Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nexus 6-telefoons met Android 7.1.1 krijgen downgrade naar Android 7.0

Door , 50 reacties

Sommige eigenaren van een Nexus 6 krijgen van Google een downgrade van Android 7.1.1 naar Android 7.0. De 'update' is volgens Google nodig om ota-updates in de toekomst mogelijk te maken voor het toestel uit 2014.

Wie nu Android 7.1.1 via sideloading op de Nexus 6 heeft gezet, krijgt een melding dat er een update is naar Android 7.0, melden veel gebruikers op Reddit. Een Google-medewerker zegt in de thread dat de downgrade nodig is voor het ontvangen van ota-updates op het toestel. "Iedereen die in de toekomst builds wil blijven sideloaden of flashen, kan op Android 7.1.1 blijven."

Als Nexus 6-eigenaren na de 'update' naar 7.0 problemen hebben, zouden ze hun toestel terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen, aldus de Google-medewerker. Dan zou het weer naar behoren moeten functioneren.

De ota-updates die nog gaan komen zullen voornamelijk beveiligingsupdates zijn. Google had als indicatie gegeven dat de ondersteuning voor nieuwe Android-versies voor de Nexus 6 eind vorig jaar zou aflopen. De zoekgigant geeft zijn toestellen wel drie jaar beveiligingsupdates en die support eindigt dus komend najaar.

Er zijn de afgelopen tijd veel problemen geweest met updates voor het door Motorola gebouwde Nexus-toestel uit 2014. De Android 7.0-build kwam al veel later uit en bij 7.1.1 ging het niet veel beter.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-03-2017 • 07:41

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Nexus support eindigt nu met Android 7.0.
3 jaar support is eigenlijk veels te kort. Moet je nu al terugvallen op een custom rom om behoorlijke updates te krijgen.
Is lineage os wat nu cm opgeheven is?
Tja, die korte support vanuit de fabrikant zal je moeten accepteren in het Android landschap. Fabrikanten hebben daar zelf de macht over of ze wel of niet bepaalde toestellen updaten. Custom ROMs zijn gelukkig talrijk, zolang je een Qualcomm SOC hebt.
Maar Google als fabrikant van dit toestel zou toch een goed voorbeeld moeten neerzetten
ze houden zich aan hun eigen regels en geven daarmee het goeede voorbeeld, 2 jaar jang upgrades, 3 jaar beveiligingsupdates (dat is inclusief die twee jaar aan upgrades). Ondanks dat ik van mening ben dat hun regels niet helemaal goed zijn kwa beveiligingsupdates. Voor honderden tot bijna duizend euro verwacht ik op zijn minst 5 jaar beveiligingsupdates.
Als Google al maximaal twee versieupdates geeft aan zijn dure toestellen, dan hebben andere fabrikanten natuurlijk geen enkele reden om hun toestellen meer dan één versieupdate te geven. Google geeft een erg slecht voorbeeld.

Android is qua updates gewoon door en door verrot. Dat moet echt eens veranderen vind ik, maar dat zal niet gebeuren :)

[Reactie gewijzigd door marhalm op 16 maart 2017 10:56]

een upgrade van android 6 naar 7 is vergelijkbaar met win 7 naar win10. het hoeft niet want je hebt voor een bepaalde androidversie betaald. het enigge probleem in kwestie is dat de beveiligingsupdates snel stoppen omdat er zo snel nieuwe versies van android uitkomen.
sorry maar hoe kan je voor een gratis os betaald hebben, android is volledig gratis zolang deze van google komt en zij verdienen aan advertentie inkomsten + een percentage van de store verkopen.

dit is totaal niet vergrlijkbaar met een windows upgrade waar men wel degelijk voor betaald hebben.
de enige reden dat telefoons niet meer ondersteund worden na x aantal jaar (normaal 3) is omdat er veel ontwikkel en test tijd zit in het werkend maken van een nieuwe android versie
Tja die ontwikkel-/test-/ondersteuningstijd kost nu eenmaal geld.

