Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaans bedrijf komt met spanningsmeter voor usb-c-poort

Door , 125 reacties

Het Amerikaanse bedrijf Satechi heeft een meetapparaatje geďntroduceerd, waarmee gebruikers onder andere de spanning en stroom van usb-c-poorten kunnen controleren. Zo kan de meter tussen een apparaat en een usb-c-poort geplaatst worden.

De meter is bijvoorbeeld in staat om spanning en stroom inzichtelijk te maken. Het apparaat wordt op de Satechi-site aangeboden voor een prijs van dertig dollar, omgerekend ongeveer 28 euro. Door het apparaat bijvoorbeeld tussen een usb-c-apparaat en een laptop te hangen, is het mogelijk om live inzicht te krijgen in de corresponderende waardes. De meter heeft een bereik tussen de 4V en 20V, over de andere specs is de productpagina onduidelijk.

Uit een Google-onderzoek bleek dat verschillende usb-c-kabels van derden gevaar kunnen opleveren bij het opladen van laptops. De reden daarvoor is dat zij niet voldoen aan de geldende specificaties. Door een verkeerde kabel te gebruiken, kan er bijvoorbeeld schade ontstaan aan een lader. Met het apparaat van Satechi zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om afwijkende waardes op te merken en schade te voorkomen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-01-2017 • 21:07

125 Linkedin Google+

Reacties (125)

Wijzig sortering
Ze zijn inderdaad goed in PR, want producten als deze zijn ook voor USB-C al gewoon op de markt, o.a. van Delock: http://www.delock.de/prod...kmale.html?setLanguage=en
Inderdaad, onder andere in deze NL webshop te koop voor slechts 13,50 euro ipv 28 euro.
Scheelt maar liefst de helft., dus het USP ontgaat me.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 28 januari 2017 00:35]

Mooiheid? Compactheid? Compatibility? Met dat andere ding komt je macbook van de grond
Je kunt hem natuurlijk ook aan de kant van de stekker erop zetten, maar ik geef je gelijk. Dat ding is echt wel lelijk. Aan de andere kant denk ik, voor zo'n gimmick kan het toch wel meevallen.
sterker nog, deze moet je aan oplader-kant aansluiten, het meet slechts eén richting.
Je zet zo'n meter er toch niet permanent tussen. Als je je meetresultaten hebt, dan kan dat ding er toch tussen uit.
dat is in mijn ogen net het probleem en nutteloosheid van dit ding.
zie ik ineens 230V 25A staan als meetwaarde, is mijn laptop (of tenminste de poort ) toch kapot.
dit heeft maar recht om te bestaan als er ook een overspanningsbeveiliging in zit.
Dus je besteedt een klein vermogen aan een laptop en haalt daarna de goedkoopste lader en dit kastje om te zien of het goed gaat?

Ik zou een macbook of high-end laptop weghouden van chinese rommel. Je koopt zo'n apparaat normaal omdat je er iets mee wilt doen. Russisch roulette met laders zou ik aan T.net overlaten.
Dus je besteedt een klein vermogen aan een laptop en haalt daarna de goedkoopste lader en dit kastje om te zien of het goed gaat?
Dus omdat Satechi alleen Apple accessoires maakt, moet het de hoofdprijs kosten?
Lijkt me een beetje overdreven. In China is de kostprijs van deze devices 10x lager.
Nog los van het simpele feit dat vrijwel alle Apple spul uit china komt ;)
Of je bent bij iemand anders en hebt je lader niet bij je. Dan kun je tenminste zien of t goed is. Of je wilt gewoon die mooie nummertjes zien for whatever reason
Helemaal mee eens. Toen ik meer usb c apparaten kreeg ben ik ook gelijk op google goedgekeurde kabels. Ik draai zelf nog wel eens apparaten uit elkaar. toevallig vorige week nog de usb lader met fm transmitter in mijn auto uit elkaar gedraaid. Het was gewoon om te janken hoe slecht dat ding in elkaar zat.
Wat aan het apparaatje van Delock redelijk wonderlijk is, is dat de power supply alleen aan het mannetje van de verbinding kan worden aangesloten (volgens de info in beide hierboven aangehaalde sites). Dan moet je al een voedingsadapter met een vrouwtje hebben, en niet met een vaste kabel. En kan deze dus nooit aan de apparaatkant zitten, maar altijd aan de adapterkant.
Ik heb hier zo'n "usb doctor" liggen, vet handig. Heeft me 2 dollar gekost. Op eBay zijn ze inmiddels voor $0,79 te koop.

