×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus introduceert ROG Strix Impact-muis voor gamers

Door , 58 reacties

Asus komt met een nieuwe bedrade muis in de ROG Strix-serie voor gamers. De Impact heeft een 5000dpi-sensor en Omron-switches die volgens de fabrikant tot vijftig miljoen clicks kunnen verdragen. De muis beschikt over rgb-leds met ondersteuning voor Aura Sync.

Dankzij Aura Sync kunnen de lichteffecten van de muis gesynchroniseerd worden met andere producten die over dezelfde techniek beschikken, zoals videokaarten, behuizingen en moederborden. De lichteffecten zijn vanuit de meegeleverde ROG Armoury-software in te stellen.

De ROG Strix Impact wordt aangesloten door middel van usb 2.0 en heeft afmetingen van 115x62x39mm. De muis weegt 91 gram, exclusief kabel. Het is een ambidextreuze muis, dus geschikt voor zowel links- als rechtshandigen.

Op de muis zit een schakelaar waarmee de gevoeligheid van de sensor kan worden aangepast. Daarmee kan gekozen worden tussen twee gevoeligheden en een indicatielampje geeft aan op welke van de twee de muis is ingesteld. Volgens Asus Benelux is de gamemuis vanaf volgende week verkrijgbaar voor een prijs rond 55 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-02-2017 • 15:28

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Dit is natuurlijk wel cool voor de mensen die een Strix moederbord hebben maakt het plaatje af om het zo maar te zeggen, echter ben ik benieuwd hoeveel ze er echt aan gamers gaan verkopen aangezien deze meestal met Razer zitten die tevens dan ook een hogere DPI (8200dpi).
Razer Mamba, 16.000DPI. Totaal nutteloos, heb hem altijd op 2200 staan. Ingame heb ik vrij altijd de sensitivity op het laagste staan.
Dat is puur een kwestie van wat je wil, ik zit zelf gewoon op 10.000DPI en wil niet anders meer.
Dan knalt je muis toch als een idioot over je scherm? Of speel je op 4k?

[Reactie gewijzigd door davydeking op 15 februari 2017 16:23]

Nee. Thuis wel 4K, op werk niet. Het is echt super fijn, heb mijne op 9.000. Het is wennen, maar zodra je het gewend bent wil je niks anders en is een muis met lage DPI ineens heel irritant.

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 15 februari 2017 16:05]

Ja, ik heb die periode ook gehad. Maar toen ik eenmaal CSGO ben gaan spelen, ben ik alles steeds lager gaan zetten.
Ik kan elke spel spelen met hoge DPI, echt heerlijk. Doe het nu al jaren!
Dit wil je als gamer toch :D met een fractie van een beweging in de hoek van je scherm zijn?

Net als Iva wil ik niet anders meer, tis dat mijn razer maar 10.000 doet :D
Om hier even op in te gaan, als we kijken naar een aantal pro gamers binnen de CSS wereld:

friberg 800dpi
tarik 800dpi
Professor Chaos 1600dpi
allu 500dpi

Dus neen, 10.000 dpi is nergens voor nodig.
Ik hou van cola, mijn college naast me niet.

In andere woorden, allemaal persoonlijk.
In spellen als CS:GO wil je niet alleen snelle maar ook precieze bewegingen maken. Dus als je een millimeter wil bijstellen op je scherm wil je niet dat als je je muis een beetje beweegt al 180░ gedraait bent, om het maar even met een hyperbool uit te leggen. Om dan ook snelle bewegingen te kunnen maken word gecompenseerd met een grote muismat.
Helemaal mee eens. Staat wel in contrast met je voorgaande stelling "Dat wil je als gamer toch".
Nee, er valt hier namelijk een correlatie te leggen tussen pro gamers en relatief lage dpi. Dat heeft dus niks met smaak te maken.
Het verhaal is heel simpel:

- Lage DPI: nauwkeuriger maar langzamer en vereist meer polsbeweging.

