Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify neemt machine-learningbedrijf over om aanbevelingen te verbeteren

Door , 60 reacties

Muziekstreamingdienst Spotify heeft het Franse bedrijf Niland overgenomen. Dat specialiseert zich op het vinden van muziek en het doen van aanbevelingen. Daarvoor maakt de onderneming gebruik van machine learning.

spotifyHet in 2013 opgerichte Niland houdt zich naar eigen zeggen bezig met twee gebieden. Het gaat daarbij om het inschatten van de mate waarin nummers op elkaar lijken en om het classificeren van nummers. Om de overeenkomsten tussen nummers vast te stellen met behulp van kunstmatige intelligentie, claimt het bedrijf van elk nummer een 'handtekening' te genereren die vervolgens vergeleken kan worden.

Spotify schrijft dat het Niland-team opgenomen zal worden in zijn New Yorkse kantoor, waar het zal werken aan het verbeteren van de aanbevelingen binnen de software. In een eigen mededeling refereert Niland aan de bestaande aanbevelingsdiensten binnen Spotify, zoals Discover Weekly en Release Radar. Dat zijn playlists die periodiek van inhoud veranderen op basis van de voorkeuren van gebruikers.

Het is niet de eerste keer dat Spotify een bedrijf overneemt om dit onderdeel van zijn dienst te verbeteren. In 2014 nam het bijvoorbeeld The Echo Nest over, gevolgd door Sonalytic en MightyTV.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het sentiment hier over op tweakers. Ik heb een behoorlijke hekel aan dit soort functies. An sich prima dat het systeem mij kennis wil laten maken met andere muziek maar in de app wordt het zelf kiezen van muziek die ik wil horen steeds meer naar achter geschoven en allerlei andere dingen in je gezicht geduwd. Deze trend is al heel lang gaande in allerlei verschillende diensten en ik ben er zelf eigenlijk wel een beetje heel erg klaar mee. Misschien dat het minder irritant wordt als het beter wordt maar nu ben ik meestal voornamelijk verbaasd over hoe slecht dit soort systemen eigenlijk werken.
Op dit moment zijn de algoritmen nog zeer basic doordat AI (Artificial Intelligence) op basis van Deep learning nog in de kinderschoenen staan. Daardoor is het nu bijv. zo dat als je een serie of artiest leuk vindt, het algoritme je a: een soortgelijk alternatief aanbied of b: iets wat andere mensen met jouw profiel ook leuk vonden. Als AI met deep learning wordt toegepast en Spotify of Netflix bestaan enige tijd, dan zal die AI worden gevoed met alle historische data van alle gebruikers. De AI zal dan zelf verbanden en uitkomsten gaan zoeken. De verwachting van AI is dat de uitkomsten 'beter' zijn dan wij als mens zelf kunnen bedenken. In dit geval is het natuurlijk grappig want bij iets als entertainment en kunst is het natuurlijk heel subjectief wat 'beter' is. Maar wat 'beter' ook betekend, de AI zal ook weer 'beter' zijn in het defineren van 'beter' en tja... uiteindelijk geven we dan mischien wel het maken van keuzen uit handen aan de AIs van deze wereld omdat we weten dat zij het toch beter weten en we simpelweg de vaardigheden verliezen om zelf te kunnen kiezen. 🤔

[Reactie gewijzigd door Torgo op 20 mei 2017 11:15]