Zo'n usb-c variant zou ik goed kunnen gebruiken. Van de 4 usb-c kabels die ik heb liggen lijkt er maar één goed met mijn QC-3 snellader te werken. Echter vind ik die 30 dollar voor deze usb-c variant wel erg extreem. Ik vermoed dat de hardware hooguit 3 dollar waard is. Voor nog geen 80 cent heb je hardware om tot 12 watt te meten (mijn usb doctor). En een CAT III 250V multimeter met een portfolio aan functies kost nog geen 8 euro bij Conrad.

Het is gewoon slim dat ze de eerste zijn. Mensen die dit echt heel heel graag willen hebben forken wel die $30 op.

Doe nog maar even een nieuws-artikel als de eerste Chinese realistisch geprijsde variant te koop is.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 27 januari 2017 22:08]

Ze zijn zelfs niet eerst.
Ze zijn wel goed (beter) in marketing!
Bereik tot 10 watt? Daar heb je toch niets aan? Een ipad lader haalt al 10 watt

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 januari 2017 23:34]

Op de site van de farbikant staat 'The readable total is 65W.'
Staat ook een plaatje bij met 19V en 1A en dat maakt al 19W

Hoe ze aan de 10 Watt komen is me een raadsel, want ze hebben het op de site over ' Current range is 50mA-10W' 8)7 Beetje vaag 10W stroom?

[Reactie gewijzigd door TinusTegengas op 27 januari 2017 21:24]

Er staat op de website The Power Meter's Voltage range is 4V-20V. Current range is 50mA-10W. The readable total is 65W.

Het ligt voor de hand dat ze 50mA-10A bedoelen. Waarbij het totale vermogen (=Spanning x Stroom) dat gemeten kan worden niet boven de 65Watt kan liggen.
Maar ook dan is het nog vaag, want ik zie geen logische reden voor die beperking. Dan zou een stroom tot 3,25A (3.25A x 20V = 65W) logischer zjin. Ware het niet dat USB tot 100W kan leveren, wat een meter tot 65W ook wat zinloos maakt..

Kortom, zeer slechte informatie van dat bedrijf, en het valt me ook tegen dat Tweakers het zo heeft overgenomen. Dergelijke informatie zou toch direct als onzinnig herkent moeten worden.

edit: spelvaut 8)7

[Reactie gewijzigd door locke960 op 28 januari 2017 16:58]

Niet alleen zou het als onzinnig herkend moeten worden. Ook zou ik niets willen kopen van iemand die stroom en vermogen niet uit elkaar kan houden. Ik neem aan dat het gewoon er rebranded chinees metertje is.

Daarnaast zijn de maten met 0.8 mm dikte ook te betwijfelen.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 28 januari 2017 08:43]

Precies, en de schrijver van tweakers neemt het zo klakkeloos over. Valt me mee dat het apparaat geen "watt per uur" kan meten, ook al zo'n tenenkrommende...
Pijnlijk dat Tweakers dit gewoon overneemt inderdaad. Op de site an de consumentenbond zou ik dit nog kunnen begrijpen, maar op de redactie van Tweakers.net zou dit toch over moeten komen als "een bereik tussen de twee meter en dertig graden celsius".
Kan ik daarmee ook meten hoeveel fahrenheit een balhaar van een bulgaarse otter weegt?
Als er een usb-c stekker aan zit, dan zeker!
Anders heb je een verloopje nodig.
Kortom, zeer slechte informatie van dat bedrijf, en het valt me ook tegen dat Tweakers het zo heeft overgenomen. Dergelijke informatie zou toch direct als onzinnig herkent moeten worden.
Ik dacht het, jij zegt het ;)
Sterker nog, ik snap niet dat het artikel verschijnt als een bedrijf
A: lang niet de eerste is
B: lang niet het bekendste bedrijf is
C: de informatie duidt richting onkunde.

