Bank: Android Pay komt 7 maart naar België - update

Android Pay start op 7 maart in België, meldt de bank BNP Paribas Fortis. In de afgelopen week maakte Google de Android Pay-app al beschikbaar voor Belgische gebruikers. Officieel is de dienst voor het land nog niet aangekondigd.

BNP Paribas Fortis laat vrijdag weten dat die introductie op 7 maart zal plaatsvinden. Vanaf die datum kunnen gebruikers Googles betaaldienst koppelen aan creditcards van de bank. De bank staat nog niet in de lijst van banken met Android Pay-ondersteuning en andere Belgische banken evenmin.

Android Pay is wereldwijd officieel nog maar beschikbaar in een beperkt aantal landen, in Europa zijn dat alleen het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Afgelopen week constateerden meerdere Belgische Android-gebruikers dat Google Play Services de app voor de betaaldienst op de achtergrond op hun toestellen laadde, waardoor een introductie op handen leek.

Google introduceerde Android Pay in 2015. De dienst maakt contactloos betalen via nfc met telefoons mogelijk en concurreert daarmee met Apple Pay, Samsung Pay en individuele diensten van banken zelf.

Update, 16.20: BNP Paribas Fortis heeft de tweet verwijderd.

Android Pay PNB Paribas Fortis

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-03-2017 • 13:23

92

Submitter: glenn123

Reacties (92)

92
89
32
4
0
52
Wijzig sortering
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde om een online-adverteerder als Google op te nemen in de betaalketen van het pinnen.

Nu is de keten al vrij 'lang' bij het pinnen. Met Google komt er nog een tussenpartij bij bij het doen van zo'n transactie. Wat dat betreft is de 'Nederlandse' optie, dat de Banken/Meastro zelf via een app de betaling met NFC verzorgen netter beter voor je privacy en efficiënter.

Nu zitten er in de betaalketen van een pintransactie al de volgende partijen:
  • De winkelier en zijn bank.
  • De pinautomaatleverancier.
  • De Betaalverwerker (Maestro/Mastercard, VPay/Visa) & Atos of Equens
  • Bedrijven als Gemalto en Morpho leveren de beveiliging (dit kan google zelf ook)
  • De Bank of creditcardbedrijf van de particulier (schrijft het geld af)
Daar komt met Google Pay dus nog een partij bij. Waarbij hoe Google en andere partijen om mogen gaan met de privacy van de betaler nogal discutabel is:
Privacy concerns include the storing of data regarding payment information, transaction details, payment attempts and other information stored by Google indefinitely. The privacy policy for Google Wallet, called the Google Payments Privacy Notice, indicates that much of the data is stored but may not be shared outside Google except under certain circumstances. Information that may be collected upon signing up includes credit or debit card number and expiration date, address, phone number, date of birth, social security number, or taxpayer ID number. Information that may be collected about a transaction made through Google Wallet includes date, time, and amount of transaction, merchant’s location and description, a description of goods or services purchased, any photo the user associates with the transaction, the names and email addresses of sender and recipient, the type of payment method used, and a description of the reason for the transaction if included.

The storage of such personal information about users' transactions is of significant financial value to a company that earns much of its revenue from data, but may be controversial to users aware of the policies. Information collected is shared with Google’s affiliates, meaning other companies owned and controlled by Google Inc., which can be used for their everyday business purposes. They provide the option to opt out of certain sharing capacities with these affiliates. Google states that it will only share personal information with other companies or individuals outside of Google in the specific circumstances. [..] [bron]
Hoe de Nederlandse banken het doen, door zelf de NFC transactie met de hulp Meastro en Gemalto af te handelen vind ik een beter systeem. Omdat daardoor je betalingsgegevens niet geleverd worden aan 's werelds grootste adverteerder en dataverzamelaar.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 22 juli 2024 17:26]

Anoniem: 167912 @3x33 maart 2017 13:50
Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde om een online-adverteerder als Google op te nemen in de betaalketen van het pinnen.