Deep learning is een soort optimalisatie dat een patroon zoekt. Echter, een mens verandert continu. Je hersens hebben neuroplasticiteit. Muziek smaak kan veranderen door je leven heen.
Dan ga je op ten duur de hele tijd hetzelfde horen.. Nou leuk.
Ik merk dat persoonlijk inderdaad wel sterk. Ik ben recent hele andere muziek gaan luisteren omdat ik over ben gestapt naar hifi speakers ipv een setje goedkope speakers. Ik kan opeens een hele hoop soorten muziek juist wel of niet meer waarderen, maar spotify blijft vrolijk "oude" muziek aanbevelen en laat niets zien waar ik juist nu interesse in zou hebben. Het is inmiddels al een paar maanden terug dat ik de switch heb gemaakt
Ik denk er precies zo over. Vroeger had je nog een functie dat je meldingen kreeg als n artiest die je volgt een nieuwe release had, maar dat is allemaal verdwenen. Ik wil juist updates krijgen van de artiesten waar ik in ge´nteresseerd ben, niet in waar Spotify denkt dat ik in ge´nteresseerd ben.
Uh heb je gewoon nog hoor heet release radar...
en die maakt dus een lijst met nieuwe nummers waarvan spotify denkt dat je ze leuk zult vinden, en niet van artiesten die je wilt volgen
Bij mij zijn het 90% artiesten waarvan ik minimaal 1 nummer in mijn library heb staan.
Dat wil idd niet zeggen dat je die wilt volgen maar maakt de kans natuurlijk groter. Maar ik vroeg mij af of je niet in de war bent met "Discover Weekly".
ik heb het nog even opgezocht, klopt helemaal. release radar laat inderdaad nummers zien van artiesten uit je library.
Het lijkt allemaal zo leuk en fantastisch maar als je er wat langer over denkt wordt je een soort eenheidsworst en verdwijnt een hoop spontaniteit uit je leven. Dat bandje dat je totaal verrast met een ander genre dan waar je normaal naar luistert kom je nooit meer tegen en voor je het weet lijkt alles waar je nog naar luistert op elkaar.
Eerlijk gezegd ben ik er ook wel klaar mee: spotify doet het met muziek, netflix met films/series, de koelkast van de toekomst doet het door steeds weer datgene te bestellen wat op is enz.
Heb hier laatst een column over gehoord op ik meen Radio 1 maar kan die helaas niet meer terug vinden.
Ja en nee. Ik hou bijvoorbeeld niet van klassiek en Nederlandstalige muziek. Hoe goed een band, orkest, zanger(es) ook is, verkies ik liever eenheidsworst dan verandering. Anderzijds, rock luister ik ook niet, maar er zijn een aantal nummers (0.1% bij wijze van) die ik wel sterk waardeer, maar met dat soort komen ze vast en zeker niet mee op de proppen op basis van calculaties. Bovendien kan geen enkel systeem mij (op dit moment) goed peilen wanneer ik even zat ben van een bepaalde band, soort geluid of genre. Maar gelukkig hebben we nog steeds de keuze om veel handmatig te doen (stop, next, handmatige selectie/zoeken). Iets wat ik de laatste tijd sterk merk is ook dat ik meer in eigen handen wil hebben en niet voorgekauwd wil krijgen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 20 mei 2017 00:19]

Hier ook een gruwelijke hekel aan diensten die proberen te voorspellen wat ik wil horen. In Spotify heb ik echt al minimaal 4x de autoplay uit moeten zetten. Zet je een album van bijvoorbeeld Mooi Wark op, krijg je ineens Andre Hazes, Frans Duijts, Guus Meeuwis of weet ik wat voor smartlap te horen. Instant boosheid bij mij.

Voor degene die het niet kennen: Mooi Wark is rock n roll in grofweg de Normaal-hoek.
Dat is inderdaad vrij eigenaardig - ik heb ook al regelmatig die stomme autoplay moeten uitzetten.

Ik had een lijst met regen en ruis om in te slapen na een drukke dag die opeens over ging op kinderen-voor-kinderen (ja... eh wat?).. ja dan ben je meteen weer wakker. Die stomme auto-play uitgezet en tijdje later doet-ie het gewoon weer
Heb er ook een hekel aan. Ik luister alles behalve house en pop muziek en laat ik dat nou steeds als voorstel krijgen, ook in de reclame.

