Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wileyfox biedt smartphones flink goedkoper aan met advertenties op lockscreen

Wileyfox biedt via zijn eigen website twee smartphones aan met Add-X. Dat is een advertentiedienst die reclame weergeeft op het lockscreen. De telefoons met Add-X zijn veel goedkoper dan hun tegenhangers zonder advertenties.

Bij activeren van een smartphone met Add-X moeten gebruikers hun geboortedatum en geslacht invullen. De lockscreenadvertenties worden aan de hand van die informatie gepersonaliseerd. De advertenties zitten volgens de fabrikant niet in de weg van notificaties en widgets en zijn met een enkele veeg van het scherm te halen. Het dataverbruik van de advertenties zou niet meer dan 20MB per maand zijn.

Voor de Swift 2 Plus met advertenties vraagt Wileyfox 120 Britse pond. Dat is 60 pond goedkoper dan de reguliere prijs van het toestel. Omgerekend komt de prijs met advertenties uit op 136 euro, de smartphone is zonder advertenties in de Benelux te koop bij webwinkels vanaf 171 euro.

De Swift 2 Plus is een midrange-model met Snapdragon 430, 3GB ram en 32GB opslag. Het toestel heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels en draait op Android 7.1. Ook de Wileyfox Spark+ wordt in het Verenigd Koninkrijk aangeboden met Add-X. De prijs is dan 70 pond in plaats van 120 pond. Dit is een budgetmodel met MediaTek-soc, 2GB ram en 16GB opslag.

Volgens Engadget gaat Wileyfox ook de Spark X en de Swift 2 aanbieden met lockscreenadvertenties. Die modellen zijn echter nog niet te bestellen op de Wileyfox-website. De Wileyfox-smartphones met advertenties worden verkocht via de Britse website van de fabrikant, op Amazon.co.uk en via andere Britse webwinkels waar Wileyfox-telefoons al te koop waren. Het is mogelijk om de toestellen vanuit de Benelux te bestellen.

Klanten die zich na aanschaf bedenken en liever geen advertenties willen, kunnen de Add-X-software weg laten halen tegen een betaling van 40 pond. Wileyfox pusht dan een ota-update naar de telefoon die de software verwijdert. Gebruikers die dat doen, betalen in sommige gevallen dan alsnog minder voor het toestel dan wanneer ze de reguliere versie zouden kopen.

Een andere fabrikant die hardware goedkoper aanbiedt door advertenties weer te geven is Amazon. Het online warenhuis geeft korting op bijvoorbeeld e-readers en tablets, maar het prijsverschil is veel kleiner dan bij Wileyfox.

Model Normale adviesprijs (pond) Prijs met Add-X (pond) Prijs in Pricewatch (euro)
Spark+ £120 £70 § 89,-
Spark X £140 £80 § 79,-
Swift 2 £160 £100 § 119,-
Swift 2 Plus £190 £120 § 136,-

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-12-2017 • 11:30

164 Linkedin Google+

Reacties (164)

Wijzig sortering
Als ze beide versies blijven verkopen vind ik dit een prima idee. Fabrikanten willen geld, dat kan door het rechtstreeks aan ons te vragen of via advertenties. Dat we hier nu een keus in hebben vind ik helemaal geen verkeerde ontwikkeling
Ik vind het ook geen verkeerde ontwikkeling maar ik betwijfel dat het houdbaar is. Wat houdt mij tegen om stock Android op de telefoon te flashen nadat ik eerst de goedkope versie heb gekocht?
Paar redenen:
- Veel tweakers kopen toch een wat higher spec model
- Van de tweakers die dit wel kopen zal er een klein percentage dit zelf willen doen
- Meeste niet tweakers weten niet eens wat een ROM flashen is.
- lage prijs maakt het voor de velen die geen reclame willen het niet waard om zelf te flashen. Beetje bij betalen en gewoon lekker weg laten halen die reclame
Om een unsigned rom te flashen moet de bootloader unlocked zijn. Ik denk dat ze daar 40 pond voor vragen.

