Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple ruilt Bing in voor Google bij zoekresultaten Siri en Spotlight

Apple laat vanaf dinsdag in Siri, Search op iOS en Spotlight op macOS zoekresultaten van Google zien in plaats van Bing. Dat heeft het bedrijf bevestigd. Voor afbeeldingen zoeken blijft Microsofts zoekmachine de standaardoptie in Siri.

Het is onbekend waarom Apple wisselt van Bing naar Google, maar Techcrunch speculeert dat het iets te maken heeft met een deal met een waarde van drie miljard dollar tussen de iPhone-maker en de zoekgigant. Bovendien zou Apple consistente resultaten willen geven: Safari in macOS en iOS gebruiken al veel langer Google als standaardzoekmachine.

De resultaten van Google zullen verschijnen in verschillende soorten zoekopdrachten via Siri. Als de digitale assistent niet weet wat je bedoelt, zal deze een zoekopdracht invoeren in Google met de woorden die de gebruiker heeft uitgesproken. Als het Siri-commando een zoekopdracht is, zoals 'zoek op internet naar tweakers', dan gebruikt Siri ook Google. De wijzigingen zouden in de nacht van maandag op dinsdag Nederlandse tijd zijn doorgevoerd.

Door

Redacteur mobile

124 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (124)

Wijzig sortering
Even een reactie van MSPoweruser op dit artikel:
the MS fan in me is sad, the Nadella hater in me is happy
En ik ben het daar helemaal mee eens. Misschien ook eens dit artikel lezen: https://mspoweruser.com/m...d-third-ecosystem-phones/

Onder Nadella is de hele Windows Phone / Windows 10 Mobile tak zo goed als om zeep geholpen. Ja er wordt nog gewerkt aan W10M, maar geen nieuwe toestellen en functionaliteit toegevoegd. Verder totaal geen ondersteuning meer voor de huidige toestellen als de 950/XL.

Het schijnt ook nog eens dat HP pis woest is op Microsoft omdat HP genvesteerd heeft in W10M middels de HP Elite X3 en ze nu met een flinke voorraad zitten omdat Microsoft eigenlijk niks meer doet met W10M (behalve nog de nodige maandelijkse updates).

Dat Apple nu Bing inruilt voor Google....ik hoop dat het de eerste stap is van de spreekwoordelijke ondergang van MS en dat zeg ik als Microsoft fan. Ze willen gewoon niet luisteren naar hun klanten, ik bedoel, hoe vaak achter elkaar kun je dezelfde fouten maken. Het niet meegaan in de Mobiele markt vandaag de dag is dodelijk. Over een paar jaar loopt iedereen met een mobiele telefoon die je thuis in je docking zet en gewoon als desktop kunt gebruiken. Microsoft had/heeft zoiets met Continuum, maar als je geen telefoons uitbrengt.....tja.....

Als je je afvraagt wat dit bovenstaande nou met het artikel van doen heeft. Het is een trend die ik en meerdere Microsoft adepten met ledenogen moeten aanzien, hoe Microsoft op veel vlakken dieper en dieper weg zakt. Windows 10 Mobile, Xbox (al gaat het daar wel weer wat beter, maar een flinke achterstand op Sony) en nu ook op de zoek markt. Over een paar jaar is iedereen aan de Chomebook, slinkt het marktaandeel Windows 10 dermate dat Microsoft hard op weg is de volgende IBM/Oracle te worden. Het maken van software waar niemand wat om geeft. (ja ook een quote van een van de reacties op MSPoweruser.
De marketshare en stock price geeft toch echt een ander beeld:

https://www.recode.net/20...ll-time-stock-price-chart

Onder Nadella is er juist een compleet nieuw Microsoft ontstaan waarbij het een meer open bedrijf is geworden. Ze omarmen Android en Apple en zelfs Linux is groots op het Azure platform. Dus die ondergang die je aangeeft zal wel meevallen. Kijk alleen eens naar de cashflow van Microsoft...

Daarnaast is de revenue flink aan het stijgen:

https://www.theverge.com/...ces-office-surface-laptop

[Reactie gewijzigd door madcrow op 26 september 2017 10:35]

Ik vind ook Nadella het velen malen beter doet dan Steve Ballmer. Ik vind zelf dat Steve Balmer er echt een potje van heeft gemaakt bij MS. Had totaal geen visie die man. Nokia kopen, om te denken dat alleen de naam Nokia op een Windows Phone het een succes maakt, hoewel Nokia al jaren geen speler meer op de markt was. Dan bij die deal nog niet een het navigatie systeem Here erbij pakken, waarbij alle Here apps na een tijd niet meer werkten. Zijn hoogmoed, dat alleen MS het voor het zeggen had op de software markt. Dat zag je al met zijn ruzies met Apple en Adobe.

Nadella, heeft het gewoon goed gezien, hij heeft het wel nog even geprobeerd met WP, maar zag dat het nu zeker niet de tijd is om WP een succes te maken. Wanneer misschien de tijden veranderen op de mobile markt worden de kaarten misschien opnieuw geschud.
Nadella, zei ook, "als we verliezen op de mobile markt, dan moeten we zeker niet de software/app markt ook verliezen als software bedrijf. En daar had hij gewoon gelijk in. Anders waren de verliezen als bedrijf nog velen malen groter geweest.
Een echt goed voorbeeld toen Nadella net aan de macht was bij MS, is dat in het zelfde jaar dat ze al een presentatie hadden over office op een groot Apple event. (office op de mac liep hopeloos achter onder Steve Balmer) Dat was onder Steve Balmer arrogantie niet mogelijk geweest.
Ik ben echt van mening dat Nadella echt goed op weg is met MS. Natuurlijk zijn het "zwaardere" tijden voor MS. Maar dat heeft ook veel te maken met de markt die constant veranderd.
Maar MS is nog steeds een top bedrijf, alleen al de office 365 verdien model doet het alle velen malen beter als Windows op desktop. Nog maar niet te spreken over de server en zakelijke markt.
Ik denk ook dat MS zich concentreert op de toekomst, zoals de HoloLens (die echt uit het niets kwam), en dat ze nog wel meer in verrassingen hebben.
Niet zo vreemd en strategisch een begrijpelijke keuze.

Er zit gewoon vrij weinig marge in de mobiele sector. Er zijn niet voor niks maar 2 partijen die het voor elkaar krijgen om een constante winst te boeken (Apple en Samsung), waarvan de eerste ook nog eens +75% van de winst pakt.

