Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overklokker tilt Core i9-7900X naar 6,01GHz op stikstof

Door , 114 reacties

Het is de Griekse overklokker Sofoklis Oikonomou, ook wel bekend als sofos1990, gelukt om een Intel Core i9-7900X naar een kloksnelheid van 6,01GHz te tillen. Dat komt neer op een prestatiewinst van meer dan 80 procent ten opzichte van de basiskloksnelheid van 3,3GHz.

Hij postte zijn resultaten op Hwbot, waar hij momenteel op nummer één staat voor de processor in kwestie en voor 10-coreprocessors in het algemeen. Hij bereikte de 6,01GHz voor alle tien cores en behaalde in totaal 12189,52 punten. Voor zijn poging gebruikte hij naast de cpu een X299 SOC Champion-moederbord van Gigabyte in combinatie met Trident Z-geheugen van G.Skill en 1500W-voeding van Corsair.

Om de nodige koeling op te brengen, maakte hij gebruik van stikstof. De resultaten werden behaald op een spanning van 1,6 volt. Uit de bijgevoegde afbeeldingen is verder op te maken dat hij een temperatuur van -110 graden Celsius wist te bereiken. Het is onduidelijk hoe lang Oikonomou in staat was om de genoemde spanning te behouden.

Uit een interview met Hwbot, dat vorig jaar werd gepubliceerd, bleek dat de overklokker inmiddels werkzaam is voor Gigabyte in Taipei, wat het getoonde stopcontact verklaart. Intel kondigde de 7900X-processor en andere modellen aan tijdens de Computex-beurs in mei. De cpu is sinds 26 juni te koop voor ongeveer duizend euro.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-07-2017 • 16:22

114 Linkedin Google+

Reacties (114)

Wijzig sortering
Het knapste in deze is dat de oc hwbot-stabiel was. Daarnaast is 1,6V niet veel als je het vergelijkt met wat er op een 7700k gezet wordt (1.96 tot 2v) echter zie ik nooit dat de boltages hoger zijn bij octacore of hoger.
Wel ben ik nieuwsgierig of die -110 zo hoog is geweest vanwege een cold bug of dat hij de warmte niet snel genoeg krijgt afgevoerd.
-110 is nu de meest ideale temp om te zitten in dien je geen cb hebt.
Een cpu zonder cb hou je het liefste rond de -160 ivm crack risico.
Het meest jammere is dat het board dat hij heeft gebruikt niet te krijgen is. De X299 soc champion.

[Reactie gewijzigd door willemc700 op 10 juli 2017 18:57]

Zou je dit even willen vertalen in normaal Nederlands voor de mensen die niet alle termen in het jargon snappen? ;)
Stoere overklok! Eerste keer dat ik hoor dat iemand over 6 GHz heengaat.

voor de oudere Tweaker: kan 'ie eindelijk Crysis spelen!
Voor deze CPU is het nieuw, maar met andere CPU's is de 7 GHz al gehaald
6,7 GHz I7700K
7 GHz i7700k
8722.78 mhz is het huidige wereldrecord dat is vastgelegd. Hiervoor heeft "The Stilt" een AMD FX-8370 gebruikt. Traditioneel gezien doet AMD het ook het beste qua max clocks.

https://hwbot.org/submission/2615355_
Deze is ietsje hoger en dat is gedaan met een FX 8350 :
http://valid.canardpc.com/lpza4n
Dat is dan wel met slechts 2 vd 8 cores actief ;)
best gek dat je dat niet terug ziet in hedendaagse consumenten versie
want je denkt dat consumenten met stikstof gaan lopen stoeien?
Dat zeg ik niet.
Ook voor elke nieuwere Tweaker die LinusTech op Youtube volgt, zoals ik haha
Waar komt dit oorspronkelijk vandaan?
Crysis op ultra met de destijds hoogste resolutie (2560x1600, ietsjes hoger dan 1440p) was toen het spel uitkwam in 2007 compleet onmogelijk te bereiken. Rond 2011 was het eindelijk mogelijk om dit goed te runnen, echter was hier een triple crossfire of SLI (dat kon toen nog) voor nodig. De CF en SLI scaling was destijds gelukkig nog een stuk beter dan nu, anders had dit nog veel langer geduurd.

