Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederland wint eerste voetbal-e-interland die ooit is gespeeld

Nederland heeft de allereerste e-interland die ooit is gespeeld, gewonnen van Engeland. De Nederlandse e-sporter Ali Riza AygŁn won met 2-1 van zijn Engelse concurrent Shaun Springette in twee helften van zes minuten in voetbalspel Fifa 18.

De wedstrijd mag gelden als eerste e-interland, omdat beide voetbalbonden de e-sporter hadden afgevaardigd. AygŁn is e-sporter bij PSV en stond deze winter bovenaan in de e-divisie. Dat is de reden dat voetbalbond KNVB hem koos.

In tegenstelling tot in de e-divisie speelden beide e-sporters met de selectie die de bondcoaches ook tot hun beschikking hebben voor de analoge versie van de interland vrijdagavond, meldt Sportnieuws.nl. Omdat de selectie van Engeland normaal gesproken een hogere rating heeft dan het Nederlands Elftal, besloten beide bonden om de spelers op gelijke sterkte te zetten. Zodoende moesten de vaardigheden van de e-sporters de doorslag geven in de wedstrijd.

De e-sporters maakten gebruik van Fifa 18, de nieuwste versie van de game. Het is onbekend of er in de toekomst interlandtoernooien zoals ek's en wk's zullen komen, zoals dat in het analoge voetbal gebruikelijk is.

Video van livestream van de wedstrijd

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-03-2018 • 13:17

105 Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
Ik blijf erbij, doe dit gewoon met Pro clubs. Echt 11 man vs 11 man, niet AI vs AI (en 2 spelers) plus een grote bonk RNG vanuit Fifa. Voetbal win je als een team, niet als individu. Gros van de esport games zijn ook gewoon teamsporten (buiten de RTS varianten), dat had FIFA ook gewoon kunnen zijn.
Edit, blijkbaar voor mensen te moeilijk en blind kijken op 11 vs 11, Pro Clubs kan 2 vs 2 t/m 11 vs 11 worden gespeeld, dat hoeft dus echt niet 'als het eggie' 11 vs 11, maar kan ook gewoon 5 vs 5 of 2 vs 2 (1 vast, 1 any).

Het is soms tenenkrommend hoe de AI reageert op situaties, lopen gewoon direct naar voren moment dat je de bal pakt middels een tackle, of er nu tegenstanders staan of niet. En 2de doelpunt, beetje pro keeper had deze makkelijk gehad.

Maar het is ook dat die speler (Aygun) geen 'identiteit' krijgt, jij bent geen speler van dat elftal, het is een Berghuis of Persie die scoort, jij bestuurt enkel 11 'echte spelers' in het veld. In alle andere esport games hebben de ingame ventjes een naam, de naam van de persoon die hem bestuurt. Bij een 11 vs 11 kan je discussiŽren of spits X wel goed samenwerkt met spits Y, en of Z toch niet een betere keuze was bij deze wedstrijd.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 maart 2018 15:53]

Het is een videogame die zij spelen en geen voetbalwedstrijd.

Voetbal win je als team, maar een potje Fifa kan je prima alleen spelen. Het een videogame....

Duel is een prima vorm van competitie. Waarom moet het perse een simulatie van de werkelijkheid worden?
Ga dan lekker voetballen bij de club.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 maart 2018 14:39]

Omdat er veels te veel van de AI afhangt bij 1 vs 1 dit is gewoon niet eerlijk en zorgt voor heel veel frustratie en bullshit
Anticiperen op de AI is ook onderdeel van het spelletje.
anticiperen op de AI de expres wegloopt van de bal, z'n nek breekt om de bal door te laten, ballen door de benen laat gaan, automatische tackles maken terwijl heel duidelijk is dat ze er nooit bij kunnen. De ene wedstrijd wel loopacties maken de volgende totaal niet. Assist passing was de ene wedstijd alle 420 passes perfect geeft en de volgende wedstijd een bal over 2 meter niet kan inspelen. Kun je echt goed op anticiperen.