Nee, de richting die MS is ingeslagen is vanuit hun perspectief heel slim. Focussen op enterprise en services, waar het echt grote geld is te verdienen...
Dit overzicht is ook interessant om te zien:

http://www.visualcapitali...ech-giants-make-billions/

Het spreekwoord: Stop niet al je eiren in n mandje, is een gevaar voor bv Apple en Alphabet. Ze halen de omzet voor een grootgedeelte uit n bepaalde dienst/product. Dit kan een gevaar opleveren. Voordeel is weer wel de extreme hoeveelheid cash dat ze hebben.
Het hele punt smartphone voor Windows is moeilijk.

1. App aanbod veel te laag.
2. Je begint super laat met je producten.
3. Je moet veel developers stimuleren jou platform te gebruiken.
4. Je moet een goede telefoon uitbrengen.
5. Je moet de overgang van Android naar WMP platform (apps etcetera) zo makkelijk mogelijk voor de gebruikers maken.

Het is gewoon lastig om de twee reuzen Apple / Google nu nog voorbij te gaan. Samsung probeert het met hun eigen OS en nu ook Bixby. Maar heb een donkerbruin vermoeden dat ze het niet gaan redden. Qua telefoons prima alleen qua software niet.
Microsoft had gewoon nooit alleen met “high-end” only smartphones moeten beginnen. Windows phone werkte juist fantastisch op budget toestellen als de lumia 635 en 640.

Ms moet juist stabiel voet aan de grond krijgen in de budget en mid range klasse. Daar zitten je dagelijkse gebruikers die een stabiel en snel apparaat willen waar ze gewoon mee kunnen facebooken en whatsappen. Developers komen dan vanzelf wel met wat yitgebreidere apps.
640 en andere soortgelijke toestellen met slechts 8GB geheugen werken niet fijn met Windows 10 Mobile. Alleen het besturingssysteem zelf neemt al makkelijk ruim 5GB in van de iets meer dan 7GB die er effectief te gebruiken is. Waar ik werk zijn er veel gebruikers die hier tegenaan lopen. Veel apps mogen niet worden verplaatst naar SD-kaart van de betreffende ontwikkelaar. Gevolg is dat bijvoorbeeld Whatsapp niet wil openen als er minder dan 100MB vrije ruimte is en meldingen van Windows die niet kan updaten omdat er geen ruimte is. Erg frustrerend voor gebruikers. 650 met 16GB hebben dit probleem al veel minder. We gaan over naar Android.
Juist eerste ervaring met Windows Mobile jaren terug met budget toestel:
-Eerst redelijk positief
-Daarna vallen constante irritante animaties op overal en saai (blokkendoos)
-Live tiles wat onrustig is en niets toevoegd (gadget idee)
-Nog wat later blijk je met geen mogelijkheid te kunnen updaten want je krijgt niet genoeg data vrij (oke, Android kan hier ook wat van)
-Op de desktop is het al jaren een mengelmoes gebleven van oud en nieuw en nieuw is dan weer inefficient gebruik van schermruimte
-Bij ontwikkelaars is inmiddels eindelijk bekend dat MS niet veel geeft om stabiliteit in ontwikkeltools. Constante nieuwe ontwikkelingen en de rug toe keren naar voorgaande ideeen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 26 september 2017 12:44]

Maar het probleem aan opslag neemt niet weg dat het OS gewoon soepel draait op een toestel van 150-200. De hoeveelheid opslag kan MS makkelijk vergroten zodat het nog steeds een relatief goedkoop toestel is.

Ik heb dergelijke taferelen namelijk ook gezien op android en ios toestellen van 500 plus. Dus dit is geen windows issue.
En vergeet die verschrikkelijke user interface niet. Leuk dat ze wat anders proberen, maar ik vind het een grote puinhoop.
En het allerergste nog: Je moet bij de introductie van een nieuw platform W10M ook echt laten zien dat het werkt. Niet beloven dat je je huidige systeem kunt updaten en dat dan alle MS fans zelfs afhaken omdat het gewoon drama is.
Zelfs een bedrijf als Microsoft moet een keer toegeven wanneer iets niet lukt. Windows 10 mobile was gewoon niet meer levensvatbaar. Je kunt er geld in blijven pompen... Ik heb lange tijd Windows Phone gebruikt en was met veel dingen ook zeker tevreden, maar je gaat de app gap gewoon niet oplossen en door die gap gingen mensen gewoon geen Windows telefoon kopen. Nadella heeft gewoon een moeilijke maar juiste beslissing genomen. Er zijn daarvoor al veel en vaak verkeerde beslissingen genomen rondom de telefoon strategie waardoor ze in die positie terecht zijn gekomen. Ook de overname van Nokia was gewoon geen goede beslissing van Ballmer.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 26 september 2017 08:35]

De vertrouwensrelatie staat ook op het spel. Niet alleen naar je W10M gebruikers, maar ook naar je developers en die heeft Microsoft toch echt wel nodig. Dat bedoel ik ook in mijn eerste post met de fouten die ze blijven maken. Van WM6.5 naar WP7 en toen naar WP8/8.1 en daarna naar W10M. Bij elke stap moest je als eindgebruiker een nieuwe telefoon kopen omdat het allemaal niet compatible was. Als developer moest je weer opnieuw beginnen omdat het niet compatible was. En dan heb je eindelijk een redelijk platform in de vorm van UWP apps, en dan draai je de mobile tak de nek om. Wat wil Microsoft nou ?

Dat die app gap niet te overbruggen valt, so be it.... maar die band die je met je eindgebruikers nu kapot hebt gemaakt....die gaat killing worden. Geen eindgebruiker of developer gaat Microsoft nog serieus nemen. Mijn eerste reactie op het Windows 10 S verhaal van gisteren was dat het weer een proef ballonnetje is en dat over 2 jaar Windows 10 S weer wordt afgeknald door Microsoft zelf.....
Ja precies, en al die keren opnieuw beginnen was niet de keuze van Nadella. Zijn voorgangers hebben dat gedaan. Door die keuzes is telefoon tak van Windows kapot gegaan. Voor al die slechte keuzes rondom Windows en bij voorbeeld Windows 8 mag je Steven Sinofsky bedanken. Gelukkig is die nu weggestuurd bij Microsoft inclusief al zijn supporters. Die groep heeft de laatste jaar niet veel goeds gedaan binnen Microsoft. Gelukkig heeft Nadella schoon schip gemaakt.
Ermee stoppen en mee gaan met de markt. Het is al een tijdje duidelijk dat we richting SaaS (en vergelijkbare als IaaS of PaaS) gaan. Voor een bedrijf als MS lijkt het me veel lucratiever om de focus richting de toekomst van de Enterprise te gaan ipv de consumenten markt met z'n minimale marges. Ik ben persoonlijk niet echt een voorstander van de MS diensten maar moet erkennen dat ze wel heel goed bezig zijn sinds die Nadella de focus heeft verlegd... Ja wel jammer voor de mensen die blijven hopen op iets als Windows Mobile oid... Voor MS maakt het over een tijdje niet meer uit via welk OS je hun diensten gebruikt
Falen in de tech industrie is inderdaad normaal en moet kunnen, het gebeurd zo vaak.

