×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DwarslaesiepatiŽnt zet eerste stappen met exoskelet van studenten

Door , 81 reacties

Studenten van de TU Delft hebben het exoskelet dat ze onder de naam March II ontwikkelen, werkend getoond. De piloot van het team, een dwarslaesiepatiŽnt, zette de eerste stappen. In oktober doen ze mee aan de Cybathlon Experience-competitie.

De studenten demonstreerden de March II tijdens een testdag. Hierbij maakte Ruben de Sain enkele van de eerste stappen. De piloot volgde eerder een revalidatieprogramma met een commercieel exoskelet bij de Sint Maartenskliniek bij Nijmegen. De Sain gaat na de eerste stappen een intensief trainingstraject volgen met de March II, als voorbereiding op de Cybathlon Experience.

De studenten willen bij deze competitie aantonen dat hun exoskelet vrijwel volledige mobiliteit binnen handbereik brengt en in te zetten is voor relatief zware taken voor mensen met verlamde benen, zoals het opstaan uit een diepe sofa en traplopen. De Cybathlon Experience is een wedstrijd waar bionische para-atleten met exoskeletten van bedrijven en universiteiten alledaagse handelingen moeten verrichten. De competitie vindt in oktober plaats in Dusseldorf.

De 31 studenten hebben een jaar gewerkt aan de March II. Het ontwerp onthulden ze in maart. Het gaat om een exoskelet dat aan weerszijden van de benen van de drager zit, elektronica aan de achterzijde heeft, over complexe gewrichten beschikt en een uitgebreid feedbacksysteem biedt.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

31-08-2017 • 20:43

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Hier is het youtube kanaal van de TU , een mooie ontwikkeling in de techniek.

[Reactie gewijzigd door wow7 op 31 augustus 2017 20:52]

De onthulling is ook live uitgezonden op facebook, dat is (nog) niet te vinden op de YouTube. Kan de onthulling vanaf ~24:31 aanraden!

EDIT: een beter filmpje van mijn suggestie is inmiddels hier te vinden :)

[Reactie gewijzigd door Tiimmeh op 2 september 2017 00:40]

Gaat dit ooit een echte vervanging kunnen worden zoals die robotische arm die ze gemaakt hebben? Zou mooi zijn!
Een robotische arm is meer een prothese dus een daadwerkelijke vervanging van de ledemaat.

Het grote voordeel van een exoskelet is dat het universeel toepasbaar zou kunnen worden (zonder ingrijpende operatie). Denk aan; ouderen die slecht ter been zijn, patiŽnten met verlammingsverschijnselen of mensen met spier dystrofie. Of het verbeteren van mensen om ze beter te maken in de fysieke aspecten van hun baan (bijvoorbeeld brandweer mannen met sterkere spieren en verbeterde warmte huishouding voor meer reddingsmogelijkheden).

Exoskeletten zijn daarentegen minder inzetbaar bij mensen wiens ledematen moesten worden geamputeerd. Omdat het exoskelet in een zekere zin een verzwakt ledemaat te ondersteunen. Terwijl een robotische arm daadwerkelijk het geheel vervangt.

TL;DR ; exoskeletten en robotische armen zijn complementair en niet persť rivaliserende technologieŽn.

[Reactie gewijzigd door Nicael op 31 augustus 2017 21:31]

TL;DR ; exoskeletten en robotische armen zijn complementair en niet persť rivaliserende technologieŽn.
Ik zie exoskeletten dan ook meer als de volgende stap in de ontwikkeling van bijvoorbeeld de vorkheftruck, fiets of rolstoel. Ze zijn meer een stuk 'gereedschap' dat de drager aantrekt om een bepaalde taak te kunnen vervullen, dan een vervanging van een niet-functionerend lichaamsdeel zoals een prothese dat is.
Een prothese is een vervanging van een niet meer aanwezig lichaamsdeel. Iemand die verlamd is zal niet gauw z'n benen laten amputeren om er een prothese voor in de plaats te zetten denk ik. Misschien ooit wel als de techniek veel en veel verder is dan nu.
Maar ten einde raad zal hij wel regelmatig het been wegwensen, denkende dat dat de neuropatische pijnen zou weghalen. Wat het niet zou doen :D. Protheses moet je ook weer leren gebruiken en onderhouden. Althans dat is mijn mening als plaatselijk licht verlamde (polyneuropathie). Ik hoop trouwens dat de weersomslag voor alle mensen pijnloos was. Mensen met pinnen in de beenderen of lidtekenweefsel waar er geen zou moeten zitten, zullen me wel begrijpen.
Ik heb een implantaat in m'n kaak, maar die merkt gelukkig niets van het weer. Het erin boren was vreselijk maar het voelt inderdaad als een echte kies aan.
Als ik zo een skelet zie en ook nog eens energie die het verbruik dan is het menselijk lichaam maar ook dieren toch fantastisch. Fantastisch in de zin van hoe men met betrekkelijk weinig energie kan bewegen ten opzichte van dit.