[Reactie gewijzigd door Finger op 19 mei 2017 21:25]

Ik luister alles behalve house en pop muziek en laat ik dat nou steeds als voorstel krijgen,
Als jij het nooit beluistert is het dus nieuw voor je. Dat klopt wel.
Kun je bij Spotify ook aangeven wat je per se niet wil ?
Nee, dat is (nog) niet mogelijk. En dat kan vervelende uitwerkingen hebben: ik krijg vrijwel wekelijks een versie van To Make You Feel My Love te horen. Gezien daar duizend en ÚÚn covers van zijn, kan het heel lang zo blijven doorgaan.
En dat terwijl ik nu echt wel klaar ben met dat nummer.
Vroegah waren er nog apps zoals Playlist.net dat nu gewoon een website is. Daar konden mensen zelf hun playlist op zetten en kon ik zelf playlists vinden. Dat was echt tof. Nu heb ik alleen maar playlists van spotify zelf aangezien playlists.net een beetje aan het dood gaan is volgens mij..
Als iemand hier een goed alternatief voor weet hou ik me van harte aanbevolen!
Ik vind de aanbevelingen over het algemeen erg goed. Dankzij de periodieke lijsten hoef ik zelf niet al teveel na te denken als ik gewoon een beetje behang wil hebben ipv een playlist die ik zelf heb samengesteld en eigenlijk na een maand al niet meer helemaal goed aansluit bij wat ik leuk vind (waan van de dag).
Ook heb ik al een hoop nieuwe muziek en pareltjes ontdekt dankzij deze functies.
Nu ik er over nadenk, ik maak eigenlijk nooit meer een eigen playlist. Ik luister ˇf de aanbevelingen van spotify, ˇf ik zet een specifiek album op.
Ik gebruik vaak Spotify met abonnement en kan me niet vinden in de voorstelling dat suggesties in het gezicht worden geduwd. Discover Weekly is een leuke toevoeging die je ook gewoon links kunt laten liggen, ook het doorspelen na een afspeellijst kan uit. Het aanbod van Spotify is behoorlijk divers en je kunt zo eigenwijs en divers luisteren als je zelf wil. Ik vind Spotify daar niet erg opdringerig in.
Mee eens, in plaats van machine learning heb ik liever curated playlists. Muziekliefhebbers die 'out of the box' denken en regelmatig verrassende platen oppakken. Daar kan geen geautomatiseerd systeem tegen op.
Ik heb altijd het gevoel dat Spotify probeert mij muziek aan te bevelen waar ze de minste licentiekosten over hoeven te betalen ...
Ik heb altijd het gevoel dat al die 'AI' in die software gewoon wat genres naast elkaar legt en dat serveert. Nog nooit heb ik echte goede suggesties gekregen.
Ik had zelf het idee dat ze mijn luistergedrag vergeleken met die van anderen en op basis daarvan suggesties deden. Hoe dan ook, de resultaten zijn matig.
Ik vind juist de aanbevelingen zeer treffend.
Idd, ik luister alleen maar ongeveer Discover Weekly en Release Radar. Klopt toch vrij aardig. Niet alles is geweldig, maar toch vaak wel leuke nummers. En ook nieuwe nummers van bands die ik in t verleden geluisterd heb.
Discover Weekly is bij mij juist super bagger. En de daily mixes zijn ook altijd hetzelfde ... Kijken of het met de techniek van de Fransen gaat verbeteren...
Share jij je account?
Kans dat het daardoor mis gaat.
Goed punt, maar ik ben de enige gebruiker.
Opzich leuk onderzoek om mensen hun eigen muziekstijl te laten typeren esame met hun tevredenheid over Spotify auto recommend
Eens, Spotify vind echt leuke muziek (bij mij), vaak inderdaad minder bekende muziek, maar desondanks gave muziek.
Bij mij zijn de suggesties over het algemeen juist wel goed.
Ik heb elke week bij de discover weekly juist altijd wel potentieel aantal treffers.
Ik sluit me aan bij de andere reacties. Toch al heel wat leuke nieuwe dingen ontdekt via spotify suggest. Zeker sinds ze die weeklies zijn gaan doen.