Maar wanneer je het hebt over een moeilijke beslissing, over welke beslissing hebben we het dan? Richting consumenten, klanten en developers is nooit duidelijk gemaakt wat nu de roadmap is. De put valt gewoon langzaam droog en mensen moeten tussen de regels doorlezen in vage corporate persberichten om zelf de conclusie te trekken dat het over is. Sommige optimisten snappen het dan nog steeds niet.

Deze doodbloed tactiek heeft erg veel mensen kwaad gemaakt. Men had het gewoon netjes af moeten ronden.
De beslissing om zelf geen nieuwe hardware uit te brengen. Het OS wordt nog steeds ontwikkeld en er komen nog steeds specifieke phone schermen in Windows 10 voor nieuwe versies. Misschien dat ze achter de schermen nog aan wat nieuws aan het werken zijn. Maar ze zullen dan waarschijnlijk alleen met iets komen als ze iets revolutionairs hebben.
Ik als Apple Fan vind de Surface dan weer een geweldig apparaat. Dt is wat de iPad had moeten zijn: een handzaam tablet met een volwaardig OS. Apple heeft gekozen voor iOS ipv OSX en hoewel dat heel goed uitgepakt heeft heb ik nooit behoefte gehad een een opgeblazen iPod Touch. Wel aan een OSX tablet.

De Surface is wat mij betreft een van de mooiste producten die er eigenlijk zijn.

Wat mij betreft is Nadella een goede CEO: een CEO inzag dat Windows Mobile niet ging werken. Wat betreft het docken van Telefoons, daar heb je een goed punt. Dat laat niet onverlet dat Windows voor smartphones niet aansloeg. Het killen van het project zorg voor een enorme vertrouwensbreuk van developers en klanten maarja, om nou met nauwelijks marktaandeel door te sukkelen...
Dat Windows Mobiel niet ging werken....oke, maar ze hadden een voet aan de grond, hoe klein ook maar. En die voet zou best nog wel eens belangrijk kunnen zijn. Precies wat je bedoelt met die vertrouwensbreuk, want die gebruikers (waaronder ikzelf) en developers komen echt niet zomaar terug na de zoveelste fuckup. Nu heb ik zelf ook meer van: als je mij voor de 3e keer in de steek laat, rot dan maar helemaal op met je gehele produktlijn, van surface tot xbox en alles wat daar tussen in zit.

Als Apple morgen nog met een Continuum versie uitkomt, stap ik direct over.... Had overigens wel verwacht dat Apple zoiets zou presenteren in de afgelopen keynote, maar helaas.
Dat gaan ze ook niet doen. Wil je een desktop, dan koop je een desktop. Ze gaan je echt niet helpen zodat je een apparaat minder hoeft te kopen hoor. Ze verkopen hardware dus dat vinden ze alleen maar mooi dat je meer van de moet kopen.

(En terecht, het is immers gewoon een bedrijf)
Niet helemaal waar. De iPhone combineerde natuurlijk een telefoon, camera en mp3 speler in een. Het succes van de iPhone betekende het einde van de iPod.

Ik denk dat voor veel consumenten de toekomst is bij een apparaat waarmee je alles kunt doen, zoals Microsoft beoogde met continuum. Desktops ed zullen blijven bestaan voor de consument die meer wilt.

Overigens vind ik Bing maar waardeloos, ik kan er nooit mee vinden wat ik zoek en met Google meestal op de eerste twee pagina's zoekresultaten. Onder de streep toch wat een zoekmachine moet doen...

[Reactie gewijzigd door Noisia op 26 september 2017 09:55]

Bing werkt ook gewoon niet goed in europa omdat het markaandeel te klein is. In de VS werkt het stukken beter dan hier.
Ik zag anders toch redelijk wat bedrijven die opeens WM toestellen begonnen uit te rollen.
Het grote probleem was dat enkel Nokia WM toestellen had en ze zo niet zichtbaar genoeg waren in de markt.
Apps komen vanzelf als er marktaandeel is. Op een gegeven moment begonnen een redelijk aantal bedrijven ook apps te maken voor WM. Het probleem was dat MS er steeds voor zorgde dat ze niet meer werkten (7->8->10). Dat is echt een gebrek aan visie, nota bene van een bedrijf dat groot geworden is dankzij het woordje compatibiliteit...

Het WM project is dus mislukt, maar toch denk ik dat ze beter doorgezet hadden. Het zou veel geld gekost hebben, maar indien het toch zou gelukt zijn konden ze verder. Nu hebben ze een groot probleem: de nieuwe generatie is opgegroeid met android en vindt windows maar iets raar.
Ik ben ook geen Windows fan, maar ik ben het hier helemaal mee eens. Als je voor 1200 euro een 'pro' tablet koopt, verwacht ik er ook een 'pro' OS (macOS dus) op en geen voor pro's kreupel iOS. Dat laatste is leuk voor media consumeren, maar niet voor professioneel gebruik.
Dan kun je als je geen Windows wil voor hetzelfde bedrag een Macbook (Air) kopen want daar draait wel een volwaardig OS op.
Mee eens, en het is nog erger vrees ik. Via windows 10s proberen ze nu om alsnog een appstore te vullen. Een paar jaar geleden hadden ze in Europa 10% markt. Daar hadden ze geld in moeten pompen. Over een paar jaar is windows mobile verdwenen, en is alle moeite om via de achterdeur apps te pushen via windows ook mislukt.
Mijn lumia 950 zal de laatste windows phone zijn vrees ik.
"Een paar jaar geleden hadden ze in Europa 10% markt"

Opvallend hoe die statistiek jaren na dato nog steeds te pas en te onpas wordt gebruikt. Er is ooit een keer een nieuwtje geweest waarbij in 2 of 3 landen in Europa (waaronder Italie) het martkaandeel tegen de 10% zat. Sindsdien wordt deze statistiek verkeerd gebruikt en als feit neergezet.
Ook is het opvallend dat hierop gereageerd wordt zonder enige bron. Het is een feit dat Windows Phone het jaren geleden erg goed deed en in die tijd meer smartphones werden verkocht dan een Sony, LG en HTC.

Kan misschien zijn dat het niet in heel Europe gold, maar wel in de landen die het belangrijk zijn.
What's interesting to note, however, is Microsoft's position, now the third largest smartphone maker in Europe's top 5 markets, with a 10.6% share of all smartphone sales. A year ago, Sony held the third place with 10.6% of all smartphone sales in these markets but is now relegated to the fourth spot in the rankings with a market share of 7.1
Dat is zeker zo, ook in Azie deed men het goed. En dat is op zich logisch, Nokia was voordat Microsoft aan boord kwam de koning van de low-end. Men produceerde zeer veel soorten toestellen met slechts een tientje verschil in prijsniveau, en in de derde wereld is dat hoe de markt werkt daar, en een goede strategie.