Volgens mij waren dit nog niet eens de hoogste AA instellingen die er waren, maar brute force x16 AA is natuurlijk ook wel een klein beetje van de zotte.

http://www.anandtech.com/...-multigpu-scaling-part1/4
Ik kon hem gelukkig goed afspelen (volgens mij niet álles op ultra) maar met mijn toen 8800GTX kreeg ik alles om ver.
Helaas heb ik de 8800GTX nog steeds |:(

Was natuurlijk wel op 1280x1024 :D

[Reactie gewijzigd door fingerhead op 11 juli 2017 09:18]

Crysis was kortgeleden één van de grafisch meest intensieve spelletjes, dat vergde veel meer van computers dan alle anderen spellen toen.
Kortgeleden? Crysis is (bijna) 10 jaar oud! :D
Shit... Je hebt gelijk.
In mijn verdediging, het voelt kortgeleden. :)
Al was het 50 jaar oud dan nog kon zijn statement kloppen :Y)

Nu nog steeds is het 1 van de zwaarste spellen, draai het maar op max settings dan zal je het wel zien ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juli 2017 20:41]

Véél meer dan alle andere spellen. Het was meer een speelbare benchmark van de CryEngine. Alsof je nu 3DMark gebruikt om een game te maken.
Die kon je niet normaal spelen op zn hoogste settings met een normale game pc volgens mij.
In het kort:

Toen Crysis uit kwam wat dit een spel wat er enorm goed uitzag maar extreem veel resources vroeg van de PC waarop het gespeeld werd. Al gauw werd de Crysis als een soort benchmark gemarkeerd en werd het gebruikt als maatstaaf om te schatten hoe "snel" of "goed' een PC was.
Ik vraag me af of dit nog zo realistisch is. Ik heb het onlangs getest mer een GTX1080 en Ryzen 1700X. Maar zo snel liep die niet. Hij zal ondertussen niet meer zo goed met de nieuwe hardware overweg kunnen denk ik.
Crysis is nog gebouwd op CryEngine 2, welke hoofdzakelijk singlethreaded is. Afgesien van 4K/8K oid is t al jaren niet echt GPU bound meer. Vanaf de GTX295 kon je t op ultra 1080p spelen. 35-40fps met 4x AA geloof ik.
Voor de nog oudere Tweaker: Met de software renderer ipv DirectX.
Uhhm... nee?

Zelfs met 10 cores op 6GHz gaat jou CPU in OpenGL mode (even veronderstellend dat een hedendaags spelletje dat zou hebben met OpenGL vergelijkbare engine/render/post-proces technieken) geen hedendaags spelletje netjes weergeven, sorry. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 10 juli 2017 23:37]

Of bovenaan staan bij: }:O
Er is al eens iemand over de 9ghz heengegaan op een AMD processor. Niet evenveel instructies per clock, maar wel veel clocks 0.0
9 GHz is echt gevaarlijk.
Ik ken mensen die daar aan dood zijn gegaan.
Is de CPU dan ontploft of N2 all over the place gespetterd op de mensen? Het is en serieus vraag want ik vraag me af hoe dat komt.
Pentium 4 631 (of 630) heeft jarenlang het record in handen gehad met ruim 8Ghz. Ik heb er zelf ook 1 die bij zijn vorige eigenaar 7Ghz capabel was :)
Als prestatie an sich is dit misschien leuk, maar daar houdt het ook wel mee op.

Het moederbord is bedekt met vermoedelijk gerijpt water (waterdamp dat bij aanraking van koude oppervlakten direct bevriest). Dat betekend dat, zodra deze extreme koeling stopt, je moederbord nat achterblijft. Nu is het puur water en dus geleid het heen stroom, maar dat water zal behoorlijk snel Sn en Cu op gaan nemen om nog maar te zwijgen over oxidatie.

