Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus introduceert Maximus IX Extreme-moederbord met ingebouwd waterblok

Door , 81 reacties

Asus heeft een nieuw Z270-moederbord in zijn Republic of Gamers-lijn aangekondigd. Het bord beschikt over een ingebouwd waterblok, waarmee zowel de processor, vrm en m.2-slot gekoeld kunnen worden.

Volgens Asus is het blok voorzien van technieken om de doorstroming van water in de gaten te houden en te waken voor lekken. Door de integratie met de m.2-slot kan ook een aangesloten ssd gekoeld worden. Verder is het moederbord voorzien van 4 slots voor ddr4-geheugen op maximaal 4133MHz. Er zijn twee m.2-aansluitingen, vier pci-e 3.0-aansluitingen en er is een usb 3.1-front connector aanwezig.

Het eatx-moederbord biedt verder ondersteuning voor thunderbolt 3. Daarnaast is er bluetooth 4.1 aanwezig en beschikt het moederbord over 2x2 mu-mimo wifi-ac en gigabit ethernet. Gebruikers moeten zelf de kleuren kunnen bepalen aan de hand van de nodige Aura Sync-rgb-leds. Het bord is voorzien van verschillende beschermingsmaatregelen om beschadigingen te voorkomen, zo is bijvoorbeeld het i/o-sheld geïntegreerd.

Het moederbord moet deze maand beschikbaar komen voor een prijs van omgerekend ongeveer zevenhonderd euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Reactiefilter:-181079+140+21+30Ongemodereerd26
Naast dat de Maximus Extreme altijd al een duurdere serie is zit er natuurlijk ook een stukje in de development samen met Bitspower. Dit blok koelt de cpu, VRM's en M.2 ssds, heeft RGB verlichting en daarnaast meet hij ook gelijk de temperaturen, flow en mogelijke lekken.
Veel meer info hier
Je betaald dus een 200-250 voor het blok, 'monoblocks' van andere fabrikanten zijn ook tussen de 150-200.

[Reactie gewijzigd door l3p op 10 maart 2017 20:53]

Dan nog. Voor dat geld heb je een i5-7600K, moederbord en een Geforce GTX 1060. 700 euro voor een moederbord is écht een flinke bak met geld, hoe je het ook bekijkt.
Diegene die dit moederbord kopen nemen hoogstwaarschijnlijk geen 7600K, geen GTX1060 en waterkoelen waarschijnlijk niet alleen voor voor de betere temperaturen.
Dat zeg ik niet. Ik plaats het alleen in perspectief. Maar om diezelfde reden zou ik ook niet snel een Ferrari, Lamborghini of iets dergelijks kopen al had ik het geld. Als ik voor een tiende van de prijs iets kan krijgen voor mijn doeleinden hetzelfde kunstje kan, dan ga ik liever daarvoor. Maar hey, ieder z'n ding.
Dat klopt, en er is een reden dat Top Gear super veel gekeken werd.. juist door mensen die nooit een Ferrari, Lamborghini of iets dergelijks zouden kopen. ;)

(dus het is mijns inziens terecht dat dit soort producten op Tweakers als nieuwswaardig beschouwd worden)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 11 maart 2017 00:39]

Nou...Top Gear werd vooral goed bekeken
door de onderlinge chemie, zelfspot en humor van Jeremy,James en Richard

Veel kijkers hadden totaal niets met auto's

De kijkcijfers zijn niet voor niets sinds hun vertrekt flink gekelderd
(van 5-6 miljoen in VK naar 2 miljoen en dalende)
Ja dat snap ik ook wel, maar als ze het over luxe dure golf of cricket apparatuur hadden gehad dan waren toch heel wat minder mensen geïnteresseerd. ;)
Natuurlijk koop je dan geen Lambo of Ferrari, veel te ordinair.
Een kekke Mercedes amg gtr bijvoorbeeld, een Nissan GTR, iets aparts als een Jensen Interceptor of waarom niet een e30 m3 in goede staat. Auto's voor de liefhebber en niet als penis&ego-compensatie.