FUT is totaal scripted om meer pakjes te verkopen. Je raakt gefrustreerd je spelers raken geen pepernoot meer en huppa ik koop wat pakjes want ik heb wat beters nodig.

Heb je een nieuwe speler in je team gaat alles opeens weer goed tot je weer een aantal potjes verder bent.

De grootste meme op dit moment in de Fifa Community is Esports ready.

Ook de FixFifa actie zegt genoeg.
Ik begrijp je frustratie, probeer PES eens, speelt zoveel beter en realistischer.
Op RNG kan je anticiperen.
Niet als deze te extreem is
Zeker wel ! PUBG ;)

Ik begrijp wel wat je zegt,, en het zou zeker wel tof zijn om een 11v11 potje te zien.
Los van je argumenten, 't spel is niet perfect en er is idd RNG, maar een skilled gamer zoals Ali die kunnen daarmee omgaan. En dat is wat ze zo goed maakt.

edit typo: "PUGB" |:(

[Reactie gewijzigd door Ne0odotnl op 23 maart 2018 13:33]

het hele idee van RNG is dat je het niet kan anticiperen. of betekend dit in deze context iets anders dan random number generation?
Ik dacht idd dat dat ook het idee was van RNG. Al kan je natuurlijk wel vaak patronen ontdekken of zelfs bepaalde waardes triggeren (in sommige games) al is dat dan vooral omdat het dan toch eigenlijk slecht gescript is :P
Je kan anticiperen dat de RNG volledig in je nadeel gaat uitvallen en daar alvast voorzorgsmaatregelen voor nemen. Dat je niet weet wat de uitkomst is betekent niet dat je daar geen rekening mee kan houden.

In PUBG heb je dat heel erg. Alles is RNG, maar je kan met elk stukje RNG rekening houden. Bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat je geen scope gaat vinden en dus niet de routes pakt waarbij je zonder scope kansloos ben (open vlaktes).
Of dat je alvast zo positioneert dat als de cirkel volledig slecht voor je uitkomt, je niet compleet wanhopig buiten cover moet sprinten om nog in de nieuwe cirkel te komen (e.g. niet bij de rand blijven maar het midden van de cirkel opzoeken)
Je kan de negatieve uitkomst van RNG anticiperen, maar niet RNG zelf. dat was uiteindelijk ook de kritiek, een groot deel is kans en daar verander je niks aan ookal anticipeer je een negatieve uitkomst. of ik moet iets verkeerd begrepen hebben dat kan ook.
Wat jij bedoelt is voorspellen, en dat is inderdaad niet mogelijk met RNG (per definitie niet, anders is het niet random) en die kritiek is ook terecht. Naar mijn mening hoort RNG niet echt thuis in e-sports*, maar meer voor casual of entertainment.

Echter je reageerde op xzaz, en deze had het over anticiperen. Anticiperen is alvast voorzorgsmaatregelen nemen voor het geval de RNG slecht voor je uitpakt, dat kan nog steeds als de methode volledig random is.

* Edit: Ligt er ook een beetje aan wat voor sport het is. Misschien is het in PUBG juist een beetje het punt omdat je wil zien hoe goed mensen zijn in het maken (en wijzigen!) van plannen on-the-fly en juist hoe goed ze kunnen anticiperen op min of meer RNG elementen. Daar valt brakke AI dan natuurlijk niet onder :+

[Reactie gewijzigd door Nivve op 23 maart 2018 16:29]

Wat heeft simulatie hiermee te maken? Ik heb het over een teamsport, zoals CS:GO een 5v5 is, niet een 1vs1 met 8 bots toegevoegd.
Waarom moet het een teamsport zijn? Je bent aan het gamen. Dat kan samen, maar dat kan net zo goed in jouw eentje.

Waarom moet een game in competitieverband in teamverband worden gespeeld?

Wanneer beide spelers exact dezelfde bots krijgen met exact dezelfde skills dan is het leren herkennen van de speelwijze van deze bots net zo goed een "skill" die je moet beheersen.