En uiteraard heeft een ad versie een andere signature dan een adfree version. Dus de rom van een andere pakken? Ik betwijfel het.
Daar zat ik ook al aan te denken ;)

Sowieso als ze heel dat ding dicht zouden timmeren er gaat altijd wel iemand root access krijgen om die meuk uit te schakelen.
dat er een tweaker hier of daar gaat flashen is natuurlijk niet direct een ramp als het maar een klein deel is van de mensen die deze goedkopere variant kiest. Beetje vergelijkbaar met ad-blockers, getolereerd tot het moment dat iedereen en zijn oma er een gebruikt.
Hoeveel mensen kunnen nou echt een andere ROM erop zetten?
Nou als je er in verdiept denk 15% Meesten hebben er toch geen zin in of het is te moeilijke materie. Aan het eind van de streep valt het best mee als je doet wat er staat is mijn mening
Het is inderdaad dood simpel, maar de meeste mensen zullen claimen dat het te ingewikkeld of eng is. De meeste mensen kunnen al niet eens een programma installeren!
15% van de tweakers die er een andere ROM op gaat zetten of 15% van de mensen die een smartphone hebben (met Android)? Dat laatste is bij lange na niet zo volgens mij... (geen feiten paraat, maar een Gut-feeling)
Dat we hier nu een keus in hebben vind ik helemaal geen verkeerde ontwikkeling
Ik wel..
Indirect betaald de consument ook voor die advertenties (als je een product koopt). Verder wordt advertentieruimte goedkoper en goedkoper, waardoor we steeds meer advertenties te zien krijgen, die steeds meer van onze aandacht en tijd verspillen.

En omdat de adverteerder betaald, heb jij minder (niks?) te zeggen over de diensten / producten die je gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 6 december 2017 16:46]

Mee eens. Onder de noemer "korting" of "gratis" wordt nu geaccepteerd dat we (storende) adverenties te zien krijgen. Maar in werkelijkheid betalen we natuurlijk wel voor de kosten, die de verkoper van het geadverteerde product maakt, om te adverteren.
Minder advertenties en goedkopere producten klinkt voor de consument toch veel beter? Natuurlijk zal 'marketing' dan zeggen "men moet wel weten dat het product bestaat"... tja... volgens mij kopen toch veel mensen vrij gericht (dus gaan op zoek) en/of gaan af op mond-op-mond reclame (die helaas gestuurd kan worden door twijvelachtige praktijken).
Je wil niet weten hoeveel mensen iets kopen doordat ze ongemerkt beinvloed zijn door een reclame uiting, op welke manier dan ook.

En wat betreft het geld dat iets kost en dat daar ook reclame van wordt betaald.... Tijdschriften, kranten, TV, bushokjes... Wat is het verschil met de telefoon? Zo goed als alle reclame kost geld, dat betaald wordt uit de inkomsten van verkoop van producten. Of begrijp ik de punten verkeerd?
Op TV zijn veel mensen ook niet zo blij met reclame. Tegenwoordig is bijna 50% van de tijd reclame.
Joh, dat is in essentie toch niet anders dan sponsoring langs de sportvelden? Je kunt er als club voor kiezen om een hogere contributie te vragen, maar dat houdt veel mensen tegen. Dus komt er boarding met reclame, shirts met reclame, sporttassen met reclame, etc.

Wees blij dat je bij WileyFox nog een keuze hebt :P
Joh, dat is in essentie toch niet anders dan sponsoring langs de sportvelden?
Jawel.. alhoewel, die dynamische borden daar worden ook steeds vervelender.
Wees blij dat je bij WileyFox nog een keuze hebt :P
Met de nadruk op nog. Op een heleboel gebieden heb je als consument al geen keuze meer en als je wel keuze hebt, heb je alleen keuze uit het 'menu' dat door iemand anders is samengesteld.
Ik ben het met je eens. Hopelijk zou Google dit ook met Android doen. Ze maken nu namelijk 70% winst op Android, ten koste van onze privacy en een advertentievrije/arme beleving. Dat heeft niks meer met kostendekking te maken, maar ordinaire winsthonger. Ik blijf wat dat betreft lekker Bij Sailfish van Jolla: niet duur, geen advertenties, geen privacyschending en ondersteuning voor Android-apps.
Iedereen heeft het over custom roms flashen, maar wat als deze versies met een gelockte bootloader oid worden geleverd? Kan me niet voorstellen dat ze het zo makkelijk zullen maken...
Hoe dan ook is dit een non-issue als je thuis Pi-hole draait (icm always-on VPN) :Y)
Tenzij deze ads vanaf Wiley's server komen.
Hoezo? De app doet in dat geval net zo goed een dns request naar die server bij het ophalen van content. Hoogstens 1 keer blacklisten en klaar is Pi.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 6 december 2017 13:12]

Blokkeer je meteen je OTA updates van Wiley zelf bijvoorbeeld. Het zou wel werken hoor wat je zegt. Maar een PiHole en een permanente VPN lijkt me gewoon omslachtig. Gebruik gewoon AdAway of zo.
Adaway heeft toch root nodig? Dan kun je met zo goed een ander lockscherm erin zetten.
Leuke business case. £ 60 = ~§ 68 korting op de aanschaf.
Ervan uitgaande dat de gemiddelde levensduur zo'n twee jaren bedraagt is de "korting" 9.3 cent per dag.
Als ik bekijk hoe vaak ik mijn lockscreen voorbij zie komen is dat toch gauw 50 keer per dag.
9.3 cent per dag / 50 views = §0.00186.

