×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ikea start verkoop slimme verlichting in Nederland

Door , 213 reacties, submitter: Roonienl

Ikea is begonnen met de verkoop van zijn Smart Lighting-collectie in Nederland. De serie bestaat uit een verbindingshub, ledlampen en lichtpanelen die met sensoren, een afstandbediening of app geschakeld kunnen worden. De producten maken gebruik van Zigbee Light Link.

Ikea verkoopt voor 84,95 euro een set van twee Trådfri-ledlampen, een verbindingshub en een afstand­bediening. De lampen passen in standaardfittingen en zijn met de afstandbediening te dimmen en te schakelen, maar Ikea heeft ook een app voor Android en iOS uitgebracht om de verlichting te bedienen.

Met de Trådfri-afstandbediening is het ook mogelijk om andere ledlampen zoals de Floalt-lichtpanelen en Surte- en Jormlien-kastdeuren met geintegreerde ledlampen te bedienen. Ook kan de afstandbediening gebruikt worden om de kleurtemperatuur van het licht aan te passen.

Ikea kondigde de slimme verlichting in september vorig jaar aan en begon in oktober al met de verkoop in België. De smarthomelampen maken gebruik van de Zigbee Light Link-standaard. Dat is een energiezuinige open standaard die werkt op 2,4GHz en op de Zigbee-standaard gebaseerd is, maar geheel gericht is op gebruik in combinatie met verlichting.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-04-2017 • 17:38

213 Linkedin Google+

Submitter: Roonienl

Reacties (213)

Wijzig sortering
Volgens Philips:
developers.meethue.com

The non-interoperability between the newly launched IKEA smart lighting products and the Philips Hue bridge has been analyzed. One of the issues found is that the IKEA bulbs report their ProfileID as corresponding to the ZigBee Home Automation (ZHA) profile rather than the ZigBee Light Link (ZLL) profile. As the IKEA bulbs do not behave fully compliant with the ZLL standard, they are rejected by the Hue bridge. IKEA is aware of this and informed us their intent is to have the IKEA smart lighting bulbs to work with the Philips Hue bridge. We offer our support to realize this in the future.
Hopefully the above information helps you understanding the current situation.

Hue Developer Support - Niek
Ik ben positief verrast dat Philips hier geen probleem van maakt, Ikea lijkt me toch een geduchte concurrent op dit vlak. Hoe dan ook, ik ga mijn e17 preorders niet cancellen. Andere bedrijven: neem een voorbeeld aan Philips, dit is hoe je klanten blij maakt.
If you can't beat them, join them!

Ik denk dat Philips ook wel door heeft dat Ikea hier in een grote kans van slagen heeft en als Ikea hierna een partner zoekt dan zal Philips een streepje voor hebben vanwege deze zet.
Best kans als je het open schroeft dat de led unit zelf al van een philips (dochter) afkomt ?
Hoe zit het echter met de mogelijkheid om dit soort lampen te updaten? Is dat mogelijk?

Of moet ik simpelweg nieuwe lampen gaan kopen als Ikea wel conform protocol gaat werken?
De Philips variant krijgt af en toe een software update. Dus ik neem aan dat die van Ikea ook deze mogelijkheid hebben.
Assumption is the mother of all fuck-ups.. :)

Hoewel je wel mag hopen dat ze een update mogelijkheid erin hebben opgenomen..
Mijn favoriet is altijd:

"When you assume, you make an ass out of u and me" :+
De lampen kunnen mbv de ikea hub worden geupdate.
SWYCS uit Middelburg slaat ‘bridge’ tussen Eindhoven en Stockholm

Philips pionierde op het gebied van slimme verlichting en Ikea bestormt de markt met de smart lighting collectie. Philips reikt nu zelfs Ikea de hand, door aan te bieden gezamenlijk op te willen trekken om de non-interoperability op te lossen.

Goed nieuws, want de oplossing waar Ikea en Philips naar op zoek zijn bestaat al, ontwikkeld in ons eigen Nederland! SWYCS kan alle slimme apparaten met elkaar laten communiceren. Zigbee, Z-wave, BLE, EnOcean, KNX of Modbus: het wordt door ons verbonden. Alle protocollen in 1 gateway, open standaarden dus zonder vendor lock.

De SWYCS infrastructuur is net zo eenvoudig op te zetten als een Ikea-kast.

check www.swycs.com
Zie hier het volledige aanbod.
Waar ik me dan weer aan irriteer: de bridge kan ik nergens los vinden. Ik mijn geval zou ik graag die bridge willen hebben met een zooi E14-lampen, maar dat gaat dan weer niet en moet ik dus ook twee E27-lampen aanschaffen. :/
Tadaa, na wat zoeken, klik
De Philips Hue Bridge voor je gevonden, bij de Wehkamp, voor 59,95 ;)
Cute. Waren het alleen niet dat de Hue Bridge niet samenwerkt met deze IKEA smartverlichting.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 5 april 2017 13:29]