Ook zie ik dat de temperatuur met een thermokoppel gemeten is. Dit kan goed gedaan zijn ter hoogte van het punt waar de stikstof wordt ingelaten. Als de cores zelf 90 graden halen, dan kan het zijn dat je een temperatuurgradiënt bereikt van 200 graden/cm. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is.
Het is ook niet voor niets een recordpoging. Dit is niet bedoeld om langdurig zo te draaien. Dat de spullen na een paar keer gebruiken defect gaan is niet zo erg. De inkomsten uit deze publicaties staan dat toe. Daarnaast worden veel items vaak gesponsord.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 11 juli 2017 08:42]

Ik ben een redelijke leek met overclocken, maar is temperatuur (grofweg) de enige factor die hoger klokken van een CPU belemmert? Jaren terug wel eens een ATI Radeon-kaart overgeclockt met dat standaard-tooltje van ATI zelf, maar die begon artefacts weer te geven bij een te hoge clocksnelheid.
Ik ben ook niet meer dan een leek, maar ik geloof dat de voeding op enig moment ook omhoog moet (1.2-1.3v is standaard) om stabiel te blijven draaien. Natuurlijk kun je niet deze niet oneindig blijven ophogen, op een gegeven moment brand de elektronica door.
op een gegeven moment brand de elektronica door.
Maar dit is dan ook weer tegen te houden, of in ieder geval te remmen, met extra koeling? Zou je in theorie 'oneindig' kunnen overclocken in een ruimte met een temperatuur van 0K?
Hmmm, ik vraag me af of je echt over kan klokken op 0K, want hoe dichter je bij 0K komt hoe trager alle atomen gaan bewegen en dus ook hoe dichter je CPU bij 0Hz komt... ?!
gelukkig heeft dit niets te maken met het atoom, maar met vrije electronen, Daarnaast wordt energie doorgegeven en niet de electronen zelfs. Vandaar dat als je ergens spanning op zet, het ook niet een half uur duurt voordat de stroom vanuit de centrale bij jou aankomt.

dit gaat met zo'n 50-99% met de snelheid van het licht:

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity

ongeveer hetzelfde principe als een tsunami: de energie beweegt door het water, de water atomen bewegen niet met 700km/h van links naar rechts. zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_factor

[Reactie gewijzigd door xelnaha op 10 juli 2017 16:55]

Dan heb je het probleem dat de CPU ermee stopt. Bij die overclockers zie je vaak dat ze met zn 2e of meer werken, waarbik een iemand met een blowtorch en meer stikstof de CPU op de juiste tempratuur houdt.

EDIT: nog wat info van deze site: http://www.pcgamer.com/ov...ience-of-liquid-nitrogen/

"The cold bug is when your system stops operating altogether. Below that temperature it cannot operate. The cold boot bug is when your system can no longer initialize. Typically your cold bug would be a bit lower than your cold boot bug. When you're throwing a workload at it, you can go to, say, -160C, but when you reboot, there's no more workload, all of a sudden you can't boot anymore. Then you have to increase to -140C to boot."

[Reactie gewijzigd door cornedor op 10 juli 2017 18:15]

Overklokkers staan meestal alleen te klokken alleen op demo's of rond om grote beurzen zoeken ze elkaar op om voor de grote merken scores neer te zetten.

En en cold bug of een cold boot bug is een cpu afhankelijk.
Zo kan je met wat kunst en v lieg werk de 7700k op -196 draaien (zelfs kouder me lHe)
een atoom is geen elektron. ff veel te simpel en kort door de bocht: als de atomen stilstaan, kunnen de electronen er makkelijker langs = minder weerstand = hogere efficientie. Daarvoor hoef je trouwens niet (de onmogelijke) 0 K te halen. Er zijn veel materialen die (ver) daarboven al supergeleiding gaan vertonen.

hogere temperatuur = meer weerstand = meer warmteontwikkeling = spul gaat stuk.