Ik vraag mij sowieso af wat de meerwaarde is voor zo'n meter die niet de maximale specificatie van USB-C aankan... hoe moet je weten dat de meter niet in te zetten is? daar heb je normaliter die meter voor nodig...

En dan blijft alsnog de vraag over hoe voor deze prijs de specs niet gehaald kunnen worden, als een meter met tot 10w vermogen nog geen 80 cent in de afname kost, bestaat het niet dat het niet haalbaar is om deze tekortkomingen om het oprecht een "usb-c verbruiksmeter" te kunnen noemen op te lossen.
50mA-10A? :P
Hoewel 10A me wel erg veel lijkt over zo'n priegel stekkertje ;).
Zo lang de voltages laag genoeg zijn zal het mee vallen..l
Nee. Voor het warm worden van de verbinding is uitsluitend de stroomsterkte en de weerstand van het priegelstekkertje van belang.
En omdat U=I*R heeft Delgul wel een punt. Om U laag te krijgen moet 1 van de 2 ook laag zijn. I is gegeve, dus voor een lage U moet R wel heel klein zijn.
_Pussycat_ doelt op P=I^2*R

De warmte ontwikkeling is afhankelijk van de stroom door de stekker en de contact weerstand van de stekker. Hoe groter de stroom, hoe groter de warmte ontwikkeling in de stekker. R is een constante hier.

Het is dus prima mogelijk om een hoge spanning te hebben zonder warmte ontwikkeling.

De formule die jij aangeeft geeft de spanningsval over de stekker heen en dat zegt niets over het opgenomen vermogen door de stekker.
De transport weerstand kan je constant nemen. Spnk neemt aan dat die substantieel is in vergelijking met de inderdaad erg lage interne weerstand van de verbruiker. In dat geval wordt een substantieel deel van de energie gebruikt bij transport. Dus warmt de transport kabel/stekker op.

[Reactie gewijzigd door Rolf op 28 januari 2017 11:30]

Dat was ik niet ;).
Valt toch wel mee? USB ondersteunt opladen met 100 W (5 A, 20 V). Om te meten is het handig as je een iets groter bereik ondersteund; deze gadget kan dan misschien het dubbele meten.
Op zich kan het inderdaad prima, maar dan puur als marge gezien de 65watt rating. Of ze moeten met hele rare verhoudingen gaan laden (a la dash charging) natuurlijk.
USB is toch 5V?
Niet altijd meer, sinds de komst van snellader en dergelijke zijn er ook spanningen van 9 en 12 volt, en soms ook 7 volt.
Ok, maar nog lang geen 20V. Als ik dat op m'n laptop zet :X
Hoe denk je dat de macbook pro aan zijn 85W over USB-C komt?

Dat gaat gewoon met 20V met 4 en een beetje A.

20V is de enige mogelijkheid om tussen de 65 en 100W te kunnen leveren.
Ja. Standaard moet USB altijd 5V zijn. Echter, snelladers kunnen het voltage uiteindelijk gaan verhogen, omdat er communicatie plaatsvind tussen de lader en het op te laden apparaat. Kan die communicatie niet plaatsvinden, dan zal het altijd 5V blijven. En sommige "slimme" devices gaan dan proberen om steeds wat meer ampere te trekken, totdat ze meten dat het voltage omlaag gaat en ze dus de limiet van de lader bereikt hebben.
Vraag me ook af hoe ze aan de maten komen 6,3x2x0,2 mm is echt best klein. Op de foto is het zeker groter, maar deze maten staan ook op de site van de fabrikant.
Centimeters en inches zullen het ook niet zijn....
Die maten in centimeters zijn toch best logisch?

6,3x2x0,8mm naar cm

[Reactie gewijzigd door Tweakdipity op 28 januari 2017 08:18]

Je hebt gelijk, zullen wel centimeters zijn.
Je moet het datablad lezen, jongen. Het staat toch echt in de specificaties!