Heb ik ook, Alleen beschik ik zelf niet over een van deze systemen.
Maar als ik je nu goed begrijp, is het zo dat je een Philips Bridge wil gaan gebruiken, in combinatie met de IKEA lampen.
En dat dat het geval was, kon ik zo uit je eerste reactie niet opmaken.
Maar gok ik nu dus maar even.
Aangezien er in het gehele artikel niets over de type-nummers van lampen vermeld staat.
En ik dus niet kon weten dat de E-14 & E-27 lampen, niet van Philips zelf komen, maar dus van de IKEA.
Anyhow, reactie was goed bedoeld ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 april 2017 13:42]

Ik heb geen idee waarom je die Philips Hue bridge er steeds bij haalt. De IKEA smartverlichting werkt d.m.v. een eigen bridge (verbindingshub). Die kan je echter alleen kopen - voor zover ik kan zien - d.m.v. een starterspakket waar twee E27-lampen bij zitten. Die laatste heb ik niet nodig. Ik wil gewoon die IKEA bridge los hebben met een aantal E14-lampen.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80338960/
Zover was ik ook inmiddels.
"Ik heb geen idee waarom je die Philips Hue bridge er steeds bij haalt. De IKEA smartverlichting werkt d.m.v. een eigen bridge (verbindingshub)

Klopt, Alleen staat het er in je eerst reactie zo vermeldt: "Waar ik me dan weer aan irriteer: de bridge kan ik nergens los vinden"
Waar ik dan vervolgens alleen uit kan halen dat het om de Philips Bridge ging, aangezien je em daar naar noemt, dus zo vreemd is het niet toch ;)
Anyhow, zoals reeds gezegd, het was goed bedoeld.
Maar helpt je dus niets verder.
Jammer maar helaas dus, laten we maar zeggen.
Ik zal volgende keer "verbindingshub" zeggen. Beloofd. ;)
Top :D
Anyhow, ik ben de verbindingshub nog steeds als losse koop aan het zoeken.
En dat is verdomt lastig kan ik je melden, al was jij daar zelf ook al achter, maar goed.
Maarrrr, mocht ik em nog vinden, dan hoor je nog van mij :Y)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 april 2017 15:05]

Bingo! Na tig omwegen heb ik de verbindingshub los gevonden:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40337806/

Feest. :9~

[Reactie gewijzigd door n-evo op 5 april 2017 15:19]

Nice, ook een prima oplossing dus.

Want inderdaad "Blijf het typisch vinden dat bij uitstek zo'n modulaire verkoper als IKEA de boel niet gewoon los in de winkel heeft liggen"

En daar geef ik je dan ook groot gelijk in.
…ťn aangezien het hier om LED lampen gaat, en die gaan nogal lang mee.
En dat maakt dan gelijk punt twee, wanneer je je een verbindingshub aanschaft, je lang niet altijd ook nieuwe lampen nodig bent, terwijl je deze er wel gelijk bij krijgt / "koopt"
Wat het naar mijn idee dan ook inderdaad jammer maakt, dat je de verbindingshub niet los kunt aanschaffen, mocht je de lampen al in je bezit hebben.
Beetje jammer dus inderdaad.
Maar goed, wat niet is kan nog komen.

Koppelverkoop lijkt het haast :X

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 april 2017 15:29]

Gelukkig hebben ze ze dus wel degelijk los. Scheelt weer. Wel raar dat ie niet gewoon naar boven komt als je naar "TRŇDFRI" zoekt.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 5 april 2017 15:45]

Top, nog beter dus.
Echt, ik was me inmiddels al helemaal scheel aan zoeken hiero namelijk, en nog steeds niet kunnen vinden.
Dus als je de link voor me hebt, dan zal dat super zijn.
Aangezien ik em zo kan toevoegen aan mijn collectie met zinnige links, en onder de juiste naam.
Wat maakt dat als dit ooit nog weer eens voorbij komt, ik die heren / dames hier gelijk van het juiste "adres" URL kan voorzien, waar ze em vervolgens kunnen vinden.
Plus, mocht ik me er zelf ooit nog eens een willen aanschaffen, ik weet waar ik moet zijn.
Bij voorbaat dank :)
Dank U :Y)

En genoteerd inmiddels (geknipt, en geplakt, maar goed :+ )
Ik ben gisteren in de IKEA geweest en de hub kan je los kopen. Alles uit het startpakket is los te kopen.
Philips zegt dat hun bridge ook zal werken met de IKEA verlichting
Thnx voor de info! Is iets om te overwegen. Heb alleen niet heel veel vertrouwen in Philips. Heb het al paar keer zien gebeuren in m'n omgeving dat een product van derden na een firmware update opeens niet meer functioneerde met hun bridge. Als ik hier zo lees zie ik hetzelfde verhaal een beetje terug. Voor support wijzen de producenten vaak naar elkaar.
zet je die 2 E27 lampjes op marktplaats.. ben je er zo vanaf
Let wel, dat je naast de aankoop van een hub ook de remote nodig hebt voor het pairen van de Ikea lampen. Anders schijnt het dus niet te werken... Bron:
https://youtu.be/yeYO_L4GKb4

[Reactie gewijzigd door Celluiar op 8 april 2017 00:31]

Bedankt voor de waarschuwing.
Ik van het weekend mijn woon- en slaapkamer omgezet naar de Ikea spullen en dat werkt prima! Wat erg mooi is, is dat de app meteen goed werkt (zie je wel eens anders).

