Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung toont prototype van indrukbaar oledscherm

Door , 55 reacties, submitter: AnonymousWP

Samsung toont een prototype van een indrukbaar oledscherm op de SID-beurs in Los Angeles. Het gaat om een 9,1"-scherm dat door zijn flexibiliteit op te rollen, te buigen en te vouwen is. Daarnaast is het in te drukken, waarna het terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm.

Volgens Samsung is het scherm geschikt voor verschillende toepassingen, waaronder wearables en displays in auto's. Het bedrijf schrijft dat het scherm 'ingedrukt kan worden als een rubberen ballon', waarna het terugkeert naar zijn originele staat. Bij het indrukken moet de oorspronkelijke beeldkwaliteit behouden blijven. Dat geldt zolang het scherm niet verder wordt ingedrukt dan tot een diepte van 12mm, aldus de Zuid-Koreaanse fabrikant. Buigbare oledschermen bestaan al langer.

Op de beurs toont Samsung ook andere producten, zoals een stereoscopische oled-3d-bril en een 1,96"-lcd met een resolutie van 3840x2160 pixels en een pixeldichtheid van 2250ppi. Volgens de Korea Herald moet dit ingezet worden voor vr, ar en hologrammen. Over het indrukbare scherm zegt de fabrikant tegen de krant dat het nog niet duidelijk is wanneer dit uitmondt in een commercieel product.

Foto: Yonhap News

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-05-2017 • 09:05

55 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik denk vaak over 3d buttons op een touch-screen. Dat je voelt wat je doet. Zou zou je bijvoorbeeld toetsen op een toetsenbord ietsje bol kunnen maken, maar dat die Bolling ook weer kan verdwijnen als het toetsenbord niet meer zichtbaar is. Dit zou een stapje in die richting kunnen zijn!
Braille zou ook een toepassing kunnen zijn.
Maar als braille nodig is, waarom dan een beeldscherm?
Zonder beeldscherm zijn er al vele verschillende varianten van e-readers. 3D knoppen kan ik me iets bij voorstellen al lijkt me de toegevoegde waarde vrij gering.

Wat me dan wel weer wat lijkt is een fysiek toetsenbord op een touchscreen. Dus pas een toetsaanslag registreren wanneer een bobbel ingedrukt wordt.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 23 mei 2017 10:01]

Ik ben altijd bang met dit soort technieken dat het na een aantal maanden zichtbaar blijft dat er 'bobbels' in het scherm komen. Een soort slijtage van het scherm.
Altijd? Raar dat je dat gevoel bij een nieuwe techniek altijd al hebt.
"dit soort technieken"
Ik gok dat ze dit wel goed onderzoeken en testen, voordat ze het op de consumentenmarkt uitbrengen.
ik denk niet dat dat met dit display zal lukken. Met braiile wil je kleine duidelijke puntjes. En dat kan dit scherm niet.
Wie leest er nu Braille? ;)

[Reactie gewijzigd door Nesse1234 op 23 mei 2017 14:57]

Vooral mensen die nu niets hebben aan een scherm.
Maar met deze techniek zou dat eventueel kunnen veranderen. Dan kan 'zelfs een blinde overweg met een smartphone'. :D

Maar ook voor slechtzienden zou het eventueel een uitkomst kunnen zijn; dan hoeft de inhoud op het scherm niet met een zoomfactor van 500% op het scherm getoverd te worden, maar kan je doordat het scherm fysieke feedback geeft makkelijker de weg vinden. :)
Dit kwam me bekend voor. In 2013 is er een startup geweest over dit project. Er is dus zeker wel iets mee te doen :)
ik denk niet dat dit een toepassing is wat in de praktijk fijn zal werken. Dit is een 'uitwerking' van oude gewenning in nieuwe standaarden en zal tot veel ergernis gaan leiden.

