Computerland gaat vanaf 1 maart verder als Paradigit

Computerland heeft bekendgemaakt dat het vanaf 1 maart zijn zaken zal voortzetten onder de naam Paradigit. De websites van de twee bedrijven gaan vanaf dat moment samen en alle zaken worden door Paradigit overgenomen.

In de aankondiging vermeldt Computerland dat klanten die een aankoop willen retourneren of een garantieclaim willen indienen, terechtkunnen bij de garantieafdeling van Paradigit. Gebruikers die zich ingeschreven hebben voor de Computerland-nieuwsbrief, krijgen vanaf nu de nieuwsbrief van Paradigit.

Computerland is enkele jaren geleden door Paradigit overgenomen. Beide bedrijven zijn echter in zwaar weer terechtgekomen en hebben inmiddels al hun fysieke winkels moeten sluiten. Paradigit gaf destijds aan dat zijn webwinkel nog financieel gezond was en heeft daarom zijn activiteiten online voortgezet, al zijn er later weer enkele filialen geopend.

Computerland

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

01-02-2018 • 20:50

107

Reacties (106)

106
94
58
2
0
18
Wijzig sortering
He, vergeten jullie Escom nou? Toch een tijd de grote concurrent van Vobis (of was dat alleen randstad?) en ze hadden Commodore nog gekocht.

Heb er nog even gewerkt, toen A-merkenzaak The Champs over ging in Escom. Ook 3D demos voor ze gemaakt in 3D-Studio 1.0 ;). Escom werd dozen schuiven.. Vrijdag stapels tot in de winkel en kon je je kont niet keren in het magazijn, maar zaterdag ging alles op. Wedstrijd tussen de filialen wie het meeste kwijt raakte van het dump artikel van de dag, mystery-shoppers die zo lastig waren dat je ze met plezier doorstuurde naar Vobis (oeps), bedrijfsrecherche die je opwachtte na sluitingstijd om je tassen te controleren (ze zijn bij een filiaal eens aangehouden door de politie, omdat ze voor postende overvallers aangezien werden, LOL). Bij leuke dames werd de PC 's avonds wel even geïnstalleerd..

Maar degelijke hardware, klanten werden niet belazerd (ook niet over-clocken en stacker trucs deden we niet aan). Wel lastig dat zo'n beetje de hele organisatie uit verkopers bestond, tot in voorraadbeheer, dus je kon een klant nooit met zekerheid vertellen wanneer het onderdeel weer leverbaar was ;). Vond het opvallend trouwens dat je mensen van alles kon/kunt verkopen dat ze helemaal niet nodig hadden. Veel te zware systemen met kleurenprinter enzo.. Niet genoeg geld op de rekening? Oh, dan bellen we wel even voor een krediet. Ben er mee gestopt voor ik zelf een echte verkoper werd, hoop ik ;)

Geloof dat Escom toen vrij snel failliet gegaan is door o.a. een veel te grote voorraad geheugen modules terwijl de markt daarvoor toen instortte. Googelend naar uberverkoper directeur Bernard (ex-Olivetti) vond ik dit: https://www.computable.nl...charismatische-chaos.html

[Reactie gewijzigd door Ernie_W op 25 juli 2024 19:32]

Ik deed mijn weekje snuffelstage bij Escom in Leeuwarden.
Zaterdag einde dag met de bus naar huis, maandag was de winkel verzegeld.
Die computerwinkel ervaring was wel waarom ik meteen als informatica student bij Norrod ging werken als bijbaan. Helaas zullen we dat soort idiote drukte nooit weer terug zien in computerwinkels of computerbeurzen in de jaarbeurs. Mooie tijden waren dat.
Maar degelijke hardware, klanten werden niet belazerd (ook niet over-clocken en stacker trucs deden we niet aan).
Leuke Weans-flashback :-)
Paradigit heeft in eerste instantie al haar winkels gesloten. Tegenwoordig zijn er weer een aantal open.
Inderdaad, ze hebben 4 winkels (Eindhoven, Maastricht, Utrecht en Groningen).
bron: https://www.paradigit.nl/winkels/
Die tegenover de Mediamarkt in Groningen ken ik als Norrod. Nooit geweten dat dat een Paradigit was. Ik ben er ooit nog wel eens geweest maar dat soort zaken is gewoon een achterhaald concept door online winkels en omdat er al minimaal 5 jaar vrijwel geen technologische vooruitgang meer in PC's zit zodat iets nieuws kopen geen zin heeft. Als Intel zo doorgaat haalt m'n Haswell processor 2025 wel.
Norrod is geloof ik een paar jaar geleden overgenomen door Paradigit. De Norrod in Groningen ken ik nog als de (meestal bomvolle) winkel in de Steentilstraat.
dat was wel een heel andere Norrod dan vandaag de dag. De steenstilstraat, fanastisch, stond je gewoon in de rij. Altijd jammer gevonden dat Norrod er niet echt meer is. De Norrod in Leeuwarden waar ik na Groningen ging wonen was al een stuk minder, die nu in Groningen zit is nog matiger dan wat er in Leeuwarden was... en dat voor zo'n goede zaak, echt zonde.
Vanwege de naamsbekendheid van NoRRoD in Groningen is het volgens mij nooit veranderd in Paradigit. Maar pin me dr niet op vast :)
Dat was destijds inderdaad de motivatie.
Tja maar hoe zuinig is je pc? Hij kan het wel halen maar als je dat met 100 w/h minder kunt misschien wordt het dan interessant om te upgraden....
Precies, daarom upgrade je weer in 2025.
Om eerder te upgraden enkel voor de energiekosten is voor de meesten niet rendabel.