Nu zitten er in de betaalketen van een pintransactie al de volgende partijen:
  • De winkelier en zijn bank.
  • De pinautomaatleverancier.
  • De Betaalverwerker (Maestro/Mastercard, VPay/Visa)
  • Bedrijven als Gemalto en Morpho leveren de beveiliging (bij NFC op pas & mobiel)
  • De Bank of creditcardbedrijf van de particulier (schrijft het geld af)
Daar komt met Google Pay dus nog een partij bij.
Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar volgens mij vervangt google gewoon de betaalverwerker in jouw lijstje, en ik vermoed ook de beveiligingsbedrijven. Er komt dus helemaal geen partij tussen, er is enkel extra concurrentie, wat enkel maar goed is voor de consument.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 167912 op 22 juli 2024 17:26]

Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar volgens mij vervangt google gewoon de betaalverwerker in jouw lijstje, [...] Er komt dus helemaal geen partij tussen, er is enkel extra concurrentie,[...]
Er komt een partij tussen of naast, ook in dit Belgische model Google Play word bij de Belgen gekoppeld aan de creditcard van Fortis, en dat is gewoon een VISAkaart met eigen technologie.
Kredietkaart bij fortis is een mastercard btw.

Ik volg het punt wel dat het interessanter zou zijn als bancontact dit zou doorvoeren. Het is niet met nfc momenteel maar het bestaat met het scannen van een qr code.
Bancontact app en de kbc app ondersteunen dit.
Of het nu nfc is of een qr code is mij gelijk.

Ik vermoed dat de google pay service mss gewoon meer investeringsmogelijkheden heeft vs iets als een bank op zich. Al zou bancontact dit ook kunnen regelen maar dan is het weer niet internationaal...
Je kan bij fortis gewoon kiezen welke kredietkaart je wil van de 2 hoor :)
Je hebt gelijk :-)
Ik heb een gold en dat is altijd mastercard maar ze hebben ook een gewone visakaart
Er bestaat ook een golden Visa bij Fortis
Wat Superbra zegt, is echt gewoon wat je zelf wil kiezen. Ze bieden het allemaal aan, maar ze duwen mastercard wel naar voor als ik me niet vergis! :)
Zie mijn reactie hierboven. Blijkbaar zal hun (winst)aandeel in Mastercard groter zijn dan in Visa.
De bestaande golden Visakaarten blijven, maar je kan geen nieuwe meer aanvragen. Alleen nog de Visa classic. Of een Mastercard gold.
Persoonlijk vind ik het jammer dat nfc niet voorzien op de betaalkaarten. Of zit het er wel op ?
Klopt niet, wij hebben gisteren nog een aantal nieuwe VISA Blues, Gold en Amex aangevraagd bij ons BNP kantoor.
Jij hebt volkomen gelijk. _/-\o_
Ik had me recent een kredietkaart Visa Gold aangevraagd in het kader van mijn Premium Pack. In dit pakket zit de Visa Gold niet meer in, maar men kan ze wel nog bekomen.
Gisteren trouwens NFC geactiveerd op mijn Mastercard.

[Reactie gewijzigd door andrevano op 22 juli 2024 17:26]

NFC zit er nog niet op nee, al denk ik dat het er wel aankomt met de periodieke vervanging van je kaart. Ik kan mis zijn!
Op dit moment lijken ze een VISA kaart aan te bieden als betaalproduct.
https://www.bnpparibasfor...Producten/Kredietkaarten/

Zelf vind ik NFC makkelijker, omdat het sneller werkt (kan ook aan de trage autofocus van mijn camera liggen) en doordat het dezelfde techniek heeft als pinbetalingen met een NFC-pas in de winkel (in NL) is het ook makkelijk toepasbaar overal.

Het kost inderdaad geld of tijd om dit zelf te ontwikkelen of door een betalingsafhandelaar uit te laten voeren. Maar dat zijn wel keuze's waardoor een bank zelf meer autonomie houdt over het betalingsverkeer en ook de klanten niet of verminderd slachtoffer zullen worden van agressieve exploitatie van hun privé-betalingsgegevens.

