Nikon brengt D850-dslr in september uit voor 3799 euro

Nikon heeft de D850-dslr officieel aangekondigd. Het toestel is vanaf 7 september te koop voor een adviesprijs van 3799 euro. In de camera zit een bsi-cmos-sensor van Sony met een resolutie van 45,7 megapixels. Het toestel heeft 153 autofocuspunten.

In de Nikon D850 zit hetzelfde autofocussysteem als in de Nikon D5-dslr voor sportfotografie. Het nieuwe model heeft een veel hogere resolutie. De fullframe-sensor heeft een gevoeligheid van 64 tot 25.600 iso en dat kan worden uitgebreid naar 32 en maximaal 102.400. De filmfunctie maakt 4k-opnames mogelijk met 24, 25 of 30fps en gebruikt de volledige sensor.

De camera schiet foto's met maximaal 7fps, maar als de optionele MB-D18-batterijgreep wordt gebruikt, loopt dat op naar 9fps. Op de behuizing zit net als bij de D500-dslr een 3,2"-touchscreen dat kantelbaar is. Foto's en video's kunnen opgeslagen worden op twee geheugenkaarten: een xqd-kaart en sd-kaart. De behuizing is gemaakt van een magnesiumlegering en is afgedicht tegen stof en vocht.

Eind juli kondigde Nikon de komst van de D850 aan, zonder verdere details bekend te maken. Een paar weken later verschenen de specificaties al online en op woensdag was alle resterende informatie over het toestel al uitgelekt. Met de officiële aankondiging bevestigt Nikon de releasedatum van 7 september en de prijs van 3799 euro die al genoemd werd. Voor dat geld krijgen kopers de losse body, zonder objectief.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Nikon D850Nikon D850Nikon D850Nikon D850Nikon D850Nikon D850

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-08-2017 • 08:08

114

Reacties (114)

114
112
49
6
0
55
Wijzig sortering
Vooral de accutijd is (wederom) indrukwekkend! Volgens CIPA specificatie maar liefst 1840 opnames.
Zo te zien zijn dezelfde connectors (zoals de ronde 10 pins) aanwezig; m.a.w. alle eerdere gadgets zoals GPS ontvangers, remote besturingen, externe triggers, e.d. kun je ook blijven gebruiken.

Het is idd een forse stap voorwaarts qua resolutie en kwaliteit van de gebruikte sensor. Maar vergeet niet de gevolgen die de hogere resolutie beelden hebben op de rest van je workflow en de benodigde spullen.
https://gathering.tweaker...message/52216685#52216685
https://gathering.tweaker...message/52218765#52218765

Grotere RAW files, grotere afgeleide TIFF/JPEG files. Meer opslagcapaciteit nodig, meer CPU power nodig voor allerlei bewerkingen, etc, etc. :)
Toen ik destijds overstapte van de D700 (12M) --> D800E (36M), had dat ook een behoorlijk impact op de genoemde factoren. :Y en dat was ook een forse additionele investering in je pp h/w + s/w. ;)

Aangezien aangegeven is dat de verkoop al in september start, betekent dat er al tig gouden dozen met D850's onderweg zijn naar de verkooppunten. Nu maar hopen dat eerdere kwaliteitsissues (banding, spetters, stofjes, e.d.) met een aantal eerdere modellen, geen malheur voor Nikon betekenen....

Ook is het nog ff wachten op de eerste resultaten van de RAW converters. Waarschijnlijk zal Nikons ViewNX-i wel de eerste zijn die RAW conversie gaat bieden. De Adobe producten volgen meestal wat later.

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 25 juli 2024 17:36]

Ik denk dat het wel mee valt met de raw converters. Die zullen er vast al zijn, gezien het een bestaande sensor van Sony is die al verwerkt zit in de a7iiR en a9
Umm nope, het is een door Nikon ontworpen sensor die alleen maar door Sony wordt gefabriceerd, en de d850 sensor zit echt niet in de Sony camera's. Voor zover ik gelezen heb her en der is dit een verdere ontwikkeling geweest van de d500 sensor.

