Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Maps gaat gebruikers overstapherinneringen voor ov sturen

Door , 45 reacties

Reizigers kunnen nu via de Google Maps-app op iOS herinneringen ontvangen wanneer zij moeten overstappen in het openbaar vervoer. Google heeft deze functie toegevoegd in de nieuwe versie van de app. Ook zijn er 3D Touch-functies en een nieuwe widget voor Local Guides toegevoegd.

Google heeft op woensdag een nieuwe versie van de Google Maps-app uitgebracht die nieuwe functies voor reizigers, Local Guides en 3D Touch toevoegt, meldt MacRumors. Gebruikers die via de app ov-routes plannen, kunnen nu kiezen om eraan herinnerd te worden over te stappen. Momenteel zijn de nieuwe functies alleen beschikbaar voor iOS-toestellen.

Versie 4.33 van de app bevat een toggle waarmee reizigers de functie activeren om op tijd reminders te krijgen wanneer zij bijvoorbeeld van bus- of tramlijn moeten wisselen. De toggle bevindt zich onderaan het scherm waarop ook de reisroute staat. Het is nog niet duidelijk wanneer de update naar Android-app komt.

Daarnaast is er de toevoeging van een nieuwe widget voor Local Guides of Lokale Gidsen. Hiermee kunnen gebruikers snel recensies en foto's van locaties toevoegen en kunnen zij ook een overzicht krijgen van de punten die ze als Local Guide opgespaard hebben. De widget komt in de app beschikbaar zodra gebruikers zich aanmelden voor het Local Guide-programma.

Google heeft ook nieuwe 3D Touch-functionaliteit toegevoegd aan de app door middel van zogeheten peek-functies. Gebruikers kunnen nu een beknopt overzichtsscherm van een café of restaurant tevoorschijn halen door harder op het scherm te drukken op iPhones die 3D Touch ondersteunen. Op het overzichtsscherm staan onder meer recensies, een beloptie en een snelkoppeling naar de relevante website.

Reacties (45)

Wijzig sortering
Wat mij serieus verbaast is dat google IOS als eerst een update geeft terwijl je zou denken dat google zich meer bezig houdt met Android maar goed.. dit is niet de eerste en zal ook niet de laatste keer zijn dat google hun eigen apps als eerst update of beter update voor de ?concurrent?

Ik gebruik geregeld maps voor het OV maar ook ov9292 en er zit regelmatig verschil tussen vertrek tijden tussen beiden diensten terwijl ik vermeen dat maps de api van 9292 gebruikt wat ik dan weer vreemd vind.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 6 juli 2017 18:00]

Ik neem aan dat ze intern gewoon aparte teams hebben voor de ontwikkeling van de apps. Google is immers een echt team-based bedrijf. Dat het ene team iets voor loopt inspireert het andere team alleen maar. Ze leren waarschijnlijk wel van elkaar en dat levert uiteindelijk weer een beter product.
iOS is niet echt een concurrent van Google, ook al lijkt dat wel zo. Google is nog steeds voor 80% van zijn omzet afhankelijk van ads, en het maakt ze niet uit hoe ze die verkrijgen: web, iOS, Android.

iOS heeft bijvoorbeeld een minderheidsaandeel in de markt, maar in bijvoorbeeld web statistieken is het op menig website 50% van het mobiele verkeer.
Die focus van iOS first is er al langer hoor ;) Zo gek is het ook niet. Google moet er daar meer aan doen om gebruikers in te lijfen en behouden aangezien ze daar niet de default zijn en op Android wel.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 6 juli 2017 23:16]

1) produceren en testen voor ios is overzichtelijker.

2) apple maps heeft dit al dus is de druk veel groter.
Afgelopen weekend in een onbekende stad in plaats van 9292OV Google Maps gebruikt met bussen/trams voor vervoer. Maps is echt wat 9292OV had moeten zijn de afgelopen 5 jaar. Geweldig makkelijk, duidelijk en accuraat.
9292 geeft me ook het gevoel dat ze ook niet een beetje hun best willen doen. De app is al zo ontzettend oud, maar er is af en toe wel een nieuw plaatje op de plan-pagina hoor!

Zelfs NS leek het beu te zijn. Hun app kan veel meer voor het OV doen dan 9292. Zo kan je bijvoorbeeld live de bus zien op een kaart. Waar is 9292 dan?

Ik moet veel en vaak met het OV van A naar B, en inderdaad gebruik ik meestal maps. Je ziet waar je heen moet lopen, realtime of de bus, trein, whatever vertraagd is en er worden vaak ook alternatieven geboden, zoals minder lopen, maar wel later aankomen. Ook zie je de busroute op de kaart samen met de looproute (stippellijn). Op die manier kan je heel makkelijk zien voor je uitstapt of je een stukje terug moet lopen zoals de bus reed, of dat je juist in het verlengde van de busroute moet lopen. Bij 9292 zie je dat niet, en moet je je bij het uitstappen maar zien te oriënteren.
Hoe zie je live de bus? Er is toch alleen een treinradar?
OVapi biedt deze informatie aan in hun app, OVinfo, (Play/iOS) en op de webversie van de app, DRGL.nl.
Informatie van OVapi wordt ook gebruiikt door Google Maps, alleen vziw niet de live GPS-positie. Ja, inderdaad, GPS, als de bus van de route afwijkt zie je dat ook.