- Hoge DPI: sneller en vereist minder polsbeweging maar daardoor onnauwkeurig en een verhoogd risico op RSI.
Waarom heb je meer kans op RSI als je cursor snel over het scherm kan bewegen?
Kleinere, meer identieke bewegingen.
Kleinere bewegingen krijgt je eerder RSI van? Bedoel je omdat je dan meer je pols buigt en minder je hele pols verplaatst of zo?
Op een lage DPI speel je niet eens met je pols.
Klopt, dan ben je met je arm over je muislap aan het zwaaien. Super nauwkeurig, super vermoeiend.
Word je daar moe van? Ik speel al jaren 30-40cm/360 en heb daar werkelijk nog nooit last van gehad.
Moet je een lichtere muis kopen en een goede muismat die geen frictie geeft.
Precies dit, hoge DPI is zinloos, en als je het nu gebruikt en geweldig vindt, zou ik sterk aanraden om low DPI + High Sensitivity te proberen, zeker voor gaming, als je nog lang wil doorgamen. En dan kun je geregeld de sensitivity wat afbouwen, zodat je went aan een andere motoriek.

Uiteindelijk is hoge DPI competitief NIET beter te noemen. Je nauwkeurigheid is bijzonder laag, je reactiesnelheid (cursor op de plek waar ie heen moet) wordt niet sneller door hoge DPI, en je zult veel vaker en meer corrigeren. Beweging is hoekiger en minder 'smooth' waardoor ook tracking van bewegende dingen lastiger is.

Je hebt een hele arm ter beschikking om snel te bewegen, dat moet je niet met je pols doen. Pols en vingers zijn precisie instrumenten!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 februari 2017 11:56]

Nee dat kan ik echt niet, ik schrik nogal snel, dus als ik dan bijv CoD aan het spelen ben, en iemand springt het hoekje om, dan beweeg ik zegmaar een beetje met mijn muis van schrik. Meeste mensen zouden dan een epileptische aanval krijgen als ze zien hoe snel alles over mn beeld schiet hahahha
Dit wil je als gamer toch :D met een fractie van een beweging in de hoek van je scherm zijn?
Valt tegen. Als je gaat kijken naar de meeste professional gamers dan spelen ze allemaal met lage sensitivity vanwege dat je dan veel meer accuraat bent.
Ze hebben dan ook vaak best wat ruimte nodig voor de muis.
geef me een goed voorbeeld waarom je zo graag 10.000 dpi wilt?

Echt ik heb even zitten denken maar ik kan geen game bedenken waarin 10k dpi wenselijk is, en zelfs in desktop is dat toch ook niet praktisch?
Dat hele dpi gedoe is pure marketing voor de onwetende die denken dat als het een hoger getal is dat het wel beter zal zijn, maar de meeste pro gamers spelen op 400 of 800 dpi.
Ligt eraan waarvoor je het gebruikt en eigen voorkeur. Binnen Windows heb ik de DPI aardig hoog staan. Ik heb een aantal presets op de muis geprogrammeerd waarmee ik met een druk op de knop de DPI hoger of lager kan schakelen voor gebruik in videogames en specifieke programma's zoals Photoshop.
Ik denk dat het grootste voordeel hem juist zit in het snel kunnen schakelen tussen DPI instellingen, en dan met name in FPS: Een 'hoge' DPI voor close combat en roaming. En snel schakelen naar een lage DPI om een afstandschot beter te richten. Een lage DPI vind ik ideaal om gecontroleerd de automatische crosshair beweging te compenseren.
En voor de mensen die een GPU en moederbord hebben met ledjes zodat je alles kan synchroniseren. Vraag me af of je het ook met bijvoorbeeld een GPU van MSI en een moederbord van ASUS kan synchroniseren.
GPU van MSI niet, moederbord van ASUS wel. Iedereen heeft zijn eigen software en er is geen officiele standaard helaas.
Zouden ze dat in de toekomst veranderen?
in technisch opzicht is er geen enkele reden waarom het niet samen zou kunnen werken, maar iedere fabrikant wil dat zijn standaard de universele standaard wordt en dat zorgt er voor dat er geen enkele standaard komt. Fabrikanten zijn nooit erg happerig op samenwerkingen voor standaarden tenzij een 3rd party of overkoepelende organisatie zich er mee bezig gaat houden. Dat zie ik voor een gimmick als dit niet snel gebeuren om eerlijk te zijn.
Er schijnt een PixArt PMW3310 sensor in te zitten, deze zit ook in onder andere de Corsair M45 muis.