[Reactie gewijzigd door Kojoottii op 25 juli 2024 17:36]

Volgens mij vergis je je.

nieuws: Sony introduceert de A7r II met 42,4-megapixel fullframe-bsi-sensor

Beiden Bsi-cmos sensoren. "Toevallig" bijna hetzelfde aantal megapixels etc. Ja Nikon zou misschien een heel klein beetje eraan gesleuteld hebben om het iets meer naar hun wens te maken, maar het zou mij totaal niet verbazen dat dit in de basis gewoon dezelfde sensor is. De werking van de Nikon versie zou echt niet opeens totaal anders zijn.

Alhoewel Nikon ook nog wel eens een eigen sensor ontwikkelde vroeger, is het vandaag de dag bijna allemaal sony wat er in de de camera's zit.

Een van mijn redenen waarom ik ook naar een A7ii ben gegaan. Gewoon lekker dicht op de bron gaan zitten!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 juli 2024 17:36]

Anoniem: 457607 @ro8in24 augustus 2017 21:47
Volgens deze bron:

http://www.imaging-resour...0/nikon-d850A.HTM#q-and-a

...is de sensor volledig het ontwerp van Nikon, slechts de produktie is uitbesteed.

Niet dat het mij wat uitmaakt, al pakken ze hem van de plank, zolang hij maar goed is.
Volgens mij kan je er niet zomaar een paar pixels bij plakken en zou het een compleet ander ontwerp worden om die 3 MP extra kwijt te kunnen op FF formaat. Als je dan kijkt naar de pixeldichtheid van de d500 sensor dan is deze gelijk aan de d850 sensor. Het lijkt mij dan aannemelijker dat dit een FF versie van de d500 sensor is waar ze Bsi aan hebben toegevoegd.
Net zoals dat je niet zomaar ergens 3MP aan toevoegt, kun je ook niet even BSI toevoegen. Het ontwerp is dan echt compleet anders.
Het nadeel van de A7ii is dat de objectieven stuk voor stuk groter en zwaarder zijn; wat je aan camera gewicht bespaard krijg je dubbel en dwars terug in het glaswerk...als ze dat glas tenminste verkopen. Daarboen is de sensor wel het hart, maar de autofocus en belichting spelen zeker ook een belangrijke rol. Ik vond de AF tegenvallen op de Sony.
Ik kijk meer uit naar de implementatie van Capture One, de industrie standaard in mode en commercieel fotografie.
Het is niet de industrie standaard, maar capture one is wel behoorlijk aan het opkomen. Ook omdat deze van de makers komt van de phase one cameras, welke natuurlijk niet de minste en ook niet te betalen zijn. Dus die weten wel wat ze doen.

Ik ben zelf al een tijdje geleden geswitched naar capture one. Kreeg een package deal bij mijn Sony a7ii camera. Moet zeggen het is nog niet zo uitgebreid als lightroom, maar de raw processing lijkt voor mijn gevoel toch net iets mooier dan die van adobe. Het is heel subtiel, maar de kleuren en contrast zijn net wat rijker dan die bij lightroom. Daarnaast werkt de software een stukje sneller en is het allemaal wat lichter voor je PC. Ik wil in ieder geval niet meer terug! Geen circular gradient masks etc kan ik wel mee leven in ruil voor net dat beetje extra kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 juli 2024 17:36]

Ik sluit me helemaal bij je aan!
Maar in fashion wel de enige optie in het high end segment hoor. Met name door se skintones en lokaal contrast. Veel meer 3d. En vanwegen het beteouwbaar tetheren. Je kan ook een ipad je de handen van je klant stoppen en die kunnen dan ook alles direct zien en raten.

[Reactie gewijzigd door Kram Nelook op 25 juli 2024 17:36]