Ik zou niet weten waarom het perse in teamverband zou moeten. Het gross speelt Fifa (of PES) in z'n eentje online tegen 1 andere speler. Hoe speelt het gross CS:GO? Ook in z'n eentje tegen of met bots?

Prima als het ůůk in teamverband is of kan. Meerdere vormen zijn leuk. Voor een ieder wat wils, maar enkel 11 vs 11 ?? Ik zie niet in waarom.
Gezien de E-competities denken die organisaties er ook zo over.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 maart 2018 15:46]

Dus eerst moeten ze dan maar op echt voelballen, en nu speelt iedereen maar lekker solo?

Ik kan je 10 redenen uitleggen waarom 11 vs 11 niet praktisch is, dus ze kiezen voor de meest simpele oplossing die EA er al jaren in heeft zitten (FUT). Gezien echter de hele 'populariteit' tegenover de grote e-sport wedstrijden, is FIFA ook niets vergelijken met de andere games.
Als je zelf 10 redenen kan opnoemen waarom 11 vs 11 niet praktisch is dan zijn we toch uitgepraat? :)

Je hebt zelf 10 redenen waarom 11 vs 11 niet praktisch is en 1vs1 (incl. ai) is enorm populair.

Verder hoef ik er hier niets aan toe te voegen.
Team verband is in ieder geval wel stuk leuker om te kijken. Ik zie nu 2 mannetjes zonder interactie.
Naja, 22 mensen in een rolstoel? Als de ultimate version of Paralympics? Ik denk dat je voor elke stad in elk land wel een team van de betere exporteren kan krijgen.
ben het best wel met je eens. Esport is bekend on teamplay en niet 1v1 of 2v2. er is dan ook geen communicatie verbonden met elkaar.

zelf vind ik fifa best saai.
1v1 of 2v2 is ook prima hoor, kijk naar Hearthstone. Het is alleen wat vreemd als het 1v1 is, maar elke persoon 11 karakters bestuurt. Dan is de computer dus bezig met de overige 20, waardoor het gewoon geen "eigen" spel wordt.
maar dit is dan ook weer iets anders, de kaarten in heartstone worden niet bestuurd via AI en in FIFA wel.
Jij zegt dat Esport bekend is voor teamplay en niet 1v1 of 2v2, ik breng daardoor een spel naar voren, waar 1v1 juist het enige is. Dan kan je niet zeggen "maar dat is wat anders", want ik kan natuurlijk niet weten dat jij verschillende standaarden hebt, als je ze niet noemt.
Fifa is ook saai :Y)

Maar ontopic: Ik zie niet in waarom 1 tegen 1 niet leuk zijn. Ja het is anders, maar tennis is ook 1v1 en dat kijken ook nog best wat mensen... Waarom zou het met echte sporten wel 1v1 kunnen en met e-sports opeens niet?
Ik kijk nooit E-sports maar dit zou ik wel willen zien.
pro clubs 11 vs 11 is de ideale Esports mode van Fifa. Maar Ea gebruikt esports alleen als reclame middel en wil meer pakketjes verkopen op het parade paardje Ultimate team
Fifa kun je (offline / op TV) 2vs2 spelen; m'n collega's vinden het maar niks want ze weten niet echt wat hun medespeler van plan is. Was het ook niet zo dat je online wel 11 vs 11 kon doen?
dat heet communiceren en vooraf een tactiek bepalen net als met het echte voetbal
Ik geloof zelfs met 3 tegelijkertijd in een team, op een feestje wel eens zo gedaand. Maakt het echt wel leuker, spannender en onvoorspelbaarder dan 1v1. Beetje lekker schelden op elkaar en af en toe een :Y) en een drankje. Hartstikke leuk man.
Tja, het FIFA spel is natuurlijk niet te vergelijken met een echt potje voetbal. Dat lijkt me ook niet de bedoeling; als je liever naar een voetbal wedstrijd kijkt, kun je beter de echte voetbalwedstrijden volgen. Het doel is niet op een virtuele voetbal match ťťn-op-ťťn na te maken.