Maar mogelijk zeker :P
Heb patenten van Apple gezien die dat willen met een laagje vloeistof onder het scherm die dus zo'n toets zouden kunnen nabootsen.
Ook patenten gezien van een stroompje over het scherm zodat het net lijkt of je textuur (kan dat ook wisselen) aanraakt.
Allemaal zaken waar ik op wacht.
Waarom doe je niet de toetsen achter het scherm, en dan moet je altijd ver genoeg induwen zodat je de toetsen indrukt? Als je de toetsen dan 1 of 2 bij 1 of 2 mm maakt, en ze mechanisch naar voren en achter kunt plaatsen via de software, kan je weer knoppen voelen als vanouds.... Naja, een plastic laagje over knoppen blijft anders, maar goed.
Zoals dit? https://youtu.be/wrSKbTzc4BI

edit: ah sorry, MrAndy was mij al voor.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 23 mei 2017 10:35]

Apple doet iets gelijkaardigs via de geavanceerde taptic engine. Je hebt echt de indruk dat je op een knop indrukt als op de home knop duwt terwijl dat niet zo is. Als je de notificatie dropdown naar beneden trekt dan voel je die echt vallen. Echt heel knap gedaa?
Is dit dan een samenwerking met LG gezien het patent op OLED?
Of gelden hier weer andere spelregels omdat het gaat om een buigbaar OLED scherm.
Samsung heeft zelf oled patenten, alleen voor de TV's met witte ipv blauwe pixels heeft LG de superieure patenten in handen, voor kleine schermen blijft dat momenteel nog Samsung.

Zie bronnen:
http://www.nu.nl/gadgets/...-dankzij-witte-pixel.html
nieuws: Samsung ziet geen toekomst in oled-tv's
LG heeft een patent op de WRGB layout, die op groot formaat superieur is aan de de RGB technologie die elke andere fabrikant gebruikt. De lichtopbrengst bij WRGB is een stuk hoger, door de toegevoegde witte subpixel.

Samsung is op zijn plaats weer superieur in 'kleine' OLED panelen, die ze gebruiken in mobiele apparaten. In dit geval is het dus gewoon een (AM)OLED paneel van Samsung zelf.
Nee, de grote LG oled schermen gebruiken geen extra witte pixels naast RGB OLED pixels, maar juist alleen witte pixels met RGB kleurfilter er overheen. Dat is veel goedkoper te fabriceren op groot formaat en makkelijker en duurzamer te kalibreren. De lichtopbrengst is door dat kleurfilter echter juist lager dan bij reguliere RGB OLED layout.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 mei 2017 10:42]

Alle OLED pixels bij LG zijn wit. Ze krijgen hun kleur door een filter.
Klopt, maar wat is wit licht? Een combinatie van RGB
Dat klinkt als LCD?
Juist. LG heeft een LCD scherm met achter iedere pixel (met RGB subpixels dus) een eigen LED (wit) voor de luminantie (de oorspronkelijke definitie van LED TV voordat de marketingafdelingen met de term aan de haal gingen).
LG heeft volgens mij alleen een patent op OLED TV's, dus grote schermformaten. Kleinere schermen (zoals smarthphones & tablets) worden door meerdere fabrikanten gemaakt en vallen niet onder dat patent.
Bijna: op de specifieke pixel techniek, die inderdaad wel (vooral?) in TV's wordt gebruikt. Witte OLED subpixels met kleurenfilters voor RGB weergave. De eenvoudigste techniek en daardoor de betrouwbaarste en goedkoopste. Samsung had een eigen variant met 'echte' RGB OLEDs maar kon nog niet concurreren.
Klopt helemaal niet. De OLED techniek van LG is gewoon anders dan die van Samsung. Die van Samsung laat gewoon niet toe om op een economische manier grote OLED panelen te maken. Ze doen dat niet omwille van patenten.
Ik meen dat OLED niet gepatenteerd is door LG. LG is gewoonweg 1 van de weinigen zo niet de enige fabrikant van OLED panelen.
Wat is AMOLED dan? :P
AMOLED is een naam die door Samsung gebruikt is in zijn mobiele telefoon. Het is gewoon een OLED paneel, die aangestuurd wordt door de AM(active matrix)-technologie.

Er is ook PMOLED (passive matrix), maar dat wordt bijna niet meer gemaakt. Alle OLED panelen zijn tegenwoordig eigenlijk AMOLED. Maar OLED is makkelijker.
Handig als je ook leest waar iemand op reageert. Hij weet heus wel dat samsung gewoon oled maakt. Juist daarom stelt hij de vraag aan iemand die denkt dat LG de enige oled fabrikant is...
Hij bedoelt het patent dat LG heeft op de filter bij grote schermformaten.

