Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android P krijgt toch definitief geen donkere modus

Android krijgt in versie 9.0 'P' toch geen donkere modus. Het bleek om een miscommunicatie te gaan bij het Aosp-ontwikkelteam. Wel komt er een toggle voor ontwikkelaars om het makkelijker te maken om een donkere modus in hun eigen apps te testen.

Volgens de Google-medewerker zit de toggle er al sinds Android 2.2 maar wordt deze nu alleen toegankelijker gemaakt voor ontwikkelaars. 'Mocht het een troost zijn: we gaan ook geen Hot Dog Mode implementeren, waarin alle interface-elementen geel en rood zijn,' grapt hij verder. Een voorbeeld van een Android-app die een eigen 'nachtmodus' heeft, is Twitter.

Afgelopen vrijdag kwam naar buiten dat Android P een donkere modus leek te krijgen. De feature request voor een dergelijke stand in het besturingssysteem werd toen door een ontwikkelaar gemarkeerd als vervuld tot het genoegen van de users daar, maar de ontwikkelaar had dus niet door waar de issue in werkelijkheid over ging. Geavanceerde Android-gebruikers kunnen alsnog een donker thema aanmeten aan hun systeem via een app als Substratum. Bij oledschermen kan dit de accu ontlasten.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

24-02-2018 • 13:39

136 Linkedin Google+

Submitter: jpkhakv221999

Reacties (136)

Wijzig sortering
Geavanceerde Android-gebruikers kunnen alsnog een donker thema aanmeten aan hun systeem via een app als Substratum.
Ik wil eens zo'n donker thema gaan proberen, is Substratum hier de beste app voor of kent iemand betere opties?
(Ik heb een Motorola G5 Plus, met bijna stock Android, geen root)

[Reactie gewijzigd door Raymon89 op 24 februari 2018 15:41]

Persoonlijk gebruik ik Cf.Lumen, waarvoor je root nodig hebt. Dat maakt niet alles zwart of donkerblauw, maar past de kleurtemperatuur van het scherm aan op basis van de stand van de zon op dat moment. Zelfs een donker scherm kan nog steeds erg koud licht uitstralen en dat is waar dat brandende gevoel vandaan komt als je je telefoon om 3 uur 's nachts in het donker erbij pakt. Lumen werkt al een paar jaar heel goed voor mij.

Aan de non-root-kant zijn er apps als Twilight, maar rooten en Lumen nemen is wel fijner, imo.

Mocht het je gaan om een donkerdere ui wegens accubesparingen, dan heb ik geen ervaringen die je kunnen helpen.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 24 februari 2018 17:28]

Bedankt voor de tips!
Het gaat me niet zozeer om accubesparing, maar meer omdat ik een donker thema fijner vind kijken.
Ik gebruik zelf wel substratum, en zou niet zonder willen. Voor zover ik me kan herinneren (heb het meteen geïnstalleerd toen ik de telefoon kreeg, dus ken de originele UI kleuren niet zo goed) heeft het alleen de toggles in de notificatiebalk en het toetsenbord donker gemaakt, maar dit is voor mij al een grote verbetering. Als ik er aan denk, en het kan vinden, zal ik later de website die ik gevolgd heb om m te installeren toevoegen aan deze post.

Edit: Link. Het was een eitje om te volgen en installeren, ondanks dat het een beetje omslachtig lijkt. Mocht je vragen hebben, hoor ik ze graag.

Verder heb ik ook Twilight gebruikt. Voor mij ook onmisbaar als ik m'n telefoon later op de dag in donkere omgevingen wil gebruiken. Je merkt goed hoe erg je normaal je ogen dicht knijpt, en hoe dat niet meer nodig is als je een app als Twilight gebruikt. Wel twee kleine nadelen: een dergelijke app vertoont altijd een notificatie - hier is echter wel wat op te vinden - en de filtering werkt niet over je notificatie scherm. Een groter nadeel vind ik persoonlijk dat apps die geen root nodig hebben niet daadwerkelijk licht filteren, maar simpelweg een rode waas toevoegen. Dit zie je heel goed op een OLED scherm. Stukken die normaal zwart zouden zijn, gloeien dan zacht rood. Als je kan en wilt rooten is cf.lumen of f.lux echt een aanrader.

[Reactie gewijzigd door timmiej93 op 24 februari 2018 20:45]

substratum is wel het best, als je echt een donker thema wil. heb je wel root nodig geloof ik.
Waarom grapt Google erover? Iedereen wil dit toch gewoon? Ik begrijp niet waarom het er niet is.
Sinds macOS een donkere modus heeft valt op dat de donkere menubalk juist meer aandacht wegtrekt van content dat de normale lichte variant. Ik ben dus redelijk van de dark-theme-hype genezen.
Mensen als ik willen dark mode voor heel andere redenen, en dan ook echt door het hele OS. In willekeurige volgorde:
1. Het is energie efficienter op OLED schermen
2. Zwarte text op een lichte achtergrond is een perfect voorbeeld van legacy, net zoals de QWERTY tobo layout dat ook is: Het was logisch in de tijd van de drukpers want inkt was duur. Maar in een tijdperk waarin elke kleur even makkelijk op een scherm gerenderd kan worden, zou dit niet vanzelfsprekend moeten zijn.
3. Ik merk dat mn ogen veel sneller moe worden wanneer ze gebombardeerd worden door wit en blauw licht, dan met software met donkere themes.