Alleen luister m'n vriendin ook steeds vaker met mijn account. Dan krijg je een soort rare mix tussen Solar Fields en Maroon 5, dat is wat minder :D
Totaal niet mee eens. Zeker met spotify radio de laatste tijd zeer goede muziek aanbevelingen. Heb het idee dat er sinds kort iets is veranderd.
Het is zeker beter geworden. Een jaar of 2 geleden was het zelfs zo dat bij mij elk radiostation uiteindelijk convergeerde naar de 5 zelfde nummers. Dat was superirritant. Ik hoorde ook helemaal niks nieuws meer. Toen van ellende overgestapt op Deezer (die ik nog steeds tof vind) en later Apple Music. Die laatste heeft m.i. wel een goeie balans gevonden tussen algoritmes en curated playlists. Daar hebben ze duidelijk heel veel energie in gestoken. Ik word ook echt altijd blij van waar Apple Music mee op de proppen komt.
Ik zit nu "noodgedwongen" bij Spotify omdat het gratis is bij mijn XS4all, en mijn enige geluk is dat ik merk dat de playlists beter worden, Maar dat is echt de laatste maand of zo. Vorige week was mijn Discover Weekly genoeg om 2 uur met een grote grijns op mijn gezicht rond te lopen. Dat was echt voor het eerst.
Ik dacht dat de prijs per nummer altijd hetzelfde is?
maar de licentiekosten niet
Fijn, want alle "Discover" die Spotify nu voor mij doet zijn 80% dingen die ik al lang ken en vaak ook in m'n Library heb staan. Die overige 20% is dan hit-and-miss..
Hier liggen de verhoudingen iets anders, maar er komt vrij veel voorbij dat ik al in een lijst heb staan, of wat eerder al aan bod is gekomen in een Discover Weekly. Overigens zit er ook wel eens wat moois tussen.
Bij mij klopt het best goed, maak ook een par dubbele... stiekem wacht ik eigenlijk tot het weer maandag is :) een manual refresh zou leuk zijn!!
Swing-and-miss, hit and miss is nogal tegenstrijdig.
Toch niet:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/hit-and-miss
"sometimes successful and sometimes not : not reliably good or successful"
Waar haalt Spotify dat geld vandaan?
Zij kunnen de platenmaatschappijen bijna niet meer dokken :l
Dat heet investeren. Als je niet je waarde weet te verhogen voor je klanten en je kan je mensen niet meer betalen dan is het sowieso afgelopen
En wanneer gaan ze die verschrikkeijke shuffle functie eens in orde maken?
Heb elke keer het idee dat ik maar een fractie van al mijn nummers/albums te horen krijg, sommige nummers komen heeel vaak voorbij en soms zelfs 2x het zelfde nummer na elkaar. :(
”Calculated to feel more random”. Blijkbaar klaagden teveel mensen dat er patronen in de willekeurigheid zaten, want menselijke hersens.

http://www.independent.co...from-random-10066621.html

[Reactie gewijzigd door Oerdond3r op 20 mei 2017 14:38]

Letterlijk 2x het zelfde nummer (en niet artiest) achter elkaar of met 4-5 nummers er tussen als je een playlist van 500+ nummers hebt is echt geen hersen spinsel omdat mensen overal patronen in (willen) zien.

Dat is gewoon slecht of niet bijhouden welke nummers iemand al gehoord heeft.