[Reactie gewijzigd door rctgamer3 op 6 juli 2017 19:15]

Helaas zijn vrijwel alle bussen bij mij vervangen door kleine busjes van de lokale taxiboer, die geven geen vertragingsinfo dus dan zal die live tracking ook wel niets doen. Zal dat OVinfo toch maar even installeren, lijkt me wel interessant om te vergelijken met 9292/gmaps.
Helaas zijn vrijwel alle bussen bij mij vervangen door kleine busjes van de lokale taxiboer, ...
Dat zijn dan zeker ook van die belbussen waarvoor je moet aanmelden (minimaal 1 uur van te voren) voordat je mee mag en die, als er niemand belt, dus ook gewoon niet rijden. Handig is dat als je nog ergens moet overstappen omdat je nooit van te voren weet of je vertraging hebt (vaak genoeg gehad dat NS het geen vertraging noemde maar de aansluitende trein net weg was), dan wel of je aansluiting vertraging heeft of niet (waardoor je de daaropvolgende aansluiting weer mist). Je kan daardoor nooit lang genoeg van te voren bellen.
Die treinradar is ook niet realtime. Die haalt z'n data uit dezelfde service als ovtijden.com en interpoleert de trein dan tussen de vertrek- en aankomsttijden. Maar als er een vertraging is die nog niet in de data verwerkt is dan rijdt de "trein" vrolijk verder op die radar.
Dat is onjuist. De treinen van NS hebben vrijwel allemaal GPS aan boord en de positie daarvan wordt via het NDOVloket ongeveer elke 30 seconden doorgegeven.
Ga naar vertrektijden, zoek een bushalte op en druk op een bus. Je ziet een kaart verschijnen. Na een paar seconden zoomt de kaart uit totdat je de door jou gekozen bus ziet op de kaart. En eventueel andere bussen van dezelfde lijn.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 juli 2017 21:31]

Je ziet niet live de bus zoals de treinen zo ver ik weet maar wel de vertraging en te vroeg zijn van de bussen. Perfecte app!
Bovendien geeft 9292 vaak debiele suggesties en snapt het niet dat je bijv sommige pleinen of stukken weg over kunt steken ipv er omheen te lopen (waar dan weer 5 minuten extra voor wordt gerekend) etc. Met name inderdaad op plekken waar je niet bekend bent is 9292 gewoon op geen enkele wijze te vertrouwen dat het de juiste en meest praktische informatie geeft. Sterker nog, ik kijk liever op de lijnenkaarten / haltetijden van de specifieke vervoerder dan dat ik 9292 gebruik. Best treurig voor een app die dat nou juist als hoofddoel heeft.

[Reactie gewijzigd door menne op 7 juli 2017 08:20]

Treffend voorbeeld van een debiele suggestie:

Als ik van huis naar Rotterdam Centraal Station wil, stuurt 9292 me te voet naar Metrostation Maashaven. Metrostation Zuidplein is een stuk dichterbij (en daarheen kan ik eventueel ook nog de bus nemen bij slecht weer of andere ongemakken).
Hiervan is de NS app ook niet gevrijwaard.
Die geeft je ook doodleuk suggesties met een overstap van enkele minuten, op schiphol, in de spits, naar een ander perron.
Je moet bekend zijn met Schiphol om te weten dat je zo'n overstap dus nooit gaat halen en je dus een kwartier tot een half uur (afhankelijk van waar je heen gaat uiteraard) extra rijstijd moet incalculeren.

En ik ben dan nog een jonge dertiger met prima werkende benen ook. Als een beetje matiger te been bent kan je er helemaal naar fluiten.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 10 juli 2017 19:15]

Al kan je door middel op de "looproute" te klikken in de 9292 app wel zien waar je langs moet lopen, want dan verschijnt er een kaartje met een lijntje van A naar B
Ja klopt, maar de route die de bus rijd zie je dan niet. Het laatste stukje van de busroute gebruik ik als referentiepunt.
Helaas maakt maps wel eens fouten met busroutes. Ik double check altijd met 9292 alleen al om deze reden.
Niet alleen in Nederland trouwens. In New York in de metro staat er "realtime" bij de informatie over de metrotijden, alleen als er een metro uitvalt dan blijft die nog steeds "realtime" in het overzicht staan. Zelfs bij werkzaamheden wordt het niet bijgewerkt en geven ze de indruk dat het realtime data is, maar intussen sta je te wachten en komt je metro niet ;(

Als dat al in New York zo is...
Google informatievoorziening is net zo goed als de bronnen die het raadpleegt. Als in NYC de OV bronnen niet real-time geüpdatet wordt maar wel aangeeft dat dat zo is, dan kan je moeilijk Google de schuld daarvan geven (elke andere app zal daar ook last van hebben).

