties
  • Scherm: 4.5-inch IPS, 480x854 pixels, 218 ppi
  • Chipset: Mediatek MT6737M
  • CPU: Quad-core 1.1 GHz Cortex-A53
  • GPU: Arm Mali-T720
  • Geheugen: 1 GB LPDDR3, 8 GB eMMC + MicroSD
  • Draadloos: Single-band 802.11b/g/n-wifi, Bluetooth 4.2, FM-radio
  • Camera's: 5 MP back, 2 MP front, 480p video
  • Batterij: 2150 mAh battery
  • Fysiek: 133.6 x 67.8 x 9.5 mm

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 maart 2018 14:42]

Eigenlijk vrij vergelijkbaar met de motorola moto e 2015, alleen had de moto e een iets scherper scherm en grotere accu.
Eigenlijk zou motorola gewoon de moto e opnieuw uit moeten brengen met android go, misschien een 16gb versie.
Dat is juist het vreemde aan het hele concept.

Waarom laat Google niet toe dat Go op oudere modellen wordt geÔnstalleerd.
Heb al eerder aangegeven dat onder andere de Samsung s-serie rondjes draait om dit soort hardware.

https://www.gsminfo.nl/mo...g/galaxy-s4/specificaties

Er wordt gekozen om een ‘nieuw’ OS op de markt te zetten waarvoor ‘nieuwe’ hardware op de markt wordt gezet.
Dat is juist het vreemde aan het hele concept.

Waarom laat Google niet toe dat Go op oudere modellen wordt geÔnstalleerd.
Heb al eerder aangegeven dat onder andere de Samsung s-serie rondjes draait om dit soort hardware.

https://www.gsminfo.nl/mo...g/galaxy-s4/specificaties

Er wordt gekozen om een ‘nieuw’ OS op de markt te zetten waarvoor ‘nieuwe’ hardware op de markt wordt gezet.
Wie zegt dat Google dat niet toelaat? Probleem is dat de fabrikanten van die telefoons liever nieuwe toestellen verkopen. Wellicht dat de community in dit gat springt en er binnenkort custom roms met Android Go verschijnen voor oudere telefoons :)
Dat gebeurt al een tijdje. Zie ook dit artikel van XDA-Developers: How Android Go Can Help Older Android Phones Run Android 8.1 Oreo
Voor die prijs en specs best oke als je geen grote user bent, ben wel benieuwd hoe android go zich lang staande gaat houden. Wat je in het verleden had/hebt is dat toestellen met mindere specs steed minder apps kon/kan installeren omdat en de apps groter werden en meer resources gebruiken. Hoe willen ze met android go dit zo in de hand houden dat dit niet gebeurt?
Hiermee kan Android (sommige?) ontwikkelaars ''dwingen'' om rekening te houden met toestellen die minder goede specs in huis hebben. Of het echt zal gebeuren is dan maar de vraag. Ik vind het zelf ook vrij lomp dat Facebook nu opeens paar honderd MB in beslag neemt en nog steeds de chat functie niet eens in de hoofd app heeft kunnen implementeren. |:(
Klinkt half alsof ze dit net zo goed de standaard android kunnen maken... "Hier heb je een lichter bestuursysteem maar als je wil kan hij alles wat het normale bestuursysteem ook kan"
tja...
Klinkt half alsof ze dit net zo goed de standaard android kunnen maken... "Hier heb je een lichter bestuursysteem maar als je wil kan hij alles wat het normale bestuursysteem ook kan"
tja...
Daar volg ik je volledig in. Dat deze versie "stock" lichtere apps meelevert, snap ik nog, maar als er effectief changes aan Android als systeem zijn doorgevoerd (zoals bij andere comments wordt aangegeven: kernel aanpassingen etc), waarom dan een variant van het OS?

Als ontwikkelaar zijnde is het gewoon een jammere zaak. Dit zorgt voor nog meer fragmentatie en nog meer rekening houden met een buitenbeentje...

Toch iets dat Microsoft met Windows Phone beter had aangepakt. Ze hadden minimumeisen voor de telefoons waarop hun OS zou draaien. Op die manier dwing je fabrikanten om een goed samengestelde telefoon op te leveren waar het OS vlot op kan draaien. Android maakt liever een variant OS zodat fabrikanten eigenlijk een "slechte"/minderwaardige smartphone op de markt kan brengen?
quote @KingFox:
Als ontwikkelaar zijnde is het gewoon een jammere zaak. Dit zorgt voor nog meer fragmentatie en nog meer rekening houden met een buitenbeentje...
Nu haal je toch echt dingen door elkaar: Android Go is helemaal geen nieuw besturingssysteem. Simpel gezegd is dit gewoon Android met wat kernel-aanpassingen en een paar lichtere varianten op Google-apps. Uiteraard speelt er op de achtergrond nog veel meer, maar voor ontwikkelaars is er niets nieuws om rekening mee te houden. Deze telefoons hebben nog steeds toegang tot dezelfde Play Store met dezelfde apps, maar het onderliggende systeem (nog steeds Android) behandelt deze apps net iets anders.

