Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kodi brengt update voor Windows-versie uit met 64-bitondersteuning

Door , 80 reacties, submitter: Idiocracy

Kodi heeft een update uitgebracht voor zijn mediaspelersoftware. Daarmee is er nu ondersteuning voor 64-bit Windows-systemen. Versies van Kodi voor andere besturingssystemen hadden al ondersteuning voor 64-bit.

Op zijn blog legt Kodi uit waarom het zo lang heeft geduurd voordat ook de Windows-versies voorzien zijn van 64-bitondersteuning. Zo zagen de softwaremakers lange tijd geen voordeel van 64-bit, maar is er uiteindelijk toch het besluit genomen om ondersteuning in te bouwen. Toen moest echter nog veel gebeuren aan de onderliggende broncode, waardoor de bouw nog jaren heeft geduurd. De 64-bitondersteuning is beschikbaar in versie 18 van Kodi.

Tevens heeft de softwaremaker laten weten dat er nog steeds wordt gewerkt aan de UWP-versie van Kodi. De versie voor het universele applicatieplatform op Windows 10 is al geruime tijd in ontwikkeling, maar volgens Kodi helpt het beschikbaar maken van de 64-bitversie van Kodi ook bij het maken van de UWP-versie; veel van de benodigde libraries kunnen voor beide versies worden gebruikt. Wanneer de UWP-variant uitkomt is echter nog niet duidelijk.

Vooralsnog is Kodi-versie 18 alleen beschikbaar als een ontwikkelaarsbuild, met codenaam Leia. Apps voor de verschillende besturingssystemen die Kodi ondersteunt kunnen vanaf de downloadpagina worden binnengehaald.

Reacties (80)

Wijzig sortering
De blog waar in het artikel over gesproken wordt: https://kodi.tv/article/kodi-v18-windows-64-bit-here

Waarom het zo lang duurde:
Since we originated on the XBOX we had a lot of legacy code related to Windows which wasn’t there for other platforms. Code was scattered everywhere and tied together in the most impossible ways. Slowly we started to clean up our build system and the core code that would make it possible to have a 64-bit version. Over time other platforms did add 64-bit support as the way we build them is totally different. Their main advantage point was how the external libraries that were used were build as it was almost as easy as just set compile to 64-bit. On Windows however we had to rely on the external library teams to provide such 64-bit versions and sadly almost none were available.

During past years several of our team tried to improve this situation and started to work getting those libraries updated to be 64-bit compilable and compilable. This is a huge undertaking as some were simple never intended to be anything else than 32-bit. Slowly but steadily the work progressed and after currently having ported 31 !!! external libraries to 64-bit we are finally in a state that Kodi is usable and near feature complete. There are still some missing packages and add-ons but we hope that those get done quite soon to have it on par with Kodi as you already know.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 4 juni 2017 10:51]

Dit is natuurlijk goed nieuws maar werd al heel lang aan gewerkt en verandert niks aan de gebruikservaring. Veel spannender vind ik of er al officiŽle bevestiging dat retrogaming eindelijk standaard wordt in versie 18? Dan is je Raspberry Pi 3 straks smartv, mediacenter, NAS en Super Nintendo in 1 :)

De Retroplayer was gepland voor Kodi 17 maar was waarschijnlijk nog niet stabiel genoeg.. als met versie 18 Retroplayer, UWP app komt en deze versie ook eindelijk serieuze interesse van partijen als Netflix krijgt, dankzij een vorm van DRM ondersteuning, wordt het wel een hele heftige release!

Voor DRM willen ze terugvallen op de DRM ondersteuning van het onderliggende OS. Dat zal bij Windows, Android en Mac/iOS wel te doen zijn maar geen idee hoe dit bij Debian based systemen zit (Raspberry Pi!).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 4 juni 2017 10:50]

Als je gebruik maakt van een Windows PC dan kun je ook eens kijken naar Launchbox/BigBox i.c.m. RetroArch. Ik heb hiermee een compleet emulator walhalla in kunnen maken, wat naast Kodi draait. Helaas is het nog niet helemaal netjes te koppelen, maar met een ALT+TAB snelkoppeling kom je een heel eind. ;)

[Reactie gewijzigd door CSB op 4 juni 2017 12:10]

Kodi op Windows voor in de woonkamer ben ik enorm tegenstander van. Windows 10 gebruik ik heel graag op mijn laptop, maar het is compleet overkill voor in de woonkamer als mediacenter.

Een Raspberry Pi3 verbruikt 2.5watt, heeft geen bewegende onderdelen/maakt heen geluid, kost een paar tientjes en draait OSMC (met Kodi) als een tiet.