Dit is gewoon een heel bijzonder ding. Gemaakt van bijzondere materialen ook. Je voelt dat het solide en gewichtig(=belangrijk) is. Als je het gewicht tegen de afmeting
doorrekent heeft ie een soortelijk massa van liefst 853 kg/dm3. Zelfs goud (19,2kg/dm3) verbleekt hierbij als was het een nestvedertje des kips.
Ik denk dat er een foutje in de tekst is gelopen en moet die 10W iets anders zijn.
Het zal wel een typo zijn en ze zullen wel 100W bedoelen.
USB-C heeft verschillende modi waaraan hij stroom kan leveren.
De max is 20V @ 5A=> 100W.
De 'normale' usb is 5V @ 2A => 20W.

De problemen met veel goedkopere stekkers is dat ze een apparaat zien van 20V, daar ook naar schakelen, maar nooit meer terugschakelen als je het device uitplugt. Stop er dan een 5V apparaat aan en we hebben vuurwerk :-)

Volgens de officiele specs mag de lader geen stroom leveren voordat hij 'gesensed' heeft wat het apparaat aan kan. In theorie zou je zelfs 2 laders aan elkaar mogen aansluiten zonder dat dit issues zou mogen geven.
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat ze het hebben over 10W (vermogen) bij meetbare stroom, dus dan zullen ze ook niet 100W bedoelen.
Tja, dat krijg je soms als het "Marketing-team' de promotie doet hé :-)
Normale waarden voor usb 2.0 is 500mA max en voor USB 3 is dit 900mA max en niet 2A. Die 2A is een maximale waarde dat veilig is om nog met de connector te kunnen gebruiken, zodat het niet stuk gaat, dat wil dus niet zeggen dat het er ook uitkomt Die 20V komt eigenlijk alleen maar voor bij externe opladers, je hebt namelijk een aardige voeding nodig om die 100W eruit te persen. Zal dus nooit op je laptop zitten bijvoorbeeld want dan zou je de voeding kunnen overbelasten en/of je laptop te weinig voeding krijgen.
Ik denk dat we over appels en peren aan het praten zijn. Ik spreek niet over hoeveel stroom een usb poort van een laptop/desktop kan leveren, maar generiek over usb-c poorten.
De USB-C is gemaakt om een generieke all-in-one aansluiting te zijn waarmee je o.a. devices zoals laptops en netbooks ook kunt laden.
De afbeelding bij het artikkel laat een situatie zien waar een Apple device opgeladen wordt met een usb-c charger.
http://www.apple.com/shop...A/87w-usb-c-power-adapter

Ik denk overigens dat volgens de specs een usb adapter minimum 2A moet aan kunnen voordat je het usb logo er mag op zetten, niet max. Anders zou je kabels hebben die beginnen te smeulen als je ze als laad-kabel voor de gsm zou gebruiken...
Ja aankunnen ja, maar dat zegt nog niet dat het er ook uitkomt die 2A, dat is wat ik bedoel. ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS, ik weet niet of je dat kent maar dat is vaak niet goed om langdurig op het maximum te gaan zitten. Lees de officiële specs maar. Er zijn allerlei voorwaarden waar een apparaat moet voldoen om meer te kunnen krijgen. Dat is usb-c nog ingewikkelder geworden, het is niet zoals een gewone stroomvoorziening met twee puntjes zoals een stopcontact ofzo. Weet niet of je de specs wel eens gelezen hebt maar dat is een chaos. Het lijkt wel of ze een borrel teveel ophadden tijdens samenstellen van de regels. Bij USB zijn er al fabrikanten die zich niet houden aan de standaard, waaronder Apple trouwens, kun je bedenken wat er kan gebeuren bij zo'n draak van een standaard als usb-c waarbij veel meer vermogen vrij kan komen.

Weet niet of je ooit 2A heb kortgesloten, laat staan 5A, daar kun je een aardig vuurtje mee aanwakkeren.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 30 januari 2017 10:40]

Dat vind ik ook al een beetje raar klinken. Op de afbeelding staat daar een laptop, mag toch aannemen dat er met meer dan 10w wordt opgeladen :+
Misschien laadt die laptop juist iets op (telefoon).

edit: never mind, blijkbaar kan je het plaatje uitvergroten, en staat ie op 19V 1A, oftewel 19 Watt (en er staat ook een 2mah bij, zou dat het verbruik van het ding zelf zijn?)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2017 21:25]

Die 2 mAh is de totale hoeveelheid stroom die er doorheen is gegaan in de aangesloten periode. Dat laat dit plaatje mooi zien.
Mijn J7-t USB tester (voor normale USB overigens) doet dat ook op zo'n manier.