Zo heel duur is het ook niet om deze techniek uit te voeren, andere banken van Polen tot in Nederland hebben er al jaren ervaring mee.
nfc in de bancontact app staat op de planning na de zomer.
bron :
http://datanews.knack.be/...rticle-normal-817671.html
Niet toch? Als de betaalverwerker Mastercard is, dan is die toch nog steeds betrokken aangezien Google gewoon weer via je Mastercard gaat.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gewoonlijk is de lijst zoals hierboven geschreven bij @3x3.
  • De winkelier en zijn bank.
  • De pinautomaatleverancier.
  • De Betaalverwerker (Maestro/Mastercard, VPay/Visa)
  • Bedrijven als Gemalto en Morpho leveren de beveiliging (bij NFC op pas & mobiel)
  • De Bank of creditcardbedrijf van de particulier (schrijft het geld af)
Nu google in belgie ook Google Pay heeft, word de lijst anders:
  • De winkelier en zijn bank.
  • De pinautomaatleverancier.
  • Google Pay welke gelinkt is aan je Master-/Visa-card.
  • De Betaalverwerker (Maestro/Mastercard, VPay/Visa)
  • Bedrijven als Gemalto en Morpho leveren de beveiliging (bij NFC op pas & mobiel)
  • De Bank of creditcardbedrijf van de particulier (schrijft het geld af)
Je mist nog een cruciale processor: equensWorldline.

Je hebt gelijk dat je je kan afvragen of je al je transacties langs Google wilt laten gaan, gezien hun business model.
Ook bij vergelijkbare services (Apple Pay) kan je je afvragen of het wenselijk is. Apple pakt op elke transactie een relatief groot percentage van de waarde. Dit wordt niet door de consument betaald (anders zou het niet gebruikt worden), maar door de banken en de winkelier.
Een slim businessmodel, aangezien de gebruikers denken een gratis service van Apple te krijgen.

Beter om bij de wallet app van je bank zelf te blijven :)
Ik las het inderdaad terug! Ik was Atos Wordonline (België) en net zo belangrijk in Nederland (Equens) vergeten.

Ik ben ook geen fan van Apple als 'onnodige' & 'extra' tussenpartij..
Je maakt de keten langer, complexer duurder en kwetsbaarder.

Bovendien hebben zowel Google als Apple het nadeel van extra kosten. Die je uiteindelijk als consument zelf bepaald, bij de een in geld, bij de andere in financiële privé informatie.

Dat is in beide gevallen niet nodig. Want zoals in Nederland wordt aangetoond:
Banken kunnen dit prima zelf!
Ik dacht te hebben begrepen dat de verdienmodellen verschillen tussen de partijen:

- Apple wil hard capitalizen op het feit dat ze een niet-te-negeren market share hebben, en dat ze hun NFC chip hebben gelockt voor banken om zelf met een wallet app te komen. Ze zijn dus monopolist op hun eigen platform en kunnen de banken daarom hard onder druk zetten (zie rechtzaken in australië tussen Apple en de banken) en hoge fees vragen.

- Google doet het (vooral) om het dataverzamelen en analyseren zodat ze consumenten nóg beter snappen en relevantere ads kunnen pushen. Hoge fees kunnen ze niet vragen aangezien er genoeg alternatieven zijn op Android door de opengestelde NFC chip (waardoor zo'n beetje elke bank een eigen wallet heeft)

- Samsung wil vooral de features hebben die concurrenten ook hebben. Het gaat ze vooral om de verkoop van telefoons. Al hun telefoons draaien Android dus voldoende concurrentie op dit vlak (zie hierboven).

Als je dit zo naast elkaar zet zit vooral Apple in een positie om hoge fees te vragen per transactie.
Contactloze transacties gaan niet langs Google met Android Pay. Google is geen betalingverwerker, maar MC/Visa/EquensWorldline zijn dat.