Voor de bediening heb je gewoon de afstandsbediening van je tv en dat werkt out of the box. Voor meer ingewikkelde acties de Yatse app. Klaar.

Ik kan in de slaapkamer exact verder kijken waar ik gebleven was dankzij upnp library sharing (niks geen MySQL).

En zoals Kackar aangeeft kan je ipv OSMC ook RetroPie gebruiken. Ik zie dat OSMC inmiddels ook zelf Retrogaming mogelijk maakt dus eigenlijk ben ik al geholpen.
Ik ben ook aan het kijken voor een dergelijke setup. Maar transcode jij dan alles serverside of hoe stream je dan fatsoenlijke 1080p of zelfs 4k bestanden?
Huh, geen idee welk probleem je hebt. Bij mij werkt het gewoon. 22GB Blu-ray rips spelen prima van de 2TB HDD die ik erop heb aangesloten.
De RPI3 is bekabeld op router aangesloten.

Naar de kamer streamen is bij mij naar een RPi1 met wifi dongle streamen. Ik doe niks bijzonders, gebruik gewoon de upnp library functionaliteit van Kodi. Dat gaat prima tot nu toe (al heb ik nog nooit een hele dikke blu Ray rip geprobeerd te kijken in de slaapkamer op deze manier, daarvoor is de WiFi verbinding vast te zwak (20GB/2uren film zal vast prima werken als de RPi1 ook via LAN was aangesloten).

Transcoden vind ik schelden. Ik ga ook niet een MP3 omzetten naar AAC ofzo dus wil ook niet een film die al transcoded is (Blu-ray geript naar betere H264 compressie of HEVC) opnieuw transcoden.

Deze setup werkt voor mij perfect.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 4 juni 2017 18:51]

Totaal geen overbodige luxe in de woonkamer. Heb een htpc behuizing van lianli met volledige computer inclusief 5x5tb voor mijn filmcollectie.
De RP3 is best wel leuk, maar als je goed h265 en/of 4K wil afspelen is dat niet (echt) mogenlijk.

Gebruik zelf nog steeds een RP3 in de slaapkamer, maar voor mijn huiskamer heb ik een J4205 systeempje gebouwd, in een mooi klein doosje.

RP3 is een leuke oplossing, maar je loopt ook best wel tegen wat beperking op, daar de CPU die gebruikt is, redelijk beperkt is en ook al 2j oud is, en h265 en 4K net pas goed worden ondersteund door de laatste hardware.

En met de PicoPSU die in het kastje zit verbruikt mijn systeem, net ff 8W, daar kan ik best mee leven.

Wil je zelf niet iets bouwen, dan is zijn er ook nog oplosing als de Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi
Klopt helemaal. Maar ik heb en vind vrijwel geen h265 materiaal, alles is gewoon prima beschikbaar in h264. Heb wat dat betreft dus geen behoefte aan sneller.

4K heb ik niet en ik ben ontzettend tevreden met mijn 32" Sony W7, dus voorlopig ook geen 4K nodig (sowieso ivm kijkafstand ga ik het verschil niet zien denk ik).

Wel een heel leuke mobo die je noemt, met een prima 10W Intel CPU, thanks voor de tip! Iets in elkaar zetten had ik in jouw geval wss ook gedaan, al vind ik een Nvidia Shield misschien wel interessanter. Die speelt ook prima H265, 4K met HDR en je kan er leuk op gamen. Wel jammer dat het gewoon Android draait, allerlei NAS mogelijkheden heb je dan niet (maar daar zou ik dan alsnog de RPi voor kunnen gebruiken). Voordeel is dan wel weer het gamen en dingen zoals Netflix.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 5 juni 2017 03:00]

Er komt steeds meer h265 content uit, vooral in het animatie genre, waar files vaak zelfs 50% kleiner zijn, en het is jammer dat er gewoon niet meer h265 materiaal uitkomt.

Ben nu zelf al mijn materiaal aan het re-encoden, daar met intensieve compressie, ik zeker gemiddeld 40% op mijn HDD ruimte bespaar, En HDDs kosten gewoon geld.

En kan niet wachten totdat ThreadRipper uit komt, de kans is dan behoorlijk groot dat er dan veel h265 content uit zal komen, want dat zal encodding tijd terug brengen tot redelijke proporties, naar +/- 1~4 uur voor films, en 30min tot echt max 2 uur voor series.
Ik snap je eisen wel. Maar voor mij is de tijd van een pc als mediacenter voorbij. Heb dat lang wel gedaan, met Silverstone behuizingen. Nu zijn er gewoon genoeg opties:

Een RPi3 kan wel h265 spelen. Alleen met wat limitaties dacht ik, vermoed tot 720P ofzo.