Een vijfde van een cent per view. Ik vermoed dat WileyFox gemakkelijk het tienvoudige (als niet meer) per view zullen ontvangen van de adverteerders.

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 6 december 2017 12:44]

Van wat ik vind geven adverteerders ruwweg 1-3 dollar per 1000 views. Dat is dus per view tussen de 0.1 and 0.3 dollarcent, en eigenlijk exact de range waar jij op uit komt, minus die factor tien (dan wel meer). Oftewel als hele ruwe schatting komen we erop uit dat het voor WileyFox niet uitmaakt, en zeker niet dat ze meer dan 10x extra verdienen met advertenties. Als dat wel zo was geweest had natuurlijk iedere telefoonaanbieder dat al lang ingevoerd: budget toestel waar ze vervolgens volgens jouw idee §700 aan verdienen zelfs als ze hem gratis weggeven.
exact hetzelfde maar een factor 10 verschil...

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 6 december 2017 12:59]

Die factor 10 die hij later eraan toevoegd. Dus de conclusie is dan in tegenstelling tot wat hij stelt ze niet effectief de prijs van een high end toestel ontvangen, maar dat het op evenveel inkomsten neer komt voor ze.
waar baseer je de opbrengsten op die WilleyFox ontvangt?
Ik denk niet dat mensen met een Wileyfox 50 keer per dag gemiddeld hun lockscreen voorbij gaan. Stel ik neem een typisch CPM (cost per thousand impressions voor adverteerders) van 3 euro, dan zou dat betekenen dat je ongeveer 23000 impressies per gebruiker nodig hebt ALS je rechtstreeks aan adverteerders verkoopt (dus zonder platform er tussen en zelf je eigen ad sales handled), dus dat is ongeveer 31 per dag. Tel je daar bij op dat vaak de CPM voor publishers (wat WileyFox hier is) de helft is (vanwege het platform wat er tussen zit) dan zou je het hebben over 62 per dag. Stel WileyFox doet de ad sales zelf, dan zitten ze ergens tussen die twee gevallen in.

Zou best haalbaar zijn, want powerusers unlocken hun telefoon gemiddeld ergens tussen de 80 a 110 keer per dag (op basis van iPhone gebruik en Locket app gebruik), maar hoe dat er uit ziet voor low en mid end smartphones: geen flauw idee. Komt in ieder geval zeker niet op tienvoudige op zoals jij verwachte.

Hoe dan ook, wat ik erg interessant vind is of het ethisch te verantwoorden om hier dan LineageOS op te zetten. Meestal heb ik zo iets van: dat is je recht. Maar hier betaal je natuurlijk concreet minder vanwege die ads. Liefst zou ik zien dat je dan dat lockscreen als app zou kunnen installeren op LineageOS (zou best berijd zijn dat te doen indien ik dit mobieltje kocht)... maar ja, dat kan ook niet echt goed op Android.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze dit vast doordacht hebben... en je dus simpelweg iets langer moet wachten.
Ik dacht trouwens dat Google een verbod op advertenties in het lock screen had. Weet iemand hoe dat zit?
Dat is een verbod op third-party apps uit de Play Store, en niet die in de softwareschil van de fabrikant gebakken zitten. Zie ook hier: nieuws: Google doet Android-apps met lockscreenreclame in de ban
Ik dacht trouwens dat Google een verbod op advertenties in het lock screen had. Weet iemand hoe dat zit?
Verbod voor applicatiebakkers. Niet een verbod voor fabrikanten (meegeleverde software).
En zelfs nog niet voor alle applicatiebakkers, maar puur voor apps die de lockscreenreclame als side-feature leveren IPV als hoofdfeature.
Hier kies je bewust voor korting oftewel een lagere aanschaf prijs. Je gaat akkoord met het tonen van advertenties op je lockscreen bij aanschaf van dat specifieke model.
In dit geval heeft Google niks te zeggen, omdat de gebruiker bewust de keuze maakt om advertenties op het lockscreen te accepteren. Hier krijgt de gebruiker dan ook nog eens korting voor.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 6 december 2017 11:52]