@ 3x3, equensWorldline is de nieuwe naam, niet meer afzonderlijk Atos Worldline of Equens.
Je hebt gelijk dat de transactie niet langs Google loopt.
Toch krijgt de wallet server (van Apple, Google of Samsung), bij elke transactie een notification met daarin de gegevens over de betaling, zodat dit in de Wallet op je telefoon kan worden getoond.
Ze weten dus niet zozeer 'wat', maar wel 'waar' en 'wanneer' je iets hebt gekocht en hoeveel het kostte. Net zoveel als je bank dus.
Daar klopt niets van, in ieder geval niet voor Apple.
Ze ontvangen enkel hoeveel je ongeveer uitgeeft, en kunnen dit zelfs niet tot een persoon herleiden.

https://support.apple.com/en-us/HT201469

Apple Pay retains anonymous transaction information such as approximate purchase amount. This information can’t be tied back to you and never includes what you're buying. Apps that use Apple Pay must have a privacy policy that you can view, which governs the use of your data.

En meer:
https://support.apple.com/en-us/HT203027

Waarschijnlijk ligt dit bij Google anders gezien hun verdienmodel, maar je moet geen valse info verspreiden.
Allemaal heel leuk, maar je laatste transacties met Apple Pay worden wel degelijk in je Apple Wallet getoond. Om deze functionaliteit mogelijk te maken wordt transactie informatie via een wallet server van Apple naar je iPhone gepusht.

Niet meteen miepen over verspreiden van valse informatie. Als je informatie hebt dat mijn reactie weerspreekt prima, maar kom niet met een statement van Apple, maar met een uitleg hoe Apple geen inzage _kan_ hebben in data die via hun servers naar een iphone wordt gestuurd.
Dan moet je eigen bank dat wel ondersteunen, ik zit zelf bij de Rabobank en daar is de ondersteuning uitermate bedroevend.
Je vergeet de hele issuing keten, waaronder de bank, de dataprep, de personalizator, de infrastructuur om op de telefoon/plastic pas te komen, en de telefoon/plastic pas zelf.

Google neemt daar een paar (verschilt per implementatie hoeveel) rollen van over met Android Pay.

De betaalketen die je noemde blijft voor contactloos betalen grotendeels gelijk. Alleen op de telefoon zelf veranderd waar de pas is opgeslagen; deze verandert van partijen zoals Gemalto/Giesecke&Devrient/Oberthur/Morpho naar Google

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 22 juli 2024 17:26]

Anoniem: 376925 @3x33 maart 2017 14:08
Mastercard en Visa zijn niet de betaalverwerker, maar de card schemes. De betaalverwerker zit er inderdaad naast (soms) deze card schemes ook nog tussen; in Nederland is dat in de meeste gevallen Equens. Afhankelijk van de constructie van Android Pay zal er mogelijk inderdaad nog een schakel bij komen en/of zal de betaalverwerker veranderen.
In België ben ik die keten aan het verkorten zero van als ik kan. Vroeger gebruikte ik PayPal met credit card voor alles, nadien had ik mijn zichtrekening gekoppeld, dus geen mastercard meer in de ketting, en sinds een paar maanden kan je overal met je bank app (bancontact) betalen gewoon door een qr te scannen. Dus nu ook geen paypal meer.

Doos kies ik zelf liever een andere winkel dan nog met mastercard te hoeven betalen

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 17:26]

