Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Linksys brengt WRT32X-router voor gamers uit

Door , 96 reacties

Linksys heeft de router WRT32X voor gamers aangekondigd. De in het zwart uitgevoerde router is volgens de fabrikant ge´nspireerd op de bekende WRT54G en bevat technologie van Killer Networking die de latency zou reduceren.

De WRT32X is de eerste op gamers gerichte router van Linksys. De fabrikant is in zee gegaan met Killer Networking, die voor de firmware van het apparaat heeft gezorgd. Deze zorgt voor automatische herkenning van pc's in een netwerk die over de Killer Network Manager beschikken. De combinatie zou voor betere pingtijden zorgen, is de claim.

De router is volledig in het zwart uitgevoerd, aangevuld met blauwe leds. Het gaat om een 802.11AC-router met theoretisch maximale doorvoersnelheden van 3200Mbit/s en met mu-mimo en dfs-ondersteuning. De router ondersteunt OpenWrt en DD-WRT en komt in april beschikbaar voor 300 euro.

Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

Reacties (96)

Wijzig sortering
Werkt dat ook echt ?
Natuurlijk niet. Je hebt natuurlijk crappy routers die alles langzaam maken, maar de doorsnee router gaat je misschien 1ms pingtijd extra geven. Het is eigenlijk dezelfde onzin als de Killer NIC's zelf.

Wat ook niet gaat helpen is gamen over WiFi, ook niet met dit ding. Daarnaast maakt het niet uit hoe snel het ding wel niet is, zodra je over de 50Mbit/s heen bent kan je al wel stellen dat games geen verschil gaan zien. World updates gebruiken misschien een paar Mbit/s, de rest is vooral handig voor het geval op de achtergrond wat VoIP en Video streaming gedaan moet worden.

Een echte verbetering zou het vervangen van de ISP CPE zijn, maar dat is tot op heden nog niet zo eenvoudig gezien je dan vaak VoIP verliest en soms ook TV.
Games versturen data in Kbit/s dat zijn vaak zeer kleine pakketjes daar ben je geen bandbreedte voor nodig alleen de latency is daarvoor van belang.

En gamen over WiFi gaat prima als je een goede router hebt, maar daar ben je geen "gaming" router voor nodig. Je hebt veel meer aan een professionele wifi router die je niet bij de mediamarkt e.d. kan krijgen.
Helemaal mee eens. Ik game continu over m'n wifi en heb hier geen issues mee. De vertraging ligt meestal niet tussen de computer en de router, maar tussen de router en de 'online server'.
Maar echt heb ik dit zelf nooit getest.. (en dat als tweaker :-p )
Ik zit op een 104Mbit Wifi verbinding en mijn internet is 100Mbit. Ik heb een 4K filmpje laten laden om wat verkeer op de lijn te zetten en ben begonnen met zowel mijn router als Google te pingen.
Mijn router gaf meestal 1ms, gemiddeld 2ms en max 14ms.
Google gaf min 14ms, gemiddeld 19ms en max 55ms.

Wetende dat ik naar een AP connecteer die +/- 10m ver staat, door een muur en een plafond, verbonden aan een Gbit router en deze gaat naar mijn primaire VDSL2 router/AP.

Dan is gewoon nog de vraag hoeveel ms we verliezen tijdens het 'omzetten' naar VDSL2. Hier kan de router nog winst op maken; anders ligt het gewoon aan de provider.
Gezien ze spreken over "de router herkent clients die de software ge´nstalleerd hebben", gaat het echter over verkeer tussen de computer en de router.
Ik denk inderdaad dat dit pure marketing is...
Voor de erg fanatieke games maakt een paar ms al veel uit. De 2 ms die erbij komt door de WiFi zullen hun al vervelend vinden. Over een bekabelde verbinding is dit altijd wel <1 (bijna 0).

Een goede router kan wel degelijk een klein verschil maken. Ik het een tijd op een server PFsence gedraaid (linux versie tbv routing/firewall). Hiermee ging mijn ping tijd naar google 1ms naar beneden. Gelet op het stroomverbruik hangt er nu weer mijn trouwe Asus 56U.

Ook zie ik in de door jou aangeleverde ping tijden best een groot verschil (14ms tot 55ms). Zelf zit ik hier op glasvezel van xs4all 500Mbit en ping tijden zijn altijd 4ms naar google. Alleen bij het starten van flinke downloads loopt dit natuurlijk op.

Voor de meeste van ons is dit totaal niet boeiend maar als je elke avond een paar uur fanatiek online games speelt dan zou je hier misschien in willen investeren.
Als je zo fanatiek gamet dan kan je net zo goed een kabel trekken.....

