Nokia 1 Rood

Specificaties 4,5" • 854x480 • 8GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 1 Rood Review

grommel 19 maart 2018, laatste update op 17 juli 2019, 8.172 views Product gekocht

Nokia 1 Rood

Typisch Nokia degelijkheid, goed dus, zowel hard- als software. Geen beperkingen van Android Go gevonden vergeleken met "standaard" Android.

Pluspunten

• prijs/kwaliteitsverhouding
  • 4G
  • Ruimte voor 2 SIM kaarten + microSD
  • Upgrade naar Android 9

Minpunten

• Ik had graag ook Wifi op 5GHz gebruikt

Omdat ik het apparaat net binnen heb en er nog veel onduidelijk was/is over de mogelijkheden van de Nokia 1 met Google Go hier een korte indruk van de setup, met wat losse opmerkingen mijnerzijds

1. Erg veel talen
2. Ruimte voor 2 SIM kaarten plus een SD kaart 3. Wifi: alleen 2,4 GHz
4. Ondersteunt 4G
5. Tijdens installatie kun je de volgende Google software optioneel installeren:
- Drive
- Keep
- Play Films
- Play Books
- Play Games
6. Na setup nog 5GB beschikbaar (zonder de hiervoor genoemde apps te installeren)
7. 14 updates beschikbaar, na updaten nog 4,43 GB vrij.
8. Android 8.1 Beveiligingspatchniveau 5 januari 2018
9. Iets groter en dikker dan iPhone 5s, iets groter dan MotoG (kwestie van milimeters)
10. Opslag is versleuteld
11. 20 Google apps plus Nokia ondersteunings app en FM-radio app, allen niet te verwijderen.
12. Developer mode is mogelijk, ook handig om geheugengebruik te achterhalen (nu 413 MB vrij)
13. Go apps (door de tekst "Go" in naam of icon) voor:
- Assistent, ondersteunt geen Nederlands
- Files Go
- Gmail
- Google
- Maps Go
14. FM-radio app met RDS, helaas worden namen van gescande zenders niet automatisch in de zenderlijst gezet, maar dat is ook zo bij mijn Nokia 5.
15. Je kunt F-Droid, dus apps buiten de playstore om installeren
16. Volgens de Quickstart Guide ondersteunen beide simkaartsleuven 4G-netwerken, maar als je twee kaarten gebruikt ondersteunt de secundaire simkaart alleen 2G.

Update: Ik had het beperkte werk- en opslaggeheugen als minpunten opgenomen. Nu ik wat extra apps geladen heb lijkt het toestel daar goed mee om te gaan. En het is uiteraard mogelijk een SD-kaart toe te voegen en deze als extra opslag of als uitbreiding te gebruiken.

Update: het type dat ik heb is de TA-1047, aanschaft bij bol.com. Verder zie je op Youtube veel filmpjes over een Youtube Go app, maar deze kan ik hier niet downloaden vanuit de app store.
Hier een foto van de achterkant, waarbij ik even een SD-card heb geplaatst, die ik overigens niet gebruik in dit toestel https://tweakers.net/i/nCCU1PrI3iYznhJClS5MYc6HsTA=/m/439608/1EZ1Jr38ZYeYpMRTmr1GnVSjNl8ZaALBoAOgBLxvqSrSXWLcdE

Heb jij ook een Nokia 1 Rood?

Kun je de Nokia 1 gebruiken voor app's als:
- internetbankieren
- Nest
- Excel
- Word
Ja, Ja, Ja, en ja. Het is gewoon een smartphone he? Of je moet willen typen op zo'n klein scherm in Word of Excel is dan weer een ander verhaal.
Volgens mij zouden (vrijwel) alle apps uit de appstore gewoon moeten werken.
Zelf gebruik ik op dit toestel de ING Bankieren app.
Als test heb ik Word geïnstalleerd en dat werkt ook gewoon met mijn Office365 account.
Nu zie ik gebruikers van Word niet als doelgroep van de Nokia 1, met zijn relatief kleine scherm.
Na slechts één keer een document geladen te hebben neemt Word al 260Mb in en is daarmee de eerste app die verwijderd gaat worden bij ruimteproblemen. Vooralsnog heb ik nog bijna 3 GB vrij van de 8.

[Reactie gewijzigd door grommel op 23 maart 2018 12:09]

Dank je wel voor je antwoord. Ik geef niet zoveel om smartphones, als ik er o.a. mee kan:
- bellen
- whatsappen
- internetbankieren
- lezen van Word, Excel en PDF bestanden
- nest
- tapatalk
Als de Nokia 1 o.a. dit allemaal kan, is het voor mij een goede smartphone voor een goede prijs.

[Reactie gewijzigd door Jan1966 op 25 maart 2018 22:09]

Ik zou het niet doen, de error en bugs zorgen dat veel zaken heel slecht werken. Ik vertrouw er niets op met belangrijke informatie die je nodig kan hebben in nootsituaties. Zelfs unlocken doet hij soms niet voor een uur
Kun jij die YouTube Go apk extracten met apk extractor en ergens posten? Eerder werkte die nog niet in Nederland en ik zou hem erg graag testen. De app staat hier nog niet in de store. Wellicht heb jij al een nieuwere versie.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 22 maart 2018 14:55]

die app kan je eenvoudig hier afhalen.