Het pijltje lijkt mij weinig toe te voegen overigens, omdat je meestal de hoeveelheid stroom aan het 'einde' van de kabel wilt meten, dus hoeveel stroom hou je na aftrek van de weerstand van de kabel nog over. Dan zal de situatie vaak zijn zoals 'ie nu is aangesloten.

[Reactie gewijzigd door ericje627 op 27 januari 2017 22:30]

De stroom in de kabel zal op elk punt in de kabel gelijk zijn, voor spanning heb je wel een punt.
Het pijltje lijkt mij weinig toe te voegen overigens
Waarschijnlijk geeft het aan welke kant de stroom oploopt.
Als je dan iets oplaadt vanuit de laptop zal de pijl de andere kant op staan?
Misschien laadt die laptop juist iets op (telefoon).
Nee, de laptop wordt zelf juist geladen; tenminste, ik kan me niet voorstellen wat dat pijltje-naar-rechts anders zou moeten betekenen.
De afbeelding is al meer dan 10 watt.

Want P=U*I (P in watt, U in volt en I in ampere)
Dus 19*1= 19 watt

Dit is dus meer dan 10 watt.
Of het is Schijnbaar vermogen ;-) met een belabberde cos phi https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_vermogen
Arbeidsfactor is niet van toepassing op DC.
Hoe wordt het gemaakt? In de schakelende voeding die ervoor zit wel degelijk.
Ja, maar daarvoor moet je natuurlijk ook meten in de primaire niet de DC uit die USB-kabel. Bovendien heeft een schakelende voeding geen cos phi maar een arbeidsfactor, wat niet hetzelfde is.
Inderdaad. Je hebt helemaal gelijk. Hier staat het nog even duidelijk uitgelegd.
Op de afbeelding wordt al 19 watt weergegeven (19.0*1.00) :P
Ik denk dat dat 10A moet zijn. Er staat ook 50mA-10W current, dat moet zijn 50mA-10A en 4-20V. Blijkbaar is het maximum wattage wel 65W.
Inderdaad, ik heb ze een mailtje gestuurd.
slecht dat zulke dingetjes nodig zijn !
Juist. Dat zegt al met al iets over de standaard. 'Vroegah' was usb usb en als je een passende kabel had was het goed. Ja ik weet dat er USB kabels zijn enkel voor op te laden en geen data, maar daarmee maak je niks kapot. Deze nieuwe erdoor geduwde standaard heeft de potentie je spullen te slopen. Ja dat ligt dan wss aan de kabel, maar in de basis had dit wat mij betreft al niet mogelijk moeten zijn. Dan maar een aparte plug voor mn laptop zelf op te laden.
Waarom zit er niet een chippie in die kabels zodat de hardware er achter en voor weet wat er tussen zit en wat ze er mee kunnen? Ik zit dit dcht als een gebrek bij de implementatie van usb-c
Dat lost het niet op, dan krijg je namaak kabels met chips er in die verkeerde info geven.
Die verkoop je als winkel maar 1 keer dan heb je mijn rechtsbijstand achter je aan en je goede naam bedoezeld.
Omdat je dan weer belachelijk dure kabels krijgt. Ik wil niet 20 euro uitgeven ieder keer dat ik een kabeltje verslijt (zeker met laadkabels voor telefoons)
Mijn apple laadkabel met chip kost ¤1,39 bij action. Als ik er niet mee rondloop om te pokemon go-en gaat die jaren mee. Veel bewegen is 3week.
Misschien nog beter: Waarom regelt het op te laden apparaat niet zélf de max te accepteren stroom en spanning, geschikt voor de aanwezige accu. Stroom sowieso, de spanning vanaf redelijke max grenzen uiteraard.
Dát is volgens mij dé methode om met USB -c (en trouwens zou ook voor gewoon USB moeten gelden) te voorkomen dat er met het opladen iets mis gaat.
Kan iemand niet een kleine applicatie maken voor laptop / telefoon die deze gegevens kan uitlezen? Bijvoorbeeld de fabrikant. Lijkt mij een stuk handiger. (ik geef toe dat dat niet universeel is).
Ik vind het hele USB c verhaal inmiddels vrij kansloos worden.