Microsoft heeft dat allemaal om zeep geholpen: fabrieken gesloten, mensen op straat, de investering afgeschreven en "teruggekomen" met slechts een handjevol toestellen. Wat het enige success wat er was, heeft doen afsterven.

Microsoft had door kunnen zetten en een goede nummer 3 kunnen zijn/worden. Waar nummer 3 niet super aantrekkelijk klinkt, heeft men nu niets, en dit zet het hele eco systeem op het spel, ook de desktop.
Hadden Sony, LG en HTC ook eigen OS'en, met een noemenswaardig marktaandeel? Zoniet, dan is het appels met peren vergelijken.
Mijns inziens is het geen appels met peren vergelijken. Windows Phone was een OS en voor een fabrikant ging het in die tijd (en nog steeds eigenlijk) om de verkoop van de toestellen. Daar verdienen ze hun geld aan. Dat er op 1 Android draait en op de ander WP is de keuze die de consument kan maken.

LG en HTC verkochten toen der tijd ook Windows phones en waren daarmee gestopt aangezien Nokia het aanzienlijk beter deed. Resultaat was ook in marktaandeel terug te zien. Verkochten stukken beter instap modellen en stoken meer tijd in reclame maken. Als Microsoft hierop had voortborduurt na de koop van Nokia had het echt anders kunnen lopen met het marktaandeel van Windows phone (of nu Windows mobile 10).

[Reactie gewijzigd door vali op 26 september 2017 11:39]

Het gaat er niet alleen om, dat je genoeg toestellen verkoopt om bijvoorbeeld 10% marktaandeel te halen. Het gaat er vooral om, of er geld aan te verdienen is, ook voor anderen.

Een mobiel OS met 10% marktaandeel is niet interessant voor uitgevers / ontwikkelaars van spellen en content. Zeker niet als er OS'en zijn die wl een groot marktaandeel hebben.

Daarnaast zie je dat Apple met een relatief klein marktaandeel toch interessant is, maar ook weer omdat het een kapitaalkrachtige klantenkring heeft, die relatief veel wil betalen voor een goed product, waardoor Apple vaak meer verdiend met hun kleine marktaandeel dan ander met veel meer omzet.

Onderschat ook het Apple ecosysteem-effect niet. Heb je al een iMac en of iPad dan is het over het algemeen naadloos agenda's, adressenboeken, cloud, allerlei apps, sleutelhangers van wachtwoorden etc. koppelen met een iPhone. Met een ander merk gaat dat vaak gepaard met een hoop geklooi – als het al 100% lukt. Ik loop liever met een oud model iPhone 5 rond dan een nieuwe van een ander OS wat in digitaal opzicht een eilandje op zichzelf is.
Het gaat er niet alleen om, dat je genoeg toestellen verkoopt om bijvoorbeeld 10% marktaandeel te halen. Het gaat er vooral om, of er geld aan te verdienen is, ook voor anderen.
Werden meerdere diensten aangeboden op de Lumia's waardoor andere bedrijven dan Nokia er geld aan verdiende.
Een mobiel OS met 10% marktaandeel is niet interessant voor uitgevers / ontwikkelaars van spellen en content. Zeker niet als er OS'en zijn die wl een groot marktaandeel hebben.
Het was toen der tijd zeker wel interessant. Sprak meerdere developers die toen der tijd meer verdiende aan hun WP app dan IOS app en dat komt omdat de store kleiner is. De app is hierdoor gemakkelijker vindbaar en staat dus ook sneller bovenaan.
Onderschat ook het Apple ecosysteem-effect niet. Heb je al een iMac en of iPad dan is het over het algemeen naadloos agenda's, adressenboeken, cloud, allerlei apps, sleutelhangers van wachtwoorden etc. koppelen met een iPhone
Was met Windows Phone en Windows 8/10 niet veel anders :)
Daar heb/had ik geen zicht op ;) maar ik stel me voor dat android ook wel koppelt met Windows 8/10 agenda etc en dat dat dus geen Windows Mobile-unieke eigenschap is.

Er zullen ongetwijfeld ook wel ontwikkelaars zijn geweest die beter af waren met WM, maar het is geen geheim dat met name Apple vanaf het begin op dit gebied een enorme voorsprong had. Het is niet genoeg om ontwikkelaars te hebben die winst maken alleen. Het publiek verwacht dat alle belangrijke apps, games, features, diensten op hun nieuwe 'foon beschikbaar zijn en blijven komen. Als TPG track en trace, je bank en je favoriete game-studio dan zegt: 'We maken/updaten geen app voor Windows Mobile meer, want dat levert te weinig op', koop je de volgende keer een Android of iPhone.

Uiteindelijk is er wel plaats voor twee grote spelers aan de 'top', maar een derde zal altijd een kwijnend bestaan lijden. Tenzij je echt een 33/33/33 marktverdeling krijgt, maar niet bij een
Android 81.7%
iOS 17.9%
Windows 0.3%
Blackberry + others 0.1%

zoals de stand eind 2016 was.
Het publiek verwacht dat alle belangrijke apps, games, features, diensten op hun nieuwe 'foon beschikbaar zijn en blijven komen.
Rond 2015 waren alle grote apps aanwezig op Windows Phone en speelde het app probleem veel minder. Link die je opgeeft speelde vlak na de periode dat Microsoft Nokia overnam en vanaf dat punt ging het bergafwaarts met het marktaandeel. De Reden? Microsoft investeerde aanzienlijk minder in reclame en had niet dezelfde drive als Nokia had. Het was enkele maanden vanaf de aankoop al duidelijk dat ze niet dezelfde visie hadden en eigenlijk niet meer op de consument richtte.
Uiteindelijk is er wel plaats voor twee grote spelers aan de 'top', maar een derde zal altijd een kwijnend bestaan lijden.
Ben ik niet mee eens. Jaren geleden zei men dat ook over de tablet market en daar zie je dat Apple het moeilijk heeft en marktaandeel aan het verliezen is. Op dit moment moet Apple het echt hebben van de verkoop van Iphones en als dat ook af gaat nemen heeft het bedrijf een serieus probleem. Microsoft kan het hebben dat ze niet groot zijn met smartphones aangezien ze in vele markten zitten, maar Apple niet.

[Reactie gewijzigd door vali op 1 oktober 2017 13:08]

De verdeling van de smartphone koek is niet dramatisch veranderd de laatste jaren. Apple doet wat het altijd al deed en probeert niet eens de grootste te worden. Daarvoor zijn iPhones (en andere hardware) veel te duur.