Ik heb de startset van 84,95 (2 lampen van 980 lumen), de dimset van 29,95 (extra ab en lamp), twee losse spots van 14,95 p/s en een losse lamp van 19,95.

Handig is dat je een kleurtemperatuur kunt kiezen (2200, 2700 en 4000 Kelvin). Is allemaal van prima kwaliteit.

Oh, en ik werk niet bij Ikea :-)

Overzicht is op de site ook toegevoegd:

http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=TR%C3%85DFRI

[Reactie gewijzigd door TacoTaco op 5 april 2017 15:55]

Ik wacht sowieso nog even totdat het compatibility issue met de Hue Bridge is opgelost, maar ben wel benieuwd of de door jou genoemde kleurtemperaturen de enige instellingen zijn, of is dat op basis van presets en is dat handmatig nog witter te krijgen? Ik hoopte eigenlijk op kleurtemperatuur richting 5000K.
Standaard zijn in de app de drie temperaturen ingesteld (relax, normaal en wit dacht ik).
Ik zie nergens staan hoeveel lumen zo'n lamp maximaal geeft. Gek toch? Dat wil je toch weten?
Kijk maar bij de technische specificaties per lamp: http://www.ikea.com/nl/nl...partments/lighting/36812/
980 lumen voor een E27 lamp met kleurtemp, 1000 voor een witte en 400 voor een GU10 spot.
Zigbee standaard. Ben ik dan correct in de aanname dat het met een Hue bridge kan samenwerken?
One of the issues found is that the IKEA bulbs report their ProfileID as corresponding to the ZigBee Home Automation (ZHA) profile rather than the ZigBee Light Link (ZLL) profile.

As the IKEA bulbs do not behave fully compliant with the ZLL standard, they are rejected by the Hue bridge. IKEA is aware of this and informed us their intent is to have the IKEA smart lighting bulbs to work with the Philips Hue bridge. We offer our support to realize this in the future.
Aldus iemand van "Hue Developer Support" op de Hue forums 4 maanden geleden.
In de tussentijd lijkt er weinig veranderd te zijn van wat ik zo gauw kan vinden.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 april 2017 17:57]

Dit zou wel de bedoeling moeten zijn van Zigbee (open source), maar .NCK boven je zegt dat hij ze niet gekoppeld krijgt.
Zigbee is een open standaard, niet open source. Voor niet-commerciŽle toepassingen zijn de specificaties gratis beschikbaar, maar zodra iemand er geld mee wil gaan verdienen moet er jaarlijks betaald worden aan de ZigBee Alliance groep.
ZigBee heeft ook geen GPL licentie waardoor het onmogelijk is om ZigBee applicaties te mengen met veel van de bestaande open source toepassingen.
In BelgiŽ zijn ze al een aantal maanden te koop. Het werkte wel met een oude Hue firmware, daarna niet meer (filmpjes van te vinden op Youtube). Philips wijst IKEA aan als de schuldige, IKEA wijst Philips aan.
IKEA kan wijzen wat ze willen, maar Philips is natuurlijk helemaal vrij om zijn eigen firmware ZLL compliant te maken en daarmee ZHA support te laten vervallen.
Dat zelfde is gebeurd met de oude Philips Living Colours en de Jung ZLL licht schakelaars. Als ik die nu probeer aan te melden, zie ik ze netjes in de logs van de Hue bridge voorbij komen, gevolgd door de melding dat ie ze lekker gaat negeren...
Goed dat ze in de wereld van slimme verlichting instappen. Ik wil al heel lang Philips Hue. Vind het alleen wel erg duur. Als je een beetje in je hele huis (3 kamer woning) slimme verlichting wilt ben je zo meer dan 1000 euro kwijt.

Want in mijn ogen heeft het pas zin als je het in elke kamer hebt.

Dit is natuurlijk ook niet goedkoop, maar dat het basispakket 84 euro is in plaats van 199 euro maakt het voor een hoop mensen wel toegankelijker.

Google Home, Apple Homekit integratie komt vast met de tijd. Moeten eerst licenties krijgen en gecontroleerd worden. Maar ik heb er vertrouwen in aangezien het op het Zigbee platform zit.
Bij Ikea zijn het (zover ik kan vinden*) 2 witte lampen en een Bridge voor 85 euro, bji Hue zijn het 3 gekleurde lampen (en kost 179). Een Hue Starter White (bridge, 2x wit) kost 75,

* Ikea starter heb ik tot nu toe alleen op ikea.com gevonden voor $79 met 2 witte lampen.

[Reactie gewijzigd door BrokenTable op 4 april 2017 18:11]

Nee, bij Ikea kan je de kleurtemperatuur van de lampen instellen. En er zit een afstandsbediening bij.
Betekend dit dat je net als hue allerlei kleuren kan instellen?
Nee, warm wit of koud wit.
Als je een beetje in je hele huis (3 kamer woning) slimme verlichting wilt ben je zo meer dan 1000 euro kwijt.