Wat volgens mij wel een stuk interessanter zou zijn; als de wedstrijden 2 vs 2 werden gespeeld. Dan kun je namelijk tactische aanvallen maken zonder 100% afhankelijk te zijn van hoe de FIFA AI je andere poppetjes laat lopen. Dan krijg je waarschijnlijk ook veel interessantere aanvallen. En dan laat je zien dat FIFA ook een team-(e)sport kan zijn.
Ik blijf erbij, doe dit gewoon met Pro clubs. Echt 11 man vs 11 man, niet AI vs AI (en 2 spelers) plus een grote bonk RNG vanuit Fifa.
Doe er dan ook een echte bal bij, en een echt veld.... :P
Gros van de esport games zijn ook gewoon teamsporten (buiten de RTS varianten), dat had FIFA ook gewoon kunnen zijn.
Dat geld voor de e-sport games die momenteel in de schijnwerpers staan, maar er zijn naast de RTS varianten (die gewoon meetellen) nog een hoop andere 1 VS 1 competities. Tetris bijvoorbeeld :P
Totaal met je eens. Het zou niet anders moeten zijn als bijv. bij CS;GO?

Als je op Supreme / Global elite level speelt (hoogste levels van CS;GO competitive) dan kan je 5 top inidividuen bij elkaar stoppen. Maar als je tegen een echt team speelt, die misschien individueel niet op hetzelfde niveau zijn, wordt je gewoon weggespeeld. Als je dit zou toepassen bij FIFA dan wordt het ineens meer dan betere spelers op het veld + RNG, maar dan wordt het gewoon skill, teamwork & strategy.

Zou deze development (11v11) erg steunen :D

typo

[Reactie gewijzigd door Pronezz op 22 maart 2018 15:49]

Oke, dat is een goed idee. Maar ik vind een ander punt veel belangrijker en makkelijker in te voeren: Manual controls. Elke vorm van echte competitie in Fifa (denk ik met name aan Weekend League, E-divisie, E-world cup). Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat men op dat niveau nog met assisted controls speelt. Dat haalt bijna alle 'true skills' uit een wedstrijd. Het is meer een wedstrijdje wie het snelst kan pingpong passen. Je bent helemaal niet 'in control' nu, scoren voelt ook helemaal niet als een beloning.
Gisteren op de radio een interview gehoord met deze Ali, een sympathieke kerel volgens mij. De match werd ook op Fox uitgezonden. Zou mooi zijn als dit een eerste grote stap is om (het kijken van) E-sports meer onder de mensen te brengen. Tot nog toe is dat vooral voor "gamers" en niet voor de gemiddelde mens. Voetbal is iets herkenbaars en daarom lekker toegankelijk om te kijken, hoop dat het in de toekomst ook aan gaat slaan bij andere E-sports. Als ik nu in mijn vriendengroep vertel dat ik regelmatig CSGO en PUBG streams kijk wordt ik met een schuin oog aangekeken, met name onder vrouwelijke vrienden. Maar als ik vervolgens de enige ben in de groep die niet Temptation Island of Wie is de Mol kijkt is het ook weer gek.
[...]
Als ik nu in mijn vriendengroep vertel dat ik regelmatig CSGO en PUBG streams kijk wordt ik met een schuin oog aangekeken, met name onder vrouwelijke vrienden. Maar als ik vervolgens de enige ben in de groep die niet Temptation Island of Wie is de Mol kijkt is het ook weer gek.
[...]
Net als dat als ik naar een Podcast kijk op Twitch of YouTube ik gek word aangekeken, maar vervolgens zapt men naar een willekeurig praatprogramma op de reguliere televisie.
Die discussie had ik ook altijd toen ik nog WoW speelde en voor een raid met 40 man de gehele avond achter de PC zat. Mijn vriendin vond dat raar en deed er altijd gekscherend over. Uiteindelijk was ik altijd een stuk socialer en actiever bezig dan zij kijken naar pulp op tv.
looolz , ik herken dat.
Moest ook altijd sociaal mee "komen kijken naar tv en vooral stil zijn want anders hoor je niet wat er gezegd word"
en als ik dan zeg dat ik liever game en met 50 m/v met talent uit 10 verschillende landen samen speel en spreek op TS, dan kijken ze je ongeloofwaardig aan.
Zal wel aan mij liggen maar voetbal is voor mij saai spel om naar te kijken. Er gebeurt te weinig spannends. Het is vooral tactisch wachten en dan hopen te scoren. Buitenspelval afschaffen zou een verademing voor de kijker zijn.