En daar vragen fabrikanten wel degelijk geld voor. Helaas zijn vele ARM drivers voor GPU's e.d. ook zo closed als het maar kan zijn.

[Reactie gewijzigd door freaky op 16 maart 2017 13:39]

ze houden zich aan hun eigen regels en geven daarmee het goeede voorbeeld, 2 jaar jang upgrades, 3 jaar beveiligingsupdates (dat is inclusief die twee jaar aan upgrades). Ondanks dat ik van mening ben dat hun regels niet helemaal goed zijn kwa beveiligingsupdates. Voor honderden tot bijna duizend euro verwacht ik op zijn minst 5 jaar beveiligingsupdates.
Het wordt dringend tijd dat er een wet komt die fabrikanten verplicht om langer updates te geven! Zelfde voor al die toestellen zoals ip cameras, home automation devices en al die andere iot dingen.

Stel dat je een Nexus 6 in 2016 gekocht hebt, dan heb je dus binnenkort de keuze: verder werken met een smartphone die geen updates meer krijgt en dus niet veilig is, of al na een jaar terug een nieuwe smartphone kopen. Dat kan toch echt niet meer?!

[Reactie gewijzigd door Kefke op 16 maart 2017 10:34]

Het probleem met jou redenatie, je koopt op dat moment al een 2 jaar oude telefoon. Google telefoons hebben de beste updates van het hele Android ecosysteem. Echter ook niet oneindig. Het punt over een wet er voor, als dat door Nederland zelf geregeld wordt vermijden fabrikanten toch gewoon Nederland? Het is niet dat dit een hele grote afzetmarkt is ofzo... Of ze brengen hier alleen telefoons van 800 euro uit, 1x in het jaar een nieuw model per merk. Nee, dat is niet handig. Laat het dan fabrikanten verplicht stellen na 2 jaar een Guide met source online te zetten zodat je zelf de Android source kan combineren met het spul van een telefoon. Al stopt dit ook tot het driver model aanpast of dergelijke.
Hoef je niet te verwachten. Zelfs op Chromebooks hoef je maar 5 jaar support te verwachten, i.t.t. de ~10 jaar voor Windows (gegeven dat je de licentie hebt gekocht, geïnstalleerd en gebruikt tijdens de release van die versie). En nu dat ik het zeg, best wel apart dat Google 5 jaar support kan leveren voor Chromebooks, en maar 3 tot 4 jaar voor een telefoon. En het wrange is, dat na de stop van support, Google (en eventueel de OEM, liggend aan de meegeleverde apps) nog steeds geld aan je verdient d.m.v. ten koste van je privacy.
Behalve voor minder populaire telefoons, met een Nexus heb je daar natuurlijk geen last van.
Grappig. Lees net het artikel over het einde van de ondersteuning van de iPhone 5c. Ook na drie jaar ten einde. Is dus niet een Android eigen probleem.
Ja, LineageOS is prima. Ze zijn begonnen met een goede versie - waarschijnlijk de laatste CM versie - en laten wekelijks een NIGHTLY op ons los. LineageOS in combinatie met Gapps (pico, in mijn geval) maakt van de Nexus 6 een toestel dat volgens mij nog jaren mee kan gaan,

[Reactie gewijzigd door The Incantation op 16 maart 2017 08:04]

