Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android P lijkt een donkere modus te krijgen - update

Ontwikkelaars van Android hebben bevestigd functionaliteit toe te voegen aan een komende Android-release die standaard donkere weergave biedt. Tot nu toe moeten gebruikers die dit willen, apps van derde partijen inschakelen.

De functie voor een donkere modus in Android 9.0 werd eind november vorig jaar ingediend, waarna de ontwikkelaars lieten weten de mogelijkheden te bekijken. "Donkere modus op oledschermen verbetert de accuduur op Android-toestellen flink. Momenteel kunnen we een donkere modus alleen activeren door apps van een derde partij te installeren", luidde het featurerequest bij de issuetracker van Android.

Vrijdag markeerde het ontwikkelteam de aanvraag als fixed: "Ons ontwikkelteam heeft de functionaliteit toegevoegd. Deze komt beschikbaar in een toekomstige Android-release." De toevoeging van een donkere modus staat al jaren hoog op de lijst van gewenste functies van gebruikers.

In de testversies van Android M en Android N zaten nachtmodi met een donker thema bij de ontwikkelaarsinstellingen. Bij de uiteindelijke versies moesten gebruikers echter donkere thema's via bijvoorbeeld Substratum gebruiken.

Update 25-02: Een medewerker van Google heeft laten weten dat er toch geen donkere modus komt. Het blijkt om miscommunicatie te gaan bij het Aosp-ontwikkelteam.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

23-02-2018 • 14:23

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Ein-de-lijk! Eindelijk kan ik van die eeuwige witte onzin af op mijn OLED-scherm. Dat verbruikt onnodig veel energie, het zorgt voor slijtage aan het scherm, het is minder goed leesbaar in de zon en het is te fel in het donker. Buiten de styling heeft het echt geen enkel voordeel.

Ik hoop overigens wel dat ze niet voor de grijstint hierboven gaan, maar echt voor zwart.
Ik hoop dat er zowel een 'donkere' als 'OLED' modus komt, waarbij de 'donkere' modus een heel donkergrijs thema gebruikt en er bij 'OLED' fysiek pixels worden uitgeschakeld.

Het donkergrijs heeft namelijk als voordeel dat het scherm niet gaat 'spoken'. Ik heb apps die gebruik maken van een Úchte "night" modus. Als je daar doorheen veegt en je snel wisselt tussen donkere content en absoluut zwart, krijg je kortstondig een zwart waas te zien. Dit is inherent aan OLED-schermen omdat het in- en uitschakelen van pixels een bepaalde vertraging met zich meebrengt.
Begrijp ik het goed dat wanneer ik in bijvoorbeeld telegram of de nu.nl app met black theme scroll en geen ghosting waarneem dat zij dus een diep grijze achtergrond gebruiken ipv zwart?
In het geval van Telegram kan ik bevestigen dat dat klopt.
Dat ligt er meer aan welk thema je gebruikt.
Ikzelf heb het dark theme aangepast zodat de zwart waardes echt zwart zijn.
De ghosting merk ik eigenlijk alleen wanneer je daadwerkelijk op gaat letten.
Ik heb maar zelden mijn brightness hoog staan en inderdaad wanneer ik dat doe zie ik duidelijk dat er grijs gebruikt wordt. Ook bij de NU.nl app. Maar bij de Androidworld app lijkt het echt zwart te zijn. Maar ook dan zie ik geen ghosting. In ieder geval kan ik geen verschil waarnemen met diep grijs.
De nu.nl app gebruikt inderdaad ook geen zwarte, maar een donkergrijze achtergrond
Ik merk dit effect bijvoorbeeld in de 9GAG-app met night-mode geactiveerd. Bij afbeeldingen met bepaalde kleuren kan dit effect optreden.
Als systeembeheerder moet je soms wat te doen hebben terwijl de boel staat te compilen ;-)
Ik lees al mn boeken (en bv the economist) in night mode en heb hier eerlijk gezegd nooit last van gehad.
Nu lijken me boeken ook niet een goed voorbeeld van wisselende content tussen donker en zwart.
Dat spoken zie ik ook op mijn OLED telefoon (Note 1 t/m Note 8, maar niet op mijn OLED televisie. Waarom is dat niet op mijn OLED televisie? Uiteraard dezelfde test.