Maar goed het is een begin en er zijn al projecten op koppelingen te maken met zenuwbanen.Sta niet gek te kijken dat je dadelijk een plug in je rug krijgt om je skelet aan te sluiten op je nog werkende zenuwbaan en zo gewoon te kunnen lopen.
Ja, toch opmerkelijk dat zoiets extreem geavanceerds als een menselijk lichaam gewoon vanzelf door evolutie ontstaat en wij met 6000 jaar wetenschap en weet ik hoeveel duizenden wetenschappers en ingenieurs slechts tot zo'n bulky exoskelet weten te komen.
Evolutie heeft er dan ook 3 miljard jaar over gedaan, dus die 6000 jaar is dan nog niet zoveel.
Als je bovendien de versnelling in vooruitgang ziet denk ik dat we in de komende decennia nog wel enorm veel vooruitgang gaan zien.
6000 jaar is niet heel lang vergeleken met een paar miljard jaar evolutie.
De natuur heeft ook nog eens de aantallen aan zijn kant, er zijn zoveel mogelijke levensvormen geprobeerd, ze waren niet allemaal succesvol :P
6000/25 = 240 generaties.
Eencelligen hebben 10^9 jaar tijd gehad hier en hebben een voortplantingstijd
die je rekent in de minuten. Met dit in het achterhoofd kan dat pro-religieuze argument
ook weer terug in zijn doos :D.
Ahh oke bedankt voor deze info! Heb het nooit als een apart iets bekeken. In dat geval zou een exoskelet vaak beter zijn, zelfs zoals je zegt een gezond iemand te versterken in zijn werk etc. Eigenlijk dus een nu nog wat lomp harnas wat bij wijze van alle aspecten van het lichaam verbetered waarbij een robotische arm of ander deel puur een vervanging is. Zou kunnen betekenen dat we de richting in gaan van "standaard" het mixen van mens en machine denk aan wat je in films en games ziet. Denk alleen dat ik dat niet ga meemaken haha.
Persoonlijk verwacht ik dat in het geval van een dwarslaesie een exoskelet slechts een tijdelijke oplossing zal gaan worden. Er worden de afgelopen jaren ook goede stappen gemaakt op het gebied van implantaten om zenuwgeleiding voorbij het punt van letsel te initiŽren, maar ook zelfs in dierexperimentele setting de eerste belovende resultaten wat betreft het daadwerkelijke herstel van de beschadigde spinale banen.

En ondanks dat dit meer invasieve methoden zijn, zal dit op termijn waarschijnlijk toch de voorkeur genieten. Het is namelijk minder omslachtig dan de afhankelijkheid van een extern device dat je niet 24/7 zal dragen.
Het zal wel een zeer langdurige revalidatie vereisen om alle bedrading binnen de hersenen aangepast te krijgen aan de nieuwe situatie.
Niet alleen dat, die dingen gaan vaak fout zeker nu nog of er treden tijdens de operatie complicaties*
op en dat wordt te weinig vermeld en onderbelicht.

* Hier wijs ik geen vinger. Een complicatie kan zijn dat een bot mid-operatie verbrijzeld
omdat de patient al een tijdje onwetend lijd aan botontkalking.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 1 september 2017 12:16]

Mijn moeder heeft beschadigde zenuwen die klem hebben gezeten tussen haar ruggenwervels. Nu hebben ze daar een nieuwe tussenschijf tussengezet maar de beschadiging en pijn blijft. Mits dat ze zover komen dat ze dat ook kunnen opereren.
Sorry, maar ik kan hier niet echt van onder de indruk zijn als ik zie hoe houterig dat ding de man ondersteund, en ook duidelijk zichtbaar is dat de man behoorlijk veel moeite moet doen. Heb inmiddels al meer video's gezien van exoskeletten die al veel geavanceerder zijn, zelfs degene die in de video die DeArmeStudent hierboven toont ziet er vloeiender uit.
Verplaats je even in degene die - hoe onbeholpen het ook lijkt - iets mee kan. Ooit heb ik mogen moeten ervaren wat het is om een jaar aan bed gekluisterd te moeten zijn (ongelukje, vliegen kreeg een 8, landen een 2) en dat is iets simpels als een stukje mogen lopen daarna het grootste geschenk is wat je kunt krijgen, laat staan als je weet dat je nooit meer zelfstandig kan bewegen. Elke ontwikkeling bij dit soort zaken is een stap, het gaat niet alleen om het houterige, het gaat om het geheel. Het testen van software, de interactie met hardware, het "gevoel" wat de gebruiker moet gaan ervaren. In een volgende iteratie wordt dit verwerkt in een beter leer-exemplaar en dat gaat zo door. Veel andere ontwikkelingen zoals raketten en autonoom rijdende auto's gaat ook met vallen en opstaan.