In plaats daarvan hebben ze een relatief klein marktaandeel, zoals je kan zien in de grafiek in het artikel van deze link. Met tablets is het aandeel zelfs nog kleiner. De grap is dat ze met dat kleine marktaandeel meestal (aanzienlijk) meer verdienen dan andere fabrikanten met een veel groter marktaandeel. Volgens deze analist pakte Apple in 2015 bijvoorbeeld 91% van de winst terwijl ze maar 17% van de markt hadden.

Apple verkocht vorig jaar voor het eerst minder iPhones dan het jaar daarvoor. De vraag is hoeveel dat uitmaakt als het gemiddelde toestel wat ze verkopen (nog) duurder is.

Wat betreft diversificatie denk ik dat Apple beter 'gespreid' zit dan Microsoft. Apple's inkomsten komen maar voor de helft uit iPhones. MS stopt daar dus helemaal mee. Apple verkoopt / verdient veel meer aan tablets. Apple verdient goed aan elke iMac, MacBook, zeg maar desktop en laptop, terwijl Microsoft enorm veel XBox-en verkoopt, maar bijvoorbeeld aan de nieuwe versie bar weinig verdient. Apple verdiende ook aan de iTunes Music Store, nu Apple Music, (iOS) App Store, Mac App Store, iCloud en de aanverwante meuk die ze verkopen in de Stores en online, zoals Beats koptelefoons, hoesjes etc.
Wat betreft diversificatie denk ik dat Apple beter 'gespreid' zit dan Microsoft. Apple's inkomsten komen maar voor de helft uit iPhones. MS stopt daar dus helemaal mee.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Als je ziet dat Apple in de takken van Apple Pay, de iTunes Store, iCloud en Apple Music maar een kwartaal omzet van 7,26 miljard dollar. Ja het is iets meer dan de 5,9 miljard van vorig jaar. Het neemt alleen niet weg dat de rest in de verkoop van Iphones, Ipads (wat aan het verminderen is sinds 2013) en heel klein deel Imacs en Macbooks zit. Als je hun cijfers ziet zal je gelijk zien dat het bedrijf volledig leeft op de verkoop van smartphones.

Microsoft daar in tegen heeft een omzet van 23,3 miljard dollar met hun Azure omgeving en office365 staat daar nog los van. Op korte termijn is het leuk dat Apple 41,3 miljoen iPhones verkoopt, maar op langere termijn gaan ze echt in de problemen komen als ze niet snel een switch maken. Vind het daarom erg frappant dat ze met OSX tegenwoordig teveel richten op de consument en niet meer naar enterprise. Dat laatste is nou net waar op langere termijn het geld zit.

Goed dat je de Xbox aanhaalt. dat is nou precies een voorbeeld waar ik op doel. Apple verhoogt de marges en leeft op de verkoop van de hardware. Microsoft pakt dit anders aan en verdient op Xbox live licenties en de verkoop van games. Een andere aanpak, maar als je ziet hoe dit uitpakt met Office365 is het anno 2017 zeker geen domme zet. Je ziet nu vele on-premise exchange servers allemaal verhuizen naar Office365. Voordeel? Iedere maand een vaste inkomstenbron.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 oktober 2017 20:24]

Yes, ik zei dit ook al zoveel keer in de reacties op nieuwsberichten over Windows, maar werd of gedownmod of heftige discussies barsten los omdat niemand het wilde horen. Het voelt als de oude symbian Nokia in de nieuwe Smartphone oorlog. Ze zitten vast geroest in hun tijd.

BTW: Ik gebruik nu ook Windows, stukje goedkoper dan Apple ;)

Ook Microsoft lijkt enorm vastgeroest te zitten en moeilijk mee te gaan met de huidige wereld. Het zal nog wel een tijdje duren omdat zakelijk veel bedrijven afhankelijk zijn van Office en alle specifieke programma's die op Windows draaien. Daarnaast is Windows 10 zeker niet het slechtste product. Maar...

Zoals je al zei, als we straks onze telefoon kunnen docken, er hoeft maar een Apple / Google te zijn die dit door de markt drukt en Windows gaat zijn aandeel steeds sneller verliezen. Waarom?
  • Voor huis tuin keuken applicaties zijn high-end soc's voor smartphones krachtig zat
  • In de afgelopen 9 jaar dat Apps ontwikkeld worden is duidelijk dat als er vraag is naar een specifieke applicatie, er genoeg ontwikkelaars zijn om hier een app van te maken. Ofwel dat we straks gehandicapped achterblijven omdat we Apps missen is hoogstens tijdens een overbruggingstijd van Windows -> SmartphoneOS
  • De grafische kwaliteit van games worden steeds beter op telefoons, kijk naar de nieuwe Sky van ThatGameCompany voor iOS. Het is een kwestie van tijd dat smartphones, als ze als desktop worden gebruikt, grotere en zwaardere games gaan draaien.
  • Daarnaast hoeven we dan net iets minder in de Cloud te werken, omdat alles op onze enige device gebeurd :)
Al goed, genoeg redenen en nieuwe kansen voor bedrijvigheid 8-)

PS: En nee Samsung's dockX telt niet mee, het moet een leidende speler zijn als Google of Apple, die op de juiste plek staan om de markt te kunnen benvloeden en alle fabrikanten achter haar aan te laten gaan.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 26 september 2017 09:50]

De punten die je noemt zijn het probleem dan ook niet.

Je telefoon docken betekent dat je toch weer een apart toetsenbord en beeldscherm moet hebben, op tafel moet zetten, plus een stuk hardware om het aan elkaar te knopen... Dat kost het n en ander en dan staat er een 'computer' waar mensen op willen kunnen werken, ook zonder smart phone.

Laptops kun je ook al jaren docken en toch is dat nooit aangeslagen, waarom zou het nu ineens wl gebeuren?

4K televisies zou je ook prima als verlengstuk van je telefoon kunnen gebruiken en veel smart tv's ondersteunen de functie waarmee je video vanaf je telefoon naar je tv kunt 'overzetten', maar hoe vaak doen mensen dat?

Zelfde met video-bellen… Dat leek iedereen z leuk en ongelofelijk en fantastisch toen KPN met een knullig prototype / testopstelling kwam ter grootte van een postzegel!

Nu kan elk schoolkind het op zijn telefoon, maar het wordt nauwelijks gebruikt ;(
De kern van MS is:
- Cloud/Servers
- Bedrijven (office etc)
- Windows voor PC's

Mobile komt daarna pas. Stelde al amper wat voor, en dat laten afsterven merk je dus ook amper.