Lijkt erop dat de OLED pixels van de OLED televisie, veel sneller schakelen als die van Samsung?

[Reactie gewijzigd door Dannyyy op 24 februari 2018 09:58]

Dark moet dan wel echt zwart zijn inderdaad zodat die pixels echt uit gaan anders heb je geen energiebesparing en ik denk niet dat dat het gaval gaat zijn. Ik denk eerder dat het gewoon een donkere variant is maar wel binnen grijswaarden. Telegram doet dat ook.

Die O-led interfaces zijn immers niet echt een genot om tegenaan te kijken omdat er een heel straf contrast is tussen alle interface elementen, ook denk ik overigens dat de energiebesparing ook wel wel meevalt. Daar moet je toch wel echt flinke screen on-time voor hebben en alle apps moeten er ook naar "luisteren", dan kan je dus niet zo'n whatsapp hebben die toch met dat pastelgroen en gebroken wit er doorheen komt.
Vooral dat laatste vind ik bijzonder storend persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 februari 2018 14:50]

Volgens mij zijn donkere tinten al gelijk een stuk zuiniger dan felle kleuren (laat staan wit) - maar voor een echte energiebesparing wil je inderdaad zwart hebben.
Ben het met je eens dat het heel tof zou zijn als Android hier een API voor beschikbaar maakt, zodat app-ontwikkelaars een donkere style direct kunnen toepassen.

Overigens gebruik ik al tijden op Whatsapp en mijn homescreen, een zwarte background. Ziet er (zeker bij een zwart toestel) veel toffer uit en het heeft wel degelijk een positief effect op je accuduur.
Klopt, het is met OLED gewoon hoe donkerder hoe zuiniger. Grijs is helemaal niet slecht en helemaal zwarte achtergronden kunnen op OLED best hard overkomen omdat het zwart zo diep is Vooral in het donker (in bed) omdat je dan het zwart helemaal niet ziet. Met een grijsrandje zie je dan nog een referentiekader.

Voor video vind ik echt diep zwart wel mooier maar voor apps heb ik liever grijs. Nog mooier zou een expliciete keuze zijn natuurlijk. Dan is iedereen blij.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 februari 2018 14:56]

Die donkere thema's zijn imo vooral irritant omdat er teveel donker is gemaakt en er compleet geen contrast meer in de interface zit. Je ziet bijvoorbeeld de rand van een button niet goed omdat die net in een iets minder donkere kleur is. Of je fonts worden veranderd in iets als comic sans ms of alle icoontjes krijgen opeens een roze ondergrondje. Nee, ik kijk er naar uit om dit op mijn telefoon te draaien, een black skin die door goede ontwerpers wordt gemaakt.
Waarschijnlijk wordt dat slecht of niet getest. Bij Signal zitten er ook geregeld bugs in de dark mode, van het soort zwarte letters op een zwarte achtergrond, iets wat je dus gewoonlijk meteen ziet. Blijkbaar gebruikt geen enkele Signal developer zelf het donkere thema.
Voor Whatsapp op android heb je daar gelukkig GBWhatsapp voor. Voegt tevens ook wat leuke functies toe. :) Ik gebruik alleen zwart en grijstinten erop.
Donkere tinten kosten altijd minder energie dan lichte tinten op een OLED scherm. Helemaal zwart is uiteraard nog beter maar alle beetjes helpen. Het probleem met grijstinten is voornamelijk dat je dan een behoorlijke schermhelderheid moet instellen om voldoende contrast te hebben. Waardoor je in het donker altijd naar zo'n lichtbak zit te kijken. Als de achtergrond gewoon zwart is, kun je met de schermhelderheid perfect het contrast regelen.