Ik gebruik Android Pay sinds day one hier in de UK. Het werkt vlekkeloos en wordt in 90 % van de winkels aanvaard. De meeste betaling terminals die al contactless bankkaarten aanvaardden, aanvaarden ook AndroidPay, dit is waarom het zeer snel overal beschikbaar werd.
Google deed onlangs ook incentives waar je bij 5 betalingen in een week bvb gratis koffie kreeg in Costa enz.. Echt fijn dus
Hoezo verlies je geld? Je betaalt gewoon in euro, zonder een toeslag. Daarnaast heeft dit echt totaal niks met een "NSA vriendje" te maken.
Kijk naar de koers van afgelopen 3 jaar van euro t.o.v BTC.
Niks meegekregen van Snowden en Prism?
Volgens mij begrijp je niet dat je loon gewoon gestort wordt in euro, tenzij je serieus op de zwarte markt bezig bent. Zo lang je in de supermarkt niet met BTC kan betalen is je bewering gewoon super krom en ongegrond.
Ha ha ha. BTC is synoniem met alles wat slecht is. Je snapt het allemaal heel goed
En nog steeds wachten we op apple pay support hier in Nederland...
Ik doe het nu via de ABN AMRO Wallet app, die heeft het NFC pay gedeelte gewoon overgenomen. wat is het verschil met Android Pay eigenlijk?
Kun je dan je telefoon tegen een pin automaat houden? Want dat lijkt me een stuk omslachtiger dan een pasje...
Kun je dan je telefoon tegen een pin automaat houden? Want dat lijkt me een stuk omslachtiger dan een pasje...
Mij lijkt een pasje omslachtiger.
De meeste mensen hebben de telefoon met hun hand vergroeid.
Ja, je houdt gewoon je telefoon tegen de pinautomaat bij het afrekenen en hebt binnen 2 seconden ongeveer afgerekend. Het scherm van je mobiel moet wel aanstaan.

In sommige gevallen moet je wel nog je pincode intypen, bijvoorbeeld als je daglimiet voor contactloos pinnen bereikt is, in dit geval type je je pincode op je telefoon in (een eigen gekozen code, niet perse die van de pas van je rekening)

Bij de ING geldt dat je voordat je aan de transactie begint de pincode al kunt invullen als je weet dat het nodig gaat zijn (als je meer dan €25 pint bijvoorbeeld).

Het klinkt als een onnozele verbetering ten opzichte van contactloos betalen met een pas, maar het verschil is toch best groot. In mijn geval kan ik in een beweging mijn telefoon uit m'n broekzak halen. Voor m'n bankpas moet ik eerst m'n portemonnee pakken en dan daarin gaan zoeken naar de juiste pas, om die vervolgens tegen de automaat te houden.

In de praktijk (ik koop meestal maar een paar dingen) gaat het bij mij dan ook zo dat ik direct begin met m'n boodschappen in de tas te laden, zodra de heer/mevrouw achter de kassa klaar is trek ik in een beweging m'n mobiel uit m'n zak, zet het scherm aan, houdt hem tegen de automaat en stop hem weer weg. In veel gevallen hoef je niet eens te stoppen met je tas inpakken, aangezien dit met een hand ook wel gaat.

Nogmaals, het klinkt als een klein verschil, maar de souplesse waarmee je zo kunt afrekenen maakt dat ik niet anders meer doe :)
Bij de Rabobank met een Samsung S7 Edge hoeft het scherm helemaal niet aan te staan!
Dat is wel heel vreemd, bij mijn weten is de NFC chip altijd helemaal uitgeschakeld als het scherm uitstaat. Dit om veiligheidsredenen, je weet immers maar nooit wat degene naast je in de trein ofzo in z'n tas heeft zitten terwijl deze naast jouw broekzak gehouden wordt.
Nope staat gewoon altijd aan bij mij. Maar je bent er ook voor verzekerd bij de Rabobank, dus ik maak mij er niet druk om. :P

"Normaal gesproken heeft u een eigen risico van €150,- voor betalingen zonder uw toestemming na verlies of diefstal van
uw bankpas. Dit eigen risico geldt niet voor betalingen met Rabo Mobielbetalen zonder mPIN"

[Reactie gewijzigd door 0xrubennft op 22 juli 2024 17:26]

Anoniem: 312486 @Robbaman3 maart 2017 14:27
Bij ABN AMRO kun je ook je code vooraf invoeren om vervolgens een hoger bedrag dan €25 te pinnen.
Klopt. Je telefoon doet in principe alsof het een contactloze bankpas is.

Het idee is uiteindelijk dat je geen portemonnee nodig meer hebt. Je hoeft alleen nog maar je mobiel bij je te hebben.
Alles wat in je portemonnee zit kan uiteindelijk met je mobiel vervangen worden:
- Betaalpassen / geld
- Klantenkaarten / bonuskaarten
- Bonnetjes
- OV Chipkaart
- Rijbewijs

Of je dit wilt is natuurlijk een tweede, maar het kan.