Ja dat klopt inderdaad, tethering werkt echt perfect. Gebruik een surface pro en dat is echt fotos bijna instant on screen. Helaas doe ik veel buiten shoots en dan is een surface aan een kabel niet altijd even handig.
Waarom is de FPS hoger met een batterygrip? De techniek hiervoor zit in de behuizing, dus is dit alleen een verbruik issue? Voelt een beetje als koppelverkoop, want als je toch 9 fps wil maar kan leven met een mindere accuduur dan is dat niet mogelijk...
Tenzij er een andere reden is?
Dat is al jaren zo.
Denk dat de Interne accu met de energievraag voor 7bps aan zijn max zit ( qua warmte productie misschien?) Grip heeft een veel grotere accu, dus kan meer vermogen leveren?
Het heeft te maken met de power die geleverd kan worden. Met 1 accu is er niet genoeg power om het beestje op 11fps te laten ratelen.
Omdat ze extra stabiel vermogen nodig hebben om die hoge fps langere tijd te kunnen halen. Met alleen de batterij in het toestel geraken ze daar niet. Door de batterygrip verhoogt de stroom (en bijgevolg het vermogen) dat geleverd kan worden.
Ik blijf me verwonderen waar het grote prijsverschil tussen de VS en de rest van de wereld vandaan komt:
US price: $3,296.95 (Europe: €3,799, Canada: $4,399, UK: £3,499.99).
Zelfs met verzendkosten en ongeveer 21% invoerbelasting is het gunstiger om deze vanuit de VS te bestellen.
US dollar prijzen zijn altijd zonder BTW :-)
Dan nog zou het nu uitkomen op circa € 3500,- inclusief BTW en verzendkosten. Ik weet alleen niet hoeveel importheffing er op camera's zit.
Je zal gebruik moeten maken van een externe partij die opereert vanuit de VS of een kennis hebben die m voor je mee wil nemen..... ;). Want zodra je Nederland als verzendadres opgeeft word je omgeleid naar de Europese distributiekanalen. En als je het al lukt dan, zoals hieronder Vavoem al aangeeft,betaal je je scheel aan de importheffingen.
Anoniem: 388974 @Gumball24 augustus 2017 10:31
Ach, voor dat verschil kun je een reisje boeken naar Boston. ff de staatsgrens over naar New Hampshire (geen btw) Heb je hem totaal nog goedkoper :)
en met een gunstige dollarkoers zoals nu, is het alsnog erg interessant...
Nou sorry hoor, ik wist niet dat er een harde definitie was van "gunstig". Blijkbaar ligt dat op 1,35 bij de dollarkoers? :P

Zelfs als we de huidige "ongunstige" koers nemen, dan scheelt bestellen in de VS al zo'n 300 euro. ( 3300 dollar is ongeveer 2800 euro met de huidige koers, aldus een snelle Google conversie. + 21% invoershit en laten we zeggen 100 euro verzendkosten omdat je dit niet op de allergoedkoopste manier wil doen. Dan kom je in totaal op ongeveer 3500 euro uit).
Mr trump wil geen vrije handel dus dat concept akkoord gaat voorlopig niet door. Als ik het goed heb komt er dus ook nog 4,2% invoer belasting bovenop😉 En je betaald belasting over prijs+verzending en belasting over belasting je bent wel in NL hè😜 Het is hier geen Griekenland. Als ik de prijs invoer op de importcalculator kom ik op €4090. De VS VAT komt er ook nog op😁

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 juli 2024 17:36]

Maar, als je hem in USA koopt betaal je volgens wisselkoersen.nl 'maar' EUR 2.796,85 voor de camera.
Als je toch al van plan bent om naar USA op vakantie te gaan is dat best een slimme koop toch?

Als je de camera koopt, uitpakt en de verpakking weg gooit, dan kan je hem toch gewoon zonder problemen en zonder import kosten meenemen terug naar Nederland? Of is dat te simpel gedacht?

Ik ga volgend jaar op vakantie, misschien eens kijken of zoiets mogelijk is...? :)
Ga eens lekker naar de tropen naar Singapore. :)
Kan niet de D850 al vinden, maar bijvoorbeeld een D810 scheelt €1175
http://www.lazada.sg/shop-dslr-slr/nikon/?sc=McQE
Allemaal leuk en aardig die producten in andere landen, maar jullie vergeten wel een heel groot verschil: kwaliteit!

De Europese wet en regelgeving is behoorlijk streng. Hierdoor worden de producten naar Europa vaker en beter gecontroleerd dan die van andere landen. En moeten vaak aan hele andere standaarden voldoen dan die van andere landen. De meeste elektronische producten kun je in verschillende klassen indelen. Producten die naar Europa gaan hebben vaak de hoogste kwaliteitsklasse, daarna Amerika, Australië, Canada, etc. en armere wereldlanden zoals Afrika hebben de laagste kwaliteit. Hier is het zelfs mogelijk dat 20% van de televisies na de eerste maanden al niet meer functioneert.