Een Vero 4K (zie OSMC.tv) is even zuinig, geen bewegende onderdelen en nog altijd fiks goedkoper en speelt perfect 265. Met 5 jaar software ondersteuning.

Voor mij komt daarna de Shield TV van NVidia. Die speelt sowieso alles perfect.
Ben alleen geen fan van Android want het moet bij mij ook als NAS kunnen werken.

Pas als ik echt meer computertaken zou willen doen zou ik nog een pc als mediacenter overwegen.
Een RPi3 kan wel h265 spelen. Alleen met wat limitaties dacht ik, vermoed tot 720P ofzo.
Het kan 1080p aan, maar dropt af en toe een frame als het wat complexer wordt, animatie gaat trouwens prima.
Waarom verkies je UPnP over mysql? Oprechte vraag. Draai zelf MySQL op een Synology NAS. Was een bitch om aan de praat te krijgen voor mij als leek, maar t werkt nu als een zonnetje. De gedeelde library, cover/poster art en vinkjes/resume is waar ik t voor doe. Het enige waar je mee zit, is updaten. Maar voor mijzelf vind ik dat niet echt een issue, omdat ik dit toch handmatig doe

[Reactie gewijzigd door chimnino op 5 juni 2017 06:51]

Volgens mij noem je alle redenen zelf al?
Ik hoefde geen bitch aan de praat te krijgen, hoef nieteens te weten waar de letters mySQL voor staan. En toch heb ik gedeelde library, alle art, vinkjes ťn resume. Serieus kwestie van vinkjes aanzetten met mijn tv afstandsbediening!

Ik heb nooit geen muis of toetsenbord gebruikt en ook niks hoeven uitzoeken. Werkt precies zoals bij jou.
Ik heb ook geen andere NAS hardware of speciale software op mijn router draaien, de RPi3 doet alles, ook het verkrijgen van media, Transmission en Flexget kunnen je een Netflix ervaring geven waar Netflix gebruikers alleen van kunnen dromen. (Zodra de studios stoppen met al die belachelijke beperkingen ben ik over op Netflix hoor.)

Bij de client (RPI1 met zelfde OS en zelfde Kodi versie) via add resources gewoon UPNP kiezen en je komt vanzelf uit bij Movies titels en (apart toevoegen) TV Shows titles.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 5 juni 2017 16:13]

Mee eens, ik heb kodi in de woonkamer op een NUC draaien (libreelec) en dat werkt ook prima, de rest op RPI's
Ik heb wel een gedeelde MySQL library, zo heb ik overal hetzelfde. Nu zou ik dat ook voor m'n add-ons hebben maar denk niet dat zoiets bestaat... Dat je dus de add-ons overal gelijk heb, nu moet ik op elk device hetzelfde riedeltje Installeren (retrospect etc)
Goed verhaal, maar misschien moet je eerst even realiseren dat Windows niet alleen op je laptop draait. Het kan dus straks ook op een Pi (want UWP, dus op Windows 10 IoT, performance laten we even in het midden ;) ) en je kunt het dus straks ook op elk UWP device draaien. Telefoon, je laptop inderdaad maar bijvoorbeeld ook de nieuwe Windows 10S, die standaard alleen Store apps ondersteund..
Voor de meeste situaties zal een RBPi voldoen, maar niet altijd.

Ik heb zelf wťl een Windows machine draaien in mijn woonkamer, simpele reden hiervoor is dat ik een DDC aanstuur, een soort USB naar SPDIF converter, maar dan wat luxer. De raspberry kan deze niet volledig benutten. Daarnaast heb ik een 4K tv en dus ook een geschikte videokaart hiervoor.

Stroom is ook geen issue, die wek ik zelf op ;-) Alles wat ik in huis aanzet gaat automatisch binnen een gestelde termijn weer uit, tenzij ik het overrule.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 6 juni 2017 10:34]

Retrogaming was als een van de eerste dingen die was toegevoegd in v18 en is functioneel. Echter het probleem is dat het compilen en verschepen van all de emulators ontzettend veel tijd en ruimte kost. Momenteel zijn we aan het kijken hoe we eindelijk de binary repository aan de gang kunnen krijgen. Dat houd in dat je een emulator kan downloaden vanuit Kodi zelf net zoals andere add-ons. Ook is momenteel veel werk aan de gang met betrekking tot binary add-ons zodat het makelijker word om deze te maken. Dit heeft ook gelijk weer invloed op DRM mogelijk maken.

Daarom wachten we met het "officieel" aankondigen van Retroplayer omdat het nog niet out-of-the-box werkt.