En dat Android hier zelf mee komt zal idd niet een hele grote impact hebben gezien je normaalgesproken toch niet heel veel tijd in de android menu's doorbrengt. Maar je ziet vaak wel dat apps dit soort ontwikkelingen overnemen.
De NOS app krijgt waarschijnlijk ook een donkere thema. Ben benieuwd. Was een feature request van mij; lijkt me super als nacht-uiltje.
Windows Phone had dit vanaf het begin, jaar of 7 geleden al. Misschien kan ik dan van lieverlee toch overstappen op Android.. Hopelijk wordt dit wel net zo consequent ge´mplementeerd door app ontwikkelaars als bij WP anders heb je er nog niks aan.
Android had het ook hoor, Android 3 en 4 maakten er heel goed gebruik van. Alleen dachten een paar design-mensen bij Google dat het bij Android 5.0 opeens anders moest.

Als we het trouwens 'vroeger' hebben: mag *please* het voorlezen van notifications in de notificatiebalk weer terug, in plaats van die witte 1cm blokken? Het notificatiesysteem van Samsung is letterlijk het enige wat ik een gigantisch pluspunt aan Touchwiz vind.
Ga er maar niet van uit. Het Android UX team is echt waardeloos. Google haalt steeds meer functies weg (zoals bijvoorbeeld in Google Photos, de optie om alleen te uploaden als de telefoon wordt opgeladen) zonder echt goede reden, behalve wellicht (over)simplification en looks. Zo gaat het met meer dingen daar, het lijkt wel of ze er vanuit gaan dat bijna elke user nog te dom is om te poepen, en dat is frustrerend als je ook maar een klein beetje de diepte in wilt.

Iemand hogerop vond die kaartjes notifications leuk, dus die moesten en zouden er komen. Terwijl het ontzettend afleidt, in de weg staat, moeilijk uit te zetten is (helemaal in Oreo) en de ticker veel meer gemak en privacy bood.

Ik zie ze die nachtmodus ook nog wel *ergens* verprutsen, zoals bijvoorbeeld voor OLED schermen. Ze hebben daar ongetwijfeld zat analytische data over Android gebruik, maar het lijkt er op dat ze die of veels te veel gebruiken (oh, maar 10 procent van de mensen gebruikt dit of weet er van; weg er mee!) of juist helemaal niet (veelgevraagde en gebruikte functies die door OEMs zelf moeten worden toegevoegd en nog altijd ontbreken in stock Android). Gebruiken ze daar op kantoor zelf allemaal iPhones ofzo? :')

/rant
(zoals bijvoorbeeld in Google Photos, de optie om alleen te uploaden als de telefoon wordt opgeladen)
Welke versie is dat?
Ik heb die functie nog steeds zitten op m'n nexus 5x met photos 3.14.0.185628364.
Ik weet niet exact vanaf welke versie, maar als je het al aan had staan werd het er niet uitgehaald. Het is dus verborgen in de nieuwe versies als je het niet gebruikte. Mijn telefoon kwam standaard met Oreo (XZ1 compact) en daar staat de app standaard op zonder de optie.
Nu alleen Tweakers nog.
Ik houd me nog steeds aanbevolen voor een mooie custom CSS set inderdaad :P
het zorgt voor slijtage aan het scherm
Probleem met een volledig zwarte modus is dat het scherm onregelmatig slijt, omdat tekst vaak op dezelfde plek staat, of iig juist niet. Slijten die delen van het scherm minder en krijg je dus kleurverschil. Tekst zal b.v. nooit strak tegen de rand v/h scherm staan. Dus bij schermen zoals in het voorbeeld bij het artikel zal langs de linker/rechter rand minder slijtage zien.
Dat lijkt me evengoed gelden bij een wit theme, maar dan andersom.
Om jouw voorbeeld te nemen, de randen zijn dan altijd wit en slijten het snelst, en wat meer in het midden staat zwarte tekst dus slijt dat minder.
Helemaal met je eens! Geweldig! Via een mod op m'n Galaxy S8 dit handmatig gedaan, maar werkte nooit feilloos, zou nu veel beter moeten gaan.
Buiten de accu besparingen vind ik donkere thema’s veel rustiger voor mijn ogen. Ik hoop ook vurig dat Apple een donkere modus implementeert in iOS. Niet voor de accu besparing van mijn iPhone maar voor mijn ogen ;)
Ik heb zelf bij de S8 een thema die zorgt voor 'nightmode'
Je kunt ook Android 2.3 op je toestel zetten, toen was alles in bovenstaande kleuren :+

