Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlands bedrijf presenteert iot-ontwikkelbordjes met gps

Het Nederlandse bedrijf Sodaq heeft twee nieuwe ontwikkelbordjes gepresenteerd. Een is compatibel met Arduino's, de andere heeft dezelfde functionaliteit en is de helft kleiner. Er zijn diverse varianten.

De bordjes hebben de naam Sodaq Sara gekregen en de campagne op Kickstarter is donderdagochtend live gegaan. De naam Sara komt van leverancier Ublox. Het Zwitserse bedrijf heeft onder de naam Sara diverse modules voor internet-of-thingsnetwerken uitgebracht en de bordjes hebben die aan boord.

Het kleinere model meet 5x2,4cm en heeft dezelfde aansluitingen als het grotere bord. Zo heeft het een gps-module aan boord, de ublox M8Q met ondersteuning voor GPS, Glonass en het Europese Galileo. Daarnaast heeft het een magnetometer en kantelsensor. Bovendien is er aansluiting om het bordje van stroom te voorzien met zonne-energie.

Zowel de grote als de kleine versie komt in diverse varianten. De goedkoopste heeft alleen ondersteuning voor nb-iot op band 8 en 20. Nb-iot is een variant op standaard-4g voor het internet-of-things. Het vereist weinig bandbreedte en weinig stroom, wat het geschikt maakt voor apparaten met bijvoorbeeld een kleine accu die alleen af en toe wat data willen doorgeven.

Andere varianten voegen ondersteuning toe voor lte-m, een andere iot-standaard waar onder meer KPN mee werkt. De duurste versies hebben fallback naar traditioneel 2g. Sodaq levert voor Belgische klanten geen simkaarten mee. Voor Nederland gebeurt dat wel. Simkaarten voor nb-iot zijn er voor Vodafone en T-Mobile, lte-m alleen bij KPN.

Het is de vijfde Kickstarter-campagne van Sodaq. Eerdere campagnes hebben de doelen behaald. Sodaq belooft een levering van de bordjes vanaf volgende maand.

Sodaq-bordjes Klein formaat (SFF) Arduino-formaat (Sara)
N211 Nb-iot
95 euro
Nb-iot
90 euro
R10M Nb-iot, lte-m
105 euro
Nb-iot, lte-m
100 euro
R412M Nb-iot, lte-m, 2g, 800mAh-accu
115 euro
Nb-iot, lte-m, 2g, 1200mAh-accu
110 euro

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-02-2018 • 14:08

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Deze mensen hebben hier ervaring mee:Er leuke ontwikkeling dat deze bordjes voor betaalbare prijzen beschikbaar komen. Er zijn veel leuke toepassingen mee te bedenken, een GPS-tracker in je fiets, skateboard, ski of ander voertuig bijvoorbeeld.

De SARA-R4/N4-series van Ublox worden dus gebruikt.

Op dit moment heeft KPN een LTE-M netwerk, T-mobile een NB-IoT netwerk en Vodafone allebei.

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 februari 2018 14:42]

Betaalbaar.... de prijs is toch wel vanaf 90 euro. Dat koop je niet zomaar even voor erbij in de la voor als je een keer er iets mee wilt doen. Er zit wel veel op dus als je alles nodig hebt is het niet zo duur maar alleen een beweging sensor en een iot verbinding kan vast goedkoper :)

[Reactie gewijzigd door Tadango op 22 februari 2018 15:25]

ja, ik heb zelf nu meerdere IoT projecten ontwikkeld en het is echt bizar hoe duur alle 'IoT' hardware is. Alle use cases (in overleg met de providers kpn, t-mobile en vodafone) zijn afgewezen op de prijs. Uiteindelijke gewoon een 2g usb dongle genomen en dat is goedkoper, makkelijker en universeler. Volgens mij is het nu meer om de techneuten blij te houden, dan dat het interessant is voor bedrijven.
Waarom is hier niet gekozen voor TheThingsNetworks LoRa netwerk? Dat is toch "gratis"? Moet je nog wel LoRa ontvangers kopen maar dat valt volgensmij best wel te doen.
De eerste poster heeft hier al op gereageerd.
April 2016: nieuws: Nederlands bedrijf ontwerpt lora-ontwikkelbordje
Ik heb zelf een Sodaq Explorer boardje liggen. Daarop kun je vrij eenvoudig je LoRa-WAN verbinding op actief krijgen.
Hier hebben wij ook mee getest en de goedkopere hardware ondersteund niet full duplex, wat voor dit project cruciaal is met het oog op verificatie. De duurdere portals doen dit wel, maar dan is het weer boven de 100 euro. Het is leuk voor 'simpele' MQTT berichten, maar het is (zo goed als) onmogelijk om simpel wereldwijd uit te rollen. Daarom kunnen we het niet aanbieden aan onze klanten, want hoe wil je the things network uitrollen in mexico en china tegelijkertijd. Daar is weer ondersteuning vanuit de providers voor nodig. Lang verhaal kort, onwerkbaar voor (grote) bedrijven.