Ik heb diep, diep respect voor mensen zoals deze studenten die met doorzettingsvermogen en veel, heel veel (eigen) tijd deze mensen een glimp van een bewegende toekomst kunnen geven. Dat is zo onvoorstelbaar veel waard, de meeste mensen hebben daar - gelukkig - echt geen idee van.
Goed bedoeld hoor maar je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Zoals ik je verhaal lees (wat nogal vrij hard en negatief op mij overkomt) raad jij mensen aan om dus al hun beperkingen te accepteren en altijd in de rolstoel te blijven zitten. Zonder hoop op ooit nog enige vooruitgang. Laten we maar zeggen dat er altijd ergens een balans is en niet per definitie de 2 zwart-wit extremen als hier omschreven. En volgens mij zei @Houtenklaas dit "gevoel" uit eigen ervaring, dus ik snap niet dat je ook nog zegt "je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt". Sorry, je bedoelt het vast goed/anders, maar toch een beetje wtf jouw reactie. :X
.
Dus wat denk je wat er gebeurd als dit exoskelet perfect zou werken? Je krijgt eerst decubitus (drukplekken) op je hakken, voetzolen, etc. Je middenvoetbeetjes kunnen je gewicht niet aan en je zult vervormingen oplopen.
Simpel, als het perfect zou werken zou je ook geen last van andere dingen krijgen. Wanneer anders is ie nog niet perfect en moet er nog wat worden verbetert.

En daarom ook al mocht het hen niet direct helpen of nog niet "perfect" zijn (als dat Łberhaupt bestaat), het helpt de doorontwikkeling van hulpmiddelen zeker wel. Dat is ook wat waard en helpt het accepteren soms ook, de kennis dat iemand anders na jou er meer aan heeft of jij ooit op termijn. Als iedereen zo had gedacht ook vroeger hadden we tegenwoordig vast rolstoelen en bedden tekort. En ook een hoop depressieve mensen... mannn, geen een enkel sprankeltje hoop omdat je je beperking, ziekte etc accepteert. Helemaal prima als iemand zich daar goed bij voelt, niet prima als je iemand dat oplegt omdat je zegt dat een alternatief ook voor narigheid zorgt voor die persoon of zijn omgeving.

De vraag is in dit geval: geeft het kunnen lopen op een manier dat wellicht 10x langer duurt met bijkomende kwalen je meer onafhankelijkheid en vrijheid en is dat meer waard dan de evt. narigheid? Wellicht kan hij als het exoskelet doorontwikkelt iets staand uit de kast pakken, waar hij op dit moment afhankelijk is van iemand die het voor hem doet, waar hij soms misschien wel 4 uur op moet wachten, etc. Daarom is zo'n afweging voor iedereen anders is en ook voor iedereen persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 1 september 2017 01:35]

Simpel, als het perfect zou werken zou je ook geen last van andere dingen krijgen.
wat is dat nu weer voor complete onzin? Ook al heb je een perfect werkende exoskelet, iemand met een dwarslaesie is niet meer gebouwd om te staan. Je hebt simpelweg de ondersteunende spieren niet meer.
Hoe denk je dit ding mee te nemen onderweg? Je hebt 2 man nodig om je dit ding aan te trekken.
Het gaat nog decennia duren voordat de batterijen klein en krachtig genoeg zijn zodat dit idee praktisch zal zijn.
Zonder hoop op ooit nog enige vooruitgang.
vooruitgang is op neurologisch niveau waarin ze nu bij een rat een ruggemerg weer kunnen laten genezen, kijk daar heb je wat aan.

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 1 september 2017 01:42]

Een dwarslaesiepatient is prima gebouwd om te staan, daar heb je namelijk geen spieren voor nodig maar botten. Het hele idee van een exoskelet is dat je die ondersteunende spieren vervangt. Het exoskelet dat Ruben zelf gebruikt kan hij bovendien prima zelf aandoen, en de batterijen houden het daar ook prima 2 uur vol.

Ik ben het met je eens dat op lange termijn het repareren van de zenuwen, maar vergeet niet dat de stap van een rat naar een persoon hťťl groot is. Niet alleen qua bouw en complexiteit, maar vooral qua regelgeving. Zo'n ingreep moet aan zeer strenge medische eisen voldoen en zal voorloopig nog een zeer complexe ingreep zijn. DŠt gaat decennia duren, niet de ontwikkeling van de batterijen die je aankaart.

Een exoskelet is voorlopig nuttig genoeg alleen al voor de gezondheid van dwarslaesiepatiŽnten. Ik heb Claudia Commijs (piloot van het eerste exoskelet van Project MARCH) zelf horen vertellen dat ze haar pijnstilling enorm kon afbouwen bij het gebruik van een exoskelet. Bovendien is in de verre toekomst - waar zenuwreparatie een oplossing is - er nog altijd een toepassing van exoskeletten voor andere doelgroepen zoals bejaarden en patiŽnten met MS.