Je kan het werk hier volgen voor retroplayer
https://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=194

[Reactie gewijzigd door Idiocracy op 4 juni 2017 10:49]

Als ik her gied begrijp is Retroplayer in Leia te activeren door de Konami code in te voeren.
Ook zijn er Retroplayer builds te downloaden via het door jou opgegeven subforum.
Een raspi met dat alles kan al lang, je kunt nml kodi installeren en lanceren vanuit retropie
Ik weet niet hoe ze het willen doen, maar als er ondersteuning voor emulators standaard word ingebouwd zal dat niet in de UWP versie gebeuren, Microsoft laat geen apps toe in de store die andere platformen emuleren.

Windows Store Policies: https://msdn.microsoft.co...Nw-Bnq8uN_rJdymVQR0mSQowA
Netflix komt niet. Zij hadden externe toegang middels een API, maar die is inmiddels gesloten. Daar is een jaar of 1,5 a 2 jaar geleden volgens mij ook een bericht over geweest.
Jaja, maar inmiddels is duidelijk dat officiŽle ondersteuning voor DRM vanuit Kodi wordt overwogen, wat de deur openzet voor Netflix. Zie ook de Kodi site hierover. Zal waarschijnlijk Kodi 19 worden helaas.
Zover ik vinden kan, wordt die aanvankelijk voor Android geschreven, maar wordt het wel open source, wat de deur open zet voor andere platforms. :) Zou wel cool zijn, dan komt er waarschijnlijk ook een plugin / kanaal voor Plex. :)

Bron: https://www.phoronix.com/...di-Better-Netflix-Support

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 juni 2017 22:49]

Laat ze liever de bestaande problemen eens gaan oplossen. Ik zit niet te wachten op allerlei extra troep of 64 Bit want dat interesseert mij niks. Wat mij wel interesseert is die belachelijke bibliotheek modes die totaal niet goed werkt, het gebrek aan een backend. (nee ik draai geen plex!) De statische paden... etc.

Mijn ouders draaien nog met een ion 330 met win7 er op met kodi 16.1 waar het scannen en bibliotheek deel ook steeds problemen geeft. Dan blijft het weer hangen of is het weer wat anders maar nu met dat ondertiteling lek ben ik eigenlijk verplicht om kodi te updaten naar 17.3... dus dat heb ik geprobeerd. Blijft de installatie hangen op de virtual C++.... diverse malen geprobeerd, alles gede-installeerd, uren mee bezig geweest, en ja het is een traag bakkie. Maar wat je ook probeert kodi 17.x wil niet starten. Dan kan ik windows opnieuw installeren/updaten en instellen maar dan ben ik ook 5-6 uur verder. Nou ja omzetten naar libreelec dan maar? is die meteen veel sneller right?. Klein probleempje want dan zit je weer met de "bekeken vinkjes" want ik kan wel een export doen maar het pad zoals het in windows onder kodi staat werkt niet in Linux en alle media heeft een statisch pad in de database. Kortom aan exporteren en importeren heb je niks!!!!. Dus zal ik alles moeten gaan opschrijven en met de hand alles in kodi moeten gaan markeren als bekeken. Alleen sinds kodi 17 heb je ook al niet meer de mogelijkheid om voor een hele map (serie) te markeren als bekeken, dus moet je ineens alle afleveringen stuk voor stuk gaan doen wat echt een enorm werk is als je honderden series en nog meer films hebt.

Ik heb gelukkig kodi 16.1 terug kunnen zetten en die werkte meteen. Ik heb tegen mijn ouders gezegd dat ze die maar blijven gebruiken voorlopig. Ik heb dit pctje gescheiden van de rest van het netwerk.

Jullie begrijpen dat ik een beetje de pest begin te krijgen. Afspelen werkt prima maar voor de rest is het een rommeltje met problemen die al jaren spelen maar nooit echt worden opgelost. Je mag er weinig van zeggen want het is opensource en gratis en dat betekend vaak dat niemand zich verantwoordelijk voelt.

Ik ben een gebruiker vanaf 2004 maar als het nog veel langer zo doorgaat ga ik toch kijken naar een ander product. Want ik heb geen zin om telkens tegen problemen aan te lopen als je weer moet updaten. Voor mezelf werk ik al jaren met openelec/librelec en is het niet eens zo'n punt behalve als mijn controller het weer is niet doet omdat ze de boel hebben veranderd! Dat was ook een gedoe in kodi 17... Kortom het moet echt beter..
Laat ze liever de bestaande problemen eens gaan oplossen. Ik zit niet te wachten op allerlei extra troep of 64 Bit want dat interesseert mij niks. Wat mij wel interesseert is die belachelijke bibliotheek modes die totaal niet goed werkt, het gebrek aan een backend. (nee ik draai geen plex!) De statische paden... etc.