Hetgeen ook mooi aangeeft dat het als kostenbesparing geen zin heeft. Dat is niet flauw bedoeld, maar het is dus vooral hobby (laten we eerlijk zijn O-) ) van manlief en goed, ik geef het toe, wellicht mooier licht in het huis.
En toch niet, Ok, het is een investering, maar ik heb wel ieder jaar geld terug gekregen op m'n energie nota.
Afgelopen jaar was dat §480,00, jaar daarvoor rond de §300.
Jaar daarvoor ook, weet alleen niet meer hoeveel.
En mijn termijnbedrag ging ook ieder jaar een paar tientjes naar beneden.
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat ik nu de investering wel terug verdient henen ga vanaf dit jaar de vruchten plukken.

Iedere ruimte is voorzien van Hue lampen, 42 in totaal waarvan de meeste via aanbiedingen gekocht zijn over de grens.
Als je led-lampen van 5 euro bij Action of Ikea had gekocht, dan was de energiebesparing identiek. En had je 800 euro aanschafkosten bespaard.
Maar dan kan je niet dimmen op elk gewenste licht temperatuur, kan je niet diverse scenes maken en heb je geen automatisering. Tevens kan je dus ook niet het licht uit doen indien je dat vergeten bent als je al onderweg of op je werk bent.

Met die 5,- de stuk ben je er bog niet, je dient ook meerdere dimmers te kopen waar wel een ander prijskaartje aanzit.
Die dimmers werken waarschijnlijk niet op de 5 euro lampen van de action! Om led te dimmen heb je speciale lampen nodig, maar die zijn nog steeds goedkoper dan de philips hue lampen.

Het is echter ieder wat hij wil, de philips hue lampen hebben iets meer stroom nodig, ze moeten immers contact houden met de bridge. En bovendien moet de bridge van stroom worden voorzien en zijn de lampen in aanschafwaarde duurder. Verder is het maar de vraag of hue lampen net zo lang leven als een standaard ledlamp!

Uiteraard is er nog steeds een besparing ten opzichte van gloeilampen of halogeenverlichting. Het is aan de klant of hij de meerkosten over heeft voor de functionaliteit dat het hem biedt. Ook kan je kiezen om witte hue lampen te nemen, deze zijn ook een stuk goedkoper dan gekleurde lampen.
Die dimmers werken waarschijnlijk niet op de 5 euro lampen van de action! Om led te dimmen heb je speciale lampen nodig, maar die zijn nog steeds goedkoper dan de philips hue lampen.
Klopt
Het is echter ieder wat hij wil, de philips hue lampen hebben iets meer stroom nodig, ze moeten immers contact houden met de bridge. En bovendien moet de bridge van stroom worden voorzien en zijn de lampen in aanschafwaarde duurder. Verder is het maar de vraag of hue lampen net zo lang leven als een standaard ledlamp!
Hierdoor verbruiken ze misschien wel meer dan je oude lampen.
http://www.lowtechmagazin...derwetse-gloeilampen.html
Uiteraard is er nog steeds een besparing ten opzichte van gloeilampen of halogeenverlichting. Het is aan de klant of hij de meerkosten over heeft voor de functionaliteit dat het hem biedt. Ook kan je kiezen om witte hue lampen te nemen, deze zijn ook een stuk goedkoper dan gekleurde lampen.
Kijk, of je er energie mee bespaart is de vraag, dat hangt af van de situatie bij jou thuis. Het is echt de functionaliteit waar je dit voor moet doen. Ik hoef niet per sť allerlei kleurtjes in mijn woonkamer.
Zacht warm licht 's avonds en iets witter helder licht als er gewerkt moet worden is ruimschoots genoeg voor mij. Dat is zelfs zonder dimmer te realiseren (2 lampen ipv 1)
Eens. Goede inbouwleddimmers zijn ontzettend duur.
Niet dimmen klopt. Op afstand aan en uit doen kan ik echt wel met mijn Domoticz setup. Sterker, ze schakelen automatisch bij zondsondergang en schakelen automatisch uit. Ik heb ze overigens vd Kruidvat led. Ik heb een pesthekel aan dat witte licht beneden en heb flame als kleur. Lekker warm licht.
Ik zou het vooral willen gebruiken als een soort inbraak beveiliging. Als ik op vakantie ben kan ik het licht 's avonds aandoen voor enkele uren om de indruk te geven dat er iemand thuis is. Ik kan natuurlijk ook met een gewone timer werken en dat zal dan beter koop zijn. Het is wel zo dat het licht op donkere dagen even vroeg of laat aangaat als op heldere dagen. Enfin zo zag ik het een beetje, misschien ben ik daar mis in. :?
Ik zou het vooral willen gebruiken als een soort inbraak beveiliging. Als ik op vakantie ben kan ik het licht 's avonds aandoen voor enkele uren om de indruk te geven dat er iemand thuis is. Ik kan natuurlijk ook met een gewone timer werken en dat zal dan beter koop zijn. Het is wel zo dat het licht op donkere dagen even vroeg of laat aangaat als op heldere dagen. Enfin zo zag ik het een beetje, misschien ben ik daar mis in. :?
Daarvoor is dit veel te duur. Als je zoals Afroman9 aangeeft ruim 1000 Euro uit geeft aan verlichting dan loop je misschien wel eerder kans om inbrekers te trekken. Kijk die heeft kleurtjes, dus veel geld. Daar valt vast wel iets te halen. Vergezocht misschien maar toch.

