×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus kondigt twee ROG Strix-moederborden met Intel B250-chipset aan

Door , 24 reacties

Asus kondigt twee moederborden met Intel B250-chipset aan. De ROG Strix B250H Gaming is een atx-model en de B250G-variant is een compacte matx-uitvoering. Beide moederborden zijn voorzien van twee m2-sleuven en bieden ondersteuning voor Intel Optane-ssd's.

Op beide borden kunnen vier ddr4-reepjes geprikt worden, voor in totaal maximaal 64GB werkgeheugen. Het atx-model heeft twee pcie 3.0 x16-slots, waarvan één op x16-snelheid loopt en de ander op x4-snelheid. De B250-chipset ondersteunt overigens geen sli, dus het combineren van twee Nvidia-kaarten is niet mogelijk. Wel kan er gebruikgemaakt worden van twee AMD-gpu's met crossfire. Op het matx-moederbord zit één pcie 3.0 x16-slot.

De netwerkaansluiting is een gigabit-exemplaar van Intel. Asus voorziet de ROG Strix-moederborden van zijn SupremeFX S1220A-codec die volgens de fabrikant hoge audiokwaliteit biedt. De 'SafeSlot'-pcie-sleuven zijn volgens Asus verstevigd met metaal en extra soldeerpunten.

De borden hebben een lga1151-voetje voor Intel-processors van de Kaby Lake-generatie. Omdat de moederborden van de Intel B250-chipset gebruikmaken, behoort overklokken niet tot de mogelijkheden. Asus verwacht dat de B250-borden eind april in de winkels liggen. De B250H-variant krijgt een adviesprijs van 129 euro, het kleinere B250G-model kost 99 euro.

Update: De B250-chipset ondersteunt geen sli, maar wel crossfire. De tekst is hierop aangepast.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-04-2017 • 10:52

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Aangezien je er niet mee kan overklokken, geen SLI, geen crossfire,...
Is de betere codec dan de enigste reden om er een ROG label op te zetten?
WEL Crossfire dus.
Nee, alleen theoretisch, in de praktijk echter niet bruikbaar. Het tweede slot is namelijk een PCI Express 2.0 x4 slot, welke dus evenveel of beter gezegd weinig bandbreedte heeft als een PCI Express 3.0 x2 slot.

Zo'n slot levert echter veel te weinig bandbreedte voor een beetje normale moderne videokaart van AMD in CrossFire. Dit komt omdat niet alleen de communicatie tussen de rest van de PC en de videokaart over de PCI Express bus moet, maar ook de communicatie tussen beide kaarten onderling en hier is ook vrij veel bandbreedte voor nodig. Bandbreedte die een PCI Express 2.0 x4 slot niet gaat leveren.

Daarom, in theorie mag die dan wel CrossFire ondersteunen, is echter niet meer dan een theoretisch iets aangezien je er in de praktijk niks mee kunt. Tenminste als slot voor een tweede videokaart voor CrossFire dan. Zijn prima wel andere nuttige toepassingen te vinden voor dat PCI Express slot.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 12 april 2017 15:09]

Waarom moet gamen direct geassocieerd worden met overclocken? Als gamer wil ik graag een stabiel bordje met voldoende aansluitmogelijkheden. Twee keer M2 is een leuke feature. Daarnaast ziet het er fancy uit, dus wat mij betreft vind ik dit een prima gamersbord.
Zo geweldig is die Sound chip met bijbehorende HW niet. Mijn SBZ heeft bijvoorbeeld een betere headphone AMP dan dit, en software wise zit er ook weinig verschil in.

Ik heb dan wel een iets ander bordje, Z270G Gaming
Nu AMD ook BXXX numering hanteerd voor een vergeijkbare chipset, wordt het niet echt overzichtelijker perse. Ik moest in ieder geval even doorlezen tot de 4e paragraaf voordat er een Intel socket werd genoemd.

-Edit- @ M0nkey: Oke, daar heb ik dan overheen gelezen.
@Xtuv: bedankt voor de toevoeging aan de titel. Dat zal zeker helpen.

[Reactie gewijzigd door Faab de nde op 12 april 2017 11:20]

Asus kondigt twee moederborden met Intel B250-chipset aan.
In de eerste zin wordt het al duidelijk gemaakt, een AM4-platform met Intelchipset, don't think so. Al heb je gelijk wat betreft de benaming van de nieuwe Intel-producten, ik vraag me af wat hen motiveert het nieuwe X299-platform zo te noemen terwijl AMD de naam X399 hanteert. Het zou me niet verbazen dat een leek denkt dat de laatstgenoemde beter presteert aangezien dat nummer hoger is.
Waarschijnlijk is de X299 benaming al langere tijd gepland geweest? Kan mij niet voorstellen dat je in de laatste maanden van een product ontwikkeling proces de basis naam gaan aanpassen. Althans, dat zou de technische kant niet zomaar doen. Marketing en Sales daarintegen...