De ironie is zelfs - hoe groter mobile wordt, hoe groter de cloud/server tak in de wereld wordt (zie ook NVidia bijvoorbeeld). En hoe meer 'devices' er Office geinstalleerd krijgen, en mail gebruiken, etc... Dus door daarop te focussen krijgen ze alsnog netjes alsnog een smakelijk deel van deze taart. En staan ze daar bovenaan de ladder in plaats van met 10+ andere bedrijven hard te concurreren voor slechts 5% meer of minder marktaandeel.
Als praktisch alle bedrijven ter wereld je software gebruiken, en die overall geinstalleerd worden ongeacht of het mobieltje iOS, Android of WM is, waarom zou je dan niet daarop focussen?

Dus ik ben zelf heel blij met Nadella. Richt zich op de kern van het bedrijf, en snapt dat je niet alle markten hoeft te domineren om zeer succesvol te zijn als bedrijf. Laat die 10 bedrijven elkaar maar gek maken op het vlak van hardware, zij zijn straks de lachende 3e omdat alles (mobile danwel server) toch microsoft spullen erop heeft staan.
MS had natuurlijk ook 85% van de hele desktop / laptop 'wereld' van particuliere computergebruikers. Dat hadden ze maar wat graag zo gehouden. Die lucratieve markt is met de opkomst van de tablet en smart phone, smart tv zelfs, hard aan het verkleinen.

Die koek wordt opnieuw verdeeld en Google en Apple gaan er dit keer mee aan de haal, want er is altijd maar ruimte voor 1 of 2 echt succesvolle bedrijven aan de top, wat je zegt.

Misschien wel zo gezond dat er iets meer spreiding is hierdoor: MS sterk op de zakelijke markt (windows, bedrijfsservers etc), Google en Apple meer op de consumentenmarkt — in plaats van MS die beide markten domineerde zoals in de jaren negentig.

[Reactie gewijzigd door breakers op 26 september 2017 11:13]

Ondergang van MS?
Wat een bullshit. Met mobiel hebben ze de plank volledig mis geslagen, maar op vele andere gebieden zijn ze nog steeds onverslaanbaar. Kijk naar hel het Office pakket, er is geen volwaardig alternatief. Her en daar wat initiatieven, maar geen serieuze bedreiging. OpenOffice komt neit in de buurt, Google Docs komt niet in de buurt.
Azure is erg succesvol.
Nieuwe initiatieven als PowerBI. Nu nog ondergeschikt aan bv Qliq, maar er wordt hard aan gewerkt, en erg veel suggesties van de gebruikers worden toegevoegd. Er wordt dus erg goed naar de gebruikers geluisterd.
Daarnaast, een Chromebook is leuk en aardig, maar komt niet in de buurt van een normaal OS als Windows of Mac.
Volgens jou is er geen volwaardig alternatief voor Office?

Sorry hoor maar Numbers, Pages en Keynote zijn prima alternatieven voor de meest gebruikte office programma's, en nog gratis ook voor elke iOS/macOS gebruiker.

Vooral Keynote is een verademing ten opzichte van PowerPoint.
Keynote en Pages komen nog wel mee, maar Excel is zoveel beter dan Numbers. Voor basic functies kan Numbers prima, maar komt het neer op geavanceerdere formules, connectiviteit met externe bronnen, etc. kan Numbers niets in vergelijking met Excel.
Eens wat geavanceerde functies in excel betreft, maar voor 90% van de ‘normale’ gebruikers voldoet Numbers ook prima.

Er is dus wel degelijk voor de meeste gebruikers een goed alternatief, en nog gratis ook...
Ik had het over een volwaardig alternatief. Alternatief voor 90% is niet volwaardig. Ik gebruik veel geavanceerdere functies van Excel. Omdat dit vrij belangrijke rapportages zijn binnen het bedrijf is eigenlijk iedereen gebonden aan Excel, omdat de bestanden in die alternatieven niet te openen zijn.
Nadella is meer op cloud gefocused. En die tak doet het goed.
Hopelijk komen ze wel een keer met Windows Phone uit maar ik vrees het ergste.
3 concurrenten houden elkaar dan scherp.
Het falen van W10M heeft naar mijn inziens echt weinig met Nadella te maken.

Ik heb zelf met plezier een WP8 gebruikt, maar de realiteit is dat het WP/WM platform gewoon niet goed genoeg is om te concureren met iOS en Android. W8 en WP8 waren in alle eerlijkheid mislukkingen. Nu is het heel mooi hoe goed MS W8 heeft omgezet in W10, maar ik denk dat dit voor de mobiele kant niet zo makkelijk is. Ik ben het dan ook helemaal met Nadella eens om W10M dood te laten bloeden. Misschien dat er nog een tijd komt voor MS om een echt goed mobiel platform op de markt te brengen (Ik persoonlijk zie die kans nog steeds aanwezig). Maar als je kijkt naar hoe WP/W10M achter liep op de concurrentie en op wat voor een manier het zich ontwikkelde is het niet anders dan logisch dat MS het met rust laat.
Erger nog:
Nadella Elop verliet Microsoft om als baas bij Nokia de smartphone divisie om zeep te helpen, vervolgens kon Microsoft het overnemen, keerde Nadella Elop terug als een baas bij Microsoft.

Maar Nadella had totaal geen behoefte om zich op de mobiele consumer markt te richten.
Na de overname heeft Microsoft jaren gn smartphone uitgebracht. De enige toestellen die uitkwamen zaten al in de Nokia pijplijn. Alleen de 930 en/of alleen de 950 zijn officieel van na de overname.

Dit is zoo onvoorstelbaar. Je bouwt 4x een nieuw mobiel OS dat niet compatibel is met voorgangers (6.x, 7, 8 en 10) en brengt vrijwel geen hardware uit. Je bestaande win7/win8 gebruikers forceer je dus terug te gaan naar iOS/Android als hun device aan vervanging toe is. De 950 heeft hooguit 6 maanden te koop gestaan in de Microsoft Stores in de VS...

Microsoft kan dus OS'en bouwen, zonder dat ze daar een business model voor hebben om geld ermee te verdienen.

Maar hee, de aandeelhouders zijn blijer dan ooit want het aandeel is alleen maar gestegen dankzij hun Azure/cloud abo's (incl Office365). Dat heeft Nadella goed aangepakt. Maar Windows mobile is nu echt een heel droevig verhaal geworden.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 26 september 2017 21:28]

Nadella heeft volgens mij nooit Nokia geleid na de overname door Microsoft, dat was Stephen Elop. Deze man heeft Nokia vakkundig om zeep geholpen.
Onbegrijpelijk hoe iemand +2 kan krijgen die niet eens Nadella en Elop uit elkaar kan houden... Nadella was verantwoordelijk voor de cloud tak van Microsoft en dat is nu de snelst groeiende tak binnen Microsoft. Hij is ook een van de mensen die ervoor zorgt dat Microsoft steeds opener wordt samen met Scott Hanselmann en Scott Guthrie.