Geen idee hoeveel mensen het hiermee eens zijn, maar dit zijn in elk geval mijn redenen. Ik theme alles dat kan, dat is een ding dat geweldig is aan het web: elke web pagina kan ik volledig naar mn eigen hand zetten zonder de auteur(s) van die pagina nodig te hebben. Helaas is Android wat dat soort dingen betreft nauwelijks open.
Mee eens. Het eerste was ik deed toen ik de Speeddos kernel op mijn C64 installeerde was het scherm en de rand ($D020 en $D021) zwart maken en de character color op donkergroen.

Verademing. Daarna nog jaren in CP/M en MS-DOS gewerkt en dat was prima. Toen kwamen Windows en Mac OS, en toen werd alles wit..... Zo jammer,en inderdaad veel vermoeiender.
Donkergroene letters/cijfers op een zwarte ondergrond. Werkelijk??? Dit is nostalgie maar heeft NIETS met ergonomie te maken.

De voornaamste oorzaak van vermoeiende schermen is de slechte resolutie van veel schermen (FHD wordt als "uitstekend" beschouwd, terwijl het eigenlijk onvoldoende is op ieder scherm >10".
Als dit waar was zou ik, ondanks mijn verwoedde pogingen om vanalles en nog wat te themen, alsnog last hebben van snel(ler) vermoeide ogen op mijn ouwe trouwe laptop. Die heeft namelijk nog een resulolutie van 1280x800.
Maar nee, kleur pallet en lichtintensiteit spelen in mijn ervaring een dusdanig dominante rol hierin dat elk scherm dat na 2005 is geproduceerd, goed genoeg is om text op te lezen in principe.
Hoog contrast en uitstekende scherpte (géén FHD op een 27inch scherm !!!) zijn het best om vermoeidheid te vermijden. Verder moet je scherm uiteraard niet te fel zijn tov de omgeving.

Misschien dat 1280x800 niet meer vermoeiend is omdat je dan de pixels scherp ziet (ipv de letters), maar het is eigenlijk echt wel een aanslag op je hersenen (die constant pixels moeten vertalen naar letters/cijfers).
Nee, toen ik dat deed in 1984 kon je dat nauwelijks onder nostalgie scharen. In die tijd was dat het ‘heden’. ;)

Trouwens, resolutie in combinatie met schermgrootte is niet de grootste factor qua vermoeidheid van ogen (hersenen). Dat is veel eerder de refreshrate.

Nu hadden schermen in die tijd p39 fosfor, wat zo lekker lang nagloeide. WEG refreshrate. Het ‘stond’ er gewoon, zoals letters in een boek.

En nee, je moest niet gaan scrollen. Dan moest je even weg kijken ... :)

[Reactie gewijzigd door OCU-Macs op 24 februari 2018 23:24]

Eerder je helderheid op 100% houden dat is de mokerslag voor je ogen..
Inderdaad, een aangepaste helderheid is belangrijk. Lukt best op een goede laptop bijvoorbeeld.
Het kan aan mij liggen, maar het was de eerste functie in Win10 die ik uitschakelde, ik had de indruk dat mijn scherm constant nét te donker stond.
Ik verbaas me erover dat het zolang moet duren om automatische helderheid op monitoren te krijgen, met een lichtsensor en mogelijkheden om het helemaal naar je hand te zetten.

Verder maakt volgens mij het backlight ook uit. Tegenwoordig is alles LED maar ik vind de oude CCFL veel zachter voor de ogen.
Je kunt in Terminal.app en Powershell/cmd je eigen kleuren bepalen, dus er is nog hoop!
alleen werken beide best wel kut met een licht thema, niet alles is aan te passen.

[Reactie gewijzigd door qlum op 25 februari 2018 11:47]

?

In Terminal is sowieso alles aan te passen qua kleur.
in cmd / powershell niet, ik wil verder niets van macos weten dus dat zou best kunnen. Verder zijn er natuurlijk ook andere programma's voor powershell / cmd waar het waarschijnlijk wel kan en op linux kan het ook bij de meeste terminal emulators gewoon.
In Powershell redelijk veel, alleen moet je wel wat headers in je script gooien of altijd ISE gebruiken, die heeft wel kleurprofielen.
Je kunt alles gewoon aanpassen in powershell/command prompt?

P.S. 3 spelfouten in de eerste 4 woorden gaat een beetje ver hoor, even spellingcontrole installeren...
Bij powershell kan je via properties de tekstkleur en achtergrondkleur aanpassen alleen wanneer je bijvoorbeeld ping typt dan blijft dat in het geel getoond worden ook al is de tekstkleur zwart. Geel op wit is niet echt lekker te lezen.

Bij cmd is het probleem het zelfde alleen wordt er veel minder in kleur getoond.

Maar goed het is nu ook geen ramp als deze op donker ingesteld staan, zo lang zit ik nu ook weer niet in deze omgevingen onder Windows.