Persoonlijk denk ik dat er wel weer wat vooruitgang komt de komende jaren, echter niet zo snel zoals we voor 2011 gewend zijn.
absoluut mee eens. Ik heb een 2009 laptopje met core2duo@2200 met 8 GB een 256 GB ssd als aanklooi servertje met ubuntu LTS draaien en om heel eerlijk te zijn merk ik in de praktijk zeer weinig verschil met mijn i5 kantoor bak van 2016 onder windows. (Eclipse, coding, test webservertje etc.) Oh ja, laatste keer dat ik 'm aan de meter hing deed ie iets van 18 Watt, best aardig.
Hier een headless server op 3,6W idle met Fujitsu D3417-B2 moederbord en G4600 Kaby Lake processor.

Als je vervangplannen zou hebben heeft nog even een paar maanden wachten zin, omdat naar verwachting prijzen zullen dalen door de toegenomen concurrentie van AMD. De processoren zijn single core sneller geworden zonder meer te verbruiken, Coffee Lake is straks mogelijk beter dan Kaby Lake in prijs en prestatie. Even afwachten.
Zoveel zuiniger zijn nieuwe chips niet hoor... Zelf heb ik nog een ouder systeem, een 2500k. Als ik die zou willen vervangen ben ik op zijn minst het moederbord, cpu en geheugen aan het vervangen, wat me minstens 500 euro kost en volgens mij schat ik dan nog laag.
Als je pc 24/7 aan staat dan zou je misschien in de buurt kunnen komen maar de mijne gaat gewoon in slaapstand als ik er niet aan zit. Dan hou je een paar uur activiteit per dag over. Daarmee ga ik echt nooit de kosten van upgraden er uithalen aan stroombesparing.

Dus ik heb hetzelfde... De prestatie verbeteringen zijn niet spectaculair en zeker met de huidige geheugen prijzen blijf ik nog lekker even op mijn systeem uit 2011 (alleen videokaart en SSD er in zijn nieuwer).
Ik denk dat hoe het was dat mensen hele om de hele paar jaar vervangen nooit meer terug zal komen.

Gek genoeg doen ze.het met telefoon wel.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 19:32]

Bij de telefoons is er ook veel meer vooruitgang.
Een performance boost van 30% t.o.v. de vorige generatie telefoon is niet ongebruikelijk, terwijl we het bij de pc markt de afgelopen jaren vaak met 5 - 10% mochten doen.
De bruikbare levensduur van een telefoon is ook veel korter, je krijgt vaak 2 jaar na de originele release datum al geen software support meer.
Een smartphone van 5 jaar loopt vaak zo ver achter dat je niet eens meer doodnormale apps kunt draaien zoals facebook of de youtube app.

Vergelijk dat nou eens met een desktop computer of laptop.
Zelfs op een 15 jaar oude computer zou je nog de nieuwste Windows 10 kunnen draaien inclusief de apps en de nieuwste basis apps, weliswaar lang niet zo snel als een nieuwe computer dat doet maar het werkt!

Ook moet je je realiseren dat een mobiele telefoon meer gericht is op een net iets andere doelgroep en meer is dan slechts een compacte computer voor de meeste mensen.
Voor veel mensen is het ook een mode product waarbij je dus situaties hebt waarbij mensen altijd het nieuwste van het nieuwste moeten hebben.
Wat een onzin! Een galaxy s2 kan theoretisch alle apps nog draaien en meeste van de spellen en die is ouder dan 5 jaar!?!

