Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toshiba presenteert 55" 4k-oled-tv met hdr voor 1699 euro

Door , 165 reacties

Toshiba heeft tijdens IFA een nieuwe serie oledtelevisies aangekondigd, waarvan het 55"-model opvalt vanwege zijn lage prijs van 1699 euro. Het bedrijf komt ook nog met een 65"-variant. Beide tv's ondersteunen in tegenstelling tot een eerder model verschillende hdr-formaten.

De twee nieuwe oled-tv's lijken uiterlijk identiek aan de X97-televisie die Toshiba eerder deze zomer aankondigde en die in september op de markt zou moeten komen. Ze worden dan ook aangeduid als onderdeel van de X9-serie. De X97 viel op door een gebrek aan hdr-ondersteuning, maar deze nieuwe modellen hebben wel ondersteuning voor hdr10, Dolby Vision en Hybrid Log Gamma. Het is niet bekend of deze tv's naast de X97 verkocht gaan worden, of dat Toshiba de oorspronkelijke hdr-loze-variant geschrapt heeft.

De televisies vallen verder op door de aanwezigheid van zowel een scart- als vga-aansluiting achterop. Reguliere aansluitingen als hdmi, usb, ci+, lan, dvb-c en dbv-s zijn ook aanwezig. De interface wordt verzorgd door Toshiba's Smart Portal-software, dat onder andere een Netflix- en een YouTube-app aan boord heeft.

De tv's worden niet door Toshiba zelf gebouwd maar door het Turkse Vestel. Het Japanse bedrijf, dat in financieel zwaar weer zit en veel activiteiten heeft afgestoten, leent alleen zijn merknaam uit aan Vestel. Een vergelijkbare constructie is er bijvoorbeeld bij het Chinese TP Vision, dat de merknaam Philips gebruikt. Begin 2015 stopte Toshiba met de productie van eigen tv's.

Toshiba is van plan de oled-tv's aan het einde van het jaar in de winkels te hebben. Mochten de prijzen van concurrerende oled-tv's gelijkblijven, dan zou Toshiba met het 55"-model de goedkoopste oled-tv op de markt hebben. Op moment van schrijven is de goedkoopste oled-tv uit 2017 LG's 55C7V, die 2199 euro kost. LG's C6-model van vorig jaar is ook nog verkrijgbaar en kost ongeveer 1750 euro.

Toshiba 55"X97

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

02-09-2017 • 15:18

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
Het is natuurlijk een vooroordeel, maar bij de naam Vestel denk ik direct aan zo'n Blokker eigen huismerk tv. Zou de kwaliteit op peil zijn?
Why not? Als er maar een LG Oled panel inzit kan er weinig mis mee wezen, althans met het beeld, maar dat is ook meteen ook het belangrijkste en gezien de prijs zou je niet moeten klagen.
Beeld interpolatie, upscaling, ruis onderdrukking. Om maar een paar dingen te noemen. De virm/software van een Paneel is zeer belangrijk voor de detailes van het beeld. Daarom komt bijvoorbeeld een sony a1 veel beter uit de test op dat gebied dan een Phillips met beide exact hetzelfde Paneel.
Exact daarom wordt het ook gewoon eens tijd merken bij de echter fabrikant te noemen. Niet Philips gewoon TP Vision. Geen Toshiba maar gewoon Vestel.

Mensen denken bij een merk nog steeds aan een kwaliteit die ze vroeger kregen, de vraag is echter of ze dat bij de nieuwe eigenaar ook krijgen. Maar goed te weten dat ook Toshiba dus geen tv's meer maakt en de naam verkoopt om rond te kunnen komen. Begin van het einde ?
Merken veranderen. Er was een tijd waar Sony pruts was. Ik ben nog opgegroeid met het idee dat samsung 3de keus namaak was, dan nog liever aiwa. En 15 jaar geleden moest niemand iets van goldstar hebben terwijl het nu (LG) helemaal "the shit" is.
Terwijl Philips wel een hoge reputatie had maar eind de jaren 90 enkele ongelooflijk slechte producten op de markt bracht (lang voordat men van TPvision sprak).

Ga er gewoon van uit dat alle consumentenelectronica enkel om kostenbesparingen gaat, en dat sommige minder slecht zijn dan anderen. Scheelt een hoop frustraties!
Inderdaad. Een zelfde handigheidje zag/zie je ook bij oer-ouderwetse degelijke Nederlandse fietsenmerken.
Eens stonden die voor kwaliteit en duurzaamheid, helaas gingen sommige merken ten onder. Vervolgens werd de naam opgekocht door een investeerder. en ging de hele productie naar een of ander Aziatisch land. Dat bekende "oer-hollandse merk", met bijbehorende kwaliteit, was ineens 1/3 van de prijs van een Batavus/Gazelle. En dat kan natuurlijk nooit. De mensen worden dan gewoon een beetje voorgejokt.
Wel een dikke TV!!
Hoop niet dat die dik is, een flatscreen wil je toch liever dun heebn :)
Hij is even dik als een aantal 'platte' TV's die alleen aan de onderkant een verdikking hebben zitten. Het gewicht is wat dat betreft belangrijker maar ook dat zal meevallen.
Heb je ook een link naar die test?
De nieuwe Philips OLED TV komt qua beeldqualiteit erg goed uit diverse reviews.
Dit soort dingen zijn interresant genoeg moeilijk te meten. (dus de term "test" klopte eigenlijk niet helemaal in deze context) Bijvoorbeeld het aantal artifacts wat optreed bij interpolatie (vloeiender maken van beeld) is in veel situaties heel verschillend. Of bij upscaling ziet iets er scherper uit maar hoe dit algoritme verschillende vormen en texture opschaalt is gewoon lastig om met 1 cijfer te beoordelen. Loop een keer een mediamarkt in en vraag om een full HD video op beide tv's en je zult het verschil echter direct opmerken. Tv's sws altijd in de winkel zelf 1 op 1 vergelijken. Beeld kun je wel reviewen maar is eigenlijk iets persoonlijks. Mensen ervaren kleur en helderheid nou eenmaal allemaal net wat anders.