Even wachten totdat die gehackt worden zodat je er iets als Lineage OS op kan draaien, en je hebt een heel goedkoop toestel met aardige specificaties. ;)

Amazon deed dit jaren geleden (en misschien nu nog wel steeds?) met hun Kindle e-ink readers. Die kwamen ook uit in normale en 'gesponsorde' versies. Het is niet echt een nieuw concept. Overigens kon je die Kindles ook hacken. Custom firmware erop, en zeg maar gedag tegen de advertenties.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 december 2017 11:43]

Dit is precies wat ik dacht. Makkelijk een goedkope telefoon kopen en er gewoon een andere ROM overheen flashen.
Ook mensen die niet kunnen / willen flashen om welke reden dan ook kunnen met gemak om de ads heen werken, apps als deze maken het erg makkelijk want zodra die add-x vraagt om verbinding te maken houdt die m gewoon tegen ;)
of gewoon root + verwijderen van de troep
Root heeft een kwetsbaarheid of een geunlockte bootloader nodig...
Volgens mij ben je met een custom rom flash inderdaad klaar?
Zolang dit niet de standaard gaat worden waarmee de standaard toestellen dus 60 euro duurder worden vind ik het een prima initiatief, maar we weten allemaal hoe de bedrijven werken.
Verander het woordje 'dit' even naar 'het'. Wileyfox maakt z'n telefoons namelijk niet duurder zonder ads, maar goedkoper met.
Verander het woordje 'dit' even naar 'het'. Wileyfox maakt z'n telefoons namelijk niet duurder zonder ads, maar goedkoper met.
Nu doen ze dat niet, maar als ze merken dat die telefoon met ads goed verkoopt, maken ze van hun volgend model ook een telefoon met ads. Die met ads krijgt dan de normale prijs (prijs die ze nu aan die zonder ads geven) en die zonder ads maken ze doodleuk een stuk duurder, kassa, kassa!

Een telefoon met ads moet ik gratis krijgen, anders mogen ze hun rommel steken waar de zon nooit schijnt.

[Reactie gewijzigd door Kefke op 6 december 2017 11:49]

Nou nou, wat een reactie weer. Dit is Wileyfox, een kleine speler die kwalitatief goed spul voor een nette prijs op de markt brengt.

Laat toko's als EA hun daadwerkelijke rommel maar op de door jouw omschreven locaties herpositioneren, maar doe eens iets liever tegen Wileyfox ;)
Volgens mij ben je met een custom rom flash inderdaad klaar?
Klopt, maar daarvoor heb je wel een open/unlocked/hacked bootloader nodig, en een manier om de custom ROM te flashen. Dat laatste kan mogelijk vanuit het OS (zeer waarschijnlijk root nodig) of vanuit de (unlocked) bootloader. Als de bootloader gesloten is, dan zal een custom ROM niet starten.
waarom een custom rom? neem gewoon de Wileyfox rom van het toestel zonder Add-X :P
Custom Roms draai je niet alleen omdat in dit geval de advertenties dan weg zijn.
Als de community dit toestel oppikt zul je binnen no-time Lineage o.i.d. hebben.

Of Wileyfox hier rekening mee heeft gehouden en dus iets heeft ingebouwd (net als Samsung Knox) om dit tegen te gaan moeten we dan maar afwachten

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 6 december 2017 11:36]

Dat is nog het grote raadsel.

Je weet welke soc er in zit, maar de gebruikte ROM is afwachten.

Het zal niet het eerste toestel zijn die niet goed functioneert na een flash.
Het is een te kleine groep die daadwerkelijk iets zou bouwen voor deze phone. De gemiddelde user zal het een worst zijn. Die koopt het omdat het goedkoop is.
Ze zullen er wel rekening mee gehouden/van op de hoogte zijn.
Echter interesseert het ze waarschijnlijk toch niet, want het gros van de mensen die interesseert het ze niet en de sponsors die betalen toch wel.
Ik denk dat ze er rekening mee hebben gehouden, want hoeveel % van de telefoon gebruikers zet er een andere ROM op / kan hier iets mee. En met @kaasboer09 zijn comment, al zouden 9 op de 10 dit doen, dan hebben ze nog winst. En ik zie niet 90% van de mensen custom roms draaien.
Mensen die het niet doen verwachten software-updates, die kunnen ze dankzij de reclame inkomsten betalen.