Mijn ouders draaien nog met een ion 330 met win7 er op met kodi 16.1 waar het scannen en bibliotheek deel ook steeds problemen geeft. Dan blijft het weer hangen of is het weer wat anders maar nu met dat ondertiteling lek ben ik eigenlijk verplicht om kodi te updaten naar 17.3... dus dat heb ik geprobeerd. Blijft de installatie hangen op de virtual C++.... diverse malen geprobeerd, alles gede-installeerd, uren mee bezig geweest, en ja het is een traag bakkie. Maar wat je ook probeert kodi 17.x wil niet starten. Dan kan ik windows opnieuw installeren/updaten en instellen maar dan ben ik ook 5-6 uur verder. Nou ja omzetten naar libreelec dan maar? is die meteen veel sneller right?. Klein probleempje want dan zit je weer met de "bekeken vinkjes" want ik kan wel een export doen maar het pad zoals het in windows onder kodi staat werkt niet in Linux en alle media heeft een statisch pad in de database. Kortom aan exporteren en importeren heb je niks!!!!. Dus zal ik alles moeten gaan opschrijven en met de hand alles in kodi moeten gaan markeren als bekeken. Alleen sinds kodi 17 heb je ook al niet meer de mogelijkheid om voor een hele map (serie) te markeren als bekeken, dus moet je ineens alle afleveringen stuk voor stuk gaan doen wat echt een enorm werk is als je honderden series en nog meer films hebt.

Ik heb gelukkig kodi 16.1 terug kunnen zetten en die werkte meteen. Ik heb tegen mijn ouders gezegd dat ze die maar blijven gebruiken voorlopig. Ik heb dit pctje gescheiden van de rest van het netwerk.

Jullie begrijpen dat ik een beetje de pest begin te krijgen. Afspelen werkt prima maar voor de rest is het een rommeltje met problemen die al jaren spelen maar nooit echt worden opgelost. Je mag er weinig van zeggen want het is opensource en gratis en dat betekend vaak dat niemand zich verantwoordelijk voelt.

Ik ben een gebruiker vanaf 2004 maar als het nog veel langer zo doorgaat ga ik toch kijken naar een ander product. Want ik heb geen zin om telkens tegen problemen aan te lopen als je weer moet updaten. Voor mezelf werk ik al jaren met openelec/librelec en is het niet eens zo'n punt behalve als mijn controller het weer is niet doet omdat ze de boel hebben veranderd! Dat was ook een gedoe in kodi 17... Kortom het moet echt beter..
Pas de xml file aan zoals beschreven op:
http://kodi.wiki/view/Import-export_library

<advancedsettings>
<videolibrary
<importwatchedstate>true</importwatchedstate>
</videolibrary>
</advancedsettings>

Doe daarna de export naar "separate files".

Een import in een nieuwe install haalt zo ook je vinkjes binnen.
Export naar seperate files was bij mij nieteens nodig.
Export naar seperate files was bij mij nieteens nodig.
Dat is eigenlijk alleen nodig als bij import het pad anders is.
Na export in separate files, hoef je na een reinstall alleen de paden op te geven en te laten scannen.
Oh dan had ik single file gedaan, dat XML bestand in Notepad2 geopend en met CTRL+H het oude pad vervangen voor de juiste :) anders zit je met al die losse bestanden tussen je media..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 5 juni 2017 16:07]

En dit allemaal om 'Bekeken' vinkjes te krijgen? Voor honderden series? Gast, regel voor je ouders gewoon Netflix.
Nouja. Als tweaker zijn dit soort dingetjes wel heel erg interessant om naar te kijken.

Ik bedoel. Hoe moeilijk kan het zijn? iTunes heeft dit echt al sinds 2001 ofzo inclusief posities om snel weer verder te kunnen. Bij netflix is het een van handigste functies en spelers als Infuse hebben het ook vrijwel allemaal.

Kodi zou toch juist het alles in 1 platform moeten zijn dat dit gewoon ff doet. Toch?

Maar op wat voor manieren hebben anderen dit dan aan de praat gekregen? Ik hoor van @Idiocracy dat je kunt syncen met trakt en @quiptix komt met een eigen SQL oplossing. Hoe werkt dit in de praktijk en hoe ze je zoiets op?
Trakt is meer om te laten zien wat kijkt meen ik. En een centrale SQL database wil je niet aan beginnen en dan moeten alle client versies gelijk zijn en heb je ook gezeik als je alles moet gaan upgraden. Daar zijn genoeg klachten over te vinden. Ze moeten gewoon een fatsoenlijk backend bouwen, dat je bij de install kiest voor frontend of backend en afscheid nemen van die statische paden. Ik kan zelfs het wachtwoordd in active directory niet aanpassen omdat die meetelt in het pad. Hoe achterlijk kun je het krijgen.