Elke hop die in het netwerk nodig is, is er al een te veel. Direct de kabel in je modem of modemrouter en je hebt de laagste latency die mogelijk is. Heb je geen Killer troep voor nodig.
Voor de erg fanatieke games maakt een paar ms al veel uit. De 2 ms die erbij komt door de WiFi zullen hun al vervelend vinden. Over een bekabelde verbinding is dit altijd wel <1 (bijna 0).
Het maakt ze wat uit omdat ze op de getalletjes geilen, ik geloof nooit dat een mens een verschil van 2ms kan merken.
De mens kan het verschil van 2ms niet merken... tenminste niet in de zin van het absoluut vaststellen zonder extra herkenningspunten.

Maar waar we het wel herkennen is in de patronen die vormen. Daar zijn wij als mensen verdomde goed in. Wij merken dat een bepaald spel een bepaald gedrag heeft, en dat dit minder is wanneer de ping lager is. Denk aan vloeiendere bewegingen, botsingen maar ook het gedrag van (andere) interpolatie algoritmen. Wij merken uit statistieken dat een lagere ping correspondeert met hogere K:D ratios.

En dus merken we het. Ja, de variatie van die paar milliseconden hier en daar zijn minimaal voor onze redelijke langzame bio-processor, en onze eigen concentratie zal onze eigen reacties ook flink beinvloeden. Vast wel erger dan die 2ms wanneer we moe zijn, vermoed ik. Maar alles bij elkaar merken mensen het wel.

Je kunt het vergelijken met mensen die beeld-kwaliteit verslaafd zijn. Sommigen weten niet wat ze missen en vinden 24fps (film kwaliteit) goed genoeg. Voor spellen is 30fps de algemene deler. Maar dan heb je de mensen due merken dat dit niet fijn genoeg is: het beelt flikkert, stottert of voelt simpelweg te langzaam. Ondanks het 'feit' dat het menselijk oog niet zoveel beeldjes per seconde kan herkennen zien deze mensen toch een heel groot verschil wanneer een goed 60fps product voor de neus wordt gezet. Film-fanaten haten het juist vaak omdat deze de lagere film-beeldjes als een artistieke constante ervaren en de hogere hoeveelheid beeldjes als iets dat voor hun niet bij een film past. Vandaar dat je in die kringen de hele focus op resolutie krijgt. (Dat en CGI; meer beeldjes = meer moeite = meer geld uitgeven voor de filmmaatschappijen...)

Afijn.. mijn zeepdoos is nu ingezakt. Mensen merken dit soort dingen wanneer ze er - om wat voor reden dan ook - gevoelig voor zijn. :)
Ondanks het 'feit' dat het menselijk oog niet zoveel beeldjes per seconde kan herkennen
60FPS is lang niet de limiet van het menselijk oog. Hier wel een mooie thread met bronnen: https://www.reddit.com/r/...r_second_can_the_eye_see/
Het gaat voor FPS gamers nooit over die 2 ms op zich, maar het gaat altijd over de optelsom en het verschil van jouw optelsom ten opzichte van de optelsom van de tegenstander.
Stel:
Jij: uw menselijke reactie 250ms + muis-usb 2 ms + scherm 2ms + utp kabel tot router 1ms + 'route naar game server' 40ms + ... = 295ms in totaal (you get the idea)
tegenstander: zijn reactie 240ms + muis-usb 2 ms + scherm 2ms + wifi tot router 20 ms + 'route naar game server' 40ms + ... = 304ms in totaal (you get the idea)

Alhoewel de tegenstander zijn menselijk reactie sneller is, zal hij door zijn zijn wifi connectie trager gereageerd hebben, en zal jij 9ms eerder geschoten hebben.
Dus het is niet zo zeer dat een mens die 9ms op zich kan ervaren, maar wel dat hij 9ms eerder geschoten heeft en dus bijgevolg misschien wint....

Voor mij persoonlijk maken die enkele milliseconden niet uit omdat ik zelf een trage reactiesnelheid heb, maar ik kan me inbeelden voor top-gamers wel degelijk een verschil maken
Maar over het algemeen zijn hardware vertraging constante vertragingen.

Menselijke vertraging of reactie snelheid is zeer variable.
240ms kan rustih 400ms worden.
Volledig afhankelijk van concentratie, en dan nog blijft deze zeer variabel
Hier gaat het dus juist om. In jouw voorbeeld haal je een 20ms van wifi tot router aan.
In mijn voorbeeld haal ik aan dat een standaard wifi AP op een verzadigde connectie nog steeds een ping haalt van 1ms, maar door een sporadische uitschieter tot max 14ms op een gemiddelde komt van 2ms.
Dus de vraag is eigenlijk of je een verschil van 1 of 2 ms (wifi vs lan) zou merken.