LineageOS heeft in ieder geval de levensduur van mijn Nexus 5 verlengd. Nadat de beveiligingsupdates stopten in november/december heb ik wat getwijfeld over een nieuw toestel maar de Nexus 5 is zo'n lekker toestel dat ik 'm niet kwijt wilde. Vanaf het moment dat LineageOS kwam heb ik dat geinstalleerd en ik ben er vanaf het begin blij mee. Ik zit op Android 7.1.1 met -sinds vorige week- de beveiligingsupdate van 5 maart. LineageOS is een prima oplossing om een toestel nog langer mee te laten gaan. En het draait soepel en makkeijk op een Nexus 5 dus de Nexus 6 zal vast ook geen problemen opleveren.
Ik zit met mn Nexus 5 nog op security patch level van oktober 2016 -_- ben wel aan het kijken naar een andere telefoon maar heb er nog steeds geen geschikte vervanger kunnen vinden. Of te groot (vooral de breedte), verkeerde Android versie of te slecht scherm (resolutie & helderheid)
en de 5X al bekeken?
is een heel goed toestel.
Die heeft al net zo'n goede support van Google als mn Nexus 5: vanaf eind dit jaar geen support meer.
dan zal ik tegen dan ook uitkijken... was ik me nog niet van bewust
Een wekelijkse nightly :?
Moet dat niet een weekly heten dan?...
Da's een goeie, nooit bij stilgestaan. Maar ze noemen het zelf op de LineageOS pagina een Nightly.
eigenlijke wel voor zo' n topprijs. je betaalt de hoofdprijs om na 1-3 jaar te horen dat je weer een nieuwe moet halen omdat je os niet meer ondersteund word. http://blog.acthompson.ne...re-operating-systems.html is een goed artikel dat bescrijft dat we tegenwoordig een zeer beperkt aanbod hebben aan verschillende besturingssystemen. Eigenlijk zouden we meer mensen moeten hebben die echt nieuwe besturingssystemen bouwen (en niet iets rondom een bestaande kernel)

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 16 maart 2017 08:08]

Eigenlijk zouden we meer mensen moeten hebben die echt nieuwe besturingssystemen bouwen (en niet iets rondom een bestaande kernel)
En dan? Het lijkt me vrij duidelijk dat de markt daar totaal niet op zit te wachten als deze besturingssystemen niet beschikken over een app-aanbod. En zelfs het grote Microsoft krijgt het niet voor elkaar om hun mobiele OS goed in de markt te zetten.
Dat klopt, maar zonder alternatieven worden de bedrijven die al zo machtig zijn aleen maar machtiger omdat er niemand is die hun monopolie af kan of probeert te pakken. En met een monopolie komt ook promotie van eigen producten waarmee ze een nog sterkere monopolie krijgen. Hiervoor is een tegengeluid nodig in de zin van nieuwe besturingssysteem. Linux was ook ooit een hobbyproject en is nu uitgegroeid tot een begrip in de ICT wereld, dus het is mogelijk.
Linux is dat misschien op ICT gebied, maar toont ook juist aan dat het voor de grote massa helemaal niet doorgezet heeft als volwaardig alternatief voor Windows. We hebben op dit moment op de mobiele markt 2 volwaardige en concurrende besturingssystemen voor de brede consumentenmarkt. Eigenlijk is dat al meer dan we op de desktop-PC markt ooit gehad hebben. Want ook Apple heeft daar voor de massa nooit echt door kunnen pakken.

Ontwikkelaars zitten ook helemaal niet te wachten op nog een OS waar ze hun apps voor moeten schrijven. Dat heeft Windows Phone ook aangetoond. Ik begrijp dus best dat het goed zou zijn voor de markt als er nog een concurrerend OS zou komen, maar het gaat gewoon niet gebeuren. Sailfish, Firefox OS, Ubuntu Touch, ze gaan gewoon nooit een serieuze speler worden met een goed marktaandeel in een markt die al op slot zit.
Eh... Android draait op de Linux kernel, en is dus strikt genomen ook maar gewoon een GNU/Linux variant...
Volgens mij is het beter als Google gewoon tegen fabrikanten zegt dat ze niet zo moeten knoeien met Android (skins, bloatware, etc) en gewoon stock moeten draaien met evt een paar kleine aanpassingen en eigen launchers. Dan zouden ze veel sneller kunne updaten. En dan de Play store en Gapps niet geven aan fabrikanten die toestellen korter dan 4 jaar ondersteunen.
Dan heb je nog mazzel! Bij de gratie Gods maakt LG voor de G4 nog een Nougat update beschikbaar kwartaal 4 2017!!
Maar ja, die Pixel telefoons zijn schreeuwend duur... Goede raad in dezen ook.
Lekker nieuws weer, dit. Ik heb op het moment een Nexus 6, die ik nog twee jaar in mijn bezit heb (en nieuw heb aangeschaft tegen een prijs die niet eens echt voordeliger was dan toen het toestel uit kwam, overigens...). 7.1.1 heb ik sowieso nooit op mijn toestel mogen ontvangen, 7.1.0 kwam pas heel laat beschikbaar er nu dit nieuws.