Netflix is een optie maar natuurlijk wel een heel ander product maar inderdaad als het niet anders kan. Maar ze zijn nu allerlei series gewend die je niet met netflix kan kijken. Laten we gewoon eerlijk zijn, KODI is nog steeds niet volwassen genoeg.

Iedereen die ik ken en kodi gebruikt is in het begin super enthousiast maar loopt vroeg of laat tegen dezelfde problemen aan, alleen interesseert sommige het niks en installeren gewoon alles opnieuw. Heb ik ook vaak gedaan maar als je er over nadenkt is het gewoon slecht.
Ik neem aan dat je wel een adapter/API voor de sqlDB hebt hangen en dat Kodi niet direct met de db praat. Lijkt mij vragen om security problemen namelijk.
Sowieso een externe DB server om het probleem op te lossen alleen al 8)7

Dan ben je naar mijn idee een gedeelte van de backend van Kodi aan het vervangen terwijl Kodi het juist moet oplossen.
De Trakt add-on houdt ook bij wat je bekeken hebt in Kodi.
Trakt kan wel meer dan laten zien wat je kijkt. ;) Mijn Plext laat ik ook er heen syncen middels een kanaal (plugin in Plex). Er komt ook officieel support voor Trakt in Plex, maar dat laat even op zich wachten, helaas.
Op de wiki's van Kodi en OpenElec en LibreElec staat prima beschreven wat je moet doen om een centrale database te gebruiken.
Versies gelijk houden hoeft niet perse, aangezien er per major versie een eigen database ontstaat, echter dan zijn de vinkjes weer niet in Sync. Ik heb juist weer met Trakt genoeg problemen gehad, dus het is maar net aan wie je het vraagt en welke ervaring die heeft.
En als het maar om 1 installatie gaat, is een centrale database juist interessant, want dan kan je je mediabox altijd opnieuw installeren mocht dat nodig zijn (zeker als iemand Windows als basis gebruikt)

Overigens bij een migratie naar een MySQL (MariaDB) moet je wel opletten hoe je de data erin gaat zetten, anders raak je tijdens de migratie de vinkjes kwijt...
iTunes is van Apple, een miljardenbedrijf. Netflix is ook een miljardenbedrijf. Dat vergelijk je met een groepje vrijwilligers ? Nogal scheef he?

Laat deze gasten lekker Kodi zelf verbeteren en laat ze alsjeblieft geen cloud gaan opzetten voor gebruikers om hun library te syncen. En laat ze ook geen deal sluiten met een cloudprovider om hierin te voorzien.

Als je nou gewoon naar trakt.tv gaat en daar een account aanmaakt (gratis). Vervolgens in Kodi via Addons > Programs (of misschien was het Services) de Trakt.tv addon (niet de Trakt List Manager) installeert, de 2-factor authenticatie afrond ben je klaar.
Wellicht dat je (na je schone Kodi installatie) via Configure Add-on nog moet instellen dat hij de Watched Status die was opgeslagen bij Trakt mag synchroniseren naar je Kodi Library.

Het syncen duurt even maar je ziet de progress.
Of gebruik trakt.tv om te synchroniseren.
Werkt prima
Of zorg een externe database (MySQL) heb je de vinkjes ook netjes terug.
En op de Wiki van zowel Kodi, OpenElec en Libreelec staan aanwijzingen hoe dat goed de exporteren en importeren.
Volgens mij heel veel mogelijkheden. En als je toch een dedicated mediaplayer wilt, gebruik dan Libreelec.

Maar eens: Als je echt gemoedsrust wilt: Netflix
Je vergeet dat NetFlix ook series verwijderd :')

En warempel, na een paar jaar komen ze weer terug erop, maar die "vinkjes" komen weer niet terug _O-

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 4 juni 2017 16:07]

Als ik in de schoenen van de Kodi devs sta, zou ik voor ~9 jaar oude hardware of installatie problemen die buiten de scope van Kodi vallen (zoals mislukte installatie van Visual C++ Runtimes, wellicht iets te grondig gecleaned?) geen boodschap aan hebben.