[Reactie gewijzigd door kcawillems op 3 september 2017 18:11]

Nou... user interface, wellicht een onderbemeten processor die de bediening traag als stroop maakt?
Bouwkwaliteit?
Geluidskwaliteit? (OK, vind ik niet interessant, maar genoeg mensen wel)
Softwarekwaliteit?

Meer dan genoeg andere aspecten. Eens dat een Oled paneel het belangrijkste aspect is en voor de beeldkwaliteit zorgt, maar als ik ¤1700 voor een TV neertel mag de rest ook goed zijn.
En een LG 55c7 kost maar 200¤ meer ;) de prijzen kunnen flink lager dan wat de PW aangeeft.
Waar dan? De goedkoopste LG 55c7 die ik kan vinden is 2099.
Even het oled prijzen topic zoeken
Wat een onzin. De aansturende elektronica kan het oled paneel maken of breken. Vergelijk het met een pro-fotograaf en een dslr: een pro schiet zelfs met een goedkope phone-camera nog fantastische plaatjes terwijl een gemiddelde amateur zelfs met een hele dure dslr nog prut kan produceren. De basis hardware is geen garantie voor een correcte uitvoering.
Er zal weinig verschil zitten in de aanstuur electronica bij de verschillende merken TV's onderling.
Alleen wat kleine dingen zullen ontwikkeld worden door deze bedrijven, maar het meeste wordt gewoon kant en klaar ingekocht. Het verschil zit waarschijnlijk alleen in de software.

Vraag me af welke Japanse en Europese bedrijven nog origineel hun eigen televisies maken. Dat zullen er bar weinig zijn. (Sony, Panasonic?)
Dat is niet waar. De LG E6 en de Philips 9002 zijn hetzelfde paneel maar worden door totaal andere electronica aangestuurd en dat zie je ook duidelijk.
Dat er een OLED paneel inzit van LG wil natuurlijk niks zeggen over hoe het scherm aangestuurd wordt. Als de aansturing bagger is heb je niks aan een superstrak paneel.
De aansturing van lge is minder dan die van Philips p5, zelfde paneel
Vestel was toch weinig mis mee? Het was toch Daewoo wat altijd vreselijke problemen kreeg? Zoals hoog piepen en trillend beeld, lage hz.
Een gedeelte van de Daewoo TVs zijn volledig door Vestel gemaakt, zelfs een aantal budgetlijnen van Philips.
Zelfs budget Loewe's een aantal jaren terug. Dat vertelde de EU directeur (gevestigd in Rotterdam) mij destijds op ISE. Overigens is Nederland een van de weinige Europese markten (Turkije is Aziatisch, wat Vestel ook zegt;-)) waar Vestel onder eigen merk actief is geweest met televisies, maar dat is al zeker 10+ jaar geleden. Ze kregen weinig marktaandeel, dus trokken ze zich weer terug.

De PR en marketing voor deze OLEDS wordt ook gewoon gedaan door Vestel. Al was op de UK presentatie ook vertegenwoordiging van Toshiba.

Oh ja ik zag vandaag een IFA aankondiging van Sharp Home Appliances, jullie raden het al:

"Sharp Home Appliances Benelux (a division of Vestel) is distributor of all Sharp Whitegoods in the Benelux area".

Overigens heeft TPV ook bedrijfsactiviteiten en o.a. 'Gent' over genomen van Philips, niets slechts een licentie op het merk. Vestel is enkel een ODM en/of merk licensor. En in geval van de X97 blijkbaar een OEM en distributeur.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 2 september 2017 22:22]

Turkije, eigenlijk Istanboel, is anders door een grote rivier(Twee bruggen over de rivier de Bosporus verbinden deze werelddelen met elkaar. ) netjes opgedeeld in een Aziatisch gedeelte en een Europees gedeelte. Het ligt er dus maar net aan op welk gedeelte van Turkije die tv's worden gemaakt! ;)
Bekend, dus maar eens opgezocht waar de fabriek zit, Manisa, dus Westen van het land. Maar zoals bijna het gehele land alsnog gewoon in Azie hoor http://images.huffingtonp...9806550-Azerbaijanmap.gif.
Ik weet niet of jij het weet, maar VESTEL produceert akelig wat producten wereldwijd onder andere namen. Het is een van de grootste elektronica producenten van de wereld. Ik durf zelfs te wedden dat jij een apparaat van VESTEL heb gehad zonder enig bewustzijn :P
Ik durf zelfs te wedden dat jij een apparaat van VESTEL heb gehad zonder enig bewustzijn :P
Ik weet niet of ik apparaten van Vestel heb gehad maar ik weet zeker dat ze geen bewustzijn hadden.
Het zou een enorm grote TV-producent zijn. Dat kan natuurlijk, als ze onder bekendere namen worden verkocht. Ik ben echter van mijn leven nog nooit ergens een Vestel-TV tegengekomen (of welk ander apparaat onder die naam dan ook).