Nadella was altijd al een tegenstander van de Nokia overname.
Je hebt helemaal gelijk, zowel hoe hier gemodereerd wordt en mijn fout!
Nadella? Je bedoelt Elop!
Wel feiten vertellen he!
Was het Elop!? Ja je heb gelijk, dan heb ik dat helemaal verkeerd onthouden!
Windows Phone is niet zo zeer gedropped. Maar na vele jaren en vele (echt veel) miljarden dollars er in geinvesteerd te hebben. Sloeg Windows Phone niet aan.

Microsoft heeft wel een paar steekjes laten vallen. Europa hadden ze zich op moeten focussen nadat WP in een paar markten hier tegen de 25% aankwam. Maar MS dacht "Dat is Nokia's thuis basis, die regelen dat wel". Terwijl Nokia zich voornamelijk bezig hield met de arme regios zoals India.

Nokia wou voor de 1020 een aparte chip inbakken voor de camera zelf. Kon niet, WP supporte geen multi CPU. MS beloofde "dit komt wel, dit komt wel", en tegen de tijd de feature erin kwam, was Windows 10 uitgekomen.

Microsoft heeft ook wat slechte keuzes gemaakt in de ontwerpen van de toestellen. De Lumia 920 is Nokia's laatste eigen toestel. De opvolger is dankzij MS bv geen display in gekomen met memory(want dat was goedkoper), zodat de 930 gewoon geen glance had (hoe kun je zo'n killer feature niet meenemen naar de opvolger?!?)

Nokia heeft in hun eentje gemaakt van WP wat het ooit was. Microsoft heeft zich hier enorm op verkeken. En doordat Nokia 90%+ van de WP markt in handen had, durfde destijds geen andere OEM in te stappen. Deels omdat Nokia gewoon superieure hardware in elkaar schroefde, daar was niet tegen op te concureren. Microsoft koopt Nokia op, zet het allemaal op een laag pitje (ging hem voornamelijk om de supply chain en patenten). En nu stappen andere fabrikanten niet in, want er is niets meer over van de WP marktgrootte.

Microsoft is ook door grote partijen dwars gezeten.

Google heeft WP pro-actief dwars gezeten, ik snap eigenlijk niet hoe Google hier zo mee weggekomen is. Die zijn op bepaalde vlakken marktleider, maar weigeren meer te leveren dan een search app, en weigeren elke medewerking voor Microsoft die het maar zelf wou doen. Als Microsoft zo'n actie geflikt had bij Google, was het internet in rep en roer geweest.

Microsoft die voor Facebook en andere partijen ook de apps maar gebouwd heeft, want niemand had er zin aan om apps te ontwikkelen voor zo'n klein platform. Dat terwijl WP de basis gelegd heeft voor UWP.

Microsoft moest een keuze maken, miljarden blijven pompen in een markt waar ze nooit voet aan grond zullen krijgen. Of zich gaan focussen op de markten waar ze nog wel een grote speler zijn.

MS heeft -gelukkig- wat slimme keuzes gemaakt, waaronder het samenvoegen van het Mobile team met Client & Server, waardoor ze de support kunnen blijven leveren zonder veel extra moeite/kosten.

Maar zonder apps heeft Windows Mobile geen bestaansrecht. Zelfs hier op Tweakers was dat argument nummer 1 om geen WP/WM toestel aan te schaffen.

Als die Microsoft Store straks concurentie kan bieden tegenover de Appstore en Playstore, misschien dat MS weer eens gaat investeren in WM.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 september 2017 13:26]

Dus jij gaat Nadella zijn boek niet lezen? Hit refresh.

ontopic: Bing zal vast prima zijn, maar als Nederlander vind ik het niet zo best. Cortana is er ook niet in het Nederlands en die leunt op de data van Bing. Ik hoop wel dat het ooit komt, tot die tijd gebruik ik Google of Duckduckgo.
Of kan ik weer terug naar lycos, altavista etc.? ;-)
Je zit vast aan de voorkeur van Apple als ik het goed begrijp? In Safari op iOS en MacOS kan ik gewoon DuckDuckGo instellen als zoekmachine...
Je zit bij Siri en Spotlicht vast aan Google. Dit kan je niet veranderen. Volgens mij kan je wel zeggen “Zoek op bing naar Tweakers” en zal Siri met Bing zoeken.

Dit zegt iCulture zie ik net:

”Mocht je meer gecharmeerd zijn van Bing, dan heb je helaas pech. Je kunt de zoekmachine voor Siri en Spotlight niet handmatig aanpassen”.

Bron: Google nu weer zoekmachine voor Siri en Spotlight
https://www.iculture.nl/n...ekmachine-spotlight-siri/

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 26 september 2017 08:52]

In Safari op iOS kan dat ook. Je kan zoals vermeld enkel Siri en Spotlight's zoekmachine niet aanpassen.
Je kan wel zoeksuggesties uitzetten overigens.
Men zou minstens kunnen kiezen. Ik zie liever de DuckDuckGo resulaten dan die van Google (die ga je ook tracken)
Apple zal de zoek opdrachten anoniem maken zodat die niet te tracken zijn.

https://techcrunch.com/20...ios-and-spotlight-on-mac/
"Techcrunch speculeert dat het iets te maken heeft met een deal "
Als het speculaties zijn waarom dan toch vermelden?
Zo kun je elke speculatie wel versterken door het in een artikel te vermelden.
Het is wel aannemelijk, gezien Google blijkbaar 3 miljard USD betaalt aan Apple om op de iOs de standaard zoekmachine te blijven in fiscaal jaar 2017. (Bron)

In 2014 was dat nog 1 miljard USD. Blijkbaar haalt Google de helft van zijn mobiele advertentieinkomsten uit iOs.
Google, Bing, DuckDuckGo, Qwant, enz. Misschien een idee dat bedrijven als Apple dit zouden aanpassen aan het land of de continent. Een Europese veelgebruikte zoekmachine als standaard in de EU, een Aziatische veelgebruikte zoekmachine als standaard in Azi, enz. Ja, uiteindelijk gaat het om deals, overeenkomsten, zakelijke belangen, kortom dus geld.
Er zijn maar 4 lokale zoekmachines die winnen op wereldschaal: Baidu (China), Seznam (Tsjechi), Yahoo (Japan) en Yandex (Rusland). Al de rest is Google territorium, dus als je een globale -westerse- markt bekijkt, prefereert het merendeel van de mensen Google.

Bing, DDG, Qwant,... Zijn alternatieven maar zijn in de minderheid, en dan is het de portefeuille die inderdaad spreekt.
Je hebt ook altijd nog Naver/Daum/Qihoo360, die het vooral lokaal heel goed doen. Ze zijn in Oost Azi, soms wat meer geneigd lokale producten en services te gebruiken. Dus daar is het niet eens zo gek. Google Maps bijvoorbeeld is in sommige landen gewoon helemaal niet te gebruiken zo slecht zijn de maps, moet je toch een lokaal alternatief zoeken.
Europese zoekmachine: Google? Aziatische zoekmachine: Google? Amerikaanse zoekmachine: Google? Russische zoekmachine: Yandex.