Kijk trouwens ter inspiratie ook nog eens naar Rubens eigen exoskelet: https://www.facebook.com/.../videos/1396017143783908/

[Reactie gewijzigd door Tiimmeh op 1 september 2017 08:38]

Niemand zegt toch ook dat ze 24/7 in dat ding moeten zitten en dat iedereen verwacht dat ze dan even goed mee kunnen functioneren als ieder ander? Dat zijn toch geen vereisten ofzo? Dat zou een mooi streven zijn, maar iedereen snapt heus wel dat we daar lang niet zullen zijn (of ooit zullen komen).

Wat je hier zit is gewoon een stap in het proces, prima voor een testcase maar nog lang geen consumenten product. Dusja, een bakje koffie lopend vervoeren lijkt me ook nog lang de focus niet, maar dat zal heus ook ooit mogelijk worden. Je bent wel erg pessimistisch als je daar niet in kan geloven.

Uiteraard dient er ook gewerkt te worden aan neurologische herstel, dat staat echter compleet los van deze ontwikkelingen.

Ik ben in ieder geval al lang blij dat mensen liever naar een hoopvolle toekomst kijken dan dat ze hun ellende accepteren (prima als je daar content mee kan zijn, maar ik kan mij goed indenken dat dit niet het geval zal zijn voor de meesten).
Je verwoord het misschien wat hard hier en daar maar ik geloof wel dat je stelling klopt hoe jammer voor de goed bedoelde ideeŽn en initiatieven. Zo'n exoskelet is natuurlijk een geweldig mooie usecase als je robotica studeert maar of idd de patiŽnt er nu zo mee gebaat is? De ziekteverschijnselen die je aankaart zijn zeker valide als je een exoskelet gaat gebruiken en dan zijn wellicht andere onderzoeken zinvoller.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 1 september 2017 02:06]

Use case is dat de patient een zekere zelfstandigheid terugkrijgt, niet dat hij hiermee een fysiek zwaar beroep kan gaan uitoefenen. En welk onderzoek prioriteit krijgt is natuurlijk altijd een zaak waar flink over gediscussieerd kan worden. Ziekten waar vooral mensen met geld aan lijden krijgen ook meer aandacht dan ziekten waar vooral arme mensen aan lijden. Of dat terecht is of niet is vers 2 maar het gebeurt nu eenmaal. Hier wordt onderzoek aan verricht omdat dit iets is dat deze studenten kunnen. Misschien is bepaald anti kanker onderzoek nuttiger maar daar zijn deze studenten niet voor opgeleid.
Ziekten waar vooral mensen met geld aan lijden krijgen ook meer aandacht dan ziekten waar vooral arme mensen aan lijden.

Die kende ik nog niet. Noem er eens een paar behalve Jicht die dit dogma had maar wat ook al achterhaald is.
Obesitas en Suikerziekte bijvoorbeeld. Aan ebola werd daarintegen pas serieuze aandacht geschonken toen dat van negers in Afrika op mensen hier overgedragen werd en men er hier bang voor werd.
Ja maar je zegt dat er ziekten zijn waar vooral mensen met geld aan lijden die meer aandacht krijgen dan ziekten waar vooral mensen die arm zijn. Welke ziekten zijn volgens jou interessanter voor de farmacie om daar een medicijn voor te ontwikkelen omdat ze daar meer aan verdienen?