Ook al komen de producten allemaal uit dezelfde fabriek, er kan behoorlijk wat verschil in zitten. Dit heeft dan voornamelijk met de kwaliteit controles te maken. Toch zijn er ook bedrijven die verschillende fabrieken runnen met dezelfde producten en waar voor bepaalde landen minder goede componenten gebruikt worden. Zolang ze maar aan de wet en regelgeving voldoen.

Natuurlijk is bovenstaande afhankelijk per product en merk, maar er zit wel degelijk verschil in. Bij producten zoals deze camera, die toch bedoelt zijn voor professionals zal ik liever wat meer geld neer tellen zodat je een goede service hebt.

OT: Erg mooie camera, maar voor hobby gebruik gewoon niet te betalen. Een camera als deze heeft ook goede lenzen nodig om tot zijn recht te komen en die kosten ook zo paar duizend euro. Maar dromen kun je altijd :)

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 25 juli 2024 17:36]

Mijn vader (een zeeman) heeft vroeger een stuk of 20x Nikon camera's, lenzen en toebehoren voor anderen in Singapore gekocht.
Al 30 jaar functioneren die zonder problemen tot nu toe.

Het gekke was, dat het in Singapore goedkoper was dan in Japan of Hong Kong.
Geluidsinstallaties waren wel weer goedkoper in Hong Kong.

Je moet dan ook niet in een obscuur zaakje kopen, maar bij een grote keten.
Onzin. Geef minimaal 3 bronnen waaruit dit blijkt. Ik doe het ook al 6 jaar l, nog geen enkel probleem ervaren betreft ander kwaliteit... ook met de strenge Europese regels worden er regelmatig troep verkocht

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 25 juli 2024 17:36]

Ik moet je drie bronnen geven voordat je mij gelooft?

Het interesseert mij eerlijk gezegd helemaal niet of je mij gelooft of niet. Ik weet dat dit jaren geleden bij televisies en versterkers veel het geval is. Ga eens in Afrika kijken naar deze producten die ze daar verkopen, en dan heb ik het niet over Zuid Afrika. Dat de buitenkant identiek is zegt natuurlijk helemaal niets. Ik zeg toch ook niet dat het bij camera's speelt.

Daarnaast werk ik bij een bedrijf die veel zaken met internationale bedrijven en het is veel lastiger om bepaalde producten in Europa te verkopen. Vooral op gebied van elektronica. Tegenwoordig is er door het internet al veel rommel te koop uit het buitenland, maar mensen moeten zich soms ook afvragen waarom bepaalde producten niet direct in Nederland te verkrijgen zijn. (meeste mensen snappen niet dat er ook producten zijn die gewoonweg niet voldoen aan de eisen en wetgeving in Europa)

Dat het bij camera's van dit soort kaliber waarschijnlijk niet het geval is snap ik. Ook in het buitenland is dit nog steeds erg veel geld. Maar dat de kwaliteitscontroles naar bepaalde landen veel minder zijn, daarvoor wil ik mijn handen wel in het vuur leggen. Dit heb ik zelf bij productiebedrijven meegemaakt. Dat niemand dit direct toegeeft is natuurlijk niet raar, welk bedrijf zal dat ooit doen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 25 juli 2024 17:36]

Ja dat kan. Wel verstandig omdan wel gebruikte lenze en oude tas mee te nemen. En hem daar dan ook te gebruiken zodat er wel gebruikers sporen op zitten. Als je orginele verpakking wilt behouden kun je die ook plat vouwen en met Ups/dhl etc te versturen😉 Marja dat heb ik niet gezecht natuurlijk😉
Precies.
Pa schoot wat foto's en stuurde de verpakking e.d. per post.
Liep zo zonder problemen door de douane.