Weet ook dat een serieuze gamer waarschijnlijk een 100Hz scherm heeft en een SLI GeForce 1080 GTX setup (of iets dergelijks :-) ) om die 100 FPS ook te halen. 100 FPS betekent een nieuw beeld elke 10 ms. Hoe vaak zou het statistisch voorkomen dat door deze 1 Ó 2 ms winst, je een vijand 1 frame eerder zou gezien hebben? Ik spreek hier niet over reactietijd, maar door de winst van 2ms kan het zijn dat het netwerkpakje normaal zou toekomen op 8ms bij de opbouw van de volgende frame, maar dus nu op 6ms bij de opbouw van de volgende frame. Het resultaat is het zelfde. De volgende frame ziet er exact hetzelfde uit.

Dus mijn eenvoudige aanname: in 20% van de gevallen zorgt het dat je 1 frame eerder een wijziging ziet- klopt (bij 100FPS) en dit enkel indien deze bovenstaande Killer AP ervoor zou zorgen dat we plots 0 ms zouden hebben (?! zal wel niet :-) ).

Realistisch zal dit nog wel 1ms zijn en zal het gemiddeld eerder 50FPS zijn. dan zitten we aan 5% van de gevallen dat we iets 1 frame eerder zien. OF: in 95% van de gevallen heb je geen enkele baat, want je ziet dingen gewoon niet eerder, dus je kan er ook geen voordeel uit halen.
En daarbovenop kan je dan nog de tickrate van de gameserver meetellen die het hele verhaal weer verpest :+

Oh en vergeet ook niet je V-sync technologie en zo mee te tellen...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 5 januari 2017 01:32]

Dan is die gamer ook behoorlijk traag als je onderstaande video bekijkt van een F1-rijder :+

https://www.youtube.com/watch?v=zjkUUMZnTnU
In games als rocket league merk je een kleine vertraging van bijvoorbeeld 20 ms echt direct in het spel als je op hoge snelheid de bal raakt etc. Soms mist de hit box van je auto de bal dan in de berekeningen terwijl je er op jouw scherm en zelfs in de herhaling gewoon gedeeltelijk doorheen gaat en de bal dus sowieso had moeten raken. Dit is wat een paar ms al kan doen.

2 ms is inderdaad erg weinig verschil maar zou het geen onzin noemen.

En zoals Bart hieronder ook al aangeeft is het een optel som.
Als er 3 spelers achter die bal aanzitten dan hebben die allemaal een onderling verschil ten opzichte van de bal. Dit kan enorm doorwerken zeker als jij vanaf de andere richting met hoge snelheid erin ramt dan zie je soms dat de game de positie van de bal of spelers corrigeert

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 4 januari 2017 12:54]

Ik kan je zeggen dat ik een 20ms lag extra wel ervaar, input lag is de ergste vorm van lag. Qua verbinding merk ik 20ms meer of minder ook.

En het is natuurlijk een optelsom:
Lag van input device
Lag van verwerking beeld
Lag van tonen beeld
Lag van verwerking gamecode
Lag van verwerking os code / laag
Ping
Etc etc

[Reactie gewijzigd door ToFast op 4 januari 2017 14:35]

Ikzelf ben professioneel gamer geweest met de guitar hero spellen. Dit is een van de weinige spellen waarbij je het beeld en geluid apart kunt vertragen om te compenseren voor video/audio lag van bv de vertraging die op HDTVs zit. Alhoewel je het verschil zeker niet altijd met het blote oog ziet, zit er wel degelijk een duidelijk merkbaar verschil in hoeveel ik mis/raak tot op de 5ms. Daaronder is het lastiger te zeggen (vooral omdat sinds de laatste 3 spellen het slechts per 5ms kan worden aangepast). Met 20ms verschil raak ik al echt bijna helemaal niks meer tot ik mij er op instel
Misschien als je de maximaal haalbare tijd per losse noot in GH zou nemen. Maar bij 35 noten per seconde worden die tijdsvensters al heel wat kleiner. 28,5ms per noot (gemiddeld. Kan iets langer nenen maar dan wordt dat afgetrokken vd volgende). En dan wordt 5ms toch ineens een heel stuk meer merkbaar.

Ik zeg ook niet dat ik het kan onderscheiden. Toch is het merkbaar in het eindresultaat. En daarom is die paar ms belangrijk om goed te krijgen


Ter verduidelijking: ik "zie" geen verschil in het spel. Ik voel het wel. Boven de 20-30ms kan ik met redelijke zekerheid zeggen "deze fout komt door lag. Niet door mij. En om het op te lossen moet ik de vertraging met ong X aanpassen"

Onder de 20 kan ik meestal aangeven of de fout door lag komt maar is het aanpassen trial&error.
Onder de 10 is het kijken of het beter wordt met 5ms meer of minder. Maar ik kan niet meer zeker zeggen of het misschien mijn eigen fout was.