Het enige dat ik letterlijk overal zie zijn Samsung TV's, monitoren, wasmachines, en smartphones... zo veel dat ik vertik om zelf spullen van Samsung aan te schaffen omdat ik gewoon de naam niet meer kan zien :X In geval van TV's en monitoren is dat letterlijk zo. Brakke beeldkwaliteit; te knallend en te fel. (Ja, ik ben op de hoogte van Adobe RGB-monitoren die knallende kleuren leveren in alles behalve Photoshop :p)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 september 2017 18:46]

Vestel is voornamelijk fabrikant, in de meeste gevallen wordt er dus een andere naam op de producten geplakt, het is daarom niet vreemd dat je de naam Vestel nog nooit op een apparaat bent tegengekomen. Voor Nederland gaat dat vooral om goedkope tv's, maar zo te zien produceren ze voor de UK en Noord Europese landen zoals Denemarken, Finland en Zweden naast 'lokale' merken TV's ook een heleboel overige elektronica en dan voornamelijk in de budget geprijsde markt.
Samsung is een kwaliteitsmerk net zoals Panasonic (dat was?). Panasonic producten stonden er vroeger om bekend dat ze vrijwel nooit stuk gingen en decennia lang mee gingen. Panasonic werd / word zelfs hoger aangeschreven dan Sony, wat al een kwaliteitsmerk was en is. Dat wil wat zeggen.
Samsung is een kwaliteitsmerk net zoals Panasonic (dat was?). Panasonic producten stonden er vroeger om bekend dat ze vrijwel nooit stuk gingen en decennia lang mee gingen. Panasonic werd / word zelfs hoger aangeschreven dan Sony, wat al een kwaliteitsmerk was en is. Dat wil wat zeggen.
Panasonic is een kwaliteitsmerk (niet was). Maar wat is jouw ervaring met Samsung? Mijn persoonlijke ervaring is niet al te best; variërend van vergeetachtige SSD's (evo 840 anyone?) tot tv's die na een week al vervangen moesten worden. Imho is Samsung nog steeds geen kwaliteitsmerk.
Mee eens. Ik heb nogal wat spullen van Panasonic (2 plasma tv's, 3 (profi) videocamera's, fototoestel, lenzen etc. en het is echt gebouwd om lang mee te gaan en niet 'geprogrammeerd' om net na de garantie kapot te gaan. Waar Panasonic het mijns inziens laat liggen is op innovatie. Daar waren ze vroeger sterk in maar lopen vind ik nu toch wel achter de leiders aan (op een enkele uitzondering wellicht). Nu heb ik voornamelijk spullen van voor 2012, ik weet niet hoe het tegenwoordig met de kwaliteit van Panasonic gesteld is.
Hier precies hetzelfde
Daarom lekker een Panasonic tv ;)
Same here.
Ook eens een deal met vrouw des huizes gemaakt, als de Panasonic plasma defect gaat nemen we een 4k OLED, vrees dat ik nog lang kan wachten. }:O
Je bent waarschijnlijk ook nog nooit Quanta laptops tegengekomen terwijl de kans erg groot is dat er mee hebt gewerkt of misschien wel in huis hebt.
Quanta, en nog één of twee anderen (Compal... en...) produceren vooral behuizingen voor een aantal van de grote merken, zover ik weet.
Vestel en Foxconn kom je niet veel onder eigen naam tegen. Maar zijn inderdaad grote merken.
Koop dan eens een colorimeter, dan kun je je monitor netjes kalibreren. Dan ben je ook van die knallende kleuren af en ziet je foto in Photoshop er ineens ook een stuk beter uit.
Ik heb er hier 2 liggen (een oude Spyder4, en een X-Rite iDisplay i1); daarom weet ik hoe het beeld eruit hoort te zien op een monitor en een TV. Wat ik ook doe op een Samsung TV, het beeld blijft schreeuwerig. (Al gebruik ik mijn colorimeters niet voor TV's. Zoveel kleurprecisie heb ik daar niet nodig.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 3 september 2017 15:09]

Vreemd. Ik heb hier een Samsungtv uit de J-serie en een tv uit de KS-serie en de schreeuwerigheid is na kalibratie totaal verdwenen.
Ik snapte ook nooit de drang van alles en iedereen om samsung tv's, monitoren en smartphones te kopen.

Echter heb ik nu alsnog een samsung tv en smartphone. Domweg omdat ze een erg goede prijs / kwaliteit verhouding hebben. M.n. 2e hands.
De Samsung TVs hebben inderdaad schreeuwerige kleuren als je de tv uit de doos haalt en inschakelt. Echter als je het apparaat kalibreert kun je een aanzienlijk mooiere beeldkwaliteit krijgen dan Panasonic of Sony. En voor die kalibratie hoef je geen honderden euro's uit te geven. Als je de waardes overneemt van iemand anders die dat type gekalibreerd heeft, heb je echt prachtig beeld.
Klopt, dat is ook zo alleen de standaardwaarden van Samsung liggen zo ver van de juiste waardes af dat je voor een goed beeld gewoon de waardes kunt overnemen van een gekalibreerd toestel van het hetzelfde type. Wil je je beeld optimaal instellen zal je zelf moeten kalibreren.
Het is niet zo dat twee exemplaren van hetzelfde type na kalibratie twee totaal verschillende settings hebben. Die verschillen alleen in nuances. Voor 98% is het OK.

[Reactie gewijzigd door bytemaster460 op 3 september 2017 19:03]

De laatste Vestel TV serie waar ik mee in aanraking ben gekomen is op zijn zachtst gezegd belabberd te noemen. Dit was twee jaar geleden de Panasonic CX400 serie. Deze werd onder de Panasonic merknaam verkocht, maar werd geproduceerd door Vestel. Beeldkwaliteit was dramatisch en er zijn ontzettend veel van die modellen teruggebracht nar de winkel. Ook Panasonic zelf was dar op zijn zachtst gezegd niet tevreden over en hebben sindsdien niet meer met Vestel samengewerkt.