Dit geeft alles behalve vertrouwen in de door Google uitgegeven toestellen! De laatste paar toestellen werden gewoon tegen een 'normale' prijs verkocht, dus geen spectaculaire prijzen als tijdens de release van de N4 en 5, maar de support laat HEEL erg te wensen over. Ik ben er in ieder geval uit: Geen Nexus of Pixel meer voor mij helaas :(
Het kutte is dat enkel apple het beter doet. En dan moet je weer genoegen nemen met extreem hoge prijzen, een minder beeldscherm, geen quick charge, een extreem lomp design, en minder uitgebreide (en naar mijn mening onlogische) software.

Ik denk ook maar zo, als je software goed en stabiel is, dan is een update ook niet noodzakelijk, het toestel wordt niet onbruikbaar zodra de updates stoppen.

Al zou ik het graag zien dat alle fabrikanten zoals windows wel 10 jaar updates leveren. Maar dat schijnt niet mogelijk omdat mobile software en windows compleet anders gecodeerd is.
Wat ik juist heb vernomen van Apple gebruikers in mijn omgeving, is dat Apple het ook gewoon niet goed doet. Updates worden wel naar toestellen gepusht, maar die toestellen kunnen die software helemaal niet aan, worden traag en uiteindelijk puur uit frustratie dan toch maar vervangen. Downgraden naar een eerdere versie, mocht een update niet goed blijken, is ofwel extreem moeilijk, of zelfs helemaal niet eens mogelijk. Eigenlijk vind ik dat juist nog veel erger...

Het is wel ontzettend zonde. Je geeft terecht aan dat je niet HOEFT te updaten, maar beveiligingsupdates zijn enorm belangrijk. Die stoppen dus ook gewoon eind van het jaar voor de N6. Dat terwijl het gewoon nog steeds een prima toestel is, het zou wat mij betreft nog prima een jaar mee moeten kunnen, maar als er geen beveiligingsupdates meer in de pijplijn gaan zitten, houdt dat ook op helaas :( Misschien dan toch maar gaan kijken voor een custom ROM?
Mijn oude trouwe Windows Phone krijgt nog regelmatig updates. Dus het kan wil...
Vergeet ook niet dat die 2-3 jaar beginnen te tellen vanaf de releasedatum van het toestel. Als het dan een paar maanden duurt voordat het ook in Nederland gehoord leverbaar is, er echte gebruikers reviews zijn, de prijs een beetje is gedaald en je de knoop hebt doorgehakt.... Kan het zomaar zijn dat je nieuwe top toestel nog maar 1 jaar update krijgt!
Wat moeten ze dan doen? Beginnen met tellen vanaf dat er échte gebruikers reviews zijn in het laatste land waar het apparaat uitgebracht is? Vaak is het gat tussen de releases hooguit een paar weken, en geen maanden, en reviews heb je dan vaak binnen een week. Dus zó erg is het niet gesteld gelukkig.
Het zou al helpen als die 2-3 jaar pas gaan tellen als het toestel (iig officieel) uit de verkoop / het assortiment gaat!

Zolang een toestel als nieuw verkocht wordt via de officiële kanalen, zou het ook als nieuw ondersteund moeten worden, dus ook met updates voor de komende 2-3 jaar na aanschaf

[Reactie gewijzigd door EgMaf op 16 maart 2017 11:28]

Verbaast me niet dit, Google loopt al geruime tijd te rommelen met de Nexus 6. Al vanaf Android 6.0 zijn er bugs met de stock ROM, vandaar waarschijnlijk ook de latere verschijning van Android 7.0 en 7.1.1.
Heb al sinds de release van de 6P en de 5X de indruk dat Google van de Nexus 6 afwil maar ze dat niet lukt vanwege de beloofde support.