Maar serieus - absoluut eens met je opmerking, zeker met OLED heeft een zwarte modus veel zin
Als je telefoon geroot is of als je op android O zit kan je een substratum theme gebruiken zoals swift black
Even een update, er komt geen dark-mode naar Android P. De dark-mode optie zal alleen bestemd zijn voor content developers.
Hopelijk binnenkort ook eens een ingebouwde blauw licht filter.
Je bedoeld dat je scherm er rood uit gaat zien? In de S8 zit het al, ik weet niet welke telefoon je zelf hebt?
Rood? Gelig is vaker het effect :P
Bij mij worden alle devices waarop night mode staat (laptop + mobile) toch echt ook rood. Hoezo zou het geel moeten worden?

Als je strikt RGB volgt en blauw uitzet krijg je wel geel inderdaad, maar toch worden de schermen rood :P

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 23 februari 2018 15:01]

Ja maar nu twijfel ik of ik wellicht zelf ook kleurenblind ben, omdat ik verderop ook iemand over geel hoor haha
Weet je waarom we dat misschien denken, door de omgeving. Ik heb het nu net nog eens geprobeerd op kantoor en nu zie ik ook geel. Maar s'avonds in een donkere kamer ( wanneer je het uiteraard wil gebruiken ) zie ik dat het rood is.
Ja ik ervaar nightshift/f.lux als een gelige gloed op het scherm op echt alle apparaten, hehe.
Het zal wel aan de instellingen liggen. Gebruik zelf ook flux (mac) en waarschijnlijk heb ik iets waardoor groen ook weggeffiltered word van RGB
Nou dan ga ik voor ORANJE!!! Maar als je de functie niet al te hoog zet dan is het idd geel/oranje en op zijn top lijkt het rood.
Dat is weer iets anders, sommige astronomie apps hebben zoiets. Dan zie je alleen maar rood om je ogen zoveel mogelijk gewend te laten aan het donker.
Je kunt over het algemeen altijd wel de intensiteit van "nightlight" instellen, heb hem bij mijzelf ook stevig staan omdat ik graag in een donker hok werk. vermoed dat je intensiteit gewoon heel hoog staat.
Ik zie rood juist hahaha. Maar ook licht kleurenblind, dus ik zeg al niks meer. ;)
Zit al in Oreo, in ieder geval bij de Pixel 2
@biglia Zelfs mijn OnePlus 2 met Android Marshmallow heeft nachtmodus, maar dat heeft OnePlus er zelf ingebouwd. Sinds Nougat is het standaard.
In muiu van Xiaomi is het zelfs gekoppeld aan de zonsopgang en zonsondergang tijden gebaseerd op je locatie :)
Bij OnePlus heb ik dat inderdaad ook.
Kijk eens naar de Android app "Blauwlicht filter".