Ja ik verveel me.
Hmm, die eerste twee zijn overigens ook vrij ordinair.
Het gaat bij de amg gtr om de ervaring. Het geluid, uiterlijk, de wegligging, het gelijdelijk opkomen van koppel. Een waar genot getuigen elke vorm van auto-gerichte media. Niet de snelste maar dat hoeft ie ook niet te zijn. Als je een ton of 2 uitgeeft, laat het deze wagen zijn. Mercedes heeft perfectie benaderd, op mogelijk iets teveel gadgeterij in de cabine na.

De Nissan GTR is een technisch kunstwerk en behoeft geen uitleg. Nu al legendarisch.

Als een model auto iets uitmuntend doet, dan is model verre van gewoontjes.
Dient je auto enkel om mee te patsen, helemaal in het geval van Lamborghini, dat ben je een ordinaire lul met een kleine pik.
Waterkoeling is niet perse voor overclockers, je kan er een flinke radiator aan hangen en een systeem geruisloos maken met prima koel eigenschappen.
Natuurlijk is hoger overclocken dan makkelijker en de temps op nette waarden te houden.
Maar het is bak geld voor dit moederbord, er zijn goedkopere oplossingen die net zo doeltreffend zijn.
Ready made waterkoeling vanaf 150euro met een 280mm radiator en 2x 140mm fans heb je al waterkoeling die op elke socket past.
Zelfmade loops zijn altijd wel wat beter in presteren maar dan moet al gauw denken aan 300-600euro voor een degelijke waterloop.
Denk niet dat dit bordje van Asus een succes gaat worden, alleen al de prijs en mocht de pomp kapot gaan zit je met een probleem.
Zoals ik al zei, dit is niet alleen voor de betere temperaturen, ook voor 'the looks'.
Ook zit er geen ingebouwde pomp in, dit is een stand-alone monoblock.
Ik vind uw oplossingen mooier
Een custom waterkoeling loop begint vanaf de 600 euro, en dan heb je het goedkoopste spul mogelijk, en weinig radiator.
Fanatiekelingen kunnen hier duizenden euro's aan uitgeven. Die ¤700 valt wel mee dan. Helemaal omdat je er wat leuke extra's bij krijgt.
Zeer zeker waar peet 😉

[Reactie gewijzigd door diablo13 op 12 maart 2017 04:46]

Ja maar als je dit mobo koopt ga je er vervolgens geen i5 insteken, dit is voor mensen die geld zat hebben en rustig 4-5000 euro uitgeven aan een game PC.
Op zich die doelgroep wel ja, of met een dergelijke "standaard" oplossing mensen worden aangesproken die liever zelf hun waterkoeling opzetten vraag ik mij nog wel af. Deel van de lol is toch ook om zelf een goede combinatie van spullen bij elkaar te zetten.

[Reactie gewijzigd door teacup op 11 maart 2017 11:23]

Voor dat geld haal je een lga2011 ,
of i5-6600K en GTX1070 :+

Dit heeft een hoog gimmick gehalte, en daar betaal je voor tenminste die indruk krijg ik.
Niet om heel lullig te zijn maar een i5 7600k is niet heel veel duurder als een i5 6600k jij bent in de war met een i7 6700k
Excuses, dat bedoelde ik...
Maximus extreme moederborden zijn echter wel van erg goede kwaliteit, mijn gaming PC draait nog steeds op de eerste versie, welke al een chipset waterkoeling had: https://www.asus.com/us/Motherboards/MAXIMUS_EXTREME/ alleen nieuwe videokaart en SSD erbij sindsdien en draait nog steeds alles op ultra of high (1920x1200) Ben wel benieuwd of deze die kwaliteit nog steeds kan evenaren.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 10 maart 2017 23:32]