Mensen die flashen, die krijgen geen updates meer van wileyfox. Het zou voor wileyfox fijn zijn als zoveel mogelijk mensen de goedkope versie kopen en flashen. Dan hoeven ze ook geen sofware ondersteuning meer te bieden. Sorry er zijn te weinig mensen die de originele software voor dit toestel gebruiken, daarom updaten we de software niet meer. Als compensatie zetten we de advertenties uit...
Je weet zelf dat en mensen niet gaan flashen en dat WileyFox op een zeker moment gaat kappen met updates providen. Ik weet zelf niet hoe hun update beleid is.
Als ik me niet vergis is dat niet voor de Swift 2 helaas, dus als je hem nu zou kopen zit je alsnog (tijdelijk?) aan advertenties vast.
Dat is voor de gewone Swift; draait dat ook op deze? Of is het gewoon hetzelfde toestel met andere software?
Nee, dat is de Swift. De Swift 2 is een ander toestel, waar andere firmware voor is. Die is nog niet af.
Ik bedoel meer de Swift 2 met reclame <-> de Swift 2 zonder reclame, zit daar qua hardware enig verschil in?
Ik denk dat ze dat gewoon incalculeren. Wellicht waren zonder custom rom support de telefoons nog goedkoper geweest.
Dit is best een vervelende ontwikkeling :(
Prachtige ontwikkeling! Goedkoper in ruil voor rťclame. Kwalitatief zijn het prima toestellen. Zou er zo weer een aanschaffen.
Goedkoper in ruil voor reclame ja. zeer goede ontwikkeling wanneer je bedenkt dat er in afzienbare tijd wel een open rom komt waar de Add-X eruit gehaald is ;-)
Win/Win
Rooten, even kijken waar de advertenties vandaan komen en die hosts redirecten naar 127.0.0.1, probleem opgelost inderdaad.
Helemaal geen aparte ROM voor nodig.
Het ligt aan de implementatie, misschien zou het zelfs wel mogelijk zijn om (met/zonder root) de notificaties te blokkeren.
Dan hoef je helemaal weinig aan te passen.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 6 december 2017 12:04]

ik verwacht dat de bootloader gelockt is zolang je niet bijbetaald.
Tweakers daargelaten, als je gaat kijken naar wellicht een doelgroep voor het toestel, wat toch bereikbaar wilt zijn, het geld niet zou kunnen missen etc. Wordt je dus nu continu reclames, acties en aanbiedingen voorgehouden. En daarnaast koop je een apparaat, maak je er gebruik van, maar bij eigendom zou je toch liever geen reclames continu hebben? Als je dadelijk op je smart TV ipv reclames bij de omroepen 10 advertenties weg moet swipen om verder te kijken wordt toch niemand vrolijk van. En goedkopere smart koelkast waarbij je die 10 advertenties ook weg moet drukken om je blikje cola te pakken etc. Dit geeft ruimte om op deze tak verder te borduren, en dat vindt ik in the end geen prettig idee.
Zolang het een keuze is, prima. Jij wil die reclames niet, dan koop je de versie zonder reclames. Wat is het probleem dan?
Het kostenplaatje. Je hebt dadelijk 2 modellen TV's bijv. Beide hebben zelfde specs,zelfde kwaliteit. Alleen voor de een betaal je 1500 en de ander 1000. Voor veel mensen is die 1000 al een groot genoegen investering. En dan kunnen ze het wellicht met moeite al bekostigen. Daarbij krijgen ze tig reclames voor de neus die ze in the end ook niet kunnen bekostigen. Ik vermoed dat je daarme uiteindelijk een segment van de maatschappij aan een nieuw apparaat helpt en psychologisch help je ze wellicht nog meer de schuld in.

Je hebt een keuze, dat is inderdaad prima. Maar als je daarvan verdergaande gevolgen van gaat proberen te zien, vindt ik het al met al geen prettig idee.
Dat vind ik wel heel vergezocht. Wil je die mensen nu tegen een stuk of 10 reclames beschermen, terwijl ze daarna tijdens het kijken ook ieder kwartier 10 reclames voor hun neus krijgen? Of moeten we dan ook TV-reclames in sociale huurwijken gaan filteren ofzo? Geen reclame meer in bushokjes, want mensen die al geen auto kunnen betalen zijn te kwetsbaar? Sigaretten alleen aan mensen verkopen met minimaal een MBO-diploma, omdat de kans anders groot is dat ze die verslaving later niet kunnen betalen?
nee hoor, zolang je de mogelijkheid hebt om de reclame af te kopen, waarom niet?
Eigenlijk koop je de reclame af door een duurder toestel te kopen
yep, dat is precies wat ik bedoel...