PS: mocht iemand wel een oplossing weten, dan hoor ik dit uiteraard ZEEER graag!

[Reactie gewijzigd door DarkDante op 22 februari 2018 17:52]

Esp8266 kosten niet veel $4 incl. verzenden, zit je wel aan wifi vast. Esp32 met lora bordjes zijn er ook voor $15 in china.
Exact. Bordjes met dat soort bedragen liggen hier thuis ook meer dan genoeg. Het bordje van 90 euro zou voor 30 euro leuk zijn, wellicht not 40. Voor 90 ga ik er niet meer lopen spelen zonder concrete plannen.
Zelfs met concrete plannen een raspberry pi met paar modules dabij kan goedkoper mischien.. of niet veel duurder, wel universieeler en modulare.
Sigfox heeft in nederland een dekkend IOT netwerk wat wat uitgerold wordt door http://www.aerea.nl kost maar paar euro aan abonnement per jaar.
Dan hoeft je zelf geen ontvangers te kopen/plaatsen.
Meh ik vind het wel meevallen. Hobby's mogen wat kosten. Maar anders: gratis bij T-mobile (iets oudere variant met enkel NB-IoT).
Hierbij krijg je alleen een simkaartje gratis opgestuurd. Het bordje is van Sodaq.
Dat is waarom LoRa en LoRa-WAN juist interessant is, want geen SIM kaartje nodig.
Dan communiceer je met de open gateways die steeds talrijker in het land worden opgesteld.
Dit bordje is natuurlijk voor iedereen die een kant-en-klare oplossing wil.

Je kunt het ook zelf maken:
- Microcontroller 5 euro
- GPS 5 euro
- Lora tranceiver 10 euro
- kleine onderdeeltjes 10 euro

Ben je voor een paar tientjes klaar. Kost je wel wat tijd om uit te zoeken en te solderen, maar daar zijn we Tweakers voor.
In het filmpje spreken ze over het voeden via een zonnepaneel.
Maar hoe gaat zo'n Arduino bordje daar mee overweg? Sluit dat netjes af als het onder een bepaald Voltage komt? Of maakt het niet veel uit als zo'n bordje te weinig spanning krijgt en dus niet werkt/zomaar uitgezet wordt.
een Arduino afsluiten?
Het is niet dat er een fancy OS op draait...
Dat verwacht ik ook niet, maar je wilt wel netjes eventuele openstaande processen/code die uitgevoerd wordt afsluiten.
Daar hou je gewoon rekening mee in het ontwerp van de code, als dat nodig is. Iot is hoofdzakelijk sensor data verzamelen en doorsturen dus als hij uitvalt begin je gewoon opnieuw met het versturen. Het geheugen is immers ook leeg.
Over het algemeen is dat niet nodig bij dit soort bordjes. Door de beperkte rekenkracht ga je er geen inwikkelde dingen mee doen: gewoon de data loggen en doorsturen naar een server die er vervolgens naar hartenlust op kan gaan werken. Er is dus niet echt sprake van 'processen' die langere tijd duren en die cruciaal zijn om af te werken. Valt de stroom weg, dan stopt je logger gewoon en de server merkt dat vanzelf. Krijgt hij weer stroom, dan begint hij weer log data door te sturen.

Maar mocht je toch echt willen dat je iets af kan maken dan neem ik aan dat je de accu daar voor kan gebruiken: krijgt het bordje niet genoeg power via het zonnepaneel dan kan het nog even verder op de accu. Ik snap het idee er van, maar kan zelf niet echt bedenken wanneer je dat zou gebruiken. Hooguit om de server even snel nog de reden te kunnen doorgeven van de komende onderbreking.

Zo'n oplossing is meer iets voor een Raspberry Pi waarbij een noodstroom optie handig is om het systeem netjes af te sluiten zodat de boel niet corrupt raakt.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 22 februari 2018 14:51]

En er zijn zelfs fancy OS'en die daar gewoon tegen kunnen. Denk aan embedded OS'en of zelfs read-only varianten van Linux of Windows zoals je in bijv. routers vind.

