Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt ARCore 1.0 uit

Google heeft de 1.0-release van ARCore officieel bekendgemaakt. Het systeem werkt direct op een handvol vlaggenschipmodellen en ondersteuning voor talloze andere toestellen met Android 7.0 en hoger, volgt nog. Per direct zijn enkele toepassingen voor ARCore te proberen.

Zoals verwacht brengt Google inderdaad versie 1.0 van zijn augmentedrealityplatform uit ter gelegenheid van het Mobile World Congress, dat na dit weekend van start gaat. Per direct zijn de Google Pixel, Pixel XL, Pixel 2, Pixel 2 XL, Samsung Galaxy S8, S8+, Note8, S7 en S7 edge, LG V30 en V30+, ASUS Zenfone AR en de OnePlus 5 ondersteund. De app staat in de Play Store. Gebruikers met de juiste smartphone kunnen direct aan de slag met het plaatsen van virtuele voorwerpen in de echte wereld op hun smartphonescherm.

De bčta van Android Studio ondersteunt nu ook ARCore in zijn emulator, om het voor ontwikkelaars makkelijk te maken om hun augmentedreality-apps te testen in de ontwikkelomgeving.

In principe is ieder toestel met Android 7.0 of hoger ondersteund, maar Google moet per toestel handmatig support toevoegen, wat simpelweg tijd gaat kosten. Google spreekt van '100 miljoen smartphones' die ARCore ondersteunen. Toestellen van Samsung, Huawei, LG, Motorola, ASUS, Xiaomi, HMD/Nokia, ZTE, Sony Mobile en Vivo die dit jaar uitkomen, zullen ook spoedig, mogelijk out-of-the-box ondersteuning hebben voor ARCore.

Google heeft enkele augmentedreality-toepassingen ontwikkeld in samenwerking met verschillende bedrijven. In deze showcase kunnen een Porsche en een set meubels in een ruimte geplaatst worden. Daarnaast zijn er ar-games van NetEase, Wargaming en Game Insight te proberen. Ook kan het stadion van FC Barcelona verkend worden in een app van Snap. Of de toepassingen waar Google over spreekt direct te downloaden zijn of eerst getoond worden op MWC, is niet duidelijk. In de app zelf zitten in ieder geval de nodige samples.

Ook maakt Google bekend dat Google Lens, de app waarmee elementen van camera-invoer herkend kunnen worden, in de komende weken breder beschikbaar zal zijn. Specifiek zullen alle gebruikers van de Google Photos-app die hun taal op Engels hebben staan, de functie binnen dat tijdsbestek krijgen. Dat geldt voor zowel iOS als Android. Ook zal bij 'compatibele vlaggenschepen' de Lens-functie in Google Assistant komen. Die selectie apparaten wordt op termijn ook uitgebreid. Lens kan tekst herkennen en selecteren, contactpersonen en agendapunten aanmaken vanuit een beeld en kan in de komende weken ook veelvoorkomende planten en dieren herkennen.

Door

Nieuwsposter

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
https://thisisarcore.com heeft enkele demo's staan.

[Reactie gewijzigd door moulin op 24 februari 2018 14:58]

Volgens mij zijn dit alleen maar filmpjes, of kan je ze ook zelf installeren op je telefoon?
wat zijn de hardware vereisten voor deze app?
Voor als je iets experimenteler wilt zijn:

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 25 februari 2018 08:35]

Staat letterlijk in het artikel: Per direct zijn de Google Pixel, Pixel XL, Pixel 2, Pixel 2 XL, Samsung Galaxy S8, S8+, Note8, S7 en S7 edge, LG V30 en V30+, ASUS Zenfone AR en de OnePlus 5 ondersteund.
maar hoeveel ram geheugen is nodig?
Dat is nogal irrelevant om te weten omdat er specifieke toestellen nodig zijn.

Sowieso lijkt veel RAM me ontzettend irrelevant voor deze toepassing.
Doe een beetje huiswerk en kijk hoeveel de aangegeven smartphones ongeveer RAM hebben. Als ik het lijstje af mag gaan is het tussen 4 en 6GB ram voldoende. En daarnaast zijn het allemaal Qualcomm SoC's of Exynos SoC's in de hogere klasse. Dus ja.
Heb de app net geďnstalleerd op mijn Galaxy S8 met Android Oreo. Zie alleen niet hoe ik het moet gebruiken/openen. Geen icoontje in de appdrawer ofzo.
Ziet er wel veelbelovend uit trouwens, lijkt me erg tof om dingen in reallife te projecteren via je telefoonscherm.
Ik heb dus dezelfde vraag. Ben wel benieuwd hoe het werkt
Ik denk dat het alleen het framework is... net zoals vroeger op Windows, als je een .net framework nodig had ;)
Klopt in Google Play staat er ook:
"This is ARCore version 1.0. Developers can use this version to start building and publishing apps and games build with ARCore."
Daar is niks vroeger aan toch?
.NET framework is nog steeds nodig als je .NET applicaties wilt opstarten
Het .NET framework is juist veel populairder geworden, dus geen sprake van "vroeger". Het verschil met nu en vroeger is dan .NET Framework nu automatisch met windows meegeleverd wordt, en jij dus nooit de melding krijgt " U moet .NET framework X installeren". ;)
Nou jij leeft wel echt in een andere wereld,
Vorig jaar al publiceerde tweakers een artikel dat de tablet hype op zijn einde loopt,
met dat in het achterhoofd weet je dat Oss'en als android, iOS en linux geen concurrenten meer zijn voor Windows, alleen chrome OS is nog een nieuwe concurent voor windows en die doet het aanzienlijk slechter dan OSX dat al sinds jaar en dag geen echte Windows concurrent meer is.

Verder snap ik niet hoe je iets als .NET relevant kunt vinden in een discussie over ARcore. maar dat zal dan wel iets met fanboy/hateboy te maken hebben.
Ik ben nieuw op dit gebied, heb ik een augmented bril nodig om dit te kunnen gebruiken?
Nee dat doet het smartphone scherm voor je.

De combinatie met een google cardboard lijkt mij echter wel heel interessant. Dan heb je daadwerkelijk een soort van Head Up Display waar je ook nog mee rond kunt lopen zonder ergens over te struikelen.
Nog geen OP5T support. Maar al wel voor de OP5, dus ik hoop dat het snel komt!
Raar is dat eigenlijk. de OP5T is nieuwer maar word niet ondersteund?
Tsja, wat ze volgens mij moeten doen is een toestel opsturen naar Google, die 'm dan op een robot arm zet die de camera ijkt met een paar standaard kalibratie 3D opstellingen in een paar uur tijd. Kan zijn dat de OP5 camera en lens modules gebruikt die ze ook al voor een ander toestel hebben gekalibreerd.
Het artikel gaat over de release van de ARCore SDK door Google. In de app store staan apps die gebruik maken van deze SDK, zoals Gnome Cam an ARCore Measure. Niet verwonderlijk dus dat je niets ziet als je alleen ARCore van Google installeert.
ziet er maar enorm hoekig/low-res uit, alsof de jaren 90 terug zijn van weggeweest
Hmm leuk. Ik heb een tijdje met arkit voor iOS apps gemaakt, nu ook maar eens naar Android kijken.
Overigens lijkt me vuforia7 interessanter als je cross platform ontwikkelt: die combineert arcore en arkit en biedt ook ondersteuning voor telefoons die geen van beide ondersteunen.
vertel dan ook even wat het precies is
Dit is het antwoord van Google op ArKit van Apple. Een AR platform en SDK om apps op te bouwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*