Een zeeman mag toch wel dolfijnen fotograferen als hobby? :)
Mr Trump heeft toch geen belang de export extra te chargen? Daar heeft hij alleen maar de Amerikanen zelf mee. Mr Trump wil de import aan banden leggen naar de VS niet de export toch?
Dat klopt maar dat werkt 2 kanten op. Als je nu zoals met Mexico e.d. Een vrijhandelsovereenkomst heb die ze nu nog niet hebben met de e.u. En je wil daar de stekker uittrekken dan kun je wel import heffingen er op leggen 35% op auto's wat hij wil. Dan vervalt ook zijn export naar midden en zuid Amerika. Want die landen zijn echt niet gek en doen precies het zelfde dan richting de vs en uit eindelijk snijd hij in zijn eigen vingers want hij wil het zelfde bij de Duitse import maar veel Duitse SUV's worden daar gebouwd en gaan op het schip waar de sedans mee komen retour naar de EU midden en zuid Amerika e.d.
de 21% is btw. Je mag eerst de import kosten eroverheen rekenen, en dan komt je 21% BTW er pas bij (welke over je aankoop+import kosten word berekend). Je zal dus aardig dicht bij de 4K uitkomen.
Ik heb hem op adorama.com in een winkelwagentje gedropt. Dan kan je de shipping kosten erbij zoeken.

Met een USD naar EUR van 0.85 en 4.2% douanerechten (zie taric) en €13 inklaringskosten (afhankelijk van de vervoerder) wordt het sommetje:

(3296.95+89.50)*0.85*1.042*1.21 + 13 = €3642.25. Pakkumbeet €3650.

Wel goedkoper maar niet dramatisch goedkoper. Ik zou die 150 extra betalen aan een lokake Nikon dealer, al was het alleen maar omdat die dan eventuele ellende afhandelt... (En er is best veel ellende geweest met recente modellen)
Geduld waarvoor? Laatste keer dat ik het financiële nieuws las, was Mario Draghi nog miljarden euro’s per maand aan het drukken, terwijl de Federal Reserve de balance sheet zegt te willen verkleinen en dus dollars uit de roulatie gaat halen.
De verwachting is dat de euro weer richting de 1,30 gaat op redelijk korte termijn, het QE programma loopt op zijn einde, en niet vergeten dat al die QE alleen maar terecht komt in vastgoed en beurs bubbels die vanzelf weer klappen, kijk maar hoe weinig de inflatie veranderd is sinds dat programma.
Je vergeet de allergrootste bubbel nog te noemen, schuldpapier. Zowel van landen, als bedrijven, als consumenten. Het QE programma wordt weer opgestart en massaal vergroot zodra die bubbels klappen, zowel van de Fed als de ECB. Het is een monetary roach motel, you can check in, but you can never check out. Wat dat betreft zullen beide munten zeer ‘ongunstig’ worden ten opzichte van alles wat intrinsieke waarde heeft.
Prijzen in de US worden altijd zonder belastingen weergegeven. Dus de consument in de US betaald altijd meer (afhankelijk van de staat 1-10%)
Gewoon hogere distributiekosten denk ik. Zowel brandstof als personeel is hier veel duurder, omdat we zowel meer respect hebben voor mensen als enigzins het belang inzien om onze omgeving niet volledig kapot te maken.
Hier de volledige press release via Nikon Rumors.

9 fps met zo'n resolutie is een behoorlijke achievement. In de professionele scene zal dit met open armen ontvangen worden. De prijzen van nieuwe objectieven en nu ook de bodies zijn echter hard aan het stijgen, zodanig dat deze producten voor de consument steeds meer een droom beginnen te worden. Ik kocht een D800 voor € 2399,-. De D810 werd alweer € 3199,- en nu zitten we dus op € 3799,-. Kies er een paar mooi lenzen bij en € 10.000,- ben je met gemak kwijt. Dat gezegd hebbende... Smeagol wants it :9
De D800 was ook bijna 3000 euro, maar het grote verschil is dat deze vrij hard zakte in prijs een jaar later. Bij de D810 is dit nooit gebeurd, altijd op hoog prijsniveau gebleven.

Voor mensen die wat goedkoper willen instappen is een 2e hands D810 een mooie kans, deze zullen nu massaal op de markt komen. Een 2e hands D810 is nog steeds gewoon een camera van wereldklasse.

Hoe dan ook heb je gelijk dat het een dure "hobby" is.
Jep hier ook 1, binnenkort gaan er 2 D800 Bodys in de verkoop waarvan er 1 maar 10K clicks heeft en backup cam was. de D810 was een dermate minor upgrade dat ik die oversloeg. Dit is weer heel interessant, zeker ook voor video van kleine projecten. (Voor grote projecten huur ik een FS7 of RED).
De kosten van deze hobby vallen best mee, als het tenminste om de fotografie zelf gaat. Je hoeft niet persé het nieuwste van het nieuwste te hebben om te fotograferen.