Of neem een 5 jaar oude Note 3 met qualcomm 800 processor...die draait gewoon alles, en ben je een beetje handig, dan zet je er een andere rom op.
Mijn iPhone is ouder dan 2 jaar en kan me compleet niet herkennen in je verhaal.
Ik denk dat hoe het was dat mensen hele om de hele paar jaar vervangen nooit meer terug zal komen.

Gek genoeg doen ze.het met telefoon wel.
NOG wel. Over een aantal telefoon generaties zijn de incrementele verbeteringen ook bij telefoons voor het gros van de mensen niet meer relevant. Of liever gezegd, dringt het besef door bij de mensen dat het niet relevant is.
Dat is praktisch al bijna het geval. Het wordt een commodity en is ver uitontwikkeld.
Ik heb exact hetzelfde, i5 2500k, draait al jaren stabiel op 4,3ghz, met tegenwoordig een overklokte gtx 1080 erin.

Die cpu kan nog wel even mee, bij games gemiddeld 60-80% load op 4 cores, ook redelijk constant de afgelopen paar jaar.
100 w/h x 24 x 365 x (2025 -2018)=6132kWh x ~0.20 = € 1.226,40.

Ja je bent.over 7 jaar hooguit 1226,40 euro meer kwijt.

Dat zal in de praktijk minder zijn omdat niet iedereen 24/7 aan laat staan en ze laten minen of iets anders aan het doen is waarop cpu 100% energie trekt.

Bovendien koop je daar elke 3 jaar (theoretische.afschrijving) geen fatsoenlijk game pc voor.

PC is net als een auto geworden waar je makkelijk 10 jaar mee kan doen.

De volgende game pc die je koopt zou weleens de laatste keer kunnen zijn dat je volledige computer koopt/zelf zult bouwen.

Een octacore/hexacore machine zal niet snel te weinig power hebben. SSD gaan in theorie langer dan 50. Jaar mee. Om de 5-10 jaar grafische kaart vervangen hooguit.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 19:32]

Als je een haswell hebt socket 1150.. En de nelehem S 1366 was een energie beest destijds..

Als die haswell dan altijd gewoon gedraait heeft met dezelfde kosten...Wat maakt het dan uit of je minder w/h dan hebt.. Zou er zelf dan alsnog alles uit die haswell halen.. Dat is het geld het waard geweest.

Net of coffee lake een goede deal is op dit moment zeg.. Als je echt nog van een i7 870 kwam ja dan is coffee lake een optie.. Maar van een haswell naar coffee lake vind ik zelf een veelste dure upgrade..

En daarnaast canon lake gaat alleen voor laptops uitkomen... En voort Ice lake hebben we een z470 moederbord nodig.. Coffeelake gaat maar 1 generatie maar mee.. Zonder van het geld dus.
Die winkel in Eindhoven heeft absoluut een meerwaarde, zeer goede service en ze weten waar ze mee bezig zijn betreffende reparatie. Top!
Mwah meerwaarde... Niet helemaal mee eens.
Servicebalie durf ik niks van te zeggen, kan de problemen gelukkig zelf oplossen.
Maar wat een drama met de voorraad tegenwoordig.
Waar je vroeger de paradigit inliep en met je spullen naar buiten is voorbij.
Qua componenten en rand apparatuur regelmatig gehad dat iets er niet was en besteld moest worden, winkel is vooral ingericht op laptop en tablet verkoop +bijbehorende accesoires.
Als je écht iets direct nodig hebt houdt het tegenwoordig vaak al snel op, en zit er niks anders op dan online te kijken wie iets op voorraad heeft en direct kan versturen.
Ik ga puur voor reparaties naar Paradigit Eindhoven, doen erg hun best en vaak is een kleinigheidje op je PC waar je niet uitkomt gratis want is service!

Mooi toch?

Edit: Maar ik begrijp je reactie, ik ga voor hardware ook naar webshops puur omdat het goedkoper is. :)

[Reactie gewijzigd door anzaya op 25 juli 2024 19:32]

Je prijst ze voor de service maar als je dan een service terug kunt verlenen door iets te kopen ga je naar een online shop.