Om in te haken op wat @babydead zei: Het is een veelgemaakte fout om te denken dat deze versie van Android beter is, maar op een Galaxy S9 zou Android Go alleen maar nadelig werken. Deze variant van Android is echt gemaakt voor telefoons met minimale hardware, vergelijkbaar met die van telefoons van circa 5 jaar geleden. Dit is haast alsof je zegt dat je extreem zuinig moet zijn met je elektriciteit omdat het anders slecht is voor het milieu, terwijl je een heel zonnepark in je achtertuin hebt.

[Reactie gewijzigd door StanNL op 23 maart 2018 17:38]

De API mag dan nog wel hetzelfde zijn, Android slaagt er toch altijd in om gekke dingen te bekomen, toestelspecifiek. Momenteel struggle ik met een issue rond icons op een ActionBar die op bepaalde devices uitgerokken zijn. Redelijk gek, vreemd om uit te zoeken en hoogstwaarschijnlijk lelijk om rond te werken.

Aangezien Android Go bepaalde zaken achterliggend gaat aanpassen, kan je er bijna op rekenen dat het niet 100% hetzelfde is.

Overigens gaat je vergelijking niet op. Ik zie niet in waarom Android Go nadelig zou werken op een high end smartphone. In essentie is het OS lichter en voor de gebruiker gelimiteerd, wat qua snelheid toch niet nadelig kan zijn?

De vergelijking rond het zonnepark gaat ook niet helemaal op. Ik kan perfect zuinig zijn terwijl er een overvloed aan stroom beschikbaar is...
De API mag dan nog wel hetzelfde zijn, Android slaagt er toch altijd in om gekke dingen te bekomen, toestelspecifiek. Momenteel struggle ik met een issue rond icons op een ActionBar die op bepaalde devices uitgerokken zijn. Redelijk gek, vreemd om uit te zoeken en hoogstwaarschijnlijk lelijk om rond te werken.

Aangezien Android Go bepaalde zaken achterliggend gaat aanpassen, kan je er bijna op rekenen dat het niet 100% hetzelfde is.
Dit betwijfel ik ten zeerste. De gehele user interface blijft hetzelfde, de APIs blijven vrijwel identiek; enkel de rekenkracht en het RAM-gebruik worden sterk beperkt. Het enige wat er kan gebeuren voor app-ontwikkelaars, is dat hun achtergrondservices niet altijd meer blijven draaien, maar dat valt amper te verhelpen en wordt vrijwel uitsluitend door het systeem zelf bepaald, niet door de apps en hun makers.
Overigens gaat je vergelijking niet op. Ik zie niet in waarom Android Go nadelig zou werken op een high end smartphone. In essentie is het OS lichter en voor de gebruiker gelimiteerd, wat qua snelheid toch niet nadelig kan zijn?

De vergelijking rond het zonnepark gaat ook niet helemaal op. Ik kan perfect zuinig zijn terwijl er een overvloed aan stroom beschikbaar is...
Natuurlijk kŠn je extreem zuinig omgaan met je resources (RAM, opslag, etc) maar je gaat het ongetwijfeld merken in je performance terwijl dit helemaal niet nodig hoeft te zijn, want de telefoon kan gewoon veel meer aan. Het is alsof je een Bugatti Veyron koopt maar hem constant op een spaarstand instelt en je er alleen mee door de bebouwde kom rijdt. Natuurlijk kŠn het, maar het is niet nodig en als je dan zoveel geld uitgeeft aan een flagship, dan wil je ook een ongelimiteerde Android ervaring, zeker als de telefoon dit gewoon aan kan.
Is er veel winst te behalen met deze go versie van Android als je reguliere apps gebruikt of is het verschil dan nagenoeg nihil?

Ik zat net te kijken naar een nokia 2, deze heeft ook 1Gb/8Gb maar een sterke accu (4100mAh). Ik heb een el cheapo android driver nodig als een soort afstandsbediening
quote @Indoubt
Is er veel winst te behalen met deze go versie van Android als je reguliere apps gebruikt of is het verschil dan nagenoeg nihil?
In principe is de Go-versie van Android wel meer dan enkel een set apps op een bloatware-vrije versie van stock Android. Er zijn veel kernel-optimalisaties die ervoor zorgen dat het systeem zuinig omgaat met de beperkte resources die het apparaat heeft.

Op papier gelden deze optimalisaties dus ook voor reguliere apps, maar het enige wat het zal doen is "ervoor zorgen dat het niet slecht werkt", wat al een verbetering is ten opzichte van eerdere toestellen met deze specificaties, waar toch regelmatig apps vastlopen.