Ik kon anders mooi de koeling voor de chipset vervangen op mn Maximus II Formula. Was met geen mogelijkheid goed te krijgen, chipset temps liepen op tot boven de 60c en niet veel later CTD of BSOD. Ik zou ze daarom hier ook niet zomaar mee vertrouwen, en de ervaring leert dat als je het optimaal wilt je het toch het best zelf kan doen.
Mijn ervaring met toen nog lga775 was toch echt anders, al die poespas van asus , zorgte ervoor dat eens in de 2 weken het systeem crashte, hij werd er totaal onstabiel van, weet niet of dat nu nog zo is.
Ben nu blij met mijn MSI
Kan een fanatiekeling hier wat over zeggen; is dit een gevalletje "zelf doe je het beter voor de helft minder" als tweaker of heeft dit ook voor de zelfbouwer nog wel nut/kwaliteit die ergens op slaat?
Het voordeel is dat je portomenee een stuk minder zwaar is ;) All jokes aside

Het nut is dat je waterkoeling min of meer er direct opzit, het er ook nog best wel vet uit ziet als geheel en wellicht dat je nog iets door de ROG software heen kan doen ermee. het hoeveel beter/minder het is zouden we even op de reviews voor moeten wachten. Moederbord is nog niet te koop namelijk dus er is niets meer dan Asus marketing campagne voor wereld dominatie met wellicht helemaal niets beters

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 10 maart 2017 20:31]

Denk eerder dat het een prestige-dingetje is. Zo van 'hey, kijk eens wat ik kan betalen !' Zeg maar voor mensen die meer geld dan verstand hebben.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 10 maart 2017 20:34]

Idd, een premium product. Zoals een ferrari of een high end smartphone.
(Zonder sarcasme:) Zo' n producten hebben wel degelijk nut, al ligt dat meer aan de psychologie van aankoop/bezit dan aan de praktische meerwaarde. De koper doet wat aan z'n eigenwaarde en geniet sowieso van z'n high end product (of het nu wat is of niet, 't is de overtuiging die telt).

(En de verkoper maakt mooie marges :p)
Maar maar... die kopen toch een mac?

disclaimer: Supersnathan heeft zelf een huis vol macs. It's a joke.
Een goed los blok van EK met een los moederbord van Asus is goedkoper. Heb zelf bijvoorbeeld een mooi EK monoblock (CPU en VRM koeling in 1) op mijn Maximus 8 zitten. Dat is een stuk goedkoper en net zo goed.
Ik zie zelf meer in vloeibare stikstof (liquid nitrogen) maar dit is alleen voor professionele overklokkers. Maar als je graag zelf klust dan is dit een aanrader:

https://blog.haschek.at/post/fd884

Hoeft dus niet duur te zijn als je een autoradiator gebruikt. Ik durf zelf niet want ik ben als de dood voor lekken. Dat is meestal ook de dood van (delen) van je systeem.

Waterkoeling is ook meer voor de esthetica. Het ziet er dus gewoon "cool" (pun intended) uit.

http://www.pcgamer.com/a-beginners-guide-to-liquid-cooling/

Hoeft ook niet perse minder geluid te geven. Pompen maken ook herrie. En soms zitten er fans op de radiator. Tegenwoordig kun je in PC kasten erg veel ventilators plaatsen. Bovenkant twee. Voorkant twee. Achterkant. twee. Zijkant twee. Towercooler op de CPU. (Ik zou zeggen Noctua maar dat is niet zo heel goedkoop. Twee fans voor een push-pull configuratie). Op je custom cooler VGA kaart zitten ook nog eens twee of drie fans (denk bijvoorbeeld aan Twin Frozr op MSI kaarten)

Het best is zelf wat te experimenteren en wat thermometers (probes) te plaatsen. Zo kan je een balans proberen te vinden tussen het geluid wat dit produceert en de koelprestaties. Overdruk (overpressure) is aan te bevelen. Dit geeft minder stof in je systeem. Onderdruk kan ook goeie resultaten geven maar dan zul je je systeem af en toe moeten stofzuigen.