Ik heb bijv een app met reclames , maar die kan je ook afkopen tegen een kleine vergoeding.

win-win, jij geen reclames, ik wel wat inkomsten die ik nooit zou hebben omdat jij reclames sowieso niet aantikt
Laat google dat juist aan banden willen leggen, advertenties op het lockscreen ...

nieuws: Google doet Android-apps met lockscreenreclame in de ban
Dit is best een vervelende ontwikkeling :(
Waarom? Goede onderbouwing tot zo ver.

On topic: Bootlock verwijderen, custom rom en je hebt een heel goedkoop mobieltje :+
Zolang je ook duurdere telefoons kan kiezen zonder reclame vind ik het prima, maar laat de consument de keuze en niet de leverancier die reclame rommel ongevraagd door je strot duwen.
Maar je hebt toch ook een keuze? Vandaar mijn reactie, vervelende ontwikkeling omdat je reclame supported devices kan kopen voor minder dan de 'normale' prijs vind ik een heel rare opmerking, neigt sterk naar een FP reactie :O Vandaar mijn -1
Tweakers daargelaten, als je gaat kijken naar wellicht een doelgroep voor het toestel, wat toch bereikbaar wilt zijn, het geld niet zou kunnen missen etc. Wordt je dus nu continu reclames, acties en aanbiedingen voorgehouden. En daarnaast koop je een apparaat, maak je er gebruik van, maar bij eigendom zou je toch liever geen reclames continu hebben? Als je dadelijk op je smart TV ipv reclames bij de omroepen 10 advertenties weg moet swipen om verder te kijken wordt toch niemand vrolijk van. En goedkopere smart koelkast waarbij je die 10 advertenties ook weg moet drukken om je blikje cola te pakken etc. Dit geeft ruimte om op deze tak verder te borduren, en dat vindt ik in the end geen prettig idee.
Had je deze toelichting maar in je first post gezet _/-\o_

Zoals gezegd is het echter in de vorm van een keuze in dit geval en daarom dus geen slechte zaak mijns inziens.

Verder borduren op diezelfde tak, maw het weghalen van keuze, nee dat is idd geen goed idee.
Waarom is dit een vervelende ontwikkeling, zolang je gebruikers de keuze geeft zie ik het probleem niet.
Ik heb dit liever dan dat je geen keuze hebt, en overal maar ongevraagd reclame op gepushed wordt.

Mogelijk zoals onder aangegeven kun je hem later nog flashen en dan heb je gewoon voor aanzienlijk goedkoper een leuke low/mid toestel.
Maar die keuze is een valse. Als ik aanbel bij iemand met de vraag of hij een stomp wil, of voor 10 euro geen stomp, vind je het dan ook prima omdat je de keuze hebt?
Het feit dat dit niet zo erg gevonden wordt geeft aan dat advertenties en reclame al zo normaal gevonden worden dat 'geen reclame' een feature is waar je voor moet betalen.
Als ik aanbel bij iemand met de vraag of hij een stomp wil, of voor 10 euro geen stomp, vind je het dan ook prima omdat je de keuze hebt?
Die vergelijking gaat nergens over, je bent immers niet verplicht een Wileyfox telefoon aan te schaffen. en in jouw voorbeeld lijk je geen keus te hebben.. de stomp krijg je
Daar heb je gelijk in. Maar als dit aanslaat en meer aanbieders nemen dit model over dan kun je straks bij elke telefoon kiezen of je wilt betalen om geen stomp reclame te krijgen. Nu kun je nog vergelijken met de basisprijs en zien dat dit model goedkoper is (je betaalt door reclame te kijken), maar op een gegeven moment kun je de goedkope prijs als basisprijs hanteren en wordt 'geen reclame' ineens een betaalde feature.
Je bekijkt het dus helemaal omgekeerd, vergeleken bij 90% die hier reageert.
Je betaalt niet voor de feature "geen reclame", je krijgt korting als je wel reclame wil bekijken
Waarom? Je krijgt toch een keuze.
Waarom?
Heb je dan liever dat er gebeurt zoals HP? De volle pot vragen en er dan toch rommel bij smijten?
Reclame heb je toch wel op je telefoon als je er niks aan doet, nu heb je er tenminste nog iets aan als end user.
waarom? er is keuze voor de consumenten...en zelfs als je incl Add-X neemt en je laat t verwijderen...ben je bij de dure toestellen nog steeds goedkoper uit!! waarom zou dit een vervelende ontwikkeling zijn?
Dan duikt uiteraard meteen de vraag op, hoe goed is de custom rom community van dit apparaat? :)
Iemand die hier actief in is die mij dit kan vertellen? _/-\o_
Er is al een LineageOS ROM voor de Wileyfox 2 (met dank aan @Titan_Fox): https://forum.xda-develop...ge-14-1-swift2-x-t3674179 Hier staan ze voor de Swift 1 en de Storm: https://download.lineageos.org/.