Overigens is in Nederland elk OV-bedrijf verplicht zijn real-timereisinformatie openbaar te maken, dat wil niet zeggen dat Google dan de juiste 'eindjes' aan elkaar knoopt ;)
Ik dacht dat juist 9292 voor geen meter klopt.
Ook voor navigatie pak ik steeds vaker naar Maps in plaats van Tom Tom. Poos terug snelweg afgesloten in de buurt; Maps is er van op de hoogte en stuurt je er automatisch omheen, Tom Tom weet van niks.

Natuurlijk zijn er ook Tom Tom systemen die wel live info hebben, maar dat is over het algemeen niet gratis en daardoor niet aantrekkelijk voor consumenten die de Tom Tom een keer of 10 per jaar pakken.
Je vraagt je toch af hoe dan kan, zo'n google die dit echt als bijdienst BETER opzet dan 9292 wiens gehele bestaansrecht bestaat uit informatievoorziening in het OV.
Budget?
Wereldwijde markt in plaats van alleen NL?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 6 juli 2017 18:21]

Plus gewoon voldoende goede programmeurs die gewoon hun werk kunnen doen. bij ov9292 zijn dat er meestal net te weinig en mensen die voor net te weinig geld iets moeten doen waar niet echt duidelijk beleid achter zit.
Monopolie. Dat zit vol met ambtenaren die meer bezig zijn met baanbehoud, secundaire arbeidsvoorwaarden dan vernieuwing. Trouwens na 20 jaar ICT moet ik ook nog steeds een bedrijf tegenkomen met een afdeling echt vooruitstrevende ICT ers. Dat ligt denk ik niet aan ICT ers, meer de bazen die meer in volume denken dan progressie en kwaliteit. Vooruitgang inzetten betekent meestal veel tegenwerking krijgen.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 6 juli 2017 20:35]

Klinkt heel interessant, laatst nog een paar ritjes gemaakt in een onbekende omgeving waar het handig geweest zou zijn. Minpuntje: Netwerkbereik en locatiebepaling waren zacht gezegd suboptimaal (in de metro van Stockholm).
Maar dit soort toepassingen gaan er wel voor zorgen dat het netwerkbereik e.d. verbeterd wordt op die locaties. Als er geen nuttige applicaties zijn ga je ook geen netwerk daarvoor aanpassen.
Eerst zien, dan geloven. Het (telefonische) bereik in de Rotterdamse metro is alweer behoorlijk afgezakt nadat ze het een paar jaar terug met veel bombarie hebben opgekrikt tot een acceptabel peil.

[Reactie gewijzigd door Freee!! op 7 juli 2017 10:00]

Ik heb zelfs gehoord dat om die reden de telefooncellen weer terugkomen in 010.
Ah, ook een ajacied zeker? Ik had hetzelfde probleem haha
Nope, weekend daarma, date met mijn vrouw en zonder kids.
Vraag me af waarom dit er niet al lang inzit. In de Chinese tegenhangers Amap/autonavi en Baidu maps zit deze functionaliteit al jaren. Sterker nog, in veel steden zijn de bussen uitgerust met GPS en kan je in Amap meevolgen waar je bus is in real time aan de halte, of kan je zien waar de bus waarop je moet overstappen is. Ben er een regelmatige gebruiker van, maar Google maps loopt op vlak van functionaliteit toch echt zwaar achter.
Niet alleen Chinese tegenhangers hoor, ook Citymapper bijvoorbeeld. Ik heb er veel gebruikt van gemaakt in Londen waar het uitstekend werkt, maar werkt ook in de randstad hier in Nederland. Super veel functies, keuze mogelijkheden voor het plannen (bijvoorbeeld alléén met de bus of metro en dan dus verder lopen of meer overstappen)
Dit is echt geweldig, had een station gemist toen ik examen moest doen en toen kwam ik 5 min te laat, dit is iets dat toen echt heel handig zou zijn geweest
Was geen belangrijk examen zeker dat je niet even wat extra tijd hebt uitgetrokken voor eventuele ov-perikelen? Of had je dat wel gedaan maar niet genoeg?
Ik had met 45 minuten vertraging rekening gehouden en te totale vertraging door het missen van die halte was 50 minuten, en het was best belangrijk maar het was mondeling dus mocht gelukkig nog examen doen
google, op welk station stap ik ook alweer elke dag uit? 8)7 8)7 8)7
Eng genoeg weet google dat wel van je als je je locatiedienst de hele rit aan hebt staan, ik krijg af en toe een routebeschrijving naar huis op mn mobiel :p
Ze weten het ook wel als je dat uitzet hoor, je hoeft maar 1x de wifi op je werk te gebruiken en ze weten waar de dichtstbijzijnde bushalte is.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 6 juli 2017 21:19]

True, dat is ook zo :p
De realtime app van RET (Android versie)

Geeft voor de Rotterdamse bussen en trams ook de exacte positie aan.

Dat zal toch ook landelijk te bereiken zijn