Ik heb het nu op al mijn Android devices ge´nstalleerd. Werkt perfect in de avond en nacht. Je scherm wordt "geelig" (Sorry, kan het niet goed omschrijven).
Is standaard sinds nougat
Op de Moto g5s plus zit dat. 1 van de weinige extra apps van motorola in een verder bijna stock android
Zit op de HTC 10 sinds Oreo.
Zit ook op m'n 3 jaar oude S6... Standaard bij de quick settings, sinds Nougat.
Een blauwlichtfilter (1 woord. Nederlands is net Duits ;) ) zit al ingebakken in bij LineageOs 14.1 (Nougat 7.1.2).
Ik vraag me ernstig af of zo'n filter wel echt functioneel is. Hoewel het beeld er roder uit ziet, komt er nog steeds heel veel blauw licht door. En het oog is nou eenmaal extra gevoelig voor blauw licht.
Verschilt per toestel, aantal toestellen hebben het namelijk gekregen met Android 8 (Nokia 6) en mijn HTC 10 met Android 8 heeft het ook. Standaard zit het nog niet in Android 7 volgens mij, zoals hier in een comment werd aangegeven, bij Motorola toestellen met vrijwel stock Android is de functie namelijk niet aanwezig.
Asus (zenfone 3) en Xiaomi (Mi5) hebben dit toch bij mijn weten al van 7.0 ingebakken - Bij de asus handmatig inschakelen van uit de toggles, de mi5 net hetzelfde maar dit kon automatisch aan en uitgezet binnen een bepaald timeframe.
waarom is het zo moeilijk om zoiets te maken? er wordt al jaren gevraagd om dit soort functionaliteit, zowel bij android als ios, en nog steeds is het er niet. windows phone had al vanaf het begin een donker of licht uiterlijk. en als die donkere modus zo is als in de screenshots, heeft het dan wel merkbare invloed op de batterij bij oled? dat was toch juist als je helemaal zwart gebruikte en dat die pixels dan uit staan?
Als je volledig zwart gebruikt is het het zuinigste ja. Net niet helemaal zwart is in principe ook al een stuk zuiniger, maar als je dat gebruikt... waarom heb je dan nog OLED? Het hele idee van infinite conrast maak je dan geen gebruik van doordat je feitelijk het “zwart” van LCD weer gaat simuleren. Het liefst zie ik gewoon echt zwart op elementen die geen functie hebben anders dan vulling. Een grijze knop voegt wat toe door een hitbox visueel te maken, een grijze achtergrond is alleen esthetisch.
Net niet helemaal zwart is in principe ook al een stuk zuiniger, maar als je dat gebruikt... waarom heb je dan nog OLED?
ik heb geen oled voor de ui, maar voor de content. als je net niet helemaal zwart gebruikt in de ui, wil dat niet zeggen dat je dan het hele idee van infinite contrast niet meer gebruikt. het is niet dat als je oled hebt, dat je dan perse een helemaal zwart thema moet hebben, het gaat vooral om foto's e.d.
Tuurlijk, maar aan de andere kant zijn de UI elementen wel de dingen waar je veel vaker tegenaan zit te kijken. In het getoonde voorbeeld in het artikel bijvoorbeeld. Die achtergrond is helemaal niet interessant en had net zo goed zwart kunnen zijn. Veel efficienter in energie en oogt imo mooier. Microsoft had dit bijv op de lumia toestellen van Nokia. Zag er echt mooi en contrastrijk uit.
Dat komt omdat google zich bezig houd met de basics en dit stimuleert ook de app development.
een donkere modus is ook iets waar ze zich mee bezig moeten houden. het wordt overal gebruikt, in apps, websites, etc. bovendien houdt google zich niet alleen bezig met de basics, maar ook de ui. en daar valt dark mode ook gedeeltelijk onder
dat was toch juist als je helemaal zwart gebruikte en dat die pixels dan uit staan?
Dat klopt helemaal. Daarom is het ook een erg mooie functie om te hebben. Je hebt ook apps die 2 van de 4 pixels ( bijvoorbeeld ) uitzetten. En dat levert dan weer een dikke batterij besparing op. Hier heb je zo'n app: https://play.google.com/s...urysoft.pixelfilter&hl=en
Oneplus heeft deze functie toch al?
@michaell958 Correct, maar let wel dat dit niet werkt in third-party apps. Alleen in OxygenOS. Overigens is het bij OnePlus wel Úcht zwart:
https://tweakers.net/ext/f/TkrGDhNd9y1FIIKkJZVyzPJb/full.jpg

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 23 februari 2018 14:39]

Bedankt voor je toevoeging! ;)
En Google's dark mode werkt wel in thirdparty apps? Lijkt me erg sterk eerlijk gezegd.
Hadden fabrikanten deze optie niet zelf al vaak in Android gestopt?
Eigenlijk alleen in custom roms gezien. De reden dat ik ooit Omnirom ben gaan gebruiken op mijn Note.
One Plus heeft het in haar schil ingebakken, dus niet alleen custom roms. Verbaast me dat Samsung diegene met de meeste oled schermen wellicht in al haar telefoons dit niet ingebakken heeft standaard blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Leoon. op 23 februari 2018 15:59]

Bij samsung kan je veel verschilende theme nemen. Zoals de dark mode
maar het is niet een standaard optie. nu moet je eerst een samsung account aanmaken en dan een thema downloaden die wel donker is
Wel als je je batterij besparing op max zet :+ .
Nee hoor. Heb ik niet hoeven doen.
ahzo, waar zit dit dan?

ah, bedoel je het 'thema' op donker zetten dus.