Best wel hypocriet eigenlijk.
Nee als ie wat wil kopen gaat die natuurlijk eerst naar de Paradigit, om te vragen wat het beste bij zijn build en budget past.
Om het vervolgens online te kopen, want ja, ze hebben ook niks op voorraad (;
Dat is waarschijnlijk de enigste manier om te overleven de dag van vandaag. Voorraad is veel geld dat je voor niets anders kan gebruiken. Wil je het als ondernemer overleven, dan mag er niet teveel geld in je voorraad zitten
Op de oude adressen van vroeger.
Niet helemaal. Toevallig heb ik van de week gezien dat deze tegenwoordig wat verderop in de Nachtegaalstraat in Utrecht huisvest. In het oude pand zit een Hema. :)
Daar zit ie al sinds 2013 hoor. Ze waren 2,5 jaar voor de sluiting van de rest vd filialen al daar heen verhuisd.
Het oude pand was te duur qua kosten. (En idd, de Hema is blij met al die vierkante meters die ze achter lieten :) )
Maanden terug bij para geweest. Goedkoopste met WD Red 4 TB. De winkel is alleen nog links open ( wat vroeger de helpdesk / fix ruimte was).
Die in Utrecht is volgens mij sowieso nooit weg geweest...
Inderdaad. Eindhoven, Maastricht, Utrecht zijn nooit dicht geweest bij het zgn. faillissement.
De winkel in Groningen was indertijd een Norrod-filiaal (voorheen Computerland).
De verkoop in al deze filialen ging die paar daagjes dat de curator het overnam gewoon door.
Dit is toch uitstel van executie of niet soms... zowel bij Computerland als Paradigit hier in de buurt heb ik al jaren geen hond meer gezien. Er brandt licht, er staan twee figuren achter een toonbank... en 90% van de producten die je zoekt liggen er niet in de winkel 'maar we kunnen ze zo bestellen'. Ja dat snap ik, daarvoor hoef ik niet langs te komen...

Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben, namelijk betrouwbaarheid en face to face contact als je een RMA moet doen of zo, dat heeft al zoveel schade opgelopen met deze onzekerheid; ik overweeg deze toko's niet eens.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2024 19:32]

Wel knap dat je al jaren geen hond meer hebt gezien bij Computerland. Sinds eind 2012 zijn dacht ik alle filialen al gesloten. :-)

Maar ik snap zeker je punt. De laatste jaren was er weinig personeel in winkels als dit. De kennis van zaken wordt steeds slechter.
Steeds minder en minder artikelen op voorraad. Niet alleen losse onderdelen, maar ook van de overige artikelen wordt te weinig voorraad gehouden.

Ik snap dat je als winkel een balans moet zoeken ivm kosten, maar naar mijn mening (en die van velen waarschijnlijk) is het allemaal te ver door geschoten bij een Paradigit,een Mycom etc. Door een beleid als dit genereer je uiteindelijk steeds minder traffic naar de filialen.

De kans is ook groot dat filialen puur en alleen een ophaal- en afgiftepunt worden voor RMA en (web)bestellingen met bijna 0,0% voorraad. Enkel wat voorbeeld laptopjes op display en misschien wat geheugenkaartjes en usb-sticks achter de balie ofzo. Het lijkt me ook een neerwaartse spiraal waar lastig uit te komen is.
Ik mis en heb altijd al gemist: het demo / showcase idee van de winkel. Computer shops waren nooit echt van de presentatie. Je knalt een bult doosjes en artikelen in glazen kasten of zet ze in het schap, een paar cutouts van een logo of een Lara Croft staan op verloren plekken door de winkel en de etalage hangt vol met kopietjes uit de recente folder, of als je pech hebt die van vorige maand.

Zeg het maar...

Zomaar even wat voorbeelden waarmee je volk kunt trekken:
- VR. Waarom niet een of twee HMDs beschikbaar maken om uit te proberen. Hier zit een ongekende bult aan kansen: voor VR heb je een dikke PC nodig, het is nieuw dus onbekend dus je kunt meerwaarde in service bieden, enz enz

- Monitoren. Ik kan uren op internet specs vergelijken, maar dit soort producten, en zeker de duurdere varianten met adaptive sync, HDR, 4K enzovoort... die wil je zien.

- Integratie. Hoeveel mensen lopen er niet rond met een behoefte maar geen kennis over wat er allemaal in je huis kan samenwerken, op je netwerk en daarbuiten... Schroef mooie how-to's in elkaar, hang er een set producten aan vast, en verkopen maar.

- Smart home. De doe het zelf ketens lopen weg met deze klantgroep. Mobile: zelfde verhaal. Allemaal gewoon computers, toch?

- Workshops. Organiseer redenen om mensen te laten komen. Geef ze iets mee. Er is zoveel nieuwe interessante technologie, maar hoeveel gaan er nou naar elektronicabeurzen om ze ook echt te zien? Het eerste contact is vaak een reclamespot. Denk alleen al aan 'zelfbouw PC's'... er is mega veel vraag naar, maar veel durven de drempel niet over. En als je componenten kan gaan verkopen aan die mensen die er eerst niet over zouden denken.... dan boor je markten aan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2024 19:32]