Dus nee, ik persoonlijk verwacht er niet al te veel van.

[Reactie gewijzigd door InEtVa op 2 september 2017 22:36]

Verbazingwekkend dat een kwaliteitsmerk als Panasonic zijn producten door anderen laat produceren!!

Kwam die CX-400 ook uit Turkije?

MIjn ouders hadden wel een Hitachi TV die door Vestel was gemaakt. Die heeft het wel een tijdje uitgehouden en is naar mijn weten nooit stuk gegaan.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 2 september 2017 21:56]

JVC heeft ook heel wat modellen door Vestel laten maken (vooral oude beeldbuis televisies).
Ik denk dat de Japanse kwaliteitsmerken wat betreft consumenten elektronica verleden tijd zijn. Ze maken nog wel goede spullen in het duurdere segment zoals huishoudelijke apparaten en industriële video / audio, maar op TV en audio gebied hebben ze het opgegeven. Alle Japanse merken verpachten nu gewoon hun goede naam aan prutsmerken zoals Vestel en Hisense, zodat ze er in ieder geval nog wat winst op maken.

Alleen Denon en heel exclusieve audio merken (met astronomische prijzen) worden nog in Japan gemaakt, maar dat is niet iets wat de 'gewone' consument koopt.

Ik vind het echt heel jammer, want de Chinese merken die hun vervangen zijn gewoon rommel.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 3 september 2017 11:56]

Alle OLED panelen komen toch van LG. Rest van electronica wordt door die bedrijven eromheen gebouwd.
Voor televisies momenteel vziw wel. Samsung maakt echter bijv. ook zelf oled panelen, maar alleen de kleinere formaatjes voor mobieltjes ed.
De Chinezen maken ook grote OLED panelen of gaan deze binnenkort maken. Dus het is niet zeker of het van LG komt.
Ik vind dat we boven die soort artikelen dus ook "vestel presenteert..." moeten zien staan. Toshiba doet namelijk niets, behalve de naam licenseren. Dat moet een bepaalde mate van kwaliteit uitstralen, maar is feitelijk gewoon misleiding.

Laten we het beestje bij de naam noemen: Vestel, TP-Vision en HMD (die onder de naam Nokia eigen hardware verkoopt)...

Edit: waarom is dit in hemelsnaam off-topic/irrelevant?

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 3 september 2017 10:56]

Doen we dan ook "foxcon presenteert iPhoneX" ? Dit is nu eenmaal hoe de wereld in elkaar zit, een merknaam is uiteindelijk maar dat: een naam. De tijden dat alles in 1 fabriek werd gemaakt is door schaal, distrubutie en businessmodellen onmogelijk anno nu. Het zou ook een glijdende schaal zijn die voor tweakers niet te handhaven zou zijn. Toshiba tv = Toshiba tv !
Niet echt.
Voor zover ik het snap ontwerpt Apple de iPhone en maakt Foxconn de iPhone volgens de plannen van Apple.
Vestel ontwerpt en maakt de TV en plaatst er enkel een merkplaatje van Toshiba op. Toshiba heeft er dus nauwelijks iets mee te maken.

Een naam is inderdaad maar een naam, de vraag is of de eigenaar van de naam het imago wil behouden of eerder interesse heeft in wat snel cashen.
Helemaal waar. Apple en TV's van Vestel (onder welke merknaam dan ook) zijn niet te vergelijken. Apple ontwerpt alles zelf, tot aan de microprocessors en moederborden aan toe.
Wat anderen zeggen: foxcon assembleert en produceert namens Apple. Design, onderdelen, software, mate van kwaliteit, eindcontrole maar ook vooral reputatie en verkoop: allemaal Apple. Ze huren puur productie capaciteit en handjes in van diverse fabrieken, waaronder foxcon.

Een beter voorbeeld is het voormalige Siemens Gigaset. Siemens trok zich er helemaal uit terug en uiteindelijk was het puur de naam in licentie. Uiteindelijk os dat ook gewoon "Gigaset" geworden.

Ander voorbeeld; veel McDonalds restaurants zijn van franchisers. Maar McDonalds BV en McDonalds Inc. hebben een hele stevige vinger in de pap. Van halffabrikaat tot eindcontrole. Dus is daar het label McDonalds gerechtvaardigd.

Maar bij dingen als Nokia mobieltjes en Toshiba en Philips TVs: pure misleiding op basis van een gevestigde reputatie, terwijl er een totaal andere organisatie achter schuil gaat.
lijk mij dat toshiba echt wel wat kwaliteits controleurs heeft lopen daar.......
en u leeft in een droomwereld.
Waarom zou je een produkt gaan controleren waar je ENKEL gedlt voor je naam krijgt..
Het gaat ook om imago, niet alleen om geld. Tien miljoen verdienen, maar je imago naar de maan helpen is natuurlijk ook niet de opzet.
Geloof maar dat bij deze tv's van Toshiba wel degelijk een kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd door Toshiba.
Dan zou toshiba nog de eindverantwoordelijke zijn, en zo werkt het dus (helaas) niet.

Idemdito voor Philips TV's.
Met respect, maar ik geloof dat niet alleen omdat jij dat dat gelooft. Ik geloof er niets van namelijk. Het is denk ik puur een licentiekestie met daaraan plannen en intenties en designs op papier.
Er staat duidelijk in de tekst dat Toshiba al een tijdje niets meer doet op het gebied van tv's. Ze hebben puur hun naam uitgeleend voor wat contanten.
Nee, als je zelf het spul iet meer maakt, hoe kom je dan aan de kennis om het te testen?