mmm ... negers in Afrika op mensen hier ... -> de Afrikaanse bevolking de ziekte overbracht naar andere continenten ... is volgens mij correcter.
Het meest duidelijke voorbeeld is natuurlijk onderzoek om kaalheid bij mannen aan te pakken. Daar heeft niemand lichamelijk last van maar er wordt toch enortm veel geld aan uitgegeven. En het enige dat het oplost is ijdeltuiterij.
Vind het een zwak voorbeeld. Ik kan er tegenover zetten "Anti Rook medicijnen". De meeste rokers bevinden zich in de bevolkingsgroepen met een lagere opleiding en dus minder geld. Hetzelfde
geldt voor antidepressiva's. …n deze worden juist bij ons meegenomen in de medicijnen die voor
aanmerking komen voor vergoeding terwijl die ijdeltuiterij medicijnen waar jij het over hebt
buiten de gezondheidszorg vallen en dus voor eigen rekening zijn. Maar we moeten reŽel zijn. Ons zorgstelsel, waar wij al niet blij mee zijn, is niet overal vanzelfsprekend. De farmacie heeft hier de luxe
dat de medicijnen toch wel betaald worden mits ze maar helpen het leven te verbeteren van iedereen. In Amerika kan dat wel eens anders zijn.
Inderdaad, in Nederland is iedereen voor vergoede medicijnen rijk genoeg voor de farmaceuten omdat de verzekeraar toch wel betaalt. Die verzekeraars kunnen wel onderhandelen maar dan zakt de prijs voor een miljardair net zo hard als voor een bijstandsgerechtigde.
Die spieren kwijnen weg omdat ze niet meer gebruikt worden. Stimuleer ze kunstmatig en ze komen weer terug, en betaal dat onderzoek met geld dat sporters aan zo'n techniek willen besteden.
Die spieren kwijnen weg omdat ze niet meer gebruikt worden.
BINGO jij begrijpt het. Ik heb een maand in kritieke situatie in een coma gelegen. Gewicht gezakt naar 45 kg. Bij het ontwaken, kon ik zelfs mijn hoofd niet rechthouden door het gebrek aan spiermassa. Het heeft 3 maanden geduurd om over te kunnen gaan naar een rolstoel, een hulpmiddel dat nu al heel praktisch is. Niet binnen 30 jaar zoals dit exoskelet.*
Stimuleer ze kunstmatig en ze komen weer terug
Ja maar na 1 of 2 jaar elektronisch stimuleren wordt de balans gemaakt. Diegene die dood zijn, zijn dood en je zal moeten leren leven met je beperkingen.

* Niet dat ik vind dat deze projecten geen plek hebben. In tegendeel ieder revalidatiecentrum zou er een paar moeten hebben en nauw(er) samenwerken met onderzoekers.
Kom je met een argument op basis van een echte ervaring wordt je als off - topic gemodereerd. Hulde tweakers!
Dan doe onderzoek naar betere stimulatie. Liefst een die werkt terwijl je slaapt.
Een persoon die zijn leven in een rolstoel zou moeten slijten, beseft heus wel dat het nooit meer goedkomt en die heeft wellicht ook niet de ambitie om 5km te gaan lopen. Het terugkrijgen van een stuk zelfstandigheid, simpele dingen als overeind kunnen komen zijn goud waard. Ik heb het zelf uiterst beperkt mogen meemaken, maar na een jaar liggen kan ik je beloven dat ik wel degelijk een idee heb waar ik het over heb.

Even terug naar je reactie, het riekt naar een klassenmaatschappij waar kansen worden ontnomen aan mensen waar jij van vindt dat het er toch niet toe doet en dan als extra klap in het gezicht het argument gebruikt dat ze dan wel andere aandoeningen zouden krijgen. Dat vind ik een extreem enge gedachte. Wat is je volgende stap, mensen met een verstandelijke beperking maar wegstoppen omdat die niet waardevol zijn voor de maatschappij? Ik word misselijk bij het idee.We leven gelukkig in een welvarend land waar we onderzoek kunnen doen om mensen vooruit te helpen en ze een leven te kunnen laten leiden, waarin ze nut ervaren. Het gevoel van eigenwaarde wat dat oplevert is immens. En die zijn dankbaarder met een houterig stukje lopen van een paar meter dan jij of ik met het zoveelste nieuwe hightech speeltje. Niet voor niets zegt het spreekwoord "hoop doet leven". En daarin is elk stapje voor deze mensen een kostbaar iets.

Een laatste ding, iets melden als "je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt" zonder dat je iemand kent, zegt meer over degene die het uitspreekt dat de persoon waar je het toe richt, het maakt jouw mening ook ineens veel minder sterk. Oneens zijn mag uiteraard, maar zo'n zin verknalt je hele verhaal ervoor. Denk er ook eens over na hoe je een mening kunt verwoorden die effectief is. En dat is lastig, dat lukt mij ook lang niet altijd omdat er vaak de factor "emotie" bijkomt waar ik dan van roep "emotie is betrokkenheid". Hier krijg je een negatieve karma status, in het echte leven ontneem je jezelf een kans om vooruit te komen. Daarvoor een sociaal exoskelet ontwerpen zou voor veel mensen ook een flinke stap voorwaarts zijn.

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 1 september 2017 17:51]

Het terugkrijgen van een stuk zelfstandigheid, simpele dingen als overeind kunnen komen zijn goud waard.
iemand met een dwarslaesie kan prima overeind komen en zelfstandig zijn, daar heb je geen exoskelet voor nodig. Je hebt ook "sta-op stoelen" maar die zijn loodzwaar en kun je alleen binnen gebruiken. Ook erg langzaam en ik zie ze zelden worden gebruikt want even iemand om hulp vragen gaat 100x sneller.
want even iemand om hulp vragen gaat 100x sneller
Natuurlijk, maar daar gaat het niet om: het gaat er om dat een patient een bepaalde zelfstandigheid en daarmee een bepaald gevoel van eigenwaarde terugkrijgt. Anders krijg je al gauw financiele mensen die over "mensonwaardig leven" beginnen, en daar hebben we slechte ervaringem mee gehad in het verleden (hoewel bepaalde elementen binnen D66 het opnieuw lijken te willen gaan uitproberen).
komende van iemand die hopeloos gefrustreerd is omdat hij/zij niet in staat bleek met fysiotherapie er weer bovenop te komen, of iemand die helemaal nooit in een dergelijke situatie heeft gezeten en alleen maar 'lachend' vanaf de zijlijn heeft staan kijken?