XDA-Developers schrijft bovendien:
Android Go has a wide variety of performance optimizations and improvements, including taking up 50 percent less storage space than an average Android Oreo installation. Thanks to Android Runtime (ART) and kernel optimizations too, a device running Android Go will, on average, run 15 percent faster than on a regular Android Oreo install on the same device. These optimizations are made through a number of specialized build configurations made by Google.
Verderop in het artikel schreven ze nog dat dŠŠrbovenop nog komt dat er dus speciale light "go-apps" zijn, maar het is dus wel meer dan alleen dat.

[Reactie gewijzigd door StanNL op 24 maart 2018 10:36]

Ik heb echt t gevoel dst t nog 10 keer kleiner kan, niet met de specifieke apps maar op deze manier blijft en nog steed circa 2gb over als installatie. Eigenlijk zou er een bijna featurephone achtige Android moeten zijn. Iets wat op een single core arm 11 of een a5 draait met 500mhz 128 MB ram en 4 MB opslag en een 4.5 inch scherm of zelfs nog lagere Specs zodat mensen met een inkomen van 13 euro per maand, lees Egypte en Cuba ook een poort naar het netwerk kunnen hebben. Gratis internet, al is het maar pakkage radio is dan natuurlijk wel een pre.
Wat je eigenlijk wil is een smart device met minimale kosten, zeg maar een Raspberry pi zero met een touchscreen waar mensen zoiets als Google maps en het internet kunnen raadplegen en met VoIP kunnen bellen. Voor de echt arme miljarden mensen deze aardkloot die toch nog actief zijn in hun maatschappij en met hun ezelwagentje spulletjes voor een klant vervoeren in zon stad met extreme verschillen als bv CaÔro waar asn de ene kant nomaden met hun kameel langs enorme luxe wolkenkrabbers met een gouden dak ziet rijden. Mensen die misschien wel enorme capaciteiten hebben en dan dankzij internet hun horizon kunnen verbreiden.
De eers5e Android telefoons hadden zelfs geen gpu aan boord.
Ik denk wel eens hoe t komt dat we maar 1 stephen hawking en 1 Albert Einstein en 1 Edison hebben.
Volgens mij komt dat meer omdat die het geluk hadden om bij die 4% van de wereld bevolking behoren waar de techniek zo ver was dat ze zich kenbaar konden maken. Wie weet hoeveel briljante geesten er ineens bij komen als die andere 96% mee zouden doen... het hoeft allemaal niet zo luxe te zijn ik heb ook een keer vanuit een tent een forumtopic geopend met een Nokia en een t9 toetsenbord en puur hypertext gebaseerd internet. Het is alleen nu met de modernere apps dat je wel een touchscreen nodig hebt en zelfs op die minimale tech kun je games spelen waar je weken mee zoet bent. Je hebt ook games van 100 kb die enorm zijn geoptimaliseerd, maar iets hoger! Ik ben op t moment mission berlin aan t spelen, 3D stealth game met goeie graphics van Warner bros en toch maar 35 MB. Daar zijn er zat van, je moet alleen ff een lijstje op internet raadplegen hoe ze allemaal heten.

Wat deze Nokia A1 betreft vind ik t meer een luxe 2de telefoon voor ons westerlingen of je dochter. Maar niet iets wat de minder bedeelden verder gaat helpen. En zoals ik al zei, dr zijn zat games die zo klein zijn voor Android dst je ook met een normale install en maar 8 gb ruimte genoeg hebt om leuke dingen mee te doen. In die zin zou ik er wel eentje willen hebben, maar dan omdat het ne zoveel kost dan een redelijk etentje met zn tweeŽn in een 1 ster restaurant:]

[Reactie gewijzigd door verleemen op 22 maart 2018 16:24]

Minder data kwijt aan updates...
Die doe je toch meestal via wifi.
Goed, niet in alle landen heb je overal wifi.
Maar om dan maps een webviewer te maken. Ik denk dat de meesten alsnog satelliet-weergave inschakelen, dus dit lijkt me niet te helpen
In dit kader wil ik ook Hermit - Lite App Browser benoemen, die websites omtovert tot Lite Apps. Hiermee heb ik op mijn normale Android-versie toch aardig wat 'normale' apps kunnen converteren naar lite apps door simpelweg de webversie in een app-jasje te steken. Best wel uitgebreide app, het komt niet alleen neer op een snelkoppeling maken maar je kan bijvoorbeeld ook menu-items en notificaties aanmaken voor je lite app. https://play.google.com/s...chimbori.hermitcrab&hl=nl
Wat ik niet snap is welke doelgroep ze voor ogen hebben. Het is een goedkope telefoon die erg op data leunt, dus prepaid lijkt me niet haalbaar, en een fors data abonnement lijkt dan wenselijk. Maar dan word het juist weer duur. Voor kids lijkt het me ook niet interessant omdat het waarschijnlijk ook niet echt lekker gamed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*