Ze kunnen het alleen van buitenaf beoordelen (styling, functionaliteit), maar van binnen is echt lastig.
Maar HMD heeft meer gemeen met het oude Nokia mobile dan het huidige Nokia. Het is een fins bedrijf opgericht door ex Nokia medewerkers
Ik zie daar eerder 'Turks' als iets wat onheemt is van alles ook maar enigszins naar kwaliteit ruikt. We zullen het aan de reviews gaan merken.
Mooi ding! Als het aan mij ligt brengen ze een Oled uit zonder smart gedeelte, gewoon met alleen één HDMI ingang, en geen ingebouwde luidsprekers. Voor mensen die een AV-receiver gebruiken voor geluid en als bronselectie zou dat een goed iets zijn.
Even denken
  • Smart tv box
  • Chromecast
  • Playstation/Xbox/Steam link
  • HDMI kabel om op een laptop aan te sluiten
Ik heb aan één hdmi poort echt niet genoeg
Neem zoiets niet te letterlijk, wij begrijpen allemaal wat Niek bedoelt. Los daarvan... Stel dat je echt 1 hdmi hebt kan je er altijd nog een hdmi switch aanhangen.
Een 4K hdmi switch kost wel een fortuintje wil die echt het hele 4k gamma op 60fps ondersteunen incl hdr
Dat is een splitter en geen switch.
Daarnaast zet ik mijn twijfels of deze ook daadwerkelijk 4:4:4, hdr en beveiligde verbindingen ondersteund. Te vaak zie ik staan dat dit het geval is en blijkt vervolgens dat ze een 4k blu-ray verbinding niet goed kunnen opzetten.

Bijvoorbeeld deze:
http://www.3dkabel.nl/HDM...standsbediening-5-poorts/

Adverteren met 4k en geschikt voor ps4.. maar je moet de ps4 wel instellen op 1080p. Daarmee schrijf ik de winkel die het verkoopt gelijk af omdat het gewoon misleiding is.
Een goede hdmi 4k 60fps splitter met hdcp 2.2 ondersteuning kost makkelijk rond de 100¤

https://www.kabelstore.nl...ukQb_0Be42KxoCEKMQAvD_BwE
En dit is nu juist een Switch en geen splitter.
Ja, bij een splitter wordt het signaal in 2 of meer delen gesplitst. Een switch heeft nog steeds 1 signaal die indien nodig naar het juiste kanaal wordt geschakeld.Je kunt bij een splitter niet schakelen tussen verschillende componenten, bij een switch wel.
Het is alleen een ramp, als de kwaliteit daarvan minder wordt.
Nee, de werkwijze is verschillend. Of het een ramp is, mag een ieder voor zichzelf uitmaken. Je hebt ook varianten met een beeldversterker erin, dan heb je geen verlies.Bij een splitter heb je altijd een paar DB verlies.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 3 september 2017 11:33]

Maar als je geen verlies ziet of merkt. Maakt het toch niet uit. Heb verder geen spitter.
Dat ligt aan de kwaliteit van de producten. Een van een paar tientjes geeft niet zo'n mooi beeld als een met een beeldversterker.
Sterker nog, Niek noemt een AV versterker ook voor bron selectie en daar zit meestal een Hdmi switch ingebouwd. Probleem opgelost.
Moet je beter lezen, één is een telwoord en de bijgeleverde afstandsbediening (tv) heeft geen knopjes voor een hdmi switch...
Je hebt 1 HDMI kabel nodig van de TV naar je A/V receiver, alle andere apparatuur plug in je in de HDMI inputs van je receiver.
AV-receiver..... Die gaat met 1 HDMI stekker naar de tv en biedt weer een stuk of 5 poorten voor randapparatuur. Dus de playstation gaat dan via de receiver.
Alleen vergeet je daarbij wel de inputlag, ik heb liever dat de tv gewoon direct het geluid doorstuurt via arc met behoud van alle audio formats (wishful thinking I know).
Welke input lag ? Zolang je je receiver geen bewerking op het beeld laat doen is er geen extra input lag.
ik heb liever dat de tv gewoon direct het geluid doorstuurt via arc met behoud van alle audio formats
Daarvoor heb je eARC nodig, dat komt (IIRC) bij HDMI 2.2

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 september 2017 09:41]

zie de regel: " Voor mensen die een AV-receiver gebruiken voor geluid en als bronselectie zou dat een goed iets zijn."
Ik hoop dat binnenkort er een overstap word gemaakt op Dp kabel.
Gewoon dat alles een DP kabel aansluiting krijgt. Alleen mijn mooie videokaart en monitor heeft nog deze aansluiting. Ik snap niet waarom alles dit overneemt gezien het hogere refresh rate's aankan dan HDMI.
Ook is het clip systeem superieur naar mijn mening.

In wat Niek zegt dit wel een punt, wie gebruikt nou de tv speakers bij het kopen van een ¤1500+ euro OLED Tv. Hier zou mogelijk geld op bespaart kunnen worden en de tv kan dan dunner.
Volgens pocketlint:
4x HDMI, 1x USB 3.0, 2x USB 2.0,
SCART
Bluetooth and Wi-Fi
Video on demand services
En op de foto zie ik nog een internet aan sluiting(utp?)
Even lezen hoor:
Voor mensen die een AV-receiver gebruiken voor geluid en als bronselectie zou dat een goed iets zijn.
Als jij al je apparaten direct met afzonderlijke kabels op je TV aansluit dan ben je niet echt snugger bezig. Er zit op z'n minst een switch tussen met 1 kabel richting de TV, maar de meeste mensen met een aantal apparaten hebben een receiver die als HDMI-switch dient. Precies wat meneer hierboven bedoelde dus.
Als jij al je apparaten direct met afzonderlijke kabels op je TV aansluit dan ben je niet echt snugger bezig.