P.S/ Die spelling was idd beschamend, helaas zijn er zover ik weet geen goede spel checkers op android buiten de autocorrect / suggesties van het toetsenbord die mij veel te veel in de weg zitten. maar goed ik had dit zeker wel gewoon met het blote oog moeten zien.
Ah, je hebt helemaal gelijk wat dat betreft.
Groene letters, zwarte achtergrond, transparantie op 20%. Bam.
Ik ben het eens met je standpunten, maar vraag wel wel af waarom de QWERTY layout volgens jou out-dated is? Hoe zou dat in jouw opinie beter kunnen?
Het is niet zozeer dat ik denk dat er een layout is die zo superieur is dat het de moeite waard is om jezelf om te trainen. Kijk bijvoorbeeld naar Dvorak of Colemak, ondanks de (al dan niet denkbeeldige) toename in performance en comfort is de wereld niet overgestapt.

Het punt was meer dat QWERTY nog letterlijk uit de dagen van de typemachines stamt, en destijds is bedacht om het typen te vertragen. Dit was omdat te snel typen op een typemachine ervoor zorgt dat de blokken die via het lint het papier aanslaan, met elkaar in de knoop raakten. Sindsdien is de toetsenbord layout niet veranderd, en ik denk dat de mensheid nog eerder tobo's compleet overbodig maakt bijv. met artificial general intelligence, dan dat we massaal overstappen op een ander tobo layout. Het zit gewoon te diep en het is niet economisch de moeite waard om de switch te maken voor de meeste mensen.
Bijna goed. Qwerty is ontwikkeld om te voorkomen dat de hamers in de knoop raakten en is vooral voor de Engelse taal bedacht om alsnog snel te kunnen tikken.
qwerty was bedacht omdat veel gebruikte letters dan niet naast elkaar zitten qua hamers, zodat die dus niet vast kwamen te zitten.
ImIk nietvind zwart op wit of lichtgeel rustiger lezen, alleen als ik een digitaal boek lees, dan liever een donkere achtergrond
Je bedoelt op een e-reader? Of op een actief scherm? Dat is naar mijn mening beide digitaal maar een wereld van verschil.
Ik had een ereader, kon er niet aan wennen. Achterlijk trage software en ik vond het verder niet zo geweldig. Lees alles op mijn smartphone

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 25 februari 2018 09:51]

De traagheid is geen kenkerk van e-readers maar kennelijk van de e-reader die jij had. Als je een trage smartphone als eerste ervaring had gehad en towvallig een snelle e-reader had geprobeerd was jouw mening ongetwijfeld precies andersom.
Ik ben groot fan van mijn e-reader, maar traag en onhandig is hij wel. Tot het juiste boek is geselecteerd, dan is het (naar mijn mening natuurlijk) 100 keer fijner dan een telefoon of tablet.
Kobo aura h2o. Het is ook een persoonlijke ervaring. Ik verwachtte iets als het gemak een play books of aldiko op de smartphone. Dat kan natuurlijk niet als je energie wil besparen (relatief langzame processor) en e-ink is sowieso niet heel snel vond ik. Ik denk wel dat ereaders beter door kunnen ontwikkelen, het is net zoiets als navigatie in de auto industrie, die doen daar heel stoer over maar lopen hopeloos achter in bedienings gemak! In ieder geval, ieder zijn ding, de kobo gaat in de verkoop.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 25 februari 2018 09:51]

Ik denk wel dat een e-reader over het algemeen trager is dan een tablet/smartphone. Je scrollt doorgaans ook niet, je bladert. Tijdens het lezen is 1Hz verversingsnelheid heel acceptabel. Als je echter verwacht dat deze zo soepel loopt als een high-end tablet dan heb je een verkeerd product in je handen. Bij een scooter verwacht je ook niet de snelheid van een auto.
Wellicht denk ik er te licht over, maar volgens mij kan je vandaag prima een zwarte achtergrond op je mobiel zetten. Browsers komen al met night-mode, er zijn prima icon packs te regelen voor (am)oled schermen (lees: witte uitlijning met zwarte achtergrond) en verder... verder ben je toch echt afhankelijk van de developer hoe deze de kleurinstelling van een app beschikbaar maakt.
Ik vind dit een beetje een storm in een glas water.
Ja het kan wel bij veel apps, maar dan moet je in elke app dit aan en uitzetten, extra dingetjes installeren enzovoorts. Dat is niet handig.

Ik heb zelf dat ik graag 's avonds een donkere interface gebruik en overdag een lichte. Dan ga ik niet alle instellingen in afzonderlijke apps steeds aanpassen.

Als het een systeemoptie wordt, krijg je dus ook meer druk op de devs om hier aan me te werken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 februari 2018 19:29]

Het was logisch in de tijd van de drukpers want inkt was duur. Maar in een tijdperk waarin elke kleur even makkelijk op een scherm gerenderd kan worden, zou dit niet vanzelfsprekend moeten zijn.
Dat heeft er niets mee te maken. Zwarte tekst op wit papier leest veel prettiger dan andersom. Het verschil met een (niet e-ink) scherm is dat het papier geen licht produceert, en het scherm wel. Bij een witte achtergrond heb je veel meer lichtproductie dan bij een zwarte achtergrond, wat vooral vervelend is in situaties waar er niet veel omgevingslicht is.
Het kan heel goed dat op papier zwart op wit beter leest dan wit op zwart, het is lang geleden sinds ik uberhaupt zwart papier in mn hand heb gehad. Maar wees niet zo snel om de economische redenen voor zwart op wit ipv wit op zwart van de hand te wijzen. Het speelt een grote rol in alles wat we doen, of we dat nou willen of niet.
Zwarte text op een lichte achtergrond is een perfect voorbeeld van legacy, net zoals de QWERTY tobo layout dat ook is: Het was logisch in de tijd van de drukpers want inkt was duur.
Zwarte tekst op een lichte achtergrond is logisch omdat men dat gewoon gewend was. Je weet wel ... schrijven met een donkere pen op licht papier.