Google is zonder twijfel wel de grootste, geloof ik.
Jammer, ik vind de kwaliteit van Bing persoonlijk nog ondermaats aan die van Google.
Ik heb Bing vaak een kans gegund, maar ik kwam in 90% van de gevallen toch weer terug op gogole omdat deze toch beter op inhoud kan zoeken.

Zelfs de eigen technet artikelen worden door google beter gesorteerd op relevantie van de zoekopdracht.


EDIT: Ik las het artikel verkeerd, het blijkt dus omgekeerd te zijn.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 26 september 2017 08:16]

Hoe lang gebruik je al Google?

Ik denk dat daar soms voorbij gegaan wordt. Ik zelf ook, gebruik Google al sinds het begon zo'n beetje. Daarmee hebben ze al zo'n goed idee met wat ikzelf zoek en wat dus relevant is voor mij. Zo werkt het nu eenmaal bij zoekmachines op duckduck.go na omdat die privacy hoger hebben staan.
Bing is an zich een goede zoek engine maar die mist een behoorlijk stuk informatie van mij welk Google wl heeft. Als je je gehele geschiedenis wist op Google is het ook ineens behoorlijk 'anders' als in andere dingen staan boven aan en je moet soms weer.. *rilt* pagina 2 :X bezoeken.
Ik gebruik google ook al sinds de start.
Daarvoor gebruikte ik Lycos, Yahoo en AltaVista.

IK was vroeger bij google ook wel gewend om naar pagina 2 of 3 te gaan, tegenwoordig kijk er ik in 99,9% van de gevallen niet meer naar pagina 2 of 3 (laat staan verder)
Ik gebruik google ook al sinds de start.
Daarvoor gebruikte ik Lycos, Yahoo en AltaVista.
Ik heb het nog een tijdje met Ilse gedaan. En nu alweer jaaaren met Bing.
Maar was het wel lekker met Ilse? 😄
Uiteindelijk niet bevredigend, vandaar Bing. Google heeft iedereen al.
DuckDuckGo werkt beter bij mij dan Google. In ieder geval sinds ik jaren geleden overgestapt ben. Eerst ging ik nog regelmatig terug naar Google als ik met DDG niet vond wat ik zocht maar dat doe ik nu eigenlijk nooit meer. Google vindt het dan toch ook niet.

Daarnaast zijn de bangs in DDG echt fantastisch, direct zoeken op php.net, wikipedia, steam, stackoverflow en wat al niet meer. Berekeningen en conversies in de zoekmachine en color picker zaten er ook al lang in voordat Google dat deed.

Het aanmerken van de "official site" door DDG is ook vaak heel handig.

Ik wil echt niet meer terug naar Google of Bing. Zo briljant zijn die beide niet.
DDG brengt mij ook goede resultaten. Maar je moet net zoals bij alle zoekmachines weten hoe je je vraag stelt. Dat geeft ook veel betere resultaten dan als je maar wat intypt.

Van gewoonte gebruik ik nog veel Google maar ik vind daarin ook meestal wel wat ik zoek. Als dat niet het geval is en op mijn workstation zit volgens mij Bing als voorkeur. Ach, we hebben een luxe tegenwoordig :)
Hoezo dan jammer? Ze gebruikte bing nu gaan ze over op google
Mijn ervaring is dat Engelse zoektermen het wel goed doen in Bing, maar in het Nederlands kun je echt beter Google gebruiken.
Jammer, ik vind de kwaliteit van Bing persoonlijk nog ondermaats aan die van Google.
Jammer omdat je nu een beter zoek resultaat krijgt?
Laat MS eerst eens zorgen dat ze kunnen concurreren met Google. Dan zou je inderdaad het woord "jammer" kunnen gebruiken. Want dan verdient MS pas een steuntje in de rug voor hun inspanningen.
Vergeet niet dat Google misschien al wel jaren lang historie van je heeft qua zoekopdrachten.

Hoe moet Bing daarmee concurreren?

Misschien als de EU het profiel dat Google van je heeft verplicht deelt met concurrenten. Als zoiets niet gebeurt is Google de enige, en blijft dat.
Vergeet niet dat Google misschien al wel jaren lang historie van je heeft qua zoekopdrachten.
Ook al zet je "persoonlijke resultaten" uit. Dan nog geeft Google een veel beter resultaat (althans dat is mijn ervaring)
Hoe moet Bing daarmee concurreren?
MS is niet de eerste de beste. Als 1 tent het verschil kan maken dan is het MS wel.
Misschien als de EU het profiel dat Google van je heeft verplicht deelt met concurrenten. Als zoiets niet gebeurt is Google de enige, en blijft dat.
Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Maar ik denk niet dat de EU een bedrijf kan verplichten om bedrijfsinformatie uit te wisselen dat onderdeel is van het product.
Ik weet ook niet of dat kan, en ik weet ook zeker niet hoe wenselijk dat zou zijn.

Echter, consequentie kn zijn (door combi van populairste mail, android en zoekmachine) dat Google nooit meer in te halen is. Dat is voor concurrentie niet best...
Dat beeld hebben we helaas ook al bij Facebook/WA. Zo goed als MS zijn best doet om met Bing de hegemonie te doorbreken van Google. Doet Google elk jaar weer pogingen met de zoveelste aanpassing van een WA-achtige concurrent die op niets uit loopt. Eenmaal stevig in het zadel is het erg lastig om het verschil nog te maken. Maar goed, we kennen voorbeelden genoeg van bedrijven die stevig in het zadel leken te zitten en het toch aflegden tegen de concurrentie.
Hoezo is dit dan jammer? Er staat juist dat nu Google gebruikt wordt in plaats van Bing
Euh? Ze gaan nu juist Google gebruiken i.p.v. Bing?
Lijkt me toch typisch iets wat ik zelf zou willen kiezen in plaats van afhankelijk te zijn van een "deal" van Apple...
Ik zie het concept van de HP Elite X3 steeds veder in de modder zakken. Jammer vind het idee van een all-in one device altijd fascinerend.
Kun je niet gewoon zelf instellen welke zoekmachine wordt gebruikt in al die assistenten? Dat ze voor ingebouwde dingen als het weer nou een vaste gebruiken begrijp ik, maar letterlijk jouw vraag opzoeken moeten toch wat opties in kunnen?
Verstandige keuze.
Met Bing vond ik toch meestal niet wat ik met Google wel vind. Heb het wel een kans gegeven, maar ben heel snel weer terug gegaan naar Google.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*