Kan me dus ook niet voorstellen om naar een digitaal potje voetbal te kijken gespeeld door gamers.
Krijgen we binnenkort ook kijken naar e formule 1 wedstrijden.

Als je al kijkt het echte heeft toch iets menselijks en zou daar als ik kijk liever naar kijken.
Kijken naar E formula 1 en Edivisie (voetbal) is er al een tijdje ;)
En laat nou dat E Formule 1, mooi demonstreren dat het behoorlijk bij het echte werk in de buurt komt.

Waarbij echte coureurs met ervaring ook echt een kans hebben om te winnen op basis van skills (en dus niet alleen de gamer met 6000 game uren wint).

Het is natuurlijk ook een sport waarbij de coureurs vanwege testbeperkingen zelf ook vaak naar de simulator uitwijken.

En eerlijk is eerlijk, zo'n stuurtje en pedalen maken het een veel mooiere ervaring dan een potje voetbal met een controller.
Formule E wordt al een tijdje zo gedaan en kijk naar de grote competities onder Iracing. Daar wordt ook in teamverband geracet met endurance. Dus een 6/12 of echte 24uurs race gedeeld over een aantal spelers.
Daarvan word ook uitgezonden en ook echte coureurs doen eraan mee, denk aan Nicki Thiim die in het WEC rijdt voor Aston martin maar ook actief is in het simracen.
Leuk om te zien :)

Ik zou er trouwens best voor willen betalen om die Thiims een race te zien rijden waarbij ook Tom Coronel, Rob Huff, Montairo, Tarquini etc van de partij zijn. Dat is vuurwerk!
Misschien zelfs leuker dan het saaie Race of Champions wat ze in de wintermaanden doen.
Smaak en verschillen, simulatie of echt. Echt geeft voor mij toch een andere beleving bij het kijken.
Tuurlijk is het echte werk leuker, dat is logisch naar mijn idee. Maar dat neemt niet weg dat E-sport geen bestaansrecht heeft. In het geval van het nieuwsbericht, nee, dit is gewoon een potje wat ze ook thuis op de bank hadden kunnen spelen.
naar sport kijken heb ik nooit begrepen, als ik daarin geÔnteresseerd ben, vind ik het veel leuker om zelf te doen.
idem met mensen die uren zitten te kijken naar playthroughs, euh ik speel het toch liever zelf.

Dus nee kijken naar mensen die esport spelen, niets voor mij.
Heel tof maar ik denk dat de hele format zoals deze nu rondom FIFA18 aangeboden wordt erg tekortschiet, lijkt een beetje een (goed uitgevoerd) studenten-project. Vergelijk het eens met esports rondom games zoals bijvoorbeeld League of Legends en Overwatch. Deze games zijn heel snel een heel stuk volwassener geworden op gebied van esports. Wellicht over een paar jaar dat dit soort voetbalwedstrijden op hetzelfde niveau zijn aan commentaar, visueel en qua sfeer.
Het probleem is ook dat dit tot nu toe alleen hot item is bij FOX Nederland. FIFA wordt ook gespeeld op grote en internationale toernooien. Echter is er weinig animo voor dit omdat er weinig Nederlanders zijn die zichzelf hierin gemengd hebben. Er zijn wel enkele heren geweest die meegedaan hebben maar het is nooit actief genoeg geweest om er publiciteit voor te krijgen.