Anoniem: 882701 @holoX2 februari 2018 09:11
Komt dat Arjan de Koning drukker bezig is met zijn auto's zijn met zijn winkels
Bijde verschrikkelijke winkels, hier in Haarlem hadden ze een winkel eerst computerland daarna paradigit maar letterlijk nooit iets op vooraad.
Hun eerste winkel in Haarlem zat aan de Noorder Emmakade en toen werkte er alleen 'nurds' en waren er geen parkeer problemen.
Na de verhuizing hoek Brouwerskade - Zijlsingel ging het hard achteruit.
De (duurdere) huur van dure winkelpand en betaald parkeren (als je er al een plek vond) is het begin van hun einde daar geworden.
Zucht ja, goeie ouwe tijd... heb daar gewerkt als "nurd" ;) de meeste opbrengsten vloeiden dan ook (tegen inkoopprijs) direct weer terug de kassa in. Veel geleerd, veel gedaan, maar met afstuderen paste het niet meer.

Heb ooit de eerste versie van de website gebouwd, gewoon voor de leuk. Niet dat die er heel lang gestaan heeft, maar het was iets :)

Punt met de Emmakade was dat het (in ieder geval deels) een monumentaal pand was. Je kon dus niet echt moderniseren, wat echt wel een beetje nodig was. Maar naast hogere huur zullen ook MyCom en internet vast een rol gespeeld hebben dat het was minder ging. Jammer wel.
Zonde, want ik heb mijn Yoga (i7U, 8GiB en 256 GB SATA) daar nog gekocht. 888 euro, ik vind het nog steeds een koopje. Dat er daarna nogal wat mis mee was is mijn pech, maar prima service gehad. Tevens nog wat accessoires erbij. Samen met de MyCom verderop had je tenminste nog wat te kiezen en te vergelijken. De MyCom zit er nog trouwens, moet er van mijzelf af en toe wat kopen om ze in stand te houden.
Denk dat mycom er ook wel mee temaken had, immers zat die letterlijk om de hoek en met voorraad.
Wat een mooie plek op de Emmakade hoop geleerd. Was een old school computer winkel onderdelen + complete computers. Was een mooie tijd nog een paar keer op de beurs gestaan erg leerzaam. Tijden dat er nog onderdelen lijsten waren. Internet was nog niet echt je moet echt langs om dingen te kopen. Te veel computer in elkaar geschroefd was een leuke manier om geld te verdienen tijdens de opleiding. Veel kennis bij iedereen zoals het zou moeten zijn. Als je problemen had gelijk de computer op de bank en testen.

Wel altijd een beetje gevolgd met hun ontwikkeling. Jammer dat de naam verdwijnt maar het bedrijf zelf is al een tijdje geen computerland meer anyways.
Paradigit Utrecht was altijd wel ok... Tijd geleden dat ik er ben geweest, maar altijd prima geholpen en fijne (late) openingstijden.

Computerland kan ik me alleen van heel lang geleden herinneren. Goeie prijzen, slechte service.

Tsja, het is de retail-malaise voor alle computerzaken. Na de hausse van de jaren '90 is hun business een commodity geworden en on-line geschoven. De high-end is allemaal laptops gaan kopen en zijn ze kwijt aan de grote merken (Apple, HP, Alienware). De low-end is naar de Mediamarkt gegaan of on-line gaan winkelen, net als degene die voor onderdelen kwamen.

Als dan ook nog de verbruiksartikelen wegvallen, dan is er helemaal geen droog brood te verdienen. Daarmee bedoel ik: vroeger ging ik nog wel eens naar de computerwinkel voor een pak printpapier, inkt of beschrijfbare discs. Met de digitalisering van de samenleving is dat grotendeels weggevallen. Idem dito software.

Waar moet je nog je marge pakken als retailer? Reparaties?
Oh kwa hulp en zo was het idd prima, maar toen ze hier in Haarlem zaten hadden ze echt letterlijk nooit iets in voorraad.
Het was maar een kleine winkel. Maar er was degelijk een voorraad. ;)
Tsja, dan mag ik zeker geen opmerking maken over je foutieve gebruik van letterlijk? Ik denk namelijk dat je figuurlijk bedoelt en dat is toch meer dan alleen een taalfoutje... Tegenbewijs voor letterlijk is dat ik er eigenlijk alle keren dat ik er kwam, ook weer met spullen de deur uitliep. Die moeten ze dan toch op voorraad gehad hebben, anders kon dat niet.
Net zo verschrikkelijk als beide schrijven als bijde
Het oude computerland was al een poosje niet meer. Vond het in het verleden altijd een leuke winkel. Beetje rommelig, producten op voorraad en nerds achter de toonbank, heerlijk was dat.
Doet me denken aan Crazy Hans en Weans in de gouden tijd waar op elke hoek een computer winkel werd geopend. Was een leuke tijd waarin ik elke jaar wel een andere computer kocht, waar ik nu al 5 jaar dezelfde heb staan....
Weans had destijds wel een slechte naam (in Den Haag, weet niet of er meerdere waren). Zelf nooit problemen gehad, wel een keer een Cyrix 486SX-16 moederboard gekocht. Want goedkoop (was scholier dusja). Was een 486 maar dan zonder de floating point coprocessor. Als hij het deed zat je goed, maar aftersales was een uitdaging. Zo ging het verhaal in elk geval. :')