Wat wel interessant is hoe paden in de database worden opgeslagen. Ik verwacht dat ze daarvoor al iets hadden bedacht waardoor je data het out-of-the-box van Windows-omgeving naar *nix-omgeving gemigreerd kon worden. Dat zou wel een bugfix ticket kunnen worden waar iedereen iets aan heeft.
Jij besteedt enorm veel tijd aan basisdingen puur om een ion pc geschikt te maken om Kodi te draaien. Logisch dat je geÔrriteerd raakt. Vervolgens geef je Kodi de schuld. Je praat zelfs over Win7..

Bestel nu een RPI3, knal daar OpenElec of OSMC op en je bent klaar voor je ouders. Draait bij mijn oudjes als een trein met vrijwel 0 onderhoud. Zoals ik al eerder schreef, een PC met Windows is gewoon een veel de bloated en overkill oplossing om Kodi te draaien, zelfs als je ook NAS achtige dingen wil doen (downloaden, foto's backuppen etc) Dan kies je OSMC.

Over je export probleem: ik gebruik al jaren Trakt.tv, maak een account daar en installeer de Trakt addon. Dan wordt je bekeken historie online opgeslagen. Als je ooit vergeet te doen wat ASS-ware hierboven uitlegt, wordt je library vanzelf hersteld nadat je de addon weer installeert, inlogt en een keertje reboot.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 4 juni 2017 18:55]

Die ion pc's heb ik al jaren, ik had er ook eentje voor mezelf (inmiddels vervangen door de veel snellere beebox) en draaide al vanaf het begin op Linux. (later openelec/libreelec) Die voor mij ouders heb ik al 6 jaar op windows 7 draaien omdat dit voor hen de beste keus was destijds. Maar goed dat heeft er niks mee te maken. Het werkte verder redenlijk alleen kodi heeft bugs maar die zijn er ook op Linux.

Dat openelec/libreelec een stuk sneller is op langzame hardware schrijf ik notebene zelf maar goed dat heb je blijkbaar gemist. Het punt is dat zowel jij als assware blijkbaar niet begrijpen dat exporteren nooit zal werken omdat het pad waar de media staat in windows en Linux verschillend is. Ik zal dus als ik wil overstappen handmatig paden moeten gaan wijzigen in db bestandjes en dat vind ik gebruikers onvriendelijk en daar klaag ik over, Is dat zo vreemd nee toch?

En jongens, en dat geldt voor iedereen... lees nou eerst is heel goed wat er geschreven is voor dat je reageert..... Het is mooi dat mensen advies willen geven maar zorg dat op z'n minst dat je begrijpt waar het over gaat.
Aha maar ik zie dat je post nu sowieso meer tekst bevat :)

Paden wijzigen klopt ja, heb ik ook moeten doen maar ik koos een andere weg: gewoon alles opnieuw laten scannen :) Dankzij de Trakt.tv addon raak je toch je "watched status" niet kwijt. En het scannen duurt zelfs op een RPi3 niet meer zoo lang als een paar Kodi versies geleden.
Een ION330HT kan prima W10 met Kodi handlen. Wellicht eens schoon beginnen?
Ik ben een gebruiker vanaf 2004 maar als het nog veel langer zo doorgaat ga ik toch kijken naar een ander product.
En wie zal daar wakker van liggen, denk je?
Kortom het moet echt beter..
Wellicht kan je hier beter je 'opbouwende' kritiek kwijt.
installeer de Trakt.tv plugin en laat die automatisch alle info uit de Library synchroniseren, die houdt alle info vast.

sowieso wel aan te raden om de watchlist van Trakt te synchroniseren met CouchPotato en SickRage (of SickBeard als je nog oldschool bent). ideaal zelfs.
Dus je geeft Kodi de schuld van een oud systeem/hardware wat niet met de tijd is meegegaan? Nou tot ziens dan.

Klagen is wat de meeste heel goed kunnen maar helpen naar een oplossing is dan voor heel veel toch echt weer teveel gevraagd want dat kost moeite. Heb je daar toch al melding van gemaakt dat er iets niet werkt op een fatsoenlijke manier?

[Reactie gewijzigd door Idiocracy op 4 juni 2017 13:24]