Maar het lijkt mij er juist op dat AMD bewust hun nummering aanpast op die van die van Intel, maar daar net iets boven zit. B350 (AMD) vs B250 (Intel). Jouw reden van 'hoger is beter' zal daar echt wel wat mee te maken hebben.
Ze matchen ook de Ryzen "R#' nummering aan de iCore nummering

Ik ben enthousiast voor wat AMD nu levert, maar echt onderscheid om basis van unieke benaming had wel welkom geweest.
Intel aan de titel toegevoegd :)
Vanaf de Asus site: "Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz"

Aaaargh. Fail! Geen HDMI 2.0 maar slechts HDMI 1.4. |:( Erg jammer voor degenen die geen externe videokaart nodig hebben. Terwijl de Kaby Lake processor het wel in zich heeft (zelfs de G4560 al).
Het is een ROG board. De doelgroep gamers zal echt niet gaan gamen met de onboard videochip.
Er zijn genoeg alternatieven en ASUS zal echt niet de hoop hebben dat een uitvoering met versie 2.0 in eens een extra groep consumenten gaat aantrekken.
"Er zijn genoeg alternatieven..."

Helaas niet echt, slechts 5 boardjes, te beginnen bij maar liefst 200 euro (tot 564 euro!):
categorie: Moederborden

Het kan dan wel een gamerbord zijn (hoezo eigenlijk? want rood en 2 sleuven? het is nog steeds een simpel B250 bordje), maar dan nog. Ik vind dit intussen meer zoiets als nog effe een USB 2 aansluiting op je bord zetten ipv een USB 3 aansluiting.

Ik geloof niet dat Tweakers elke aankondiging van elk nieuw moederbord op de frontpage zet, maar dit was een nieuw bordje, dus ik was benieuwd of ze er inmiddels wel netjes een HDMI 2.0 controller op zouden zetten i.p.v. de verouderde HDMI 1.4 controller. Maar helaas...

Wat zou het nou schelen? Een halve euro inkoop? Dit is dus een algemeen iets, het zou dus ook voor een niet gamers-mobo's, dus een 'niet-Rog', zoals bijvoorbeeld een Asus Prime, of welk ander merk moederbord dan ook moeten gelden. Kijk, op deze 2 https://tweakers.net/pricewatch/compare/619341;619343/ zit het wel, inclusief de processor dus het zou toch mogelijk moeten zijn. Je hebt een zoveel groter bereik dan. Ik vind dit nogal een misser/flater van de mensen die daarover gaan bij de diverse fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 12 april 2017 15:20]

Het is een game board omdat ze zelf er een doelgroep aan koppelen.

Je zegt het ook zelf, er zijn maar 5 bordjes die het wel hebben.. Ze zien gewoon het nut niet in van een hdmi 2.0 met een chipset die waarschijnlijk de 4K niet eens goed aan kan of waar de kans klein is dat ze een monitor hebben die 4k/60 aankan maar dan gebruik maken van het onboard ding.

Een halve euro is enorm veel geld als je dit bekijkt over de hoeveelheid die word verkocht en het nut en kans dat er iemand is die er echt gebruik van maakt.
Tsja, toch echt pech voor hun dan. Ik heb op Kaby Lake gewacht voor een HDMI 2.0 bordje. Kwam helaas niet , dus van ellende vorige maand maar deze http://www.asrock.com/mb/Intel/J3455-ITX/?cat=Specifications voor 80 euro gekocht als HTPC. Maar bevalt super. HDMI 2.0 en HVEC H265. Speelt alles perfect af. En anders had ik een B250 board gekocht met G4560 of beter. Maar helaas, geen 4k @ 60Hz terwijl de processor het op zijn sloffen aankan, dus ik koos voor de concurrent.
Niet echt, je koopt geen RoG moederbord om de Intel GPU van je CPU te gebruiken.