Ik heb dat "afsluiten" nooit begrepen. Mijn Amiga hoefde ik ook nooit af te sluiten. Dat is echt een Windows en Linux dingetje.

[Reactie gewijzigd door Plasmatech op 23 februari 2018 04:47]

Meer een filesystem dingetje. Je wil niet afsluiten terwijl je bezig was met schrijven naar het filesystem om er later achter te komen dat je files half zijn weggeschreven
Een zonnepanneel is niet stabiel in spanning, dus moet er sowieso een DC-DC converter tussen. mocht de input spanning onder een bepaalde waarde komen schakelt hij uit, hier zit ook een hysterese bij in. Under voltage is wel degelijk een risico: veelal kom je in een boot-loop: het stroomverbruik bij opstarten is niet constant, en wanneer hij even meer verbruikt dropt de spanning en begint het liedje weer opnieuw. Te weinig spanning op de input maakt niet uit: er gaat niet direct wat stuk
Je hebt het over zowel spanning als voltage.. daarmee bedoel je hetzelfde toch? ;)
En is dat nou een risico of maakt het niet uit?
Spanning meet je in volt, "voltage" geeft mij nogal jeuk (Gewicht meet je in gram, dus gramage?, afijn je snapt het).
Definieer risico, waar ben je bang voor? een te lage spanning maakt doorgaans geen componenten stuk, maar kan systemen wel vreemd gedrag geven.
Under voltage is wel degelijk een risico:
Eh, jij hebt het over voltage en risico.. ;)
Andreas Spiess heeft paar nuttige video's over het gebruik van solar's voor arduino bordjes.
Conclusie: als ze permanent online moeten zijn (zoals met GPS), dan is het geen werkbare oplossing.
Hangt een beetje van de grootte van de zonnepanelen af. Ik heb 2x10 watt aan een Arduino hangen en dat werkt best goed.
Ik ga ervanuit dat dit in combinatie met een batterij is (waar dit apparaat een aansluiting voor heeft, en die in de duurdere varianten meegeleverd wordt). In feitte wordt het bordje gevoed door de batterij, en de batterij geladen door een zonnepanneel.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 22 februari 2018 14:25]

Helemaal Correct. Wat ook interessant kan zijn is het volgende scenario:

Bordje ligt in de auto en geeft onder andere de GPS locatie door. Als de auto aan is sluitje dit aan de chargeport voor de zonnepanelen en laad je de batterij op. Zo gauw de auto uit is blijft het bordje door werken en valt die terug op de batterij. Als de batterij wegvalt om dat de auto te lang stil staat (wat meerdere dagen kan zijn), gaat het systeem weer werken zo gauw de auto gestart wordt.
Lekker. Hoe start je je auto als de batterij is 'weggevallen'?
Het lijkt me beter om 'm na 2 dagen geen nieuwe GPS positie te hebben geregistreerd uit te schakelen.
Inschakelen wanneer er een dip op de batterijspanning wordt geconstateerd.
Deze sluit je dus aan op een sigarettenstekker O.I.D. Je zit dus de auto zelf niet in de weg.
M.a.w. als het contact uit is staat 'ie ook uit of gaat verder op z'n eigen batterij. Die bedoelde je dus, ok. :Y)
Jep, wat je zegt is inderdaad het idee. Niet de bedoeling dat alleen maar solar gebruikt wordt. Tenzij je kan garanderen dat Solar altijd genoeg output... :+

Of je moet er botweg niet om geven dat het soms niet werkt, ook een optie maar over het algemeen niet preferred. Vrijwel altijd wil je op set intervallen data rapporteren.

[Reactie gewijzigd door Thomg op 22 februari 2018 14:53]