Overigens is bij schermen het zwart op wit, volgens mij, meer voortgekomen uit het feit dat men een document op het beeldscherm graag ziet zoals het ook op papier komt. In het geval van documenten is dat uiteraard logisch maar vergeet niet dat tekstverwerkers als WordPerfect vroegâh gewoon een donkere achtergrond hadden. Dat gold sowieso voor de interfaces op beeldschermen.

En ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk wel zo prettig vond. Toen ik echt volop aan het programmeren sloeg was dat vooral nog in de Turbo C IDE. Heerlijk die donkerblauwe achtergrond met gele tekst. Veel rustiger voor je ogen dan dat knetterende witte gebeuren wat later zo populair werd. Ik heb de latere IDE's (zoals VS en BCB) dan ook op de donkere schema's gezet (bij voorkeur zwarte achtergrond met donkergele of grijze standaardtekst). Het was alleen een beetje jammer dat dat alleen kon bij het canvas en niet bij de interfaceelementen zelf.

Ik merk zelf dat mijn ogen gewoon minder goed functioneren als ik voor langere tijd naar een "helder" scherm heb zitten staren. En dan heb ik de helderheid van mijn monitor echt vrij laag staan (20%). Het is een beetje een lichte vorm van overbelichting (zoals je dat ook hebt als je per ongeluk naar een lamp kijkt) en ik merk dat mijn ogen dan moeite hebben met focussen op de echte wereld.
Overigens heb ik daar met mijn telefoon nog veel meer last van (ondanks dat ik die normaal gesproken helemaal naar 0 draai en daar niet bepaald lang op bezig ben).

Het kan zijn dat ik last krijg van ouderdomsverschijnselen maar ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de bandbreedte van het uitgezonden licht en de polarisatie ervan.

De qwerty-layout had trouwens vooral te maken met het voorkomen dat de slaghamers (of hoe je ze ook noemt) in de knoop kwamen te zitten. Maar daarnaast is er natuurlijk ook weldegelijk rekening gehouden met de combinaties (en frequenties) van letters in woorden.
Idd, er zijn uiteraard meerdere redenen waarom zwart op wit nu de standaard is terwijl dat vroeger idd eerder groen of grijs op een zwarte achtergrond was.

Bij programmeren heb ik hetzelfde als jij, graag donkere themes (solarized-dark vind ik zelf heel prettig, en ik gebruik dat in zowel Emacs als mn terminal emulator). Na de switch nooit meer omgekeken, en IDE's die donkere themes niet ondersteunen zijn DOA voor mij.

En idd, ook ik merk dat als ik buiten kom, ik snel verblind raak door "natuurlijk zonlicht". En ook bij mij is het opgekomen dat dat wel eens door de lichtpolarisatie zou kunnen komen, gezien in elk geval LCD schermen gepolariseerd licht schijnen uit te zenden.
Ik heb wel een vraagje: wat bedoel je bij de bandbreedte van het licht? (het bereik van) de golflengte(n)?

Ja, die slaghamers waren waar ik naar refereerde toen ik zei dat de QWERTY layout bedoeld was om het typen te vertragen. Maar het is een dusdanig bejaarde technologie dat ik de onderdelen niet per se bij naam ken ;)

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 25 februari 2018 12:50]

Ik heb wel een vraagje: wat bedoel je bij de bandbreedte van het licht? (het bereik van) de golflengte(n)?
Inderdaad het domein van de golflengtes. Beeldschermen zenden nogal discrete R-, G- en B-frequenties uit. Dat is uiteraard gebaseerd op de gevoeligheid van de fotoreceptoren in ons netvlies. Die zijn (grofweg maar niet exact) het gevoeligst bij rood (het minste hier trouwens), groen en blauw.

We krijgen van een beeldscherm hele specifieke frequenties op ons netvlies gegooid terwijl we in de echte wereld het hele spectrum te verwerken krijgen. Rood en groen maken in onze perceptie geel maar het is dus een combinatie van 2 discrete frequenties terwijl echt geel dus een daadwerkelijke enkele (met een bepaalde bandbreedte uiteraard) frequentie is. Daarbij slaan dus wel vooral onze rode en groene kegeltjes aan maar toch op een "andere manier" dan bij de combinatie van 2 frequenties, lijkt me.
Magenta (rood en blauw in RGB) is bijvoorbeeld een "kleur" die niet eens in het spectrum voorkomt als eigen frequentie. Magenta bestaat dus eigenlijk niet en dat kan zomaar verklaren waarom het zo giftig oogt. We worden dus gefopt door het beeldscherm.

Sowieso vind ik dat het beeld op een scherm er altijd uit ziet alsof het een soort van "andere dimensie" is. Vooral bij wit en hele heldere verzadigde kleuren heb ik dat. Het krijgt dan een beetje het effect van laserlicht. Dat is ook zo "tintelend" onnatuurlijk.