Zelf heb ik waarschijnlijk ook wel 10.000 euro aan m'n hobby uitgegeven, maar dat is wel uitgesmeerd over 20 jaar fotografie. En 500 euro per jaar aan een hobby uitgeven valt wel mee, toch? Bodies, lenzen, statieven etc. gaan jaren mee, dus als je eenmaal een redelijke hoeveelheid apparatuur hebt opgebouwd gaan de kosten per jaar hard omlaag.
Anoniem: 457607 @Arumes24 augustus 2017 20:38
Dat is zeker zo, maar de aanloopkosten bij full frame zijn erg hoog, en voor velen buiten bereik.
ik heb mijn D800 voor 3600 gekocht, dat was de introductieprijs. Dit is "maar" 200 euro duurder.
Wat een toestel!

De USA prijs (3.300$) is omgerekend zo'n 2.800 €, tegenover 3.140 € hier Europa. Een verschil van meer dan 300 € noem ik al serieus. Ik zal toch eens polsen als er niemand in de vriendenkring binnenkort naar daar gaat.

Jammer dat er geen GPS in zit (voor de landschapsfotograaf zeker handig) en een 4K/60p had het nog af gemaakt. De hybride viewfiender was misschien een beetje te opportunistisch maar had het wel een revolutie gemaakt ipv een evolutie nu. Weten ze ook direct wat in het volgende model steken want de megapixelrace zal toch wat afzwakken bij de full-frame camera's.

Ook jammer dat ze energie steken in 8K timelapse functie. Wie zo'n bedrag betaald voor een DSLR wil dat nadien op de PC bewerken. Waarom niet eens het menu aanpassen naar een meer touchscreen vriendelijk systeem (gelijk op een smartphone bv), maar nee het is nog steeds hetzelfde als in de d50.

Nuja ik ga hem kopen, niet omdat er al die fuzz rondom dit toestel was, maar het is gewoon tijd voor de volgende stap, mijn vorige toestel is niet meer geschikt voor de opdrachten die ik binnenkrijg en de 850 is een beest van een machine.

Edit: staat ondertussen al op de Nikon site http://www.nikon.be/nl_BE...ras/slr/professional/d850

[Reactie gewijzigd door koekoe op 25 juli 2024 17:36]

Die D850 Gewoon via eglobalcentral.nl bestellen :-) Bedrijf uit HK, maar verstuurt naar NL via London (grijze import dus) - scheelt zomaar 30% als ik kijk naar bestaande prijzen van bijvoorbeeld de X100F van Fuji, D810 en Mavic Pro als voorbeeld.

Ik heb zelf een D810, en ik blijf daar wel bij. Ik doe portretten en architectuur/urbanscapes/cityscapes voornamelijk. Is dat meer als genoeg voor. Maar zeker mooie camera lijkt me dit, vooral met de ingebouwde wireless (bluetooth/wifi/radio trigger) functies
Handig ook voor pro's ivm service en garanties...
Ten eerste als je pro bent, ben je gewoon aangesloten bij het NPS programma van Nikon en heb je zowieso geen problemen m.b.t service en garantie over de hele wereld.

Daarnaast, je hebt als het goed is gewoon een world-wide warranty slip op pro bodies en lenzen.
Dit is een grijze slip, ipv de gele slip die voor Europa alleen is. Ik ben redelijk vaak in Japan (2-3x per jaar) en laat altijd mijn Nikon spul in Ginza servicen. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze daar nooit moeilijk over gear dat in NL gekocht is doen. Dus US body -> garantie hier, zou ook geen probleem moeten zijn mits hij een grijze slip meekrijgt.
ALS je voldoet aan alle regels van NPS ja... Als je glaswerk van Zeis hebt en zo en je dus geen lijst van artikelen hebt die voldoet aan Nikon NPS dan houd het op.
Super overdreven. Je moet zowieso een KVK nummer hebben. Maar behalve dat 2 pro bodies en 3 pro lenzen (waaronder de snelle primes ook onder vallen) Of het FX, DX of een mix daarvan is maakt niet uit. Je kan het dus met een D300 & D700 doen, of gewoon 2x D300's - dus het is niet alsof we praten over super uitzonderlijke "leica level" gear dat je moet aanschaffen.