Nee je kunt gebruik maken van gewone timers, dat hebben sommige boeven ook door (zelfs al te zien in Home Alone (2 of 3 of..)
Er zijn echter ook random timers die dus willekeurig aan en uit gaan.
Die zijn lijkt me goedkoper als een set HUE-lampen en verbruiken vermoedelijk ook minder stroom.

Daarnaast kun je gebruik maken van schemerschakelaars (al vermoed ik dat die random-timers daar ook al rekening mee houden)
Als je led-lampen van 5 euro bij Action of Ikea had gekocht, dan was de energiebesparing identiek. En had je 800 euro aanschafkosten bespaard.
En dan heb je het extra sluipverbruik nog niet meegerekend.

Daar heb je met een Action-lamp geen last van gehad.
Gewoon hele warme winters gehad.

En wellicht heb je oude dimmers + hallogeen vervangen door LED, dat zet inderdaad zoden aan de dijk.
De besparing is op de electriciteitsnota geweest, niet op gas.
En we hebben hier geen elektrische kachel maar een gewone CV die op gas werkt
Dat scheelt wel enorm op de rekening zeg!
480 euro komt overeen (bij 0,25 euro/kWH) met een besparing van 1920 kWH per jaar (dus ruim 5 kWh per dag)!
Aangezien ik deze investering ook overweeg, ben ik nieuwsgierig wat je eerst gebruikte als verlichting. Waren dit gewoon gloeilampen?
Heel veel halogeen en ja, ook gewone gloeilampen.
als ik terugdenk aan wat hier hing had ik bijn 600watt aan verlichting (halogeen spotjes) alleen al in de woonkamer hangen en staan.
Ik vind het wel fijn als je maar 1 lichtpunt hebt en 2 kampen onafhankelijk wilt regelen. Of ergens een dimmer wilt (want inbouwdimmers zijn ook heel duur).
Ik ben aan het wachten op de levering van mijn ingebouwde kasten. Van zodra ik die binnen heb, ga ik ook experimenteren met ledstrips. Ik zoek ze echter bij dresden elektronik te halen.
Goedkoper dan de Hue en zou compatibel wezen.
Ik heb 2 van die FLS-PP's gehad, ik heb er een Klik-Aan-Klik-Uit schakelaar moeten zetten omdat ze regelmatig vast liepen.
Doe je alles uit, blijft de ledstrip aan de FLS-PP branden, heel irritant.
Ik heb nu de Ledstrips van Philips Hue, die werken altijd.
Naar mijn idee moet je het alleen doen waar het zin heeft en wat toe kan voegen. Goed punt om te beginnen is denk ik wel je woonkamer.

Ben zelf ook in de woonkamer begonnen om bijv te kunnen dimmen met een film. De slaapkamer heb ik pas later gedaan toen de Hue White uit kwam voor een kleine 20 euro. Bijkeuken hangt nu ook een Hue White, maar pas sinds de bewegingssensor uit was (loop ik vaak in en uit, en lichtknop zit raar bij binnenkomst). Al met al heeft het me een kleine 400-450 gekost denk ik voor een woonkamer, slaapkamer en bijkeuken. Gang en badkamer niet aangezien normaal licht daar al afdoende is vind ik zelf.
Je kan ook de lampen van INNR halen, deze liggen in de schappen bij de gamma.
Deze zijn gewoon te koppelen met de hue bridge.

Scheelt een hoop geld
Voordeel van INNR: goedkoper en geven echt kleuren weer (groen is bij hue niet echt groen bijvoorbeeld).
Nadeel van INNR: gradueel een lamp aan laten gaan gaat met iets meer trappen dan bij HUE lampen. De hue lampen zie ik vrijwel niet automatisch feller worden maar de INNR lamp zie ik "springen". Klein nadeel natuurlijk, maar voor mij wel opvallend.
Goed dat ze in de wereld van slimme verlichting instappen. Ik wil al heel lang Philips Hue. Vind het alleen wel erg duur. Als je een beetje in je hele huis (3 kamer woning) slimme verlichting wilt ben je zo meer dan 1000 euro kwijt.
En dan heb je het extra sluipverbruik nog niet meegerekend.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 5 april 2017 14:00]

Damn, hier heb ik helemaal geen rekening mee gehouden wist je dat? Terwijl het zo logisch is. Ga nu nog twijfelen ook of het wel echt zo'n goede aankoop is! Bedankt voor je scherpte!
Het is precies zoals rku4u hierboven al aangeeft:
Het is aan de klant of hij de meerkosten over heeft voor de functionaliteit dat het hem biedt. Ook kan je kiezen om witte hue lampen te nemen, deze zijn ook een stuk goedkoper dan gekleurde lampen.
Dan nog zou ik het narekenen. Deze ikea's hebben een standby-verbruik van 0,5 W. Daar komt bij het verbruik van de hub. Het kan dan nog steeds zijn dat ze zuiniger zijn als de gloei- of halogeenlampen die je ermee vervangt. Zuiniger als gewone -al-dan-niet-dimbare- leds van vergelijkbare kwaliteit zullen ze allicht niet zijn.