[Reactie gewijzigd door telenut op 23 februari 2018 15:31]

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat niemand van Google dit had kunnen bedenken, bij zeg Android 5. :P
Alles heeft tegenwoordig een "nachtmodus" en ik vind het perfect. Heb het bij mijn S8 er maar in gebeund.
ze hadden het er gewoon in moeten laten zitten vanuit android 4.4 (toen was het meeste gewoon nog donker), en een licht thema als optie erbij moeten doen.
Owjaaa, nu je het zegt haha! Helemaal niet meer aan gedacht. Het paste waarschijnlijk niet meer in het material design....
dat denk ik niet nee. ik vond dat holo design wel mooi, op een paar puntjes na. als het nou zo strak wordt als material design, met een deel uit het holo design
Voor mij ook onbegrijpelijk. Zeker als Google's eigen flagships tegenwoordig met Amoled zijn uitgerust.
Het was voor mij een van de redenen om niet al te enthousiast van stock android te worden.
Dit heeft ze echt veel te lang geduurd! Ik ben tot nu toe nog altijd blij geweest dat deze modus in veel custom roms alsnog aanwezig was. Fijn dat het nu eindelijk naar de stock rom komt!
als het komt, want deze geruchten zijn er al een paar keer geweest, al bij android m geloof ik, waar het in developer settings zat, en uiteindelijk verwijderd was.
Voor mij persoonlijk een zegen, het geeft mijn ogen veel meer rust. Microsoft heeft een mooie donkere optie standaard. De iPhone heeft een ‘donkere’ optie, maar niet ondersteunende apps hebben de kleuren verkeerd om, zelfs met de functie slim omkeren.

Ik kan het alleen maar toejuichen.
die 'donkere' optie die je bedoelt werkt inderdaad niet heel mooi. het enige wat die doet is alle kleuren omkeren, behalve elementen als foto's in ondersteunende apps. maar in de meeste apps worden foto's ook omgekeerd, en dat ziet er niet uit
Het ziet er inderdaad niet uit. Ik begrijp niet dat Apple hoog van de toren roept dat ze de donkere modus hebben gefixt, het is gewoonweg onbruikbaar.
dat hebben ze niet geroepen? ze hebben gezegd dat er nu ook slim omkeren is, naast gewoon omkeren, zodat apps die dat ondersteunen bepaalde content niet om kunnen laten draaien. het is een toegankelijkheidsoptie, voor als je slecht zicht heb ofzo. ik weet niet precies wat het idee van omkeren is.
Slim omkeren is de dark mode van iOS. Het is zo’n gedrocht dat zelfs de native apps van de iPhone het (niet) goed ondersteunen. Onder andere Safari kan er niet zo goed mee omgaan.
het is niet geadverteerd als dark mode, en ook niet daarvoor bedoelt.
Nee, ze hebben het niet geroepen. Maar het heeft geen enkele andere functie dan het schakelen van een donkere modus. Dat Apple dit niet als zodoende geadverteerd heeft gebeurt wel vaker.
het heeft een heel andere functie dan het schakelen van een donkere modus, het is een toegankelijkheids optie, zodat de ui beter te gebruiken is voor sommige mensen, omdat het dan witte tekst op donkere achtergrond is. het doel van slim omkeren is zodat alleen tekst en achtergrond kleuren omgekeerd worden behalve bijvoorbeeld een achtergrond afbeeldingen. tenminste, dat is het idee. dark mode lijkt me lastig te implementeren, want hoe bepaal je wat wel en niet donker moet zijn, als niet alle apps op dezelfde manier gemaakt zijn

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 25 februari 2018 12:07]

Eindelijk! Wacht hier al zo lang op.. het wat gaande met Android 8 is zo belachelijk.. Ik wil graag dark mode, en dat werkt alleen als ik een donkere achtergrond heb. Ik wil dat niet - dus krijgt gewoon een witte thema!
Zit inderaad al op een aantal Android overlays zoals die op mijn S8 en werkt perfect. De donkere modus van de browser is top als je in het donker toch even iets wil opzoeken.