Voor rooten en custom ROMs, zie ook hier:

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 6 december 2017 12:03]

Vind dat erg vreemd. De officiŽle site weergeeft dat niet eens, terwijl het dan doodleuk op XDA staat. Dit heb ik vaker gezien. Misschien is dat ook meteen weer zwakheid van de community; kan op meerdere plekken staan.
De officiŽle site weergeeft dat niet eens
Dat is dus precies het verschil. Zoals ook heel duidelijk in de titel van het door @Titan_Fox gelinkte topic staat, is die ROM een unofficial LineageOS rom. Terwijl lineageos.org alleen officiŽle LineageOS ROM's toont.

Het verschil in de ROM's zit hem geloof ik in een bepaalde kwaliteit + een vast aantal developers / maintainers die de ROM's bijhouden. Als je een unofficial rom op XDA knalt kan je bij wijze van ťťn versie uitbrengen en nooit meer updaten.
Maar toch is LineageOS iets van de community, en tsja, het begrip "community" is toch erg breed :p. Dat maakt het verwarrend, maar ik snap inderdaad wat je bedoelt :).
Mijn Galaxy Note 4 draait ook een 'unofficial' LineageOS v14.1 variant. Ik moet zeggen dat die het helemaal prima doet - met uitzondering van de stylus en de hartslagmonitor, maar die gebruikte ik sowieso al nooit. Lekker rap, laatste beveiligingspatches en gebaseerd op een actuele, bloatware-vrije Android variant.
Voor de eerste Swift en de Storm zijn custom ROM's (CM en LOS) verschenen. Opzich ook niet zo heel erg gek, aangezien die standaard geleverd werden met CyanogenOS.

Voor alle andere Wileyfox toestellen zijn er nog geen officiŽle LineageOS ROM's, die zijn kennelijk toch een stuk minder populair en gezien elk Wileyfox toestel nu minimaal ťťn jaar oud is, verwacht ik er eerlijk gezegd ook niet heel veel meer van. Maar goed wellicht dat dit het juist wel stimuleert.

Meer informatie kan je vinden in:
[Wileyfox Swift 2 (Plus)] Rooten & Custom ROM's
[Wileyfox Swift 2X] Rooten & Custom ROM's

Beide topics zijn hier op Tweakers ook niet echt super populair, dus dat zegt wellicht ook al genoeg.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 6 december 2017 12:01]

Tot voorkort leverde Wileyfoz hun toestellen zelfs met de cyanogenmod geÔnstalleerd als Android ROM. Dus ik neem aand dat de support wel aanwezig is.
Als je het root en er andere software op zet bespaar je dus 60 pond?
Dan is dit toch koren op de molen van "hackers"/ software modders(hoe noem je die mensen die custom roms schrijven)? Lijkt me dat het laten rooten van zo'n mobiel nog meer voldoening geeft dan een andere.
Het is niet zonder risico: je garantie vervalt bij veel fabrikanten zodra je de bootloader unlocked en gaat rooten.

@dutchgio Edit: klopt geen bal van wat ik zei. Zoals @rens-br al zegt: sommige fabrikanten kunnen er moeilijk over doen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 6 december 2017 12:30]

De garantie vervalt bij geen ťťn fabrikant wanneer je gaat rooten, het is namelijk niet toegestaan om de garantie te laten verlopen wanneer je dit soort acties uitvoert. Ze mogen hooguit je garantie weigeren als je apparaat het niet meer doet als gevolg van het rooten. (Overclocken e.d.)

Dat een hoop fabrikanten hier lak aan hebben en moeilijk doen als de bootloader is unlocked is een tweede. Samsung staat daar bijvoorbeeld bekend om.