Maar zoals hierboven gezegd, bij deze temperaturen gaan er ook andere zaken meespelen.
Elektronen is iets anders dan atomen :)
Komen daar de supergeleiders niet om de hoek kijken?
En het probleem dat die 0K niet (langdurig) te handhaven is?
0K ga je niet krijgen. Koudste wat ik ooit gezien heb in een pc is 0.015K in een quantum computer.

https://www.dwavesys.com/d-wave-two-system
Toevallig afgelopen week ook bij LinusTechTips een review van gezien:
https://youtu.be/60OkanvToFI
Wat een belachelijk systeem zeg... Maar wel echt super vet :D

[Reactie gewijzigd door ZaPPZion op 10 juli 2017 18:56]

Uiteindelijk zal de lichtsnelheid de beperkende factor worden.
Electronen kunnen maximaal met de snelheid van het licht verplaatst worden.
Bij 6 ghz (6.000.000.000 herz) kan de baan waar de electron overheen moet, maximaal 5 cm zijn.
Licht gaat +- 300.000.000 meter per seconde.
300.000.000/6.000.000.000 = 0.05 meter is 5 cm.
Ik weet niet precies hoe de stroompjes over een processor lopen, maar ik kan me voorstellen dat de stroompjes per clocktick in ieder geval de hele core over moeten, en weer terug misschien.
dus bij 6, of ik lees hier zelfs 8 ghz, denk ik dat je al aardig dicht bij de fysieke limiet zit
Electronen gaan niet zo snel. Dat zit meer in de cm/s.
Nee, op gegeven moment heeft het materiaal gewoon te veel weerstand. Ik vermoed dat hij bij deze snelheid daar al tegenaan liep
Nee want bij 0 Kelvin zit je in de suprageleidingswereld en is de weerstand ook 0
waarbij beiden nullen "slechts" ergens in de 0,google-nullen-1 bereiken kunnen komen.

Oneindige onwaarschijnlijkheidsaandrijving :+
Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Verre van alle materialen gaan supergeleiden. Koper is daar bijvoorbeeld een van. Tevens zijn er supergeleiders die al aanzienlijk boven 0K gaan supergeleiden.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_superconductors
We gaan natuurlijk dan geen koper gebruiken he.
Al die moeite om de theoretische temp van 0,~1 te bereiken en dan verkeerde materialen kiezen is niet logisch.

0,000000000000000000000000000000000042 ?
Ik heb altijd geleerd dat bij 0K materialen uit elkaar zouden vallen omdat er geen beweging meer is tussen de moleculen onderling...?
oK is dan ook alleen maar theoretisch haalbaar
Nee. Zelfs als alle omstandigheden perfect zouden zijn gaat een CPU zoals deze geen 50GHz doen. De chip heeft hoe dan ook limieten wat je er ook qua koeling of voltage mee doet.

Edit: Bij -110 is de temperatuur ook geen beperkende factor meer, maar zit de max echt in de chip zelf. Dit is ook waarom de ene chip 4GHz kan en de andere 4.5GHz ook al zijn ze van hetzelfde type. Hoe beter de chip hoe hoger je kan komen.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 10 juli 2017 16:46]

Spanning op de cpu komt van de 12v lijn. Vrm's op het mobo regelen de spanning op o.a. de cpu
Sorry ik was niet duidelijk wat ik met voeding bedoelde, ik bedoelde niet die doos waar de 230 in gaat en 12/5/3.3v uit komt, ik bedoelde de de spanning op de CPU pinnen die het moederbord levert
in dat geval wat maximaal op een cpu gezet wordt is max 2V bij lN2 bij 2 en 4-cores cpu's met meer cores gaat het voltage naar beneden.
Dat is juist de kunst, balanceren tussen instabiel en maximale prestaties
Nee, het materiaal doet ook veel. De weerstand voor wisselstromen gaat, afhankelijk van het materiaal, sterk omhoog vanaf een bepaalde frequentie, voor silicium ligt die rond de 4GHz. Daarom komen processoren zonder extreme koeling eigenlijk nooit (ver) boven de 4GHz, sinds de Pentium 4 is de gemiddelde kloksnelheid eerder gedaald.
Grofweg inderdaad wel ja. Dat heeft uiteraard een reden.