Edit: Ik googlede net even en vond hier nog wat redenen voor die slechte naam trouwens. Ik zie in de comments ook wat verhalen van de eigenaar zelf en een ex-werknemer. Erg interessant om dat allemaal terug te lezen.

Maar inderdaad wel een leuke tijd, met de PC dumpdagen koopjes zoeken, HCC dagen waar op het eind elke 10 minuten weer een streep door de prijzen ging :')

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 19:32]

Grappig, heb destijds dezelfde gekocht en later teruggegaan met een “klacht” op een vriendelijke manier. Kreeg een echte 486 mee met een knipoog en een praatje. Heb toen gevraagd waar Weans voor stond, met een grote lach: WE Accept No Shit :+

Ze waren daarvoor met een andere naam falliet gegaan, ben die naam even kwijt. Had daar voor een bedrijf een lauke bestelling gedaan en herkende me daar nog van, miscchien daarom de gratis omruiling.

Nog zo’n bedrijf is Future Computers in Hoofddorp. Ook zo een stel beunhazen wat zich vooral op de zakelike markt richtte.

Waar blijft de tijd....
Heerlijk op die beurs mijn eerste zelfbouw pc gekocht 35euro voor een 1700+betaald nog toen.
Ja hier ook maar dan een Duron 600, weet niet meer of dat nog in guldens was maar volgens mij wel
Mooie zaak was dat, tja, wat te denken van vobis en hun highscreen pc’s. Mn eerste Pentium 75 daar gekocht!
Highscreen was toch van Vobis?
* frickY spuit11, dat staat er ook.

Vergeet de Turbo-knop niet.

[Reactie gewijzigd door frickY op 25 juli 2024 19:32]

Die knop begrijp ik eigenlijk nog steeds niet.

Had volgens mij te maken met bepaalde software omdat die anders te snel ging. Hardware ging er niet van kapot.
Correct. A10 tankkiller en F22 raptor bijvoorbeeld. Het was vooral bij 3D games een probleem, die waren niet op de timer geschakeld; ik denk dat die gewoon te traag was. Heel handig, want bij sommige flight sims moest je soms eerst ergens heenvliegen. Dan zette je hem horizontaal en drukte je op de turbo. Maar dan moest hij wel 100% horizontaal staan. Anders crashte je meteen de grond in, of je vloog recht omhoog, gevolgd door een stall en... wel.

Bij A10 tankkiller had je ongeveer 0.3 seconden voordat je in de grond zat. Maarja, het is ook een vliegende tank dus je zat meestal al behoorlijk laag.
Wow..haha.. F22 Lightning 3 van Novalogic...
Ik heb die game nog steeds en speel em zo nu en dan nog met echte flight joystick op een XP bak....Heerlijk gewoon...
Vond het altijd jammer dat ik nooit de kans had om die extreem grote Novalogic World War te spelen...Tank...F22..er was nog een andere flight simulator game van ze....etc etc.
Kreeg het nooit voor elkaar om te landen. Uiteindelijk vond ik uit hoe: volle snelheid naar beneden vliegen en op het laatste moment optrekken, anders ging je "te traag" ofzo. Vliegtuigen kon je ontwijken door snel uit de randen van het spel te vliegen en daarna achter de vijand aan te gaan. Binnen een minuut kon je door het hele veld vliegen. Veel lol mee gehad, maar het ging echt *nergens* over.

Net als deze nostalgiek overigens ... maar da's wel vaker zo met nostalgiek ;)
Probeer de oude Populous maar eens te spelen... dat is Game Over in 0,1 seconde. :P
Hier een uitgebreide les over turboknoppen:
https://www.youtube.com/watch?v=p2q02Bxtqds

(LGR, top youtubekanaal voor nerds)
En DES niet te vergeten. Haha!
Adverteren met grote schijven maar eigenlijk voor en dan kleine schijven verkopen met steacker er op (schijf compressie) daar denk ik aan bij de naam des
Dat was Stacker toendertijd inderdaad, in de volksmond al snel stakker genoemd, omdat je dan geen geld had voor een _echte_ grote schijf :D
Doet me denken aan Crazy Hans
"Waarom teveel betalen, voor minder haal je het bij de kale" :D