Ik ben serieus benieuwd wat daar mis mee is. (Zolang je geen aarde lus of iets dergelijk creeerd.)
In het algemeen ondersteunen TV's het niet om meer dan stereo geluid vanuit een andere bron door te lussen naar de AV reciver via HDMI. Dan zal je weer aan de slag moeten met een optical kabeltje naar de AV reciver waardoor je weer beperkt bent tot simpel 5.1 en mogelijk nog net DTS.

Dus ja over het algemeen is het gewoon niet slim om als je een degelijke AV reciever hebt alle apparatuur direct op de TV aan te sluiten. De AV reciever heeft vaak een kwalitatief veel betere HDMI switch aan boord dan de gemiddelde TV.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik wil zo weinig mogelijk bekabeling richting mijn TV :) Alles afzonderlijk op je TV aansluiten is onnodig. Bovendien heb je daar in de praktijk (meerdere) langere kabels voor nodig, dus duurder en storingsgevoeliger. Ik heb een 5m HDMI kabel van mijn voorversterker richting de TV, en in het audiomeubel zit alles op de voorversterker aangesloten. Maar zelfs als de afstand klein is, is het wenselijk om het aantal kabels richting de TV minimaal te houden.
Ik weet nu hoe het bij jou zit, maar weet jij ook hoe rest van Nederland het heeft? Denk het niet. Ieder eigen voorkeur lijkt mij.
5 kabels naar receiver + 1 kabel naar TV is meer dan 5 kabels naar TV. Als men een mediabox en een chromecast heeft, waarom heb je een receiver nodig? Als al het apparatuur dicht onder de tv kan, waarom heb je lange kabels nodig?
Niet iedereen heeft behoefte aan een receiver/versterker etc. Je opstelling is zeer logisch en erg leuk voor jou, maar gelukkig mag ieder zijn eigen ding doen en iedereen is nog steeds even snugger.

Even offtopic, ik wil ook eenzelfde opstelling nemen als wat jij hebt. Heb ik dan een aparte afstandbediening nodig voor de receiver voordat ik geluid heb? (universele afstandbediening niet meegeteld)
Nu heb ik mijn horizon rechtstreeks aan de TV. Met 1 afstandbediening kan ik de TV en de horizon aanzetten en kan ik gelijk beginnen.
waarom heb je een receiver nodig?
Nou, voor een beetje fatsoenlijk (surround) geluid is een receiver toch wel een must.
Blijkbaar heeft iemand hierboven er geen behoefte aan, want alles gaat rechtstreeks naar de TV. Je argument is dus niet valide. Je moet wel even de hele discussie hierboven lezen voordat je out of context reageert.
Mijn TV lust de audio door naar blu-ray home cinema en heb dan prima geluid. Alle apparaten zijn dus op de tv aangesloten en tv stuurt de audio door.

Er zijn legio mogelijkheden. Persoonlijk vervang ik audio minder vaak dan de tv en heb ik er weinig behoefte aan om m'n audio set te moeten vervangen omdat ik anders geen 4k beeld heb bijv. omdat de audio apparatuur de laatste HDCP ellende niet ondersteund. Nu mag van mij heel HDCP dood, maar dat ziet de media industrie niet zo zitten. Zou een hoop patent kosten voor technologie waar ik als consument niet eens op zit te wachten schelen ook.
Mijn TV lust de audio door naar blu-ray home cinema en heb dan prima geluid.
ARC is basically S/PDIF over HDMI, dus ook beperkt tot 1.5Mbit. M.a.w. je kan geen high-bitrate audio zoals DTS-MA, Dolby Atmos, etc. op die manier maar je receiver krijgen.
Ligt eraan wat je erop aansluit. Volume etc. gaat gewoon over hdmi CEC met de tv afstandsbediening. Ik heb een raspberry pi in mijn receiver en ik kan kodi volledig bedienen met de tv afstandsbediening. Zelfs zonder ook maar iets in te stellen. HDMI CEC support verschilt per tv maker en tv model.
Ik heb een ci+ met een USB harde schijfje om op te nemen. Een lochitech Z2300 in de tv geplugd voor het geluid. De Samsung breakout box hangt achter de kast waar de tv op staat, en daar plug in de game consoles in.
Als je geen echte AV-setup wil is het handig als je TV genoeg ingangen heeft ja :)
Het gaat hier natuurlijk op een high-end TV, daar ga je geen Logitech setje aan knopen.
Dan heb jij dus niet de av-receiver waar Niek het over heeft.
Smart tv box en Chromecast?

Eentje weghalen en is prima.