Samsung kan dat niet produceren omdat LG het patent daarop heeft.
Ah ok, daar was ik niet van op de hoogte.
LG heeft een patent op de meest effectieve OLED techniek. Samsung kan met hun techniek door complicaties geen grote panelen maken. Echter op klein formaat is hun techniek geen enkel probleem. In feite kan je het dan zo zien; dat LG patent heeft op grote OLED panelen zoals voor TV's. (Niet echt op OLED zelf, maar wel op de beste techniek.)
LG heeft een bepaalde productie patent voor oled overgenomen van Kodak. De techniek is dus gepatenteerd. Samsung gebruikt een ander productie techniek, die te duur is voor grotere formaten.
Ik weet het niet precies, maar volgens mij heeft LG een patent waardoor het juist op grote schermen succesvol is, waarschijnlijk weinig uitval. Samsung heeft al heeeeel lang OLED schermen in hun telefoons

edit: hetgeen wat @Ginz dus hier verteld, maar die dan wel weet waar het precies in zit :p

[Reactie gewijzigd door Boy op 23 mei 2017 09:16]

LG en Samsung zijn aartsrivalen. Het is zeker geen samenwerking, maar LG zal niet lang wachten op een antwoord hierop :)
"een resolutie van 3840x2160 pixels en een pixeldichtheid van 2250ppi. Daarmee komt het totale aantal pixels op het kleine scherm op 780.000, claimt Samsung"

Er goed kunnen ze daar niet rekenen, bij Samsung. En de redacteur van dit artikel is blijkbaar gewoon een vertaler...?
De Google Translate vertaling van de Koreaanse bron:
Samsung Display also exhibits ultra-high-resolution LCD products that can be applied to virtual reality (VR), augmented reality (AR) and holograms, and innovations in LCD technology will continue.
Despite its small size of 1.96, the resolution achieves UHD (3840X2160), the world's highest pixel density of 2250 pixels per inch (ppi).
It has a total of 780,000 pixels on a 1cm2 screen, which is 15 times more than the 50,000 of the 5-inch QHD (2560X1440) smartphone display.
De hoeveelheid pixels bij UHD is toch altijd 3840x2160=8294400 oftewel 8.3 miljoen pixels ongeacht hoe groot het scherm is? :p
Geen zin om het na te rekenen, maar als ik Stefan-Z's quote goed begrijp is het 780000 per vierkante cm, en UHD voor het gehele scherm (1.96" diameter)
1.96 inch = 1.9208 inch2 = 12,39 cm2. 780000 * 12.39 cm2 = 9664200. Klopt idd, ze zitten dan wel afgerond naar boven.
1.96 inch = 1.9208 inch2
Hoe kom je hier nu bij?
Je hebt een 16:9 beeldverhouding met een diagonaal van 1,96" = 4,9784 cm.
Met de stelling van Pythagoras valt uit te rekenen dat dat zijden geeft van 4,33x2,44 cm = 10,59 cm.
3840x2160 = 8.294.400 pixels
8.294.400 / 10,59 = 783.408 pixels / cm.
Oh, oeps. Ik had een simpel tooltje gebruikt wat ik op google vond en de verkeerde waarde gekopieerd en doorgerekend. Deze klopt idd beter.

Ah zie het al, ik ben uitgegaan van 1:1 verhouding.

[Reactie gewijzigd door heggico op 23 mei 2017 11:14]

Ik ben erg benieuwd naar nieuwe technieken op dit gebied, maar ik vraag me nu een beetje af, hoe lang gaat zo'n scherm het volhouden? Hoevaak kan je het indrukken zonder dat er op lange tijd enige rek in het scherm ontstaat? Betekent dit dat het niet gaat breken als de telefoon valt? :D
Gaat het scherm niet stuk van vallen, kan het scherm nu stuk gaan doordat je sleutels erdoorheen prikken.

Nee zo erg zal het niet zijn maar die dingen zullen toch nooit helemaal onverwoestbaar zijn.
Elk scherm is toch indrukbaar, als je hard genoeg drukt? :P
zo is ook elk scherm touchscreen :)..
De innovatie zit em erin dat na het indrukken van het scherm, het scherm blijft functioneren zonder krassen en/of barsten.
Nou stel je wel hl veel eisen hoor... :|
Ze kunnen heel wat tegenwoordig!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*