Meestal ben ik dan ook een uurtje of 2 bezig als ik m voor de eerste keer instel

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 4 januari 2017 12:16]

Ja maar de relatie tussen je beeld en geluid zijn totaal van belang om goed GH te spelen.
Alle instructies staan op je scherm.
Ik speel het zelf niet maar ik ken genoeg mensen die zich volledig focussen op het beeld en zich afsluiten van het geluid zodat ze beter spelen.
Als je iets mist hoor je dat, maar daar moet je helemaal niet op letten als je snel wilt spelen.
Waren die mensen ook 3x op rij top 2 van NL?

Je luistert niet of je iets mist. Je luistert om makkelijker het ritme te kunnen behouden. Juist bij de snelle stukken is dit belangrijk. Omdat daar de tijdsvensters meestal (vanaf een bepaalde snelheid) kleiner worden

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 4 januari 2017 13:21]

Nee maar die waren zeker wel goed.
dus wanneer ik in game een ander zie, en de ander ziet mij, en we schieten tegelijk, dan ga ik niet dood dankzei mijn 2 ms tragere response?
nee, 2 ms merk je niet, je gaat alleen vaker verliezen. Daarom werken serieuze gamers ook met een bedaarde ps2 muis ipv het tragere USB, word de resolutie omlaag gezet, want minder lag, enz enz...

2 ms verschil om een ping van 20 a 30 ms is gewoon 10% verschil. verschil tussen winnen en niet winnen.
Het gaat om de som der delen. Als je dertig onderdelen hebt die voor 2ms lag zorgen, dan ga je het merken.
In je pc heb je onderdelen. Muis zorgt voor lag, monitor zorgt voor lag, hardware in je pc zorgt voor lag, router zorgt voor lag, modem zorgt voor lag. 'Het internet' zoals jij het benoemt, is natuurlijk ook niet een enkel apparaat. Dus alles bij elkaar, van input (muis en toetsenbord) tot output (beeld op je scherm), durf ik toch wel te zeggen dat er 30 onderdelen tussen zitten bij het spelen van een online game. Bij iedereen.
Oh sorry, ik dacht dat we het over de realiteit hadden. Maar inderdaad, als je 30x 2ms vertraging aan je computer toevoegt, dan heb je 60ms extra vertraging.

De vertraging van je muis en monitor heeft echter niks te maken met je internet snelheid. Dus dan hebben we het over je OS > netwerkkaart > (wifi accesspoint) -> router -> je provider.
Dus hooguit 2 of 3 onderdelen die enkele miliseconden toevoegen. Zodra je pakketje de deur uit is kan je er niks meer aan doen om de performance te verbeteren, afgezien van een andere provider nemen, en zoveel keus is daar ook niet in.

TLDR: die som bevat maar een stuk of 3 delen, dus dat ga je echt niet merken.
maar een fanatieke gamer moet gewoon weten, Kabel is beter dan Wifi :p

iedereen wil beter ping hebben, wil jij dat? niks is beter dan ethernet kabel.
ik vind het onzin allemaal dat ze "Gamer Router" maken en alles is focus op wifi xD

eerlijk gezegd, ik vind dit beter (voor mij dan)
pricewatch: Asus RT-AC88U

8 LAN ports,
natuurlijk niet iedereen kan kabels overal leggen... en wifi is hun enigste oplossing, dan kan ik daar niks zeggen :p dan hoe beter een wifi is dan hoe beter het is voor hun.
De 2 ms die erbij komt door de WiFi zullen hun al vervelend vinden...
Huh? Welke 2 ms?
Een ping in Windows zal geen realistische ervaring geven voor de meer intense games waar het eerder 20 tot 40x per seconde gecommuniceerd wordt in plaats van een ICMP pakketje voor ping.

Wifi heeft vooral ook last van storingen in de omgeving dus bij de ene persoon zal dat geen probleem zijn, bij de ander zal het een vreselijke ervaring zijn. Dit kan gaan van andere gebruikers op de Wifi tot andere Wifi netwerken tot apparaten op dezelfde frequentieband. Bij problemen op de 2.4GHz band ga je best direct naar de 5GHz band, deze is vaak minder druk.
Kom jij uit Groningen The_Wounded. Je bent nergens iets voor nodig, je hebt iets nodig ;)