Simpele recht-toe-recht-aan leds zijn het goedkoopst. Wil je kunnen dimmen dan zijn je lampen duurder (maar niet zo duur als Hue) en heb je een voor die lampen geschikte dimmer nodig (kan ook tot §120 per stuk zijn),
Zelfs een peertje heeft tegenwoordig wifi.
Zelfs een peertje heeft tegenwoordig wifi.

Vraag me af hoeveel stroom dit extra gebruikt tov een domme peer O-)
Ongeveer 0,3 watt voor WIFI (gebaseerd op de ESP8266)
Zigbee gebruikt nog veel minder dan dat.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 4 april 2017 21:10]

IKEA geeft een standby-verbruik op van 0,5W.
Heb mijn lifx-lampen nog niet gemeten maar wat andere ervaringen (dus off-topic):
Plugwise bridge: 4 watt
KaKu dimmer standy : < 1 watt
tv, kpn-receiver, blueray, stereo, wii standby samen : 22 watt
Nope. Zigbee is geen wifi.
Ik vraag me altijd af bij dit soort slimme lampen. Is het nog steeds mogelijk om je eigen dimmer/ schakelaar te gebruiken? Of gaat de input echt alleen maar via de app of afstand bediening? Anders zijn dat zoveel stopcontacten te plaatsen op gekke hoogte :+

edit: Nu ik er zelf over nadenk, nee waarschijnlijk niet. Ik gok dat de meeste mensen hun schakelaar door verbinden of op aan laten staan als zij slimme lampen gebruiken?

[Reactie gewijzigd door chickpoint op 4 april 2017 18:46]

Fysieke knoppen zijn nog steeds het handigst kom je heel snel achter. Sta je in de woonkamer in het donker omdat je smartphone nog in de slaapkamer lag :+
Nee hoor! je zegt dan gewoon " Alexa, Living on"
Ook de bediening via smartphone is al achterhaald.
Spraakbesturing is veel handiger omdat je dan letterlijk je handen vrij houd.
Met in de ene hand een schaal chips en in de andere hand een biertje kun je dan zonder problemen de verlichting ( en nog veel meer ) regelen.
Je moet alleen niet te dronken zijn omdat Alexa je dan niet meer verstaat :P
spraakbesturing is niet perse handiger............geautomatiseerd is het handigst. of op stand van de zon, of motion. dan hoef je helemaal niet te roepen.
en als de film start dimmen de lichten automatisch.
Het woord "Handiger" had ik gekozen omdat ik het wel grappig vond samen met daarachter "handen vrij".
De Amazon Alexa - Dot in mijn geval - is immers ook een klein onderdeel van de huisautomatisering. Niet een op zichzelf staande oplossing.
Doordat er duizenden verschillende "skills" beschikbaar zijn kan Alexa samenwerken met heel veel apparaten die je ws toch al hebt; bijv. Nest thermostaat de Harmony Hub, Hue lampen, slimme stopcontacten, etc, etc..
In mijn geval gaat als ik een film wil kijken na het zeggen van " Alexa, turn on movie" de versterker aan op de juiste HDMI-ingang; de mediaspeler start op en de TV schakelt in op de juiste ingang. De kachel gaat iets hoger ( van stilzitten krijg je het koud ;) ) en de lampen bij de TV dimmen tot de gewenste waarde en kleur. Tegen de tijd dat ik dan vanaf de keuken met de schaal chips en het biertje bij de bank aangekomen ben is alles al opgestart. Ook "handig" is het boodschappenlijstje als je bij de laatste zak chips bent aangekomen. Je kunt dan zeggen dat ze even "chips" op de boodschappenlijst moet zetten. Bij het volgende bezoek aan de plaatselijke super heb je dan in je telefoon een boodschappenlijstje staan met producten die op zijn zodat je die dan niet vergeet. Ik vind het roepen van commando's zo gemakkelijk dat ik soms zelfs vraag hoe laat het is terwijl er dan een klok vlak voor mijn neus hangt. Ga ik de deur uit dan vraag ik nog even hoe het verkeer is op weg naar werk en wat de weersverwachtingen zijn voor mijn regio.
( woon vlak bij de Duitse grens dus kan mooi de dichtstbijzijnde Duitse regio kiezen om toch nauwkeurige weersverwachtingen en temperatuur te krijgen )
Wat betreft het verkeer naar werk heb ik gewoon mijn woonplaats en de stad waar ik werk op kunnen geven. De Amazon Alexa wordt immers officieel nog niet ondersteund in Nederland en BelgiŽ.

Sorry, deels off-topic..