Wel een rommelige winkel was het, met die bakken met ouwe troep erin... toch goede herinneringen aan, mijn allereerste geluidskaart en modem daar gekocht :P

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 25 juli 2024 19:32]

Inderdaad goeie ouwe tijd nog toen de winkel nog op de Herengracht in Den Haag zat met altijd vriendelijke medewerkers.
Anoniem: 181786 1 februari 2018 20:59
Altijd nog spijtig dat de lokale Paradigit jaren geleden gesloten is. Was de enige PC zaak waar nog personeel rondliep wat ook daadwerkelijk verstand had van de producten die ze verkochten en service verleenden. Nu is iedereen aangewezen op dozenschuivers als MM, dan kan je het net zo goed online kopen.
Toen ik er eens kwam (Eindhoven) jaar of 3 geleden omdat er een Surface Pro op voorraad lag werd ik begroet door 4 brunettes achter de kassa die allemaal twee hele grote 'pluspunten' voor de sales bleken te hebben. In de periode 2004-2006 toen ik er werkzaam was in studententijd was dat wel anders. Ik moest er wel om gniffelen want zoiets is doldriest uiteraard.
Tegenwoordig zijn het gewoon weer mannen die er uit zien als degenen die er verstand van hebben. Misschien waren die dames ingehuurd. Soort constructie als shop-in-shop bij de Mediamarkt of de Bijenkorf.
Naar mijn weten heeft Paradigit nog 4 winkels in Nederland.

- Eindhoven
- Maastricht
- Utrecht
- Groningen (Norrod)
Groningen draagt de naam Norrod, maar is al lang niet meer het Norrod van vroeger. Immers staat het personeel van Computerland Groningen (ze hebben het na overname van Norrod hernoemd naar Norrod) ook nog steeds in hetzelfde pand aan de Westerhaven.

Vroeger, ik denk echt met weemoed terug, kon je binnen loopafstand van Norrod naar Funprice, naar Update Computers, naar Dynabyte, naar Vobis en Dixons.
Daar hadden ze dan A4tjes met prijslijsten altijd staan die je mee kon nemen, en elke zaak had nog z'n eigen voorraad aan producten. Had de een Asus dan de ander MSI of Epox, Gigabyte. De een Maxtor of Quantum, dan de ander Western Digital of Seagate.
Er was nog een verscheidenheid van winkels en een verscheidenheid van producten. Dat laatste is echter veranderd met de tijd en elke zaak bleek dezelfde leverancier te hebben, en daarmee dezelfde producten omdat ze allemaal dezelfde deals van de leverancier opkochten.
Hierdoor kon je nog wel van A naar B gaan om prijzen te vergelijken, maar zowel prijs als product was altijd zo goed als gelijk. Waardoor je naar winkels ging waar jij je het prettigst geholpen vond worden, en diegene wie de meeste mensen met service wist aan te spreken leefde het langst.
Echter doordat dus ook de winkels weg gingen en de verscheidenheid van producten, ging men met de komst van internet shoppen verder kijken als alleen lokaal. Naja, en nu koopt er bijna niemand meer in een winkel. Immers wil iedereen toch graag die producten hebben die hij/zij graag wil.

Hoe lang Paradigit nog gezond blijft. Ik weet het niet, maar ik denk wel dat de naam Norrod net als Computerland in ieder geval ook zal verdwijnen.
Deel van het personeel bij Norrod was er ook al toen ze nog aan de Steentilstraat (dacht ik) zaten en wat ook onder de noemer Computerland heeft gewerkt. Hadden in het verleden Funprice overgenomen dat indertijd aan het Damsterdiep zat. Was idd op loopafstand, ff een papiertje ophalen, onder het wandelen vergelijken en beslissen waar je haalde wat je nodig had...

Hoe het tegenwoordig op de gevel staat bij Norrod weet ik niet, maar er heeft iig een tijd Norrod powered by Paradigit op gestaan en personeel liep of loopt in Paradigit shirts.
Je vergeet nog https://asci.nl/ in groningen aan de parkweg in een vroeger woonhuis, heeft al flink wat jaren nog een stuk 4 winkels. 20 jaar geleden had je inderdaad concurrentie van winkels, tegenwoordig alleen internet shops.
En dan 1 x per jaar naar Utrecht naar de HCC dagen. Stond op een gegeven moment iemand van Funpices 14k4 modems vanaf de stand het publiek in te gooien. Die waren toen al niet meer aan de straatstenen kwijt te raken.
Norrod steenstilstraat keer een pc project mee gedaan, zelf een leuke pc aan overgehouden.
Die vergeet ik niet, maar deze haalde ik niet aan omdat dat deze niet op loopafstand te bereiken was.