diep triets noem je het, maar zolang het kan, is er niets mis met je inzetten voor een 'hoger' doel en geen doel lijkt me hoger dan het gezond krijgen, maken, herstellen van je eigen lichaam.

ik meen dat ik als geen ander weet hoe het is om geconfronteerd te worden met de beperkingen van je lichaam en de vooroordelen die dat schept bij anderen. want laten we eerlijk zijn, als je beweert dat je net zo snel kunt lezen in bijv braille dan een ander in zwartdruk zult je door iedereen worden uitgelachen, als je het vervolgens bewijst zal men denken dat je hebt valsgespeeld, en zelfs als je daar tegenbewijs voor levert zal men achter je rug zeggen 'dat houdt ie hooguit 10minuten vol maar zeker geen acht uur op een dag dag in dag uit week in week uit...

natuurlijk is een exoskelet als dit nog niet rijp voor dagelijks gebruik, maar daar is het dan ook een onderzoekstraject voor, ik meen me te herinneren dat een van de doelen hiervan was om het geheel aanmerkelijk goedkoper te maken, ik zou dan ook graag zien wat de machIV tzt te bieden zal hebben, en of men of ťťn of twee generaties wel in staat blijkt om een natuurlijke beweging te simuleren, en ook om het geheel stiller en energie-efficienter te maken. 'alle begin is moeilijk' maar roepen dat een rolstoel toch echt veel beter is, is pure onzin, kijk alleen maar naar het aantal huizen zonder 'trap'lift of het formaat van sommige personenliften. Ik zou niet graag bij ome piet op bezoek gaan, de beste man woont 9 hoog in hartje rotterdam en de aanwezige lift past niet eens een kinderbuggy - laat staan een rolstoel. brancards worden daar door de brandweer over de balkonrailing naar beneden getakeld. - dus misschien op termijn toch maar wel zo'n exo-skelet
Ik denk dat je even verder moet kijken dan alleen mensen met een dwarslaesie. Er zijn genoeg aandoeningen waarbij dit, uiteindelijk, tot een prima oplossing kan komen.

Denk bevoordeeld eens aan het scenario waarbij je een hybride maakt met het nog aanwezige zenuwstelsel en de eigen spieren of mensen waarbij de balans verstoord is en het exosketalton stabiliteit geeft. Dit zijn de eerste stapjes net als de eerste rolstoel destijds.
Even los van het feit dat de "neurologische" oplossing de voorkeur geniet. Maar mensen die verlamd zijn, zitten toch ook hun hele leven in een rolstoel? Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben op de groei van het lichaam, maar toch blijven ze er gebruik van maken.

Waarom zou een exoskelet niet zodanig gemaakt kunnen worden dat de krachten zodanig verdeeld worden, dat drukplekken worden voorkomen?

Daarnaast gaat het hier om studenten die onderzoek doen, dus je kwalificatie "lachwekkende hulpmiddelen" is pas echt ondoordacht en niet respectvol.
Al maar hoed dat ik nog geen kop koffie vast had toen ik deze reactie las. Tegen iemand die een jaar lang heeft vastgezeten aan zijn bed zeggen dat hij niet weet waarover hij het heeft lijkt mij heel beemd en kort door de bocht.

Je claimt het zelf van dichtbij te hebben meegemaakt, maar heb je het ook zelf meegemaakt? Het lijkt mij bijna dat jij gefrustreerd rondloopt omdat jij je ook hebt moeten aanpassen, mogelijks zelfs dingen hebt moeten opofferen omdat minder mobiele mensen ook eens iets wilde doen wat wij alle dagen doen. En is dat zo vreemd?

Wanneer je elke dag geconfronteerd wordt met al die problemen, dan droom je er toch van om een gewoon leven te hebben, om dingen te kunnen doen zoals een gezonde mens. Om geen last te zijn voor je omgeving. En daarvoor strijden, daar is niets mis mee. Pas wanneer je je lot aanvaardt weet je dat er geen weg terug is en ga je je meer en meer terugtrekken.
bullshit
blij maken met een dode mus
frustrerend voor de omgeving
niks met doorzettingsvermogen te maken
lachwekkende hulpmiddelen
visueuze cirkel
acceptatie ver te zoeken
geen bal van snapt
eigenlijk neerbuigend
geen idee waar je het over hebt

Verbijsterend.