In het algemeen spreek je van een succesvolle overclock wanneer een benchmark succesvol heeft kunnen draaien. Om even de open deur in te trappen: als je een betere benchmark wil neerzetten zal je kloksnelheid omhoog moeten.
Als je echter het voltage op de CPU niet verhoogt, dan gaat hij op een gegeven moment fouten in z'n berekeningen maken en krijg je vastlopers. Vervolgens verhoog je het voltage om te zorgen dat de CPU de berekeningen zonder fouten kan maken. Het gevolg van de verhoogde voltages, is dat er een meer warmte wordt gecreëerd en je wil natuurlijk niet dat je de CPU roostert.
Met een betere koeling (of in dit extreme geval met vloeibaar stikstof) kan je de voltages vele malen hoger opschroeven voordat de CPU te warm wordt en dus kan je op een hoger voltage (en daarmee dus een hogere kloksnelheid) een benchmark draaien.

Er zijn natuurlijk wel andere zaken die meespelen, maar de temperatuur is toch wel vrij cruciaal. :)

[edit: typo]

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 10 juli 2017 16:33]

Overklokken is de goede balans vinden tussen koeling en spanning.

Ze hebben veel met elkaar te maken. Een chip op hogere clocks = meer spanning = hogere temperatuur > brengt ook meer lekstroom met zich mee, en dat vergroot weer de noodzaak om hogere spanning > zichzelf versterkend effect. Als je die muur bereikt, moet je op andere, extremere manieren gaan koelen, dus bijvoorbeeld op water, of in dit geval, op LN2. De lagere basistemperatuur maakt het verhogen van de spanning minder invloedrijk en daardoor heb je meer ruimte voor een hogere clock.
Je verhoogt de clock snelheid tot je cpu instabiel wordt. Dan verhoog je het voltage en kan je weer verder overklokken.

Het voltage verhogen is hetgene dat het verbruik en daarmee de warmte enorm doet toenemen. Maar met voldoende koeling kan je dit blijven verhogen.

De limiet is wanneer je het voltage enorm moet verhogen voor maar een paar hertz extra. Dat is het plafond. Ook met betere koeling ga je dit niet oplossen.
Er zijn meerdere factoren maar met de techniek van nu is het voornamelijk temperatuur dat voor roadblocks en limieten zorgt. Zowel van CPU's als de omliggende componenten. (VRM's etc.)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door PearZeaL op 10 juli 2017 16:29]

De roze föhn doet het ‘m! :*)
ik ga wel vanuit dat ie het verwarmingelement uit de föhn heeft gehaald :p
nee hoor.
De föhn (of haardroger voor mijn mede-belgen ;-) ) wordt gebruikt om de processor terug op te warmen als een zogenaamde cold-bug ondervindt. Sommige processoren starten namelijk niet meer op onder een bepaalde temperatuur. Ook zorgt het opwarmen en terug afkoelen voor condensatie en ijsvorming binnenin de 'pot' waardoor de stikstof beter zijn werk kan doen.

Als dit soort dingen je interesseert, kan ik je Actually Hardcore Overclocking aanraden : https://www.youtube.com/channel/UCrwObTfqv8u1KO7Fgk-FXHQ
Of als de koelpasta scheurt, weer opwarmen.
Niet als je de juiste koelpasta gebruikt en genoeg voltage door de CPU gaat. En goed let op de temperatuur/pot bijhoudt.

Deze bijv.
http://www.thermal-grizzly.com/produkte/2-kryonaut
nee, hoor, dat is om condens en ijsvorming te voorkomen. die fohn staat aan. ;)
En gezien de opstelling op de foto's, hoe lang kan je dit blijven draaien voordat je BSOD/crashes/oid krijgt? :z
Totdat je stikstof op is, of je tijdens het gebruik van de opstelling te hard tegen het bureau stoot.

In het artikel staat:
Het is onduidelijk hoe lang Oikonomou in staat was om de genoemde spanning te behouden.
Heb zelf geen ervaring met OC-en, laat staan op deze opstelling. Dit is dus een "omdat het kan" actie? :)
dit is puur voor de lol ja. Hier kan je zo niet mee draaien.
Zou vet zijn als iemand een machine ontwikkelt die de stikstof gelijkmatig aankan vullen terwijl je de pc 24/7 gebruikt.
dat is er al en wordt gebruikt, maar dan voor veel interessantere toepassingen zoals quantum computing.