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 22 juli 2024 17:26]

Ja dat kan,

Vopordeel is dat je geen bankpas meer nodig hebt. Werkt net als met de pas met NFC-chip zelf.
Bij ABN kun je tot € 25 zonder (pin)code betalen. Daarboven kun je op je telefoon de (pin)code ingeven, waarna de betaling uitgevoerd wordt.

Je 'Wallet' wordt als een soort extra bankpas geregistreerd.
Ik vind het superhandig. M'n telefoon zit in m'n broekzak. Scherm aan, ertegenaanhouden en klaar
Bij welke bank-app moet je eerst het scherm aanzetten dan?
Ik heb inmiddels 4 toestellen (Note 3, Note 4, S7, S7 Edge) gehad waarmee in contactloos betaal, maar nog nooit nodig gehad dat ik eerst het scherm aan moest zetten voor een transactie.
mss dat Samsung dat wel toestaat, mijn Huawei zal dat niet doen (Nexus 6P)

https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/wallet/index.html hier staat dat het scherm aan moet

[Reactie gewijzigd door Boy op 22 juli 2024 17:26]

Kun je dan je telefoon tegen een pin automaat houden? Want dat lijkt me een stuk omslachtiger dan een pasje...
Ik doe dat al best lang, sinds de pilot van ABN AMRO Wallet. Het is wel beetje raar, maar wel makkelijker dan je portomonnee uithalen, pasje zoeken dan betalen. Mensen kijken mij soms wel vreemd aan, maar dat komt omdat ik daarin best geïnteresseerd in ben. Als je telefoon NFC ondersteund dan is het wel mogelijk om je telefoon als betaalmiddel te gebruiken. Je moet dan wel een constant .Ik zit nog wel te wachten totdat de OV-Chipkaart ook op de telefoon kan. Nadeel is wel dat je een constante internetverbinding moet hebben, iets wat nog niet in elke winkel goed werkt. Tot die tijd heb ik altijd mijn betaalpasje bij, mocht het niet lukken met mijn telefoon te betalen.

PS: De reacties van mensen zijn wel grappig als ze zien dat je met je telefoon betaalt i.p.v. je bankbasje :P Vind het heerlijk om te zeggen hoe het werkt tegen mensen die het wel leuk vinden
Met Rabo kan dit inmiddels ook. Ik ben ook benieuwd wat de verschillen zijn met Android Pay en wat nu een motivatie zou moeten zijn om die functie te gaan gebruiken?
Het jammere is dat ze zo weinig telefoons ondersteunen (of toch niet?) en je daarnaast ook nog verplicht bent een nfc simkaart te hebben die je slechts kunt krijgen bij enkele providers.
Bij Rabobank kan het op dit moment alleen:
- Als je een Samsung Galaxy S4 of S6 hebt, of
- Als je KPN (of Telfort, etc) hebt als provider (en een nieuwe simkaart)
Je bankpascredentials worden dan opgeslagen in een Secure Element (ofwel op de telefoon of de sim)

Daarnaast komen ze binnenkort met een HCE-based oplossing dat lijkt op dat van ING en ABN Amro, wat op alle NFC-capable Android telefoons moet werken.
Toch lijkt mij om met de bankapp+NFC een betere oplossing dan het betalen met Android Pay. Toen vorig jaar enkele banken gingen nadenken over het verkopen van mijn betaalgegevens aan commerciële bedrijven was het land te klein.

Met andere woorden ik vertrouw Google niet met mijn gegevens.
Deze pagina lijkt mij gelijk te geven.
https://www.linkedin.com/...rity-v-privacy-doug-booth

"That’s worth thinking about - do you want Google to know all of your spending habits? that seems to be the one big question mark against the Android Pay platform, it’s all good apart from that."