Bij IoT toepassingen, en dat geldt zowel voor LoRa als voor Nb-iot, zijn de bordjes voor lange perioden in deep sleep.
Om toch te kunnen communiceren is bv. bij LoRA-WAN gedefinieerd dat exact 5 seconden na het versturen van data het bordje wakker is en actief luistert naar een bericht dat meteen afgehandeld kan worden. Een van de mogelijkheden is dan dat het bordje in een andere energie modus gebracht wordt. Dat maakt toepassingen mogelijk als firmware update over the air, als alarm stand wanneer bv iemand gevallen is en hulp nodig heeft.
het zonnecelletje gebruik je zeer waarschijnlijk in combinatie met een accu. wanneer het paneel genoeg stroom kan leveren en de spanning op een bepaalt punt komt laadt deze de batterij op.
Een Arduino heeft niet zo veel moeite met een te lage spanning. deze start gewoon opnieuw de software wanneer deze weer een goede voeding heeft. je drukt ook vaak genoeg de reset knop in om de cyclus opnieuw te starten.
Interessant tot ik het prijskaartje ervan zag. Nou is §90 prima te doen voor mensen die bezig zijn om prototypes te ontwikkelen maar voor veel hobbyisten is het nog best prijzig. Zeker als je dan ook kijkt naar de enorme hoeveelheid goedkope elektronica er door Chinese websites zoals AliExpress aan Europa wordt verkocht.
Daarnaast moet je niet vergeten wat "cellulair" betekent. Dit betekent dat je eigenlijk een mobiele telefoon zelf gaat bouwen. Nou ja, je hebt minimaal een data-abonnement nodig om dit apparaat goed te kunnen gebruiken dus naast de prijs van dit best wel mooie apparaat krijg je ook maandelijkse kosten voor het abonnement voor je databundel.
Ik gebruik dan liever een NodeMCU (WiFi) ontwikkelbord van AliExpress voor § 2,20 en dan eventueel een GPS module van rond de 5 euro erbij en dan kom je al een heel eind. Kun je alleen niet mee bellen...
Uiteindelijk vind ik het wel een mooi ding, mits je er maar een goede toepassing voor kunt vinden. Maar het lijkt mij beter als grote Telecom-providers hieraan mee gaan werken en dus sponsoren zodat de prijs ervan fors omlaag kan. Immers, goedkoper maakt het voor meer mensen mogelijk om ermee te experimenteren en dan komen er dus extra data-abonnementen voor de telecom-providers terug!
NodeMCU werkt ook prima met een Lora tranceiver van 10 euro (RFM95)
Plug naar mijn eigen project: https://github.com/ReinVelt/loraap/tree/master/Documentation

[Reactie gewijzigd door veltnet op 23 februari 2018 09:57]

Ik had liever een ontwikkeling gezien op LoRa, waar gratis netwerken voor beschikbaar zijn, en je zelf ook een groot netwerk kunt opzetten. NB-IoT is naar mijn mening weer een manier voor telco's om te cashen.
Sodaq heeft al meerdere Lora producten gekickstart. Dit is slechts een alternatief.

En er is wel degelijk een markt voor NB-IoT. Lora is vrij restrictief met het aantal bytes dat je per dag kan versturen, bij NB-IoT heb je dit veel minder.

Tevens worden er veel meer types protocollen ondersteunt met NB-IoT, van triviale UDP packages tot het streamen van bestanden. Beetje makkelijk roepen om te zeggen dat het voor telco's cashen is.
Nou, nou best interessant totdat ik de prijzen zag...
Is er ook een mogelijkheid om berichten via het GSM netwerk uit te sturen zonder dat er nog een lompe module aan vastgemaakt moet worden? Ik zoek al jaren een oplossing om m'n kat te kunnen tracken. Er is wel wat op de markt, maar geen van die oplossingen is vrij van nadelen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de eerste die zoiets wťl klein genoeg kan maken binnen de kortste keren multimiljonair kan zijn. Wereldwijd zijn er honderden miljoenen eigenaren die daar serieus geld voor over hebben.
Persoonlijk had ik allang verwacht dat dit soort modules standaard zouden worden in veel apparaten. Even een sms naar mn senseo, een appje naar mn koelkast, thuis komen en 2 liter melk wordt bezorgd want is op. Met daarbij een data abo met een paar simkaarten zodat alles aangesloten is. Als meer en meer apparaten een zelfde soort module bevatten kan ook de prijs naar beneden en alles werkt volgens een bepaalde standaard met elkaar. Rian ziet natuurlijk de gevaren al voor zich, thuiskomen en 200 liter melk bezorgd of dergelijke. Of China die nu weet "hey z'n melk is op gna gna."
Ik ben al jaren aan het zoeken naar een goede oplossing waar ik ook nog een ODB-II / CAN aan kan hangen. Misschien is dit wat, kan alleen niet vinden of deze nog een extra seriŽle connectie ondersteund.
De sara heeft nog een seriŽle poort vrij.
Ik ben al verkocht door die glimlach!
Dan zul je veel nutteloze producten thuis hebben staan :+ . (niet doelend op dit product).

[Reactie gewijzigd door sonox op 22 februari 2018 14:13]

Ach Internet of Things. Tegenwoordig spreken we liever van Incentro of things }>
Ik heb gehoord dat Internethings de nieuwste hype is. Samen met blockchain :P
Internetblockchainthings dus. }:O
Super irritant dat hele incentro.....
En de supervette weergave van haar stem