Ik schat dat 30% van je tekst negatief is, uiterst negatief, en ongevoelig, en onnodig kwetsend en misschien ook arrogant.
Misschien 'goed bedoeld' maar ik ben verbijsterd door de ongelooflijke ongevoeligheid (of is het frustratie met iets dat je niet noemt?) en bijna flame en hate die je hier uitspuugt.

Jij bent echt ongelooflijk bitter bezig hier, ik heb hier geen woorden voor.

Ga alsjeblieft hulp zoeken want je bent psychisch totaal op de verkeerde weg.
Edit: overigens is het 'vicieuze' cirkel

[Reactie gewijzigd door arcadios2007 op 1 september 2017 02:17]

nm.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 2 september 2017 01:47]

Krijg de tranen in mijn ogen, mooier kan men het niet verwoorden !!!
Ik heb die man op de radio gehoord, en hij was -zo- vreselijk blij met het vooruitzicht dat hij over een paar jaar niet meer afhankelijk zal zijn van een rolstoel.
Het probleem hier is niet het exoskelet, maar de handicap van de man die erin staat. Hij heeft een dwarsleasie en
is bang om om te donderen
staat voor het eerst sinds jaren weer overeind
moet de aansturing doen met een bediening in de krukken
het is echt de 1e keer dat hij hierin stond.

Geef hem de kans om dit een paar dagen te oefenen en hij kan er mee traplopen.
Daar heb ik het ook helemaal niet over, tuurlijk is deze man blij met wat hij nu heeft mogen ervaren, maar er zijn nu al betere exoskelleten ontworpen (en gemaakt) die veel beter werken. ja misschien niet in nederland, maar wel op andere plekken. En daarom ben ik dus zeker niet onder de indruk van dit TU project, als ze nu een bestaand project gebruikt hadden en deze verbeterd was het misschien een ander verhaal, maar het wiel opnieuw uitvinden terwijl er nog genoeg andere zaken te doen zijn vind ik verspilling van tijd.
Weet je wat, je hebt helemaal gelijk.

Er is natuurlijk geen enkel verschil met staan in een revalidatiecentrum waarna je weer terug in je gehate rolstoel kan of een toekomst voor je zien waarin je zelfstandig een restaurant in kan lopen. En ja, daar kijkt deze man naar uit, want dat vertelde hij op de radio.

Wat dondert het dat dit allemaal nog houterig gaat, dit is een perspectief voor mensen om te kunnen lopen die zichzelf momenteel nog niet eens overeind kunnen houden op een stoel zonder leuningen.
en jij hebt ook gelijk. Ik kijk er wat zuur naar want ik heb mensen hier jaren aan zien besteden. Steeds vasthouden aan hoop en op een beter leven.
Dit zie je ook vaak bij mensen die een lage dwarslaesie hebben of nog een beetje functie of gevoel in de benen hebben.
En ik wil ook helemaal niet iemand zn ijsje afpakken maar 't is zonde van de tijd en een zeer hoog hobby gehalte. Bovendien kunnen mensen zo'n systeem helemaal niet betalen en zal de zorgverzekering dit al helemaal niet gaan betalen wat er is geen meerwaarde qua mobiliteit.
Dit zijn letterlijk en figuurlijk de 1e stapjes.
Over 10 jaar zijn dit soort exoskeletten kleiner, betaalbaarder, practischer en hebben niet alleen mensen met een dwarslaesie er wat aan, maar ook mensen die om andere redenen slecht ter been zijn.

Je merkte in een ander bericht terecht dat mensen die hierin rondlopen last krijgen van beurse plekken en wondvorming. Maar iemand die de hele dag in bed ligt krijgt dat ook. De afwisseling zal ook dat juist beter maken.

Jij bent cynisch omdat je het blijkbaar van dichtbij hebt meegemaakt. Ik ben hoopvol omdat ik m'n oma jaren hulpeloos heb zien zitten in een rolstoel waar ze te zwak voor was om die zelf rollend te krijgen.
Net zoals electrische fietsen mensen mobieler houden zal een exoskelet dat ook kunnen.
Dus je zegt dat mensen maar beter geen hoop kunnen hebben?
Je gelooft serieus dat er totaal geen vooruitgang geboekt wordt in deze tech?

Je praat echt alleen maar over hoe het nu is, kan je niet wat verder kijken dan dat?
Trouwens bij een beetje revalidatie centrum sta je wel vaker in een sta-tafel.
Inderdaad er zijn er zelf mobiele. Kan je gaan 'golfen' met mensen met geamputeerde benen.
In maart 2016 is er al een exoskelet voor minder validen op de markt gebracht. In hoeverre is dit een verbetering?
https://www.google.nl/amp...-betaalbaar-exoskelet.amp
Omdat dit nog maar een vroeg model is en het eind-model mobieler, zuiniger, goedkoper en sneller moet worden dan het exoskelet in dat artikel.