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 10 maart 2017 21:14]

Nou kun je met een WC loop wel degelijk minder geluid maken, vooral omdat 4 fans op een zeer laag toerental en stuk minder herrie maken dan 1 or 2 fans op volle toeren. Ook vangt het spikes in temperatuur veel beter op. En bijvoorbeeld een D5 pomp is vrijwel stil op ongeveer 60-80%. En dat is toch wel 1 van de betere pompen.
Wat heeft een lN2 overklokker met een waterblock?
Daarbij komt dit board heeft 4 dimms, daar zit je als lN2 overklokker ook niet op te wachten.
De lN2 oc-er heeft al een ultiem asus board... de Apex
Dit board is een high end gamingboard met 7700K, 2 keer 1080ti volledig watergekoeld, 1TB 960 en 32GB ddr4 3200..
Dit is vooral zodat je je medegamers de ogen uit kan steken. ;)
Kan ik hiermee ook cassettebandjes terugspoelen? Of moet ik dat nog steeds handmatig doen?

OT: Leuk bord, alleen saaie kleur van deze foto's uitgegaan (had voor de prijs iets van een hand geschilderd kunstwerk verwacht o.i.d :+ ).
Kwam hier ook nog wat leuke info en plaatjes tegen van dit bord: http://wccftech.com/asus-z270-motherboard-lineup-leaked/

[Reactie gewijzigd door NonGrada op 10 maart 2017 21:37]

Daar verschillen de meningen duidelijk in. Ik vind het juist een mooi bord door het gebruik van één kleur.
Daarbuiten blijft het voor mij veel te duur.
Mee eens, de neutrale kleur kan je tenminste met van alles combineren (als kleur wat uit maakt).
Gebruikers moeten zelf de kleuren kunnen bepalen aan de hand van de nodige Aura Sync-rgb-leds.
Als er dus een hoop ledjes inzitten waar je zelf de kleur van kan bepalen, hoeft het absoluut niet saai te zijn. Even afwachten op fotos met de verlichting aan.

Zelf heb ik ook een Maximus moederbord (aanzoenlijk goedkoper), met een Asus/EK waterblok er op. Het is een mooi zwart geheel. Ik heb zelf gekozen voor wit koelvloeistof, voor een zwart/wit thema. Hierrbij kan ik (in de toekomst eventueel) met een RGB Ledstrip het witte aanpassen naar elke kleur. Als je moederbord een felle kleur heeft en niet bij jouw kleurenschema past, heb je een probleem. Als je liever een kleurtje hebt, kun je ook zelf zowat elke kleur nog gaan mengen voor het koelvloeistof. Dit zwarte MB past er altijd bij.

Mensen die 700 euro uitgeven voor een moederbord, hebben vast ook wel FANs in een kek kleurtje, moet er ook weer bij matchen. Houdt je wel lekker bezig :-)

En wel leuke specs, maar rechtvaardigd imo echt het bedrag niet. Duurder is niet per se beter.

[Reactie gewijzigd door Wafeltje op 10 maart 2017 23:09]

Nee dit Mobo past niet bij mijn build. Ik ben 1 van de weinigen die van zwart is afgestapt. En voor wit/orange is gegaan. Helaas zijn de witten boederborden erg schaar.
Voor 700 euro draai ik er zelf wel een koelblok op. Wat een prijs zeg.
Zevenhonderd euro voor een moederbord :o

Nouja, het concept is wel echt heel vet, en het ziet er erg strak uit. Ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien in een gebouwd systeem.
Wat de gek ervoor geeft..
Iets zegt mij dat we wat belangrijke info missen over wat dit bord heeft. Voor een extreme edition is het wel erg kaal en dan bijna twee keer zo duur?
bij de foto van het koelblok moest ik meteen aan een cassettebandje denken. :P
Haha, ja ik ook!! :D
Dit moederbord zet de rest van je hardware een beetje weg, daarom laat ik 'm liggen :+
Ik vind dit echt fantastisch. Tuurlijk kun je dit zelf, maar Asus geeft hier garantie op.
Mooi ding!