Zeker gezien de prijs van de onderdelen (CPU MoBo ed.) en het stroom verbruik van een dergelijke stikstof opstelling is het niet interessant om te doen, je kan beter 100 van deze cpu's aan het werk zetten.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 10 juli 2017 16:59]

Als het probleem zich tenminste laat paralelliseren. Dat is niet altijd het geval.
Vince Lucido, de Kingpin overclocker van EVGA heeft zo'n systeempje:
https://youtu.be/FOrtSRip0bg?t=179
Ja dat is met deze extreme overclocks altijd zo. Stikstof moet je blijven bijvullen omdat het opwarmt, gas word en vervliegt. Daarnaast krijg je ook door de extreme kou allerlei andere nare effecten (condensatie, zie de ijsvorming die al optreed op de foto). De componenten kun je geloof ik wel redelijk weggooien als je een poging gedaan hebt.

Even koffie drinken en uurtje gamen zitten er niet in. Is meestal OS opstarten, benchmark software draaien (en hopen dat hij lang genoeg blijft draaien) en klaar.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 10 juli 2017 16:37]

Ik heb een keer meegedaan aan een middagje overklokken georganiseerd door Tweakers en tones.be, in Utrecht. Gewoon voor de fun en eens mee te maken hoe dat is. En ja, dit is gewoon geinig om te proberen en te kijken hoe ver je kunt komen. Je moet minimaal de benchmark zien af te maken en de screenshot maken. Daarna de boel zo snel mogelijk weer uit zetten ;)
Waarschijnlijk net lang genoeg om een screenshot te maken. Als het op deze instellingen veel langer stabiel was dan dat had hij de boel waarschijnlijk nog verder kunnen overclocken.
Mwoh, af en toe even pauzeren om het stikstof bij te vullen en nooit het systeem uitschakelen. What can go wrong? :+
Ben benieuwd of overklokken ook makkelijk kan als het hele pakket water dicht gemaakt wordt en dan in een aquarium en het water koelen met motor van een vriezer. Naja is maar een idee!
Weird... Ik heb net twee weken geleden een puget systems systeem opgestuurd gekregen met heel veel cores om Krita meer parallel te maken. Ik had nog nooit van ze gehoord, en het systeem had wat reparatie nodig bij aankomst, maar het is wel snel. En nu zie ik een link naar Puget Systems. Maar ik ben er zeker van dat mijn systeem niet oliegekoeld is :-)
Waterdicht maken hoeft in principe niet eens.
Water geleidt van zichzelf niet (puur).
In gedestilleerd water kan je een PC gewoon laten draaien. Is alleen niet zo best voor je hardware - corrodeert namelijk wel.
Vraag me wel af of de opstelling op de 2 foto's met elkaar te maken hebben. De desktopiconen wijken af? :?
Scherp opgemerkt, al is het een aanname dat het beeldscherm dat je achter de testopstelling ziet ook aangesloten is op de test opstelling.
Als je goed kijkt, heeft hij tweetal folders aangemaakt, waardoor alles doorschuift.

De GTL-Shortcut zie je grote foto 2 'plekken' opgeschoven.
Volgens mij kan die dat ook bereiken met een minder zware PSU. De max TPD= 140watt, met 80% overklok kom je amper in de buurt van 500watt.
Stabiliteit van de 12V lijn kan ook een reden zijn, je trekt toch behoorlijk wat prik voor dat ene component.
Volgens mij is een 1000Watt psu net zo stabiel op de 12v lijn.
Je zou maar iets te ver gaan en je CPU roosteren, weg 1000 euro :P
Ga er maar van uit dat de life span van die CPU zwaar is terug gedrongen met deze OC.
Dat soort OCers krijgen dat soort spullen vaak. Je merknaam (Intel/Gigabyte/G.Skill) zal maar genoemd worden op dit soort sites en dat door er maar een product weg te geven a paar honderd euro :)