Nadat de eerste auto was gemaakt, werden er toch nog andere modellen van begin af aan gemaakt? Daardoor werd de lat telkens weer een stukje hoger gelegd, ontdek je nieuwe manier om iets te doen en ontstaat er competitie.

Het beoogde eindresultaat: hier

[Reactie gewijzigd door SleepyPanda op 31 augustus 2017 21:29]

Tijdje terug alweer maar dit zag er ook interessant uit: Linkje
weliswaar geen dwarslaesie maar toch. Zeer indrukwekkend om te zien dat bij een persoon waarbij beide onderbenen geamputeerd zijn de functie compleet kan worden hersteld met "robotbenen".
Vanmorgen was er een interview met de persoon op radio 1. Het geval is nog niet erg praktisch, groot en lomp.
Het lijkt mij dat de persoon die geen kracht in benen heeft moeite heeft om recht te blijven tijdens beweging met getoonde exoskelet en leunt daardoor op zijn loopstokken. Daar zit dan ook gelijk het probleem. Als hij een soort van vaste rug ondersteuning zou hebben lijkt het me makkelijker om te kunnen bewegen.

Ondanks dat het product nog niet final is is het zeker mooie ontwikkeling. Maar het zou mooi zijn als het minder geluid/lawaai zou maken.
En op tweakers, van een poosje geleden:
nieuws: Japans mech suit kan kracht ledematen vertienvoudigen
Ziet er niet uit, maar het is ook al lang geleden.
Misschien dat dit niet door een bedrijf is gedaan? :)
We weten ook niet welke innovaties in dit model zitten.
Volgens mij is 't gewoon een waardevolle bijdrage aan de technische wetenschap.
Sint Maartenskliniek maakt geen exoskeletten. Zij laten patienten revalideren in een commercieel beschikbaar exoskelet.

Dit exoskelet is gemaakt door Project MARCH. Dit is het tweede team.
Nee het zit niet natuurlijk gewoon stof te verzamelen. Waarom denk je dat? Ruben gebruikt het elke dag.

Een exoskelet is gewoon nog niet praktisch voor alle dagelijkse activiteiten en dat is exact waar Project MARCH verandering in wil brengen. Dat gaat natuurlijk niet overnacht vandaar dat ze eerst een werkend exoskelet hebben gemaakt om vervolgens komend jaar door te ontwikkelen. Deze ontwikkeling zal elk jaar weer verder vooruit gaan.

Zo'n machine is niet alleen maar om leuk rond te lopen maar heeft enorm veel physiologische en mentale voordelen als je zo lang in een rolstoel zit.

[Reactie gewijzigd door Ortixx op 1 september 2017 11:25]

Het exoskelet is destijds niet gemaakt door de Sint Maartenskliniek, maar werd getest door de Sint Maartenskliniek. Na Ruben de Sain zijn er verschillende andere patiŽnten geweest die van dat exoskelet gebruik gemaakt hebben. Ruben is na/tijdens zijn testperiode een crowdfundingactie gestart zodat hij zijn eigen exoskelet kon betalen. Die dingen zijn namelijk nogal kostbaar.

Om terug te komen op je oorspronkelijke opmerking: nee het is geen clickbait. Zelfs niet misleidend. Ruben de Sain is de eerste persoon die met DIT exoskelet loopt, een verbeterde versie.

Overigens doet het artikel vermoeden dat Ruben de Sain piloot is. Wat bedoelt wordt is dat hij "bestuurder" van het exoskelet is. Hij is, als ik me niet vergis, verkoper bij een autodealer.
misschien ligt het aan de klemtoon, maar "DwarslaesiepatiŽnt zet eerste stappen met exoskelet van studenten" kwam op mij overalsof het de eerste keer is dat hij stappen zet.
Ik blijf het geweldig vinden deze technologie. Ik zou er graag zelf deel van uitmaken omdat het echt menselevens een andere wending kan geven.

Ik heb wel het gevoel dat deze versie niet zonsoepel is, de mechanica lijkt wat stroef.
In dit filmpje gaat het iets soepeler. ( https://youtu.be/AYVZped_Qh4 )

Ooit gaan we dit met zijn allen gebruiken, er komt een tijd dat ons lichaam de geest geeft maar uw geest nog een lichaam wil :)

Wat we hier zien zijn de eerste prototypes van iets wat wij allemaal zullen gebruiken.
Ruben geeft ook zelf commentaar op TV Gelderland vandaag:
Start op 8 minuut 40 in http://www.omroepgelderla...D-Nieuws/aflevering/23780

YT kanaal van de Telegraaf : https://www.youtube.com/w...0dY&feature=youtu.be&t=32

[Reactie gewijzigd door biomass op 31 augustus 2017 23:53]