[Reactie gewijzigd door niki_lauda op 22 juli 2024 17:26]

Heb je toevallig enig idee wanneer HCE geïmplementeerd gaat worden bij Rabobank? Op internet kan ik hier niet veel over vinden.
ABN AMRO Wallet app? Jup, alleen voor Android.
Apple accepteert het nog niet volgens mij, dat NFC door 3rd party gebruikt wordt, Windows Phone weet ik niet...
Mag ik vragen waarom? Wat is de meerwaarde tov gewoon contactloos betalen? Je telefoon is groter dan je pinpas, heeft een batterij die leeg kan, en zelfs in de VS wordt Apple pay op de meeste plaatsen nog niet ondersteund.

De meerwaarde in de VS is duidelijk: daar zitten ze zo achterlijk lang achter dat magneetstrip er nog de standaard is, en is er geen universele debit-card betaalwijze zoals we hier hebben met maestro, iets dat je bij elke betaalrekening krijgt. In de VS moet je voor een universele kaart een creditcard afnemen.

Maar hier? Ik zie 0 meerwaarde. tenzij je 'omg ik ben zo cool want ik betaal met mijn telefoon' als meerwaarde ziet ;)
Belangrijke meerwaarde voor mij is dat het wel contactloos is, maar je wel bewust iets moet doen om het toe te staan. Dus niet eenvoudig contactloos zakkenrollen.
Daarnaast vind ik de tokenized strategie van Apple erg aanlokkelijk. Geen data zoals bankrekening of creditcardnummers bij de winkels die terug te voeren is naar de klant of gestolen kan worden.
Meerwaarde is vooral dat ik wel eens mijn portemonnee vergeet (zit dan nog in mijn jas of zo), en mijn telefoon altijd wel bij mij heb.
Tevens vindt ik het zelf lastig om het pasje uit mijn portemonnee te peuteren, maar dat hangt er net van af wat voor portemonnee je hebt.
Dat wel eens vergeten hoeft niet te gebeuren wanneer je iets gaat kopen?
Trouwens in een portemonnee zitten andere belangrijke dingen zoals rijbewijs verzekering identiteit pasje en los geld voor de cola automaat.
Ik bedoel meer als ik in de zomer te voet even wat haal, of als ik tussen de middag op mijn werk even wat te eten haal. Dan zit mijn portemonnee altijd in mijn jas, in de zomer vergeet ik dat meestal. Overigens heb ik daar ook geen losgeld in, alleen pasjes en een briefje van 20 voor noodgevallen. Ik gebruik vrijwel nooit losgeld.
Android Pay dus ook.
Ik wacht er ook met smart op. Hopen dat het dit jaar wordt uitgerold!
Als het uitgerold wordt in Nederland dan zal dat waarschijnlijk alleen voor creditcards zijn, aangezien Apple Pay (nog) niet werkt met Maestro-betaalpassen. Het kost Apple dus veel meer werk om Apple Pay uit te rollen in landen waar MasterCard/VISA niet veel gebruikt wordt. De landen met debit/creditkaarten van Mastercard en VISA zullen dus ongetwijfeld voorrang krijgen. Wellicht dat Apple het via American Express gaat lanceren in Nederland, maar ook dan heb je er weinig aan omdat veel winkels AmEx niet accepteren.
Maestro Is het merk wat MasterCard op debet kaarten plakt. Dit is dus gewoon een questie van overeenkomsten sluiten met banken.
Uiteraard, maar Apple Pay werkt door het kaartnummer in te vullen en deze ontbreekt bij veel bankpassen. Als ik het me goed herinner is Knab de enige bank die een kaartnummer op passen heeft staan, maar volgens mij kan dat nummer nog niet gebruikt worden. Banken zullen dus nog veel aanpassingen moeten maken om ApplePay te kunnen ondersteunen. Daarom is een samenwerking met American Express is in Nederland veel waarschijnlijk, omdat het AmEx betaalnetwerk al volledige ondersteuning biedt voor Apple Pay. Voor Apple is dat dus alleen een kwestie van Nederlandse AmEx kaarten accepteren en het werkt.
Ik zou gewoon graag en universele manier hebben, iets van de banken. Niet iets van derde commerciële bedrijven.