Hier de lijst van Nikon wat zij als pro beschouwen: http://nikonpro.com/Renewal-NPS-Equipment-List.pdf

En nogmaals, je had het over "handig voor pro's" Onder PRO valt bij mij : Je verdient je dagelijke brood & water met je fotografie. Dus dan heb je de NPS requirements gewoon zowieso makkelijk onder je riem.

Daarnaast kan prima op een professioneel niveau fotograferen, en/of pro gear hebben. En het alsnog als hobby doen terwijl je je geld verdient in de ICT of wattan ook. Maar dat noem ik in mijn wereld "semi-prof"

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 25 juli 2024 17:36]

Je snapt me niet, ik heb 2 D800 body's maar niet de pro lenzen van Nikon, die gebruik ik van andere merken die beter zijn. Dus kom ik niet in aanmerking als NPS lid. Ik heb al 11 jaar mijn bedrijf en weet echt wel wat nodig is. Ik verdien er m'n kost mee en reis er voor de wereld rond.
Heb zelf een Galaxy Note 5 bij eGlobalCentral besteld en daar zit ook garantie bij. Met problemen moet het dan wel teruggestuurd worden...
Tel daar maar 21% bovenop dan. Want zomaar invoeren mag niet. (Alleen kosteloos tot 430)
Wel als het product gekocht is in de VS en je er daar al gebruik van gemaakt hebt.
Dat maakt echt helemaal niks uit...
Uit ervaring:
Laptop gekocht in NY, de "normale belasting" daar betaald.
Omdat we de Laptop in gebruik hadden (aantoonbaar) was het geen probleem bij de douane en hebben we dus helemaal niets betaald.

Zou mooi worden als ik in belasting moet betalen over alles wat ik bij me heb als ik terug kom van vakantie van buiten de EU...
Anoniem: 888777 @GeKo24 augustus 2017 12:28
De onnozelheid over omrekenen van dollars naar euro's blijft zo gewoon lekker doorgaan.....

Je betaald daar sales tax (gemiddeld ongeveer 8%), hoewel daar soms nog wel legaal onderuit te komen is. Bijvoorbeeld in OR waar ze geen sales tax kennen....

Maar als je terug komt ben je gewoon invoerrechten en BTW verschuldigd als je spullen in de VS koopt en meeneemt. Of je ze nou tijdens je vakantie in gebruik neemt of niet. Je bent gewoon door de groene uitgang gelopen en hebt deze keer geluk gehad.

Soms is het prettig als je niets van een onderwerp weet om gewoon niet te posten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 888777 op 25 juli 2024 17:36]

En toch is het zo. Als jij geen bon kan laten zien van de laptop die binnen de Unie is gekocht ben je verplicht btw af te dragen bij de douane. Dat de laptop voor eigen gebruik is, en al in gebruik is doet daar niks aan af. Bron? Belastingdienst website.

Dat je 9/10 door kan lopen is iets anders.
https://www.belastingdien...tent/ik-reis-buiten-de-eu
Wanneer moet ik belasting betalen?

Als u spullen buiten de EU koopt. En voor meer dan € 430 per persoon meeneemt.
Tip