Een leuk wetenswaardigheidje is trouwens dat beeldschermen alleen maar goed werken voor mensen. Als je je huisdier naar je scherm laat kijken dan ziet die iets heel anders dan dat jij denkt :)
Ik zie bij maanlicht genoeg om geen lamp nodig te hebben, in tegenstelling tot 10 jaar jongere mensen uit m'n familie die hele dagen buiten zijn of school/werk hebben waar ze relatief weinig achter schermen zitten.

Ik zweer echt bij donkere UI's; sinds ik die gebruik heb ik 's avonds nog wat energie over om nog van m'n dag te genieten.. doe ik dat niet en werk ik de hele dag op witte UI's (zoals ik vaak heb als ik veel documentatie aan 't typen ben geweest) dan ben ik echt STUK aan 't eind van de dag.

Het slaat echt nergens op dat Google er zo lacherig over doet; net zoals Microsoft met Windows en hun startknop en startmenu in Windows 8... telkens dat ding maar niet willen teruggeven terwijl consumenten het gewoon willen hebben. Material design werkt misschien wel niet zo mooi met een donkere UI, maar da's dan vette pech voor de gebruiker die 'em op donker wil hebben staan.

Als ik kon stond mijn telefoon's UI op zwart met witte letters en UI elementen.. niks geen grijs er tussenin.. maar dat kan niet, omdat "Google".

Bah
Ik ervaar het ook als rustiger aan mijn ogen, als YouTube er bijvoorbeeld minder mooi uit ziet doet me niks. Voor YouTube heb ik een doel, dat is het bekijken van een video. Als alles er om heen donker kan zijn, perfect. Twitter ook altijd in de nachtmodus, werkt prima.

Helemaal mee eens
Niet alleen oleds trouwens. De 920 kreeg ook met bombarie dat donkere thema erbij gepromoot. Nu was dat meer omdat wit 3 pixels kost en zwart 0 en een erg efficiente backlight + magisch nokiaspul over het dislay heen. Maar veel lcds zitten nog steeds vast aan wit = alle 3 de pixels laten branden. En pixels laten branden kost ook je accu.
donkere thema gepromoot? dat was gewoon windows phone 8 die standaard donker is.
bij lcd zou het trouwens eerder andersom zijn, daar werken de pixels als filters over het achtergrondlicht. zwart = alles aan = achtergrondlicht zoveel mogelijk geblokkeerd. doordat de pixels zelf geen licht geven is het verschil in energieverbruik een stuk minder tussen wit en zwart, en zou zwart dus juist meer energie verbruiken. de pixels zelf branden niet. maar omdat het niet alle licht blokkeerd, blijft zwart bij lcd niet echt zwart. dat magisch nokiaspul over het display (clearblack) zorgde dat er meer achtergrondlicht geblokkeerd werd, zodat zwart nog wat donkerder was. en dat werkte ook best goed.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 26 februari 2018 09:40]

Dat werd destijds gepromoot door MS en Nokia.

Zelf ook een donker custom css hier op Tweakers er voor gemaakt met wat hulp. En me accuduur ging van 2-3 uur Tweakers browsen naar 5+ uur.

En ook op mijn moto heb ik ook sterk de indruk dat bij veel wit de accu het ook veel korter uithoud maar nog niet gemeten.
was het dan wel lcd? want ik weet wel dat de 1020 amoled + clearblack had, maar weet niet hoe dat bij de 920 zat. in principe zou het bij lcd niet veel moeten uitmaken, omdat de pixels geen licht geven, wat bij amoled wel zo is
Was een lcd. Als ik snel Google kan ik er nog maar weinig over vinden. Maar ik heb het toestel 4 jaar lang gebruikt en het zelf meerdere keren gemeten. Ik zat 2-5 uur per dag in de trein.

En zviw was het voornamelijk omdat wit 3 pixels aan energie kost en zwart gewoon 0. Op de 920 zat het echt in de pixels. En de backlight was ook niet bepaald zwak op de 920 met standje zoeklicht voor leesbaarheid in de directe zon.

Nu was het display in de schaduw/ 's avonds ook goed leesbaar met 0 backlight (display vrijwel net zo zwart als de bezel). Dus bij normaal gebruik heb je amper energieverbuik met de backlight zelf.

Er zit volgens mij best wel wat rek nog in de LCD displays voor het stroomverbruik.
het is inderdaad wel zo dat het scherm voor bijvoorbeeld glance erg donker kon, zodat je overdag eigenlijk niks op zag lichten behalve de tijd. maar wel apart dat wit (3 pixels aan) meer energie kost dan zwart, omdat lcd gewoon als een filter werkt, die zwart weergeeft door alle kleuren aan te sturen. misschien dat de 920 dan de helderheid aanpast bij het weergeven van veel wit, waardoor de achtergrondverlichting meer verbruikt
Dat zou ook goed kunnen. Ik heb me er nooit erg in verdiept en het is nu te lang geleden om nog dezelfde bronnen te vinden via Google. Nokia of MS hadden het destijds wel eens uitgelegd.
2. is een matig voorbeeld van legacy. Vrijwel alle legacy heeft lichte letters op een donkere ondergrond, gebruik ik ook nog dagelijks in terminals, dus ik zie het wel zitten. Let wel: computerschermen zijn geen directe legacy van boeken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 25 februari 2018 13:53]

Op de Mac is dit ook wel een beetje een rare combinatie omdat bij macOS de donkere optie alleen de menubalk, de dropdown menu's, de notificatiebalk en de dock donker maakt. De windows zelf blijven gewoon spierwit.