[Reactie gewijzigd door lowo op 6 april 2017 11:01]

Dat heb ik veel thuis; zon uit, spotjes aan. Werkt ultra goed.
Mooie is ook dat je dit offgrid kunt doen. Voor §8,- heb je 12 spotjes.

http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/30299292/

Twee jaar terug zaten er op dit paneel van §12,- minder lampjes. Nu dus 24.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 april 2017 14:43]

Oude dimmers hebben met slimme verlichting geen enkele meerwaarde en dus geen enkel nut meer. Dat zit namelijk al in slimme verlichting ingebouwd. Dus al die oude dingen kan je dan weggooien, weggeven of op Marktplaats zetten.
Oude dimmers hebben met slimme verlichting geen enkele meerwaarde en dus geen enkel nut meer. Dat zit namelijk al in slimme verlichting ingebouwd. Dus al die oude dingen kan je dan weggooien, weggeven of op Marktplaats zetten.
Dan moet je het wel uit je woning slopen. Als dat echt goed is ingebouwd kost dat toch aardig wat moeite en mag je misschien je muren wel opnieuw granollen.
Huh? Dat zit gewoon in een standaard wandcontactdoos. Daar hoef je niets voor te slopen. En dan nog, je kan het altijd laten zitten. Het heeft alleen geen nut meer dan.
Als het alleen in de standaard wandcontactdoos zit ja, maar soms is het dieper ingebouwd hoor, zeker die 12V halogeensystemen. Heb je een systeemplafond dan is het nog te doen maar anders wordt het je plafond openbreken.
Ja, maar in halogeensystemen kan je sowieso geen LED-lampen, of HUE-lampen, of wat voor een lampen dan ook met normale fittingen kwijt. Dus dat is hier effe niet aan de orde. :)
Zelf heb ik geen 12v-halogeensysteem maar wel drie armaturen met GU10 en sinds de verhuizing in m'n systeemplafond ook halogeen met een dimmer maar dat is alles GU10.

Van HUE weet ik het niet (is zowiezo te duur) maar in deze IKEA-lijn zit wel degelijk een GU10-lamp. (zie post van Balance)
Echter gezien die 14,95 kost (schijntje vergeleken bij HUE) en een Action lamp maar 3,95 vindt ik het verschil wel groot.

Ik speel wel met de gedachte om de halogeen die er nu in zit te vervangen door led, echter moet je dan wel dimbare leds kopen (die zijn ook fors duurder) en dan is het maar de vraag of het gaat werken met de huidige dimmer en of het evenveel licht geeft.

Voor de prijs die deze IKEA kost vermenigvuldigd met het aantal lampen dat in mijn plafond zit loopt het bedrag toch al aardig op.
Aha, ik dacht in eerste instantie dat de Ikea alleen normale fittingen zou hebben op deze lampen, maar er zijn dus ook GU10 lampen.

Hij is wel dimbaar staat erbij: TRŇDFRI Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum, § 14.95.

Je zou er gewoon 1 moeten kopen en inprikken. Dan zie je vanzelf of hij ook dimt in jouw systeem zonder dat je daardloos gaat dimmen.
Hij is wel dimbaar staat erbij: TRŇDFRI Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum, § 14.95.

Je zou er gewoon 1 moeten kopen en inprikken. Dan zie je vanzelf of hij ook dimt in jouw systeem zonder dat je daardloos gaat dimmen.
Dit product wordt draadloos gedimd. Met IKEA slimme verlichting kan je je verlichting dimmen zonder dat je een vaste installatie hebt.
De lichtbron is niet geschikt voor gebruik met een vast geÔnstalleerde dimmer.
Levensduur led ca. 25.000 uur.
Standbyverbruik: 0,5W


Nee dus. En dimmers zijn er in verschillende soorten en maten.
Sommige dimmen alleen gloeilampen, andere ook halogeen en weer andere zijn ook geschikt voor pl of led.

Daarnaast komen bij de prijs ook de verzendkosten. Zelf naar de IKEA gaan is niet echt iets dat voor de hand licht. De dichtsbijzijnde Nederlandse Ikea is met OV ruim 2½ uur reizen en met de auto precies de helft (enkele reis) met 10 liter benzine en tolkosten.
De dichtsbijzijnde Belgische Ikea is eveneens 2½ uur reizen met OV en met de auto bijna een uur (enkele reis) met 5 liter benzine maar deze is niet op zondag open en omdat we op weekdagen werken zouden we daarvoor vrij moeten nemen.
Kortom dat is in beide gevallen een tijdrovende en kostbare grap.
Nee dus.
Nou, en daarmee zijn we dan weer mooi bij mijn eerste post aanbeland @chickpoint op 4 april 2017 19:15 uur.
Er zijn ook 'domme' dimbare leds. Ook die zijn echter een stuk duurder als gewone domme leds (Action), een beetje vergelijkbaar met deze ikea's.
Kost 20 euro / lamp GU10 dimbaar en kleur kan van warmwit to witwit ook nog is.
Je hebt er ook fysieke schakelaars voor. Dat zijn eigenlijk afstandsbedieningen. Die kan je op de plek van de originele schakelaar hangen.
Hey Chickpoint!
Niet direct, maar bijvoorbeeld Klik Aan Klik Uit heeft modules die je kan inbouwen op de plek van je lampenknop en vervolgens kan pairen met een ogenschijnlijk normale lampenknop, alleen werkt dit via 433MHz.
Ook iets waar Philips aan denkt met bijvoorbeeld de Tap en de dimmer. Geen bekend gezicht, maar wel meer functies!
Het ziet er misschien niet meer normaal uit, maar fysieke knoppen zijn nog (bijna) altijd een must.
Ik heb mijn slimme lampen nog achter een altijd aan knop hangen, maar gebruik tegenwoordig een afstandsbediening om mijn LIFX en KaKu te schakelen. Door mijn Homey kan ik 1 Action afstandsbediening(433) ook als aan/uit knop voor mijn LIFX(WiFi) gebruiken, zonder hem echt uit te zetten.
Wat houd verbindingshub in?
Zigbee dus ook homey support.
Zigbee is vooralsnog niet te gebruiken omdat de grootste ´klant´ nl Philips Hue meer dan prima via de bridge zelf aan te sturen is. Vergt ook meer werk dan bijvoorbeeld Z-Wave geven ze aan in een blog: https://blog.athom.com/20...ologieen-bestaan/?lang=nl
Zigbee, dus Homey gaat er mee aan de slag kunnen.
De verbindingshub is de gebruiksvriendelijke interface van IKEA voor de klant. Om de mogelijkheid aan te bieden om met een smartphone(of PC), via de IKEA app (WiFi) de lampen aan te sturen (Zigbee), wordt gebruik gemaakt van een bridge (brug) tussen de technologieŽn.
De Bridge zet dus feitelijk de handelingen van de app om in signalen voor de lampen(Zigbee). Een LIFX of Mi Light heeft bijvoorbeeld WiFi, hiervoor is geen verbindingshub nodig, deze kan direct met de smartphone(of PC) praten.