WiFi introduceert latency die je bij wired verbindingen minder hebt. Dit kan tussen de 10 en 50ms schelen, daar wordt je zeker niet vrolijk van binnen shooters en andere games die zich erg realtime afspelen. Het is waar dat het niet voor alle games heel veel uitmaakt, maar er zijn toch ook hele genres die bijna onspeelbaar worden als je spreekt over vertragingen. Een kwalitatief goede verbinding maakt goede spelers een stuk beter.
Latency van mijn 5Ghz WiFi verbinding is van mijn laptop naar mijn gateway <1ms. Bekabeld kan dit niet beter. Doorvoer snelheid ligt boven de 200Mbps. Zorg dat je setup goed is en betaalde destijds ongeveer 80 euro voor mijn WiFi router. 200 euro is wel erg veel.
Hou er rekening mee dat de standaard Windows ping niets lager dan <1ms aangeeft, maar dat wil niet zeggen dat alles was <1ms is ook daadwerkelijk even snel is. Ik ben ermee eens dat je met een fatsoenlijke WiFi setup een goede verbinding hebt, maar je bent uiteraard veel gevoeliger voor interferentie van buitenaf. Check maar eens met hrPING, die is wat nauwkeuriger in tijden die hij teruggeeft: http://www.cfos.de/en/ping/ping.htm Ik zie hier ondanks een goede wifi verbinding (WNDR3700 met OpenWRT) toch een klein voordeel in bekabelde verbindingen. Niks wat merbaar is met gaming overigens, en wat mij betreft is de router waar het hier over gaat list en bedrog en misbruik maken van de onkunde van bepaalde mensen. Walgelijke misleiding eigenlijk...
Ja wel, bekabeld ligt dicht tegen de 0 ms aan. Ik heb zelf ook geen problemen met gaming over Wi-Fi trouwens.
<1ms zegt helemaal niets, je kunt dan een latency hebben van 0.999ms, terwijl je die via de kabel nog op 0.013ms kunt krijgen, dat is toch nog best wel een groot verschil Latency meet je trouwens niet tussen je device en de router als het gaat om gaming, maar tussen je device en de gameserver.

Gaming en latency is alleen in games waar realtime belangrijk is een issue, denk aan shooters of Sim Racing of iets dergelijks.
Zo te zien hebben ze QoS opnieuw uitgevonden.. :+ (QoS met een easy to use GUI.. ) Je kan beter investeren in een glasvezel lijntje. Ik heb een tijdje glas en VDSL2 naast elkaar gehad. Glas deed 4 ms naar OpenDNS en VDSL2 lag rond de 12 ms. Over net algemeen was OpenDNS iets sneller dan Google DNS.
Maar glas aanleggen als KPN niet wil is ietsje duurder dan zelfs deze dure router :'(
Als het er al ligt heb je natuurlijk gelijk :p
Aan de andere kant, als je internet verbinding al crap is gaat deze router dat nooit voor je fixen ;)
Tuurlijk :P ik had alleen zoiets van, hmm, investeren in glas, ja ik heb nog wel 30000 euro (wilde gok) in mijn achterzak zitten :+
De quote die kpn ons gaf die kpn ons gaf was 12000 euro plus 500 euro permaand boven op ons abbo :o en al onze over buren die we kennen (allemaal grote bedrijven) hebben al glasvezel. Dat is is misschien 10 meter verschil. Maar de centrale zit ver weg ofzo. Ugh. Zit ik hier met mijn 3mbit down in adam
Tele2 kan je zakelijk eens vragen, die zijn wel wat goedkoper. Niet dat je er voor 4 tientjes zit... maar scheelt als het goed is redelijk wat.
Als een router snel genoeg is, worden er geen packets gebufferd en heb je geen extra latency wat door de router veroorzaakt wordt. QoS is toch een mechanisme voor het verdelen van schaarste. Downloads / Updates / Bittorrent heb je zelf in de hand. Daar heb je niet zo'n router + client voor nodig. Tenzij je met veel meer mensen op het netwerk zit. Maar dat zijn vaak zakelijke omgevingen waar andere oplossingen voor zijn.
Sja, dat is maar net waar je naartoe pingt. De techniek achter glas zal zeker sneller zijn dan VDSL, maar afhankelijk van de peeringpartners die je provider heeft kan je over compleet andere routers naar in dit geval openDNS gaan. Beter ping je iets in het netwerk van je ISP zelf, zodat je alles op internet zelf uitsluit.
Ik gebruik OpenDNS als DNS provider. Dus OpenDNS pingen geeft een realistischer beeld van het hele pad (incl. resolven van DNS naam) en niet alleen de default gateway van de ISP. Goede peeringpartner is iets waar de ISP verantwoordelijk voor is. OpenDNS gebruikt anycast en dat werkt best aardig. Ik heb te vaak problemen gehad met een brakke DNS server van een provider.