Daarom geeft het zo'n raar contrast. Als je het gebruikt in fullscreen met bijv. Visual Studio Code is het juist geweldig (want die heeft standaard al een donkere interface).
Klopt helemaal Tycho, alleen daarom al mijn favo code editor.
Ik wil een donkere theme omdat het prettiger is voor me ogen. Dit is zeker geen hype....
Ik hoop dat het gebruik van "me" wel een hype is en dat we snel weer allemaal normaal Nederlands gaan spreken en schrijven.
De "donkere modus" van MacOS is toch ook alleen die menubalk? De rest van de UI is nog steeds vrij licht(grijs). Niet gek dat die donkere balk dan meer opvalt; het contrast is veel hoger.
Dit inderdaad. Ik heb hem niet zo lang geleden ook weer terug gezet.

Zelfde geldvoor mij voor bijvoorbeeld de Youtube website op donkere modus. Ziet er op een of andere manier niet mooi uit.
Ik lees altijd mijn kindle boeken op de telefoon. Dit doe ik 's avonds wit op zwart leest erg makkelijk en mijn telefoons zijn altijd Oled en dan overdag spaart het me een hoop batterij.
klopt, een donker thema heeft ook een ruimtelijk effect, waardoor alles wat opgepropter lijkt
En ik wordt liever niet verblind. Als jij wit mooier vindt heb jij even geluk, zowat iedere app en meeste websites hebben dat standaard. Overigens zie ik geen verschil tussen wit of donker YT behalve dan dat mijn ogen minder belast worden bij de donkere mode en het dus beter is voor me.
klopt, ik snp ook niet waarom sites steeds met wit als achtergrond willen werken.
met addons kan je dat wel aanpassen, maar ziet de rest er niet meer uit en laad de site veel trager.
wit op zwart is nochtans
a) veel rustiger voor de ogen
b) veel beter geschikt om ook 's avonds te lezen (minder licht, minder blauw = beter voor de slaap
Maar zolang de sites & apps dat is de rest compleet vermassacreerd.
Dat het aandacht wegtrekt of minder fijn zou lezen is geen gegeven, het is jou mening. Mijn menig is namelijk dat het juist erg prettig is en dat ik het fijn vind lezen. De dark theme is geen hype overigens maar bestaat al erg lang. Misschien een beetje flauw grapje maar dos was toch in de meeste gevallen een redelijk dark theme :D
Of uberhaupt flexibeler met de kleurensamenstelling. Er is tegenwoordig geen reden om dat niet te doen. Met SVG's e.d. kun je het kleuren wat je wilt, zelfs met afbeeldingen die meerdere kleuren bevatten. Met licht en donker limiteer je het ook weer wat.

Bij Windows Phone vond ik het altijd wel mooi dat er een accentkleur gebruikt werd in apps, dat zien we nu ook niet meer terug
Of uberhaupt flexibeler met de kleurensamenstelling.
https://material.io/guide....html#color-color-palette

Welke kleuren mis je precies?

Echt alles is mogelijk, en accenten zijn juist wel aanwezig in veel apps, maar vooral browsers proberen zo neutraal mogelijk te ogen omdat er een website in getoond word met zijn eigen kleurstellingen...
Ik mis het zelf kunnen instellen bij apps. Ik kan vrijwel nergens iets aanpassen. Denk aan accenten tekstkleur of achtergrond
Ik heb een app gemaakt met iconen in een bepaalde kleurstelling, matchend met tekstkleuren, menu's, logo e.d.. Ik wil niet dat gebruikers alles aanpassen en van mijn app een kleurenkolder maken, dat is geen goede reclame voor mijn app (of mijn werk als appbouwer) als ze hem aan derden tonen.
Misschien niet alle apps, maar bij apps die een dienst verlenen (een Whatsapp, een Facebook of zelfs een NOS zou ik het prima vinden als ik ook wat dingen kan aanpassen. Uniformiteit gaat imo boven huisstijl. Ik vind het achterhaald om je eigen merk op te dringen

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 februari 2018 23:50]

je hoeft dan niet alles aan te kunnen passen, maar gewoon bepaalde stijlen ofzo. dat was bij windows phone wel mooi. je stelt een achtergrondkleur in en een accent, en apps als whatsapp gebruiken dan dezelfde stijl als het os. dat is wel iets wat ik bij android en nu ios mis.
Ik heb bij youtube de boel op dark gegooid en nooit meer teruggekeken. Elke website, browser of app die het ondersteunt gaat bij mij op zwart, omdat ik het veel rustiger vind voor mijn ogen.
Er vanuit gaande dat je het over browsen op de desktop hebt en je dat doet met Firefox/Chrome, zou je de plugin Stylish (FF/Chrome) eens moeten installeren!