[Reactie gewijzigd door Thaaa op 5 april 2017 12:47]

https://github.com/athombv
Gisteren zijn de eerste stappen voor zigbee op Homey gezet (althans: naar buiten toe)/
In gehele mijn wooning voorzien van Pharox LED-lampen en die doen het nog steeds erg goed en al die lampen zij 6 watt behalve de woonkamer die is 9 watt editie vond 6 watt net wat te donker :)

Leuk dat dit mogelijk is maar je kan net zo goed zonder smart kopen kost ook veel minder en je hoeft maar op een knopje te drukken.

Al die extra's is leuk om te hebben maar hoe vaak ga je daar gebruik van maken?

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 4 april 2017 18:00]

Je bent duidelijk niet de doelgroep. Techneuten zijn in het algemeen lui en doen alles om hun leven gemakkelijker te maken (waar ze dan wel weer veel moeite voor doen). Ik vind het heerlijk om vanuit mn bed met 1 knop alle lampen in het huis uit te zetten en een sensor te hebben voor ruimtes waar je doorheen loopt of kort bent (hal, wc). Als je dat niet interessant vindt kun je geld in je zak houden
Techneuten lui?

Als een techneut lui is, wat is de gemiddelde consument dan?

Die wil alleen een lampje in een fitting draaien en een app'je downloaden. De werking van de app moet in ťťn oogopslag duidelijk zijn en alles moet in ťťn keer werken. Anders lopen ze direct terug naar de winkel.
Techneuten zijn een heel specifiek soort lui: ze zijn bereid heel veel energie te steken in het versimpelen of verbeteren of liefst compleet automatiseren van sets handelingen die ze vaak moeten doen. Het mag heel wat kosten in tijd en geld en aandacht om dat voor elkaar te krijgen.
Ik vind het heerlijk om vanuit mn bed met 1 knop alle lampen in het huis uit te zetten
Pffff waar haal je de energie vandaan.... alles handmatig uitzetten.
Bewegingssensoren overal, nooit meer een schakelaar nodig, nooit meer denken "shit, heb ik het licht op zolder nu uitgedaan?"
Dat kan toch ook allemaal met niet-smart lampen?
Als je draden wil trekken en alles 1 op 1 wil verbinden dan zou dat in theorie kunnen. Met een slim systeem kun je koppelen door alleen in je app dingen aan te passen.

Ik heb nog steeds op allerlei plekken fysieke knoppen zitten, maar het feit dat ik de functie van deze knoppen en sensors kan laten veranderen afhankelijk van tijd van de dag/licht etc geeft veel meer vrijheid dan elke lamp aan een enkele sensor te moeten koppelen.
Een beetje serieus domotica systeem kan dat ook allemaal.
Wat wil je daarmee zeggen?
Ik! Ik heb de verlichting van de complete benedenverdieping al jaren weggeautomatiseerd. Werkt zeer goed, zie mijn eerdere commentaar (https://tweakers.net/nieuws/123149/ikea-start-verkoop-slimme-verlichting-in-nederland.html?showReaction=9832333#r_9832333).
Ik vind het dan ook erg leuk om dit soort zaken uit te zoeken, maar het is ook erg prettig.
Hoe dim jij je LED-lampen dan nu?
Er zijn genoeg LED lampen die met conventionele dimmers werken.
Dan wel met dure conventionele dimmers. Die van § 19,95 per stuk gaan niet werken.
die kwamen vroeger standaard met dimmers
nu is het gescheiden en weer toegevoegd tegen belachelijke prijzen

we krijgen een goedkope uitvinding na jaren opnieuw voorgeschoteld tegen schandalige meerprijs