[Reactie gewijzigd door Bl@ckbird op 4 januari 2017 11:42]

Snap ik maar staat los van wat ik bedoel,wat is dat het pad naar een bepaalde machine per isp anders kan zijn. Ook met multi / any / unicast. Dus dat hoeft niet perse representatief te zijn.
Als je een realistisch beeld wilt hebben van je connectiviteit en zijn latency moet je JUIST niet in het netwerk van je provider pingen, daar heb je altijd een goede verbinding naartoe, het is dan juist belangrijk hoe de connecties zijn naar de peeringpartners dus check vooral je pings naar machines in de VS, Duitsland, Frankrijk, Groot BrittaniŰ en dergelijke, dan krijg je een realistisch beeld van hoe jouw provider zal presteren wanneer latency een belangrijk punt van jouw connectiviteit is.
Zeker, maar hij vergelijk VDSL met glasvezel. En dan gaat het om de techniek / verbinding naar je ISP toe. Niet om wat er achter je ISP gebeurt waar je totaal geen grip op hebt. Als KPN een trage peering heeft met noem eens wat, EA.com doet je router of VDSL lijn in / naar jouw huis niks aan af. Als Vodafone wel een snelle peering ermee heeft waar je dan glas van hebt, is het logisch dat naast de voordelen van glas je latency naar EA.com lager is. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat VDSL hogere latency heeft dan glas. DAT bepaal je door je verbinding zelf te testen. Eigenlijk zelfs maar tot aan de wijkkast in geval van VDSL, want vanaf daar is het in de regel al glas.

M.a.w. appels met peren.
een goede VDSL kan het winnen van een slechte glasprovider, ik durf te wedden dat Online glasvezel omver gegooid wordt door de meeste andere aanbieders op VDSL ;) En dan kan het netwerk aan de binnenkant nog steeds veel sneller zijn...
Ik had zelf een laptop met een Killer NIC (voor LAN) en ik vond dat echt gruwelijk irritant. Bij mij werkte het helemaal niet en als je rondzoekt op internet zul je vinden dat de snelheidwinst in de meeste testen nonexistent zijn of in de grootte van 1 a 2% (zie https://nl.hardware.info/reviews/1312/killernic-doorgelicht).

Aangezien deze 'Killer NIC' in feite gewoon een Qualcomm Atheros AR8161 chip was, was het eerste dat ik dan ook deed de driver installeren voor deze netwerkchip. Zo was ik af van alle killer onzin en werkte mijn LAN ook, want het enige dat killer voor mij deed, was de connectie volledig killen.
Ik ondervond irritante stutter lag in Overwatch, bleek ook door m'n KillerNIC te komen, gelijk maar alle software meuk uitgezet. QoS doe ik zelf via m'n router wel..

[Reactie gewijzigd door Scraxxy op 4 januari 2017 10:21]

Wat vond je precies "gruwelijk irritant" eraan dan? Ik zie zo geen benoemde nadeel terugkomen.

Daarnaast is de test waarnaar je verwijst Nice to read, maar al uit 2008 en niet representatief voor de huidige stand van zaken. En zelfs in 2008 was het geen wetenschappelijk onderzoek maar een gevoelstest.

Overigens kende ik de killernic -lijn niet dus zal het mij persoonlijk niet uitmaken hoe men uit de test komt, maar zie we graag onderbouwde argumenten :).
Ik had voornamelijk problemen met de software. Het is alweer een tijd geleden dus de details weet ik niet meer 100% maar ik geloof dat de installatie van de software vaak problemen gaf. En de hele software was gewoon een en al bloatware. Wat ik wilde was een driver die ik kon installeren, kabel erin en klaar. Niet een volledige softwaresuit die je moet installeren wil je de driver installeren die vervolgens met allemaal toeters en bellen komt.
ja vooral de blauwe leds maken veel uit
dat was ook het eerste waar ik aan dacht :+
Nee man! Het design! :+
Denk dat het met rode leds zeker nog eens 3 ms zou schelen, gemiste kans voor deze router :+
Wel als je LiFi gebruikt misschien? ;)
Waarschijnlijk wel... een beetje?... dunno..

ping tijden zijn onwaarschijnlijk, enige wat ik me kan voorstellen is dat het bepaald 'game' verkeer prioriteit geeft maar zoals het artikel al vermeld gaat het hier enkel om wat firmware (software dus)... leuk dat ie OpenWrt en DD-WRT ondersteunt maar dan ben je dus al meteen die firmware kwijt waar die 'killer networking' tweaks op staan.

Zie het maar zo: plak ergens een 'for gaming' sticker op en voila je kunt 50-100 euro meer vragen.