En zelfs als het een keertje moet (omdat de kaart bijvoorbeeld voor garantie weg moet) zul je niet verder komen dan Rollercoaster Tycoon 2 op 4K met een Intel GPU (mitst dat spel die resolutie ondersteund, nooit zelf kunnen proberen)
Nogmaals, op andere B250 mobo's zit het helaas ook (nog) niet. Gaat wel komen natuurlijk, alleen ik had het al met de introductie van Kaby Lake verwacht, 3 maanden geleden.
Kan er ook nog een gewone Skylake op, of is de chipset dermate anders?
Want Kabylake kan wel op mijn Skylake moederbord bijvoorbeeld.
Ja hoor, Skylake kan er gewoon ook op omdat beide CPU's dezelfde socket gebruiken. Andersom kan ook, een Kaby Lake processor op een B150 bordje (mits de bios is geupdate).
Let wel dat Skylake geen Intel Optane ondersteunt, daarvoor met je echt een Kaby Lake CPU hebben.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 12 april 2017 12:39]

er zijn toch wat skylake borden die geen ondersteuning bieden voor kaby lake cpu's. en dit ook niet gaan doen dmv een bios update. en als je windows 7 wilt gebruiken met de onboard graphics van je kabylake heb je ook een probleem aangezien de hd 6xx drivers geen windows 7 indersteunen.
Waarom koop je dan een duur ROG bord als je niet gaat overklokken 8)7
Niet iedereen koopt zo'n bord voor overclocken, vergeet niet dat duurdere modellen vaak ook extra functies hebben, luxer en duurzamer uitgevoerd zijn en ga zo door.

(echter zijn de bordjes uit deze artikel gewoon een ripoff)

Het blijft mij nog steeds verbazen dat iedereen overclocken met gamen associeert, weinig gamers die werkelijk overclocken ik kom juist meer mensen tegen die en gamen en programma's als Adobe en Sony Vegas gebruiken en juist daarom overclocken.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 april 2017 16:28]

Leuk detail dat niet door de auteur genoemd wordt: het mATX bord (B250G) ondersteund zo te zien 2x M.2! Wellicht beide @ x4 speed? :)

Yep, dit bord en de B250H beschikken beide over 2x M.2 @ PCIe x4:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B250G-GAMING/

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 12 april 2017 16:26]

Teleurstellende bordjes eigenlijk en in mijn ogen hebben ze vrijwel niks te maken met de echte RoG moederborden van Asus op de naam na.

Je betaald dus 130 euro voor een bordje die niet eens een LED strip heeft, nee niet iedereen wil dat maar als zelfs zoiets simpels er niet bij zit bij zo'n basis moederbord (dat is b250 in mijn ogen) dan is dit niet het geld waard en kun je beter een andere Asus model kijken of eventueel bij MSI en Gigabyte kijken.

Ik heb vorig jaar een Asus Aura/Gaming Pro b150 moederbord gekocht voor kleine 110 euro (kost nu rond de 130 vreemd genoeg), niet eens RoG maar zelfs die heeft RGB led strip, nogmaals niet iedereen wil dat maar als een moederbord van 110 euro RGB leds heeft dan is deze nieuwe "RoG" moederbord van Asus niet eens het omkijken waard.

Zelfs de rode accenten kloppen niet vergeleken met de echte RoG moederborden, want ja ik vind dit geen RoG dit is gewoon een simpel moederbordje met wat rode accenten en een RoG logo voor een premium prijs, meer niet.

(daarnaast is het enige voordeel van deze b250 model t.o.v de mijne de verstevigde PCIE sloten als ik mij niet vergis)

Ripoff, kun je net zo goed elders kijken of wat extra investeren in een niet RoG moederbord die Z270 chipset heeft die sowieso op overclocken na meer te bieden heeft dan dit.

Als de ATX variant nou eens 99 euro was dan zou ik dit nog redelijk geprijsd vinden, 129 euro is het niet waard en de enige reden dat het zo duur is omdat Asus de goedkope weg kiest en een RoG logo op plakt, RoG heeft stiekem een bepaalde status en zo sloop je een merknaam naar mijn mening.

edit:

Even beide B150 Gaming/Aura Pro en deze RoG (ATX variant) vergeleken, het is zelfs nog erger want mijn moederbord heeft 4x USB 3.0, 2x 2.0, 1x 3.1, 1x USB-C en de reguliere Gigabit Lan, HDMI, en ga zo door achterop.

Deze "RoG" heeft maar 2x 3.0 achter, 4x 2.0 geen 3.1 en geen USB-C |:(

En ja deze moederbord heeft ook nog paar dingen extra tov mijn model, 130 euro is het niet waard (overigens is mijn model de huidige 130 euro ook niet waard tenzij RGB leds belangrijk zijn)

Mijden dit spul, genoeg moederborden onder de 100 euro die meer bieden dan dit.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 april 2017 17:01]

Wat heeft die ATX variant nu voor nut dan? om het extra pcie slot hoef je het niet te doen.

(sowieso, waarom zetten fabrikanten die dingen er uberhaupt nog op als het minder dan x8 is)