Je hebt inmiddels geen idee meer wat zon poortje kan (qua doorvoersnelheid, wel of geen dp, wel of geen thunderbolt, hoeveel vermogen het kan leveren etc.).

Blijkbaar zijn we zelfs op het punt gekomen dat het zinvol is om dit soort dingen te gaan verkopen omdat je met een beroerde kabel je apparatuur naar de filistijnen kan helpen. Fijn hoor.

Laat alle poorten en kabels gewoon aan de hoogste, meest complete spec voldoen (dan is t maar wat duurder) of houd gewoon lekker aparte poorten voor verschillende functies waardoor duidelijk is wat een poort kan en je je apparatuur niet kunt slopen met een verkeerde kabel.
Niet echt nieuwswaardig IMHO. Op veel Chinese websites zijn al sinds jaar en dag soortgelijke apparaten te koop.
Ik begrijp het ook niet helemaal, heb hier genoeg van die Chineze meters liggen, het bereik is wel lager en het heeft de normale aansluiting ipv UCB-C.

Maar om nou te doen of het bijzonder is z'n ding. Daarnaast voorkomt het geen problemen, enkel als je er de hele dag naast blijft zitten voor het geval dat...
Daarnaast voorkomt het geen problemen, enkel als je er de hele dag naast blijft zitten voor het geval dat...
Voor zover ik begrepen heb zijn dit geen problemen die in zeldzame situaties fout gaan; als je lader A met kabel B aan apparaat C verbindt dan gaat het of altijd goed of altijd fout. En dan is dit metertje opeens wel nuttig: als je net een nieuwe lader / kabel / apparaat hebt gekocht probeer je het één keer uit en dan weet je of het correct werkt.
Het gaat alleen fout wanneer je Chinese bagger kwaliteit kabels gebruikt.
Wacht, het gaat niet fout, maar het kán fout gaan.
Was het maar zo simpel dat alleen de kabels potentieel gevaarlijk zijn. Het probleem is ook nog eens dat een flink deel van de USB-C laders die je kan kopen ronduit gevaarlijk zijn.

Zo'n apparaatje als dit is op dit moment helaas bijna noodzakelijk. De meeste fabrikanten van devices met een USB-C poort zijn bijzonder onduidelijk over wat die poort kan wat betreft charging (welke PD specificatie, welke ranges - zowel ingaand als uitgaand, etc.). Koppel dat aan bergen budget-laders die een hoop claimen maar niet waarmaken en het moge duidelijk zijn dat het kabeltje de minste zorg is (ook al kan een slechte kabel inderdaad je apparatuur slopen).

Het pijltje erop is dan ook helemaal niet onnodig / onzinnig. Als je twee devices aan elkaar hangt, bv. telefoon en power bank, is het niet uitgesloten dat de telefoon de power bank gaat laden.
Zo'n apparaatje is alleen maar noodzakelijk als je troep koopt. Ik ben dan ook gestopt met Chinese zooi kopen, heb nu een RAVPower wallcharger (i.c.m. een uit reviews goed naar voren gekomen kabel) en de originele ZTE quickcharger voor als ik ergens anders ga laden en het bevalt uitstekend, ik laad hier allerlei apparaten zonder problemen mee op.

Overigens heb ik nog weinig USB-C chargers gezien in de Nederlandse winkels. Maar goed ook, want zodra ze bij de Action komen te liggen kunnen er inderdaad wel eens veel laders/apparaten gaan sneuvelen.
De RAVPower 36W is getest en krijgt een -3 (avoid at all cost). Zie hier. Het is echt niet alleen China-meuk die gevaarlijk is en van sommige merken is de ene lader een top-product en een andere ronduit gevaarlijk.