Voor een beter antwoord kun je het beste een professionele review van een reputabele site opzoeken maar mijn advies is om dit soort 'for gaming' of 'for <insertnichehere>' producten altijd met een korreltje zout te nemen.
Wifi en gaming.. Juist.
Wifi kan prima voor gaming, zolang je op het platteland zit (geen buren met storende AP's) of 5Ghz gebruikt met een goede access point en netwerkkaart, dus niet de standaard Atheros troep of Realtek spul wat 'gratis' bij je laptop komt maar een degelijk Intel kaartje bijvoorbeeld.
Haal hier altijd <1ms ping naar de router, 3ms naar AMS-IX zowel over wifi als bekabeld, het kan prima, maar niet voor nop.
Dit soort 'gaming' troep zal echter niks helpen, zelfde als gaming stoel (gewone bureaustoel met wat 'go faster' openingen en strepen erop en hogere prijs als vergelijkbare kwaliteit stoelen, gaming muismatten en gaming Killer netwerkadapters welke ook nog steeds geen duidelijke winst geven (hoewel ze zat mensen problemen opleveren, werkt bij mij prima maar het voegt niks toe).
Zodra 'gaming' op een product staat is het meestal troep met een hogere prijs :P
Nogal off topic, maar volgens mij heb je je nooit echt verdiept in die stoelen als je stelt dat game stoelen gewoon dure normale stoelen met een ander design zijn :)
Je hebt natuurlijk crap er tussen, maar bv een maxnomic biedt kwaliteit die juist duurder is als je dat van een 'gewone' stoel wil.
Ik wilde je bijna een -1 geven, maar dat ga ik je toch niet aan doen ;)

Maar WiFi en gamen gaat prima hoor! Als je jou draadloos netwerk voorziet van goed apparatuur dan moet dat zeker luklen zowel je netwerkkaart in laptop of pc, router of acces point!

Als je jou apparatuur eemaal goed heb ingesteld en of de juiste plek pakt in huis voor het beste bereik en snelheid dan kan je gewoon stabiel en draadloos gamen hoor! :D

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 4 januari 2017 11:04]

Het blijft echter tot nu toe nog steeds trager dan bekabeld, dat mag je dan wel toegeven.

Gamers halen tegenwoordig schermen met '1ms' delay, muizen en toetsenborden met minder delay etc.etc. en dan kom jij met Wi-Fi is goed genoeg echter is dat meer dan een paar ms.. Lol
Op 5GHz, pingen naar mijn router zit op max 1.2ms. Naar google.com max 9ms. Speedtest.net 14ms. Dat is met 100/100 op glas.
Het delay probleem ligt dus niet lokaal.
Schermen met 1ms delay zijn ook volledige bullshit natuurlijk. De 1ms waar meestal naar verwezen wordt als zijnde ontzettend snel is de snelheid waarmee het paneel in staat is een pixel te veranderen van een grijstint naar een andere grijstint.

De snelste schermen zijn in staat om 144 beelden per seconde weer te geven (144hz), dat komt volgens mij neer op zo'n 7ms per weergegeven beeldje. Die 1ms geeft dan aan hoe snel het scherm van kleurschakering kan wisselen na die 7ms.

Het is wel mooi te zien hoe dergelijke termen keihard door elkaar gegooid worden, delay heeft namelijk weer een heel andere betekenis, daarbij spreek je over het algemeen over inputdelay, wat de tijd is tussen jouw invoer en het moment dat deze gepresenteerd wordt op het scherm. Dat is een delay in je hele systeem en heeft helemaal niets te maken met de hoeveelheid beelden die weergegeven kunnen worden op je scherm en ook niet met de snelheid waarmee pixels bijgewerkt kunnen worden.

Fabrikanten maken smakelijk misbruik van al deze misconcepties en verkopen jou graag een scherm onder de noemer 1ms refreshrate als jij denkt dat het scherm daarmee ineens perfect geschikt is voor gamen. De meest interessante waarden zijn eigenlijk de schakeling van een pixel tussen de RGB kleuren, van wit naar zwart en van wit/zwart naar 1 van de RGB kleuren, hoe sneller dat kan hoeveel beter je scherm zal presteren in alle kleurverlopen. Van grijstint naar grijstint is weinig interessant in dat opzicht. Verder is de input lag van de monitor ook prettig om heel laag te hebben, maar dat is bij de meeste monitoren geen probleem (dat is meer het domein van TV's die nog aan post processing doen voor betere beeldkwaliteit).
de 1ms stond niet voor niets tussen quotes, dacht zal niet iedereen vervelen met input delay aangezien dat verhaal nu wel eens bekend is. trouwens ff ter info.. mijn scherm is 180hz en weet dat ik op +- 9-11ms zit totaal.

anyway back ot, bekabeld blijft sneller dan via de wifi en een stuk betrouwbaarder ook
Ik ben afgehaakt bij 144Hz blijkbaar er zijn ook panelen met 240Hz zag ik ;)

Dat bedraad sneller is als wifi ben ik 100% met je eens
Want een router doet alleen wifi? Er zitten aan het plaatje te zien om 4 poorten op een dag zal wel gigabit zijn, en ook beter werken als de killer network manager op de pc staat
Ik vraag mij nog steeds af wat "gaming" met een router te maken heeft..

...Marketing...