Als je Visual C++ al niet kan installeren, heb je zelf je Windows install al vernaggeld dus je zult het toch echt bij jezelf moeten zoeken. En een Windows reinstall duurt op een moderne SSD niet veel langer dan 25-30 minuten. En zelfs op een harde schijf duurt het geen 5-6 uur, en met een HDD kies je er toch echt zelf voor.
Ben ik de enige die de standaard interface van Kodi super onhandig vindt?
Voelt aan alsof het alleen voor touchscreen is gemaakt
Nope, vind ik ook. Daarom ben ik teruggegaan naar de Confluence skin.
Je kan gewoon in de settings de oude interface terug toveren :)
Ik vind hem wel fijn, ook via een remote.
Dat ben je zeker niet. Ik kan ook niet met de standaard interface overweg.
Toen ik met Kodi begon, had ik daarom Alaska skin, maar daar deze niet meer ontwikkeld wordt, gebruik ik nu Nebula. Bij deze skins zitten dingen toch meer waar ik ze verwacht enin combinatie
met overbodige menu items weghalen, kun je een hele cleane look krijgen
kwestie van goede skin installeren.
Ik heb het over de standaard skin
Waarom zou je op je Raspberry Pi gaan retrogamen in Kodi? Installeer dan gewoon Retropie. Deze ondersteund veel meer emulators en heeft veel mogelijkheden om te tweaken. Daarnaast kun je Kodi als applicatie binnen Retropie installeren.
Waarom retropie als je direct vanuit Kodi je games kan spelen?
Omdat Retropie veel meer emulators ondersteund en veel meer mogelijkheden heeft om te tweaken. Kodi is gericht op multimedia afspelen. Leuk dat ze een aantal emulators willen gaan ondersteunen maar de mogelijkheden voor retrogaming zijn veel beperkter.
Ik heb retropie 1x geprobeerd en gelijk weer eraf gegooid.

Retroplayer heeft ook gewoon 70 emulators dus ik snap je probleem niet. Ook is alles plug en play zonder gezeik. Game bibliotheek is nog enige ontbrekende maar daar is ook al druk aan gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Idiocracy op 4 juni 2017 11:32]

Ik vind het fascinerend dat Kodi nu pas met een x64 versie komt. Hoe lang is 64 bit er nu ondertussen al? Hoeveel % van Windows en van de software vůůr Windows is nog niet 64 bit?
Ik vind het fascinerend dat Kodi nu pas met een x64 versie komt. Hoe lang is 64 bit er nu ondertussen al? Hoeveel % van Windows en van de software vůůr Windows is nog niet 64 bit?
Waarom zou er haast bij zijn?
Wat is de noodzaak?
Ik draai de 32bit versie al jaren op een 64bit Windows en dat gaat prima.
Er is niet perse een noodzaak. Maar 't maakt het er niet duidelijker op allemaal.
Software decoding doet het veel beter in 64-bit. Het heeft heel erg baat bij de extra registers die x86_64 biedt.
Maar was nooit echt nodig geweest. Dan wordt ie met 32bit maar wat zwaarder belast...
Het is een PC...
Ik denk dat jij geen scherm hebt met een hoog genoeg resolutie.

h265 decoding heeft zelfs met lavfilters 64 bit 100% van mijn overklokte i7-3770K (4.2 GHz) nodig (de Astra 4K test/demo video). Met 32-bit redt hij het niet eens.
Dat denk je verkeerd over mijn scherm... HEVC ontwijk ik overal en full-hd is prima voor allerdaags gebruik... Ik ga niet investeren om een i7 als mediaplayer dat te laten doen.

HEVC is in deze toepassing redelijk recent. Dus nu zou een wens ontstaan naar 64bit, maar is dus iets van de laatste tijd, niet jaren.
64-bit LAV is ALTIJD sneller geweest, dus ook beter voor je accu, maar je wil het gewoon niet lijkt het.
Klopt, want dan moet ik een dikke i7 neerzetten, terwijl ik gewoon een mediaplayer wil dit het doet en mij niet een complete rib uit mijn lijf kost.
Maar dan moet jij helemaal niet voor software decoding willen gaan. Gewoon een nieuwe media speler met HEVC ondersteuning. Daarbij zijn dat toch geen Windows boxjes, dus dan weet ik helemaal niet meer wat je probleem is.

Er is op zich ook geen reden om HEVC te ontwijken, het is op vrijwel ieder front beter dan AVC op de dezelfde bitrate.
Ik heb geen probleem hoor.

Maar toch bedankt.
Smaken verschillen he. Ik heb Retropie ťťn keer geÔnstalleerd en er nooit weer afgehaald, ik vind het het beste OS die er voor de Pi bestaat. Ik gebruik Kodi als applicatie binnen Retropie als ik eens een film of Uitzending Gemist wil kijken, maar 90% van de tijd die ik achter mijn Pi zit ben ik toch alleen maar aan het gamen.
Ik ben benieuwd of de Windows Store versie, die nu dus nog 32bit is, automatisch wordt geŁpgraded naar de 64bit versie van Kodi 18? Iemand een idee?
Ik zou ook graag een update van de officiŽle Kodi Remote app voor Windows 10 willen zien. Bepaalde functies in de Remote app werken niet meer sinds Kodi 17.