Maar inderdaad aan 1 bron heb je echt niks of je moet met zo'n HDMI splitter gaan werken..
ik heb maar 1 hmdi ingang en een switch . maar mijn ip tv box van telfort wil niet op een switch werken. :(
Wauw wat een mooie prijs. Dit laat duidelijk zien dat LG bewust de prijzen hoog probeert te houden. De prijzenoorlog zal binnenkort ook voor OLED beginnen.
Zo duur zijn ze niet meer. Samsung qled is ook aan de prijzige kant. Prijzen oled worden steeds aantrekkelijker. Mijn volgende tv zal ook oled zijn.
De adviesprijs is nog steeds te duur bij LG. Enkel bij telefonisch navraag kan er veel van de prijs vanaf. Dit is echter een adviesprijs!
Verschil is natuurlijk dat QLED puur marketing is (je betaald voor de naam maar je krijgt er niets voor), OLED is een heel andere techniek die ook echt veel beter beeld geeft.
Eerst maar eens afwachten hoe de kwaliteit blijkt te zijn, voordat we LG gaan betichten van misbruik van hun positie. Vestel is nou niet bepaald een A-merk, maar meer B-zooi dat ook bij Blokker en dergelijke zaken verkocht is. Van LG heb ik door ervaringen in het verleden ook geen hele hoge pet op, maar ze zijn net als Samsung behoorlijk omhoog gekrabbeld en in ieder geval geloofwaardiger dan Vestel.
Als je eens een beetje research had gedaan dan had je kunnen weten dat Toshiba volledig betrokken is met de bouw van deze televisies. Het is niet enkel een licentie verstrekking.
Ik ga niet bij elk artikel dat ik lees ook nog een paar uur zitten researchen met Google. Heb betere dingen te doen.

Citaat uit het artikel hier:
De tv's worden niet door Toshiba zelf gebouwd maar door het Turkse Vestel. Het Japanse bedrijf, dat in financieel zwaar weer zit en veel activiteiten heeft afgestoten, leent alleen zijn merknaam uit aan Vestel.
Ik zou zeggen: stuur een berichtje naar de redactie als jij het allemaal beter weet.
Dus jij gelooft alles wat een eenzijdige bron je voorschotelt. Dat is makkelijk zeg.

"The involvement of Toshiba in the new flagship OLED TV (and the rest of the brand’s new TVs) was repeatedly stressed at the product’s unveiling. The X97’s physical design originated from Toshiba in Japan – the picture processing is apparently also Toshiba’s own work – while the finished TVs have to go through six weeks of intensive testing at a facility on the south coast manned by a team of Toshiba engineers
Read more at http://www.trustedreviews...#txKHekHgohVZeW6k.99"

En dit is maar een bron, zo zijn er meer. Dus niet zomaar wat gaan roepen.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 2 september 2017 21:42]

Alhoewel je gelijk hebt over het model X97, zegt dit niets over het model dat nu gepresenteerd is. De link die je gebruikt gaat namelijk over het vorige model. Het is wel waarschijnlijk dat Toshiba ook bij dit model betrokken is :)
Zorlu Holding (vestel) heeft een in juni bod gedaan op Toshiba en naar alle waarschijnlijkheid is Toshiba TV een merk van de Holding.
Wie deze x9 nu al dan niet getekend heeft maakt eigenlijk niet zo vreselijk veel meer uit, al was het Pininfarina. Panel is van Goldstar; manufacturing, sales and support zijn van Vestel. Het enige discussiepunt die er overblijft is dat design en OS "in samenspraak" met Toshiba werden gemaakt. Maakt dat nog iets uit als volgende week blijkt dat Toshiba TV afdeling volledig eigendom is van Vestel?

De Vestel CEO kondigde zelf aan dat Toshiba een sterke naam is in de Mid-TV markt en dat hij denkt dat consumenten op zoek zijn naar toestellen in de prijsrange die Toshiba vroeger gebruikte. Ze brengen nu reeds toestellen onder het Toshiba merk op de EU markt en met de aankoop hopen ze ook naar de andere regio's 6-7.000.000 toestellen aan de man te kunnen brengen. In totaal hopen ze op een groei van 10-15%.
Best logisch op zich aangezien zij de enige aanbieder van de techniek zijn. Tot nu toe alleen duurdere alternatieven van merken waarmee ik slechte ervaringen heb zoals philips of sony.
Das toch met alles van LG en ook andere merken. Er kan makkelijk 50% af.
Die gaat pas beginnen als Samsung met de echte QLED op de markt komt. Dit zou 2018 moeten zijn. Die schijnt wel een redelijke concurrent te zijn van OLED. Wat je nu koopt bij Samsung is een tussenvorm en niet echt een QLED. We zullen dan pas ook de echte potentie kunnen zien van QLED ten opzichte van OLED.
SCART op een OLED TV! Zo jammer dat Samsung dat niet heeft.
Veel Turken kijken nog veel met van die oude sat tuners..daarom denk ik.
Maar die tv wordt niet speciaal voor Nederland en Duitsland gemaakt, de landen waar veel Turken wonen.
De afgelopen jaren is er juist veel geklaagd dat DVD-spelers niet meer aangesloten kunnen worden terwijl mensen nog kasten vol dvd's hebben. Ik denk dat men daar aan toegeeft.
Aan de andere kant denk ik ook dat een bedrijf als Samsung de SCART bewust achterwege laat omdat dat signaal op een 55" tv altijd inferieur is.
In Turkije bestaat kabeltv niet, daar kijken ze ook gewoon via sat.
Ja, dat zal best maar het gaat niet om kabeltv of sattv. Beiden kunnen HD of SD zijn.
Klopt ja, was het even helemaal vergeten.
Buurman komt uit Marokko loei van een tv wel een sat eraan met ja scart.
Niet naar te kijken 576 x 720 pffff.
Misschien slechtziend (no joke)?
Ja, want Vestel maakt hun wereldwijd verkochte apparatuur natuurlijk alleen voor Turken. :)
Ik denk eerder dat Vestel gewoon slim bezig is. Mijn TV heeft ook gewoon een SCART aansluiting en dat was een van de hoofdredenen dat ik 'm genomen heb. Ik gebruik die aansluiting niet heel vaak, maar wel vaak genoeg om er nog niet zonder te willen.
Mijn TV heeft ook gewoon een SCART aansluiting en dat was een van de hoofdredenen dat ik 'm genomen heb. Ik gebruik die aansluiting niet heel vaak,
Mijn Sony ook en bewust gekozen omdat ik nog dagelijks van een VHS-videorecorder gebruik maak.