[Reactie gewijzigd door SilentDecode op 4 januari 2017 01:08]

Ik vraag me steeds af wat die RGB led toestanden met gaming te zien hebben.
Dat vraag ik me dus ook af, hetzelde irritatie puntje als bij moederborden of bij videokaarten enzo

Ik negeer meestal de uitspraak "gaming" als dat mooi op de doos word gedrukt, ik vind een product pas interessant worden als ik er persoonlijk tevreden mee ben of het betrouwbaar is en de kwaliteit etc

Ik irriteer mij eigen ook inderdaad mateloos aan de uitspraak "gaming" in de marketing voor producten :z

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 4 januari 2017 04:02]

Voor mij zijn de specificaties belangrijker dan de marketing termen en het gebrul over gaming dat erbij om de hoek komt kijken, het zijn de specificaties die ze diep in de handleiding verbergen die het meest interessant zijn (die willen ze dan blijkbaar niet marketen). Helaas kan ik bij nieuwe producten niet uit ervaring spreken.
Ik zoek nu alleen nog een Gaming UTP kabel.
Niet perse gaming, maar wel zelfde broodje aap verhaal: https://artsexcellence.co...iamond-rj-e-ethernet.html, Een UTP kabel van 75cm voor 759 euro 8)7 8)7

Wat een nonsense allemaal. Totaal irrelevant, net als de marketing onzin van deze router.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 4 januari 2017 12:57]

Wow, just wow......
En wat is het volgende, gamingstoellen, gameburau's, game netwerkkabels,gaming- USB koelkast? Wel Ą100,- duurder dan de ''gewone'' set want er staat ''gaming'' achter.

Soms schaam ik me dat ik mezelf gamer noem.....
Fixed. ;)

En ja, het is onzin. Voor Human Interface Devices kan ik mij voorstellen dat producten speciaal ontwikkeld voor het intensief spelen van spellen werken (muizen met extra knoppen, toetsenborden met een betere aanslag, game controllers, stuurtjes...), maar als het eenmaal elektrisch is, dan is een multiplayerspel net als elke andere netwerkapplicatie die een lage latency moet hebben. Daar heb je echt geen 'gaming' apparatuur voor nodig.

Je hoeft je ook niet te schamen om jezelf te identificeren als gamer. Er zijn ook 'audiofielen' die zweren dat een optische kabel van +500 euro de kwaliteit van geluid beter van A naar B brengt t.o.v. een goedkope kabel, en die denken dat lossless compressie een negatieve factor is voor geluidskwaliteit. In elke groep zitten wel een paar rotte appels die gevoelig zijn voor onzinproducten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 januari 2017 09:25]

OMG die netwerkkabels is wel heel erg triest ;)
Lossless compressie bestaat niet, dat weet je toch wel hoop ik? Compressie betekend per definitie namelijk dat je gedeeltes van de informatie verwijderd.

Als je praat over lossless audio formaten, zou je technisch gezien over algoritmen moeten spreken, maar zelfs dan vind er een bepaalde vorm van verwijdering van gegevens plaats. Overigens vind dit per definitie altijd plaats bij digitalisering van audio, aangezien je nooit in staat bent iedere nuance in de geluidsgolven 100% vast te leggen.
Lossless compressie bestaat niet, dat weet je toch wel hoop ik? Compressie betekend per definitie namelijk dat je gedeeltes van de informatie verwijderd.
Onwaar.
Zal wel lachen geweest zijn op de marketingafdeling...
Het design team was blijkbaar ook nog aan het werk de laatste dag van het jaar.
"have you seen that Asus RT-AC5300 rooter ? We need a crazier version..."
Heb de afgelopen tijd meerdere Linksys wireless routers gehad, keer op keer stoppen de updates en raakt het apparaat verouderd/onveilig. Gezien deze ervaringen komt er bij mij nooit meer een Linksys device in..
Helaas is Linksys ook geen Cisco of Linksys meer, tegenwoordig is het gewoon een onderdeel van Belkin en zij hebben niet de allerbeste naam in netwerkapparatuur...
Tja, het is al lang geen echte linksaf meer.. dit is alleen maar een marketing babbeltje
Ga ga weer in sleepmode..

[Reactie gewijzigd door YUME op 4 januari 2017 23:03]

Ik heb een Mikrotik router die de helft kost en gegarandeerd beter presteert.. wat een marketing gezwam weer |:( borderline oplichterij als je het mij vraagt
Denk dat investeren in een goede netwerkkaart en dito bekabeling veel meer effect zal hebben dan de investering is zo'n router.
De best presterende routers zijn die routers die relatief weinig fratsen met zich meenemen. Hoe meer er softwarematig gedaan moet worden op zo'n apparaat hoe meer tijd nodig is voor de verwerking eraan.
Jammer dat elk product met de tag "gaming" er gelijk uit moet zien alsof het door aliens ontworpen is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*