Wileyfox is dan weer typisch een van die fabrikanten die er absoluut niet moeilijk over doet.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 6 december 2017 12:14]

Een side note hierbij: garantie van de fabrikant voor de consument in Nederland kan worden gezien als een service.
Je hebt met de wederpartij, de verkoper een overeenkomst gesloten die jou een conform product moet leveren.
Dus je kan aankloppen bij de fabrikant, maar ze kunnen prima jou weigeren om garantie te verlenen als je hun voorwaarden overtreedt. Echter de verkoper kan dat niet weigeren, aangezien het defect bijna nooit ten grondslag ligt van het rooten)unlocken van de bootloader etc.
120 euro is ook weer niet de wereld aan geld om een risico mee te lopen.
Je moet wel je gelijk zien te halen natuurlijk, maar garantie afwijzen omdat je een geroot toestel hebt als reden mag niet:
nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak
Een custom rom is waarschijnlijk niet eens nodig, het blokkeren van de advertentieservice is waarschijnlijk al voldoende. Als het een aparte app is kun je die nog disabelen of verwijderen.
En het kan zijn dat de leverancier moeilijk doet als je software problemen hebt en je toestel niet in originele staat kan terugsturen in originele staat. Wileyfox repareert het toestel en ziet dat je misbruik hebt gemaakt van de software door het te rooten. Een fabrikant kan je een extra naheffing geven door het breken van de regels. Je hebt er bewust voor gekozen om een telefoon met reclame te kopen ipv het regulieren/advertentie-vrije smartphone.
Garantier claim je bij de verkoper, als die het weer uitbesteed aan de fabrikant is dat niet jouw probleem.
Verander mijn woorden maar van fabrikant naar winkelier. Als zij tools ontdekken die de software hebben aangepast, dan zouden zij een vergoeding kunnen en wellicht mogen claimen doordat ik bewust de prijs heb onderdrukt.
Nee dat mag dus niet, tenzij ze kunnen aantonen dat daardoor het defect ontstaan is (bv. door overclocken na root).
In dit geval overtreedt je de regels die je samen met de winkelier hebt afgesproken. Als je die regels overtreedt, dan staat er iets tegenover. Doordat dit soort regels (nog) niet norm zijn, dan het zijn dat de uitspraak uit dit artikel niet meer 100% geldt.
Je koopt bewust iets met korting en in ruil daarvoor krijg je reclame voorgeschoteld. Als je geen reclame wil, dan heb je de keuze om een reclame-vrije telefoon aan te schaffen.

Het zou me dus niet verbazen als je een boete krijgt als je de regels bewust overtreedt. Daarmee valt dus ook het verwijderen van de advertentie d.m.v. root. Zo'n boete zou dus overeen kunnen komen met het bedrag wat je anders zou betalen voor de advertentie-vrije versie.
Ik spreek niks af met de winkelier, en afgezien daarvan moet hij een deugdelijk product leveren volgens de wet.
En als je dat niet kan, bedenk je je en koop je het af met 40 pond en scheelt het je alsnog 20 pond. Bijzonder
Ideaal toestel om er dan gewoon een custom ROM op te zetten en dus weg reclame?
Ik hoop dat dit de aandacht trekt van Lineage-OS developers: WileyFox even op zijn plaats zetten.

@Stoelpoot ik hoop idd dat niet de standaard wordt, straks betalen we extra zonder reclame.
Waarom moet WileyFox op hun plaats gezet worden? Omdat ze een telefoon goedkoper aanbieden waar ze reclame op laten zien? Als er een markt voor is, is er een markt voor.
Nu nog wel, straks betaal je de normale prijs voor een gsm, en opleg voor geen reclame.
Kan ook. Rooten lijkt mij dan makkelijker.
Een nadeel van het flashen is wel dat android pay, netflix of andere apps mogelijks niet meer werken.
Ook dat is dan weer te omzeilen door middel van een root oplossing die de systeem partitie niet aanpast (systemless) of het verbergen van root voor die applicaties (Magiskhide).
Dat lijkt ook niet altijd te werken. Op mijn toestel (Leeco Le Pro3) werkte op een geroote custom rom + Magiskhide (safetynet check sucessvol) android pay goed, maar de belgische betaalapp bancontact weigerde dienst (ook al werd ook voor deze app magisk verborgen). Met een niet geroote custom rom werken beide goed. Het is dus zeker mogelijk, maar niet altijd evident.

[Reactie gewijzigd door schoene op 6 december 2017 13:27]

Dat is inderdaad een nadeel. Daarom kan je ook beter de officiŽle ROM's installeren die gebruikt worden op toestellen zonder ads, dan blijft alles gelocked en heb je geen problemen.
Ja, dat dacht ik ook meteen. Maar zouden ze dit door een of andere (hardware?) tweak niet kunnen blokkeren?
Hardware kan wel, maar dan zijn de telefoons niet meer hetzelfde. Dat brengt dus meer assemblage kosten met zich mee, dus ik verwacht niet dat ze dat gaan doen.

Via software kan het eventueel wel. Bootloader locken of toestellen S-ON bijvoorbeeld. Echter zijn deze methodes altijd te omzeilen.