[Reactie gewijzigd door quintenn op 22 maart 2018 17:22]

Is dat dezelfde versie? Werkt YouTube Go bij jou?
Op mijn Nokia 1 staat standaard de gewone YouTube geïnstalleerd en die draait daar prima op. Ik ga YouTube Go pas installeren als die via de Google AppStore aangeboden wordt.
Kun je het niet nu al testen dan?
Is het softwarematig in te stellen welke van de 2 sim-kaarten de secundaire is, of is SIM2 per definitie secundair?
Dank voor je review trouwens! Ik ben gek op goede smartphones met scherm <5 inch en prijs <€100,-. Ik vind het nog steeds jammer dat m'n Nokia 500 niet meer ondersteund wordt. :'(
Frido, ik ben de uitdaging aangegaan. Heb de sim-kaart uit mijn andere telefoon in het tweede sim-slot gezet en wifi even uitgezet.
Je krijgt onder "settings -> Network & Internet -> SIM cards" de mogelijkheid je "preferred SIM" in te geven voor zowel "Mobile data", "Calls" als "SMS messages". Bij "Calls" krijg je een derde optie "Ask every time". Toen ik "Mobile data" omzette naar SIM 2 werden de verbindingen verbroken, ik dacht tegen een bug aangelopen te zijn. Maar na minstens een halve minuut kwamen ze weer in de lucht. De tweede SIM was 4g geworden en de eerste teruggezet naar 2g. Na herstarten van de telefoon met weer een sim-kaart komt hij netjes met de vraag of ik Card 1 weer voor alles wil gebruiken, en dan meldt hij ook dat het een minuutje kon duren om te switchen. Die melding heb ik bij de switch van SIM1 naar SIM2 voor data niet gezien.
Dank voor de opheldering!
Is het mogelijk om de bootloader te unlocken?
Als je developer mode activeert krijg je de OEM-unlock optie om de bootloader te unlocken. Zelf wil ik dat voorlopig niet doen omdat ik wil ervaren wat de standaard user-experience van dit apparaat is.
Gaaf dat ze gekozen hebben voor 2 sims en tegelkijk nog een SD kaartje. Ik had elders geleden dat het een combi slot is voor de 2e sim / SD kaart

EDIT; Weet weer waar, staat hier op Tweakers bij de specs :+

[Reactie gewijzigd door Plompie op 22 maart 2018 15:10]

Vaak kan je met een veil, een schuurpapiertje en wat creativiteit wel beide gebruiken bij dat soort telefoons overigens. Er is niets dat het softwarematig tegenhoudt. Nou zijn SD kaarten op flagships niet echt meer een meerwaarde, aangezien je er niet zo gek veel meer mee kan in android, maar toch.
Die opgenoemde minpunten zijn flauwekul, dat weet je van te voren als je zo'n toestel met een lage adviesprijs koopt.

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 19 maart 2018 14:14]

Het feit dat je het van te voren weet, maakt het feit natuurlijk niet anders. Hoe zwaar je het moet wegen is een ander verhaal.
Goed te weten dat je tijdens de setup sommige Google apps optioneel kan installeren, en ze er niet standaard opstaan / dan niet te verwijderen zijn. Wel jammer dat deze optie niet voor meer Google apps wordt geboden aangezien er nog steeds 20 Google apps opstaan blijkbaar. Chrome had voor mij ook wel optioneel gemogen, mijn ervaring is dat die browser op mijn Motorola G5 plus al log aanvoelt, dat zal op de Nokia 1 nog veel erger zijn. Een lichte browser als die van Samsung (staat tegenwoordig ook in de Playstore) lijkt me veel geschikter. Wellicht maakt Google nog eens een Go versie van Chrome...
Van die apps zijn er 2 die ik zelf niet gebruik, Duo en Play Music. Vergeet niet dat ook Settings, Calender, Contacs, Camera, Chrome, Files Go, Gmail Go, Messages, Phone, Play Store en Clock bij die 20 horen. En om het rijtje compleet te maken: Calculator, Photos, Google Go, Maps Go, Wallpaper, Assistant en Wallpaper.
Verder is mijn ervaring met de versie van Chrome op de N1 goed. De resolutie van het scherm is een stuk lager dan FHD, dus zal de belasting van cpu, gpu en geheugen ook lager zijn. Wel zijn er sites waarvoor je het toestel in landscape modus moet gebruiken omdat anders tekstregels in frames wel erg kort kunnen worden.
Als je sites als twitter of google+ bezoekt krijg je de optie een 'lite' versie hiervan op je home-screen te plaatsen. In de praktijk zijn dit webapps die slechts zo'n 150-200Kb opslag gebruiken, ideaal voor dit soort toestellen.
Ja, inderdaad goed om te weten dat veel van die apps zoals de klok, camera en instellingen redelijk basic apps op een telefoon zijn, die ook niet zoveel ruimte innemen of taken op de achtergrond uitvoeren. Had het echter fijn gevonden als bijvoorbeeld Chrome, Duo en Play music ook optioneel waren geweest. Gebruik op mijn eigen Motorola telefoon de browser van Samsung (sinds een poosje beschikbaar in de Playstore) omdat ik die veel sneller vind werken dan Chrome.
Lijkt me een leuk toestelletje en zn geld meer dan waard ten opzichte van de retrotoestellen die Nokia opnieuw uitbrengt.
Toestel doet me wat denken aan een Samsung Galaxy van vroeger.