Een bank met betaal gegevens lijkt me wel voldoende, zonder daar ook nog google en Apple en alle andere bij te betrekken.
Anoniem: 167912 @Kevinp3 maart 2017 13:48
iets van de banken. Niet iets van derde commerciële bedrijven.
Behalve de centrale banken zijn banken "derde commerciële bedrijven".
Maar google en Apple zijn duidelijk GEEN banken.

Centrale banken zijn trouwens ook gewoon commerciële organisaties.
Anoniem: 167912 @Kevinp3 maart 2017 13:53
Maar google en Apple zijn duidelijk GEEN banken.
zo duidelijk is dat niet meer, als ze betaaldiensten aanbieden zullen ze zich ook moeten houden aan dezelfde regels.
Centrale banken zijn trouwens ook gewoon commerciële organisaties.
nee hoor.
Zie hier een omweg die ik van de week toch eens ga testen: http://www.iculture.nl/ni...card-instellen-apple-pay/
"Komt naar België", bij 1 bank dus wel te verstaan. :P

Nu ja, als Fortis de voortrekker is zullen KBC/ING/Belfius wel snel volgen.
Belfius gaat het binnenkort met hun eigen app testen voor een groep gebruikers. Denk dat ze dan ook wel snel met google pay zullen starten.
inderdaad:
Quote: Klanten van de bank Belfius kunnen binnenkort contactloos mobiel betalen zonder de bankkaart te gebruiken. Een Android-telefoon met nfc is hiervoor voldoende. Dat is een primeur voor België. (bron)
Na een presentatie van nfcproxy heb ik kontaktloos betalen uitgezet...
Goedzo! Je kan ook een anti-skim hoesje kopen :)
Ik heb het op mijn Ierse Visa kaart , maar ik maak er niet echt gebruik van.
Ik maak meer gebruik van mn NFC chip in mn bankpas , waar je kunt betalen door simpelweg je kaart op het apparaat te houden _/-\o_

en het werkt maar op enkele cm afstand ;)
NFC in de bankpas en contactloos betalen hebben we in NL ook al hoor ;)
oh .. weer wat geleerd vandaag, hopelijk kan mijn bank het dit keer wel opsturen naar mn adres :P
Telefoon > pasje. Ik wil af van mijn portemonnee, sjouw ik altijd mee voor niets.
en het werkt maar op enkele cm afstand
Dat is alleen maar als je er last van hebt. Iemand die wil hufteren gebruikt een betere antenne.
Bluetooth kun je op 1,5+ km als je een leuke Yagi antenne gebruikt, terwijl dat bedoelt is voor 10 meter...
"My coke rewards, Coke" waar heb jij aandelen in? :+
Wat een vreselijk lelijke interface ook...
Is er een voordeel om android pay te nemen met de apps die wij in Nederland hebben? Het grootste nadeel wat ik zie is dat Android Pay niet werkt met een unlocked bootloader, de app van IGN doet dat wel.
In de VS zitten er bijvoorbeeld ook loyalty programs aan gekoppeld. https://www.android.com/intl/en_us/pay/
Daarom vraag ik het gericht voor Nederland ook want meestal zijn dit soort programma's alleen in de US beschikbaar, sowieso is daar aankopen met creditcard etc meer vanzelfsprekend..
Ik zie de meerwaarde ook niet zo. App van de bank voldoet prima en is meteen gekoppeld aan je online bankieren app. Zou niet weten waarom ik daar nog een extra app van Google tussen zou moeten hebben.
Dat verklaart waarom ik vorige week de Android pay app naar m'n telefoon gepusht kreeg. Helaas niet te gebruiken op een geroot toestel.

[Reactie gewijzigd door karliboe op 22 juli 2024 17:26]

uhuh, ik zou eerst even inlezen wat Android Pay is en hoe het werkt. Je zult altijd nog zelf je kaartjes moeten koppelen. Ipv zomaar dingen aannemen en erop reageren.

[Reactie gewijzigd door icratox op 22 juli 2024 17:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.