En als je een playlist 30x afspeelt op shuffle en er vaak een vaste volgorde inzit is dit absoluut NIET random.
shuffle is dan ook niet hetzelfde als random, maar als je steeds een vaste volgorde hebt klopt het ook niet nee. zelf heb ik hier geen last van, de app shuffled voor mij netjes de lijst, en elke keer anders.
Ik begrijp ook niet dat dat soort basale functies gewoon niet goed werken, na al die jaren nog steeds niet
Hopelijk maakt dat het gebrek aan een blokkeer/remove artist functie goed
Wanneer je naar gevarieerde muziek luistert krijg je ook gevarieerde muziek terug, en zeker niet alleen de top 40 eenheidsworst. Ik krijg regelmatig nummers die <1000 keer zijn beluisterd, van voor mijn onbekende muzikanten die heel goed aansluiten bij mijn smaak. Ik zou deze nummers zelf nooit gevonden hebben.
Je moet niet denken dan van de 30 nummers in de lijst ze allemaal 100% spot on zijn, maar iedere week haal ik er toch zeker wel 4 uit die echt goed zijn.
Mijn ervaring is dat ik er vaak van versteld sta hoe goed deze functie voor mij werkt (want inderdaad het komt veel voor dat deze functies totaal niet werken). Daarnaast vind ik Discover Weekly vaak met betere suggesties komen dan Release Radar.

[Reactie gewijzigd door paulvd89 op 20 mei 2017 11:15]

Ik heb liever dat ze eindelijk de shuffle functies eens zouden verbeteren :( Spotify Weekly geeft steeds minder nieuwe leuke dingen, maar dat is op zich logisch. Op een gegeven moment is je comfort-zone wel voldoende uitgebuit. Dit is vanuit oogpunt van metal overigens.
Ik luister zelf ook veel metal (voornamelijk prog en post), maar ervaar dit juist totaal niet. Elke week heb ik weer minstens 5 nieuwe nummers die ik opsla en opnieuw zou luisteren. Door Discover Weekly heb ik meerdere goede bands ontdekt.
Vreemd. Ik luister ook voornamelijk metal, gaande van powermetal, naar snoeiharde metalcore tot brutal death metal, en ambient post metal. Elke week kom ik wel 4-5 bands tegen die ik nog niet kende en waar ik meer van wil horen. En hoe meer verschillende bands ik luister, hoe obscuurder (en meestal beter) de gesuggereerde bands.
Ik zit in de melodeath/metalcore hoek met de gebruikelijke vele uitstapjes, waardoor er inderdaad genoeg tussen zit, maar vaak sluit het toch niet zo goed aan. Nouja, luister al sinds de introductie van de Spotify Weekly, en heb al een flinke playlist, dus het is niet allemaal drama natuurlijk...
Vanwege deze functie ben van van Spotify overgestapt naar Deezer. Daar worden de aanbevelingen gedaan door muziekredacteuren en niet alleen door algoritmes. Ik heb bij Deezer zoveel nieuwe muziek/artiesten ontdekt terwijl ik bij Spotify na twee maanden het gevoel had rondjes te draaien.
Ik ben zeer tevreden over Spotify. Ik luister veel en zeer diverse muziekstijlen. Deze komen allemaal terug in mijn daily mixes. Daarin zit veel muziek die ik al draai, maar ook nieuwe muziek waarmee ik mijn playlists verrijk. Het enige kritiekpunt is dat ook ik wel eens nummers tegen kom die kort geleden nog gespeeld zijn. Overigens is het statistisch gezien niet zo gek dat dat gebeurt. Ik heb volstrekt geen klagen over eenheidsworst in mijn muziekaanbod. Ik heb het gevoel dat dit met name mensen overkomt die in een beperkt genre relatief weinig luisteren.

Niland lijkt een interessante aanpak te hebben ontwikkeld die een stap verder gaat dan de gebruikelijke recommender systemen. Ik ben wel erg benieuwd hoe dit in praktijk uitpakt. Uiteindelijk classificeer je weer tegen een beperkt aantal dimensies.

[Reactie gewijzigd door Poecillia op 20 mei 2017 19:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*