Maar binnen Nederland is E-Sports toch niet groot. Alles in ontwikkeling en het word niet serieus genoeg genomen om talent te kweken.
Als wekelijks de teams in de E-divisie met Ronaldo en Messi spelen ipv met Tom Boere of Dani Schahin dan is het ook gewoon ongeloofwaardig en niet gek dat het lacherig benaderd wordt. Het enige nieuws is als er iemand met z'n console gaat gooien.

Dat hier in ieder geval met de juiste spelers gespeeld is, vind ik al een erg positieve ontwikkeling.
Dit vind ik nou ook. Ik speel zelf regelmatig (heel belabberd) FIFA, kijk vrij vaak gaming-streams en ben groot fan van AZ. Je zou dan kunnen denken dat ik precies de juiste doelgroep zou zijn
"Onze" e-sporter Aristote Ndudu lijkt het ook goed te doen in de eDivisie, maar als ik dan zie dat ie z'n goals maakt met Christiano Ronaldo vraag ik me af wat nog het nut is om dit in een AZ shirt te doen. Laatst Willem 2 - AZ. Goalmakers: Gareth Bale, Paul Pogba, Ruud Gullit, Giorgio Chiellini.... ze hebben werkelijk geen enkele orginele speler in het team.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 22 maart 2018 16:51]

Omdat het bedrijf achter LoL esports ondersteunt, EA is niet zn bedrijf!

Activision en ubisoft ook niet
Ach dames, heren, Dit is toch mooie promotie voor zowel Nederland, online gaming, online streaming en alles wat de toekomst te bieden heeft. Met name de nieuwe generaties die groeien hier mee op. Dit word alleen nog maar groter. Dit is een gaat waar je in kan/mag springen als ondernemer wat mij betreft.

Ik zou hier graag een paar uren per week aan willen besteden om dit in de markt te zetten. :D

E-Sports loopt hier in voorop volgens mij?. Als het allemaal nog interactiever word dan wordt de populariteit vele malen meer.

En net als bij de bitcoin, eerst verklaren ze je voor gek en later stappen ze zelf ook in. Alhoewel meer mensen geilen op geld en minder op online gamen ;)

Wanneer krijgen we het eerste live gaming tournament?? Iemand een idee? :P
http://www.imdb.com/title/tt0471041/ The Tournament (2009)
Als het allemaal nog interactiever word dan wordt de populariteit vele malen meer.
Dan wil ik ook met een Vive op m'n hoofd digitaal in het publiek kunnen zitten :)
Niet om aan te gluren hoe saai om te kijken dit. Zelfs wanneer er gescoord wordt knippert men niet eens met de ogen.
Dat heet focus? :?

Gescoord maar wedstrijd is niet over, kleinste focus verschuiving kan je in zn wedstrijd al de kop kosten.

Het is erg zwaar mentaal soms, vermoeiend.
Ik trek de skill niet in twijfel, ik trek de aantrekkelijkheid om dit te kijken in twijfel, met name voor een groter publiek. Het is alsof je 2 standbeelden een computerspel ziet spelen, waarbij het merendeel van dat computerspel niet eens bestuurd wordt door een mens.

Dodelijk saai voor een leek lijkt me. Er zit gewoon nul komma nul beleving in. Alle emotie er uit gesloopt.
De vrouwen winnen, onze digitale voetbal held wint. Nu nog de mannen :X :*)
Misschien als Pasen en Pinksteren ooit op 1 dag vallen ;)
Nu mannen tegen de vrouwen. We zijn allemaal gelijk toch?
Klinkt als een goede format!
Als ze de digitale ploegen altijd op gelijke sterkte zetten, ga je wel een compleet andere ranking krijgen dan die van het gewone voetbal. Kan nog boeiend worden de komende jaren. eFIFA-ranking en eWK. Ik zie't wel zitten anders.
Yup. Nu is het gewoon wie er het meeste geld in pompt.

Een Ajax VS PSV waar geen enkele Ajax of PSV speler op het veld staat.
Dit doet me denken aan die reclame op de duitse tv van SOny Playstation:
Was macht ein Holland-supporter when Holland dat WM fussbal gewinnt? Er macht die playstation aus (zoiets mn Duits is niet helemaal lekker meer hahaha)