Daarmee kan je eenvoudig het kleurenschema van elke website aanpassen. Voor de bekendere websites is er vaak al een donker thema beschikbaar en heb je dus in in een handomdraai rust voor je ogen. Echt fantastisch als je het mij vraagt!
Zou hem ook graag hebben. Met timer die zorgt dat als het donker is buiten, de theme automatisch op donker wordt gezet. Kan zo moeilijk niet zijn lijkt me
Nou iedereen, ik vind persoonlijk dark niet mooi. Maar de optie is altijd oke.
Uhn ik zou niet weten wat ik er mee moer, dus dat iedereen het wil? Neuh...
Heb zo'n vreselijke hekel aan de design wannabe's bij Google en Apple die alles zo kaal, wit, strak mogelijk willen, met liefst minder dan 2 of 3 opties, en dat ook nog eens door iedereens strot drukken. Samsung kan er ook wat van trouwens, kleuren weghalen in standaard apps, en de camera opties een lange lijst van opties maken, in plaats van buttons die je veel sneller kunt herkennen en selecteren. Openstaande apps kan je slechts een voor een doorheen scrollen, en de applijst kan je niet van laatst naar eerste pagina gaan. Het is niet dat ik verwend ben, maar meer dat dit achteruitgang is wat dit zo irritant maakt. Linux op mijn desktop gebruiken maakt veel goed tho, volledige customizability en control.
Als je ooit wil dat je product voor de massa bruikbaar is moet je designbeslissingen nemen, zodat niet iedereen een compleet andere Linux desktop heeft bijvoorbeeld, en alle apps qua structuur hetzelfde eruit zien en voelen. App platformen dwingen dat af.

Als je een systeembrede donkere modus maakt op een mobiel platform, dan moeten alle apps er daar goed mee uitzien en apps hier niet onderuit kunnen qua design. Anders moet je het gewoon niet doen, of eerst je designregels aanpassen dat apps hieraan gaan voldoen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 24 februari 2018 14:15]

Over een donkere mode:
Er is absoluut niks dat hun tegenhoudt (buiten het willen) het toch te doen maar het onder developer options te stoppen zodat de gemiddelde gebruiker die er niks van kent er geen last van heeft. Geef daarnaast ook een optie om het per app terug uit te togglen indien de app onbruikbaar geworden is erdoor en de meesten onder ons die het willen zouden al tevreden zijn.
Of gewoon net als windows. Als het ingeschakeld is en de app support het, dark mode. Anders gewoon de app gewoon default laten.
Wat zou het uitmaken als ik vanuit mijn donkere mode een app open met alleen een licht thema? Het is een grote overgang misschien, maar dat hou je toch bij bepaalde overgangen.
Qua Launcher (waar de app lijst onderdeel van is) kun je er verschillende downloaden in de Play Store, veel gebruikt is o.a. Nova launcher. Je kunt dan makkelijk instellen dat je van de laatste naar de eerste lijst kunt.

(mocht je de lijst via de Instellingen bedoelen wordt het inderdaad wat lastiger)
De dark theme werkt behoorlijk goed op de Oneplus 5T, helaas heeft niet iedere telefoon dat
Heb zo'n vreselijke hekel aan de design wannabe's bij Google en Apple die alles zo kaal, wit, strak mogelijk willen, met liefst minder dan 2 of 3 opties, en dat ook nog eens door iedereens strot drukken.
Het wordt niet aan AOSP toegevoegd. Dat betekend niet, dat het niet mogelijk is of gaat worden.
Het staat iedere ontwikkelaar vrij om op basis daarvan een eigen ROM te maken dat wél voldoet aan de wensen. Je kunt dus bij wijze van spreken zelf aan de slag met AOSP om vervolgens zélf een ROM te ontwikkelen. AOSP staat immers voor Android Open Source Project.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 februari 2018 18:03]

Voor alle Google Pixel gebruikers: dit zit al in Android. Ga in de settings naar Display > Advanced > UI Style, daar kan je 'Dark' kiezen. Dan krijgen de settings app, de statusbalk en de app drawer een donkere achtergrond.
Helaas is dit niet op andere telefoons mogelijk, tenzij je de custom rom 'Pixel Experience' installeert.
Dat je settings app donker is is niet nuttig wanneer je daar zelden zit. Het zijn net ALLE andere apps die donker moeten kunnen wil je je ogen minder belasten.
Dat zal de app ontwikkelaar sowieso zelf moeten implementeren.
Niet noodzakelijk. Android heeft standaard themes en als je als ontwikkelaar daar niet van afwijkt is dat heel makkelijk.
Ik dacht dat je doelde op het kunnen switchen tussen een lichte en donkere modus. Dat zit toch echt niet vanzelf in een app en Android Studio doet het ook niet automatisch voor je (die maakt wel standaard een nette structuur voor een app aan waarin gebruikte kleuren in een colors.xml gedefinieerd worden zodat switchen makkelijker wordt).
Nog altijd niet noodzakelijk. Het lukt GTK/Qt wel, waarom zou het hier nu plots onmogelijk zijn? Het probleem hier is dat Android het gewoon niet (of nog niet goed) aanbiedt. Eens ze daar eens hun kop uit het zand halen is het allemaal echt zo lastig niet hoor.
Op mijn Pixel zit deze optie niet hoor, en als ik ga Googlen zie ik dat dit juist een gemis is op de Pixels. Op Android 8.1 kan je alleen de Pixel Launcher en notification shade donker krijgen door een donkere wallpaper te gebruiken. Dit dé optie die ik mis van de Oneplus toestellen die dit wel hebben.
Toen ik gisteren het bericht hier las, over een toevoeging van een donkere modus voor Android. Dacht ik bij mijzelf: EINDELIJK.
Niets is zo ververeld om s'morgens vroeg u wekker af te leggen op u gsm, en naar het scherm moet kijken en dan al dat licht (ook in de zwaktste stand) in u ogen te krijgen.