Maar dan vergeet je nog wel meer erbij te noemen. Heel in het begin had je nog Tim Tronics (Oude Ebbingestraat), een soort Okaphone die ook computeronderdelen verkocht. Tevens had je de Vobis Superstore vroeger in Groningen. Alsmede ook rond eind 80 begin 90 nog de Dixons, Vobis en toen nog Byte (later Dynabyte genaamd).
Later kwam er Norrod bij. Eerst in de kelder onder Ferwerda Fietsen, en later in een eigen pand in de Steentilstraat. Waarna we nog de Funprice kregen, welke begon in de Lijnbaanstraat. Echter verhuisde deze al snel naar de bekende plek aan het Damsterdiep. Waar ze later weg gingen in verband met de aanleg van de parkeergarage, waardoor het hele gedempte Damsterdiep weer werd afgegraven. Hierdoor was aanvoer van goederen niet meer mogelijk. Hierdoor is men naast Plato Groningen gaan zitten in de Oude Ebbingestraat.
Hetzelfde lot treft in deze Update Computers, die op het Damsterdiep tussen de Norrod en Funprice in was gaan zitten. Deze moest ook noodgedwongen verhuizen. Al gingen die niet zo ver weg, net om de Hoek als je van Norrod kwam richting het Gedempte Zuiderdiep de Rademarkt op.
Eigenlijk moet je toch wel concluderen dat het verbouwen van het Damsterdiep dus ook mede fataal is geweest voor deze ketens.

Afijn, eind jaren 90 begin 2000 had je inderdaad ook andere zaken. 3 zaken in de Rivierenbuurt alleen al. Bits'n'Pieces op de hoek van het Hoornsediep en de Parkweg. Dit was de onderdelen shop eigenlijk van AB Computers welke zich gevestigd had ook in de Geulstraat. Helaas is deze zaak er niet meer.
ASCI zit nog wel steeds aan de Parkweg.

Er waren ook nog zaken die kort leefden op het industrieterrein Driebond. Zoals Driebond Computers en City PC.
Ook aan de Hereweg zit nog steeds een computerzaak bij het winkelcentrum in de buurt ter hoogte van De Wijert. Ik doel dan op Nexio Computers.

Dan heeft er nog een zaak op winkelcentrum Paddepoel gezeten aan de buitenkant bij de Intertoys in de buurt. Alsmede ook een zaak ergens in Beijum, maar daar ben ik zelf nooit geweest.

Heb ik ze nu voor de stad Groningen gehad, of mis ik nog een paar? :p
ASCI is begonnen vanuit zijn woning. Hij was een buurman van een paar huizen verder.
Daar had ik toen een Jumbo drive, SB en nog wat andere dingen gekocht.
Hij had toen ook een bbs, die ik regelmatig bezocht.
Update Computers zit tegenwoordig ergens in Tynaarlo. Was een goede winkel.
NeXio zit aan de Verl. Hereweg en de eigenaar had hier jaren geleden ook nog een videotheek.
Voor Norrod Computers, Steentilstraat, zat er Telec Computers in en er naast Telec Elektronica.
Zo was er ook nog Tulip Computers, Peizeweg/Paterswoldseweg, Red Point Computers, Verl. Hereweg en nog meer... Ik kwam overal wel, ook omdat er zoveel dicht in de buurt waren.
Tandy, A-straat, Oude Ebbingestr. en later ook nog in de Oosterstraat (computer supplies).
Arja Elektronics, later Tim Tronics, en weer later ook nog Display een pand opende.
Maar ik kan zo nog wel ff doorgaan...
Goh, een paar jaar geleden heeft Paradigit ook Komplett overgenomen maar die voeren (voorlopig) nog hun eigen naam.

nieuws: Paradigit Holding neemt Komplett over
ik doe altijd de netwerk test,,, als ze het verschil tussen een cat5e en cat 6 kabel kunnen uitleggen zijn ze van mij part geslaagd
Ze hebben vorige week (25-01-2018) nog een nieuwe vacature geplaatst:
C#. NET E-commerce Software Ontwikkelaar voor het ontwikkelen van websites. Lijkt me geen toeval :)
https://www.werkenbijparadigit.nl/vacatures/ict.aspx
Zo ver ik weet is Komplett en Norrod ook nog van Paradigit, zullen binnenkort ook wel verdwijnen. Sites zijn vrijwel identiek. Geen van deze webwinkels ooit problemen gehad, producten altijd de volgende dag in huis mits op voorraad. Winkel in Utrecht is ook prima.

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 25 juli 2024 19:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.