Hier nog wat meer uitleg / achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Zarhrezz op 28 januari 2017 00:05]

http://lygte-info.dk/revi...0wall%20charger%20UK.html

Dit is de variant die ik heb, komt daar goed uit de test iig.
Dat is dan prettig =) Maar dus zo'n merk waar bepaalde modellen een fundamentele fout hebben. Ik ben zelf erg te spreken over Anker als merk, maar ook zij hebben er in die lijst tussenzitten die slecht scoren. Het is dus zelfs zo dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat gerenomeerde merken goed / veilig spul leveren. Het is te hopen dat dat toch op korte termijn gaat veranderen en dat ook certificering strikter wordt, zodat gevaarlijke rommel zoveel mogelijk uit de winkels blijft.
Inderdaad, ik kan me toch ook niet voorstellen dat je, als vooraanstaand merk, zulke plausibele producten uit wil brengen.
Het probleem is echter dat het juist fout gaat direct bij het aansluiten. Dan mieter je er ineens 20V overheen en dat vind je nieuwe nexus niet zo leuk bijvoorbeeld.

Dan heeft zo ding ook geen nut, want hij is kapot terwijl je er naar staat te kijken.
Sowieso vaag. Je koopt dus een extra apparaat omdat je niet bereidt bent om te checken wat voor oplaadapparaat je aanschaft... :?
gelijkwaardig misschien wel, maar het punt is dat bij USB-C het pas relevant is geworden wegens het doel waar ze voor gebruikt gaan worden, en de slechte kabels die een risico vormen.

Bij 90 W wordt het opletten de moeite waard ivm brandgevaar etc. daar heb ik me bij mijn telefoon (geen Samsung gebruiker, sorry - slechte grap), USB stick, powerbank of wat dan ook nog nooit zorgen om gemaakt.
Ironisch genoeg zijn het juist de onbekende goedkope (Chinese) rommel-kabeltjes die ervoor zorgen dat dit soort metertjes nodig zijn. En dan willen we van die meter ook weer een goedkoper alternatief hebben!
Was zelfs op tv. Wat een nieuws zeg.
Dat wilde ik net zeggen, ik heb er hier 1 liggen.
ff een snelle zoektocht...
https://nl.aliexpress.com...19-46de-a4c9-659a2faf98ad
Ik ben wel al 'n USB-C versie van zo 'n ding tegengekomen :
http://wolflsi.pixnet.net/blog/post/64972513
Wel 2 female USB-C's ipc een male en 'n female, maar voor de rest wel stukken beter uitgerust dan deze Satechi hier, voor niet zoveel dollars meer.
Staat, samen met een andere meter nog op m'n verlanglijstje voor USB-C-kabeltestmateriaal voor m'n tweakblog.

[Reactie gewijzigd door dodge_911 op 28 januari 2017 15:46]

Bedankt ! Dit zocht ik al heel erg lang.
al sinds jaar en dag soortgelijke apparaten te koop
Lezen is ook een KUNST dit gaat dus om een USB-C versie
Dat blijkt wel, hij zegt namelijk nergens dat het identiek is, enkel dat het niet heel bijzonder is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2017 21:27]

Tja wat is dan bijzonder? Die gelinkte van aliexpress is wel heel erg veel beperkter qua bereik, en volkomen nutteloos voor gebruikers van USB-PD.
En dit apparaat moet wel serieus genomen worden? Er staat onzin gestallen kwa bereik van het apparaat op de site. (Tussen 50mA en 10W.)

Daarnaast kloppen de afmetingen ook van geen kant. Dat ding is echt niet 0.8 mm dik.
Hmmm, ik ging er eigenlijk ook van uit dat dit soort apparaatjes al wel zouden bestaan voor USB C, maar een snelle zoektocht door Aliexpress levert niets op. Aangezien het nu bijna Chinees nieuwjaar is zal het wel even duren tot er een chinese kloon wordt gemaakt, bedrijf heeft goede timing :P

Het is misschien niet echt iets revolutionairs, maar een vergelijkbaar product dat echt hetzelfde kan (hogere voltages/amperages van USB C meten) bestond nog niet.
Je kan er wel van uit gaan dat die producenten hier al wel mee bezig waren :)
Hmmmm, misschien handig om dash charging en alternatieven eens grondig te vergelijken?
Leuk en interessant apparaat. Ik neem aan dat de maat alleen in cm is in plaats mm. Anders is hij wel heel erg dun. :P
0.8mm dat lijkt me een beetje heel weinig moet het geen cm zijn?