Ik zoek de bron er even bij..
http://www.overclock.net/...pact-gladius-ii-rog-gx970

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 15 februari 2017 15:38]

De 3310 is blijkbaar een buggy sensor. Voor dezelfde prijs heb heb je een ZOWIE muis met de top tier sensors. De enige meerwaarde die ik van dit product kan vinden is de Aura Sync. Ik geloof ook niet dat deze muis plug en play op USB 500 of 1000 draait.
Je bedoeld 500Hz of 1000Hz neem ik aan? Heeft dat echt nut ten opzichte van 250Hz of 100Hz?

Heeft het nut om veel sneller dan je scherm te zijn?
Dat is een goede vraag en mijn antwoord hierop is: Jazeker.
Er spelen meerdere factoren hierin. Hoe dan ook is de response marginaal beter, zelfs merkbaar als je autistisch bent zoals ik.

En ik gebruik ook een scherm dat op 144HZ draait met 1ms, wat zeker helpt.
Lees het vaker terug van die buggyheid bij dr sensor, ik gebruik al ~3jaar een M45 en heb echt nergens last van.

Geluk denk ik?
Ik zou hem persoonlijk in ieder geval niet links laten liggen, maar dat er betere alternatieven zijn op de markt is een feit.
De 3310 buggy? Nee hoor, dat ligt aan de implementatie van de fabrikant. Als deze goed ge´mplementeerd wordt is dit een van de meest geliefde sensors onder gamers. Heb m ook in mijn asus strix claw, en hij voelt directer en preciezer dan mijn oude muis met een 9800 sensor (logitech g700s).
de 3310 is verreweg van een buggy sensor, is lange tijd de beste sensor op de markt geweest, deze sensor zat ook in de zowie's.
Vraag me af of eventuele duimknoppen zijn achterwege gelaten om de muis zowel voor links als rechtshandigen geschikt te maken. Eens je die hebt kan je niet meer zonder vind ik.

Verder een knap product maar wel voor een relatief stevige prijs.
Duimknoppen zal wel een mooie toevoeging zijn, dat maakt gamen een stuk fijner. :)
Voor dit geld zou ik toch eerder denken aan een Logitech G430. Uitstekende sensor, fijne grip en goede bouwkwaliteit.

Dit is wel een erg leuke muis als je actief gebruik maakt van het AURA platform van Asus in je kast. Maar ja, dan mis je natuurlijk nog een toetsenbord en headset met de fancy kerstverlichting. Dat zou binnenkort ook nog wel komen.
Toetsenbord is er al. De claymore. Kost je wel 169 euro. Voor de goedkoopste versie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 15 februari 2017 16:39]

Lol.... een 5000 dpi sensor zegt helemaal noppes tegenwoordig. Een marketing truuk dat 'meer beter' is.
Daar moeten ze echt eens mee kappen.

Grappig ook waarom de meeste gamers op hun best spelen met fatsoenlijke DPI settings tussen de 400 en 2000▒.

De accuracy van de sensor is veel belangrijker, zoals de PWM3366 in de nieuwste Logitech muizen die praktisch gewoon perfect is. De 3310 is ook wel acceptabel, maar helaas ondersteunt deze volgens mij geen native DPI stapjes van 50/100 zonder interpolatie van software e.d.

Er gaat niks boven de G Pro ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 15 februari 2017 15:45]

De prijs gaat wel...
Verder denk ik aan een gaming muis aan meer knoppen dan de gebruikelijke. En aan gewichtjes.
Ambidextreuze nooit van gehoord. Zo leer je iedere dag! Tweakers bedankt hiervoor.
Damn, wat een onzin wordt hierboven in de comments verkondigd over DPI. DPI alleen zegt werkelijk niets. Hoeveel DPI je nodig hebt is afhankelijk van je schermresolutie, de rest doe je in-game met de sensitivity settings. Mits je genoeg dpi hebt om pixel skipping te voorkomen maakt het voor precisie werkelijk niets uit of je met 1600, 3200 of 10000 dpi speelt.

Een snellere cursor is daarnaast niet iets wat je altijd wilt: je verliest precisie als je je muis te gevoelig hebt ingesteld. Terwijl je met een lagere sensitivity (of eigenlijk cm/360, aangezien dat een betere manier van meten is) veel preciezer kan zijn en je geen snelheid verliest omdat je gewoon je arm sneller kan bewegen.
Is dit ook zo'n kinderhandjes muis ? Of gaan ze nu voor grotere Europeanen?

Bijna elke muis is te klein of te licht...grrr
Had wel meer stappen gewaardeerd, nu is het waarschijnlijk normal of supersnel op 1080i

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*