Nexus 6 is in elk geval prima in staat 7.1.1 te draaien, wat zelfs op de Nexus 5 nog heel behoorlijk draait met LineageOS ondanks de "missende" drivers ondersteuning.
Die onzin dat Nexus 5 geen 7 zou kunnen draaien omdat die nog een 32bit soc heeft en geen vulkan kan ondersteunen. Zet je dat toch gewoon uit en doe je voor dat stukje toch gewoon alsof je Android 6 bent.
Twee jaar updates zou voor mij nog enigzins aanvaardbaar zijn als die twee jaar zou beginnen lopen vanaf het moment dat het toestel uit productie gaat.
Ik begrijp trouwens niet dat die hele upgrade kwestie zo moeilijk moet lopen. Als Google nou eens het hele OS modulair zou maken en de communicatie met hardware via drivers laten lopen (zoals windows). Als fabrikanten dan iets extra willen doen, moeten ze maar inpluggen op die modules. Dat zou het toch veel beheersbaarder maken voor Google, wat moet resulteren in gemakkelijker en langer updates?
Of ben ik naief en zie ik het te gemakkelijk?
Via drivers laten lopen is niet zo goed voor je battery life en is ARM daar niet het meest geschikt voor. Modulariteit zou zeker wel goed zijn, dan zouden OEMs gewoon eigen modules (lees skins etc) kunnen maken en Google de basis kunnen updaten. Google heeft idd het niet op de handigste manier opgezet maar wel een groot marktaandeel gehaald omdat fabrikanten vrij zijn om aanpassingen te maken
Ze hebben moeite met die vulcan support op een 32 bit snapdragon 805. Spijtig.
5-6 jaar upgrades en beveiligings updates horen mi de standaard te zijn. Nu hw redelijk competent is mogen ze het voorbeeld van Apple wel volgen, zeker gezien de prijs van Pixel hw.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 maart 2017 08:26]

Kan een summiere uitleg van "ota-updates" toegevoegd worden aan het artikel? Ik moest het nu helemaal gaan opzoeken, wat ten koste gaat aan de leesbaarheid.
Sorry hoor, maar we zitten hier toch op tweakers.net, geen Facebook of nu.nl?

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 17 maart 2017 18:34]

Wat betekent dat? Dat artikelen niet verbeterd kunnen worden qua leesbaarheid?
Dat betekent dat het overgrote deel van de bezoekers van tweakers, weet dat OTA "Over The Air" betekent en dat dus geen extra uitleg nodig heeft. Echter verschillen meningen.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 18 maart 2017 11:43]

Ik kom hier al bijna dertien jaar, en dit is de eerste keer dat ik het zag, maar goed.
Ik denk ook niet dat je gelijk hebt met je bewering en vermoed ook dat er geen cijfers zijn om hem te ondersteunen.
Misschien dat dit statement vijf jaar geleden meer impact zou hebben gehad, maar moderne smartphones zijn zó goed, dat het voor veel mensen simpelweg overbodig is om te upgraden naar een nieuwer toestel. Het verschil tussen toestellen van nu t.o.v. toestellen van +/- 2 jaar geleden is simpelweg niet zo enorm groot als dat het ooit eens geweest is.

Voorbeeld: Hiervoor had ik een HTC OneX+. Dat toestel was niet echt merkbaar langzamer dan de N6 die ik nu heb. Wat mij betreft hoeft die N6 voorlopig ook niet de deur uit (ik ben ontzettend zuinig op mijn toestellen, mijn N6 is dan ook nog 'pristine', er zit geen krasje op na bijna twee jaar gebruik). Maar dan zou het dus wel fijn zijn als ik nog WEL gewoon beveiligingsupdates zou binnen krijgen. Helaas, dat stopt ook gewoon eind dit jaar. Dat ik geen nieuwe versie van Android meer krijg zul je me ook echt niet over horen, die spelen toch vaak in op nieuwe hardware en functies die in die hardware verwerkt zitten. Maar die beveiligingsupdates zijn dus wel gewoon belangrijk!

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 16 maart 2017 11:08]