Ik kan maar niet begrijpen waarom ze dit niet implementeren.
En al zeker met al die OLED schermen de dag vandaag in de smartphones.
Ik ben nu ook dagelijkse gebruiker van 'dark mode' op de youtube website.
Precies. Als ik ooit naar Android overstap ga ik naarstig op zoek naar een ROM die het wel heeft.
Wit is mooi voor tekst/email maar voor al het andere prefereer ik een donker thema. Inderdaad versterkt door OLED schermen.
Een substratum thema is het enige wat werkt. Of een OnePlus, daar zit het bij de stock ROM ingebouwd.
Niet alleen dat, maar ik zie dat Android zelf nog altijd geen mogelijkheid heeft om kleurtemperaturen aan te passen. Dit zou evengoed een oplossing zijn voor pijnlijk smartphonegebruik in de nacht. Tegenvaller. Zelf gebruik ik al heel lang Cf.Lumen (root), dus ik ben voorzien.
Dat is wel mogelijk? Android heeft in Oreo gewoon een nachtmodus waarin je ook de intensiteit kunt aanpassen.
Zeker? Bij mij heet het LiveDisplay, maar een Google Search doet vermoeden dat dat Lineage-eigen is.
Optie heet Night Light en zit in mijn Quick Settings Menu sinds Oreo (stock android op Mi A1)
Ik zie liever tweakers ook met een zwarte achtergrond. :P
Ik zou ook graag die keuzemogelijkheid hebben.

Juist om bijv. in bed nog ff wat nieuws te lezen is bijv. een site als Ars Technica veel prettiger omdat die wel een dark mode heeft die je makkelijk om kan schakelen.
Je hebt custom CSS, waarom maak je 'm niet donkerder dan? Heb ik ook gedaan en ik hou er zo enorm veel van :)
Dat is wel een goed punt ja, maar wel een hoop werk.. Niet alleen om het te maken maar ook om het bij te werken. Zeker omdat ze nu met scrum werken en elke paar weken een verandering pushen (verder niks slechts over scrum hoor! maar betekent alleen dat je als modder een 'moving target' krijgt :) )

Ik had een tijd custom CSS aan staan maar sindsdien hebben ze de dingen die mij stoorden opgelost en toen heb ik het uitgezet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 februari 2018 22:17]

heb zelf ook custom css, waarmee ik alleen de achtergrond en menubalk aanpas. tot nu toe nog steeds niet hoeven aanpassen, en ik verwacht ook niet dat het snel nodig zal zijn tenzij ze echt een heel andere layout gaan gebruiken
Eens, vind het belachelijk dat ze dat nog steeds niet geregeld hebben.
Ik vind die lichte skin's maar niets.
Zeker met een OLED scherm ook nog eens heel zonde van de accu.

Ik heb al wel een black orange skin op mijn V30 geladen echter zijn veel apps en websites waaronder tweakers nog erg licht ik zou het heel fijn vinden als er van alles een optie komt om naar een dark versie te switchen.

En dat tweakers bij de volgende update van de site ook een nieuwe skin optie geeft waarbij de site nog veel donkerder wordt met bv licht grijze letters.
Je kan custom css 'kopen' bij Tweakers voor iets van een paar honderd karmapunten per jaar. Jouw karma (300k, wtf) is ruimmmmm voldoende voor een paar eeuwen custom css. Ik heb dat en zou niet graag terug willen. Check hier voor hoe bij mij Tweakers eruit ziet. Als je mijn css file wil hebben, stuur me dan een pm
Bedankt voor de tip!
Dat ziet er veel beter uit!
Zoals Windows Phone/Mobile al jaren heeft en W10 ook steeds meer krijgt.
Erg prettig. Ik snap niet waarom Google niet door zet.
Net als bij MS bestaan bij Google de UI ontwikkelaars blijkbaar uit "wij weten het beter" types.
Ik zit al sinds windows 3.11 te wachten op een goed uitgevoerd donker thema. De dag dat verkenner en de adresbalk in browsers zwart zijn gaat bij mij de vlag uit. Die hoog contrast thema's die er nu in zitten zijn ruk, soms blijft tekst in een programma ineens zwart, zie je niks, lelijk ook.
Waarom wordt hier zo moeilijk over gedaan. Iedere telefoon met theme engine kan het, mijn huawei mate 10 pro heeft het, en apple en google doen het maar niet. Echt belachelijk zeg.
Toe die tijd dat dit ooit door Apple in het iOS wordt doorgevoerd doe ik het maar met Night Shift en maak ik gebruik van vele third party apps die gelukkig steeds meer in aantal toeneemt waarbij een dark mode (true black of grijs) mogelijk is.
Dus je kan dus in de DEV opties van android een donkere modus krijgen?