Neemt u dure spullen mee op reis, zoals een camera of een laptop? Neem dan de bon mee als bewijs dat u de goederen in de EU hebt gekocht.
Je moet dus kunnen aantonen dat die laptop uit een EU-land komt. Je hebt gewoon geluk gehad dat de douanier van dienst niet de moeite wou doen om dat tot de bodem te gaan uitzoeken.
Dan nog adverteren Amerikaanse shops altijd de prijs zonder tax. ;)
Werd niet moeilijk gedaan met de garantie als je hem in de VS hebt gekocht en je in de EU je garantie claimt?
Klopt. Meer dan moeilijk zelfs.
Geldt overigens niet voor int. Modellen en lenzen. Ik koop vrijwel al mijn apparatuur hier in Japan met uitzondering van de bodies. Scheelt veel geld.
USA prijs is excl. BTW, want dit verschilt per staat. Tel er zoals @Wouter Lucassen aangaf nog wat invoerrechten bij op en je gaat al rap richting EU-prijs met de huidige dollarkoers.
Vraag ik me af wat voor Gear je nu hèbt
Als er ook nog GPS in had gezeten, dan had ik nieuws meer te wensen gehad. :)
geweldig ding; een one-can-do-all camera zou ik zeggen. Zowel voor landschap maar ook portret- en commercieel werk, wildlife, en evenementen als bruiloften of zakelijke events (zeker dankzij de lagere mp raw mogelijkheid). Zelfs voor sport is ie nog wel prima te gebruiken.
Een boel geld voor een geweldig stuk gereedschap.
Niet voor de gemiddelde hobbyist weggelegd, tenzij je erg veel over hebt voor je liefhebberijen.
Ik ben nog steeds blij met mijn D90 van 500 euri, en hij stopt er nog niet mee.
Aan lenzen heb ik ondertussen een veelvoud uitgegeven en dan is het meeste nog tweedehands.
Mee eens, ik heb ooit een tweedehands EOS 40D gekocht voor €325, had ongeveer 3000 foto's op de teller staan, en die gebruik ik nog steeds. Maar de D90 en 40D beginnen wel tegen hun grenzen aan te lopen; op moderne beeldschermen met meer dan 2560x1440 pixels voldoen onze camera's niet meer om een gestoken scherpe foto te produceren. Wordt binnenkort tijd voor een nieuwe tweedehands. ;-)
Gebruik nu een D800 en D810 voor sport. De D850 staat wel op het wensen lijstje....Geweldig voor landschappen en met 9fps (met grip) ook super voor sport.
Helaas wel weer prijziger dan de D810.
LOL je gaat schoppen voor 150 euro op de 3700, mensen zijn gek.
Een keer gezeik en je staat de janken en bent die 150 euro al vergeten.

maar hier een tevreden gebruiker van een D90,
Er is maar en kleine groep die wat heeft aan een D850, de rest.... heeft genoeg aan een D90.
Niet de camera maar de fotograaf bepaald de kwaliteit van een foto.
"Niet de camera maar de fotograaf bepaald de kwaliteit van een foto."

Betekenisloos cliche wat pertinent onwaar is. Uiteraard is de fotograaf sturend in het goed uitputten van de mogelijkheden van de camera. En ja, het is ook mogelijk met een wegwerp camera een wereld foto te maken. Het is ook mogelijk de allerbeste camera te hebben en alsnog alleen troep te produceren.

Nu we die cliches allemaal uit de weg hebben: een topfotograaf kan sport niet vastleggen zonder een camera die snel genoeg is. Een landschap of produktfotograaf kan nog zo goed zijn, hij kan geen detail vastleggen welke de camera niet eens kan lezen. Een portret, mode of bruidsfotograaf kan niet in slecht licht topfotos maken zonder goede sensor en/of flitssysteem. Een macro fotograaf kan niets als de camera niet eens kan scherpstellen.

In vrijwel alle gevallen is de camera, gear in zijn algemeenheid, BEPALEND in de kwaliteit van het eindresultaat. Het is vervolgens aan de fotograaf om die kwaliteit er uit te halen.
Gedeeltelijk met je eens, maar voor top werk heb je voldoende aan D1.

Maar ben het wel met je eens dat een top fotograaf alles uit de camera kan/zal halen.
Maar veel mensen denken, ik koop zo'n super camera en ik maak de mooiste foto's, mooi niet, een op de 100 zal schitterend zijn de rest bagger.

Een fotograaf die ik ken maakt nog steeds de mooiste foto's met zijn D1 en vaak veel mooiere foto's dan zijn collega, die altijd het duurste/nieuwste heeft, en altijd weer duurder moet omdat het hem niet lukt om mooiere/beter foto's te maken dan die met zijn D1.
Ik kan je zelfs zeggen dat de D1 fotograaf zijn lens nooit wisselt en er altijd een doodnormale VR I 18 200 lens erop heeft.;-)

Ik heb echter ook de foto's gezien van topspul met top fotograaf, en ja, schitterende foto's bij weinig licht
Compo's met kaarslicht zoooo mooi. verbazend dat dat kan..

[Reactie gewijzigd door fazertje op 25 juli 2024 17:36]

En hier komt de verrassende wending: die topfotograaf die je kent met zijn D1, zal met nog beter materiaal nog betere foto's kunnen maken. Conclusie: materiaal doet er toe.
voor dat kleine betere foto's koopt hij geen nieuwe camera, anders was die er al lang geweest :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.