Vestel had ik nog niet eerder van gehoord.
VHS? Serieus, waarom? Daar krijg ik echt instant hoofdpijn van tegenwoordig...
Maar er zijn scart naar hdmi converters.
Maar het klopt wel dat veel tuners met scart zijn.
Meestal kun je niet van analoog naar digitaal omzetten. Zo heb je ook geen omzetters(pluggen) voor vga naar dvi. Dat zijn ook omvormers.

Wat jij bedoelt zijn omvormers, die maken van een analoog signaal een digitaal signaal.
https://www.allekabels.nl...t-naar-hdmi-omvormer.html
Er zit een satelliet ontvanger in deze tv, dus dan zou een oude ontvanger daar niet meer voor nodig zijn.
Ik snap niet waarom je dat zou willen. Heb hier zelf een 65" OLED hangen en 720p is al op het randje van kijkbaar, analoge SD content zal er echt niet uit zien op een groot scherm.
Waarom zitten er eigenlijk nog oudere aansluitingen zoals scart en component op zo'n gloednieuwe TV ?
Ik ben er alleen maar blij mee. Voor mijn antieke consoles. Niet dat het veel gebruikt wordt, maar toch.
Daar kun je toch converters voor halen?
Ja, extra kabels, extra kastje en extra adapter. Is toch een stuk comfortabeler als het gewoon direct aangesloten kan worden.
Ben wel benieuwd. Met deze prijzen kunnen ze Panasonic/Sony "overhalen" om ook lager te gaan met hun prijzen. LG's zijn ondertussen ook aardig gezakt, al moet je soms wel even om wat extra korting vragen:)
Hnm, wel een mooie tv en mooie prijs op zich! :)

Extra korting vragen werkt inderdaad heel goed. Ik heb mijn LG OLED55B6V bij plattetv.nl gekocht en de prijs destijds van ¤2499 naar ¤2099 weten te krijgen. Simpelweg door het te vragen en aan te geven dat andere webshop deze prijs ook kon bieden.

-1? Mensen, lees eens wat een -1 betekend.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 2 september 2017 19:52]

Ik heb mijn 55B6V in juni gekocht voor 1599 met bezorging.

Ik heb niet afgepingeld. Gewoon Pricewatch en Oled prijsdiscussie topic in de gaten houden.

Deze tv heb ik binnen 1,5 maand weggedaan door slechte motion/judder afhandeling bij snelle beelden (ongeacht welke instellingen je uitprobeerde) waarbij de camera wegdraait van links naar rechts of recht naar links. Hoewel LG zelf de OLED panelen maakt en distribueer aan andere bedrijven is de motion/judder afhandeling gewoon naar mijn mening ondermaats tot slecht bij LG, Zeer zeker bij modellen die nog een jaar ouder zijn zoals de 65EF950V die ik ook had.

Nee voor mij geen LG OLED televisies voorlopig. Heb genoeg verlies op geleden dankzij vele mooie marketing verhaaltjes van ze.

Ze adverteren met mooi beeld maar niet over fouten in beeld bij snelle bewegingen.

Sony en Panasonic bewijzen maar weer eens dat ze wel betere aansturing kunnen realiseren. Sony doet het ook door Black Frame insertion/Creation te gebruiken. Dit houdt in na echte frame wordt een zwarte frame ertussen geplakt. Dit proces wordt oneindig herhaalt

[Reactie gewijzigd door aliberto op 3 september 2017 06:21]

Sorry hoor maar je bent al maanden bezig om LG OLED af te kraken maar heb je er al eens aan gedacht dat het misschien aan jezelf ligt?
Er zijn duizenden mensen inclusief ik die erg tevreden zijn met hun OLED.
Vandaar dat er veel klachten online zijn en reviews die hetzelfde melden?

Het is niet alleen ik.

Zelfs de W7 heeft hier last van

Maar blijkbaar wil je de waarheid niet onder ogen zien
Frame interpolatie zet je normaliter direct uit, wat maakt het uit of dat goed of slecht werkt ? Je wilt het sowieso niet gebruiken.
Ik heb hem al een klein jaar en kijk er bijna dagelijka met veel plezier naar inderdaad.
Speel ook veel op mijn PS4 op de LG OLED tv en dat ziet er prima uit. Ja, het heeft wel een relatief hoge input? lag maar het is dan ook geen g-sync/freesync game monitor ;)
Ik mag hopen miljoenen mensen die er tevreden mee zijn anders loopt het echt niet goed bij hun |:(
Land van herkomst is al een reden om niet te kopen. Iets met mensenrechten en zo.
Maar gokje, ondertussen wel materiaal uit china halen ?...

Het is misschien niet een topland kuch.. een bedrijf daar is niet het probleem, dan is iemand anders daar..
Issue is dat ik in China geen vrienden opgesloten heb zitten en in Turkije wel alleen maar omdat ze tegen Erdogan zijn,
Hopelijk krijgen deze een betere engine dan de lg's. Die nieuwe p5 engine van Philips is top! Leuk om te zien dat andere fabrikanten met lg panels betere producten weten te maken.
Wat zou de kwaliteit van het beeld zijn. Voor mij mogen ze besparen op de smart tv software. Teveel privacy gevoeligheid

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 2 september 2017 15:41]

De OLED55C7 van LG is overigens al voor minder dan ¤ 1900 te krijgen door met de winkel te bellen en een prijsaanbod te krijgen. Zie dit topic: [Prijs-discussie] OLED Televisies
Kan niet wachten op de eerste Koreaan die dit paneel in een monitor lepelt.